Olen huomannut, että palsta valistuu. Ollaan kiinnostuneita yhteiskunnallisista asioista, ympäristöstä, kaikesta.
Tulevissa Eduskuntavaaleissa voisimme vaikuttaa todella paljon, saada äänemme kuuluviin.
Keskittämällä eläkeläisäänet yhdelle puolueelle panisi päättäjien housut tutisemaan. Yksimielisyyttä vaan ei taida löytyä.
Valistummeko?
66
5725
Vastaukset
- Eduskuntavaaleissa
täytyisi kerrankin saada äänet jollekin eläkeläisten asiaa ajavalle henkilölle. Mutta sen takia varmasti aina hiukan eri ryhmille annetaan, jotta saadaan eripuran lieskaan puhallettua lisää ytyä. Itse olisin kyllä todella sitä mieltä, että nyt ei ääni saisi mennä enää hukkaan!
mikä olisi se puolue/henkilö.
Äänestäjien lähtökohdat niin erilaisia,voisiko löytyä "yhteinen " yksi ,jonka voitaisiin katsoa ajavan eläkeläisten etuja.
Aihetta olisi pohtia näitä eläkeläisten asioita.- Suvi-Anne Siimes
Vasemmistoliiton puheenjohtaja olisi sopiva henkilö ajamaan oman puolueensa kautta asiaamme.
Valtaosa meistä äänestää demareita, jolle me ja työttömät olemme vain vaalikarjaa. Muille puolueille vielä vähemmän.
Vasemmistoliitto on nykyään demokraattinen puolue, sitä voi ja pitäisi meidän äänestää, minä ainakin teen niin! - enkä tiedä,
Suvi-Anne Siimes kirjoitti:
Vasemmistoliiton puheenjohtaja olisi sopiva henkilö ajamaan oman puolueensa kautta asiaamme.
Valtaosa meistä äänestää demareita, jolle me ja työttömät olemme vain vaalikarjaa. Muille puolueille vielä vähemmän.
Vasemmistoliitto on nykyään demokraattinen puolue, sitä voi ja pitäisi meidän äänestää, minä ainakin teen niin!mutta katkerimmin olen katunut SDP:lle ääneni lahjoitettuani. Pressana M.K. oli raha-valtias, joka ryssi Suomen talouden täysin pilalle. Missään muualla ei lama saanut sellaisia mittasuhteita kuin Suomessa juuri hänen tyhmyytensä seurauksena. Hän on myöntänyt itsekin, että hänen ääntään kuultiin liikaa:"Mistään en niin pientä työkalua löytänyt, joka ei olisi vaikuttanut liian paljon." Ja tuo Lipponen, joka ei mitään muuta ymmärrä kuin ajaa omia etujaan. Samoin kuin Liikanen. Lähinnä rikollisia puolustetaan Suomessa nykyisin. Heillä on ilmaiset asianajajat. Me maksamme.
- Ei ollut
Suvi-Anne Siimes kirjoitti:
Vasemmistoliitto on nykyään demokraattinen puolue, sitä voi ja pitäisi meidän äänestää, minä ainakin teen niin!Kirjoitin otsikon nimimerkin paikalle. Siimes itse ei ollut kirjoittaja.
- Maalaismies*
SkillaN kirjoitti:
mikä olisi se puolue/henkilö.
Äänestäjien lähtökohdat niin erilaisia,voisiko löytyä "yhteinen " yksi ,jonka voitaisiin katsoa ajavan eläkeläisten etuja.
Aihetta olisi pohtia näitä eläkeläisten asioita.Niin kauan kun eutanasia kiinnostaa enemmän kuin ikäihmisten elämänlaadun parantaminen, on vaikea uskoa asioiden edistymiseen. Yksi tai kaksi eläkeläisten edustajaa eivät eduskunnassa pysty vaikuttamaan juuri mihinkään. Yleinen ilmapiiri olisi saatava suosiollisemmaksi.
Toisaalta tuntuu ihmeelliseltä elleivät eläkeasiat kiinnosta suuria ikäluokkia, jotka vielä ovat vallassa ja kohta eläköitymässä. - Iili
Ei ollut kirjoitti:
Kirjoitin otsikon nimimerkin paikalle. Siimes itse ei ollut kirjoittaja.
Minä ehdin jo kiukustua siitä, että joku käyttää tunnetun poliitikon nimeä.
OK. Suvi-Anne Siimes on Vasemmistoliitolle kuin taivaan lahja, mutta kyllä siinä puolueessa on vielä paljon menneisyydessä möyriviä vaikuttajia, jotka eivät ole vielä havainneet, että ajat ovat muuttuneet. Kommunistit ovat olleet aina hyvin vanhoillisia, Suvi-Anne Siimestäkin vastaan on puolueessa oppositio. - mummeliini
Maalaismies* kirjoitti:
Niin kauan kun eutanasia kiinnostaa enemmän kuin ikäihmisten elämänlaadun parantaminen, on vaikea uskoa asioiden edistymiseen. Yksi tai kaksi eläkeläisten edustajaa eivät eduskunnassa pysty vaikuttamaan juuri mihinkään. Yleinen ilmapiiri olisi saatava suosiollisemmaksi.
Toisaalta tuntuu ihmeelliseltä elleivät eläkeasiat kiinnosta suuria ikäluokkia, jotka vielä ovat vallassa ja kohta eläköitymässä.kiinnostaisi eläkelläisten asiat? Heillähän on suuret palkat ja siitä seuraa, että heillä on myös suuret eläkkeet.
Lisäksi he ovat pystyneet hyvillä palkoillaan keräämään omaisuutta pahan päivän varalle. Mitä sitä nyt huonompi osaisista välittämään, kun itsellä hyvin pyyhkii.
Aina se on lähempänä se oma suu kuin kontin suu. - mummeliini
Iili kirjoitti:
Minä ehdin jo kiukustua siitä, että joku käyttää tunnetun poliitikon nimeä.
OK. Suvi-Anne Siimes on Vasemmistoliitolle kuin taivaan lahja, mutta kyllä siinä puolueessa on vielä paljon menneisyydessä möyriviä vaikuttajia, jotka eivät ole vielä havainneet, että ajat ovat muuttuneet. Kommunistit ovat olleet aina hyvin vanhoillisia, Suvi-Anne Siimestäkin vastaan on puolueessa oppositio.on hyvä poliitikko. Valitettavasti väärässä puolueessa. En kuunaan tule äänstämään kommunisteja ja heitähän on pilvin pimein "Vihreissäkin". Enkä muuten demareitakaan.
Pahasti ovat tyrineet.
Enpä tiedä, ketä äänestäisin.
- Kirjar ejk.
Äänien keskittäminen, siitähän eläkejärjestöissä on vuosikaudet puhuttu, perustettu uusia "puolueita" vaaleihin jne. vaan mikä on ollut tulos.
Kaikkien vaalien alla, vaalipuheissa jokainen puolue esittää parannuksia eläkeläisille, haalii lupauksilla ääniä, ja kuinka on siinäkin asiassa sitten toimittu. Useimpia lupauksia ei ole edes otettu keskusteluun eduskunnassa > sen puolueen < taholta, mutta onhan äänet kalastettu lupauksilla.
Olemme liian kilttiä joukkoa, puhumme liian pienillä kirjaimilla, ja siksi meitä ei kuulla. Emme voi lakkoilla, meillä ei ole vahvaa etujärjestöä asioitamme ajamaan, sillä, täällä kentälläkin eläkeläiset jakaantuvat rikkaisiin ja köyhiin, moneen järjestöön, eikä minkään voima ole tarpeeksi laajalla pohjalla toimiakseen äänitorvena joka kuuluisi päättäjille asti.
Voimme olla täysin varmoja siitä, että koskaan emme saa kaikkia, emme edes suurinta osaa, eläkeläisistä, saman puolueen äänestäjiksi.
Oikeiston kannattaja ei kallistu vasemmalle kuin kovassa tuulessa ja se ei vielä muuta puoluekannan kannatusta vasemmalle, tai päinvastoin. Joten, summarum, edelleenkin, oman suuntautumisen mukaan kenttä toimii, vaikka tiettää, ettei tulosta näin ole syntynyt, eikä ehkä synny tulevaisuudessakaan.
Olisiko meidän aika korottaa äänemme?Eläkeläispuolueen (jos sellainen on) edustajaa ei ainakaan kannata äänestää. Nämä pyrkivät vain edustajiksi ja kyvyt sekä valta on riittämätön.
Kannatan kyllä Vasemmistoliiton äänestämistä ja sitä äänestänkin, minä, joka olen äänestänyt joskus porvariakin. Kasvaa sitä kissanpojallekin silmät.
Jos saisimme edes huomattavan käänteen tapahtumaan puolueiden kannatuksissa, se olisi jo pakjon.Ruuneperi kirjoitti:
Eläkeläispuolueen (jos sellainen on) edustajaa ei ainakaan kannata äänestää. Nämä pyrkivät vain edustajiksi ja kyvyt sekä valta on riittämätön.
Kannatan kyllä Vasemmistoliiton äänestämistä ja sitä äänestänkin, minä, joka olen äänestänyt joskus porvariakin. Kasvaa sitä kissanpojallekin silmät.
Jos saisimme edes huomattavan käänteen tapahtumaan puolueiden kannatuksissa, se olisi jo pakjon.jos saisimme vasemmisto enemmistön eduskuntaan?
Niinistö varmaan tuntee mökin mummon murheet omikseen,,eikö totta,,,,- Magda
SkillaN kirjoitti:
jos saisimme vasemmisto enemmistön eduskuntaan?
Niinistö varmaan tuntee mökin mummon murheet omikseen,,eikö totta,,,,Tiedä häntä näistä puolueista. Näkeehän sen jo nyt senmukaisia ovat päätökset, mikä ikäryhmä niitä on tekemässä, katsovat vain oman ikäryhmänsä etuisuuksia, siis 30v - 50v.
On ollut vasemmisto- tai oikeisto enemmistö eduskunnassa, sama on tulos, oman ikäryhmänsä etuisuuksia he ajavat. Katteettomia lupauksia annetaan eläkeväelle.
Ensisijaisesti pitäisi saada eduskunnan ymmärtämään, olemme täysijärkisiä ihmisiä emmekä mitään höynäytettävää joukkoa, joksi he meitä luulevat, meitä ei voi kohdella miten vain samat kansalaisoikeudet meilläkin on.
Pessimistisesti ajattelen, meidät eläkkeensaajat on tietoisesti ajettu sellaiseen kuoppaan ettei sinne uudet tuulet puhaltele - kuoppaa senkun hallitus syventää. Ei masennuta vaikka aurinko ei kuoppaan paistakaan yritetään porskutella eteenpäin. Magda kirjoitti:
Tiedä häntä näistä puolueista. Näkeehän sen jo nyt senmukaisia ovat päätökset, mikä ikäryhmä niitä on tekemässä, katsovat vain oman ikäryhmänsä etuisuuksia, siis 30v - 50v.
On ollut vasemmisto- tai oikeisto enemmistö eduskunnassa, sama on tulos, oman ikäryhmänsä etuisuuksia he ajavat. Katteettomia lupauksia annetaan eläkeväelle.
Ensisijaisesti pitäisi saada eduskunnan ymmärtämään, olemme täysijärkisiä ihmisiä emmekä mitään höynäytettävää joukkoa, joksi he meitä luulevat, meitä ei voi kohdella miten vain samat kansalaisoikeudet meilläkin on.
Pessimistisesti ajattelen, meidät eläkkeensaajat on tietoisesti ajettu sellaiseen kuoppaan ettei sinne uudet tuulet puhaltele - kuoppaa senkun hallitus syventää. Ei masennuta vaikka aurinko ei kuoppaan paistakaan yritetään porskutella eteenpäin.Koska meillä on ollut vasemmistoenemmistö? Muistaakseni kerran.
- Magda
Ruuneperi kirjoitti:
Koska meillä on ollut vasemmistoenemmistö? Muistaakseni kerran.
Näkemyksesi panee laittamaan mietintämyssyn päähän, pahoittelen mokaani.
Olen vain ärsyyntynyt, kun olen tavannut alle toimeentulorajan varassa olevia eläkeläisiä. He ovat todellisia taloustaitureita selviytyessään päivästä toiseen. Ruuneperi kirjoitti:
Koska meillä on ollut vasemmistoenemmistö? Muistaakseni kerran.
Vasemmisto on vuosikymmeniä jälkeenkin päin, harmitellut sitä, ettei se käyttänyt saamaansa valtuutusta ja menetti enemmistönsäkin.
- HYVÄÄ
Ruuneperi kirjoitti:
Vasemmisto on vuosikymmeniä jälkeenkin päin, harmitellut sitä, ettei se käyttänyt saamaansa valtuutusta ja menetti enemmistönsäkin.
saaneet aikaan, päinvastoin, jos M.K.:n hallitusaikaa ajattelee, siitä on seurannut jotain niin pahaa, konkursseja, itsemurhia, ettei kenenkään muun jälkeen.
Tietenkin voidaan sanoa, ettei pressa vaikuta sisäpolitiikkaan, mutta kyllä M. K. vaikutti oltuaan ensin Suomen Pankin pääjohtaja, ja sieltä pressaksi noustuaan istutti ystävänsä Limpun sinne ja Kuhlbergin, joka suoraan sanoi, että MINUAKO tästä nyt syytetään, kun olen tehnyt niin kuin guru käski.
Aivan mahdottoman tyhmää on ollut meno Suomessa. Sitten vaan eläkeläisiltä valmiiksi ansaitut pienet eläkkeet pois. Itse he eivät mitään menettäneet. - Sinikynä
HYVÄÄ kirjoitti:
saaneet aikaan, päinvastoin, jos M.K.:n hallitusaikaa ajattelee, siitä on seurannut jotain niin pahaa, konkursseja, itsemurhia, ettei kenenkään muun jälkeen.
Tietenkin voidaan sanoa, ettei pressa vaikuta sisäpolitiikkaan, mutta kyllä M. K. vaikutti oltuaan ensin Suomen Pankin pääjohtaja, ja sieltä pressaksi noustuaan istutti ystävänsä Limpun sinne ja Kuhlbergin, joka suoraan sanoi, että MINUAKO tästä nyt syytetään, kun olen tehnyt niin kuin guru käski.
Aivan mahdottoman tyhmää on ollut meno Suomessa. Sitten vaan eläkeläisiltä valmiiksi ansaitut pienet eläkkeet pois. Itse he eivät mitään menettäneet.Siihen M.K:n ns. "syntilistaan" voidaan lisätä vielä se, että hän kutsui kaikki "Inkelriläiset" paluumuuttajina tänne Suomeen.
Ja niin sieltä sitten tuli sankoin joukoin sellaisiakian venäläisiä, joilla ei ole mitään sukujuuria tänne.
Sieltä tuli huumekauppiaita ja muita rikollisia.
Pääosin kaikki kymmenettuhannet "paluumuuttajat" on nyt meidän sukupolven rakentaman sosiaaliturvan varassa. Sitäpaitsi ne rahat on pois omien kansalaistemme sosiaaliturvasta.
En moiti "paluumuuttajia". Tottakai he tulivat, kun Suomen presidentti kutsui, mutta kyllä oli harkitsematon koko kutsu.
Jos olisi haluttu auttaa oikeita Suomen sukuisia inkeräisiä, olisi pitänyt alun alkaen laatia selvät kriteerit maahan muutolle, esim. Suomen kielen taito.
Tämä laiminlyötiin ja vasta nyt aivan viime aikoina, kun viranomaiset ovat halunneet padota maahanmuuton Venäjältä, on vaadittu mm. kielikoe. - kaupallisen
Sinikynä kirjoitti:
Siihen M.K:n ns. "syntilistaan" voidaan lisätä vielä se, että hän kutsui kaikki "Inkelriläiset" paluumuuttajina tänne Suomeen.
Ja niin sieltä sitten tuli sankoin joukoin sellaisiakian venäläisiä, joilla ei ole mitään sukujuuria tänne.
Sieltä tuli huumekauppiaita ja muita rikollisia.
Pääosin kaikki kymmenettuhannet "paluumuuttajat" on nyt meidän sukupolven rakentaman sosiaaliturvan varassa. Sitäpaitsi ne rahat on pois omien kansalaistemme sosiaaliturvasta.
En moiti "paluumuuttajia". Tottakai he tulivat, kun Suomen presidentti kutsui, mutta kyllä oli harkitsematon koko kutsu.
Jos olisi haluttu auttaa oikeita Suomen sukuisia inkeräisiä, olisi pitänyt alun alkaen laatia selvät kriteerit maahan muutolle, esim. Suomen kielen taito.
Tämä laiminlyötiin ja vasta nyt aivan viime aikoina, kun viranomaiset ovat halunneet padota maahanmuuton Venäjältä, on vaadittu mm. kielikoe.tai taloudellisen alan koulutusta, että hänestä tehdään sen alan guru, Suomen pankin pääjohtaja, vain sen takia, että hän jonkun "Jatkoajan" jälkeen pääsi nosteeseen, hänestä tuli "ilmiö".
Hänen väitöskirjansa aihe oli "Sosiaaliset suhteet Turun satamassa", eli psykologiaa. - señora lyyli
kaupallisen kirjoitti:
tai taloudellisen alan koulutusta, että hänestä tehdään sen alan guru, Suomen pankin pääjohtaja, vain sen takia, että hän jonkun "Jatkoajan" jälkeen pääsi nosteeseen, hänestä tuli "ilmiö".
Hänen väitöskirjansa aihe oli "Sosiaaliset suhteet Turun satamassa", eli psykologiaa.se on vissii niin ettei suomen pankin johtajal ole juur yksinää mittää sananvaltaa, siel ko on pankkineuvosto jossa on useenpii miehii ,hyö on varmaa talouselämän asiantuntijoita.
monet pääjohtajat ja presitentitkii luulisin olevan keulakuvii,ei tarvii läpikotasin olla perillä,kohan jottain ees tietävät toimestaa.
heiän pittää olla tärkeän näkösii,luottamusta herättävvii,ja hyvä ulosanti, sillon pankille, virastolle tai maalle saahaa arvokkuutta ja uskottavuutta.
niinhä se on eduskunnaskii, mistä siel yksi kansanedustaja voip tietää joka alan asioista ja olla niistä päättämässä.
voiha jokkaisesta asiasta olla mielipitteitä, niinko minulla;)))) mutta mielipitteillä ei aina tehhä järkevii päätökksii.
kansanedustajat kyssyy ja onkii tietoo asiantuntijoilta ja sitä kautta sitten tekkee päätöksii, kuitenkin päätös tehhää omalla järellä,mite hää on eri asiantuntijoien mielipitteen oivaltant.
terveisin lyyli
Muistan kouluajoilta Kaarlo Kramsun runon:
Jok vaivojansa vaikertaa on vaivojensa vanki
ei oikeutta maassa saa ken itse sit ei hanki.
Tässä meille ohjetta.- Eläkeläinen ...
Aivan turhaa on toivoa mitään apua mistään, sun kukkarollas voidaan käydä noin vain, etkä voi mitään. Se loukkaa, paitsi ihan rahojen menetyksen muodossa, myös muutenkin. Tuntuu ikävältä, että vain rikolliset ovat valtiovallan erityisessä suojeluksessa, ilmaiset asianajajat röyhkeyksineen yms.
Me pitkän päivätyön pienillä palkoilla tehneet, itse ilman päiväkotien apua lapsemme kasvattaneet, säästäväisesti eläneet ihmiset olemme joutuneet ryöväyksen kohteiksi valtiovallan taholta "vahingossa" kaksinkertaisine pohjaosien poistoineen yms.
Kuka meitä ymmärtää ja auttaa? Eläkeläinen ... kirjoitti:
Aivan turhaa on toivoa mitään apua mistään, sun kukkarollas voidaan käydä noin vain, etkä voi mitään. Se loukkaa, paitsi ihan rahojen menetyksen muodossa, myös muutenkin. Tuntuu ikävältä, että vain rikolliset ovat valtiovallan erityisessä suojeluksessa, ilmaiset asianajajat röyhkeyksineen yms.
Me pitkän päivätyön pienillä palkoilla tehneet, itse ilman päiväkotien apua lapsemme kasvattaneet, säästäväisesti eläneet ihmiset olemme joutuneet ryöväyksen kohteiksi valtiovallan taholta "vahingossa" kaksinkertaisine pohjaosien poistoineen yms.
Kuka meitä ymmärtää ja auttaa?Olen manannut tuhannesti sitä kauppaa, jolla vasemmisto, muka, hankki koyhille oikeusturvaa ilmaisten asianajajien muodossa.
Nyt esim. talousrikolliset (rikkaat, köyhät ei voi tehdäkään) tekeytyvät varattomiksi ja saavat ilmaisen asianajajan ja yhteiskunta ME maksamme.
Vasemmiston typeryys ja oikeiston härskiys kohtaavat näinkin.- mummeliini
Ruuneperi kirjoitti:
Olen manannut tuhannesti sitä kauppaa, jolla vasemmisto, muka, hankki koyhille oikeusturvaa ilmaisten asianajajien muodossa.
Nyt esim. talousrikolliset (rikkaat, köyhät ei voi tehdäkään) tekeytyvät varattomiksi ja saavat ilmaisen asianajajan ja yhteiskunta ME maksamme.
Vasemmiston typeryys ja oikeiston härskiys kohtaavat näinkin.äänesi Vasemmistolle. Mietihän vielä! Vasemmistolaiset ovat yleensä sitä mieltä, että kaikki kurjat pakolaiset ja maahanmuuttajat on otettava vastaan. Siinähän sitten eläkelläisen leipä kapenee entisestään, kun rahan pitää riittää monenkertaiselle väelle.
Ei taida se autuus koittaa siltäkäänn kantilta.
- Maalaismies*
Kela joutui (aamu-uutisten mukaan) EU:n vaatimuksesta selvittämään Suomen todellista eläketilannetta. Paljastui yli 70-vuotiaiden naisten kohdalla, että 3.s osa joutuu elämään köyhyysrajan alapuolella. Häpeä häpeä!
Kerrankin EU:n taholta myönteinen tutkimus.Toivottavasti jotain hyvääkin syntyy edes noiden mainitsemiesi osalta.
Varmaan yksityiset henkilötkin voisivat tehdä valituksia EU:lle, valitusruuhka vain olisi hirmuinen. Meillä kansalaisillakin pitäisi olla edustajia EU:ssa mutta niitä on vain puolueilla ja Suomella.
MEPit eivät ihmisten asioita siis aja!- Kirjar ejk
Tiedämmehän, että kaikki naiset eivät koskaan ole ehtineet kerätä suuria eläkkeitä, eivät ole olleet ansiotyössä, tai ovat työskennelleet niin pienellä palkalla että eläkekertymä on pieni, verrattaessa koko työikäis aikansa työssä olleisiin saman ikäryhmän naisiin.
Kuinka moni uhrautui perheelle?
Kuinka moni pientilalla ikänsä uurastanut nauttii tilan verotettavaan tuloon perustuvaa eläkkeettä, joka ei riitä eden kahvikupilliseen huoltamon baarissa, ja joka sielläkin on isännälle isompi kuin emännälle.
Siinäkin se sukupuolinen tasa-arvo on unohtunut.
Voi syystä kysyä; missä on vikaa?
Ja, olisi kiva tietää kuka teki kantelun EU;n neuvostolle! Harvoin sielläkään aletaan asioita tukia jos kukaan ei ilmoita vääryydestä.
Tuolle henkilölle sulka hattuun!
Ps. Minulla ei ole oma lehmä ojassa, sillä selviän omalla eläkkeelläni kun en käytä varojani suunnittelemattomasti ja tyydyn eläkeläisenäkin siihen mihin jo työssä ollessani, normaaliin elämään, ilman mitään "pröystäilyjä."
Vääryyttä vastaan, minkä asian puolesta tahansa, olen valmis garrigaadeillekin. Kirjar ejk kirjoitti:
Tiedämmehän, että kaikki naiset eivät koskaan ole ehtineet kerätä suuria eläkkeitä, eivät ole olleet ansiotyössä, tai ovat työskennelleet niin pienellä palkalla että eläkekertymä on pieni, verrattaessa koko työikäis aikansa työssä olleisiin saman ikäryhmän naisiin.
Kuinka moni uhrautui perheelle?
Kuinka moni pientilalla ikänsä uurastanut nauttii tilan verotettavaan tuloon perustuvaa eläkkeettä, joka ei riitä eden kahvikupilliseen huoltamon baarissa, ja joka sielläkin on isännälle isompi kuin emännälle.
Siinäkin se sukupuolinen tasa-arvo on unohtunut.
Voi syystä kysyä; missä on vikaa?
Ja, olisi kiva tietää kuka teki kantelun EU;n neuvostolle! Harvoin sielläkään aletaan asioita tukia jos kukaan ei ilmoita vääryydestä.
Tuolle henkilölle sulka hattuun!
Ps. Minulla ei ole oma lehmä ojassa, sillä selviän omalla eläkkeelläni kun en käytä varojani suunnittelemattomasti ja tyydyn eläkeläisenäkin siihen mihin jo työssä ollessani, normaaliin elämään, ilman mitään "pröystäilyjä."
Vääryyttä vastaan, minkä asian puolesta tahansa, olen valmis garrigaadeillekin.emme kai pystykkään mitään asiaa korjaamaan.
Joukkovoima olisi se keino millä asiamme hoituisi.
Toivoisi ,että jokainen joka sanoo ,en äänestä ,miettisi vielä kerran ,sillä se on ainut keino millä asioihin voisi puuttua ja vaikuttaa.
Vielä kun jaksaisi käydä läpi ehdokkaat,löytyisi kansan lähellä toimivia ,näyttöä antaneita,arkipäivään samastuneita ,ehdokkaita joilla vielä oikeuden taju pelaa.
Ihmettelen kuullessani 500 euron ja allekin eläviä ihmisiä,miten he selviävät.
Omalta kohdaltani voin sanoa ,että laskettava on ,ei todella "pröystäillä" mutta että vielä tämänkin alle ,,,en ymmärrä.SkillaN kirjoitti:
emme kai pystykkään mitään asiaa korjaamaan.
Joukkovoima olisi se keino millä asiamme hoituisi.
Toivoisi ,että jokainen joka sanoo ,en äänestä ,miettisi vielä kerran ,sillä se on ainut keino millä asioihin voisi puuttua ja vaikuttaa.
Vielä kun jaksaisi käydä läpi ehdokkaat,löytyisi kansan lähellä toimivia ,näyttöä antaneita,arkipäivään samastuneita ,ehdokkaita joilla vielä oikeuden taju pelaa.
Ihmettelen kuullessani 500 euron ja allekin eläviä ihmisiä,miten he selviävät.
Omalta kohdaltani voin sanoa ,että laskettava on ,ei todella "pröystäillä" mutta että vielä tämänkin alle ,,,en ymmärrä.turhaan yritän tyytyväistä esittää.
Kuulin juuri radiosta tiedotteen ,että köyhyysraja on Suomessa
1000 euroa,joten hohhoijaa.pohjoismaissa on aika lailla samanlainen, moni on "ansainnut" eläkkeensä kotirouvana, eli ovat kokonaan vailla työeläkettä.
Kuvaavaa on, kuinka halpa-arvoisena kotiäitien työtä yhteiskunnan taholta on pidetty, on se tosiasia, että vielä muutama vuosi sitten saivat vankilassa olevat laskea vankila-aikansa eläke-etuuden hyväksi, mutta ei kotiäidit!
Sitten tätä epäkohtaa korjattiin ja nykyään saa "kotivuosista" lasten ollessa pieniä laskea neljä ensimmäistä vuotta eläkepisteitten laskemista varten.
Olisi ollut kannattavampaa hankkia itselleen pitkäaikainen vankilatuomio kuin jäädä hoitamaan lapsia kotiin!- K.mikko.
MdK-MdK kirjoitti:
pohjoismaissa on aika lailla samanlainen, moni on "ansainnut" eläkkeensä kotirouvana, eli ovat kokonaan vailla työeläkettä.
Kuvaavaa on, kuinka halpa-arvoisena kotiäitien työtä yhteiskunnan taholta on pidetty, on se tosiasia, että vielä muutama vuosi sitten saivat vankilassa olevat laskea vankila-aikansa eläke-etuuden hyväksi, mutta ei kotiäidit!
Sitten tätä epäkohtaa korjattiin ja nykyään saa "kotivuosista" lasten ollessa pieniä laskea neljä ensimmäistä vuotta eläkepisteitten laskemista varten.
Olisi ollut kannattavampaa hankkia itselleen pitkäaikainen vankilatuomio kuin jäädä hoitamaan lapsia kotiin!Noiden vankilakundien vuoks. Ei niiden elämä ole enää rinnastettavissa sinun eikä K.mikon elämään.
Niilä luistaa jo koko valtahihna sillä täpaa että ovat vaikeudessa pysyä mukana.
K.mikko on sitä mieltä että näitäkin henkilöitä pitäis auttaa jotta askel sattuisi taas kohalleen.
Ug. Olen puhunut. K.mikko. kirjoitti:
Noiden vankilakundien vuoks. Ei niiden elämä ole enää rinnastettavissa sinun eikä K.mikon elämään.
Niilä luistaa jo koko valtahihna sillä täpaa että ovat vaikeudessa pysyä mukana.
K.mikko on sitä mieltä että näitäkin henkilöitä pitäis auttaa jotta askel sattuisi taas kohalleen.
Ug. Olen puhunut.että vankilakundit ovat saaneet sitä mitä ovat tilanneet, elämän kaltereitten takana.
Myönnä pois vaan, että jossakin mättää, jos vankilakundit voivat valita joka päivä kolmen,
ravinto-opillisesti täydellisen, aterian välillä, mutta että vankiloitten ulkopuolella on rehellisiä, kovaa työtä tehneitä ihmisiä, joilla tuskin on varaa tuollaiseen lyksiin.
Jos esim. kotiäidit ovat säästäneet rahaa yheiskunnalle, jonka ei ole tarvinnut rakentaa päiväkoteja, niin silloinhan rahat on voinut käyttää vaikka vankilakundien eläkkeisiin ja elättämiseen.
Puhu siinä sitten askeleitten kohdalleen sattumisesta.
- Maalaismies*
Lipponen ja Niinistö ajaessaan valtakausillaan Suomea mallioppilaana EU:hun leikkasivat säälimättä sosiaalipuolen varoja. Lipponen ylpeili avoimesti sillä, kuinka hyvin Suomi on hoitanut taloutta. EU:sta käsin se varmaan näyttikin siltä.
Meillä on rikkaan maan maine. Maailmanpankki kehuu tänä päivänä Suomen yritysilmapiiriä. Se sijoittaa Suomen 13. sijalle 155 maan joukossa. Olemme luottoluokituslaitosten mukaan parhaassa, AAA-ryhmässä. Sen johdosta saamme helposti lainaa ja matalammilla koroilla kuin huonompiin luokkiin sijoitetut maat. Kauppataseen ylijäämä oli 550 miljoonaa heinäkuussa jne.
Talouttamme siis on hoidettu ja hoidetaan hyvin. Kuulemme sanottavan, että rahaa on. Varmasti näin on, se on totta, mutta Euroopan komissio on ihmeekseen löytänyt suuren joukon köyhyysrajan alapuolella eleleviä ihmisiä maastamme.
Näinhän ei voi olla rikkaassa maassa, jonka talous on mallikelpoisesti hoidettu. Köyhien olemassaolo on harkitusti salattu hallituksen ja eduskunnan toimesta. - Miten oli
Minkä tahansa puolueen jäsen olisi presidenttinä tai hallituksen pääministerinä, niin aina hän olisi kansan mielestä syypää epäonnistuneisiin päätöksiin.
- Leny
Koska Suomessa ei ole diktatoriaa, niin ei yksi ihminen päämiehenä eikä kansanedustajana voi yksin asioista päättää, vaikka eläkeläiset kuinka sinne oman edustajansa saisi. Näkeehän sen siitä, kun vaalipuheet ei toteudu. Pitäiskö kaikilla olla yhtä suuri eläke, olisiko se hyvä?
- BilMan
Leny kirjoitti:
Koska Suomessa ei ole diktatoriaa, niin ei yksi ihminen päämiehenä eikä kansanedustajana voi yksin asioista päättää, vaikka eläkeläiset kuinka sinne oman edustajansa saisi. Näkeehän sen siitä, kun vaalipuheet ei toteudu. Pitäiskö kaikilla olla yhtä suuri eläke, olisiko se hyvä?
Mielestäni rahan käyttö on avain, kun rahasta ja sen riittävyydestä keskustellaan.
Olkoon meitä vaikka kolme; Me kaikki kolme saamme tänään yhden euron.
Huomenissa jollakin meistä on kaksi, tai jopa kolme euroa, ja yksi, tai kaksi meistä on "euroton".
Saadaan siten tonni ,tahi kaksi kk. niin seuraavana kuukautena joillakin meistä on enemmän kun toisella.
Raha on tuotteen ja vaihdon väline.
Raha on arvo millä mitataan elämän laadun kattavuutta. Jos kansa on näin tyhmää niin valistetaan sitä.
Vaalien jälkeen käydään neuvottelut hallitusohjelmasta. Mikään puolue, henkilöstä puhumattakaan, ei ohjelmaa voi määrätä.
Kun ohjelma on puolueiden yhdessä laatima ei siitä voida esim. pääministeriä, Presidentistä puhumattakaan, syyttää.Leny kirjoitti:
Yksi henkilö ei paljoa voi saada aikaan, varsinkaan jos on huono puhuja ja alhainen asema. Metelöidähän sentään voi hyvän asian puolesta.
Ei kukaan ole edes maininnut samansuuruisen eläkkeen tarpeellisuudest.
Ylisuuri eläkekin on pahasta, koska rahalla hallitaan maailmaa - syntyy taloudellisen vallan väärinkäyttöä.
Eläkkeen pitäisi kuitenkin riittää elämiseen. Ajatellaanpa vaikkapa perheenäitejä, jotka ovat tehneet pitkän päivätyön ilman palkkaa. He jäävät pienen kansaneläkkeen varaan eläköidyttyään.- valintakysymys
Ruuneperi kirjoitti:
Yksi henkilö ei paljoa voi saada aikaan, varsinkaan jos on huono puhuja ja alhainen asema. Metelöidähän sentään voi hyvän asian puolesta.
Ei kukaan ole edes maininnut samansuuruisen eläkkeen tarpeellisuudest.
Ylisuuri eläkekin on pahasta, koska rahalla hallitaan maailmaa - syntyy taloudellisen vallan väärinkäyttöä.
Eläkkeen pitäisi kuitenkin riittää elämiseen. Ajatellaanpa vaikkapa perheenäitejä, jotka ovat tehneet pitkän päivätyön ilman palkkaa. He jäävät pienen kansaneläkkeen varaan eläköidyttyään.tuo "Ajatellaanpa vaikkapa perheenäitejä, jotka ovat tehneet pitkän päivätyön ilman palkkaa. He jäävät pienen kansaneläkkeen varaan eläköidyttyään."
Siitäkin voisi puhua pitkälti - Leny
BilMan kirjoitti:
Mielestäni rahan käyttö on avain, kun rahasta ja sen riittävyydestä keskustellaan.
Huomenissa jollakin meistä on kaksi, tai jopa kolme euroa, ja yksi, tai kaksi meistä on "euroton".
Saadaan siten tonni ,tahi kaksi kk. niin seuraavana kuukautena joillakin meistä on enemmän kun toisella.
Raha on arvo millä mitataan elämän laadun kattavuutta.Pitäisi mennä miettimään syitä, mistä köyhyys johtuu ja miten niihin syihin voisi vaikuttaa. Taitaisi olla vaikeampi aihe. Jakopolitiikka on vain seurauksien paikkaamista. Poistaako se köyhyyttä vai lisääkö se sitä.
- Maalaismies*
BilMan kirjoitti:
Raha on arvo millä mitataan elämän laadun kattavuutta.Kirjoitat BilMan:"Olkoon meitä vaikka kolme; Me kaikki kolme saamme tänään yhden euron." Entäpä sitten, kun yksi kolmesta saakin vain puoli euroa?
Alle 400 euron eläke on vitsi, samoin kuin siihen 5:n euron korotus. Vertaus rahan käytöstä ei toimi, tässä tapauksessa sillä ei ole dellytyksiä. BilMan kirjoitti:
Raha on arvo millä mitataan elämän laadun kattavuutta.Miten voidaan puhua rahan käytöstä avaimena jos rahaa ei ole.
Kun rahaa ei ole tasaisesti kaikille edes suunnilleen ja vielä siirretään köyhiltä rikkaille niin epätasa-arvo on valmis.
Puhutaan, että rahan arvo huononee kun sen ostovoima pienenee. Ei saadakaan yhtä paljon ostettavaa kuin ennen.
Ei raha kata elämänlaatua mutta luo perusedellytyksiä sille - kehyksiä.- Kotiäidit
valintakysymys kirjoitti:
tuo "Ajatellaanpa vaikkapa perheenäitejä, jotka ovat tehneet pitkän päivätyön ilman palkkaa. He jäävät pienen kansaneläkkeen varaan eläköidyttyään."
Siitäkin voisi puhua pitkältiKotona olevat perheen äidit, eivä ole maksaneet minkäänlaisia työeläke maksuja ja tuskimpa verojakaan. Mistä heille se eläke olisi koostunut?Me heidänkin kansaneläkkeensä olemme koonneet jotka työelämämme aikana olemme näitä joka joka tilistä veroina maksaneet. Ja eläkkeemme olemme keränneet työeläkemaksuina.
Kuitenkin he nostavat samansuuruista kansaneläkettä kuin joku pienituloinen saa työeläkkeenä.
Eikä pelkästä kansaneläkkeestä edes makseta enää veroja, työeläkettä saavat sebsijaan ovat ylikuormitetut vielä verojen maksuilla.
Tiedän tapauksen joka eleli kotona koko elämänsä, vain pimeitä tuloja nauttien,
Sitten täytettyään 45 vuotta, meni työnvälitystoimistoon työhakijaksi.
No eihän tuollaisilla mitään ammattitaitoa olevalla ollut mahdollisuuksia työpaikkaan pääsystä ja niinpä hän nostaa nyt työttömyysavustusta .
Kuka on kerännyt nuokin rahat? Ei ainakaan tämä, niistä nykyisin nauttiva. Kotiäidit kirjoitti:
Kotona olevat perheen äidit, eivä ole maksaneet minkäänlaisia työeläke maksuja ja tuskimpa verojakaan. Mistä heille se eläke olisi koostunut?Me heidänkin kansaneläkkeensä olemme koonneet jotka työelämämme aikana olemme näitä joka joka tilistä veroina maksaneet. Ja eläkkeemme olemme keränneet työeläkemaksuina.
Kuitenkin he nostavat samansuuruista kansaneläkettä kuin joku pienituloinen saa työeläkkeenä.
Eikä pelkästä kansaneläkkeestä edes makseta enää veroja, työeläkettä saavat sebsijaan ovat ylikuormitetut vielä verojen maksuilla.
No eihän tuollaisilla mitään ammattitaitoa olevalla ollut mahdollisuuksia työpaikkaan pääsystä ja niinpä hän nostaa nyt työttömyysavustusta .
Kuka on kerännyt nuokin rahat? Ei ainakaan tämä, niistä nykyisin nauttiva.Jos itsellä ei ole hyvin, pitääkö olla kateellinen toiselle, jolla menee ehkä vielä huonommin?
Näinkö meidän pitäisi menetellä, ottaa toiselta pois, kun; " eihän se ole sitä ansainnutkaan."
En jaksa, enkä osaa kadehtia sitä minkä toinen vähä-osainen saa.
Jos on elänyt 45 vuotiaaksi tarvitsematta mennä töihin, on ollut joko rikas, tai viisas.
Vaan se perheenäiti, arvostakaamme hänenkin työpanostansa, olematta kateellisia ja katkeria.
Kuinka mielelläni olisinkaan ollut vain kotona lasten ollessa pieniä, mutta kun yhden palkka ei riittänyt, oli mentävä keräämään niitä eläkemarkkoja joita tänään muillekin jaetaan.
Mutta, en kai koskaan ole maksanut kokonaisessa vuodessa k.eläkemaksuja sitä määrää jonka nykyisin yhdessä kuukaudessa työ- ja ansioeläkkeenä saan.
Kukahan ne varat keräsi, kenen palkasta otettiin, sitä on turha kysyä, sillä tuottojahan meille jaetaan luullakseni..., mutta itseltäni kaikkea ei ole maksuina peritty.
Riippuu ka miltä kantilta asioita tarkastelemme, ja millä mielellä.
Anteeksi vaan, mutta; Aikoihin on eletty jos pitää olla kateellinenkin köyhyydestä!- Kotiäideille
kirjar kirjoitti:
Jos itsellä ei ole hyvin, pitääkö olla kateellinen toiselle, jolla menee ehkä vielä huonommin?
Näinkö meidän pitäisi menetellä, ottaa toiselta pois, kun; " eihän se ole sitä ansainnutkaan."
En jaksa, enkä osaa kadehtia sitä minkä toinen vähä-osainen saa.
Jos on elänyt 45 vuotiaaksi tarvitsematta mennä töihin, on ollut joko rikas, tai viisas.
Vaan se perheenäiti, arvostakaamme hänenkin työpanostansa, olematta kateellisia ja katkeria.
Kuinka mielelläni olisinkaan ollut vain kotona lasten ollessa pieniä, mutta kun yhden palkka ei riittänyt, oli mentävä keräämään niitä eläkemarkkoja joita tänään muillekin jaetaan.
Mutta, en kai koskaan ole maksanut kokonaisessa vuodessa k.eläkemaksuja sitä määrää jonka nykyisin yhdessä kuukaudessa työ- ja ansioeläkkeenä saan.
Kukahan ne varat keräsi, kenen palkasta otettiin, sitä on turha kysyä, sillä tuottojahan meille jaetaan luullakseni..., mutta itseltäni kaikkea ei ole maksuina peritty.
Riippuu ka miltä kantilta asioita tarkastelemme, ja millä mielellä.
Anteeksi vaan, mutta; Aikoihin on eletty jos pitää olla kateellinenkin köyhyydestä!Oli vain olevinaan selvitys siitä, mistä he eläkkeensä olisivat hankkineet, kun eivät maksaneet verojakaan.
Ei se sinunkaan nykyinen eläkkeesi ole koostunut pelkästä k.eläkkeiden maksuista.
Sinulta on pidätetty veroja joka pennistä mitkä olet ansainnut sillä ikävällä tavalla että et ole voinut lapsiesi kanssa kotona oleskella.
Mainitsemani tapaus maaseudulta, teki töitä naapureille jotka maksoivat hänelle palkkansa veroja pidättämättä.
Kiersivät molemmat pykäliä joista olisi ollut tulevaisuudessa hyötyä juuri eläkeen saannissa.
Oliko se tosiaan viisautta, kun nautti silloin työaikoina eläkeosuutensa.
Hänhän ei maksanut työstään sitä, mitä sinäkin olet joutunut maksamaan ansaitsemastasi joka saamarin pennistä
Ja tälläisia tapauksia on nykyisinkin paljon, juuri noita veroja kiertäviä.
Joko et ymmärtänyt mitä tarkoitin tai minä en osannut selventävästi tarkoitustani kirjoittaa, mutta kateutta se ei kuitenkaan ollut.
Sinä ja minä , ja suuri joukko muita verojen maksajia, me kaikki olemme eläkkeemme maksaneet, myöskin niiden jotka ovat ne jättäneet maksamatta.
Suurimmalta osin työntekijöitten selkänahastahan nämä valtion varat ovat koottuja.
Etkö ole samaa mieltä? - señora lyyli
Kotiäideille kirjoitti:
Oli vain olevinaan selvitys siitä, mistä he eläkkeensä olisivat hankkineet, kun eivät maksaneet verojakaan.
Ei se sinunkaan nykyinen eläkkeesi ole koostunut pelkästä k.eläkkeiden maksuista.
Sinulta on pidätetty veroja joka pennistä mitkä olet ansainnut sillä ikävällä tavalla että et ole voinut lapsiesi kanssa kotona oleskella.
Mainitsemani tapaus maaseudulta, teki töitä naapureille jotka maksoivat hänelle palkkansa veroja pidättämättä.
Kiersivät molemmat pykäliä joista olisi ollut tulevaisuudessa hyötyä juuri eläkeen saannissa.
Oliko se tosiaan viisautta, kun nautti silloin työaikoina eläkeosuutensa.
Hänhän ei maksanut työstään sitä, mitä sinäkin olet joutunut maksamaan ansaitsemastasi joka saamarin pennistä
Ja tälläisia tapauksia on nykyisinkin paljon, juuri noita veroja kiertäviä.
Joko et ymmärtänyt mitä tarkoitin tai minä en osannut selventävästi tarkoitustani kirjoittaa, mutta kateutta se ei kuitenkaan ollut.
Sinä ja minä , ja suuri joukko muita verojen maksajia, me kaikki olemme eläkkeemme maksaneet, myöskin niiden jotka ovat ne jättäneet maksamatta.
Suurimmalta osin työntekijöitten selkänahastahan nämä valtion varat ovat koottuja.
Etkö ole samaa mieltä?mie olen sellanen joka saap eläkettä vaikkei ole veroja maksant. jalmari ei olis minnuu päästänt vieraan töihin aikanaa, omas huushollissa oli ihan tarpeeksi.
minun ammatiksi merkattii maanviljelijän vaimo.
tein koko yhteisen elämäin töitä navetassa,pellolla, metsässä ja kotityöt.täysiä päiviä kaikki, pyhät ja aret, ilman kesälommii.
niistä minul ei maksettu palkkaa. vaimoana tietysti täysylöspito.kaikki tulot ja menot oli jalmarin nimissä.silviisii enne oli asiat.
miun aikaset naiset joutu jäämää kottii laps katraan takkii, kuka niitä olis hoitant jos ei ollu isovanhempii samas huushollissa.päivähoitoo ei olt tarjolla.
eikä naisille ollut työtäkää niin vaa tarjolla.
panneehan se kirjotuksesi vähä miettimää, kuuluko minulle eläke ollenkaa.
terveisin lyyli - Ikäluokkaasi
señora lyyli kirjoitti:
mie olen sellanen joka saap eläkettä vaikkei ole veroja maksant. jalmari ei olis minnuu päästänt vieraan töihin aikanaa, omas huushollissa oli ihan tarpeeksi.
minun ammatiksi merkattii maanviljelijän vaimo.
tein koko yhteisen elämäin töitä navetassa,pellolla, metsässä ja kotityöt.täysiä päiviä kaikki, pyhät ja aret, ilman kesälommii.
niistä minul ei maksettu palkkaa. vaimoana tietysti täysylöspito.kaikki tulot ja menot oli jalmarin nimissä.silviisii enne oli asiat.
miun aikaset naiset joutu jäämää kottii laps katraan takkii, kuka niitä olis hoitant jos ei ollu isovanhempii samas huushollissa.päivähoitoo ei olt tarjolla.
eikä naisille ollut työtäkää niin vaa tarjolla.
panneehan se kirjotuksesi vähä miettimää, kuuluko minulle eläke ollenkaa.
terveisin lyyliMutta köyhän siirtolaisperheen jäsenenä minun oli mentävä etsimään töitä.
Ensin isä ja äiti eivät kumpikaan olleet työkykyisiä joten minun oli hankittava myös heidän tomeentulonsa.
Vähän myöhemmin...naimisisa ollessani , jäi mieheni tapaturman takia työkyvyttömäksi. Ei saanut siitä mitään korvauksia vaikka oli työtapaturma. Eikä ollut sosiaalitoimistoja mistä apua olisi hakenut.
Meillä oli ja on kolme lasta(aikuista jo tosin nyt) Kävin pitkät päivät töissä, hoidin lapset ja kodin. Maksoin lasteni hoitomaksut yksityisellä, koska päiväkoteja ei ollut.
Pitkäski ja raskaaksi tuli minunkin työpäiväni, mutta siitä olen iloinen , vaikka silloin aina surkuteltiin suuria veroja, minä sain ne kuitenkin maksettua ja eläkkeeni koottua vaikka ei se hääppönen olekkaan.
Sinulle kuuluu eläke ilman muuta, vaikka Myel:in taisivat saada myöhemmin syntymään.
Kuitenkin Jalmari on varmaan maksanut veronsa ja onko se niin , että sinä saat tavallaan lesken eläkkeen?
Minä en tarkoita sitä etteikö kaikille eläke kuuluisi, yritin vain typerästi selvittää, mistä se eläke olisi veroja maksamattomille kokoontunut. - valistettu.
Ruuneperi kirjoitti:
Jos kansa on näin tyhmää niin valistetaan sitä.
Vaalien jälkeen käydään neuvottelut hallitusohjelmasta. Mikään puolue, henkilöstä puhumattakaan, ei ohjelmaa voi määrätä.
Kun ohjelma on puolueiden yhdessä laatima ei siitä voida esim. pääministeriä, Presidentistä puhumattakaan, syyttää.Eikä uskoisi että porukasta löytyy nainen joka valistaa mihin eläkeläiset kuuluvat.
Ja minäkin luulin häntä inhimilliseksi!
Näin meitä petetään! - ala-arvoista
valistettu. kirjoitti:
Eikä uskoisi että porukasta löytyy nainen joka valistaa mihin eläkeläiset kuuluvat.
Ja minäkin luulin häntä inhimilliseksi!
Näin meitä petetään!tekstiä tuolta ellunkanalta....
- Iili
Kotiäidit kirjoitti:
Kotona olevat perheen äidit, eivä ole maksaneet minkäänlaisia työeläke maksuja ja tuskimpa verojakaan. Mistä heille se eläke olisi koostunut?Me heidänkin kansaneläkkeensä olemme koonneet jotka työelämämme aikana olemme näitä joka joka tilistä veroina maksaneet. Ja eläkkeemme olemme keränneet työeläkemaksuina.
Kuka on kerännyt nuokin rahat? Ei ainakaan tämä, niistä nykyisin nauttiva.He tekevät niin arvokasta työtä, että heille pitäisi maksaa eläkettä! Ei kaikkea voi laskea rahassa.
Kotiäiti yleensä tietää, mihin ryhtyy. Hän asettaa lapsensa etusijalle, ja on selvillä siitä, että siitä ei kukaan ikinä kiitä, paitsi lapset. - señora lyyli
Ikäluokkaasi kirjoitti:
Mutta köyhän siirtolaisperheen jäsenenä minun oli mentävä etsimään töitä.
Ensin isä ja äiti eivät kumpikaan olleet työkykyisiä joten minun oli hankittava myös heidän tomeentulonsa.
Vähän myöhemmin...naimisisa ollessani , jäi mieheni tapaturman takia työkyvyttömäksi. Ei saanut siitä mitään korvauksia vaikka oli työtapaturma. Eikä ollut sosiaalitoimistoja mistä apua olisi hakenut.
Meillä oli ja on kolme lasta(aikuista jo tosin nyt) Kävin pitkät päivät töissä, hoidin lapset ja kodin. Maksoin lasteni hoitomaksut yksityisellä, koska päiväkoteja ei ollut.
Pitkäski ja raskaaksi tuli minunkin työpäiväni, mutta siitä olen iloinen , vaikka silloin aina surkuteltiin suuria veroja, minä sain ne kuitenkin maksettua ja eläkkeeni koottua vaikka ei se hääppönen olekkaan.
Sinulle kuuluu eläke ilman muuta, vaikka Myel:in taisivat saada myöhemmin syntymään.
Kuitenkin Jalmari on varmaan maksanut veronsa ja onko se niin , että sinä saat tavallaan lesken eläkkeen?
Minä en tarkoita sitä etteikö kaikille eläke kuuluisi, yritin vain typerästi selvittää, mistä se eläke olisi veroja maksamattomille kokoontunut.nyt ko asiaa olen eile iltan peremmältä miettiny, niin kyllä se niin on että järjestelmä pellaa ko ihmiset tekkee työtä ja maksaa veroja, siitä ne elääkkeet tullee ja muutkii avstukset, niin yhteiskunta on pantu kassaan.
onha valtiolla liikeyrtyksii ja verot joka tavaras mutta ne ei vissii tuota niin että, sillä pystys kansan elättämmää.
viinastkaa ei ennäää saa sellasii voittoi ko enne.:)))
eläke vissii määräytyy paljo on tienannu, jos on olt huono palkkases työssä niin eläke on pien.
mie ko kirjotan vastausksii teille, miun pitäs ain mainita että puhun omalt kantilta. mie ko mänin äitin luota suoraa jalmarille, ja elämäin kokemukset on maaseutulta ja vähä kappeenalaset.
enkä ole joutunt kokemaa niin kovvii ko sie, siehä olit vastuus toistenkin toimeentulosta.
jalmari hoiti meiän talon kaikki raha asiat,en tienny koskaa oliko rahhaa vai ei ja oliko velkaa. hänen kuollessaa ei velkaa ainakaa ollut.
ei minul työtä liikaa ollu, kyllä mie ne jaksoin tehhä,vaikka joskus väsytti niin sitä aatteli että ne ko ol kaikki meiän yhteiseksi hyväksi.
ja ehkä ei myö lommaa ois osattu pittääkää, niinko ei siihe aikaa kukkaa maanviljelijä kysynt lomien perrää.
minnuu ihan hävettää ko puhun omast työn teosta, sinnuu verrattuna mie oon olt huolista vappaa.ja elänt ko herran kukkarossa, tai oikeestaan elänt ko jalmarin kukkarossa;)))
tullee mielee että minul on käyntkii aivan mahoton tuuri, oon aina pitänt jalmarii hyvän miehenä,mutta vuosien saatossa häne arvonsa vaa nousee, ko kuulee muittenkin ihmisten kertomuksii elämästää niinä aikoina 1945-1990.
sitä ko myö elettii kahestaa ja sen jälkee eristyneenä ko äitin,anoppi ja appi kuoli. mitä nyt oman kyläläisten kanssa oltii vähä tekemisissä.sukulaisii meil kummalkaa ei ennää olt.
mie olin niin yhtä jalmarin kanssa, että kaik uutiset ja maailman tapahtumakii tuli minul häne kauttaa, ko sihtin läpi, jote miun aivot ol levossa lähes 50 vuotta;))) ilmankos minul niitä verenkiertohäirötä onkin nyt ollu, ko olen ottant aivot taas käyttöö:))).
nythä minnuu ei ennää 15 vuuen leskeyten peräst sais elämää ilman ommaa mielipiettä. täällä kirjotus palstoikka sitä alkujaa rupesin sanomaa mielipiteitä:))
olis siin jalmaril elämistä kanssain jos takasin tulis;))olis siin siunailemista koko maailman menossa, ko suomen markkaakaa ei ennää ole, sekkivihkoo ei ennää käytetä ,se hänel jo oli,muttei juur käyttäny, jalaril piti olla selvää rahhaa.
kylä hää varmaa seurailee maailan mennoo jos se on mahollista
ja uskon et hää on ylpee minust ko näin hyvin olen omaksunt nykymaailman-
mie pärjään, mietin ja ratkon iteksein kiperiikin kysymyksii, kute nyt tätä verotus asiaakin.
et sie mitenkää typeräst selittäny ihan oikiaa asiaa puhut. sillo minul monast asia valkenee ko alan katsomaa asiaa toisen ihmisen kantilta, siin vaa tahtoo ihmisel olla se ,ko oma napa on lähenpän.;))
kiitos sinulle mielipitteistä
terveisin lyyli - Helena04 ejk
señora lyyli kirjoitti:
nyt ko asiaa olen eile iltan peremmältä miettiny, niin kyllä se niin on että järjestelmä pellaa ko ihmiset tekkee työtä ja maksaa veroja, siitä ne elääkkeet tullee ja muutkii avstukset, niin yhteiskunta on pantu kassaan.
onha valtiolla liikeyrtyksii ja verot joka tavaras mutta ne ei vissii tuota niin että, sillä pystys kansan elättämmää.
viinastkaa ei ennäää saa sellasii voittoi ko enne.:)))
eläke vissii määräytyy paljo on tienannu, jos on olt huono palkkases työssä niin eläke on pien.
mie ko kirjotan vastausksii teille, miun pitäs ain mainita että puhun omalt kantilta. mie ko mänin äitin luota suoraa jalmarille, ja elämäin kokemukset on maaseutulta ja vähä kappeenalaset.
enkä ole joutunt kokemaa niin kovvii ko sie, siehä olit vastuus toistenkin toimeentulosta.
jalmari hoiti meiän talon kaikki raha asiat,en tienny koskaa oliko rahhaa vai ei ja oliko velkaa. hänen kuollessaa ei velkaa ainakaa ollut.
ei minul työtä liikaa ollu, kyllä mie ne jaksoin tehhä,vaikka joskus väsytti niin sitä aatteli että ne ko ol kaikki meiän yhteiseksi hyväksi.
ja ehkä ei myö lommaa ois osattu pittääkää, niinko ei siihe aikaa kukkaa maanviljelijä kysynt lomien perrää.
minnuu ihan hävettää ko puhun omast työn teosta, sinnuu verrattuna mie oon olt huolista vappaa.ja elänt ko herran kukkarossa, tai oikeestaan elänt ko jalmarin kukkarossa;)))
tullee mielee että minul on käyntkii aivan mahoton tuuri, oon aina pitänt jalmarii hyvän miehenä,mutta vuosien saatossa häne arvonsa vaa nousee, ko kuulee muittenkin ihmisten kertomuksii elämästää niinä aikoina 1945-1990.
sitä ko myö elettii kahestaa ja sen jälkee eristyneenä ko äitin,anoppi ja appi kuoli. mitä nyt oman kyläläisten kanssa oltii vähä tekemisissä.sukulaisii meil kummalkaa ei ennää olt.
mie olin niin yhtä jalmarin kanssa, että kaik uutiset ja maailman tapahtumakii tuli minul häne kauttaa, ko sihtin läpi, jote miun aivot ol levossa lähes 50 vuotta;))) ilmankos minul niitä verenkiertohäirötä onkin nyt ollu, ko olen ottant aivot taas käyttöö:))).
nythä minnuu ei ennää 15 vuuen leskeyten peräst sais elämää ilman ommaa mielipiettä. täällä kirjotus palstoikka sitä alkujaa rupesin sanomaa mielipiteitä:))
olis siin jalmaril elämistä kanssain jos takasin tulis;))olis siin siunailemista koko maailman menossa, ko suomen markkaakaa ei ennää ole, sekkivihkoo ei ennää käytetä ,se hänel jo oli,muttei juur käyttäny, jalaril piti olla selvää rahhaa.
kylä hää varmaa seurailee maailan mennoo jos se on mahollista
ja uskon et hää on ylpee minust ko näin hyvin olen omaksunt nykymaailman-
mie pärjään, mietin ja ratkon iteksein kiperiikin kysymyksii, kute nyt tätä verotus asiaakin.
et sie mitenkää typeräst selittäny ihan oikiaa asiaa puhut. sillo minul monast asia valkenee ko alan katsomaa asiaa toisen ihmisen kantilta, siin vaa tahtoo ihmisel olla se ,ko oma napa on lähenpän.;))
kiitos sinulle mielipitteistä
terveisin lyyliTässä ohimennen - asiasta kolmanteen - Siule suhkaan: Huomenna taas vilkuttelen Sinulle iloisesti junan ikkunasta!!! -:))
Kaikkea hyvää!
Helena
- señora lyyli
sitä miekii ihmetteln miksi eläkeläiset ei lyöttäyty yhteen, heil ko olis sananvaltaa.
monet vanhemmat ihmiset on semmosii, että hyö ei ossaa luopuu puolueesta jota on äänestänt 30-40 vuotta. ei vaikka puolue ei ennää ajais hönen asioitaa.
jos jalmari elläis niin miekii tietyst äänestäisin hänen kanssaa nykystä keskustaa. hää oli maalaisliittolainen ja sitä miunkii tietyst piti äänestää hänen elläissä.
sit ko jäin yksin olen alkant äänestämmää ihmistä joka mielestäin puhhuu asioita joita minul on täs iäs tärkeitä.
joka vuos olen äänestänt eri ihmistä, puolueella ei ole niin suurta vällii , kohan ei mäne liikaa rikkaitten ihmisten etujen ajamiseks.laps perheet on ahtaalla, siksi nuoret ei tee lapsiikaa, ko eläminen yksistää on niin kallista.
monel on pienet eläkkeet, niinko minullakkii on. mie ko en ole olt koskaa verokirjalla töissä niin en ole saant eläkettä kertymää.
miun kaltasii on varmaa paljo, minul ei ole olt lapsii, mutta minun ikäpolven perheelliset naiset oli ylleensä kotona, koska lapsiikin oli ainakin 4 pienemmissä perheissä. hyö ovat ainakii niitä pien eläkeläisii jotka saavat vaa kansaneläkkeen.
saanha mie pienen lesken eläkkeen lisäks, ja kyllähän mie yksinäin pärjään sillä, ko niin paljo voip ite kasvattaa pellolla sapuskaa.
mie pärjään hyvin jalmarin ansiosta, hää koko ikänsä säästi ettei meitä viiä vaivaistaloon,että saahaa ellää kotona ja päästä vaikka sytdämmen siirtoo yksityis sairaalaa tai muuhun leikkauksee jos tullee sellanen tilanne ettee.
terveyskeksuskii säästää, vanhempii ihmisiin ei mielellää haaskata suurii summii, ko rahast on pulaa. miekii oisin vissii kuolt syöpää ko se ois jatkant levviimistää jos en olis mänt yksityiseen leikkauksee.
taitaa valistumises vai missä olla vikkaa ko eläkeläisil ei ole hynttyyt yhessä;)))
terveisin lyyli- Maalaismies*
Kirjoitat lyyli: "taitaa valistumises vai missä olla vikkaa ko eläkeläisil ei ole hynttyyt yhessä;)))" Vika taitaa olla siinä, että eläkeläisetkin, siis me olemme vain ihmisiä toiveinemme, luuloinemme ja tietoinemme.
Eläkeläisten puoluetta on yritetty, mutta siitä ei tule mitään. Miksi? Siksi, että olemme liian vanhoja pyörimään niissä piireissä yötä päivää.
Yhtäkään puoluetta ei kiinnosta eläkeläisten asioiden hoitaminen, koska me emme ole enää innovatiivisia (hieno sana). Se tarkoittaa, että meitä ei kiinnosta humppa humppa hommat.
On totta, että eläkeläisten takana on paljon omaisuuksia, mutta nehän jäävät mitä pikemmin me poistumme tieltä.
Tämä ajatuksen juoksuni on aika karseaa, mutta näin minä asiat näen. Sellast se on.
- Maalaismies*
150 valtioiden päämiestä oli koolla uudistaakseen YK:ta. Yhdestäkään merkittävästä asiasta ei kyetty sopimaan. Kaikki olivat yhtä mieltä siitä, että terrorismia vastaan on taisteltava. Mutta mitä terrorismi on tai kuka on terroristi, sitä ei kyetty määrittelemään.
Sauli Niinistö kertoi taannoin eräässä haastattelussa, että on eri asia valtiovarainministerinä olla suunnittelemassa hienoja ratkaisuja ja eri asia maailmanpankin hallituksessa niitä toteuttaa.
Eläkeläiset ovat tottuneet poliitikoilta kuulemaan hienoja parannusehdotuksia asioihinsa vaali vaalien perästä. Aina vain on eri asia panna niitä täytäntöön.
Valistummeko, kysyy Mocoma? Luulisin palstoillakin vierailevan pääasiassa valistuneita, älykkäitä kansalaisia, miehiä ja naisia. Kukin omalta kohdaltaan tietää miten on ja miten pitäisi olla.
Mutta sellaista kaikkia tyydyttävää yleistä hyvää ei ole näköpiirissä. Tai jos jokin laajoja piirejä tyydyttävä ratkaisumalli olisikin, jostakin syystä sitä ei kyetä toteuttamaan - Maalaismies*
Mocoma muuten, et ole sanonut mitään, tyydyttääkö keskustelu, vai heititkö vain jonkin syötin mahdottomuuksien mereen?
Moni kirjoitti mielipiteensä ja niihin on tyytyminen.
Ei täällä yleensäkään keskustella ja pohdita asiaa siitä näkökulmasta kuin alustaja ajattelee.
Halusin antaa palstalaisten kirjoittaa puuttumatta siihen muuten olisin toiminut kuin tilpunmetsästäjä.Ruuneperi kirjoitti:
Moni kirjoitti mielipiteensä ja niihin on tyytyminen.
Ei täällä yleensäkään keskustella ja pohdita asiaa siitä näkökulmasta kuin alustaja ajattelee.
Halusin antaa palstalaisten kirjoittaa puuttumatta siihen muuten olisin toiminut kuin tilpunmetsästäjä.Liian usein Ruuneperina pani minut kirjoittamaan Mocomana.
Täällähän voi rekisteröityä vaikka hevoskaakiksi.- fiiuliN
Ruuneperi kirjoitti:
Liian usein Ruuneperina pani minut kirjoittamaan Mocomana.
Täällähän voi rekisteröityä vaikka hevoskaakiksi.Mutta tässä käy mietteliääksi kuka olikaan "ellumari".
En sinua epäile häneksi, mutta jo pitkään olen tajunnut täällä olevan live kirjoittajia vähemmän kuin nikkejä.
Se on totta että vakituinen nimimerkki on saanut oman "leimansa", kyllähän sitä voi joskus "tuntemattomanakin" ajatuksiaan esittää.
Ja avaamasi aihe oli kyllä tosi aiheellinen, kuten varmaan itsekin huomasit. - Maalaismies*
Ruuneperi kirjoitti:
Täällähän voi rekisteröityä vaikka hevoskaakiksi.Nyt valkeni kissanpojalle jne. En tullut ajatelleeksi, että Mocoman takana onkin Ruuneperi. Ant mennä vaan!
- NYT
Ruuneperi kirjoitti:
Täällähän voi rekisteröityä vaikka hevoskaakiksi.SEN KUULIMME, minkä olemme jo tienneetkin.
- Leny
Ruuneperi kirjoitti:
Täällähän voi rekisteröityä vaikka hevoskaakiksi.Että tuo viimeinen lause nauratti. Kuuluu varmaan Naantaliin asti.
- Magda
Johtuuko laumasieluisuus huonosta itsetunnosta vai msitä. Palstoillakin löytyy jos jonkinmoisia ketjuja. Agressiivisia, lässyily, asiapohjaisia, tieteellisiä,yhteiskunnallisia, sosiaalisia ja monia uusia näköaloja avaavia juttuja.
Oma näkemykseni on, kaikki kirjoitukset ovat tarpeellisia. Se samaan muottiin ohjaava kirjoittelu tylsistyttää palstoja, väittelykin on paikallaan, sillä monessa asiassa ei ole vain yhtä oikeaa suuntaa.
Kaikki päivät eivät ole veljeksiä, on hyviä ja ns huonoja päiviä. Emme voi tietää mitkä tekijät millonkin aiheuttavat huonon päivän ja minkävuoksi argessiiviset tuulet puhaltavat. Ne vain tulevat ja menevät
kuten hurrigaanit, jättävät vähäksi aikaa ajatusmaailmaan pohdittavaa.
Olisi varmaankin kohtuullista olla muistuttamatta asiasta jatkuvasti, sillä eihän kuollutta hevosta haudasta saa ylös kaivaa.Minkähän kaakin nyt olen ylöskaivamassa tai samanlaisuuden muottiin valamassa.
Erilaisuus mielipiteineen on palstan mauste enkä ole mielestäni väheksynyt muiden mielipiteitä - ainakaaan asiasta.- Magda
Ruuneperi kirjoitti:
Minkähän kaakin nyt olen ylöskaivamassa tai samanlaisuuden muottiin valamassa.
Erilaisuus mielipiteineen on palstan mauste enkä ole mielestäni väheksynyt muiden mielipiteitä - ainakaaan asiasta.Sananparsi tarkoittaa sitä ja vain sitä, jos joku on joskus ns käynyt ylikierroksilla palsta kirjoituksissa, asiasta ei pitäisi jatkuvasti muistutella iskeä tikaria selkään, vaan jättää asia omaan arvoonsa.
Kaikkihan me joskus erehdymme vieraille oville ja oudoille teille, ainakin MINÄ.
En ole samanlaisuuden muottiin ketään ollut ja en ole valamassa, erilaisuutta pidän ihmiselämän rikkautena.
Tuliko selväksi?
- tarjoaa
TV2 tänään klo 19.25 alkaen. "Vaarit vauhdissa"
Ketjusta on poistettu 54 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Marin sitä, Marin tätä, yhyy yhyy, persut jaksaa vollottaa
On nuo persut kyllä surkeaa porukkaa. Edelleen itkevät jonkun Marinin perään, vaikka itse ovat tuhonneet Suomen kansan t1684287Vilma Nissinen pyytää anteeksi rasistisia lausuntojaan
Nöyrtyi kuten persut yleensäkin. On kyllä noloa tuollainen vätystely, kun ei ole miestä seisoa omien lausuntojensa takan492415Ikävä sinua..
Kauan on aikaa kulunut ja asioita tapahtunut. Mutta sinä M-ies olet edelleen vain mielessäni. En tiedä loinko sinusta va222261Riikka Purra: "Kokoomus haluaa leikata pienituloisten etuuksista - Se ei meille käy"
Näin vakuutti persujen Purra edellisten eduskunta vaalien alla,. https://www.ku.fi/artikkeli/4910942-kun-uudessa-videos541836Riikka Purra sanoo, että sietokykyni vittumaisiin ihmisiin alkaa olla lopussa.
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/be8f784d-fa24-44d6-b59a-b9b83b629b28 Riikka Purra sanoo medialle suorat sanat vitt3721740Lindtmanin pääministeriys lähenee päivä päivältä
Suomen kansan kissanpäivät alkavat siitä hetkestä, kun presidentti Stubb on tehnyt nimityksen. Ainoastaan ylin tulodesi611474Muistattekos kuinka persujen Salainen Akentti kävi Putinin leirillä
Hakemassa jamesbondimaista vakoiluoppia paikan päällä Venäjällä? Siitä ei edes Suomea suojeleva viranomainen saanut puhu221469Kapiainen siviiliesimies, Herra suuri Herra
Sotilaana kyvytön, johtajana munaton ja kotona tossun alla. Se on upseerin uran tuen pää, seinään ajo. Mutta aina löytyy811365Pitäisikö ilotulitteiden myynti kieltää?
Esim jyväskylässä ainakin on ammuttu ilotulitteita päin ihmisiä ja autoja. Samoin Helsingissä? Pitäisikö ilotulitteiden971268Väärä pää tutustumiseen
Mikä ihme on, että miehet haluavat ensimmäisenä sänkyyn? Onko nykyään niin helppo saada nainen peittojensa alle.. tai pä1561207