Asuntoauton vaihtoa olen harkitsemassa ja kerron nyt kokemuksiani webastolisälämppäreistä.
Pari vuotta sitten kävin koeajelemassa ja katselemassa kymmeniä eri enemmän tai vähemmän häytettyjä asuntoautoja.
Noin paristakymmenestä autosta kolmesta oli kelloWebasto tyhjentänyt akut.
Ajateelin, että kyllä se wepasto silti pitää asuntoautossa olla: antaa lisälämpöä ennen liikkeelelähtöä hyvin ja voi paremmin määrätä, miten auto-osa lämpenee.
Vaan oltiimpa viime kevättalvena lapissa ja meille kävi se, jota olin pelännyt. Onneksi pakkasta oli vain alle 20 astetta ja kaasua viel riittävästi.
Olin tehnyt jonkun mokan sen webastin kellon kanssa tai sitten lapsukaiseni sitä räplänneet.
Oli tarkotus lähteä yön jälkeen liikkeelle, ja kuinkas ollaakaan. Se VITUN Webasto oli tyhjentänyt akuston peruusteellisesti.
Oli muten viimeinen asuntoauto, johon tollesen webastosysteemin otan. Aatella, jos oltas oltu erämaassa, kusessa oltas oltu. Vaan huoltoaseman pihassa onneksi juuri silloin yövyttiin.
Kävin koeajamassa yhtä lähes uutta Fiatpohjaista -05, sopivan kokoista italialaisvalmisteista asuntoautoa. Nimenomaan sellasen, missä ei ole webastoa ja lohkolämppäri joasennettu.
Aamuselta oli lämpöä n. /- 0 C.
Todettiin, että paikallaan ollesa moottori ei tuota juuri ollenkaan lämpöä, mutta kun liikkeelle lähdetään, niin jo n. minutin kuluttua alkaa kone tuottaa lämpöä ja parin-kolmen minutin kuluttua lämpöä oli taatusti jo kovien pakkasten tarpeeseen asti.
Ja jos haluaa lähtiessä jo lämpimän auton, voi lämmityksen hoitaa asunto-osan lämppärillä, mikä oli todella teokans kyseisessä italiaanossa, juuri alle 6 m pitkässä asuntoautossa.
Ei tyhjene akusto ja ajastin käytössä ohjaamaan as.osan lämmitystä.
Meilläkin usein perhe kyydisä, kun ajellaan ja silloin pitää olla lämmin asunto-osa.
Oli muuten tosi hyvä ja napakka ajaa uusikorista 2,3 l jtd fiat alustaista asuntoautoa. Tosi teokas on uusi moottori ja ne etulaakeritkin kuulemma jo kestävemmät uusissa fiateissa.
Taitaa vaihtua saksalais automme seuraavaksi italiaanoon, kun hinnatkin niissä kohdallaa ja olen kyllästynyt alumiinikorisetan autojen rämiesvään ääneen.
Webasto on akun tuhooja
28
12660
Vastaukset
- pena
webastolla akun saa tyhjäksi, jos ei sitä osaa käyttää..
- käyttäjä
Ei minulle ole kuin 4,5 vuoden kokemus webastosta mutta ei ainakaan tänä aikana ole ollut akkuongelmia. Ja itse webastokin on ollut viaton.
Itse en kyllä webastosta hevin luovu. Pari kolme starttia olen tehnyt pakkasilla ilman sitä ja kyllä diesel moottori kuullostaa pahalta ja vetää huonosti kylmänä. - korjaus ja lisäys
käyttäjä kirjoitti:
Ei minulle ole kuin 4,5 vuoden kokemus webastosta mutta ei ainakaan tänä aikana ole ollut akkuongelmia. Ja itse webastokin on ollut viaton.
Itse en kyllä webastosta hevin luovu. Pari kolme starttia olen tehnyt pakkasilla ilman sitä ja kyllä diesel moottori kuullostaa pahalta ja vetää huonosti kylmänä.Puhuin siis moottorin webastosta, en asunto-osan.
- Nuuskamuikkunen09
Kun kävin koeajelemassa asuntoautoja n. vuosi sitten, niin eteen tuli kaksi asuntoautoa, joista oli akut tyhjentyneet webastojen takia.
Itse myös ratkaisin ongelman, joka ei niitä pienempiä, jättämällä koko webaston pois hankittuani uuden auto.
Ihan hyvin ollaan pärjätty ja kuten RistoR. kertoi, on asunto-oasn lämmitys ok juttu, varsinkin kun porukalla kauppoihin lähdetään. Talvellä saa esilämmitettyä auton hyvin lohkolämppärillä ja sisähaarasta saa virran erilliselle sisälämppärille, kuten hlö.autoissakin.
Webastot on älyttämän hintaisia ja jopa lisäongelman tuottajia.
- uusi waanari
Webaston hankinta uuteen asuntoautoon maksa ainakin 1500,-e tai enemmänkin. Se on paljon rahaa, ainakin minun kukkarossa, kun joudun hankkimaan asuntoautoni osittain velaksi.
Tietääkseni mm. uudet fiatin koneet käynnistyy eilman ongelmia tai meteleitä, ainakin se uusi 2,3 litreinen dieseli, kovassakin pakkasessa.
Olen ajatellut, että tuskin tulen yöpymään yli 25 asteen pakkasessa talvellä, erämaassa.
Taidan päätyä lohkolämppäriin jo pelkästään järkisyistä. Eipä tule yllätyksiä tyhjenneestä akusta.
Eli aina sähköa saatavilla ja kun lohkolämppäri kaasut, ei pitäisi olla mitään ongelma. Alle 20 asteen pakkasessa jo voi rauhassa ja turvellisin mielin pitää vaikka pari päivää asutoa erämaan puolella ja akustohan on asuttaessa lämpimässä tilassa, useinmiten.
Toisaalta on saatavissa halpoja (alle 1000,-e)piku-agrikaatteja, joilla saa lohkolämppärin lämpimäksi vaikka erämaassa ja sähkötkin sitten täysin itsenäiset että inventteritkin jo aika hyviä ja jopa alle 100,- ihan hyvin toimivat (n.300W), vaan ei ihan lohkolämppäriin teho riitä, kun siihen oltava ainakin 600W.- ???????
Kirjoitat, että on saatavissa halpoja (alle 1000€) pikkuagrekaatteja. Tilapäis käyttöön voi ostaa alle 100€ maksavia kaksitahtikoneella olevia agrekaatteja. Niistä saa jatkuvaa tehoa n. 700W, ja hetkellisesti jotain 900-1000W. Melkein kaikissa malleissa on myös 12V/8A tasavirta ulosotto. Investointi ei ole enään kallis. Sillä voi ladata 230V puolella samalla auton akkuja, kun lohkolämmitin lämmittää moottoria. Teho riittää kyllä molempiin yhtä aikaa. 230V:n sähkökojeita ei saa käyttää enään kopissa samaan aikaan.
- kalle
??????? kirjoitti:
Kirjoitat, että on saatavissa halpoja (alle 1000€) pikkuagrekaatteja. Tilapäis käyttöön voi ostaa alle 100€ maksavia kaksitahtikoneella olevia agrekaatteja. Niistä saa jatkuvaa tehoa n. 700W, ja hetkellisesti jotain 900-1000W. Melkein kaikissa malleissa on myös 12V/8A tasavirta ulosotto. Investointi ei ole enään kallis. Sillä voi ladata 230V puolella samalla auton akkuja, kun lohkolämmitin lämmittää moottoria. Teho riittää kyllä molempiin yhtä aikaa. 230V:n sähkökojeita ei saa käyttää enään kopissa samaan aikaan.
Mikähän mahtaa olla noin halvan agrekaatin merkki ja mistä niitä saa ostaa?
- ???????
kalle kirjoitti:
Mikähän mahtaa olla noin halvan agrekaatin merkki ja mistä niitä saa ostaa?
Kiinalaisia ovat. Myydään samaa laitetta monella merkillä. Pienin ulkonäkö muutoksin on lisää valikoimaa, mutta kuitenkin tekniikaltaan samoja.
Omani ostin aikoinaan Nummelan Hong Kong tavaratalosta POWER CRAFT merkkisenä. Sillon se maksoi hivenen yli 100€.
Sielläkin samaa laitetta on ollut tarjouksessa halvimmillaan 85€, ja vähän pienemmän tehoista 75€ (tekniikka samaa, mutta kasattu eri näköiseksi paketiksi).
Täällä etelässä Tarjoustalo ketju, ja monet työkalutavaratalot (halpisketjut) myyvät samaa agrekaattia omilla merkeillään. - jesse jees
??????? kirjoitti:
Kirjoitat, että on saatavissa halpoja (alle 1000€) pikkuagrekaatteja. Tilapäis käyttöön voi ostaa alle 100€ maksavia kaksitahtikoneella olevia agrekaatteja. Niistä saa jatkuvaa tehoa n. 700W, ja hetkellisesti jotain 900-1000W. Melkein kaikissa malleissa on myös 12V/8A tasavirta ulosotto. Investointi ei ole enään kallis. Sillä voi ladata 230V puolella samalla auton akkuja, kun lohkolämmitin lämmittää moottoria. Teho riittää kyllä molempiin yhtä aikaa. 230V:n sähkökojeita ei saa käyttää enään kopissa samaan aikaan.
Siinäpähän menette 25 asteen pakkasessa takaluukusta hakee sen kakstahtisen ja vedätte käyntiin. Voi helvata sitä savua ja meteliä, jos lähtee. Saatanan tunarit säästäjät.
- jep jep
jesse jees kirjoitti:
Siinäpähän menette 25 asteen pakkasessa takaluukusta hakee sen kakstahtisen ja vedätte käyntiin. Voi helvata sitä savua ja meteliä, jos lähtee. Saatanan tunarit säästäjät.
Olen samaa mieltä, että on oltava turnauskestävyyttä. -25 asteen kylmässä makailuautossa vaan vedetään vällyä niskaan, eikä anneta pienien vastoinkäymisten haitata. Mitä suotta niitä akkuja pitäisi latailla saadakseen lämmityksen toimimaan, tai auton käyntiin. Tulee se kesä kuitenkin.... joskus..., jos tulee. Siinähän on vasta TOSI SÄÄSTÄJÄ !!!!
- alligaattori
??????? kirjoitti:
Kiinalaisia ovat. Myydään samaa laitetta monella merkillä. Pienin ulkonäkö muutoksin on lisää valikoimaa, mutta kuitenkin tekniikaltaan samoja.
Omani ostin aikoinaan Nummelan Hong Kong tavaratalosta POWER CRAFT merkkisenä. Sillon se maksoi hivenen yli 100€.
Sielläkin samaa laitetta on ollut tarjouksessa halvimmillaan 85€, ja vähän pienemmän tehoista 75€ (tekniikka samaa, mutta kasattu eri näköiseksi paketiksi).
Täällä etelässä Tarjoustalo ketju, ja monet työkalutavaratalot (halpisketjut) myyvät samaa agrekaattia omilla merkeillään.Ostin 4-tahtisen kiinalaisen inverter-agregaatin hintaan alle 500 €. Nykäsystä käyntiin, kulutus 0,6 l/h, 1000/900 W tehoa. ERITTÄIN hiljainen (vrt. vastaava Honda hinta 1000 €). On ollut täysin luotettava ja hintansa väärti. En ostaisi 2-tahtista "räpsyä" vaikka saisin viidelläkympillä. On sen verran paljon tutuilla hajonneet, eivät käynnisty, vetonarut katkeilee jne jne.
Katso http://www.kipor.com
Maahantuoja Masco Oy Järvenpää
p.s. Tämä ei ole mainos vaan kokemusperäinen tarina.
- trumaan
Vaihda Truman lämmittimeen niin ei tarvii välttämättä akkua.
Siis Truma toimii loiste lämmittimenäkin ja jos tahdot lämmön leviävän tasaisemmin niin puhallin TEB1 puhallin kuluttaa 0,2 - 1 Amppeerin tunnissa riippuen siitä millaisen tehon vaadit. Uusien Truman puhaltimien virrankulutusta en ole katsonut... - J.K.L
Se on totta että webasto vähentää akun ikää,mutta oikeen käytettynä akku ei mene tyhjäksi,yleensä webastossa on sellainen systeemi ettei akku edes pääse tyhjäksi,se samuttaa webaston kun akussa jännite laskee liian alas,se tekee sen juuri sen takia että auton saa vielä käymään sillä akulla,jos käytää webastoa kanattaa hankkia tarpeeksi iso akku jotta se kestää webaston käytön.Itse käytän webastoa paljon,välillä itselläni on talvella webasti päällä jopa yli kymmenen tuntia kerralla kaikki muut laiteet,kuten tv,stereot ja dvd-soitin,itselläni kylläkin on autossa 2 kpl 225A akkua,akut kestävät noin 2 vuotta,sitten ne täyty vaihtaa uusiin..Ps.minulla on 9kw webasto..
- webasto
on päällä se puhallinhan on tietysti 1 asennossa.
Vielä ei ole akku koskaan tyhjentynyt.
- Meksu
Itsellä on Ducaton pakussa kellosarjalla varustettu Webasto, eikä oo kyllä mitään ongelmia ollut. Auto on 3 vuotta vanha ja webastoa on käytetty todella ahkerasti, ja ajokin on etupäässä pelkkää kaupunkipyöritystä.
Eipä se akku ole ikuinen ilman webastoakaan. - Aaku
Mulle sattui kerran talvikelillä seuraavasti;
Yön aikana oli akut tyhjentyneet mysteerisesti sekä asunto- että konehuoneen puolelta. Siis kaikki virrat kaput? Autossa ei ollut webastoa, eikä muutakaan normaalista käytöstä poikkeavaa kuluttajaa. Auto oli silloin LMC-Ducato -01.
Auto oli omistuksessani tuon tapahtuman jälkeen vielä vuoden verran, eikä vastaavaa akkujen tyhjenemistä enää sattunut. Webastoa käytän henkilöautossa (nyt jo neljännessä) ainoana moottorilämmittimenä, eikä ongelmia ole ollut. - Webasto on hyvä
Kellokytkintä en ole käyttänyt, kun ostin heti kaukokäynnistimen joka toimii 500 m päästä.
Aamulla käynnistän Webaston sisältä noin 15 - 20 min ennen liikkeellelähtöä, ja auto on lämmin ja lasi auki.
Jos laitan kellokytkimellä päälle, niin Webasto menee automaattisesti pois päältä 30 min kuluttua.
Mitään ongelmia ei ole ollut.
Yli 10 asteen pakkasella käytän sitä ajaessakin, koska tällöin moottori käy lämpimämpänä ja polttoaineen kulutuksessa tulee säästöä (kylmänä käyvä kone kuluttaa enemmän). - Neuvoksi
Ettei sitä Webastoa olekaan tarkoitettu vaunun/m-auton yleislämmittimeksi. Harkiten käyttämällä ei ole varmaa mitään ongelmia. Tiedän kyllä että jotkut neuvovat jopa messuilla edittelyautoissa, että m-autosasa on 300 amperituntia akkujen kapasiteetti, ainoa jonka esittelijä unohtaa ilmoittaa, on se, että hänen autossaan on (rahallahan saa kaikenlaista hupia)
Itsellä on ollut webasto h-ja matka-autossa, eikä kertaakaan ole pettänyt 7 vuoden aikana. - Kokemuksia
Kuinka kauan sulla oli lämmitin yhtäjaksoisesti päällä? Kuorma-autossa 24V yhtäjaksoinen suositeltu käyntiaika on noin 10 tuntia. Laitappa jännitevahti väliin niin ongelma poistuu. Siis sellainen, ettei virta katkea kertaheitolla vaan lämmitin jälkijäähdyttää itsensä. Tohon akkujen tuhoamiseen sen verran, että mikäli jotain akkuja vievää lisälaitetta käytetään paljon se kyllä kuluttaa niitä.
- joo !!
ei ongelmia.
- Naftasukka
Voisko Webaston kytkeä matkailuautossa käyttämään vain asunto-osan akkua?
Ei silloin kuluttaisi auton käynnistämiseen tarvittava akun virtaa?- Miksi ei
, voisi kytkeä.
Ihan samanlaista virtaa siellä hupiakussa on kuin starttiakussakin.
- Voi poika parkaa
Itse käytän webstoa ns. "pikalämmittimenä" lähinnä sen ärsyttävän äänen takia. säädetty niin että pysyy päällä 30 minuttia kerrallaan.
Eli kaasu päälle, ja webasto sisäkierto niin menee 30 min niin auto on lämmin, ja kaasu ylläpitää ja lämmittää vielä vähän lisää, kaasulämppärissä siis termostaatti
Ja webaston kello yms. kytketty auton HUPIAKKUUN ei siis käynnistysakkuun, yleinen ratkaisu asuntoautoissa.
Ja että se Webaston MONEN kilowatin poltin ei tee yhtään sähköä saati lataa akkua, se vain kuluttaa akkua... Juuhuu, juuri näin... oot sä kyllä FIKSU mies, pakko myöntää :D - Anonyymi
Eihän asunto-osan webasto tyhjennä auton omaa akkua, voi hyvänen aika.
- Anonyymi
Ei. Ole huoletta. Asunto-osassa kannattaa olla hyvät akut. Itsellä 2X 175Ah jos meinaa talvella pari päivää ilman latausta pärjätä. Eli 350Ah/ kulutuksella, montako ampeeria laitteet kuluttaa. Jos kuluttaa 10A, niin 35 tuntia. Webasto kuluttaa n. täysteholla 4A ja jos muihin huvituksiin 6A niin kyl se siitä. t. Tapsa
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei. Ole huoletta. Asunto-osassa kannattaa olla hyvät akut. Itsellä 2X 175Ah jos meinaa talvella pari päivää ilman latausta pärjätä. Eli 350Ah/ kulutuksella, montako ampeeria laitteet kuluttaa. Jos kuluttaa 10A, niin 35 tuntia. Webasto kuluttaa n. täysteholla 4A ja jos muihin huvituksiin 6A niin kyl se siitä. t. Tapsa
Minä en noin pienillä ampeereilla lähde mihinkään reissuun.
Mulla neljä kpl 205Ah akkuja ja vielä 3500W aggregaatti takatallissa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei. Ole huoletta. Asunto-osassa kannattaa olla hyvät akut. Itsellä 2X 175Ah jos meinaa talvella pari päivää ilman latausta pärjätä. Eli 350Ah/ kulutuksella, montako ampeeria laitteet kuluttaa. Jos kuluttaa 10A, niin 35 tuntia. Webasto kuluttaa n. täysteholla 4A ja jos muihin huvituksiin 6A niin kyl se siitä. t. Tapsa
Harva viitsii tuollaista akkupatteristoa rakennella, eikä sellainen käytännössä edes sovi joka vehkeeseen. Johan tuollaiset akut painavatkin luokkaa 45 kg/kappale.
Ja kun tyhjät akut pitäää saada täyteen, niin se vaatii hyvissäkin olosuhteissa 10 A virralla 35 tuntia aikaa. Kylmät akut, niin paljon enemmänkin.
Webastot ja Eberit on tarkoitettu lyhytaikaiseen käyttöön, siis jos moottori ei ole käynnissä eikä auton oma laturi lataa akuja koko ajan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Harva viitsii tuollaista akkupatteristoa rakennella, eikä sellainen käytännössä edes sovi joka vehkeeseen. Johan tuollaiset akut painavatkin luokkaa 45 kg/kappale.
Ja kun tyhjät akut pitäää saada täyteen, niin se vaatii hyvissäkin olosuhteissa 10 A virralla 35 tuntia aikaa. Kylmät akut, niin paljon enemmänkin.
Webastot ja Eberit on tarkoitettu lyhytaikaiseen käyttöön, siis jos moottori ei ole käynnissä eikä auton oma laturi lataa akuja koko ajan.Minä viitsin ja vielä ajattelin lisätä kaksi kappaletta noita 205Ah akkuja, sitten on kuusi akkua, 6X205 Ah. Kyllä riittää ampeereita. Mulla onkin autona bussi.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ajattelen sinua nyt
Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu463516- 1362525
Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin
Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti172494Yritys Kannus
Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett151973- 161436
Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis731337- 1061324
Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa
Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks1531043- 931027
Kuin sonnilauma
Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon21969