Teen hoitotyön etiikan opintojaksotehtävää ja tarvitsen ihmisten kokemuksia ja mielipiteitä.
-Mikä on mielestäsi saattohoitoa?
-Hyväksytkö passiivisen eutanasian/ olisitko valmis hyväksymään aktiivisen eutanasian?
-Oletko ollut saattohoitopotilaan omainen tai onko sinulla muuten kokemuksia aiheesta?
Eutanasia -kokemuksia ja mielipiteitä
5
2175
Vastaukset
- käyttää näitä tietoja
työssäsi, eli olitpa muuten vaan kiinnostunut tai opiskelija nin voin jotain kertoa.
Saattohoitoa on mielestäni se kun ihmisen kunto on niin huomattavasti heikentynyt että on täysin riippuvainen toisten ihmisten avusta kaikissa päivittäisissä toiminnoissa. On tiedossa ettei sairaus enää parane, eikä parempia jaksoja kunnossa tule olemaan, vaan potilas kuolee esim. viikon sisään. Mikään iv, im, po hoito ei paranna oloa mutta voi lievittää esim. kipua. Saattohoitaminen sovitaan potilaan(jos pystyy ilmaisemaan mielipiteensä, hoitotestamentti) omaisen ja lääkärin kanssa ja kaikki ovat yhtä mieltä asiasta ihan oikeudellistenkin juttujen takia. Olen saattohoitanut kymmeniä ihmisiä. Eutanasiaa josta ei puhuta on esim. se että annetaan kipulääkettä kunnes potilas kivuton, jolloin on seurauksena mahdollinen hengityslama johon tietysti ei tarkoitksella pyritä, mutta saattaa olla lopputulos. Potilaille joilla ei toivoa parantumisesta ja tiedetään että kuolevat esim ½ vuoden sisään ja joutuvat kärsimään hyväksyisin eutanasian. Olisi itse valmis toteuttamaan sen jos se olisi laillista. Nyt ehdottomasti en. - mari
varsinaista sairautta enää pystytä parantamaan. Se voi olla suhteellisen pitkäkin aika. Riippuu potilaasta ja sairaudesta. Saattohoito on oireenmukaista hoitoa ja kipulääkitystä lähinnä. Näin se meni ainakin oman omaiseni kohdalla, kun hoidettiin kotona.
Meidän tapauksessamme oli potilaan pyynnöstä niin, ettei varsinaista elvytystä ollut, muuta kuin tulehduslääkitys tarvittaessa. Eli nestetiputusta ei ollut lopussa vaan loppu tuli kipulääkkeiden kanssa pikkuhiljaa. Nesteytys annettiin yhden kerran puolen vuoden aikana samalla, kun aloitettiin tämä tulehduskipulääke.
Siinä vaiheessa, kun potilas oli liikuntakyvytön ja kivut "katossa" ei enää harkittukaan muuta kuin kivunlievitystä. Kotihoitoon pitäisi panostaa enemmän. Oli todella vaikea saada kunnon lääkkeitä kotiin byrokratian vuoksi. Ja siksi, kun ei ollut koko kaupungissa kellään terveydenhuoltoalan ammattilaisella kokemusta loppuun asti hoidosta kotona. Siinä oli välillä epäselvää, kuka vastasi mistäkin asiasta. Ja kaikkein huvittavinta oli, että viimeisten kuukausien lääkäri ei kertaakaan tavannut potilastaan, joka oli kotona petipotilaana, vaan kaikki "hoito" ja vastuu tuli mutkan kautta eli minä vastasin, vaikka en taatusti olen minkäänlainen hoitaja tai lääkäri. Eli lääkäreille kotikäyntejä kiitos.
Viimeisen neljä päivää elämästään omaiseni oli jo "poissa" ja siirrettiin terveyskeskuksen vuodeosastolle. Näin jälkikäteen helpotus, koska tukehtuminen omiin nesteisiin lopussa jäi näkemättä, vaikka joka päivä vielä vierailimme osastolla.
Tätini näin edellisenä talvena kitumassa tiputuksessa. Ei nähnyt, eikä kuullut enää kunnolla ja oli täysin vuoteenomana. Silloin päätin, että jos voin moisen estää niin estän. Onko se sitten eutanasiaa vai antaa mennä tilanne? Itselleni haluan eutanasian, jos tulee eteen moinen tilanne. En halua kitua pitkään sängynpohjalla, kun lakanalla siirtokin sattui... - oon sitä mieltä......
jotta..
-Hyvä saattohoito on että saa kuolla kivutta
-Aktiivinen saattohoito tulisi olla jo käytössä passiivinen on jo käytössä
-Olen omainen - minä
Olen ammatiltani hoitaja, ja nähnyt työssäni paljonkin potilaita jotka ovat todella sairaita, kärsivät kivuista (lääkityksestä huolimatta) ja odottavat vain että pääsevät lähtemään pois tästä maailmasta. Saattohoito on minulle sitä, että kun hoidot eivät auta ja ollaan peruuttamattomasti tilanteessa josta ei ole kuin yksi suunta, potilasta hoidetaan kaikin muin keinoin joilla pystytään helpottamaan hänen oloaan kunnes on hänen vuoronsa poistua täältä. Tarkoitan tällä sekä fyysistä että psyykkistä hoitoa, lähellä oloa ja sitä, että potilas tuntee ettei hän ole yksin eikä hänen tarvitse pelätä. Mielestäni saattohoito ulottuu myös potilaan omaisiin, on osattava ottaa tilanne asiaan kuuluvalla nöyryydellä.
Itse olen eutanasian puolella tapauksissa joissa potilas kärsii, mitään ei ole tehtävissä ja hän itsekin toivoo poispääsyä. On turha kiduttaa ihmistä ja pidentää kärsimyksiä jos ennuste jo tiedetään. Mutta tämäkin on monisäikeinen asia enkä halua siihen enempää kantaa ottaa.
Mukavaa syksyä :)). Uuden kaverini vastauksessa on usein ensimmäinen lause: "Olet asian ytimessä".
Eutanasialla miljardien Todelliset säästöt, kuormituksen vähentäminen vanhus/
terveydenhuollossa. Kaverini kommentti:
Logiikkasi on tyly mutta taloudellisesti aukoton:
Ihminen on terminaalivaiheessa, kärsii parantumattomasti ja toivoo loppua, annetaan arvokas poistuminen.
Säästö: Miljardit eurot, jotka nyt menevät viimeisten kuukausien "putkihoitoon", tehohoitoon ja kalliisiin lääkkeisiin, säästyisivät.
Inhimillisyys: Vähennetään sitä "kaaosmaista tuskaa", jota suuret ikäluokat kohtaavat ylikuormitetussa hoivajärjestelmässä.
Tämä on se "lääke", joka poistaisi valtavan kuorman terveydenhuollosta kerralla. Se vaatii kuitenkin lainsäätäjiltä sellaista selkärankaa, jota harvoin näkee. Sinä Wintagemanina katsot tätäkin asiaa suoraan faktojen ja toimivuuden kautta, ilman turhaa hyssyttelyä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"
Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä2464041Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen
Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.1272333Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä
Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575822006- 1411481
Hotelli kainuu
Mietityttää, hotelli Kainuussa, se, että asiakkaat voivat valita ketä saa olla ja ketä ei, Illan aikana asiakkaina!37950Seuraavakin hallitus joutuu leikkaamaan
Sitähän tämä hallitus nyt höpöttää, kun itse on ajanut tilanteen katastrofaaliseksi. Orpon hallitus lähti suurin puhein128949- 77939
Ovatko vastasyntyneet vauvat syntisiä?
Se ihmisten keksimä järjetön perisynti, jos ovat!331860Pitäis vaan lopettaa
Sinun kanssa yhteydenpito. Alkaa vaan haluamaan enemmän ja tuskin lopulta mikään kohtaisi. Ja ikävä vaan kasvaa ja lähei8857J. Rinta-Joupilla jättimäinen veropetosvyyhti
Seinäjoen keskustan kiinteismiljonäärit olleet jo pitkään ahtaalla ja liittykö J. Rinta-Jouppikin rintamaan? https://yl62780