Tili lapselle

Kääpä

Anoppi haluaisi meidän avaavan tilin lapsellemme, jotta voisi antaa sinne rahaa esim. tulevaa opiskelua varten. Hän viestissään oikein painotti, ettei vanhemmilla sitten ole käyttöoikeutta tiliin (mikä ärsytti minua, ikäänkuin käyttäisimme lapsemme lahjarahat!!).

Anoppi on hieman manipuloiva jne. yrittää ohjailla ihmisiä mielensä mukaan. Ostaa ihmisiä myös kalliilla lahjoilla ja rahoilla.

Nyt mietinkin, että kannattaako tällaista tiliä avata. Voisihan hän antaa lapselle rahaa sitten kun on tarvis, esim. kun lähtee opiskelemaan tms. Pelkään, että tilistä tulee kaupankäyntiväline, eli mitä enemmän he maksavat, sitä enemmän saavat puuttua asioihin...

sellainen hän on...siksi tämä arveluttaa. Muutenhan tietysti ihan hyvä idea!

Mutta miten tuollaisesta voi edes kieltäytyä kohteliaasti...?

28

4663

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sara

Eikö tilin voi avata kuka tahansa, anoppi siis kipittää pankkiin, avaa tilin ja hoitaa sitä itse, sitten joskus hamassa tulevaisuudessa sopivana hetkenä ojentaa pankkikirjan pojalle. Teidät ei tarvitse tietää lainkaan, miten paljon tai vähän hän sinne tallettaa, ja kohteliaasti pyydättekin anoppia pitämään asian itsensä ja pojan välisenä.

• muisku

Joo, voi noinkin tehdä, mutta siinä tapauksessa lapsesi joutuu maksamaan lahjaveron sitten kun saa rahat!! Ei kannata. Parempi niin että tili on lapsen nimissä ja hän saa rahat vuosittain niin lahjaveroa ei tarvitse maksaa.

• Sara
        muisku kirjoitti:

Joo, voi noinkin tehdä, mutta siinä tapauksessa lapsesi joutuu maksamaan lahjaveron sitten kun saa rahat!! Ei kannata. Parempi niin että tili on lapsen nimissä ja hän saa rahat vuosittain niin lahjaveroa ei tarvitse maksaa.

en ollut tarpeeksi selkeä - siis ajattelin nimenomaan, että anoppi avaa tilin lapsen nimiin, kai se on sallittua? Tai vaikka noita korkeakorkoisia talletuksia, lapsen nimiin, aina tiputellen, ettei veroraja mene rikki. Mikäs muuten se raja onkaan??

• suvituuli
        Sara kirjoitti:

en ollut tarpeeksi selkeä - siis ajattelin nimenomaan, että anoppi avaa tilin lapsen nimiin, kai se on sallittua? Tai vaikka noita korkeakorkoisia talletuksia, lapsen nimiin, aina tiputellen, ettei veroraja mene rikki. Mikäs muuten se raja onkaan??

..etta onnistuu. Anoppi ei ole lapsesi laillinen huoltaja, eika voi avata tilia toisen henkilon nimiin. Pankeilla on omat saantonsa, kannattaa ottaa selvaa, uskoisin, etta vain lapsen lailliset huoltajat (vanhemmat) voivat avata tilin ala-ikaisen lapsen nimiin.

• possutilin lapselle
        suvituuli kirjoitti:

..etta onnistuu. Anoppi ei ole lapsesi laillinen huoltaja, eika voi avata tilia toisen henkilon nimiin. Pankeilla on omat saantonsa, kannattaa ottaa selvaa, uskoisin, etta vain lapsen lailliset huoltajat (vanhemmat) voivat avata tilin ala-ikaisen lapsen nimiin.

eikä siitä mitään kyselty, tavallinen säästötili.
        Eikä puuttunut elämään milläänlailla, laittoi lapselle rahaa ja piste.

• miniä
        suvituuli kirjoitti:

Avasi lapsellemme tilin ja olenkin ihmetellyt että miten on mahdollista että hän on voinut avata sen ilman vanhempien allekirjoitusa ja lupaa?
        Miten pankeilla voi olla niin kirja käytäntö?

• kirja anopilla
        suvituuli kirjoitti:

Avaa tili anopin kanssa pankissa ja anna kirja anopille. Tuskin sinne miljoonia kertyy.
        Sano, että niin on parempi, niin rahat varmasti ovat anopin tallessa.
        Talletuksista on sitten turha puhua jälkeenpäin. Ne ovat lapsen ja mummun välisiä juttuja, joihin vanhemmat eivät halua puuttuakaan.

• outoouto....
        muisku kirjoitti:

Miten niin ei kannata? Lahjavero maksetaan tietysti lahjoitetuista rahoista ja niitä jääkin vielä käytettäväksi. Mikä siitä tekee kannattamatonta, luuletko että lahjavero on suurempi kuin lahja??

• haloo
        outoouto.... kirjoitti:

Miten niin ei kannata? Lahjavero maksetaan tietysti lahjoitetuista rahoista ja niitä jääkin vielä käytettäväksi. Mikä siitä tekee kannattamatonta, luuletko että lahjavero on suurempi kuin lahja??

siis jos tili on anopin nimellä ja hän antaa säästyneet rahat lapselle 18 päästä yhtenä könttänä niin lapsi joutuu maksamaan lahjaveron. Jos tili on lapsen nimellä ja talletukset on alle x €/3vuosi niin silloin EI tarvitse maksaa lahjaveroa! No onhan se kannattavampaa saada isompi summa kuin turhaan maksaa veroa?! Järki hoi!

• no problem

Tuskin tuollaisesta kannattaa pulttia ottaa. Jos anoppi = lapsen isoäiti haluaa antaa nimenomaan lapselle rahaa, miksi se tarkoittaisi, että pyrkisi sen varjolla puuttumaan teidän tekemisiinne. Veikkaan, että monessa perheessä on tällaisia järjestelyjä. Lapsi on varmasti tyytyväinen, kun vaikka opiskelemaan lähtiessä on hiukan säästöjä helpottamassa alkuun pääsemistä. Miksi kieltäisitte sen?

Kuten Sara sanoi, jos pelkäätte anopin puuttumista rahan varjolla, anoppi voi itse avata lapselle tilin, jolloin asia on ainoastaan anopin ja lapsen välinen. Eikä anopin tarvitse pelätä, että te kävisitte lapsiraukan säästöillä! ;) Ehdottakaapa tällaista järjestelyä.

• äippä3

että mummo tai pappa avaa itse tilin ja hoitaa koko jutun ja sitten, kun lapsi on 18v, hän saa rahat käyttöönsä. Nuorelle aikuiselle oivallinen tapa antaa lahja, jonka voi käyttää opiskeluun, ajokorttiin tms. minkä itse katsoo tarpeelliseksi.

• se menee!

Rahaa antamalla anoppi ostaa oikeutta puuttua teidän perheen asioihin. Älä ihmeessä anna niin tapahtua! t.katkerasti pettynyt entinen sinisilmä

• Oma äitini avasi molemmille pojilleni tilit heidän synnyttyään ja kartutti tilejä aina silloin tällöin ja ehtokin oli olemassa ettei kellään muulla ollut oikeutta varoihin kuin pojillani tullessaan määrättyyn ikään. Äitini piti kirjat hallussaan kuolemaansa asti. Pojat saivat kivan pesämunan.

Eivät ne isovanhemmat lapsenlapsilleen rahaa sitä varten talleta, että saisivat puuttua perheen elämään. Ne lastenlapset ovat lähes poikkeuksetta rakkaimpia kuin omat lapset.

• muistaa
        umalehtinen kirjoitti:

Oma äitini avasi molemmille pojilleni tilit heidän synnyttyään ja kartutti tilejä aina silloin tällöin ja ehtokin oli olemassa ettei kellään muulla ollut oikeutta varoihin kuin pojillani tullessaan määrättyyn ikään. Äitini piti kirjat hallussaan kuolemaansa asti. Pojat saivat kivan pesämunan.

Eivät ne isovanhemmat lapsenlapsilleen rahaa sitä varten talleta, että saisivat puuttua perheen elämään. Ne lastenlapset ovat lähes poikkeuksetta rakkaimpia kuin omat lapset.

että jos tili on lapsen nimissä, lapsi saa käyttöoikeuden tiliinsä täysi-ikäiseksi tultuaan.

• jos anoppi
        muistaa kirjoitti:

että jos tili on lapsen nimissä, lapsi saa käyttöoikeuden tiliinsä täysi-ikäiseksi tultuaan.

Ole iloinen kääpä, jos anoppisi haluaa kartuttaa lapsiensa taloutta. Eivät kaikki ole niin pahoja kuin jotkut tällä palstalla antavat ymmärtää, rakkaudesta ja järkisyistä isovanhemmat haluavat lastenlapsiaan muistaa. Pahinta olisi, jos joka merkkipäivä isoäidit ym. tuovat kaikenkirjavaa romua ja muovilelua lasten koteihin. Rahalla myöhemmin lapset voivat ostaa mitä tarvitsevat, eikä heillä ole sitä romukuormaa kannettavanaan.
        Itse olen toiminut näin kolmen lapsenlapseni sekä sukulaislapsenkin suhteen, eikä siinä ole ollut mitään ongelmaa. Jos summat ovat pieniä esim. 20€ kuussa, ei niistä mitään veroja mene, mutta kun säästöaika on kymmeniä vuosia niin ihan mukavasti kertyy vaikkapa autokorttirahat tilille.

• Kääpä
        jos anoppi kirjoitti:

Ole iloinen kääpä, jos anoppisi haluaa kartuttaa lapsiensa taloutta. Eivät kaikki ole niin pahoja kuin jotkut tällä palstalla antavat ymmärtää, rakkaudesta ja järkisyistä isovanhemmat haluavat lastenlapsiaan muistaa. Pahinta olisi, jos joka merkkipäivä isoäidit ym. tuovat kaikenkirjavaa romua ja muovilelua lasten koteihin. Rahalla myöhemmin lapset voivat ostaa mitä tarvitsevat, eikä heillä ole sitä romukuormaa kannettavanaan.
        Itse olen toiminut näin kolmen lapsenlapseni sekä sukulaislapsenkin suhteen, eikä siinä ole ollut mitään ongelmaa. Jos summat ovat pieniä esim. 20€ kuussa, ei niistä mitään veroja mene, mutta kun säästöaika on kymmeniä vuosia niin ihan mukavasti kertyy vaikkapa autokorttirahat tilille.

Kyllä minustakin on ihan hyvä asia, mutta kun meille lähetettiin viesti että meidän pitäisi avata tili johon meillä ei ole käyttöoikeutta, eihän sellainen onnistu! Ja että vihjataan tuollaista, kuka nyt lapsensa rahoja käyttäisi. Se tässä loukkasi.

Minusta asia on vallan mainio, jos hän itse avaa tilin ja luovuttaa pankkikirjan lapselle sitten myöhemmin.

• mema
        Kääpä kirjoitti:

Kyllä minustakin on ihan hyvä asia, mutta kun meille lähetettiin viesti että meidän pitäisi avata tili johon meillä ei ole käyttöoikeutta, eihän sellainen onnistu! Ja että vihjataan tuollaista, kuka nyt lapsensa rahoja käyttäisi. Se tässä loukkasi.

Minusta asia on vallan mainio, jos hän itse avaa tilin ja luovuttaa pankkikirjan lapselle sitten myöhemmin.

olen itsekkin avannut lapselleni tilin johon kellään ei ole oikeutta - ei minullakan. numeron olen antanut mummolle, kummille.... minusta se on hyvä näin

• mema

kyllä on lapsellista löpinää. eihän kukaan voi ostaa oikeuksia lapsiin yms. turhaa katkeruutta.

• koettu on
        mema kirjoitti:

kyllä on lapsellista löpinää. eihän kukaan voi ostaa oikeuksia lapsiin yms. turhaa katkeruutta.

Mun on äitini sellanen ihminen joka kuvittelee voivansa "ostaa" siskoni lapset ja ihmettelee kun se ei toimikaan. Hänen oma käytöksensa on vain niin ala-arvoista etten ollenkaan ihmettele eikä varmaan siskonikaan.

• Kääpä
        koettu on kirjoitti:

Mun on äitini sellanen ihminen joka kuvittelee voivansa "ostaa" siskoni lapset ja ihmettelee kun se ei toimikaan. Hänen oma käytöksensa on vain niin ala-arvoista etten ollenkaan ihmettele eikä varmaan siskonikaan.

Kyllä sellaista on, ei se ole mitään turhaa katkeruutta. Sitä ei ehkä tajua jos ei itse ole kokenut eli omaa onnekseen normaalit sukulaiset!

Jotkut ihmiset luulevat voivansa ostaa rahalla kaikkea, jopa lapsensa ja lapsenlapsensa. Anopilleni on raha tärkeintä, hän ei puhu muusta. Synnytyslaitoksella ihasteli kun lapsi on horoskoopiltaan neitsyt, eli "tarkka raha-asioissa". Muuten vain sanoi: tänne kylmään maailmaan olet syntynyt! Kai se on kylmä jos kaikki mitataan rahassa.

Siis minulla ei ole mitään vastaan että vauvalle tuodaan lahjoja ja vaikka avataan tilikin. Valitettavasti häikäilemättömiä ihmisiä on...käyttävät muita ihmisiä itsensä jatkeena, yrittävät hallita muita rahan avulla ja syyllistää.

• napiton ja mopiton
        Kääpä kirjoitti:

Kyllä sellaista on, ei se ole mitään turhaa katkeruutta. Sitä ei ehkä tajua jos ei itse ole kokenut eli omaa onnekseen normaalit sukulaiset!

Jotkut ihmiset luulevat voivansa ostaa rahalla kaikkea, jopa lapsensa ja lapsenlapsensa. Anopilleni on raha tärkeintä, hän ei puhu muusta. Synnytyslaitoksella ihasteli kun lapsi on horoskoopiltaan neitsyt, eli "tarkka raha-asioissa". Muuten vain sanoi: tänne kylmään maailmaan olet syntynyt! Kai se on kylmä jos kaikki mitataan rahassa.

Siis minulla ei ole mitään vastaan että vauvalle tuodaan lahjoja ja vaikka avataan tilikin. Valitettavasti häikäilemättömiä ihmisiä on...käyttävät muita ihmisiä itsensä jatkeena, yrittävät hallita muita rahan avulla ja syyllistää.

parempi sulle ja kaltaisilles elää ilman anoppia kokonaan, kyllä teidän omakin viisautenne näemmä riittää!!

• Itsellinen
        napiton ja mopiton kirjoitti:

parempi sulle ja kaltaisilles elää ilman anoppia kokonaan, kyllä teidän omakin viisautenne näemmä riittää!!

Meillä mummeli ilolla tilejä aukoi,
        lasten lippaat tilille kantoi ja muisti sukua muuta valistaa:
        -Antakaa rahaa, se säästötilille kannetaan!
        Unohtipa vain mainita sen, kuka kummainen muisti ja milloin lasta, syyti euroja kohti lipasta.
        Ihmettelivät vainen kun ei kuulu kiitosta lain.

• itse tilin lapselle
        Itsellinen kirjoitti:

Meillä mummeli ilolla tilejä aukoi,
        lasten lippaat tilille kantoi ja muisti sukua muuta valistaa:
        -Antakaa rahaa, se säästötilille kannetaan!
        Unohtipa vain mainita sen, kuka kummainen muisti ja milloin lasta, syyti euroja kohti lipasta.
        Ihmettelivät vainen kun ei kuulu kiitosta lain.

Ainakin minun mummoni on avannut minulle pankissa säästötilin aikanaan. Tili on minun nimissäni ja pankkikirjan sain itselleni parikymppisenä. Kerran kahdessa vuodessa tulee kysely, haluanko jtkaa talletusta vai en. Jos haluan, saan nostaa rahat seuraava kerran vasta kahden vuyoden kuluttua, tai toki aiemminkin, mutta silloin tilin purku maksaa muutaman kymmenen euroa tai jotain... Kukaan ei tiedä paljonko hän säästää lapsellenne (=ei vaikuta mitenkän teidän elämäänne)jos hoitaa tilin avauksen itse, ja miksi ei hoitaisi?:)

• pirjo
        itse tilin lapselle kirjoitti:

Ainakin minun mummoni on avannut minulle pankissa säästötilin aikanaan. Tili on minun nimissäni ja pankkikirjan sain itselleni parikymppisenä. Kerran kahdessa vuodessa tulee kysely, haluanko jtkaa talletusta vai en. Jos haluan, saan nostaa rahat seuraava kerran vasta kahden vuyoden kuluttua, tai toki aiemminkin, mutta silloin tilin purku maksaa muutaman kymmenen euroa tai jotain... Kukaan ei tiedä paljonko hän säästää lapsellenne (=ei vaikuta mitenkän teidän elämäänne)jos hoitaa tilin avauksen itse, ja miksi ei hoitaisi?:)

itse avasin kummipojalleni tilin kun hän syntyi, annoin rippilahjaksi pankkikirjan ja olipas hän iloinen saadessaan sen.
        Pappa on avannut kolmelle lapselleni kun syntyivät myös tilit pankkiin ja tallettanut sinne 1000 mk ja antoi eka jouluna joululahjaksi..tosi hyvä idea.., eikä siinä ole tarvinnut kyllä vanhempien suostumusta kun tilit on avattu.

• parasta kaikille

Totta kai on mitä epäilyttävintä, että joku haluaa antaa lapsellesi rahaa ihan pankkitilille. Vielä kamalampaa on, että hänen mielestään rahat sitten kuuluvat lapselle eikä vanhemmille.
      Tosi törkeää, että mummu toivoo lapselleen pesämunaa esim. opiskeluihin tai vaikkapa koululaisvaihtoa varten. Mikähän taka-ajatus mummulla oikein on?
      Ei ole tietenkään ajateltavissakaan, että hän ajattelisi lapsen parasta. Sellaista mummua ei olekaan.

• hämmäs-ämmä

Miksi sitä pankkitiliä pitää ehdottaa vanhemmille niin inhottavalla tavalla ikään kuin alleviivaten, että antaja epäilee vanhempien varastavan tilaisuuden tullen lapsensa rahat?

Minusta sellainen on hyvin ilkeä tapa. Pankkitilin voi avata ihan hissukseen ilman inhottavuuksia.

hämmäs-ämmä kirjoitti:

Miksi sitä pankkitiliä pitää ehdottaa vanhemmille niin inhottavalla tavalla ikään kuin alleviivaten, että antaja epäilee vanhempien varastavan tilaisuuden tullen lapsensa rahat?

Minusta sellainen on hyvin ilkeä tapa. Pankkitilin voi avata ihan hissukseen ilman inhottavuuksia.

Ymmärsin myös asian niin, että anoppi oli pelännyt että vanhemmat käyttävät hänen lapsenlapsille säästämiään rahoja... Toki jotkut niin voivat tehdäkkin (esim. päihde- tai peliriippuvaiset)mutta ei kai ns. normaalit perheet sellaista tee! Ja asian olisi voinut esitää kauniimmin ;"olen ajatellut avata ---:lle ihan oman tilin, saa säästöt sitten itselleen kun on ---ikäinen". Miksi pitää painottaa "teillä ei sitten ole käyttöoikeutta siihen tiliin!"? Ja en tiedä olenko väärässä vai en, mutta eikö oma tili ole aina oma tili? Jos vanhemmat velkaantuvat tmv. niin eihän esim. joku ulosotto viranomainen pääse lasten rahoihin käsiksi. Eri asia on, jos vanhempi säästää omalla nimellään olevalla tilille lapsen rahoja(missä ei liene mitään järkeä...) Ja eikös anoppi olisi voinut kaikessa hiljaisuudessa tehdä tilin avauksen, määritellä sen ehtoihin määräaikaisuuden tmv. niin silloin rahoja ei pankista saisi pihalle ennenkuin esim. 20-vuotiaana?

• mistä tiedät
        *** kirjoitti:

Ymmärsin myös asian niin, että anoppi oli pelännyt että vanhemmat käyttävät hänen lapsenlapsille säästämiään rahoja... Toki jotkut niin voivat tehdäkkin (esim. päihde- tai peliriippuvaiset)mutta ei kai ns. normaalit perheet sellaista tee! Ja asian olisi voinut esitää kauniimmin ;"olen ajatellut avata ---:lle ihan oman tilin, saa säästöt sitten itselleen kun on ---ikäinen". Miksi pitää painottaa "teillä ei sitten ole käyttöoikeutta siihen tiliin!"? Ja en tiedä olenko väärässä vai en, mutta eikö oma tili ole aina oma tili? Jos vanhemmat velkaantuvat tmv. niin eihän esim. joku ulosotto viranomainen pääse lasten rahoihin käsiksi. Eri asia on, jos vanhempi säästää omalla nimellään olevalla tilille lapsen rahoja(missä ei liene mitään järkeä...) Ja eikös anoppi olisi voinut kaikessa hiljaisuudessa tehdä tilin avauksen, määritellä sen ehtoihin määräaikaisuuden tmv. niin silloin rahoja ei pankista saisi pihalle ennenkuin esim. 20-vuotiaana?

Miniähän tässä toisti anopin sanat. Mistä me tiedämme, kuinka ja millä äänellä ne on lausuttu?

Minusta tässä on hieman esimerkkiä sananlaskusta: Se koira älähtää, johon kalikka kolahtaa.

Kai isoäidit kautta aikain ovat keränneet lastensa tileille pesämunaa.
        Ei siinä lahjaveroa ensimmäiseksi ruveta laskemaan, muutaman tuhannen säästöstä vuosien aikana kerätystä!
        Ainahan asian voi tarkista verovirastosta.
        En vain ymmärrä, jos lapsen omalla nimellä on tili, jolle joku panee summan silloin tällöin. että verottajalla olisi siihen mitään sanomista.

En tajua tämän keskustelun antia yhtään.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa

Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja
      Maailman menoa
      346
      2761
    2. Mikä piirre on kasvoissa tärkein?

Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?
      Ikävä
      120
      1529
    3. Suurimman myrskyilyn jälkeen

vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul
      Ikävä
      48
      1370
    4. Mikä häpeä Haapaveden kaupungille

Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa
      Haapavesi
      57
      976
    5. Ruumis kanavassa

Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      15
      974
    6. Tojotamies törttöili taas auton eteen

Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta
      Suomussalmi
      27
      934
    7. Ei mitään menetettävää

Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      149
      898
    8. En sano tätä pahalla

Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm
      Ikävä
      78
      889
    9. Pieni nainen, paras nainen

Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      80
      888
    10. Tiedättekö miksi mies on olemassa?

Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar
      Ikävä
      205
      829
    Aihe