Uskonto on vielä nykyäänkin - ihme kyllä - opetussuunnitelmaan kirjattu pakollinen kouluaine. Toki valinnaisesti pakanat tai mahdolliset johonkin muuhun uskontokuntaan kuuluvat voivat valita elämänkatsomustiedon kristillisen opin sijaan, mutta todellisuudessa vaihtohdot ovat todella minimaaliset - etenkin ala-asteen oppilaille.
Mikä mahtaa olla Keskustan kanta uskonnon pakko-opetukseen? Onko Vanhasesta luotsaamaan hallituksessa päätös, joka poistaa uskonnon kokonaan peruskoulusta?
Uskonto olkoon jokaisen oma asia, jonka opetus pitää olla järjestetty jokaisen oman uskontokunnan puolesta kunkin uskontokunnan omilla varoilla, ei valtion varoilla.
Keskusta ja uskonto
39
2267
Vastaukset
- Keskustaporvari
Oikein vanhan mallista uskonnon opetusta kannattavana minua alkoi kiinnostamaan, että miksi sinua kiinnostaa juuri keskustan kanta uskonnon opetukseen?
- juha210
Keskustalla on tällä hetkellä valta ja kunnia muuttaa luutuneita tapoja.
- ainoan talon iso poika
Kinkerit ne vasta hauskoja oli, kun pääsi hetkeksi luokkahuoneesta johonkin uskovaisen kepuisännän taloon kirkkoherrojen tuiman katseen alle.
Ai saatana, jos et osannut lausua jotain lirularulorua oikein, niin kyllä opettaja oli pahana.
Opettajan viaksihan se meni, kun ei oppilaat osaa raamattua ulkoa, vaikka niin saatanan hartaasti on jumalan sanaa opetettu.
Siihen aikaan, kun minä kävin koulua, sama opettaja opetti kaikkia aineita, kieliä lukuunottamatta.
Elikäs Enklantia kävi opettamassa joku huitukka, jonka opeista jäi mieleen enimmäkseen sen nimi, kun se oli täyskaima eräälle naisjulkimolle ja auton väri.
Se oli vihree se auto ja tais olla Datsun.
Se tais käydä kahdesti viikossa.
Ei se opettajakaan pahannäköinen ollut kuin ei se kuuluisampi täyskaimakaan.
Arvatkaa kuka?
- nimesi..
Mitä muuten "uskontotunnilla" opetetaan?
Itse en muista kouluajoilta muuta kuin, että sellaisia tunteja oli ja siellä oli lusittava.
Sen muistan noista tunneista, että oli osattava lausua ulkomuistista jotain raamatun juttuja.
Isämeitää se oli kansakoulussa ja minun ikäluokassa kansakoulu muuttui jossain vaiheessa peruskouluksi ja isämeitää sun muuta piti osata lausua taas ulkoa.- juha210
Oletko ajatellut, että olisit voinut käyttää nekin lusitut tunnit johonkin hyödylliseen?
- taivaassa
juha210 kirjoitti:
Oletko ajatellut, että olisit voinut käyttää nekin lusitut tunnit johonkin hyödylliseen?
No, en ole ajatellut.
Ehkäpä se oli vain siunaukseksi minulle, että olin poissa pahanteosta, kun kuuntelin noita loruja nekin tunnit. - juha210
taivaassa kirjoitti:
No, en ole ajatellut.
Ehkäpä se oli vain siunaukseksi minulle, että olin poissa pahanteosta, kun kuuntelin noita loruja nekin tunnit.Oletettavasti oikeasti kiinnostavan aiheen parissa olisit ajatellut asiaa, eikä pahantekeminen olisi edes käynyt mielessä.
- valtakuntasi..
juha210 kirjoitti:
Oletettavasti oikeasti kiinnostavan aiheen parissa olisit ajatellut asiaa, eikä pahantekeminen olisi edes käynyt mielessä.
Mitä oikein ajat takaa?
Mitä kautta mieleeni olisi tullut kieltäytyä uskonnonopetuksesta?
Ja, jos totta puhutaan, olisin nuokin tunnit käyttänyt erilaisiin uhkapeleihin (aivan oikeasti), eli kyllä "pahantekeminen" olisi mielessäni ollut ne ajat, joina olisin välttynyt noilta raamatun tarinoiden kuulemisilta.
Kolmannelta luokalta muistelen, että piti alkaa päntätä päähän isämeitää niin, että se on vieläkin muistissa osin.
Muistuu vieläkin mieleen, kun se piti opetella ja isosisko tenttasi kotona, että se varmasti menisi oikein koulussa.
Ei pitänyt sanoa, että "pyyhitty olkoon", vaan piti muistaa, että se on "pyhitetty olkoon".
Se oli sellaista silloin. - JormaKKorhonen
juha210 kirjoitti:
...enkä kovin uskovainenkaan, enkä ainakaan voi sanoa olleeni koskaan kovin hyvä kristitty, mutta kun kysyt:
>> Oletko ajatellut, että olisit voinut käyttää nekin lusitut tunnit johonkin hyödylliseen? - juha210
valtakuntasi.. kirjoitti:
Mitä oikein ajat takaa?
Mitä kautta mieleeni olisi tullut kieltäytyä uskonnonopetuksesta?
Ja, jos totta puhutaan, olisin nuokin tunnit käyttänyt erilaisiin uhkapeleihin (aivan oikeasti), eli kyllä "pahantekeminen" olisi mielessäni ollut ne ajat, joina olisin välttynyt noilta raamatun tarinoiden kuulemisilta.
Kolmannelta luokalta muistelen, että piti alkaa päntätä päähän isämeitää niin, että se on vieläkin muistissa osin.
Muistuu vieläkin mieleen, kun se piti opetella ja isosisko tenttasi kotona, että se varmasti menisi oikein koulussa.
Ei pitänyt sanoa, että "pyyhitty olkoon", vaan piti muistaa, että se on "pyhitetty olkoon".
Se oli sellaista silloin.Totta sinun tarinassasi ei ole palaakaan. Ikävää, että olet joutunut kokemaan suomalaisessa uskonnonopetuksessa noin traumaattisia tapahtumia. Olet elävä esimerkki uskonnon turmiollisesta vaikutuksesta ihmisen elämään. Uskonto pitää tosiaan poistaa pakollisten julkisista varoista kustannettujen kouluaineiden listalta.
- juha210
JormaKKorhonen kirjoitti:
...enkä kovin uskovainenkaan, enkä ainakaan voi sanoa olleeni koskaan kovin hyvä kristitty, mutta kun kysyt:
>> Oletko ajatellut, että olisit voinut käyttää nekin lusitut tunnit johonkin hyödylliseen?En tosiaan näe mitään sellaista tilannetta, missä uskonto toisi henkisellä tasolla jotain hyödyllistä elämääni.
Ajattelusi taustalla näyttää leijuvan kuvitelma jostain ulkopuolisesta elämääsi ohjaavasta elementistä. Ei sitä ole - usko pois. - aah.
juha210 kirjoitti:
Totta sinun tarinassasi ei ole palaakaan. Ikävää, että olet joutunut kokemaan suomalaisessa uskonnonopetuksessa noin traumaattisia tapahtumia. Olet elävä esimerkki uskonnon turmiollisesta vaikutuksesta ihmisen elämään. Uskonto pitää tosiaan poistaa pakollisten julkisista varoista kustannettujen kouluaineiden listalta.
Näin se usein menee.
Mitä minä valehtelin?
Kerroin niin totta kuin osasin ja muistin (en niin kuin Anneli).
Jossain aina tulee se kämmi, että ymmärretään väärin.
Minä kerroin, mitä itse koulua käydessäni koin, enkä toki saanut traumoja uskonnonopetuksesta, jos en siitä mitään hyötynytkään.
Korkeintaan sen verran, että opin suhtautumaan uskonnonopettajiin tietyllä hilpeydellä jossain vaiheessa.
Jos olet tosiaan sitä mieltä, että minä olen elävä esimerkki uskonnon turmiollisesta vaikutuksesta ihmisen elämään, epäonnistuin sataprosenttisesti siinä, mitä kirjoituksissani ajoin takaa.
Mutta ei se ole vakavaa, eihän?
Aiheesi on mielenkiintoinen, mutta tuskin siitä voi tällä palstalla kovin kauaa puhua?
Harmi, että käsitit kaiken noin väärin.
Taidat olla aika nuori? - älä ota enää!
juha210 kirjoitti:
Totta sinun tarinassasi ei ole palaakaan. Ikävää, että olet joutunut kokemaan suomalaisessa uskonnonopetuksessa noin traumaattisia tapahtumia. Olet elävä esimerkki uskonnon turmiollisesta vaikutuksesta ihmisen elämään. Uskonto pitää tosiaan poistaa pakollisten julkisista varoista kustannettujen kouluaineiden listalta.
"Totta sinun tarinassasi ei ole palaakaan."
Josko noin on, niin miten voit heti jatkaa näin?
"Ikävää, että olet joutunut kokemaan suomalaisessa uskonnonopetuksessa noin traumaattisia tapahtumia."
***************** - JormaKKorhonen
juha210 kirjoitti:
En tosiaan näe mitään sellaista tilannetta, missä uskonto toisi henkisellä tasolla jotain hyödyllistä elämääni.
Ajattelusi taustalla näyttää leijuvan kuvitelma jostain ulkopuolisesta elämääsi ohjaavasta elementistä. Ei sitä ole - usko pois....kuin Sinua esim. tähtitieteilijä Esko Valtaojaa tai joltisenakin nerona pidettyä raajarikkotiedemiestä Stephen Hawkingia. He nimittään eivät sano noin, vaan he sanovat: "minä en tiedä".
Etkö ole lukenut esim. Hawkingin "Ajan lyhyt historia" ja Valtaojan "Kotona maailmankaikkeudessa", tai vielä parempi tässä asiassa Valtaojan ja piispa Juha Pihkalan keskustelukirjeisiin perustuva "Nurkkaan ajettu Jumala".
Kuten jo sanoin, en pidä itseäni varsinaisesti uskovaisena, mutta kyllä minua uskonnot ja niiden historia ovat jo kauan kiinnostaneet. Olen lukenut melko paljon juutalaisuudestakin (kun olen ollut vuosia sen "pyhällä maalla") ja islamista (hyllyssäni on Koraani ja profeetta Muhammadin elämäkerta), ja buddhalaisuudesta, hinduismista ja laamalaisuudestakin jotakin tiedän, mutta kyllä minulle kristinusko läheisin on.
Mieluusti olisin parempikin kristitty, sillä ei ainakaan Jeesuksen opetuksissa mitään pahaa ole.
Eniten minua vakuuttaa kristinuskon totuudesta apostoli Paavali. Paavalihan kreikkalaisen kasvatuksen saaneena Rooman kansalaisena oli todellinen kosmopoliitti ja edusti muutoinkin aikansa älymystöä, joka ei todellakaan uskonut Jeesukseen ja oli kiihkeä kristittyjen vainoaja.
Ei tuollaisesta miehestä ihan pienestä syystä olisi tullut merkittävintä apostolia, uskossaan niin vahvaa, että meni marttyyrikuolemaan uskonsa tähden.
Mutta uskon asioitahan nämä ovat, mutta mieluummin olen uskoni varassa näissä kuin politiikassa, joka niin monelle näkyy olevan puhtaasti uskon asia. Ja tällaiselle vähän kaikesta kiinnostuneelle uskonto (uskonnot) tarjoaa hyvin paljon mielenkiintoista tutkittavaa ja ajateltavaa. Ja kuten jo myös sanoin, olen kyllä joutunut turvautumaan (saanut turvautua) uskooni, kun elämä on kovimmin koetellut, ja koen saaneeni siitä apua. - juha210
aah. kirjoitti:
Näin se usein menee.
Mitä minä valehtelin?
Kerroin niin totta kuin osasin ja muistin (en niin kuin Anneli).
Jossain aina tulee se kämmi, että ymmärretään väärin.
Minä kerroin, mitä itse koulua käydessäni koin, enkä toki saanut traumoja uskonnonopetuksesta, jos en siitä mitään hyötynytkään.
Korkeintaan sen verran, että opin suhtautumaan uskonnonopettajiin tietyllä hilpeydellä jossain vaiheessa.
Jos olet tosiaan sitä mieltä, että minä olen elävä esimerkki uskonnon turmiollisesta vaikutuksesta ihmisen elämään, epäonnistuin sataprosenttisesti siinä, mitä kirjoituksissani ajoin takaa.
Mutta ei se ole vakavaa, eihän?
Aiheesi on mielenkiintoinen, mutta tuskin siitä voi tällä palstalla kovin kauaa puhua?
Harmi, että käsitit kaiken noin väärin.
Taidat olla aika nuori?Kuten tuossa ylempänä jo kirjoitin - hyödyllisemmän aineen parissa olisit oikeasti hyötynyt opetuksesta - toisin kuin pakkouskonto piti sinut muka vain poissa uhkapeleista. Pohdituttaa vähän, millaisia uhkapelejä ala-astelaiset pelaavat ilman uskonnonopetusta?
Kirjoittaminen ja itsensä ilmaisu ovat taitolajeja, joita esimerkiksi voisi lapsille opettaa niiden lusittavien uskontotuntien sijaan. - juha210
älä ota enää! kirjoitti:
"Totta sinun tarinassasi ei ole palaakaan."
Josko noin on, niin miten voit heti jatkaa näin?
"Ikävää, että olet joutunut kokemaan suomalaisessa uskonnonopetuksessa noin traumaattisia tapahtumia."
*****************Traumaattiset tapahtumat saattavat joissakin tapauksissa aiheuttaa asioiden vääristelyä - samoin kuin ottaminen.
- vaan
juha210 kirjoitti:
Traumaattiset tapahtumat saattavat joissakin tapauksissa aiheuttaa asioiden vääristelyä - samoin kuin ottaminen.
Eri nikeillä kirjoittamani jutut tästä avaamastasi aiheesta eivät menneet tarkoittamallani tavalla perille.
Se siitä sitten. - juha210
...kuin Sinua esim. tähtitieteilijä Esko Valtaojaa tai joltisenakin nerona pidettyä raajarikkotiedemiestä Stephen Hawkingia. He nimittään eivät sano noin, vaan he sanovat: "minä en tiedä".
Etkö ole lukenut esim. Hawkingin "Ajan lyhyt historia" ja Valtaojan "Kotona maailmankaikkeudessa", tai vielä parempi tässä asiassa Valtaojan ja piispa Juha Pihkalan keskustelukirjeisiin perustuva "Nurkkaan ajettu Jumala".
Kuten jo sanoin, en pidä itseäni varsinaisesti uskovaisena, mutta kyllä minua uskonnot ja niiden historia ovat jo kauan kiinnostaneet. Olen lukenut melko paljon juutalaisuudestakin (kun olen ollut vuosia sen "pyhällä maalla") ja islamista (hyllyssäni on Koraani ja profeetta Muhammadin elämäkerta), ja buddhalaisuudesta, hinduismista ja laamalaisuudestakin jotakin tiedän, mutta kyllä minulle kristinusko läheisin on.
Mieluusti olisin parempikin kristitty, sillä ei ainakaan Jeesuksen opetuksissa mitään pahaa ole.
Eniten minua vakuuttaa kristinuskon totuudesta apostoli Paavali. Paavalihan kreikkalaisen kasvatuksen saaneena Rooman kansalaisena oli todellinen kosmopoliitti ja edusti muutoinkin aikansa älymystöä, joka ei todellakaan uskonut Jeesukseen ja oli kiihkeä kristittyjen vainoaja.
Ei tuollaisesta miehestä ihan pienestä syystä olisi tullut merkittävintä apostolia, uskossaan niin vahvaa, että meni marttyyrikuolemaan uskonsa tähden.
Mutta uskon asioitahan nämä ovat, mutta mieluummin olen uskoni varassa näissä kuin politiikassa, joka niin monelle näkyy olevan puhtaasti uskon asia. Ja tällaiselle vähän kaikesta kiinnostuneelle uskonto (uskonnot) tarjoaa hyvin paljon mielenkiintoista tutkittavaa ja ajateltavaa. Ja kuten jo myös sanoin, olen kyllä joutunut turvautumaan (saanut turvautua) uskooni, kun elämä on kovimmin koetellut, ja koen saaneeni siitä apua.Kirjoituksesi viimeisessä virkkeessä sanot sen totuuden, mitä ihmiset yleisesti ottaen uskonnolta ja uskolta hakevat - turvaa. Se on vaan jotenkin niin helppoa heittäytyä suuremman kädelle ja antaa luottavaisin mielin mennä.
Mitä on ikuinen elämä ja kuka sitä haluaa? - juha210
vaan kirjoitti:
Eri nikeillä kirjoittamani jutut tästä avaamastasi aiheesta eivät menneet tarkoittamallani tavalla perille.
Se siitä sitten.Jos koet, että lukijat eivät ymmärtäneet kirjoituksesi tarkoitusta, niin helpota vähän ja yritä uudelleen.
- JormaKKorhonen
juha210 kirjoitti:
Kirjoituksesi viimeisessä virkkeessä sanot sen totuuden, mitä ihmiset yleisesti ottaen uskonnolta ja uskolta hakevat - turvaa. Se on vaan jotenkin niin helppoa heittäytyä suuremman kädelle ja antaa luottavaisin mielin mennä.
Mitä on ikuinen elämä ja kuka sitä haluaa?En ole puhunut mitään ikuisen elämän tavoittelusta, mutta ihan tässäkin elämässä saattaa tulla tilanteita, että omat voimat ja taidot eivät riitä, vaikka ne olisivat kuinka hyvät. Tilanteita, joissa ei edes halua turvautua toisiin ihmisiin, vaan etsii apua sisimmästään, ja sieltä yllättävästi löytääkin väylän itsensä ulkopuolelle, ylemmäksi.
Ja "etsivä löytää, ja anovalle annetaan", mikä on erinomaisen hyvä asia. Ja kun on saanut apua, niin sitten jaksaa taas paremmin omin voimin.
Eikö ole hyvä, että se toimii noin? Minusta se on paljon parempi, kuin saada apu joistain huumeista tai edes poliittisista huumeista - niistä saa paljon pahempia jälkiseurauksia. - juha210
En ole puhunut mitään ikuisen elämän tavoittelusta, mutta ihan tässäkin elämässä saattaa tulla tilanteita, että omat voimat ja taidot eivät riitä, vaikka ne olisivat kuinka hyvät. Tilanteita, joissa ei edes halua turvautua toisiin ihmisiin, vaan etsii apua sisimmästään, ja sieltä yllättävästi löytääkin väylän itsensä ulkopuolelle, ylemmäksi.
Ja "etsivä löytää, ja anovalle annetaan", mikä on erinomaisen hyvä asia. Ja kun on saanut apua, niin sitten jaksaa taas paremmin omin voimin.
Eikö ole hyvä, että se toimii noin? Minusta se on paljon parempi, kuin saada apu joistain huumeista tai edes poliittisista huumeista - niistä saa paljon pahempia jälkiseurauksia.Miten uskonto liittyy sisimmästään avun löytämiseen?
- JormaKKorhonen
juha210 kirjoitti:
Miten uskonto liittyy sisimmästään avun löytämiseen?
...välitäkään jauhaa tuollaisia minulle ja luultavasti ihmisten enemmistölle itsestäänselvyyksiä. Sisimmässä ne ihmisen voimavarat ovat, mutta kuka tai mikä ne on sinne tuonut; se on taas eri juttu. Jollekin ne on tuonut sinne Marx, Engels ja Lenin, jollekin Kekkonen, jollekin Buddha, jollekin Jeesus, jollekin LSD, jollekin joku tai jokin muu.
Rupeapa Sinäkin tutkimaan itseäsi, sisintäsi, niin saatat yllättyä!
Hyvää yötä! - juha210
...välitäkään jauhaa tuollaisia minulle ja luultavasti ihmisten enemmistölle itsestäänselvyyksiä. Sisimmässä ne ihmisen voimavarat ovat, mutta kuka tai mikä ne on sinne tuonut; se on taas eri juttu. Jollekin ne on tuonut sinne Marx, Engels ja Lenin, jollekin Kekkonen, jollekin Buddha, jollekin Jeesus, jollekin LSD, jollekin joku tai jokin muu.
Rupeapa Sinäkin tutkimaan itseäsi, sisintäsi, niin saatat yllättyä!
Hyvää yötä!Oletko kuullut, että sinä olet miljardien ihmisten - kepulaiset mukaanluettuna - mielestä vääräuskoinen, joka pitää ehdottomasti eliminoida, jotta elämä maan päällä olisi puhtaampaa ja oikeaoppisempaa?
- JormaKKorhonen
juha210 kirjoitti:
Oletko kuullut, että sinä olet miljardien ihmisten - kepulaiset mukaanluettuna - mielestä vääräuskoinen, joka pitää ehdottomasti eliminoida, jotta elämä maan päällä olisi puhtaampaa ja oikeaoppisempaa?
Olen kuullut tuon, mitä sanot, sillä kuten sanoin, olen lukenut paljon myös uskonnoista ja ollut vuosia muiden uskontojen kuin kristinuskon vaikutusalueilla. Ja viimeistään täällä olen kuullut sen kepulaisilta, että heille vääräuskoisena minut pitäisi eliminoida. Ei hätää mitään kenelläkään; ei siihen enää kovin kauan mene, kun luonnonjärjestyksen mukaan minut eliminoidaan täältä.
Muuten, eivät kaikki muita uskontoja edustavat suhtaudu kristittyihin kovin kielteisesti. Esim. Koraani tunnustaa Jeesuksen - ei tosin Jumalan poikana, vaan "Marian poikana", suurena profeettana, ehkäpä Muhammadin ja Eliaan jälkeen kolmanneksi suurimpana. Juutalaiset eivät käytännön tasolla ole ollenkaan vihamielisiä kristittyjä kohtaan, joskin uskovaisimmat ortodoksijuutalaiset pitävät meitä väärän messiaan perään harhautuneina, sillä hehän vasta odottavat sitä messiasta, joka tulee ja perustaa ikuisen valtakunnan.
Viittasin tuolla aikaisemmin kahteen tunnetusti viisaaseen mieheen Stephen Hawkingiin ja Esko Valtaojaan. Hawking sanoo, että mikään maailmankaikeudessa nykyisin tiedettävä ei edellytä Luojajumalan olemassaoloa, mutta toteaa myös, että ei se sitä kiistäkään, kun kaikkea ei tiedetä. Valtaoja puolestaan sanoo, että uskonnon vastainen ateismi on uskonto siinä kuin nekin uskonnot, joita vastaan se sanoo taistelevansa; eivät ateistit tiedä sitä, että Jumalaa ei ole olemassa sen paremmin kuin uskovaiset, että se on olemassa. Kumallakin on kyse vain uskosta.
Oli tuossa itäisessä naapurissa 70 vuotta valtionuskontona aate, joka kielsi Jumalan olemassaolon, ja pakotti kansan uskomaan siihen uskontoon ja sen jumaliin tiukemmin kuin nykykirkot missään omaan uskontoonsa ja Jumalaan. Kuitenkin se uskonto hävisi sille vanhalle, joka nyt on sielläkin noussut suurempaan merkitykseen kuin esim. meillä. Tiedän, kun olen paljon sielläkin liikkunut, ja ihan kohta taas olen sinne lähdössä, en tietenkään uskonnollisista vaan lähinnä historiallisista mielenkiinnoista.
Palaan vielä siihen, kun arvelit minun uskonnollisten näkemysteni perustuvan ikuisen elämän toivoon. Totesin vastatessani, että se ei ole tärkein perusteeni, ja kerroinkin, mitä ne ovat. Ei minulla silti mitään sitä vastaankaan ole, että kuolema avaisi oven johonkin uuteen. Toivon sitä, sillä mielelläni tapaisin siellä edesmenneitä rakkaitani ja haluaisin myös nähdä Jumalan ja huononakin kristittynä tietysti myös Jeesuksen.
Jos tuonpuoleista on, sen olemusta täällä tuskin kuitenkaan oikein käsitämme. Esko Valtaoja sanoi keskustelussaan piispa Juha Pihkalan kanssa, että "kuolemamme jälkeen toinen meistä saattaa yllättyä". Näin sanon minäkin tämän keskustelumme päätteeksi. En jatka tätä pitemmälle. - juha210
Olen kuullut tuon, mitä sanot, sillä kuten sanoin, olen lukenut paljon myös uskonnoista ja ollut vuosia muiden uskontojen kuin kristinuskon vaikutusalueilla. Ja viimeistään täällä olen kuullut sen kepulaisilta, että heille vääräuskoisena minut pitäisi eliminoida. Ei hätää mitään kenelläkään; ei siihen enää kovin kauan mene, kun luonnonjärjestyksen mukaan minut eliminoidaan täältä.
Muuten, eivät kaikki muita uskontoja edustavat suhtaudu kristittyihin kovin kielteisesti. Esim. Koraani tunnustaa Jeesuksen - ei tosin Jumalan poikana, vaan "Marian poikana", suurena profeettana, ehkäpä Muhammadin ja Eliaan jälkeen kolmanneksi suurimpana. Juutalaiset eivät käytännön tasolla ole ollenkaan vihamielisiä kristittyjä kohtaan, joskin uskovaisimmat ortodoksijuutalaiset pitävät meitä väärän messiaan perään harhautuneina, sillä hehän vasta odottavat sitä messiasta, joka tulee ja perustaa ikuisen valtakunnan.
Viittasin tuolla aikaisemmin kahteen tunnetusti viisaaseen mieheen Stephen Hawkingiin ja Esko Valtaojaan. Hawking sanoo, että mikään maailmankaikeudessa nykyisin tiedettävä ei edellytä Luojajumalan olemassaoloa, mutta toteaa myös, että ei se sitä kiistäkään, kun kaikkea ei tiedetä. Valtaoja puolestaan sanoo, että uskonnon vastainen ateismi on uskonto siinä kuin nekin uskonnot, joita vastaan se sanoo taistelevansa; eivät ateistit tiedä sitä, että Jumalaa ei ole olemassa sen paremmin kuin uskovaiset, että se on olemassa. Kumallakin on kyse vain uskosta.
Oli tuossa itäisessä naapurissa 70 vuotta valtionuskontona aate, joka kielsi Jumalan olemassaolon, ja pakotti kansan uskomaan siihen uskontoon ja sen jumaliin tiukemmin kuin nykykirkot missään omaan uskontoonsa ja Jumalaan. Kuitenkin se uskonto hävisi sille vanhalle, joka nyt on sielläkin noussut suurempaan merkitykseen kuin esim. meillä. Tiedän, kun olen paljon sielläkin liikkunut, ja ihan kohta taas olen sinne lähdössä, en tietenkään uskonnollisista vaan lähinnä historiallisista mielenkiinnoista.
Palaan vielä siihen, kun arvelit minun uskonnollisten näkemysteni perustuvan ikuisen elämän toivoon. Totesin vastatessani, että se ei ole tärkein perusteeni, ja kerroinkin, mitä ne ovat. Ei minulla silti mitään sitä vastaankaan ole, että kuolema avaisi oven johonkin uuteen. Toivon sitä, sillä mielelläni tapaisin siellä edesmenneitä rakkaitani ja haluaisin myös nähdä Jumalan ja huononakin kristittynä tietysti myös Jeesuksen.
Jos tuonpuoleista on, sen olemusta täällä tuskin kuitenkaan oikein käsitämme. Esko Valtaoja sanoi keskustelussaan piispa Juha Pihkalan kanssa, että "kuolemamme jälkeen toinen meistä saattaa yllättyä". Näin sanon minäkin tämän keskustelumme päätteeksi. En jatka tätä pitemmälle.Siellä se on Jorma, vaikka et sitä suoraan tunnustakaan, kaipuu ikuiseen epävarmaan elämään. Tietämättömyyttä on kautta aikojen käytetty vallan välineenä ja niin tehdään edelleenkin.
- uskomme
Kyllä uskonnonopetuksen voisi korvata taloususkonnon opetuksella. Yhteinen liberalistinen uskontunnustuksemme olkoon, että raha on kaikkivoipaista, ensin on tuotettava jotain jaettavaa ennen kuin on mitään jakamista, ja yritykset ovat pyhiä paikkoja. Aamen.
Kaikkien oikeiden uskontojen papit ovat miehiä. Siellä minne naiset tunkeutuvat, ei todellista valtaa enää ole jaossa. Kirkkoon naiset vähä vähältä ovat väkäytyneet papeiksi - mutta suuryritysten johdossa on toistaiseksi vahva miehinen valta. Näin on. Talous on se oikea, todellinen nykyajan uskonto, ja sen opetus pitäisi saada pakolliseksi jo lastentarhoihin!!!- juha210
Olet ymmärtänyt hyvinvoinnin luomisen perusajatuksen aivan oikein. Ennen kuin voit tehdä kauppaa, sinun on pystyttävä tekemään jotain, mitä mahdollinen kauppakumppani tarvitsee.
Itse en ymmärrä ajatusta miesten kaikkivoipaisuudesta vallan kahvassa. Tässä kohtaa olemme vielä paikka paikoin kivikauden jäänteissä kiinni, jolloin fyysinen voima loi ja antoi valtaa - esimerkiksi juuri kirkon kohdalla. Onneksi älyllinen toimeliaisuus valtaa alaa, jolloin kaikilla sukupuoleen katsomatta on mahdollisuus päästä vaikuttamaan omaan ja sitä kautta koko yhteiskunnan hyvinvointiin. - totisesti
juha210 kirjoitti:
Olet ymmärtänyt hyvinvoinnin luomisen perusajatuksen aivan oikein. Ennen kuin voit tehdä kauppaa, sinun on pystyttävä tekemään jotain, mitä mahdollinen kauppakumppani tarvitsee.
Itse en ymmärrä ajatusta miesten kaikkivoipaisuudesta vallan kahvassa. Tässä kohtaa olemme vielä paikka paikoin kivikauden jäänteissä kiinni, jolloin fyysinen voima loi ja antoi valtaa - esimerkiksi juuri kirkon kohdalla. Onneksi älyllinen toimeliaisuus valtaa alaa, jolloin kaikilla sukupuoleen katsomatta on mahdollisuus päästä vaikuttamaan omaan ja sitä kautta koko yhteiskunnan hyvinvointiin.Totisesti minä sanon, että kauppa on pahoinvoinnin alku. Rahanvaihtajien kojut temppelin portailla pitää menää kaatamaan ja pankkiireita lyötävä turpaan. Kovaa.
- juha210
totisesti kirjoitti:
Totisesti minä sanon, että kauppa on pahoinvoinnin alku. Rahanvaihtajien kojut temppelin portailla pitää menää kaatamaan ja pankkiireita lyötävä turpaan. Kovaa.
Rahanvaihtajien ja pankkiirien on varmaan käännettävä toinen poski ensimmäisen iskun jälkeen, jotta väkivallantekijän pahoinvointi helpottaa.
- niin käy...
juha210 kirjoitti:
Rahanvaihtajien ja pankkiirien on varmaan käännettävä toinen poski ensimmäisen iskun jälkeen, jotta väkivallantekijän pahoinvointi helpottaa.
... vaan he tekevät ns. korjausliikkeen, rukkaavat vähän kurssejaan ja korkojaan, voivat hyvin taas, ja muiden pahoinvointi vain kasvaa.
- Vanha jo...
Maalaisliiton, josta nimen vaihtojen jälkeen on tullut Keskustapuolue, vaalimainoksissa oli aikoinaan nyrkkiin puserrettu käsi lakikirjan ja raamatun päällä. Viesti: Näihin nojaa maalaisliitto.
Älkää naurako! Se oli muistaakseni Kekkosen pääministerikaudella.
Viestini ydin: Tosi uskovainen pitää uskontonsa pääprofeetan sanomaa pyhänä ja muuttamattomana. - perinteikästä...
Tässäkin ketjussa keskustelu on näköjään mennyt taas tuon kapin kanssa tyhjänjauhannaksi.
Kunnon sotilaalla pitää aina olla arvohierarkiat selvinä, ja Jumalakin ylipäällikkönä tarvitsee pari maallista auktoriteettiä välittäjikseen ja alemman tason kunnioituksen kiinnekohdiksi. Hawking ja Valtaoja saavat toimia tällaisina. Näin jopa uskonnosta muodostuu sotilaalle pokkurointipuuroa, jossa alemmat etsivät tukea ylemmistä ja uskovat sen mitä ylemmältä taholta sanotaan. Sotilaalle on hyvä asia, että on olemassa jotain jota saa kunnioittaa.
Nyt minä ymärrän vähän sitäkin miksi tämä solttu viihtyy niin tiiviisti täällä Keskustan palstalla. Juuri kepulaisethan ovat vanhoillisia, kirkkouskovaisia, henkisesti pysähtyneitä ja jämähtäneitä. (Keskustan kannatusalueillahan myös asevelvollisuuarmeijaa kannatetaan enemmän kuin muualla.) Kapi saa tyydytystä siitä että saa ikään kuin vertaistensa joukossa olla kaikkein pysähtynein, jämähtänein ja vanhoillin. Itse asiassa hän on keskustalaisten keskuudessa omiensa joukossa.
Hänelle ei kannata kertoa, että esim. hänen auktoriteettinaan pitämä Stephen Hawking on sadankomitealainen pasifisti, tai että Valtaojan tietoteoreettiset näkemykset ovat kotoisin 1800-luvun loppupuolelta, eikä niillä varsinaisten tiedonfilosofien silmissä ole uutuusarvoa. Kapi haluaa keskustella uskonnostakin vain omilla ehdoillaan, ja siksi keskustelukin on pantava poikki siitä missä oma totuus on saatu sanottua ja piste. Käsky kuului ja pulinat pois.
Kyllähän Jumalan olemassaolosta keskustelemisella on Keskustan piirissä pitkät perinteet. Enkä tarkoita nyt vain körttiläisyyttä yms. ilmentymiä. Muistan myös kirjailija Markku Lahtelan, hyvin viisaan, lukeneen miehen, joka mm. käänsi suomenkielelle Frommin teoksia. Lahtelakin oli pasifisti, yksi niistä jotka polttivat sotilaspassinsa. Hän erosi keskustapuolueesta ja ilmoitti eronsa syyksi "väsymisen keskustelemaan Jumalan olemassaolosta".- JormaKKorhonen
...minulle mitään Stephen Hawkingista enempää kuin Esko Valtaojastakaan, sillä huomaan tietäväni heistä huomattavasti enemmän kuin Sinä! Millähän kompetenssilla annat tuon lausuntosi Valtaojastakin? Varmaan sillä samalla, josta kaikesta muustakin, sadat kerrat ennen tätä minullekin, nuori rikkiviisas ystäväni.
Olisi mielenkiintoista tietää, pitääkö Sinua viisaana joku muukin kuin Sinä itse. Mikään tähän mennessä esittämäsi ei ole saanut minua sellaista arvelemaan. Ehkäpä kerrot, kuka olet ja mitkä ovatkaan saavutuksesi viisausopin alalla, niin joudun häpeään arveluissani. - priorisointi
...minulle mitään Stephen Hawkingista enempää kuin Esko Valtaojastakaan, sillä huomaan tietäväni heistä huomattavasti enemmän kuin Sinä! Millähän kompetenssilla annat tuon lausuntosi Valtaojastakin? Varmaan sillä samalla, josta kaikesta muustakin, sadat kerrat ennen tätä minullekin, nuori rikkiviisas ystäväni.
Olisi mielenkiintoista tietää, pitääkö Sinua viisaana joku muukin kuin Sinä itse. Mikään tähän mennessä esittämäsi ei ole saanut minua sellaista arvelemaan. Ehkäpä kerrot, kuka olet ja mitkä ovatkaan saavutuksesi viisausopin alalla, niin joudun häpeään arveluissani.Menepäs nyt syöttelemään niitä ruokavieraitasi, ettet saa vatsahaavaa kunnian- ja häpeäntunteiden liian rajuista vaihteluista.
- viestiketjusta
Mitä viestinavaaja oikeasti hakee tällä avauksellaan ??? kuvitteleeko hän että maalaisliitto/keskusta on ainoa puolue jossa on ev.lut uskovaisia.
Jos näin on niin pöheikköön meni kuten kyseisen nimimerkin kaikki muutkin tuotokset.- juha210
Olet ymmärtänyt elämäsi ihan väärin - tarkoitus on herättää keskustelua, jopa Keskustassa.
Uskonnon opetuksen pakollisuutta puoltaa mielestäni se, että moraalikäsityksemme ja sitä kautta elämänmallimme pohjautuu kristillisen uskon omaksumiseen. Esimerkiksi luterilaisen työmoraalin olemme sisäistäneet täydellisesti. On hyvä olla tietoisia siitä, mihin jokapäiväisen elämämme merkittäviltä osin perustuu tai mikä sen puitteita säätelee. Ehkä tämä oli hieman voimakkaasti sanottu, muta toivon lukijan havaitsevan mitä ajan takaa.
Suomessa uskonnon opetus on ollut ns. tunnustuksellista. Tämä tunnustuksellisuus alkaa olla kylläkin vain merkitystä vailla oleva sana todellisuuden takana. Rehellisyyden nimissä olisi päästävä eroon kaikesta tunnustuksellisesta opetuksesta ja pyrittävä vai tavanomaiseen tiedonvälitykseen.
Uskonnon opetuksen voisi aivan hyvin korvata kokonaan elämänkatsomustiedon opetuksella. Siinä yhteydessä uskontomme voisi läpikäydä riittävässä laajuudessa. Elämänkatsomustiedossa uskonto suhteutuisi myös muuhun filosofiseen yhteiskuntarakenteeseen tai pikemminkin sen perustaan. Ihminen pitäisi vapauttaa jo lapsesta ajattelemaan eikä tunnustamaan jotain valmista.- Muistavainen
Eilen illalla JormaKKKorhonen kirjoitti samantapaisen mielipiteen kuin Mielipidepankki nyt. Sheriffi on poistanut sen. Saa nähdä poistetaanko Mielipidepankin samansisältöinen kirjoitus.
- juha210
Mielipidepankki:
"Ihminen pitäisi vapauttaa jo lapsesta ajattelemaan eikä tunnustamaan jotain valmista."
Mielipidepankki on oivaltanut jotain, mitä avauksessani etsin. Tunnustuksellisuus ilman minkäänlaista kritiikkiä uskomusten varassa olevaan totena tarjottuun opetukseen on turhaa resurssien tuhlausta, ja jossain määrin jopa vaarallista - etenkin jäljessä laahaavissa sivilisaatioissa ja heikommin koulutetuissa kansan joukoissa.
Mitä enemmän tiedät, sitä vähemmän uskot - tällä mentaliteetilla pääsemme varmasti parempaan lopputulokseen niin yksilötasolla kuin yhteiskunnankin tasolla.
Ketjusta on poistettu 10 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1701083
Anteeksipyynnöstä
Uskotko anteeksipyynnön voimaan? Mikä tekee anteeksipyynnöstä vaikeaa? Onko se mielestäsi joskus turhaa, joko pyytäjän132847- 84783
- 51728
Olisitko oikeasti valmis rikkomaan
Perheesi? En haluaisi sitä, mutta ne on teidän välisiä asioita. Voin olla sinulle vain kaverikin… ei paineita. Minä kesk55529Stubb munasi - Suomessa kuuluu liputtaa Suomen lipulla
Presidentinlinnan ja Mäntyniemen salkoihin nostettiin sateenkaariliput lauantaina. Suurin osa kansasta ei varmasti pidä294525Voisin jopa maksaa että saisin nähdä sut mies
Miten helvetissä joku voi olla tollanen kotihiiri. Edes mä en ole noin paha ku sä! Miten sua voi ikinä edes nähdä ?37521Martinan tarve valehdella.
Miksiköhän Martina valehtelee niin paljon,onko hän tietoinen siitä että valheistaan jää useimmiten kiinni? Esimerkkinä t215479- 49477
Kalle irtisanoutui
Kävi, kuten odotettiin. Paras ratkaisu paitsi Orimattilalle myös Larssonille. Seuraavaksi joudutaan mittaamaan kaupungin53454