Minulle on tehty juurihoito jo kolmeen hampaaseen nuoresta iästäni huolimatta. Ikinä ei hammaslääkärini vain ole tullut maininneeksi sellaista "pikku seikkaa", että juurihoidetut hampaat harvoin kestävät edes kymmentä vuotta, ennen kuin ne revitään kokonaan pois! Kuulin asiasta toiselta potilaalta, ja hammaslääkärini sitten vahvisti tiedon, kun kysyin häneltä.
Hävettää ja nolottaa ajatella, että tulen tarvitsemaan jonkinlaisia tekohampaita jo ennen kuin täytän 30 vuotta =o(. Tunnen itseni huonoksi ja oudoksi tämän asian takia. Olen ollut aina tunnollinen hampaiden pesijä, mutta valitettavasti myös kova napostelemaan makeaa. Lisäksi raskaudet ovat heikentäneet hampaitani. Olen vähän taipuvainen täydellisyyden tavoitteluun, ja haluan pitää asioissa ohjakset omissa käsissäni. Tämä, että en hallitse hampaideni kohtaloa, ottaa henkisesti koville. Lohduttaisi vähän, jos tilanne olisi normaali, mutta harvalla ikäiselläni on varmasti asiat hampaiden kohdalla näin huonosti...
Milläs sitten maksan tekohampaat, kun juuri ja juuri on varaa juurihoitoihin?!? Alanko jo nyt kituuttamaan ja laittamaan rahaa säästöön uusia hampaita varten? Paljonko vaikka kolme kappaletta kiinteitä nastahampaita maksaa?
Kaatuuko maailmani nastahampaisiin? Tuntuvatko ne koko ajan pahalta? Kuinka hirveää niiden asennus on? Kauanko kestää, ennen kuin suurin kipuilu on häipynyt, ja pystyy taas syömään kunnolla? Pitääkö ne uusia tietyin väliajoin, vai ovatko ne "ikuiset"?
Juurihoito --> nastahammas?
17
48366
Vastaukset
- meikpiis75
Nastakruunut maksavat yksityisellä noin 460-500 euroa/ kpl. Tk:ssa niitä ei nykyään juurikaan saa. Hintaa saattaa nostaa hiukan esim. mahdollinen yksilöllinen jäljennöslusikka.
Et todellakaan olisi ainoa kolmekymppinen, jolla on kruunuja tai siltoja suussa. Alle parikymppisilläkin niitä on, joko aivan samanlaisen tilanteen tai esim. onnettomuuden seurauksena. Ei siitä kannata huolta kantaa.
Nastakruunut eivät tunnu miltään, kun ne on sementoitu paikalleen. Tuntoahan niissä ei ole, kun hampaan juurikin on juurihoidettu eli kuollut.
Nastakruunua varten juurihoidetun hampaan juurikanava avataan eli sieltä porataan ne täytteet pois. Ei pitäisi tuntua miltään, jos hampaat eivät ole aiemminkaan oireilleet eli ovat tosiaankin kuolleet.
Sementoinnin jälkeen pitää muistaakseni varoa hampaita noin vuorokausi, minä aikana sementti saavuttaa lopullisen lujuutensa. Sen jälkeen ne ovat aivan kuin omat hampaat.
Hyvällä hoidolla nastakruunut kestävät vuosikymmeniä, jopa loppuelämän. Mahdollisesti joudut uusimaan ne/ jonkun niistä jossakin vaiheessa, nykyään elinikänodote on kuitenkin melkoisen pitkä. :o)- Huonohammas81
Kiitoksia vaan asiallisesta ja kaikenkattavasta vastauksestasi! Olet näköjään tämän palstan valvojakin? Oletko kenties hammaslääketieteen opiskelija tai töissä kyseisellä alalla, kun sinulla on noin tietävän tuntuisia ja asiallisia vastauksia ihmisten ongelmiin, vai oletko viisastunut ihan palstaa lukemalla ;o)?
- meikpiis75
Huonohammas81 kirjoitti:
Kiitoksia vaan asiallisesta ja kaikenkattavasta vastauksestasi! Olet näköjään tämän palstan valvojakin? Oletko kenties hammaslääketieteen opiskelija tai töissä kyseisellä alalla, kun sinulla on noin tietävän tuntuisia ja asiallisia vastauksia ihmisten ongelmiin, vai oletko viisastunut ihan palstaa lukemalla ;o)?
Hei vain. :o) Olen hammasalan ammattilainen; koulutukseltani hammasteknikko. Eli teen työkseni protetiikkaa.
- Toinen huonohammas -72
Minulle on tehty juurihoitoja myös jo alle parikymppisestä lähtien yhteensä jo yli kymmeneen hampaaseen, vaikka olen myös suorastaan neuroottisen tarkka hoitamaan hampaitani, mutta se ei vain ole riittänyt kun paikat eivät jotenkin pidä hampaissani ja alle tulee aina suuret uudet reiät ja tuloksena on ollut useimmiten juurihoito.
Osa juurihoidetuista hampaista on vaan paikattu, osa on kruunutettu ja valitettavasti jo kolme on jouduttu poistamaan kun ne yksinkertaisesti hajosivat suuhun eli lohkesivat juureen asti eikä korjaukset enää onnistuneet yrityksistä huolimatta, vaikka laitettiin ruuvejakin. Kaksi poistettua minulla korvattiin silloilla ja yksi on vielä korvaamatta kun viereisessä on juurihoito kesken ja ei oikein vielä tiedetä miten hoito onnistuu ja miten sitten puuttuva korvattaisiin fiksusti.
Itse pelkään jo nyt että menetän tätä rataa hampaani vielä kokonaan, kun jotenkin ongelmat juurihoidettujen kanssa tuntuvat vain lisääntyvän kun niitä on enemmän ja enemmän ja ilmeisesti se on ikävä tosiasia että ne eivät kuitenkaan loputtomasti suussa kestä, vaan enemmänkin kyseessä taitaa olla vain aikalisä väistämättömälle poistolle ennemmin tai myöhemmin.
Koita kestää, et varmasti ole ainoa ikäisesi jolla on juurihoidettuja hampaita ja etkä tule olemaan ainoa jolle laitetaan kruunuja suuhun! Ensimmäisen hampaan poisto tuntui itsestänikin suorastaan maailmanlopulta, mutta kun se oli ohi ja hoitojen jälkeen silta tilalla suussa, niin tajusin että elämähän jatkuukin ja voin edelleen syödä ja hymyillä! Seuraavat poistot ovt olleet sikäli jo helpompia, mutta aina se edelleen kirpaisee kun joku hammas joudutaankin juurihoitamaan ja kirpaisee kovaa kun joudutaan poistamaan oma pysyvä hammas, mutta sellaista kai se vanheneminen on? ;) Tsemppiä! - huonohammas minäkin-81
Kaaduin kännissä teini-ikäisenä, toinen etuhampaani kuoli. Tai se "teki kuolemaa" kauan, en vain uskaltanut mennä hammaslääkäriin. Kun lopulta menin, se oli jo kuollut, eikä juurihoito enää sattunut paljonkaan. Hampaan sisälle laitettiin jotain, vetyperoksidia?? ja sen jälkeen se oli ok. Nyt, noin 7 vuotta jälkeenpäin, hampaani on alkanut tummua. Tämä häiritsee minua SUUNNATTOMASTI, estää hymyilyn yms. Ja se tosiaan näkyy, ei ole omaa mielikuvitustani! Olin ihan vain vuositarkastuksessa paikkauttamassa pari reikää ja mainitsin asiasta (terveyskeskus) hammaslääkärilleni. Sanoin asian häiritsevän minua ja kysyin mitä asialle voi tehdä. Hammas on muuten ok, ei heilu tai mitään, vain se väri. Hän ei ollut kovin innostunut asiasta, "ei sille oikein mitään.." Eikö yhtä hammasta voi muka valkaista tai jotain??! En nyt vielä siihen mitään tekohammastakaan viitsisi laitattaa "turhaan". Tai kai se pakko on hintoja ja prosessin kulkua alkaa kyselemään, jollei muu auta. Haluaisin hymyillä vapaasti, enkä koko ajan miettiä ruskeaa hammstani! Miten se muuten on, jos se tekohammas siihen laitetaan, en kai joudu olemaan ilman etuhammasta kauaa? Töihin en ainakaan sen näköisenä voi mennä..! Vastatkaa viisaammaat, ja iso kiitos jo etukäteen!!
- Hammassuru
Minulle laitettiin eilen väliaikainen paikka ja lääkäri ilmoitti, että pitää varata aika omalta hammaslääkäriltä juurihoitoon. Se on ensimmäiseni ja olen myös hyvin järkyttynyt.
En ole tunnollinen hampaiden harjaaja ja siksi syyttelen itseäni, mutta oli lohduttavaa kuulla, että hyvin hampaitaan hoitavat saattavat kokea saman. Kyse ehkä onkin hammasluun rakenteesta. Äidilläni on ollu tekohampaat jo 30 vuotiaana. Itse olen syntynyt -68.
Nyt sitten pelonsekaisn tuntein odottelen juurihoitoa ja hampaan pysymistä.
Olen todella herkkä hammashermoistani ja minulle joudutaan laittamaan valtavasti puudutetta, että ei sattuisi aina kun paikataan.- tietoinen323
Ei kannata pelätä juurihoitoa, vähän se tuntuu mutta siihen ei todellakaan kuole. ensimmäisellä kerralla en tuntenut mitään, mutta toisella jotain vihlontaa. Lääkärini (suukirurgi), joka toimenpiteen suoritti, oikein lupasi minulle, että oikeintehtynä hammas kestää koko loppuikäni todennäköisesti, joten sitä ei kannata turhaan pelätä. totta kai monella ihmisellä on jouduttu poistelemaan, mutta oikein tehtynä ja säännöllisin ajoin tarkastuksessa käytettyinä hampaan pitäisi kyllä kestää aika kauan :)
- ohno---
tietoinen323 kirjoitti:
Ei kannata pelätä juurihoitoa, vähän se tuntuu mutta siihen ei todellakaan kuole. ensimmäisellä kerralla en tuntenut mitään, mutta toisella jotain vihlontaa. Lääkärini (suukirurgi), joka toimenpiteen suoritti, oikein lupasi minulle, että oikeintehtynä hammas kestää koko loppuikäni todennäköisesti, joten sitä ei kannata turhaan pelätä. totta kai monella ihmisellä on jouduttu poistelemaan, mutta oikein tehtynä ja säännöllisin ajoin tarkastuksessa käytettyinä hampaan pitäisi kyllä kestää aika kauan :)
Itsellä luultavasti juurihoito kohta edessä ja pelottaa kauheasti kuinka paljon se sattuukaan?
Entä sattuuko puudutuksen saaminen?
Itsellä porattiin ilman puudutusta reikä, joka oli jo ihan siellä kriittisellä alueella (termit hakusessa) ja jo se sattui aivan vietävästi joten nyt hieman pelottaa tämä juurihoito. - ei....................
ohno--- kirjoitti:
Itsellä luultavasti juurihoito kohta edessä ja pelottaa kauheasti kuinka paljon se sattuukaan?
Entä sattuuko puudutuksen saaminen?
Itsellä porattiin ilman puudutusta reikä, joka oli jo ihan siellä kriittisellä alueella (termit hakusessa) ja jo se sattui aivan vietävästi joten nyt hieman pelottaa tämä juurihoito.Satu ja se kannattaa ottaa, jos on puudutettu niin juurihoito on lähes kivuton toimenpide, sillon saattaa sattua vähän jos juuret on syvällä, mutta vain hetken aikaa. Mene siis rohkeasti juurihoitoon
ettei hammas tulehdu pahemmin, sillon se on niin kipeä että et juuri mitään pysty tekemään. - juuu..
ei.................... kirjoitti:
Satu ja se kannattaa ottaa, jos on puudutettu niin juurihoito on lähes kivuton toimenpide, sillon saattaa sattua vähän jos juuret on syvällä, mutta vain hetken aikaa. Mene siis rohkeasti juurihoitoon
ettei hammas tulehdu pahemmin, sillon se on niin kipeä että et juuri mitään pysty tekemään.Itselläni olis tämmönen tarina kerrottavana.. eli yläasteella paikattii useita hampaita, mutta jotenki petrasin sen jälkeen ja 3 vuoteen ei tarvinnut muuta kuin käydä tarkastuksissa. Ja nyt viimeksi hammaslääkäri lähetti mut kokoleuanröntgen kuvaan eli orttoon ja ajattelin hyvillä mielin, että tuleepahan sekin nyt otettua, ei sieltä kuitenkaan mitään löydy. Mut etuhampaan juurenkärjestä löyty jumalaton tulehdus, eikä ollu hammas oireillu mitenkään. Hml tuli siihen tulokseen että oon joskus kolauttanut tän kyseisen hampaan johonkin ja se on alkanu kuoleentumaan itsestään. Noh juurihoitohan siihen sitten tuli. Ensimmäisen avauksen jälkeen se oli pari päivää ihan ok, kunnes poski turpos ja se hammas tuli niin araks etten voinu purru yhtään sillä.. Sain antibioottikuurin ja hml määräs 800 mg buranaa ja panacodia.. Sit olikin jo vatsa ihmeissään eikä antibiootitkaan pysyny sisällä, ku en muuten käytä juurikaan särkylääkkeitä. Pikku hiljaa rupes helpottaa ja nyt on juuritäytetty ja paikattu. Hammas on ollu oireeton. Narskuttelen öisin hampaita ja olen nyt teetättänyt purentakiskon, ettei muut hampaat rasittuisi/kuluisi ja joutuisi juurihoidettaviksi. Olen alle parikymppinen ja jostain kummansyystä vuosi sitten alkoi tämä narskuttelu.
- tuma
juuu.. kirjoitti:
Itselläni olis tämmönen tarina kerrottavana.. eli yläasteella paikattii useita hampaita, mutta jotenki petrasin sen jälkeen ja 3 vuoteen ei tarvinnut muuta kuin käydä tarkastuksissa. Ja nyt viimeksi hammaslääkäri lähetti mut kokoleuanröntgen kuvaan eli orttoon ja ajattelin hyvillä mielin, että tuleepahan sekin nyt otettua, ei sieltä kuitenkaan mitään löydy. Mut etuhampaan juurenkärjestä löyty jumalaton tulehdus, eikä ollu hammas oireillu mitenkään. Hml tuli siihen tulokseen että oon joskus kolauttanut tän kyseisen hampaan johonkin ja se on alkanu kuoleentumaan itsestään. Noh juurihoitohan siihen sitten tuli. Ensimmäisen avauksen jälkeen se oli pari päivää ihan ok, kunnes poski turpos ja se hammas tuli niin araks etten voinu purru yhtään sillä.. Sain antibioottikuurin ja hml määräs 800 mg buranaa ja panacodia.. Sit olikin jo vatsa ihmeissään eikä antibiootitkaan pysyny sisällä, ku en muuten käytä juurikaan särkylääkkeitä. Pikku hiljaa rupes helpottaa ja nyt on juuritäytetty ja paikattu. Hammas on ollu oireeton. Narskuttelen öisin hampaita ja olen nyt teetättänyt purentakiskon, ettei muut hampaat rasittuisi/kuluisi ja joutuisi juurihoidettaviksi. Olen alle parikymppinen ja jostain kummansyystä vuosi sitten alkoi tämä narskuttelu.
Moi! Hauska lukea, sillä oma tarinani meni lähes samallalailla kun omasi! Tuohon narskutteluun voisin sen sanoa, että oletko stressaantunut? Tyttöystäväni ainakin sanoo että narskuttelen hampaitani aina kun stressaan, intissä ollessani kuulemma tosi pahasti. Nyt reserviläisenä on narskuttelu helpottunut ja paljon (tyttöystäväkin saa nukutuksi) :)
- Jjep.
tuma kirjoitti:
Moi! Hauska lukea, sillä oma tarinani meni lähes samallalailla kun omasi! Tuohon narskutteluun voisin sen sanoa, että oletko stressaantunut? Tyttöystäväni ainakin sanoo että narskuttelen hampaitani aina kun stressaan, intissä ollessani kuulemma tosi pahasti. Nyt reserviläisenä on narskuttelu helpottunut ja paljon (tyttöystäväkin saa nukutuksi) :)
Tietääkseni mikään ei stressaa tällä hetkellä. Vuosi sitten alkoi tämä narskuttelu ja silloin oli koulun viiminen kevät menossa.. et ehkäpä päättötyö tai vastaava aiheutti stressii.. mut en ymmärrä miks vieläkin narskuttelen ! :D
Narskuttelu tosin voi johtua myös purennasta. Täytyis ehkä jossain vaiheessa käydä oikojan pakeilla!
Siis ymmärsinkö nyt oikein, että sullekin on tehty juurihoito(ja) ? minkälainen fiilis jäi toimenpiteistä? - pitk. venynyt hoito
Jjep. kirjoitti:
Tietääkseni mikään ei stressaa tällä hetkellä. Vuosi sitten alkoi tämä narskuttelu ja silloin oli koulun viiminen kevät menossa.. et ehkäpä päättötyö tai vastaava aiheutti stressii.. mut en ymmärrä miks vieläkin narskuttelen ! :D
Narskuttelu tosin voi johtua myös purennasta. Täytyis ehkä jossain vaiheessa käydä oikojan pakeilla!
Siis ymmärsinkö nyt oikein, että sullekin on tehty juurihoito(ja) ? minkälainen fiilis jäi toimenpiteistä?Liian pitkät hammaslääkärijonot on heikentäneet hampaitani. Menen nyt yksityiselle puolelle saa palveluja aikanaan, eikä 1 v päästä, kun väliaikanen paikka on laitettu, se on lohjennyt pahasti, ei ole kuin toinen syrjä hampaasta. Päivystykseen huomenna.
- Vinkki
pitk. venynyt hoito kirjoitti:
Liian pitkät hammaslääkärijonot on heikentäneet hampaitani. Menen nyt yksityiselle puolelle saa palveluja aikanaan, eikä 1 v päästä, kun väliaikanen paikka on laitettu, se on lohjennyt pahasti, ei ole kuin toinen syrjä hampaasta. Päivystykseen huomenna.
Hampaitaan narskuttelijoille, että hankkikaa yöksi purentakistot hammaslääkäristä. Ne tehdään yksilöllisesti.
- Nastahammas
Menetin kolme etummaista ylähammasta jouduttuani keskellä Helsinkiä täysin yllätyksellisen pahoinpitelyn kohteeksi vuonna 1966. Hampaat juurihoidettiin ja niihin laitettiin kullasta valmistetut nastahampaat. Näkyvät pinnat olivat jotain keraamia. Hampaat ovat kestäneet paikoillaan jo 50 vuotta. Yhden hampaan kiinnitys uusittiin. Lisäksi alkuperäisen sävyn vuoksi näkyvät pinnat uusittiin n. 15 vuotta sitten yhden istunnon aikana muovimateriaalilla. Joten voin todeta että nastahampaat ovat kestäneet loistavasti.
- Anonyymi
Tekohampaat on paras ratkaisu ja kannatta hankkia ne ajoissa. Ei tulehduksia sen jälkeen, ei poistoja , ei paikkauksia. Huolettomat pestä. Kannattaa muistaa että monilla hammashoito vaikeutuu ja vaikeutuu vuosien mittaan ja parasta, että eläleiässä on ainakin jo tekohampaat.
- Anonyymi
Minulta lähti hammas pois vasemmalta ylhäältä. Siitä jäi noin nuppineulan paksuinen tappi luuhun tai hampaan alkuun. Oliko se nastahammas vai mikä se olisi nimeltään? Se että oli tuollainen, niin estääkö se nukutushoidon jatkossa? Lähti siis pois kuitenkin.
Hammashoitoni on jo vuodesta 2011 onnnistunut vain nukutuksessa ja kirjoitin viimeksikin niihin papereihin, ettei saa tehdä mitään, mikä estäisi nukutushoidon jatkossa. Nukutuksessa en kuitenkaan voi tietää mitä kaikkea tekivät ja kukaan ei kertonut mitään eikä ylipäätään selittänyt mitään jälkikäteen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.3177424Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill662146- 1751827
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä161362- 1121277
Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie91231Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181691210RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j541146Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j411071Martina pääsee upeisiin häihin
Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.2901019