Otatko flunssarokotteen?

Magdolna

En mitenkään haluaisi vielä kuulua ns. riskiryhmään, jolle syksyisin suositellaan flunssarokotetta. En aio sitä ottaa, sen sijaan ostin pullon appelsiinin makuista kalanmaksaöljyä. Pullollinen sitä keväällä ja syksyllä, ei se ainakaan vahingoksi ole! Jotkut kertovat sairastuneensa heti rokotteen saatuaan. Tv:ssa lääkäri sanoikin, että rokote on tarkoitettukin influenssan eikä nuhakuumeen torjuntaan. Mitä mieltä olette?

17

921

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Leny

Nyt suositellaan yli 65 vuotiaille infl.rokotusta. Influenssa on kova tauti, siihen voi kuollakin. Varsinkin sydän- ja keuhkosairauksia sairastavat. Ikääntyminen huonontaa asiaa.
      Vaikka influenssasta selviäisikin, jälkitautina bakteeri-infektio voisi ajaa kuitenkin lääkäriin.
      Terveyskeskusten potilasmäärät lisääntyisivät niin poliklinikoilla kuin vuodepaikoillakin. Tämä lienee syy rokotussuositukseen.
      Työnantajatkin ovat antaneet rokotuksia työntekijöilleen ja säästäneen sairauskuluissa ja varmistaneet toiminnan sujuvuuden.
      Totta kai inhimmillisen kärsimyksen lieventäminen on perusteena. Mutta muita virusperäisiä ns. flunssia rokote ei estä. Tämähän on aina sanottu.
      Itse en mene rokotettavaksi tälläkään kertaa. Olen hyväkuntoinen ja riskiryhmään kuulun vain iän osalta. Influenssan olen sairastanut elämäni aikana kolme kertaa, viimeksi B-influenssan 1994. Kyllä rokotusta voi silti suositella. Epidemiat ovat ilmeisesti jääneet kesyimmiksi lisääntyneiden rokotusten ansiosta.

• Muija

oli infulenssan nimenä 1958 ja silloin olin todella sairas, mutta nuori ja vastustuskykyinen.
        Olen alle 65- vuotias, niin etten saa ilmaista rokotetta, vaikka tuskin se paljon maksaisi itse kustannetunakaan.
        Kun muistelen sitä aasialaista silloin hamassa nuoruudessani,niin kurjemmassa kunnossa en ole koskaan ollut.Kuumekin keikkui neljässäkymmenessä asteessa lähes viikon päivät ja joka paikkaa särki. Sain vielä keuhkoputken, sekä korvatulehduksen jälkitauteina.
        Tästä tulee kohta oikea valitusvirsi vanhoja muistellessa, joten parasta päättää tähän.

• a-woman1
        Muija kirjoitti:

oli infulenssan nimenä 1958 ja silloin olin todella sairas, mutta nuori ja vastustuskykyinen.
        Olen alle 65- vuotias, niin etten saa ilmaista rokotetta, vaikka tuskin se paljon maksaisi itse kustannetunakaan.
        Kun muistelen sitä aasialaista silloin hamassa nuoruudessani,niin kurjemmassa kunnossa en ole koskaan ollut.Kuumekin keikkui neljässäkymmenessä asteessa lähes viikon päivät ja joka paikkaa särki. Sain vielä keuhkoputken, sekä korvatulehduksen jälkitauteina.
        Tästä tulee kohta oikea valitusvirsi vanhoja muistellessa, joten parasta päättää tähän.

...rokotteen jo varmaan yhdeksänkymmentäluvun alkupuolelta säännöllisesti. Kovin herkkä en koskaan ole ollut saamaan flunssaa ja nuhaa, mutta työpaikkani oli ihmisten keskellä, joten tartuntavaara oli jokapäiväinen. Lähinnä varauduin rokotteella lähimmäisteni tähden; -90 -luvulla äitini oli vanha ja sairas, joten en halunnut saada flunssaa, etten tartuttaisi häntä. Nyt olen aika paljon toisen heikkokuntoisen sukulaisen hoidossa mukana ja haluan pysyä itse 'terveenä'. Sairastan astmaa, joten olen saanut rokotteen ilmaiseksi jo muutaman vuoden ajan, mutta aikaisemmin ostin sen itse. Koskaan ei ole tullut sivuvaikutuksia.

• rakastan elämää

Riskiryhmään kuuluvana olen saanut rokotteen ilmaiseksi muutaman vuoden ajan. Sen ottamisen vaiva on tosi pieni eikä mitään sivu- tai jälkioireita ole ollut.
      Siis miksi riskeerata, vaikka en ole eläissäni sairastanut edes kunnon flunssaa influensasta puhumattakaan? Mutta kerta se on ensimmäinenkin, sanotaan. Se saattaa olla myös vihon viimeinen kerta, se kannattaa muistaa.

• Angi ....

Siitä piikistä jää koko ajan myrkkyjä elimistöön. Toinen ihminen voi olla erittäin suuri vaaratekijä tälle aineelle. Esimerkiksi joku aine osa voi ruveta kasvamaan jossain sisäelimessä esimerkiksi Maksassa, Munuaisissa tai Pernassa tai Haimassa. Mutta silloin ei enään ajatella eikä muistella onko tämä henkilö joskus moista rokotetta saanut.

• järkyttynyt
        Angi .... kirjoitti:

Siitä piikistä jää koko ajan myrkkyjä elimistöön. Toinen ihminen voi olla erittäin suuri vaaratekijä tälle aineelle. Esimerkiksi joku aine osa voi ruveta kasvamaan jossain sisäelimessä esimerkiksi Maksassa, Munuaisissa tai Pernassa tai Haimassa. Mutta silloin ei enään ajatella eikä muistella onko tämä henkilö joskus moista rokotetta saanut.

Älä höpsi! Kuka sinulle on tuommosta puppua syöttänyt?!

• säälivä
        Angi .... kirjoitti:

Kuka sinulle on tuommoisi tietoja syöttänyt. Herkkä ihmine ottaa sit tosissaan ja uskoo kaikenmoista kakkaa. Samaa mä sanon sinun kirjoituksestas tuoll Helvetti ketjussasi.

• Iili

Otin influenssarokotuksen v. 1963 ylioppilaskirjoitusten vuoksi. Seuraus oli se, että sain influenssan jo saman päivän iltana. Seuraavat päivät makasin kuumeessa vuoteessa, mutta olin kuitenkin jo jaloillani, kun kirjoituspäivä tuli. Ne kirjoitukset menivät penkin alle, ja kielsin paperini lähettämisen eteenpäin. Onneksi oli kysymyksessä vapaaehtoinen aine.

Sen jälkeen en ole rokotusta ottanut, enkä minkäänlaista influenssaa ole sairastanut.

• Leny

Sait rokotteen liian myöhään silloin v.1963.Influenssan itämisaika on 1-4 vrk tartunnasta. Rokotus olisi pitänyt saada 2 viikkoa ennen tartuntaa. Rokotus ei auttanut, koska rokotuksen jälkeen elimistö kehittää vasta-aineet tautia vastaan ja se tarvitsee siihen aikaa noin 2 viikkoa.

• Leny kirjoitti:

Sait rokotteen liian myöhään silloin v.1963.Influenssan itämisaika on 1-4 vrk tartunnasta. Rokotus olisi pitänyt saada 2 viikkoa ennen tartuntaa. Rokotus ei auttanut, koska rokotuksen jälkeen elimistö kehittää vasta-aineet tautia vastaan ja se tarvitsee siihen aikaa noin 2 viikkoa.

heti rokotuksen jälkeen, aivan kuin olisi tulossa sairaaksi, pientä lämmön nousua, kurkkukipua,
        sanoo miesystäväni, jonka pitäisi tietää.

• Hintriika

Pitäisi kai koko homma panna maksulliseksi, kun ilmaiseen suhtaudutaan niin penseästi. En ymmärrä, miksi jätetään käyttämättä tällainen yhteiskunnan palvelu. Se ei todellakaan ole suuri vaiva!

Näistäkin vastauksissa näkyy, että sekoitetaan toisiinsa flunssa ja influenssa. Jos rokotuksen jälkeen sairastuu flunssaan, sitä luullaan rokotteen syyksi. Flunssa on harvoin tappava tauti, mutta influenssa voi olla. Vain siihen rokotus auttaa. Se voi olla henkivakuutuksesi. Ja ilmainen!

• Tyynentyttö

Otin viime syksynä ja aion ottaa tänä syksynäkin.Ostin apteekista ja kävin terveystalolla pistättämässä.En saa vielä ilmaista.Miksi suotta riskeerata.Kaikenmaailman jälkitauditkin ovat influenssan vaarana ja pitkä toipumisaika.

• on kokeilu

Lähteekö viesti

• kyselijä

Lähti! lähdetkö sinä rokotukseen?

• Vakuutus

Olen useampana syksynä ottanut ko. piikin, maksullisen koska en kuulu mihinkään riskiryhmään.
      Teemme vaimon kanssa (saa ilmaisen) sydäntalvella pari matkaa. Viime talvena 2 viikkoa Mexikossa ja yhdistetty Karibian risteilyviikko ja lisäviikko Dominikaaneissa.
      Nyt on varattu viikon kv. ns. Atlantin risteily yhdistettynä viikkoon Madeiralla sekä 3 3 viikkoa Espanjassa.
      Flunssan riskiä ei viitsi ottaa eikä piikin maksullisuudella tässä konkussissa ole enää merkitystä.
      Yhtenäkään 'piikkitalvena' ei ole tautia ollut.

• Muija

vaikka olisi rokotteenkin ottanut.
        Tämä piikki mistä puhutaan on infulenssaviirusta vastaan.
        Anteeksi jos vaikutan näsävisalta, mutta tavallinen flunssa, nuhakuume ja yskä on leikkipeliä todellisen infulenssan rinnalla.
        Taisin kertoakin jo aikaisemmin kuinka sairastin nuorena aasialaiseksi kutsutun infulenssan ja se oli todella kova tauti. Jos olisin ollut vanha ja huonokuntoinen olisin varmaan kuollut siihen.
        Mukavaa, onnellista matkaa teille vaimosi kanssa ja toivottavasti mikään "pöpö" ei pääse häiritsemään matkaanne!

• vakuutuksesta
        Muija kirjoitti:

vaikka olisi rokotteenkin ottanut.
        Tämä piikki mistä puhutaan on infulenssaviirusta vastaan.
        Anteeksi jos vaikutan näsävisalta, mutta tavallinen flunssa, nuhakuume ja yskä on leikkipeliä todellisen infulenssan rinnalla.
        Taisin kertoakin jo aikaisemmin kuinka sairastin nuorena aasialaiseksi kutsutun infulenssan ja se oli todella kova tauti. Jos olisin ollut vanha ja huonokuntoinen olisin varmaan kuollut siihen.
        Mukavaa, onnellista matkaa teille vaimosi kanssa ja toivottavasti mikään "pöpö" ei pääse häiritsemään matkaanne!

Ei ole viisastelua. Mutta ei 'tavallinen' pari päivän flunssa, jonka oireet ovat lievennettävissä, kaada 2 - 3 viikon lomaa. On vaan muutamana päivänä vähän tuhru olo eikä jälkitaudeista juuri pelkoa jos nyt elelee 'tavallisesti'.
        Ole itse potenut kahdesti ko. kräähkän. Olisikohan ollut 1957? Toinen oli opiskeluaikaan 1967?.
        Hommat olivat kesken ja pakko käydä lääkärissä. Tutkaili yleiskuntoa ja sanoi, että näillä eväillä kestän viikon vauhdissa mutta sitten voi uupumus yllättää. Kai ne joitain oireita peittäviä mömmöjä olivat.
        Yskät on yskitty yskimällä ja nuhatkin hoidettu. Kiitti toivotuksista. Tultiin muuten juuri 2 vkn Kroatian reisulta.
        Näillä lyhyemmillä lähikeikoilla olen joutunut kahdesti käymään lääkärissä. Kerran Irlannissa ja toisen kerran Italiassa. (virtsaputkentulehdus)

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vuonna 2026 jää entistä vähemmän rahaa käteen palkansaajille

Työttömyysvakuutusmaksu nousee 0,3 prosenttia. Työeläkemaksu nousee 7,15 prosentista 7,3 prosenttiin. Työmarkkinajärjest
      Maailman menoa
      121
      7266
    2. Suomen kansa puhunut: Purra huonoimpia ministereitä

Kouluarvosanalla 6–, eli samaa tasoa mitä Purran oikeakin koulutodistus. Epäpätevyys on tullut huomattua Suomen talouden
      Maailman menoa
      496
      5408
    3. Mitä aiot tehdä uudenvuoden aattona

Mitä olet suunnitellut tekeväsi uudenvuoden aattona ja aiotko ensi vuonna tehdä jotain muutoksia tai uudenvuoden lupauks
      Sinkut
      151
      3335
    4. Joulun ruokajonoissa entistä enemmän avuntarvitsijoita - Mitä ajatuksia tämä herättää?

Räppärit Mikael Gabriel, VilleGalle ja Jare Brand jakoivat ruokaa ja pehmeitäkin paketteja vähävaraisille jouluaattoa ed
      Maailman menoa
      216
      2641
    5. Marin sitä, Marin tätä, yhyy yhyy, persut jaksaa vollottaa

On nuo persut kyllä surkeaa porukkaa. Edelleen itkevät jonkun Marinin perään, vaikka itse ovat tuhonneet Suomen kansan t
      Maailman menoa
      49
      2350
    6. Varsinainen vetonaula tämä Pyhäjärven keskustelupalsta

Lisää kummasti muuttohaluja, kun lukee tätä foorumia. Tosin väärään suuntaan. Marraskuuhun mennessä tämä vähäinenkin vä
      Pyhäjärvi
      68
      1288
    7. Pituuden mittaaminen

Ihmisen pituuden mittaaminen ja puolikkaat senttimetrit. Kuuluuko ne puolikkaatkin sentit tai millit teistä ilmoittaa m
      Sinkut
      43
      1282
    8. En tiedä enää

Pitäiskö mun koittaa vältellä sua vai mitä? Oon välillä ollut hieman mustasukkainen, myönnän. En ymmärrä miksi en saa su
      Ikävä
      77
      1252
    9. Muistattekos kuinka persujen Salainen Akentti kävi Putinin leirillä

Hakemassa jamesbondimaista vakoiluoppia paikan päällä Venäjällä? Siitä ei edes Suomea suojeleva viranomainen saanut puhu
      Maailman menoa
      11
      1169
    10. Mitäköhän vuosi

2026 tuo tullessaan?
      Ikävä
      111
      1143
    Aihe