Tieliikenteessä kuolee vuosittain n. 415 ihmistä.
Näistä taajaman ulkopuolella kuolee 290 ihmistä,
joista kuolee pääteillä 157 ihmistä.
Ylinopeus selittää näistä 15%, eli 23,55 ihmishenkeä. Huom. moottoripyöräilevää osaa ei ole eritelty (kamaravalvonta ei niihin siis pure).
Valtion ponteva liikenneturvallisuusoperaatio iskee rytinällä tähän ryhmään mm. automaattisella liikenteenvalvonnalla.
23,55 henkeä on 5,7% kaikista uhreista.
Samaan aikaan rattijuopot tappavat vuosittain 92 henkeä.
Jalankulkijoita ja pyöräilijöitä kuolee 111, pääasiassa taajamissa.
Em. luvut ovat vuosina 1998-2002 liikenteessä kuolleiden keskiarvoja.
Lähde:
http://www.lintu.info/lintu_TEPA.pdf
Itseasiassa tuo tutkimus (josta ylläoleva on suppea leikkaus) on vallan mainio, ja se kannattaisi lukea kokonaisuudessaan.
Ylinopeuksia ja kameravalvontaa
20
861
Vastaukset
- 23.55 henkeä
ylinopeuden uhrina,minun mielestä 23.55 kanssaihmistä piittaamattomuuden uhrina, on tasan liikaa. En hyväksy.Rattijuopot saadaan kuriin,jos on tahtoa virkavallalla,esm, auto valtiolle,jos promillet on yli 0.5.
- sryjdhk
Nyt poliisit pääsevät ratsaamaan rattijuoppoja ja taajamaliikennettä, kun kamerat hoitavat ylinopeusvalvonnan.
- Käki Äimänen
Kuoleeko mielstäsi liian harva kovien nopeuksien takia? Pitäisikö lukua kasvattaa?
- pilkku ja piste
koska kuolemat eivät johdu normaaleista eli 20-40km/h:sta käytettyistä ns ylinopeuksista...
kyllä nimimerkki kertoo että sitä ei uskota kuin propagandaan.. - ....?.
pilkku ja piste kirjoitti:
koska kuolemat eivät johdu normaaleista eli 20-40km/h:sta käytettyistä ns ylinopeuksista...
kyllä nimimerkki kertoo että sitä ei uskota kuin propagandaan..Hyvä kuitenkin, kun olet jo itse tiedostanut ongelman. Tosin pilkku ja piste eivät ole ainoa ongelmasi. Vastauksestasi ei nimittäin oikein käy ilmi se, mihin kysymykseen se on tarkoitettu.
Olen useamman vuoden lukenut Moottori-lehden raportteja. Niiden perusteella nopeus on (osa)syynä huomattavasti useammin. Pari kuukautta kohti tulee jo varsinaisista hurjastelutapauksista. On otettava huomioon, että nopeus voi olla liian suuri olematta ylinopeutta.
- Apiina
"nopeus voi olla liian suuri olematta ylinopeutta."
Sitä kutsutaan liian suureksi tilannenopeudeksi ja se on eri asia kuin ylinopeus. Kameratolppa ei tähän reagoi.
Em. tutkimuksessa tuolle on laskettu 18 prosentin selittävyysaste kuolintapauksissa.
Huomaa myös, että "liiallinen keskittyminen yksittäiseen osa-alueeseen ajosuorituksessa", mielentila, ajoasenteet ja liikennetilanteiden ennakointi selittävät yhdessä 47% kuolintapauksista.
Miten luulet, että lisääntyvä kameravalvonta tulee vaikuttamaan näihin?
Eli siis, jos kameravalvonta vaikuttaa vähentävästi ylinopeuksiin, joka selittää 15% kuolemista, mutta taas lisäävästi em. seikkoihin, jotka selittävät 47% kuolemista, niin mikä on lopputulos?
Kameravalvonnan vaikutus mm. mielentilaan, ja ajo-asenteisiin ei välttämättä tule näkymään valvotulla tieosuudella, vaan sitten kun automaattivalvonta loppuu, painetaan suutuspäissään talla pohjaan ja henki pois. - PerSE
Apiina kirjoitti:
"nopeus voi olla liian suuri olematta ylinopeutta."
Sitä kutsutaan liian suureksi tilannenopeudeksi ja se on eri asia kuin ylinopeus. Kameratolppa ei tähän reagoi.
Em. tutkimuksessa tuolle on laskettu 18 prosentin selittävyysaste kuolintapauksissa.
Huomaa myös, että "liiallinen keskittyminen yksittäiseen osa-alueeseen ajosuorituksessa", mielentila, ajoasenteet ja liikennetilanteiden ennakointi selittävät yhdessä 47% kuolintapauksista.
Miten luulet, että lisääntyvä kameravalvonta tulee vaikuttamaan näihin?
Eli siis, jos kameravalvonta vaikuttaa vähentävästi ylinopeuksiin, joka selittää 15% kuolemista, mutta taas lisäävästi em. seikkoihin, jotka selittävät 47% kuolemista, niin mikä on lopputulos?
Kameravalvonnan vaikutus mm. mielentilaan, ja ajo-asenteisiin ei välttämättä tule näkymään valvotulla tieosuudella, vaan sitten kun automaattivalvonta loppuu, painetaan suutuspäissään talla pohjaan ja henki pois.tai no tolppien kohdalla mutta entä niiden välissä ?
itse ainakin olen joutunut nostamaan nopeutta tolppien välissä enemmän kuin mitä ennen ajoin koska joudun hidastelemaan tolpilla tarpeettomasti joka jarruttamaan tai sitten muitten jotka ajaa 10 km/h:ssa alle mitä saisi.. - sinivilkku
PerSE kirjoitti:
tai no tolppien kohdalla mutta entä niiden välissä ?
itse ainakin olen joutunut nostamaan nopeutta tolppien välissä enemmän kuin mitä ennen ajoin koska joudun hidastelemaan tolpilla tarpeettomasti joka jarruttamaan tai sitten muitten jotka ajaa 10 km/h:ssa alle mitä saisi..Ainakin 12-tiellä olen huomannut, että nopeudet ovat kasvaneet. Ihan alkuun, kun telkänpöntöt ripoteltiin tien varteen, nopeudet vähän laskivat. Hyvin pian niiden sijainnin kuitenkin oppi muistamaan ja nyt välit ajetaan nopeammin ja sitten pönttöjen kohdalla niiataan. Eli periaatteessa aina kun rajoitus muuttuu 80km/h niin tolppa on heti seuraavan mäennyppylän tai kaarteen takana luuraamassa ;)
Nekin autoilijat, joille tie on outo, huomaavat hyvin pian, kun edellä ajaa "vakiajaja". Sellaisen perässä on varsin turvallista ajaa, kun edessä syttyvät jarruvalot, on se merkki siitä, että lähistöllä luuraa tolppa. - K.Ä.
sinivilkku kirjoitti:
Ainakin 12-tiellä olen huomannut, että nopeudet ovat kasvaneet. Ihan alkuun, kun telkänpöntöt ripoteltiin tien varteen, nopeudet vähän laskivat. Hyvin pian niiden sijainnin kuitenkin oppi muistamaan ja nyt välit ajetaan nopeammin ja sitten pönttöjen kohdalla niiataan. Eli periaatteessa aina kun rajoitus muuttuu 80km/h niin tolppa on heti seuraavan mäennyppylän tai kaarteen takana luuraamassa ;)
Nekin autoilijat, joille tie on outo, huomaavat hyvin pian, kun edellä ajaa "vakiajaja". Sellaisen perässä on varsin turvallista ajaa, kun edessä syttyvät jarruvalot, on se merkki siitä, että lähistöllä luuraa tolppa."Nekin autoilijat, joille tie on outo, huomaavat hyvin pian, kun edellä ajaa "vakiajaja". Sellaisen perässä on varsin turvallista ajaa, kun edessä syttyvät jarruvalot, on se merkki siitä, että lähistöllä luuraa tolppa."
- miksi ihmeessä joku ajaa noin? Miksei aja tasaista nopeutta. Vakionopeussäätimeen rajoitus 10 km/h todellista nopeutta, niin ei tarvitse ajella peräsuoli pari tuumaa ulkona. Edellä ajava amatööri siellä vuoroin polkee jarrua, vuoroin kaasua. Kokeneempi kuski suorittaa saman välin samassa ajassa, mutta turvallisemmin, taloudellisemmin ja rennommin. Kaikilla ei tietysti ole vakionopeussäädistä, mutta jalalla sitä vauhtia on ennenkin annosteltu.
No, nämä ovat asioita, jotka oppii vasta kokemuksen myötä. - sinivilkku
K.Ä. kirjoitti:
"Nekin autoilijat, joille tie on outo, huomaavat hyvin pian, kun edellä ajaa "vakiajaja". Sellaisen perässä on varsin turvallista ajaa, kun edessä syttyvät jarruvalot, on se merkki siitä, että lähistöllä luuraa tolppa."
- miksi ihmeessä joku ajaa noin? Miksei aja tasaista nopeutta. Vakionopeussäätimeen rajoitus 10 km/h todellista nopeutta, niin ei tarvitse ajella peräsuoli pari tuumaa ulkona. Edellä ajava amatööri siellä vuoroin polkee jarrua, vuoroin kaasua. Kokeneempi kuski suorittaa saman välin samassa ajassa, mutta turvallisemmin, taloudellisemmin ja rennommin. Kaikilla ei tietysti ole vakionopeussäädistä, mutta jalalla sitä vauhtia on ennenkin annosteltu.
No, nämä ovat asioita, jotka oppii vasta kokemuksen myötä.Enpä tiedä, mutta noin siellä todella tapahtuu.
Tuo 10km yli on muuten minunkin mielestäni sopiva nopeus kun puhutaan normaalista kelistä.
Mielestäni onkin hassua, että tavallaan on "lupa" ajaa niin. Rajoitukset kuitenkin pysyvät samoina.
Olen niin sinisilmäinen vielä(kin), että uskoisin liikenteen sujuvan tasaisemmin ja turvallisemmin jos rajoitukset muutettaisiin siten, että 8-kympin kohdalla 90km/h ja satasen kohdalla 110km/h ja niistä pidettäisiin sitten tiukemmin kiinni kuin nykyisistä rajoituksista.
Nykyisten vaihteistojen välityksille nuo nopeudet olisivat ystävällisemmät....ja suurin osa kuitenkin nytkin käyttää niitä nopeuksia. - mie vuan
K.Ä. kirjoitti:
"Nekin autoilijat, joille tie on outo, huomaavat hyvin pian, kun edellä ajaa "vakiajaja". Sellaisen perässä on varsin turvallista ajaa, kun edessä syttyvät jarruvalot, on se merkki siitä, että lähistöllä luuraa tolppa."
- miksi ihmeessä joku ajaa noin? Miksei aja tasaista nopeutta. Vakionopeussäätimeen rajoitus 10 km/h todellista nopeutta, niin ei tarvitse ajella peräsuoli pari tuumaa ulkona. Edellä ajava amatööri siellä vuoroin polkee jarrua, vuoroin kaasua. Kokeneempi kuski suorittaa saman välin samassa ajassa, mutta turvallisemmin, taloudellisemmin ja rennommin. Kaikilla ei tietysti ole vakionopeussäädistä, mutta jalalla sitä vauhtia on ennenkin annosteltu.
No, nämä ovat asioita, jotka oppii vasta kokemuksen myötä.olla, mutta käytäntö on toinen. Jatkuvaa vauhdin muutosta. Ei voi enää ajaa hermostumatta siihen haitariliikkeeseen, kun ne jotka jo muutenkin ajavat alle sallitun vielä hidastavat lisää tolppien kohdalla!
Itse en ollenkaan ymmärrä tuota tolppavalvontaa muualla kuin kaupungeissa sellaisissa paikoissa, joissa se oikeasti on tarpeellinen, esim koulujen tai vammaislaitosten kohdalla tai muuten vaan erityisen vaarallisessa paikassa. Muuten ne ovat vain rahan keräämis tolppia. - mie vuan
sinivilkku kirjoitti:
Enpä tiedä, mutta noin siellä todella tapahtuu.
Tuo 10km yli on muuten minunkin mielestäni sopiva nopeus kun puhutaan normaalista kelistä.
Mielestäni onkin hassua, että tavallaan on "lupa" ajaa niin. Rajoitukset kuitenkin pysyvät samoina.
Olen niin sinisilmäinen vielä(kin), että uskoisin liikenteen sujuvan tasaisemmin ja turvallisemmin jos rajoitukset muutettaisiin siten, että 8-kympin kohdalla 90km/h ja satasen kohdalla 110km/h ja niistä pidettäisiin sitten tiukemmin kiinni kuin nykyisistä rajoituksista.
Nykyisten vaihteistojen välityksille nuo nopeudet olisivat ystävällisemmät....ja suurin osa kuitenkin nytkin käyttää niitä nopeuksia.oikopäisesti, vaan yleensäkin tulisi harkita tarkemmin millaisia rajoituksia teille laitetaan. On järjetöntä, että esim. 40km/h rajoituksia pidetään keskellä ei mitään (esim. Järvenpää casinon kohta) ja 80kmh joutuu köröttelemään talvella vaikka keli olisi parempi kuin kesällä! Puhutaan turvallisuudesta, kuitenkin onnettomuuksien määrät ovat kasvaneet ja minä luulen että siitä syystä kun nopeuserot ovat kasvaneet. On niitä, jotka ajavat tunnollisesti ja niitä jotka ajavat vähemmän tunnollisesti. Tämä ero vain on suurentunut, ennen sai ajaa monessa paikassa 100kmh ja jotkut ajoivat kovempaa, nyt mennään 80kmh ja ne samat edellen ajavat sitä aikaisempaa vauhtia.
- K.Ä.
sinivilkku kirjoitti:
Enpä tiedä, mutta noin siellä todella tapahtuu.
Tuo 10km yli on muuten minunkin mielestäni sopiva nopeus kun puhutaan normaalista kelistä.
Mielestäni onkin hassua, että tavallaan on "lupa" ajaa niin. Rajoitukset kuitenkin pysyvät samoina.
Olen niin sinisilmäinen vielä(kin), että uskoisin liikenteen sujuvan tasaisemmin ja turvallisemmin jos rajoitukset muutettaisiin siten, että 8-kympin kohdalla 90km/h ja satasen kohdalla 110km/h ja niistä pidettäisiin sitten tiukemmin kiinni kuin nykyisistä rajoituksista.
Nykyisten vaihteistojen välityksille nuo nopeudet olisivat ystävällisemmät....ja suurin osa kuitenkin nytkin käyttää niitä nopeuksia.Minustakin nopeusrajoituksia voisi nostaa silä ehdolla, että niitä sitten noudatettaisiin nykyistä paremmin. En vain oikein jaksa uskoa ihmiseen siinä asiassa, että näitä uusia nopeusrajoituksia noudatettaisiin juuri sen paremmin kuin nykyisiäkään.
Toinen muutos, mitä toivoisin, on sellainen, että otettaisiin käyttöön 90:n rajoitus sellaisilla tieosuuksilla, joilla jatkuvasti nopeusrajoitus vaihtelee satasen ja kahdeksankympin välillä. Keskinopeus pysyisi jokseenkin samana, mutta polttoaineenkulutus pienenisi ja vakionopeussäätimen käyttö helpottuisi.
Näissä riskialttiissa risteyspaikoissakaan eivät keskinopeudet välttämättä nousisi. Nythän moni, joka ajaa satasen alueella sataa, ei viitsi pudottaa vauhtiaan lyhyen risteysalueen ajaksi. - K.Ä.
mie vuan kirjoitti:
olla, mutta käytäntö on toinen. Jatkuvaa vauhdin muutosta. Ei voi enää ajaa hermostumatta siihen haitariliikkeeseen, kun ne jotka jo muutenkin ajavat alle sallitun vielä hidastavat lisää tolppien kohdalla!
Itse en ollenkaan ymmärrä tuota tolppavalvontaa muualla kuin kaupungeissa sellaisissa paikoissa, joissa se oikeasti on tarpeellinen, esim koulujen tai vammaislaitosten kohdalla tai muuten vaan erityisen vaarallisessa paikassa. Muuten ne ovat vain rahan keräämis tolppia.Kuten täältäkin saa lukea, suurin osaha paahtaa tolppien välin reilua ylinopeutta. Sitten, kun ne seisovat jarrupolkimen päällä tolpan kohdalla, välimatka lyhenee, mutta jarruun ei tarvitse koskea. Näin se ainakin minulla on toiminut.
- pErSE
K.Ä. kirjoitti:
"Nekin autoilijat, joille tie on outo, huomaavat hyvin pian, kun edellä ajaa "vakiajaja". Sellaisen perässä on varsin turvallista ajaa, kun edessä syttyvät jarruvalot, on se merkki siitä, että lähistöllä luuraa tolppa."
- miksi ihmeessä joku ajaa noin? Miksei aja tasaista nopeutta. Vakionopeussäätimeen rajoitus 10 km/h todellista nopeutta, niin ei tarvitse ajella peräsuoli pari tuumaa ulkona. Edellä ajava amatööri siellä vuoroin polkee jarrua, vuoroin kaasua. Kokeneempi kuski suorittaa saman välin samassa ajassa, mutta turvallisemmin, taloudellisemmin ja rennommin. Kaikilla ei tietysti ole vakionopeussäädistä, mutta jalalla sitä vauhtia on ennenkin annosteltu.
No, nämä ovat asioita, jotka oppii vasta kokemuksen myötä.hitaammin ajaessa kuin että ajaa tolppien kohdalla sitä ohjearvoa ja sitten välit 20-30 ..
miksi säätäisin vakkarin 30 ja ajaisin typerästi tolpalle ns ylinopeutta ja ottaisin sakot...
no typeriä tuntuu riittävän koska itse en ole ajanut koskaan jotta saisin kylmästä tolpasta sakon.. pErSE kirjoitti:
hitaammin ajaessa kuin että ajaa tolppien kohdalla sitä ohjearvoa ja sitten välit 20-30 ..
miksi säätäisin vakkarin 30 ja ajaisin typerästi tolpalle ns ylinopeutta ja ottaisin sakot...
no typeriä tuntuu riittävän koska itse en ole ajanut koskaan jotta saisin kylmästä tolpasta sakon..Tulihan se tunnustus sieltä : "Itse en ole ajanut koskaan..."
On kieltämättä erittäin paljon parempi, kun pysyttelet jalankulkijana.- PeRSE
beecher kirjoitti:
Tulihan se tunnustus sieltä : "Itse en ole ajanut koskaan..."
On kieltämättä erittäin paljon parempi, kun pysyttelet jalankulkijana.vaikka itse en loista kirjoitus taidolla (enkä myöskään hauku snopeja siitä ) eli lueppa uudestaan tämä "no typeriä tuntuu riittävän koska itse en ole ajanut koskaan jotta saisin kylmästä tolpasta sakon.. " jos et tajua niin yritän suomentaa eli en ole koskaan ajanut kylmään tolppaan jotta saisin sakon siitä...
ps:reilut 20 vuotta on jo ajeltu eikä koskaan syyllistynyt alinopeuteen..enkä myöskään tule syyllistymään...koska ajan säästö on todella valtava 40-50 tonnia vuodessa ajavalle.. - PerSE
beecher kirjoitti:
Tulihan se tunnustus sieltä : "Itse en ole ajanut koskaan..."
On kieltämättä erittäin paljon parempi, kun pysyttelet jalankulkijana.eli en todellakaan kävele koskaan ,koska ajoneuvot on sitä varten keksitty..
auto tykkää kun sillä ajetaan.. PeRSE kirjoitti:
vaikka itse en loista kirjoitus taidolla (enkä myöskään hauku snopeja siitä ) eli lueppa uudestaan tämä "no typeriä tuntuu riittävän koska itse en ole ajanut koskaan jotta saisin kylmästä tolpasta sakon.. " jos et tajua niin yritän suomentaa eli en ole koskaan ajanut kylmään tolppaan jotta saisin sakon siitä...
ps:reilut 20 vuotta on jo ajeltu eikä koskaan syyllistynyt alinopeuteen..enkä myöskään tule syyllistymään...koska ajan säästö on todella valtava 40-50 tonnia vuodessa ajavalle..Snobi en todellakaan ole, idioottiutta en myönnä, mutta junttiuden tunnustan, koska se lukee hatussa, jota yleensä pidän päässä...
Mutta, ottamatta kantaa ajo- tai kirjoitustyyliisi, en ymmärrä mitä tarvetta täällä on asiasta kehuskella ympäriinsä. Ja 40-50 tuhatta on aika pieni määrä vuodessa ajettuna.
PS. jos täällä harrastaa vittuilua, pitäisi sitä mielestäni, edes vähän, kestää takaisin...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 445832
- 475338
- 483718
- 133663
Vimpelin liikuntahallilla tulipalo?
Katsoin, että liikuntahallista tuloo mustaa savua. Sitten ovet pärähti hajalle, ja sisältä tuli aikamoinen lieska. Toise943306- 313126
- 592884
- 572740
- 532390
- 381844