Vinkkejä Virosta tuontiin...

möhkö

Pankaas tähän kaikki mitä tarvii jos tuo auton Virosta. Paperit siellä päässä? Auto laivaan ja Suomeen,sitten? Saa laittaa vaikka yksityiskohtaiset ohjeet jos intoa riittää osoitteeseen: heimopaila(at)hotmail.com

23

8584

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Toomas

      Helppoa kuin heinänteko!

      Ensin etsit sopivan yksilön vaikkapa www.auto24.ee sivuilta. Sitten normaali kaupanhieronta ja auton tsekkaus. Siitä ei sen enempää.

      Kun hinnasta on päästy sopuun, niin kannattaa sopia, että menette myyjän kanssa autorekisterikeskukseen, www.ark.ee jossa auto rekisteröidään vientikilpiin. Tällä pystyt varmistumaan, ettei auto ole varastettu ym., koska autoregistrikeskuksen virkamiehet syynäävät auton ja myyjän paperit sen verran tarkasti, että epäselvyydet paljastuvat. Vientikilvet eivät paljoa kustanna, varsinkin kun myyjän vakuutus on voimassa vielä saman vuorokauden loppuun, eli iltalaivaan ajettaessa ei tarvitse ottaa liikennevakuutusta. Myyjällä on myös itsellään intressi tulla mukaan ark:hon, koska hän saa tällöin poistettua autonsa Viron rekisteristä.

      Kannattaa pyytää myyjältä alkuperäinen rekisteriote itsellesi, koska sitä kysytään Suomessa..

      Sitten vain satamaan, jossa papereiden tarkastuksessa ei ole ongelmia, kun mukana on Ark:n lomakkeelle tehty ja leimoin vahvistetut paperit.

      • Toomas

        Vielä lisättävä kaksi ERITTÄIN tärkeätä seikkaa, jotka kannattaa tarkastaa jo ennen kaupantekoa:

        Ajovalojen korkeussäätö on pakollinen 14.6.1995 jälkeen käyttöönotetuissa autoissa.

        Ey-tyyppihyväksyntä 1.1.1998 jälkeen käyttöönotetuissa autoissa.

        Ilman Ey-tyyppihyväksyntää olevan auton rekisteröinti on lähes mahdoton toimenpide, ellei kyse ole ns. muuttoautosta. Tyyppihyväksyntä ilmenee yleensä etuoven karmiin kiinnitetystä tarrasta tai kilvestä. Mallikuva löytyy vaikkapa aken sivuilta : www.ake.fi

        Nämä seikat eivät liity mitenkään erityisesti Viroon, mutta on otettava huomioon toipa autonsa mistä tahansa.


      • samoilla linjoilla eteenpäin

        Tällä hetkellä tällä autontuojien palstalla on menossa hämmästyttävä jakso. Lähes kaikki tämän näkyvissä olevan sivuston kommentit ovat olleet ihan järkeviä ja asiallisia! Toivottavasti sama meno jatkuu... Tänks Toomas omalta osaltani. Viron/Eestin reissua myös kaavaillut.


      • jussi

        jos on saksasta viroon tuotu auto ja ilman kilpiä.kuis sit.


      • samoilla linjoilla eteenpäin
        samoilla linjoilla eteenpäin kirjoitti:

        Tällä hetkellä tällä autontuojien palstalla on menossa hämmästyttävä jakso. Lähes kaikki tämän näkyvissä olevan sivuston kommentit ovat olleet ihan järkeviä ja asiallisia! Toivottavasti sama meno jatkuu... Tänks Toomas omalta osaltani. Viron/Eestin reissua myös kaavaillut.

        Niin eikö heti tuo norsufetissimismiä poteva hinttarilordi astuu häikäisevine näkemyksineen esiin... :o)


      • möhkö

        Tännehän on tullun duuni-illan aikana ihan asiallisia viestejä. Kiitokset vastauksista!


      • möhkö

        Mites sitten Suomen puolella? Auto ulos laivasta ja tullissa katotaan paperit ja körötellään kotiin?


      • Toomas
        möhkö kirjoitti:

        Mites sitten Suomen puolella? Auto ulos laivasta ja tullissa katotaan paperit ja körötellään kotiin?

        Kun rantaudut Helsinkiin, niin ensin on vuorossa passintarkastus, joka on Rajavartiolaitoksen tehtäviä, eli tuontiauto ei heille kuulu.

        Seuraavaksi vuorossa ovat yleensä tullimiehet seisoskelemassa tupakkaringissä. Siinä stoppi ja ilmoitat tuovasi autoa Suomeen ja tarvitsevasi ajoluvan. Helsinkiläisissä tullimiehissä saattaa herättää hieman kummastusta ja saanet nihkeän vastaanoton. Lopulta joku viskaaleista lähtee toimistoon, josta saat 3 kk:n ajoluvan ja siirtotarrat. Samalla joudut ottamaan liikennevakuutuksen.

        Luvan saatuasia talletat sen hanskalokeroon, koska se toimii rekisteriotteena. Seuraavaksi eestin kilvet irti ja Suomi-tarrat etu- ja takalasiin.

        Sitten aivan normaalien tuontiauton temppujen vuoro, eli 5 vrk:n sisällä autoveroilmoitus tulliin ja 10 vrk:n sisällä auto rekisteröintikatsastukseen. Nämä toimenpiteet voi hoitaa kotipaikkakunnalle päästyäsikin.

        Nämä Suomen päässä tehtävät toimenpiteet eivät mitenkään eroa, olipa auto sitten peräisin Virosta, Saksasta tai Portugalista.


      • Toomas
        jussi kirjoitti:

        jos on saksasta viroon tuotu auto ja ilman kilpiä.kuis sit.

        Virolaisissa autoliikkeissä kilvettöminäkin seisovat autot ovat kokemukseni mukaan yleensä Viron rekisterissä, vaikka kilvet eivät olekaan kiinni, joten tuo edellä mainittu pätee niihinkin.

        Jos Saksasta tuotu auto ei ole vielä Viroon rekisteröity, niin eihän siinä sitten muuta kuin auto laivaan ja kotimaahan. Tällöin on välttämätöntä saada mukaan alkuperäiset saksalaiset rekisteriotteet ja jäljennös saksalaisen ja virolaisen välisestä kauppakirjasta, jonka lisäksi tietty sinä ja virolainen teette vielä uuden kauppakirjan. Tietty myyjä voi peittää kauppakirjastaan kauppahinnan, jollei halua kertoa sinulle voittoaan.

        Rekisteröimättömän auton kohdalla tämä edellisen kauppakirjan saaminen on aivan välttämätöntä! Suomen viranomaiset edellyttävät, että viimeisen rekisteriotteeseen merkityn omistajan ja sinun välillä on omistussuhteissa katkeamaton ketju. Ilman sitä olet todellakin ongelmissa..

        Jos auto on kilvetön ja paperit kunnossa, niin ainahan myyjän kanssa voi sopia, että liike toimittaa auton Tallinnan satamaan, jolloin voit ajella laivaan. Eipä sillekään mitään estettä liene, että sovitte luovutuksen tapahtuvan autoliikkeessä, joka on hommannut ne vientikilvet valmiiksi.

        Tälläkin palstalla on spekuloitu siitä, että varustamot laskuttavat kilvettömistä autoista rahtihinnan. En tiedä, vaikuttaisi vähän viime vuosituhannen touhulta, mutta varmuuden saa kysymällä suoraan varustamosta.


      • palstoja
        samoilla linjoilla eteenpäin kirjoitti:

        Niin eikö heti tuo norsufetissimismiä poteva hinttarilordi astuu häikäisevine näkemyksineen esiin... :o)

        jaksa lukea sinunlaistesi idioottien takia...


      • ei EY tyyppihyväksytty
        Toomas kirjoitti:

        Vielä lisättävä kaksi ERITTÄIN tärkeätä seikkaa, jotka kannattaa tarkastaa jo ennen kaupantekoa:

        Ajovalojen korkeussäätö on pakollinen 14.6.1995 jälkeen käyttöönotetuissa autoissa.

        Ey-tyyppihyväksyntä 1.1.1998 jälkeen käyttöönotetuissa autoissa.

        Ilman Ey-tyyppihyväksyntää olevan auton rekisteröinti on lähes mahdoton toimenpide, ellei kyse ole ns. muuttoautosta. Tyyppihyväksyntä ilmenee yleensä etuoven karmiin kiinnitetystä tarrasta tai kilvestä. Mallikuva löytyy vaikkapa aken sivuilta : www.ake.fi

        Nämä seikat eivät liity mitenkään erityisesti Viroon, mutta on otettava huomioon toipa autonsa mistä tahansa.

        Miten niin mahdoton toimenpide? Käsittääkseni tarvitset vain auton viralliselta maahantuojalta vaatimuksenmukaisuustodistuksen. Ja ajovalojen korkeudensäädön puuttumiseen voi hakea poikkeuslupaa AKElta.


      • Audi TT
        ei EY tyyppihyväksytty kirjoitti:

        Miten niin mahdoton toimenpide? Käsittääkseni tarvitset vain auton viralliselta maahantuojalta vaatimuksenmukaisuustodistuksen. Ja ajovalojen korkeudensäädön puuttumiseen voi hakea poikkeuslupaa AKElta.

        Niinpä, mutta mikäli auto täyttää ey-vaatimukset, se on silloin yleensä Ey-tyyppihyväksytty.

        Jos haen vaikkapa Etelä-Afrikasta uuden W124 tyyppisen E-mallin Mersun, niin eipä taida Vehosta saada COC:tä edes rahalla, koska auto ei ole vaatimusten mukainen.

        Melkoisen suuri osa maailmassa myytävistä autoista ei ole Ey-tyyppihyväksyttyjä, eikä niihin silloin mitään coc:tä ole saatavilla!

        Onko tietoa tuollaisen poikkeusluvan saamisesta? Milläköhän perusteella sellaista voisi hakea?


      • -a-
        Audi TT kirjoitti:

        Niinpä, mutta mikäli auto täyttää ey-vaatimukset, se on silloin yleensä Ey-tyyppihyväksytty.

        Jos haen vaikkapa Etelä-Afrikasta uuden W124 tyyppisen E-mallin Mersun, niin eipä taida Vehosta saada COC:tä edes rahalla, koska auto ei ole vaatimusten mukainen.

        Melkoisen suuri osa maailmassa myytävistä autoista ei ole Ey-tyyppihyväksyttyjä, eikä niihin silloin mitään coc:tä ole saatavilla!

        Onko tietoa tuollaisen poikkeusluvan saamisesta? Milläköhän perusteella sellaista voisi hakea?

        Eli yksityiskäyttöön tuotavan henkilöauton ei tarvitse olla ey-tyyppihyväksytty. Ensiksi katsastusasemalla rekisteröintikatsastuksessa täytetään noin 5 sivuinen lomake jonka otsikko on ytimekkäästi : Taulukko EY-tyyppihyväksymättömän henkilöauton tarkastukseen, jos auton pitäisi olla EY-tyyppihyväksytty. Tämän jälkeen on hankittava auton maahantuojalta / valmistajalta dokumentit seuraavista asioista. Sallittu melutaso ja pakojärjestelmä | Kaasujen aiheuttama ilman pilaantumisen estämiseksi toteutettava toimenpiteet | Jarrulaitteet ... Ja jos ajoneuvosta puuttuu esim. ajovalojen korkeudensäätölaite siihen voi hake poikkeuslupaa AKE:lta Kun olet saanut tarvittavat dokumentit rekisteröinti pitäisi onnistua.


    • gaylord

      Antti tuo kolaroituja huonosti korjattuja autoja vaikka keniasta

      • t.h.

        Nuija.


      • Jagla
        t.h. kirjoitti:

        Nuija.

        Kertokaa tietämättömälle kuinka tuontiauton veron voi vältää? Eli pitääkö auton ostohinta ansaita ulkomailla esim.virossa vai riittääkö pelkkä oleskelu maassa? kiitoksia vastausista


      • ansaita
        Jagla kirjoitti:

        Kertokaa tietämättömälle kuinka tuontiauton veron voi vältää? Eli pitääkö auton ostohinta ansaita ulkomailla esim.virossa vai riittääkö pelkkä oleskelu maassa? kiitoksia vastausista

        Vuoden oleskelu ulkomailla riittää .Liikaa ei saa viihtyä sinä aikana kotimaassa . Sen jälkeen muuttoautolla vielä 2 vuoden karenssi , ennenkuin voit myydä pois ilman pelkoa autoverosta .


      • toomas
        ansaita kirjoitti:

        Vuoden oleskelu ulkomailla riittää .Liikaa ei saa viihtyä sinä aikana kotimaassa . Sen jälkeen muuttoautolla vielä 2 vuoden karenssi , ennenkuin voit myydä pois ilman pelkoa autoverosta .

        Auto pitää olla omistuksessasi tai "omistukseen johtavassa hallinnassa" vähintään 6 kk ennen kuin sen voi tuodan verottomana. Siis henkilö 12 kk ulkomailla ja auto omistuksessa 6 kk.

        Tullille pitää antaa selvitys tuosta 12 kk:n oleskelusta ulkomailla. Yleisin on työnantajan antama todistus, mutta jollet ole töissä, niin voit vapaasti esittää näyttöä ulkomailla oleskelustasi. Käytännössä tulli neuvoo esittämään esim. vuokrasopimuksen ja kuitteja, jotka osoittavat oleskelua. Kun isket tullin pöytään mapillisen koko vuoden aikana kertyneitä ruokakauppa, huoltoasema ym. kuitteja, niin homma on selvä.


    • Helppoa

      Itse hain heinäkuussa auton virosta ja helppoa oli.Aamulla puol 9 ulos laivasta,rauhassa aamupalalle jonka jälkeen myyjä tuli hakemaan ja lähdettiin katsoon autoa Tallinnan ulkopuolelle. Auto oli mitä pitikin ja kaupat sovittiin. Sitten yhdessä paikalliseen ake:een ja maksun hoidin vasta siellä kun oli paperityöt ok. Myyjä poisti auton rekisteristä,itse en ottanut mitään vientikilpiä enkä lupia eikä niitä kukaan edes kaivannut. Sitten satamaan,mies ja auto lähtivät 13.30 lähtevällä laivalla kohti Hesaa. Suomen päässä ei ongelmia,tulli kyllä neuvoo mitä pitää tehdä.

      • siis...

        ajoitko ilman kilpiä laivaan ? Eikä mennyt rahtina ?


      • ...
        siis... kirjoitti:

        ajoitko ilman kilpiä laivaan ? Eikä mennyt rahtina ?

        Viron kilvet olivat kiinni,eivät vaatineet niitä pois vaikka rekisteristä poistettiinkin. Tullimies tallinnan satamassa otti paperit ja kävi jossain,oli n.10 min,tuli takaisin ja totesi että auto on poistettu viron rekisteristä sekä toivotti hyvää matkaa. Matka maksoi normaalin h-a taksan mukaan.


      • viskaali
        ... kirjoitti:

        Viron kilvet olivat kiinni,eivät vaatineet niitä pois vaikka rekisteristä poistettiinkin. Tullimies tallinnan satamassa otti paperit ja kävi jossain,oli n.10 min,tuli takaisin ja totesi että auto on poistettu viron rekisteristä sekä toivotti hyvää matkaa. Matka maksoi normaalin h-a taksan mukaan.

        On harvinaisen tyhmää ajella rekisteröimättömällä ja todennäköisesti myös vakuuttamattomalla autolla, vaikka olisitkin Virossa.

        Vähänkin pahempi kolari suistaisi taloutesi vähintäänkin kassakriisiin.

        Myöskään viranomaisten kynsiin ei ole haluja joutua. Ne kun saattavat tehdä elämän sen verran vaikeaksi, että iltalaiva jää haaveeksi.

        Kaikki nämä riskit vain muutaman euron säästön takia..


      • sepi

        keväällä kun hain auton, niin kyllä myyjä joutui palauttamaan kilvet autorekisterikeskukseen ja poistamaan sen rekisteristä. samalla auto rekisteröitiin nimelleni jo virossa, jolloin ei ongelmia satamassa, veinhän omaa autoani pois maasta.
        kilvet irroitettiin jo satamassa ja myyjän autolla sinne ark,.hon mentiin hoitamaan asia.
        suomen päässäkin kaikki oli ok, koska jälleen kyse oli jo valmiiksi nimelleni rekisteröidystä autosta.
        ainakin tämä on eräs varma tapa hoitaa asia.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ensi kesänä

      Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      64
      3315
    2. Tukalaa kuumuutta

      Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      43
      3127
    3. Sinä, ihastukseni

      Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      43
      2508
    4. Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.

      Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      111
      2406
    5. Tiedät ettei tule toimimaan.

      Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      31
      1933
    6. Okei, myönnetään,

      Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      27
      1820
    7. Onko kaivatullasi

      himmeä kuuppa?
      Ikävä
      48
      1626
    8. Mihin hävisi

      Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä
      Iisalmi
      85
      1435
    9. On jo heinäkuun viimeinen päivä.

      En taida nähdä sinua koskaan.
      Rakkaus ja rakastaminen
      39
      1300
    10. Lähtikö korvat

      puhtaaksi vaikusta?
      Tuusniemi
      82
      1169
    Aihe