Noin 60km/h nopeudessa kuuluu vasemman etupyörän suunnasta ikäänkuin talvirenkaan melua karkealla asfaltilla.
Tienpinnan laatu ei tunnu vaikuttavan millään tavalla ääneen.
Ääni häipyy kokonaan, kun ohjaa hiukan vasemmalle päin. Suoraan ja oikealle kaartaen ääni kuuluu.
Moottorin vedätys tai vapaalla rullaaminen ei vaikuta ääneen.
Auto oli juuri huollossa ja asiaa pyydettiin selvittämään. Löysiä ei löytynyt mistään.
Lieneekös kyseessä etupyörän laakeroinnin ääntely? Mikä on ennuste?
Pyöränlaakeri menossa vai onko?
35
107782
Vastaukset
- ononon
mutta sillä voi vielä ajaa jos ääni ei haittaa.
- Autoilija
Ajan moottoritiellä paljon. Lieneekö äkkipysäys odotettavissa jossain vaiheessa, kun laakeri leikkaa kiinni?
- JJ.Cale
Autoilija kirjoitti:
Ajan moottoritiellä paljon. Lieneekö äkkipysäys odotettavissa jossain vaiheessa, kun laakeri leikkaa kiinni?
Harvemmin homma tuollaiseksi ehtii kehittymään, yleensä rohina ja välykset pakottavat uusimaan laakerin.
Ei kuitenkaan kannata liian pitkään odotella koska viallinen laakeri voi pyörittää laakerin sisäkehää akselitappia vasten ja turmella sen.
Tulee kalliimpi homma.
Samasta syystä on riski, että leikkaa kiinni ja napsaisee akselitapin poikki . - Autoilija
JJ.Cale kirjoitti:
Harvemmin homma tuollaiseksi ehtii kehittymään, yleensä rohina ja välykset pakottavat uusimaan laakerin.
Ei kuitenkaan kannata liian pitkään odotella koska viallinen laakeri voi pyörittää laakerin sisäkehää akselitappia vasten ja turmella sen.
Tulee kalliimpi homma.
Samasta syystä on riski, että leikkaa kiinni ja napsaisee akselitapin poikki .Oletko kuitenkin laakerivian kannalla?
- JJ.Cale
Autoilija kirjoitti:
Oletko kuitenkin laakerivian kannalla?
Kuvailemasi oireet sopivat erittäin hyvin alkavaan laakerivaurioon.
Kuulat/rullat ja laakeripinnat ovat jo epätasaiset aiheuttaen jyrinää joka riippuu kaartosuunnasta.
Varsinaista välystä ei tarvitse vielä olla.
Tosin sellainenkin tulee varmasti pian.
Vetoakselin nivel tuottaa kuluessaan napsuntaa äärikäännöksissä ohjaus tapissa. Ei vaikuta siltä vialta oireitten perusteella. - Autoilija
JJ.Cale kirjoitti:
Kuvailemasi oireet sopivat erittäin hyvin alkavaan laakerivaurioon.
Kuulat/rullat ja laakeripinnat ovat jo epätasaiset aiheuttaen jyrinää joka riippuu kaartosuunnasta.
Varsinaista välystä ei tarvitse vielä olla.
Tosin sellainenkin tulee varmasti pian.
Vetoakselin nivel tuottaa kuluessaan napsuntaa äärikäännöksissä ohjaus tapissa. Ei vaikuta siltä vialta oireitten perusteella.Täytyy viedä auto takaisin korjaamolle!
- ei kannata
Autoilija kirjoitti:
Täytyy viedä auto takaisin korjaamolle!
ajella pitkää jos laakerissa vikaa, varsinkaan moottoriteillä / tai niillä nopeuksilla. Saattaa lopulta lähteä rengas irti. Ja niinkuin JJ Cale tuumas, niin halvemmaksi tulee aikanaan vaihtaa
- laakerointeja.
JJ.Cale kirjoitti:
Kuvailemasi oireet sopivat erittäin hyvin alkavaan laakerivaurioon.
Kuulat/rullat ja laakeripinnat ovat jo epätasaiset aiheuttaen jyrinää joka riippuu kaartosuunnasta.
Varsinaista välystä ei tarvitse vielä olla.
Tosin sellainenkin tulee varmasti pian.
Vetoakselin nivel tuottaa kuluessaan napsuntaa äärikäännöksissä ohjaus tapissa. Ei vaikuta siltä vialta oireitten perusteella.Käsiin ei kuitenkaan tutunut mitään erikoista takertelua eikä muutakaan poikkeavaa kun pyörää pyöritteli edestakaisin. Laakeroinnit tuntuivat ehjiltä ja välyksettömiltä.
Voiko pyörän laakerointi olla silti kyseessä? - 98%:sen varma
laakerointeja. kirjoitti:
Käsiin ei kuitenkaan tutunut mitään erikoista takertelua eikä muutakaan poikkeavaa kun pyörää pyöritteli edestakaisin. Laakeroinnit tuntuivat ehjiltä ja välyksettömiltä.
Voiko pyörän laakerointi olla silti kyseessä?Aika selvä laakerivika, koska kirjoitit, että ääni häviää kun ohjaa vasemmalle, mutta suoraan ja oikealle ajettaessa kuuluu. Vasemmalle kaarrettaessa välys "häviää" niin ääntä ei kuulu. Pyörittele rengasta ja kuuntele tarkkaan, melkein korva kiinni vanteessa, kuuluuko rahinaa, Yleensä sen kuulee.
- Autoilija
98%:sen varma kirjoitti:
Aika selvä laakerivika, koska kirjoitit, että ääni häviää kun ohjaa vasemmalle, mutta suoraan ja oikealle ajettaessa kuuluu. Vasemmalle kaarrettaessa välys "häviää" niin ääntä ei kuulu. Pyörittele rengasta ja kuuntele tarkkaan, melkein korva kiinni vanteessa, kuuluuko rahinaa, Yleensä sen kuulee.
Kustansi sikamaiset 325 euroa. Meni myös raidetangon pää vaihtoon, kun eivät saaneet lukitusmutteria suosiolla auki.
Nyt sitten rullaakin tosi hiljaa, eli laakeriäänet hävisi!
Auto oli muuten Peugeot 406 HDI -99. - sitroen.
Autoilija kirjoitti:
Kustansi sikamaiset 325 euroa. Meni myös raidetangon pää vaihtoon, kun eivät saaneet lukitusmutteria suosiolla auki.
Nyt sitten rullaakin tosi hiljaa, eli laakeriäänet hävisi!
Auto oli muuten Peugeot 406 HDI -99.Olipa tyyriinpuoleinen remontti, näin äkkiseltään arvioiden. Ei tainneet oikein osata kun tuli noin kalliiksi (= aikaa meni...) ja eivät osanneet edes raidetangon pään liitosta avata.
- JJ.Cale
Kyllä tuo on aivan "klassinen" pyöränlaakerivian äänioire.
- joukkeri
sivupeileissä tai jopa antenni voi tietyssä tapauksessa aiheuttaa tämän.
- silloin
joukkeri kirjoitti:
sivupeileissä tai jopa antenni voi tietyssä tapauksessa aiheuttaa tämän.
kyseessä ennemmin vihellys
- Miulla
Karkea rengasmeteli kuului ja rengas valskas sivusuunnassa. Vein liikkeeseen ja sanoivat että hyvä kun rengas ei lentänyt mäkeen.
Huonopuoili vaihtoivat myös alanupin ja ABS anturin, maksoi yli 300€ sis. renkaitten suuntaus:( - unfortunate bastard
Lieneekö mullakin pyöränlaakeri tai useampikin menossa kun kulku on ihan pienessäkin vauhdissa karkeaa ja täristävää kuin ajelisi jollain tiheällä pyykkilautapinnalla, alla kuitenkin suora asfalttitie. Karkea juristaminen tuntuu lisääntyvän käänsipä rattia kummalle puolelle tahansa.
Johan tuon auton mittarissa onkin reilut 14.000km (neljätoistatuhatta), on jo niinkin iäkäs kuin 1v 3kk... :-/- tee se itse ..
Älä vaihda niitä talvipyöriä enää itse kun et tunnu hommaa hallitsevan. Vie ammattimiehelle rengasliikkeeseen, osaa ainakin panna mutterit oikeinpäin.
- Anonyymi
Ajatko Fordilla?
- Volvos60d5
Mulla kävi eilen niin että iski laakerivika kun olin ensin ajanut motaria 25 km noin 130km/h, ilman mitään oireilua, mutta sitten kun ajoin 80km/h pikkutietä, alkoi ulina, ja 50 km jälkeen pieni ravistus ratissa. Pysähdyin ja tarkistin kaikki renkaat: pultit oli paikoillaan ja ilmaakin näytti olevan sopivasti, eikä potkimalla tai käsin repimällä tuntunut, että jokin pyörä olisi irtoamssa. Ajoin taas noin 20 km ja ravistus ratissa lisääntyi vähitellen, siispä taas pysähdyin ja tarkistin renkaat: ei mitään näkyvää tai tuntuvaa ongelmaa. Soitin omalle korjaajalleni ja selitin symptoomit; diagnoosi oli että laakeri vika, mutta ajele hiljalleen, niin etköhän sä pääse loput 100 km. En päässyt! Etupyörä irtosi, koska viallinen laakeri lämmitti pyörännapaa niin paljon, että se laajeni niin palojn, että pyörä irtosi yhtäkkiä, kun pultit tulivat sukkana ulos. Eli mitä tästä opimme: ajattele itse!
- Aurismään
Aina viisastuu. Ei varmaan auta sua yhtään kun sanon etten olisi itse jatkanut ajamista. Koska siinä tuppaa käymään juuri noin. Onneksi omassa on hinausvakuutus niin ei tarvitse tehdä riskianalyysejä.
- 4637346
Aika heikkolaatuisia ovat nykyautot jos noin äkkiä hajoavat, jos kyse on nimimerkkisi volvosta. Omassa 24v mazdassani laakeri ulvoi noin 9-10kk 5000km ajan eikä alkanut edes täristää. Lopuksi vaihdoin sitten uuteen ja ulvonta loppui.
- ennen oli peree, hih
4637346 kirjoitti:
Aika heikkolaatuisia ovat nykyautot jos noin äkkiä hajoavat, jos kyse on nimimerkkisi volvosta. Omassa 24v mazdassani laakeri ulvoi noin 9-10kk 5000km ajan eikä alkanut edes täristää. Lopuksi vaihdoin sitten uuteen ja ulvonta loppui.
Jos jotain tekniikasta ymmärtää, niin tietää että laakeri voi hajota monella tapaa.
Joskus voi kilahtaa nopeasti ja joskus voi kestää pitkään ennen lopullista tuhoa.
Tavalla ei ole mitään tekemistä auton laadun kanssa, vaan siitä tuurista millaisen laakeriyksilön autotehdas on laakerikauppiaalta sattunut saamaan.
olet kyllä melko nolo setä selittämään. - 437474474
ennen oli peree, hih kirjoitti:
Jos jotain tekniikasta ymmärtää, niin tietää että laakeri voi hajota monella tapaa.
Joskus voi kilahtaa nopeasti ja joskus voi kestää pitkään ennen lopullista tuhoa.
Tavalla ei ole mitään tekemistä auton laadun kanssa, vaan siitä tuurista millaisen laakeriyksilön autotehdas on laakerikauppiaalta sattunut saamaan.
olet kyllä melko nolo setä selittämään.Tapa jolla laakeri hajoaa voi lisätä tai vähentää laatua. Yliopistotasolla laatujohtamista opiskelleen tiedän että paras määritelmä laadulle on että tuote vastaa käyttäjän tarpeita. Mielestäni on käyttäjän kannalta parempi jos laakeri hajotessaan ulvoo pitemmän aikaan eikä heti leikkaa kiinni ja aiheuta suurta tuhoa.
Jos jotain tekniikasta ymmärtää niin tietää että laakerit voi valmistaa siten ettei se pelkkä kosketuspinta ole kovaa materiaalia vaan että se on karkaistu vähän syvemmälle ja täten alkaa lähinnä ulvomaan eikä hajoa heti täysin. - kokemusta on
ennen oli peree, hih kirjoitti:
Jos jotain tekniikasta ymmärtää, niin tietää että laakeri voi hajota monella tapaa.
Joskus voi kilahtaa nopeasti ja joskus voi kestää pitkään ennen lopullista tuhoa.
Tavalla ei ole mitään tekemistä auton laadun kanssa, vaan siitä tuurista millaisen laakeriyksilön autotehdas on laakerikauppiaalta sattunut saamaan.
olet kyllä melko nolo setä selittämään.Mitä pyöränlaakereihin tulee, niin ainakin Volvoissa tuntuvat hyvin kesätävän sen jälkeen, kun alkavat oireilla. Eli jurnuttavalla ja ääntä pitävällä laakerilla voi ajaa monta tuhatta km. ennen kun hajoaa.
- Sama juttu
4637346 kirjoitti:
Aika heikkolaatuisia ovat nykyautot jos noin äkkiä hajoavat, jos kyse on nimimerkkisi volvosta. Omassa 24v mazdassani laakeri ulvoi noin 9-10kk 5000km ajan eikä alkanut edes täristää. Lopuksi vaihdoin sitten uuteen ja ulvonta loppui.
toissa talvena vanhassa takaveto-Volvossa. Piti ääntä ainakin 10000km ajan. Vaihdettiin vasta sitten kun pieni välys oli havaittavissa. Takapyörän laakeri maksoi 25€ ja vaihto kesti reilun tunnin kun piti sorvata vähän työkaluja vanhan laakerin ulosvetoa ja uuden paikalleenpuristamista varten. Halpaa autonpitoa.
- Faktantarkastaja
Nimimerkin "Volvos60d5 " satu on pelkkää paskapuhetta. Ei ole mitenkään mahdollista.
Aika monta laakeria olen vaihtanut ja siksi tiedän.
- Täälläki
Mulla alkoi sellaisella ujeltavalla äänellä n. 60 km/h ja koveni aina mitä kovempi vauhti. Oikealle kääntäessä ääni muuttui "jyrinäksi". Oikea laakeri oli mennyt. Varmaan aika alkuvaiheessa koska esim. kaverini ei heti huomannut mitään outoa vaikka kuuntelutin. Itselle tutumpi auto ni huomasin selvästi.
- eionnistuaa
Mulla on liki 30m pitkä auto niin kuuleminen joskus hankalaa.
- sfklsdjfskdljl
Mulla meni etupyöränlaakeri niin että kuului vonkuvaa ääntä parhaiten n. 50-60km/h nopeudella. Ääni ei kuitenkaan muuttunut miksikään kaartaessa mihin tahansa suuntaan. Välyksiäkään ei tuntunut mutta minä en kauaa katsele tai kuuntele selvästi rikkinäistä autoa joten laakeri vaihdettiin ja äänet katosivat.
- kirjavia-kokemuksia
Alihankkijoiden laatutaso on todella kirjava. Tojossa laakerit pyörii vielä siististi, vaikka mittarissa on jo 425 tkm . Tuttavapiirin alfassa meni etulaakerit jo lukemissa 80 tkm ja 90 tkm, mutta sehän onkin tehoauto.
Edelleen tutun Iveco pakussa ei etup. laakeri kestänyt kuin 21 tkm ja jysähti oikein lukkoon niin, että pyörä meni suksenaan pitkiä matkoja. Onneksi oli talvikeli, niin ei repäissyt ojaan. Takuuseen meni noin uusi. - matchis
Audi TT alkoi ujeltaa jokin aika sitten n.50 kympin nopeudessa...alkava laakerivika?
- aurismiaa
Vaihdelaatikko ja alakerran laakerit siellä ujeltaaa, takuun umpeuduttuaa
- VWlaakeritmenee
Nosta tunkilla rengas ilmaan ja pyöritä käsin.
Jos rohisee niin laakeri on menossa.. - laakerineito
No miten, kun käytin auton huollossa eilen, sanoivat että laakeri pitää hieman ääntä, mutta ei ole väljä. Eivät edes kysyneet vaihdetaanko, vaan ilmoittivat kun huolto oli ohi. Olen lähdössä lappiin täältä etelästä. Tänään kun tulin reissusta n 400km, tuntui pientä outoa katkua autosta noustessa. Mahdanko uskaltaa huomenna paahtaa lähes 1000km...?
- Anonyymi
Miten kävi, paahdoitko 1000km
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2236788Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää391209Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka211005- 75871
Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal47804Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a59794Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.91768Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38751Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14716- 43713