Pyöränlaakeri menossa vai onko?

Autoilija

Noin 60km/h nopeudessa kuuluu vasemman etupyörän suunnasta ikäänkuin talvirenkaan melua karkealla asfaltilla.

Tienpinnan laatu ei tunnu vaikuttavan millään tavalla ääneen.

Ääni häipyy kokonaan, kun ohjaa hiukan vasemmalle päin. Suoraan ja oikealle kaartaen ääni kuuluu.

Moottorin vedätys tai vapaalla rullaaminen ei vaikuta ääneen.

Auto oli juuri huollossa ja asiaa pyydettiin selvittämään. Löysiä ei löytynyt mistään.

Lieneekös kyseessä etupyörän laakeroinnin ääntely? Mikä on ennuste?

35

107782

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ononon

      mutta sillä voi vielä ajaa jos ääni ei haittaa.

      • Autoilija

        Ajan moottoritiellä paljon. Lieneekö äkkipysäys odotettavissa jossain vaiheessa, kun laakeri leikkaa kiinni?


      • JJ.Cale
        Autoilija kirjoitti:

        Ajan moottoritiellä paljon. Lieneekö äkkipysäys odotettavissa jossain vaiheessa, kun laakeri leikkaa kiinni?

        Harvemmin homma tuollaiseksi ehtii kehittymään, yleensä rohina ja välykset pakottavat uusimaan laakerin.

        Ei kuitenkaan kannata liian pitkään odotella koska viallinen laakeri voi pyörittää laakerin sisäkehää akselitappia vasten ja turmella sen.
        Tulee kalliimpi homma.
        Samasta syystä on riski, että leikkaa kiinni ja napsaisee akselitapin poikki .


      • Autoilija
        JJ.Cale kirjoitti:

        Harvemmin homma tuollaiseksi ehtii kehittymään, yleensä rohina ja välykset pakottavat uusimaan laakerin.

        Ei kuitenkaan kannata liian pitkään odotella koska viallinen laakeri voi pyörittää laakerin sisäkehää akselitappia vasten ja turmella sen.
        Tulee kalliimpi homma.
        Samasta syystä on riski, että leikkaa kiinni ja napsaisee akselitapin poikki .

        Oletko kuitenkin laakerivian kannalla?


      • JJ.Cale
        Autoilija kirjoitti:

        Oletko kuitenkin laakerivian kannalla?

        Kuvailemasi oireet sopivat erittäin hyvin alkavaan laakerivaurioon.
        Kuulat/rullat ja laakeripinnat ovat jo epätasaiset aiheuttaen jyrinää joka riippuu kaartosuunnasta.

        Varsinaista välystä ei tarvitse vielä olla.
        Tosin sellainenkin tulee varmasti pian.



        Vetoakselin nivel tuottaa kuluessaan napsuntaa äärikäännöksissä ohjaus tapissa. Ei vaikuta siltä vialta oireitten perusteella.


      • Autoilija
        JJ.Cale kirjoitti:

        Kuvailemasi oireet sopivat erittäin hyvin alkavaan laakerivaurioon.
        Kuulat/rullat ja laakeripinnat ovat jo epätasaiset aiheuttaen jyrinää joka riippuu kaartosuunnasta.

        Varsinaista välystä ei tarvitse vielä olla.
        Tosin sellainenkin tulee varmasti pian.



        Vetoakselin nivel tuottaa kuluessaan napsuntaa äärikäännöksissä ohjaus tapissa. Ei vaikuta siltä vialta oireitten perusteella.

        Täytyy viedä auto takaisin korjaamolle!


      • ei kannata
        Autoilija kirjoitti:

        Täytyy viedä auto takaisin korjaamolle!

        ajella pitkää jos laakerissa vikaa, varsinkaan moottoriteillä / tai niillä nopeuksilla. Saattaa lopulta lähteä rengas irti. Ja niinkuin JJ Cale tuumas, niin halvemmaksi tulee aikanaan vaihtaa


      • laakerointeja.
        JJ.Cale kirjoitti:

        Kuvailemasi oireet sopivat erittäin hyvin alkavaan laakerivaurioon.
        Kuulat/rullat ja laakeripinnat ovat jo epätasaiset aiheuttaen jyrinää joka riippuu kaartosuunnasta.

        Varsinaista välystä ei tarvitse vielä olla.
        Tosin sellainenkin tulee varmasti pian.



        Vetoakselin nivel tuottaa kuluessaan napsuntaa äärikäännöksissä ohjaus tapissa. Ei vaikuta siltä vialta oireitten perusteella.

        Käsiin ei kuitenkaan tutunut mitään erikoista takertelua eikä muutakaan poikkeavaa kun pyörää pyöritteli edestakaisin. Laakeroinnit tuntuivat ehjiltä ja välyksettömiltä.

        Voiko pyörän laakerointi olla silti kyseessä?


      • 98%:sen varma
        laakerointeja. kirjoitti:

        Käsiin ei kuitenkaan tutunut mitään erikoista takertelua eikä muutakaan poikkeavaa kun pyörää pyöritteli edestakaisin. Laakeroinnit tuntuivat ehjiltä ja välyksettömiltä.

        Voiko pyörän laakerointi olla silti kyseessä?

        Aika selvä laakerivika, koska kirjoitit, että ääni häviää kun ohjaa vasemmalle, mutta suoraan ja oikealle ajettaessa kuuluu. Vasemmalle kaarrettaessa välys "häviää" niin ääntä ei kuulu. Pyörittele rengasta ja kuuntele tarkkaan, melkein korva kiinni vanteessa, kuuluuko rahinaa, Yleensä sen kuulee.


      • Autoilija
        98%:sen varma kirjoitti:

        Aika selvä laakerivika, koska kirjoitit, että ääni häviää kun ohjaa vasemmalle, mutta suoraan ja oikealle ajettaessa kuuluu. Vasemmalle kaarrettaessa välys "häviää" niin ääntä ei kuulu. Pyörittele rengasta ja kuuntele tarkkaan, melkein korva kiinni vanteessa, kuuluuko rahinaa, Yleensä sen kuulee.

        Kustansi sikamaiset 325 euroa. Meni myös raidetangon pää vaihtoon, kun eivät saaneet lukitusmutteria suosiolla auki.

        Nyt sitten rullaakin tosi hiljaa, eli laakeriäänet hävisi!

        Auto oli muuten Peugeot 406 HDI -99.


      • sitroen.
        Autoilija kirjoitti:

        Kustansi sikamaiset 325 euroa. Meni myös raidetangon pää vaihtoon, kun eivät saaneet lukitusmutteria suosiolla auki.

        Nyt sitten rullaakin tosi hiljaa, eli laakeriäänet hävisi!

        Auto oli muuten Peugeot 406 HDI -99.

        Olipa tyyriinpuoleinen remontti, näin äkkiseltään arvioiden. Ei tainneet oikein osata kun tuli noin kalliiksi (= aikaa meni...) ja eivät osanneet edes raidetangon pään liitosta avata.


    • JJ.Cale

      Kyllä tuo on aivan "klassinen" pyöränlaakerivian äänioire.

      • joukkeri

        sivupeileissä tai jopa antenni voi tietyssä tapauksessa aiheuttaa tämän.


      • silloin
        joukkeri kirjoitti:

        sivupeileissä tai jopa antenni voi tietyssä tapauksessa aiheuttaa tämän.

        kyseessä ennemmin vihellys


    • Miulla

      Karkea rengasmeteli kuului ja rengas valskas sivusuunnassa. Vein liikkeeseen ja sanoivat että hyvä kun rengas ei lentänyt mäkeen.

      Huonopuoili vaihtoivat myös alanupin ja ABS anturin, maksoi yli 300€ sis. renkaitten suuntaus:(

    • unfortunate bastard

      Lieneekö mullakin pyöränlaakeri tai useampikin menossa kun kulku on ihan pienessäkin vauhdissa karkeaa ja täristävää kuin ajelisi jollain tiheällä pyykkilautapinnalla, alla kuitenkin suora asfalttitie. Karkea juristaminen tuntuu lisääntyvän käänsipä rattia kummalle puolelle tahansa.
      Johan tuon auton mittarissa onkin reilut 14.000km (neljätoistatuhatta), on jo niinkin iäkäs kuin 1v 3kk... :-/

      • tee se itse ..

        Älä vaihda niitä talvipyöriä enää itse kun et tunnu hommaa hallitsevan. Vie ammattimiehelle rengasliikkeeseen, osaa ainakin panna mutterit oikeinpäin.


      • Anonyymi

        Ajatko Fordilla?


    • Volvos60d5

      Mulla kävi eilen niin että iski laakerivika kun olin ensin ajanut motaria 25 km noin 130km/h, ilman mitään oireilua, mutta sitten kun ajoin 80km/h pikkutietä, alkoi ulina, ja 50 km jälkeen pieni ravistus ratissa. Pysähdyin ja tarkistin kaikki renkaat: pultit oli paikoillaan ja ilmaakin näytti olevan sopivasti, eikä potkimalla tai käsin repimällä tuntunut, että jokin pyörä olisi irtoamssa. Ajoin taas noin 20 km ja ravistus ratissa lisääntyi vähitellen, siispä taas pysähdyin ja tarkistin renkaat: ei mitään näkyvää tai tuntuvaa ongelmaa. Soitin omalle korjaajalleni ja selitin symptoomit; diagnoosi oli että laakeri vika, mutta ajele hiljalleen, niin etköhän sä pääse loput 100 km. En päässyt! Etupyörä irtosi, koska viallinen laakeri lämmitti pyörännapaa niin paljon, että se laajeni niin palojn, että pyörä irtosi yhtäkkiä, kun pultit tulivat sukkana ulos. Eli mitä tästä opimme: ajattele itse!

      • Aurismään

        Aina viisastuu. Ei varmaan auta sua yhtään kun sanon etten olisi itse jatkanut ajamista. Koska siinä tuppaa käymään juuri noin. Onneksi omassa on hinausvakuutus niin ei tarvitse tehdä riskianalyysejä.


      • 4637346

        Aika heikkolaatuisia ovat nykyautot jos noin äkkiä hajoavat, jos kyse on nimimerkkisi volvosta. Omassa 24v mazdassani laakeri ulvoi noin 9-10kk 5000km ajan eikä alkanut edes täristää. Lopuksi vaihdoin sitten uuteen ja ulvonta loppui.


      • ennen oli peree, hih
        4637346 kirjoitti:

        Aika heikkolaatuisia ovat nykyautot jos noin äkkiä hajoavat, jos kyse on nimimerkkisi volvosta. Omassa 24v mazdassani laakeri ulvoi noin 9-10kk 5000km ajan eikä alkanut edes täristää. Lopuksi vaihdoin sitten uuteen ja ulvonta loppui.

        Jos jotain tekniikasta ymmärtää, niin tietää että laakeri voi hajota monella tapaa.
        Joskus voi kilahtaa nopeasti ja joskus voi kestää pitkään ennen lopullista tuhoa.
        Tavalla ei ole mitään tekemistä auton laadun kanssa, vaan siitä tuurista millaisen laakeriyksilön autotehdas on laakerikauppiaalta sattunut saamaan.
        olet kyllä melko nolo setä selittämään.


      • 437474474
        ennen oli peree, hih kirjoitti:

        Jos jotain tekniikasta ymmärtää, niin tietää että laakeri voi hajota monella tapaa.
        Joskus voi kilahtaa nopeasti ja joskus voi kestää pitkään ennen lopullista tuhoa.
        Tavalla ei ole mitään tekemistä auton laadun kanssa, vaan siitä tuurista millaisen laakeriyksilön autotehdas on laakerikauppiaalta sattunut saamaan.
        olet kyllä melko nolo setä selittämään.

        Tapa jolla laakeri hajoaa voi lisätä tai vähentää laatua. Yliopistotasolla laatujohtamista opiskelleen tiedän että paras määritelmä laadulle on että tuote vastaa käyttäjän tarpeita. Mielestäni on käyttäjän kannalta parempi jos laakeri hajotessaan ulvoo pitemmän aikaan eikä heti leikkaa kiinni ja aiheuta suurta tuhoa.

        Jos jotain tekniikasta ymmärtää niin tietää että laakerit voi valmistaa siten ettei se pelkkä kosketuspinta ole kovaa materiaalia vaan että se on karkaistu vähän syvemmälle ja täten alkaa lähinnä ulvomaan eikä hajoa heti täysin.


      • kokemusta on
        ennen oli peree, hih kirjoitti:

        Jos jotain tekniikasta ymmärtää, niin tietää että laakeri voi hajota monella tapaa.
        Joskus voi kilahtaa nopeasti ja joskus voi kestää pitkään ennen lopullista tuhoa.
        Tavalla ei ole mitään tekemistä auton laadun kanssa, vaan siitä tuurista millaisen laakeriyksilön autotehdas on laakerikauppiaalta sattunut saamaan.
        olet kyllä melko nolo setä selittämään.

        Mitä pyöränlaakereihin tulee, niin ainakin Volvoissa tuntuvat hyvin kesätävän sen jälkeen, kun alkavat oireilla. Eli jurnuttavalla ja ääntä pitävällä laakerilla voi ajaa monta tuhatta km. ennen kun hajoaa.


      • Sama juttu
        4637346 kirjoitti:

        Aika heikkolaatuisia ovat nykyautot jos noin äkkiä hajoavat, jos kyse on nimimerkkisi volvosta. Omassa 24v mazdassani laakeri ulvoi noin 9-10kk 5000km ajan eikä alkanut edes täristää. Lopuksi vaihdoin sitten uuteen ja ulvonta loppui.

        toissa talvena vanhassa takaveto-Volvossa. Piti ääntä ainakin 10000km ajan. Vaihdettiin vasta sitten kun pieni välys oli havaittavissa. Takapyörän laakeri maksoi 25€ ja vaihto kesti reilun tunnin kun piti sorvata vähän työkaluja vanhan laakerin ulosvetoa ja uuden paikalleenpuristamista varten. Halpaa autonpitoa.


      • Faktantarkastaja

        Nimimerkin "Volvos60d5 " satu on pelkkää paskapuhetta. Ei ole mitenkään mahdollista.
        Aika monta laakeria olen vaihtanut ja siksi tiedän.


    • Täälläki

      Mulla alkoi sellaisella ujeltavalla äänellä n. 60 km/h ja koveni aina mitä kovempi vauhti. Oikealle kääntäessä ääni muuttui "jyrinäksi". Oikea laakeri oli mennyt. Varmaan aika alkuvaiheessa koska esim. kaverini ei heti huomannut mitään outoa vaikka kuuntelutin. Itselle tutumpi auto ni huomasin selvästi.

      • eionnistuaa

        Mulla on liki 30m pitkä auto niin kuuleminen joskus hankalaa.


    • sfklsdjfskdljl

      Mulla meni etupyöränlaakeri niin että kuului vonkuvaa ääntä parhaiten n. 50-60km/h nopeudella. Ääni ei kuitenkaan muuttunut miksikään kaartaessa mihin tahansa suuntaan. Välyksiäkään ei tuntunut mutta minä en kauaa katsele tai kuuntele selvästi rikkinäistä autoa joten laakeri vaihdettiin ja äänet katosivat.

      • kirjavia-kokemuksia

        Alihankkijoiden laatutaso on todella kirjava. Tojossa laakerit pyörii vielä siististi, vaikka mittarissa on jo 425 tkm . Tuttavapiirin alfassa meni etulaakerit jo lukemissa 80 tkm ja 90 tkm, mutta sehän onkin tehoauto.
        Edelleen tutun Iveco pakussa ei etup. laakeri kestänyt kuin 21 tkm ja jysähti oikein lukkoon niin, että pyörä meni suksenaan pitkiä matkoja. Onneksi oli talvikeli, niin ei repäissyt ojaan. Takuuseen meni noin uusi.


      • matchis

        Audi TT alkoi ujeltaa jokin aika sitten n.50 kympin nopeudessa...alkava laakerivika?


      • aurismiaa

        Vaihdelaatikko ja alakerran laakerit siellä ujeltaaa, takuun umpeuduttuaa


    • VWlaakeritmenee

      Nosta tunkilla rengas ilmaan ja pyöritä käsin.
      Jos rohisee niin laakeri on menossa..

    • laakerineito

      No miten, kun käytin auton huollossa eilen, sanoivat että laakeri pitää hieman ääntä, mutta ei ole väljä. Eivät edes kysyneet vaihdetaanko, vaan ilmoittivat kun huolto oli ohi. Olen lähdössä lappiin täältä etelästä. Tänään kun tulin reissusta n 400km, tuntui pientä outoa katkua autosta noustessa. Mahdanko uskaltaa huomenna paahtaa lähes 1000km...?

    • Anonyymi

      Miten kävi, paahdoitko 1000km

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

      Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      223
      6788
    2. Pakko tulla tänne

      jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      39
      1209
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

      Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      21
      1005
    4. Yksi kysymys

      Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      871
    5. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

      Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      47
      804
    6. Katseestasi näin

      Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      59
      794
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

      Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      91
      768
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

      tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      751
    9. Tietenkin täällä

      Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      716
    10. Jäähalli myynnissä!

      Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      713
    Aihe