Onko eläimillä sielu?

John Mittler

Mitä Raamattu sanoo?

Kiitoksia etukäteen,
biologian opiskelija Porvoosta

26

897

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • bib

Ei. Ainoastaan ihmisillä.

• John Mittler

jollain tavalla sidoksissa genomaan?

Tarkoitan, että tarvitaan oikeat geenit sielun saamiseksi.

• Totuuden torvi
        John Mittler kirjoitti:

jollain tavalla sidoksissa genomaan?

Tarkoitan, että tarvitaan oikeat geenit sielun saamiseksi.

Sielun on siis todellakin ”luettava” ihmisen koko perimä ja sen pohjalta tehtävä arviointinsa.

Ihmisellä täytyy olla siis geeni, jonka perusteella sielu tekee ratkaisunsa. Jos tällainen geeni on todella olemassa, se löydetään varmasti vuoteen 2020 mennessä.

”Sielu-geenin” löytäminen avaisi uuden aikakauden; myös eläimille aukeasi taivaiden valtakunta. Moni eläinrakas uskovainen haluaisi varmasti nähdä rakkaan koiransa, kissansa tai vaikkapa hevosensa taivaan iloissa. Geeni-hoidon avulla tämä saattaisi olla mahdollista.

• Tietoa

Yleinen käsitys kristikansassa on, että eläimillä on sielu, mutta ei henkeä, joka voisi kommunikoida Pyhän Hengen kanssa. Monasti sekoitetaan käsitteet henki ja sielu samaksi asiaksi.

3. Moos. 17:11
      Sillä lihan sielu on veressä, ja minä olen sen teille antanut alttarille, että se tuottaisi teille sovituksen; sillä veri tuottaa sovituksen, koska sielu on siinä.

3. Mooseksen kirja 17

1 Ja Herra puhui Moosekselle sanoen:
      2 "Puhu Aaronille ja hänen pojillensa ja kaikille israelilaisille ja sano heille: Näin on Herra käskenyt sanoen:
      3 Kuka ikinä Israelin heimosta teurastaa härän tai karitsan tai vuohen leirissä tai leirin ulkopuolella
      4 eikä tuo sitä ilmestysmajan ovelle antaaksensa sen uhrilahjana Herralle Herran asumuksen edessä, hänet pidettäköön vereen vikapäänä; hän on vuodattanut verta, ja se mies hävitettäköön kansastansa.
      5 Sentähden israelilaiset tuokoot uhriteuraansa, jotka he ovat teurastaneet kedolla, Herran eteen ilmestysmajan ovelle, papille, ja siellä uhratkoot ne yhteysuhriksi Herralle.
      6 Ja pappi vihmokoon veren Herran alttarille ilmestysmajan oven edessä ja polttakoon rasvan suloiseksi tuoksuksi Herralle.
      7 Ja älkööt he enää uhratko uhrejansa metsänpeikoille, joiden jäljessä he haureudessa kulkevat. Tämä olkoon heille ikuinen säädös sukupolvesta sukupolveen.
      8 Ja sano heille: Kuka ikinä Israelin heimosta tai muukalaisista, jotka asuvat teidän keskellänne, uhraa polttouhrin tai teurasuhrin
      9 eikä tuo sitä ilmestysmajan ovelle, Herralle uhrattavaksi, se mies hävitettäköön kansastansa.
      10 Kuka ikinä Israelin heimosta tai muukalaisista, jotka asuvat teidän keskellänne, syö verta, mitä tahansa, sitä ihmistä vastaan, joka verta syö, minä käännän kasvoni ja hävitän hänet kansastansa.
      11 Sillä lihan sielu on veressä, ja minä olen sen teille antanut alttarille, että se tuottaisi teille sovituksen; sillä veri tuottaa sovituksen, koska sielu on siinä.
      12 Sentähden minä olen sanonut israelilaisille: Älköön kukaan teistä syökö verta; älköön myöskään muukalainen, joka asuu teidän keskellänne, syökö verta.
      13 Ja kuka ikinä Israelin heimosta tai muukalaisista, jotka asuvat teidän keskellänne, saa pyydystetyksi syötävän metsäeläimen tai linnun, hän vuodattakoon sen veren maahan ja peittäköön multaan.
      14 Sillä kaiken lihan sielu on sen veri, jossa sen sielu on; sentähden minä sanon israelilaisille: Älkää syökö minkään lihan verta. Sillä kaiken lihan sielu on sen veri; jokainen, joka sitä syö, hävitettäköön.
      15 Ja jokainen, olipa hän maassa syntynyt tai muukalainen, joka syö itsestään kuollutta tai kuoliaaksi raadeltua eläintä, pesköön vaatteensa ja peseytyköön vedessä ja olkoon saastainen iltaan asti; niin hän tulee puhtaaksi.
      16 Mutta jos hän ei pese vaatteitansa eikä pese ruumistansa, joutuu hän syynalaiseksi."

Ap. t. 15:20
      vaan heille kirjoitettakoon, että heidän pitää karttaman epäjumalien saastuttamaa ja haureutta ja lihaa, josta ei veri ole laskettu, sekä verta.

Ap. t. 15:
      28 Sillä Pyhä Henki ja me olemme nähneet hyväksi, ettei teidän päällenne ole pantava enempää kuormaa kuin nämä välttämättömät:
      29 että kartatte epäjumalille uhrattua ja verta ja lihaa, josta ei veri ole laskettu, ja haureutta. Jos te näitä vältätte, niin teidän käy hyvin. Jääkää hyvästi!"

Ap. t. 21:25
      Mutta uskoon tulleista pakanoista me olemme päättäneet ja kirjoittaneet, että heidän on välttäminen epäjumalille uhrattua ja verta ja lihaa, josta ei veri ole laskettu, ja haureutta."

• lahtelainen

että eläimetkin pääsevät taivaisiin?

• Tietoa
        lahtelainen kirjoitti:

että eläimetkin pääsevät taivaisiin?

Käsitykseni on etteivät eläimet elä ikuisesti, niillä on ruumis ja sielu. Ihmisellä taas on ruumis, sielu ja henki. Henki on se osa joka elää ikuisesti ja kykenee kommunikoimaan Jumalan kanssa. Tosin ihminen on kokonaisuus taivaassa ja muuttunut ylösnousemusruumis ja puhdistunut sielukin on mukana. Onko taivaassa eläimiä? Eräs tulkinta kertoo tuhatvuotisessa valtakunnassa olevan eläimiä.

Onko taivaassa eläimiä? Mielenkiintoinen kysymys, Jesaja 11 ehkä kertoo asiasta:

Jesaja 11

1 Mutta Iisain kannosta puhkeaa virpi, ja vesa versoo hänen juuristansa.
        2 Ja hänen päällänsä lepää Herran Henki, viisauden ja ymmärryksen henki, neuvon ja voiman henki, tiedon ja Herran pelon henki.
        3 Hän halajaa Herran pelkoa; ei hän tuomitse silmän näöltä eikä jaa oikeutta korvan kuulolta,
        4 vaan tuomitsee vaivaiset vanhurskaasti ja jakaa oikein oikeutta maan nöyrille; suunsa sauvalla hän lyö maata, surmaa jumalattomat huultensa henkäyksellä.
        5 Vanhurskaus on hänen kupeittensa vyö ja totuus hänen lanteittensa side.
        6 Silloin susi asuu karitsan kanssa, ja pantteri makaa vohlan vieressä; vasikka ja nuori leijona ja syöttöhärkä ovat yhdessä, ja pieni poikanen niitä paimentaa.
        7 Lehmä ja karhu käyvät laitumella, niiden vasikat ja pennut yhdessä makaavat, ja jalopeura syö rehua kuin raavas.
        8 Imeväinen leikittelee kyykäärmeen kololla, ja vieroitettu kurottaa kätensä myrkkyliskon luolaan.
        9 Ei missään minun pyhällä vuorellani tehdä pahaa eikä vahinkoa, sillä maa on täynnä Herran tuntemusta, niinkuin vedet peittävät meren.
        10 Sinä päivänä pakanat etsivät Iisain juurta, joka on kansojen lippuna, ja hänen asumuksensa on oleva kunniata täynnä.
        11 Ja sinä päivänä Herra vielä toisen kerran ojentaa kätensä hankkiakseen itselleen kansansa jäännöksen, joka on jäljellä Assurissa, Egyptissä, Patroksessa, Etiopiassa, Eelamissa, Sinearissa, Hamatissa ja merensaarilla.
        12 Hän nostaa viirin pakanakansoille ja kokoaa Israelin karkoitetut miehet; ja Juudan hajoitetut naiset hän kerää maan neljästä äärestä.
        13 Silloin katoaa Efraimin kateus, ja Juudan vihat häviävät. Efraim ei kadehdi Juudaa, eikä Juuda vihaa Efraimia.
        14 Ja he lentävät länteen päin filistealaisten niskaan, yhdessä he ryöstävät Idän miehiä. Edom ja Mooab joutuvat heidän käsiinsä, ammonilaiset heidän alamaisikseen.
        15 Ja Herra vihkii tuhon omaksi Egyptin merenlahden ja vihansa hehkussa kohottaa kätensä Eufrat-virtaa vastaan, lyö sen hajalle seitsemäksi puroksi ja tekee sen kengin kuljettavaksi.
        16 Siitä tulee valtatie hänen kansansa jäännökselle, joka on jäljellä Assurissa, niinkuin tuli Israelille silloin, kun se Egyptin maasta lähti.

Kasveja taivaassa ainakin on, elämän puu yms.

Johanneksen ilmestys 22

1 Ja hän näytti minulle elämän veden virran, joka kirkkaana kuin kristalli juoksi Jumalan ja Karitsan valtaistuimesta.
        2 Keskellä sen katua ja virran molemmilla puolilla oli elämän puu, joka kantoi kahdettoista hedelmät, antaen joka kuukausi hedelmänsä, ja puun lehdet ovat kansojen tervehtymiseksi.
        3 Eikä mitään kirousta ole enää oleva. Ja Jumalan ja Karitsan valtaistuin on siellä oleva, ja hänen palvelijansa palvelevat häntä
        4 ja näkevät hänen kasvonsa, ja hänen nimensä on heidän otsissansa.
        5 Eikä yötä ole enää oleva, eivätkä he tarvitse lampun valoa eikä auringon valoa, sillä Herra Jumala on valaiseva heitä, ja he hallitsevat aina ja iankaikkisesti.
        6 Ja hän sanoi minulle: "Nämä sanat ovat vakaat ja todet, ja Herra, profeettain henkien Jumala, on lähettänyt enkelinsä näyttämään palvelijoilleen, mitä pian tapahtuman pitää.
        7 Ja katso, minä tulen pian. Autuas se, joka ottaa tämän kirjan ennustuksen sanoista vaarin!"
        8 Ja minä, Johannes, olen se, joka tämän kuulin ja näin. Ja kun olin sen kuullut ja nähnyt, minä lankesin maahan kumartuakseni sen enkelin jalkojen eteen, joka tämän minulle näytti.
        9 Ja hän sanoi minulle: "Varo, ettet sitä tee; minä olen sinun ja sinun veljiesi, profeettain, kanssapalvelija, ja niiden, jotka ottavat tämän kirjan sanoista vaarin; kumartaen rukoile Jumalaa".
        10 Ja hän sanoi minulle: "Älä lukitse tämän kirjan profetian sanoja; sillä aika on lähellä.
        11 Vääryyden tekijä tehköön edelleen vääryyttä, ja joka on saastainen, saastukoon edelleen, ja joka on vanhurskas, tehköön edelleen vanhurskautta, ja joka on pyhä, pyhittyköön edelleen.
        12 Katso, minä tulen pian, ja minun palkkani on minun kanssani, antaakseni kullekin hänen tekojensa mukaan.
        13 Minä olen A ja O, ensimmäinen ja viimeinen, alku ja loppu.
        14 Autuaat ne, jotka pesevät vaatteensa, että heillä olisi valta syödä elämän puusta ja he pääsisivät porteista sisälle kaupunkiin!
        15 Ulkopuolella ovat koirat ja velhot ja huorintekijät ja murhaajat ja epäjumalanpalvelijat ja kaikki, jotka valhetta rakastavat ja tekevät.
        16 Minä, Jeesus, lähetin enkelini todistamaan näitä teille seurakunnissa. Minä olen Daavidin juurivesa ja hänen suvustansa, se kirkas kointähti."
        17 Ja Henki ja morsian sanovat: "Tule!" Ja joka kuulee, sanokoon: "Tule!" Ja joka janoaa, tulkoon, ja joka tahtoo, ottakoon elämän vettä lahjaksi.
        18 Minä todistan jokaiselle, joka tämän kirjan profetian sanat kuulee: Jos joku panee niihin jotakin lisää, niin Jumala on paneva hänen päällensä ne vitsaukset, jotka ovat kirjoitetut tähän kirjaan;
        19 ja jos joku ottaa pois jotakin tämän profetian kirjan sanoista, niin Jumala on ottava pois sen osan, mikä hänellä on elämän puuhun ja pyhään kaupunkiin, joista tässä kirjassa on kirjoitettu.
        20 Hän, joka näitä todistaa, sanoo: "Totisesti, minä tulen pian". Amen, tule, Herra Jeesus!
        21 Herran Jeesuksen armo olkoon kaikkien kanssa. Amen.

• Kivisoranen

Kyllä eläimellä on henki, muuten se olisi kuollut.
        Ihminenkin on eläin joskin kehittynein evoluutiossa.
        Kun ihminen kehittyi määrättyyn pisteeseen hänelle alkoi muodostua uskomuksia, taipumuksia palvontaan yliluonnollisia kohtaan koska ymmärrys ei riittänyt käsittämään miten tämä kaikki on mahdollista.
        Nykyisin ymmärrämme maailmankaikkeudesta hyvin paljon verrattuna niihin jotka elivät kymmeniä tuhansia vuosia sitten kivikaudella.

• eläimellä

onko eläimellä sielu?
      Vastaus: On. Veressä.

• INRI

eläimellä ei ole sielua niinkuin ihmisellä. Eläin ajattelisi aivoillaan samalla lailla kuin ihminen.Mutta ajatteleeko? Tuskimpa. Raamattu selvästi toteaa, ETTEI ELÄIN PÄÄSE TAIVAASEEN, KUN SILLÄ EI OLE SIELUA. Siunausta

• Arsika

Ei Raamatusta löydy tuollaista lausetta eikä yleensäkään mitään siitä, pääsevätkö eläimet "taivaaseen". Menemmekö mekään uskovat TAIVAASEEN - minusta Raamatussa ei niinkään sanota.

• hdfhh

Mielestäni voisi sanoa, että ihminen on henki sielu ja ruumis, eläin on sielu ja ruumis ja kasvit ovat pelkkä "ruumis". Tämä asia myös määrittää niiden arvon. Ihmisen Jumala loi kuvakseen, eli puhalsi tämän sieraimiin elämän hengen. Jumala siis laittoi iankaikkisuuden ihmisen sisimpään. Me olemmekin eläimiä arvokkaampia. Jeesus sanoi, että hänen omansa ovat arvokkaampia kuin monta varpusta. Mutta kyllä Jumala eläimistäkin välittää. Hän auttaa niitäkin, kuten Psalmissa sanotaan.

Kasvit puolestaan ovat eläimiä arvottomampia. Mutta niistäkin Jeesus sanoi: "Jos siis Jumala näin vaatettaa kedon ruohon, joka tänään kasvaa ja huomenna uuniin heitetään, eikö paljoa ennemmin teitä, te vähäuskoiset?" Joten nekin ovat Jumalan hienosti vaatettamia. Deuteronimiumissa Herra sanoo: "Jos joudut kauan piirittämään kaupunkia ja sotimaan sitä vastaan valloittaaksesi sen, niin älä hävitä sen puita äläkä heiluta kirvestäsi niitä vastaan. Niiden hedelmiä saat nauttia, mutta älä hakkaa niitä maahan, sillä eivät kedon puut ole ihmisiä joutuakseen sinun piiritettäviksesi". Joten jopa puista Jumala välittää näin paljon.

• odotanlinkkiä
        INRI kirjoitti:

eläimellä ei ole sielua niinkuin ihmisellä. Eläin ajattelisi aivoillaan samalla lailla kuin ihminen.Mutta ajatteleeko? Tuskimpa. Raamattu selvästi toteaa, ETTEI ELÄIN PÄÄSE TAIVAASEEN, KUN SILLÄ EI OLE SIELUA. Siunausta

"Eläin ajattelisi aivoillaan samalla lailla kuin ihminen."
        Eläin on eläin, mutta kyllä se silti ajattelee ja ymmärtää puhetta mm. koira ymmärtää mitä sille sanoo. Lehmät, hevoset ect. tulevat omistajansa luo, kun niitä kutsuu. Ja niillä ON SIELU !

"Raamattu selvästi toteaa, ETTEI ELÄIN PÄÄSE TAIVAASEEN, KUN SILLÄ EI OLE SIELUA. Siunausta"
        Laitappa tännekkin tuo kohta.

• hgfchcfhc
        odotanlinkkiä kirjoitti:

"Eläin ajattelisi aivoillaan samalla lailla kuin ihminen."
        Eläin on eläin, mutta kyllä se silti ajattelee ja ymmärtää puhetta mm. koira ymmärtää mitä sille sanoo. Lehmät, hevoset ect. tulevat omistajansa luo, kun niitä kutsuu. Ja niillä ON SIELU !

"Raamattu selvästi toteaa, ETTEI ELÄIN PÄÄSE TAIVAASEEN, KUN SILLÄ EI OLE SIELUA. Siunausta"
        Laitappa tännekkin tuo kohta.

Raamatussa ei missään kohtaan sanota, että eläimet pääsisivät taivaaseen. Jos ne pääsisivät, niin eiköhän siitä olisi mainittu jotain. Eipä Johanneskaan Ilmestyskirjassa mainitse nähneensä uudessa Jerusalemissa eläimiä. Saattaa siellä joitakin eläimiä olla, mutta enpä usko, että ne ovat sellaisia, jotka ovat siirtyneet sinne ihmisten lailla kuoleman kautta.

• pitkäänhellari

Alussa ennen syntiinlankeemusta ei ollut kuolemaa, ei sitä ollut edes eläinkunnassa. Vasta ihmisen töppäyksen takia tuli kuolema ja Jumala teki nahasta ihmiselle asun peittääkseen hänen alastomuuden, siis eläin joutui kuolemaan.
      Kyllähän Sana sanoo, että myös luomakuntaa huokaa ja odottaa Jumalan lasten ilmestymistä ja ei tuhatvuotisessa valtakunnassa on eläimiä, mutta ne eivät enää tapa toisiaan. Petoeläimetkin syövät ruohoa.
      Minun teologiani ja ymmärrykseni mukaan Jumala luodessaan eläinkunnan, näki tekonsa sangen hyvänä ja eläinkunta ei ole langennut syntiin ja en usko että ihmisen mokaamisen tähden sitä kotaisi katoavaisuus. Ja ei elämä minnekään katoa, ei eläimenkään elämä. Asia on vain niin että eläinkunnalla ei ole ollut koskaan sitä vastuuta Jumalan edessä kuin ihmisellä ja se on saanut elää viattomuudessaan osaamatta valita oikein tai väärin.
      Minä kyllä uskon että palauttaessaan kaiken ennealleen niin kuin alussa oli, eläinkunta tulee pääsee osalliseksi Jumalan alkuperäisestä suunnitelmasta paratiisissa.

Kuitenkaan se että onko asia näin niin kuin uskon, ei ole pelastuksen eikä autuuden kysymys ja en ole mielestäni toivottoman harhaoppinen jos uskon että eläinkuntakin on kerran uudistetussa Jumalan valtakunnassa niin kuin alussa oli kun Jumala ne kerran loi lajiensa mukaan.

• Eräs näkemys asiaan on se, että kaikkein yksinkertaisimmilla eliöillä ei ole sielua. Kehittyneemmillä eliöillä on sielu ja riittävän pitkälle kehittynyt sielu saattaa jatkaa olemassaoloaan ilman kehoakin. Tietty sielu on kehittynyt tietyssä kehossa ja jotta sielu voisi liittyä uudelleen kehoon, tulee sielun ja kehon vastata toisiaan melkoisen tarkasti. Sielu ei voi palata maailmaan toiseen kehoon eli sielunvaellus kehosta toiseen ei ole mahdollista.

• arjen-realisti

Eläimet elävät ikuisesti onnelisina tulevassa maassa eikä yksikään solu enää ikinä kuole.

• Näin.ollen

Uskovilla on mielikuva taivaasta no siitä ei ole todisteita, sanokoon raamattu mitä tahansa.
      Evoluutiossa elämä kehittyi, jotkin eläimet jäivät määrätylle asteelle toiset muuntuivat jatkoivat kehitystään, ihminen kehiyksen huipentuma, emme tiedä onko se viimeinen huipemtuma. Maailmankaikkeudessa voi olla paljon meitä älyllisempiä elollisia jos on niin he eivät tarvitse mitään uskomuksia pönkittääkseen elämäänsä.
      Koiralla ei ole kykyä ajatella huuhaata, sillä on kyky tehdä valintoja oppimisen ja vaistonsa kautta

• arjen-realisti

Hihhulit eivät ole tulleet ajatelleeksi sitä, että monet heistä uskovat ruumiin ylösnousemukseen ja myös eläinten iankaikkiseen elämään, vaikka puhuvat sitä vastaan arkipuheissaan - silti ajattelevat "taivaassa" tai tulevassa "uudessa maassa" olevan eläimiä, jotka eivät enää kuole... heh.

He lupaavat "taivaspaikkaa" myös eläimille, eivät vain ihmisille, vaikka niin joskus puhuvat, että vain ihmisillä on "sielu" ja eläimet eivät "pääse taivaaseen".

Heh - onpahan porukkaa.

• annamunkestää

Pääsevätkö eläimet taivaaseen?

Meidän seurakunnan vanhimmistorouva tiesi kertoa, että koirat eivät ainakaan pääse taivaaseen, koska se on ilmoitettu Raamatussa.
      Ilm. 22:15
      Ulkopuolella ovat koirat ja velhot ja huorintekijät ja murhaajat ja epäjumalanpalvelijat ja kaikki, jotka valhetta rakastavat ja tekevät. (melkoinen rinnastus muuten)

Jonkun toisen uskovaisen mielestä tuo ei tarkoita koiria, siis eläimiä, vaan se tarkoittaa ihmisiä, jotka parittelevat koirien tavalla. Siis niitä paljon parjattuja homoja.

• eretwer

Koira kuvaa luopiota, kuten Pietarin Kirjeessä sanotaan, että koira palaa oksennukselleen ja pesty sika rypee rapakossa.

• tietotuusjaelämä

Sielu Raamatussa tarkoittaa elävää olentoa, ihmistä ja eläintä. Siis mitään erillistä sielua ei ole vaan elossa oleva lihallinen, olipa se sitten ihminen tai eläin on elävä sielu.

• tdeisti

tietotuusjaelämä

Kirjoitit ihan asiaa.

Ei tarvitse muuta kuin tutkia kaikenlaisia ihmisiä ja huomaa, että ihmisen tietoisuus itsestään ja ympäristöstään on kokonaan riippuvainen ruumiin toiminnoista ja terveistä aivoista. Vakavasti aivovammaiset tai kehitysvammaiset eivät ymmärrä mitään tai ymmärtävät vain vähän ihmisen kieltä ja hengellisiä totuuksia, joten miten voisi ihmisessä olla aineeton henki/sielu, joka ymmärtää asioita ja jatkaa elämistä vielä ruumiin kuoleman jälkeen? Se henki/sielu ei pysty ilmaisemaan itseään muuten kuin aivojen toiminnan välityksellä ja tämä on fakta. Se ei opi myöskään mitään muuten kuin terveiden aivojen toiminnan kautta.

Sama pätee eläimiin: nekin tarvitsevat terveet aivot ja ruumiin voidakseen toimia järkevällä tavalla Jumalan suunnitelman mukaan ja ohjelmoidusti. Eläimillä ja ihmisillä ei ole eroa biologisten riippuvuuksien suhteen (aivojen ja ruumiin toiminta), mutta ihminen on ylivertainen ja ainoa laatuaan monella eri tavalla, niin että meidät tulee erottaa eläimistä ja pitää ihan omana biologisena ryhmänään. Vain ihminen osaa puhua ja käsitellä abstraktioita, vain ihminen kykenee hengelliseen ajatteluun ja tutkisteluun, vain ihminen voi olla uskonnollinen ja pitää totena luojan olemassaolon, vain ihminen on täysin tietoinen absoluuttisesta hyvästä ja pahasta, oikeasta ja väärästä (jos ei ole paatunut), vain ihminen on moraalisesti vastuullinen olento valinnoistaan ja teoistaan, jne.

• Iykygulgjlv

Saarnaaja 3
      19 Sillä ihmislasten käy niinkuin eläintenkin; sama on kumpienkin kohtalo. Niinkuin toiset kuolevat, niin toisetkin kuolevat; yhtäläinen henki on kaikilla. Ihmisillä ei ole mitään etua eläinten edellä, sillä kaikki on turhuutta.
      20 Kaikki menee samaan paikkaan. Kaikki on tomusta tullut, ja kaikki palajaa tomuun.
      21 Kuka tietää ihmisen hengestä, kohoaako se ylös, ja eläimen hengestä, vajoaako se alas maahan?

• hölmöthellarit

Vieläkö noin vanhaa aloitusta jaksetaan jahkata ::::))) Eiköhän aloittaja liene jo valmistunut kysymyksineen , luulisi 12 vuotta jo riittävän alalle kuin alalle, joten myöhässä ovat vastauksenne. :::))) Päivän naurut taas lahkolaisilta...

• Jobinpostia

5Moos.12:23. Biblia (1776). Vaan ainoasti kavahda, ettes verta syö; sillä veri on henki, sentähden ei sinun pidä syömän henkeä lihan kanssa. Siis sielu on henki!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olet hirvein ihminen kenet olen tavannut.

Olet järkyttävä.
      Ikävä
      183
      3797
    2. Teemu Keskisarja (ps) loisti- ja hurmasi MTV:n tentissä.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kommentti-keskisarja-sekoitti-pakan-suomiareenan-puheenjohtajatentissa/9180380 Kuten
      Maailman menoa
      517
      2901
    3. Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin?

Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin? Shokki!
      Huittinen
      41
      1741
    4. Sinun ja kaipaamasi törmääminen

Missä sinä haluaisit sen satunnaisen kohtaamisen mieluiten tapahtuvan?
      Ikävä
      113
      1513
    5. Haluan sua ihan vtullisen paljon

Kokonaan ja seksuaalisesti. Pää räjähtää kohta
      Ikävä
      50
      1350
    6. Ammuskelua Eliaksenkadulla

Mikä homma? Hirven metsästykseen vielä lähemäs 3kk. Oliko lie puuman metsästystä..?
      Tornio ja Haaparanta
      22
      1301
    7. Luvattiin työpaikka, mutta mitään ei kuulukaan

Kuinka yleistä tällainen on? Ehdin jo iloita työpaikasta, turhaan, kun mitään ei kuulukaan työnantajasta, joka ilmoitti
      Työn hakeminen
      53
      1235
    8. Martina on käynyt puhumassa viisauksia

Iltalehden artikkelissa Martinan viisaudet.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      356
      1223
    9. Ymmärrätköhän nainen

Etten halua että ottaisit sitä suuhusi. Minusta se on ällöttävää, vaikka kivalta se kai tuntuisi, mutta vain minusta. Mi
      Ikävä
      128
      1152
    10. Olen pahoillani jos kärsit.

Mutta meidän välejä ei voi korjata. Rakastin sua tiedoksi. Älä tee itelles mitään vaan hae apua.
      Ikävä
      41
      1049
    Aihe