Ajovalo käyttöpakko päivällä?

Ari

Ajovalo käyttöpakko

Aloitetaanpa vaihteeksi taas keskustelu ajovalo käyttöpakosta. Mihin sitä yleensä tarvitaan, jos joku ei näe maantiellä auton kokoista esinettä päivänvalossa, niin kyllä hänet pitäisi laittaa ajokieltoon. Kuin tuollainen autoilija voi nähdä muita esteitä ja liikennemerkit eihän niissäkään ole valoja. Monissa maissa saa jopa sakot jos käyttää ajovaloja päiväs´aikaan. Paljonko energiaa kuluu turhaan, kun on ajovalot päällä? Tehkää pikatesti autollanne. Kuunelkaa moottorin ääntä ja seuratkaa kierroslukumittaria, kun sytytätte ja sammutatte ajovaloja. Ero on huikea. Näin palaa maailman kallein bensiini turhaan ja ilmansaasteet lisääntyvät (kas kummaa kun ei vihreät tuota älyä) ja valtio saa ylimääräistä verotuloa jo loppuun verotetuilta autoilijoilta.

Oletteko samaa mieltä kanssani? Mitä pitäisi tehdä jotta hulluus saataisiin loppumaan?

74

6134

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • joopajoo

Kattelehan tuolla liikenteessä autoja joilla on valot ja joilla ei, niin vissi ero! Ja mikä se on se hämäryysaste millon ne valot pitäs sitten laittaa päälle? Eiköhän tuo ole vaan hyvä tuo ajovalopakko!

• ks

Siis autoilijako ei itse osaa päättää milloin valoja tarvitaan? Aivan yhtä hyvinhän voisi määrätä nelivalovilkun jatkuvan käytön pakolliseksi ajaessa ettei vaan unohdu vilkun käyttö sitten kun käännytään oikealle tai vasemmalle.

Jos ei liikenteessä näe muita autoja päiväsaikaan oli niissä valot tai ei, on parempi pysyä poissa sieltä ja tilata aika silmälääkärille ensi tilassa.

• Ari
        ks kirjoitti:

Siis autoilijako ei itse osaa päättää milloin valoja tarvitaan? Aivan yhtä hyvinhän voisi määrätä nelivalovilkun jatkuvan käytön pakolliseksi ajaessa ettei vaan unohdu vilkun käyttö sitten kun käännytään oikealle tai vasemmalle.

Jos ei liikenteessä näe muita autoja päiväsaikaan oli niissä valot tai ei, on parempi pysyä poissa sieltä ja tilata aika silmälääkärille ensi tilassa.

Myös voitaisiin määrätä pakolliseksi katolle vilkkuvalo kuten on työkoneissa.

• Ajeleskelija

Siinä on nimittäin se pointti nykypäivän liikenteessä. Ihmiset on niin totutettu katsomaan TULEEKO VALOJA että joskus kun tulee auto ilman valoja - se saattaa oikeasti jäädäkin huomaamatta. Olisiko tarkkaavaisuutemme siis parempaa jos ajovalojen TURHA KÄYTTÖ KIELLETTÄISIIN!!!

• Meikäläinen94

mun autossa valot tulee automaattisesti päälle kun tule pimeetä mutta valot voi pakottaa päälle vääntää vaan nupista mutta sit ne ei sammu automaattisesti ois niinkuin mun isän autossa päälle kun auto on käynnissä ja pos päältä kun auto ei käy

• Valopää

Kirjoituksessasi ei todellakaan ole mitään järkeä. Auringonpaisteessa on äärimmäisen tärkeää käyttää ajovaloja! Esimerkiksi auringonlaskun aikaan ei valoitta ajavaan vastaantulijaa tahdo nähdä ollenkaan. Ja se säästö mikä tulee valoitta ajamisesta on mitätön. Tärkeämpi on varmaan ajatella turvallisuustekijöitä.

• Ari

Kyllä minä näen niin aurinkon paisteessa kuin hämärässäkin auton. Kuinka ne näette siellä muut esteet?

• Ari kirjoitti:

Kyllä minä näen niin aurinkon paisteessa kuin hämärässäkin auton. Kuinka ne näette siellä muut esteet?

Olen parikymmentä vuotta myöhässä, mutta oletkohan huomannut, etteivät ne muut esteet juurikaan liiku?

• Antti

En viitsi ruveta selostamaan kaikkea asiaan liittyvää, hommaa lain perustelut. Jokaiseen lainmuutokseen liittyy pitkä valmistelu, missä kuullaan kaikkia asianosaisia, tehdään laskelmia ja sitten kylmän viileästi harkitaan, viedäänkö laki eduskuntaan päätettäväksi. Kyllä ajovalojen käyttöpakko on ihan järkevää, aivankuin tarpeettomien sumuvalojen käyttökieltokin. Te amislaiset haluaisitte ajaa ilman ajovaloja, mutta aina sumuvalot päällä. Järkyttävää aivotoiminnan vajausta.

• raef

eiköhän kuka tahansa saa ajaa valoilla millä lystää...ei niitä estä muutakuin poliisi!

itse en käytä päivällä muutakuin parkkeja ja jos joku apina mua päin ajaa siksi että ei nähny mua kun ei ollu valoja niin se on kyllä sen sokean vika....
        ja tarviiko niitä sumuvaloja vahdata???? KATSOKAA TIEN TOISEEN REUNAAN ÄLKÄÄKÄ NIITÄ VITUN VALOJA JOS NE NIIN HÄIKII.....vittu mitä porua

• Jussi

Toivottavasti järkeä kuitenkin tulisi iän mukana...

• kanssaliikkuja

Onhan se hyvä että nää onnettomat autoiljat varoittaa meitä muita käyttämällä takasumareita.etusumarit ei mua paljon haitaa. Sumuvalojen käyttö taajamassa on käsittääseni kielletty ja suomessa muutenkin tarpeetonta. Valoista muuten:toisilla on erivärisiä autoja vai oletteko sattuneet huomaamaan ja joskus saattaa havitä joku taustaa vasten ja lopuksi ilmestyy viime metreillä eteesi kun olet juuri ohittamassa. käytäkää moottoripyöräilijät ainakin valoja ainakin kun lähdette ohi. Liikenteessä on uusia ja vanhoja sokeita.

• Johan tätä odotettiinkin

Ajovalojen käyttöpakko ei hukkaa energiaa läheskään niin paljoa kuin kaikenmaailman vapaa-ajattelijat sen pähkimiseen kuluttavat. Kovinkaan tuoreita näkemyksiä et esittänyt, joten olisit voinut olla hiljaa.

Puhutaanpa seuraavaksi vaikka nasta- ja kitkarenkaiden paremmuudesta. Myös Suomen yhteiskuntamuodon määrittely autoverotuksen perusteella on erittäin elähdyttävä aihe... Hohhoijaa.

• Doc

Ajovalopakko luotiin joskus 70-luvulla. Ajatuksena oli se, kun isäntä ajeli hiljakseen keskellä tietä jossakin maaseudulla, niin vastaantulevan ajovalot kiinnittivät helpommin hänen huomionsa. Saivat skarppaamaan, O' my God, sieltähän tulee auto vastaan, pitää siirtyä omalle puolelle tietä ja tarttua vankasti molemmin käsin rattiin.

Nykyisin liikennettä on jo enemmän, ja varsinkaan Etelä-Suomessa vastaantulija ei ole enää mikään harvinaisuus. Ajovalopakolle ei ole enää mitään perusteita. Mutta kun se on kerran keksitty, niin silloin sitä noudatetaan.

Ajovalopakosta on enemmän vaaraa kuin hyötyä. _Ainut_ periaatteellinen hyöty on siinä, että kapunkialueella näkee jo kaukaa onko auto liikkellä (valot palaa) vai pysäköintynä (ei valoja). No joo, onhan se mukavaa, mutta yleensä sen huomaa muutenkin sijaintipaikasta ja liikkeestä.

Ajovalopakon vaarana on se, että ajovalottomat hirvet, rollaattorimummot, koululapset yms. jäävät huomaamatta. Yksinkertaisen autoilijan huomiokyky on säädetty reagoimaan ainoastaan ajovalolla varustettuun esteeseen, muita ei kerta kaikkiaan voi olla.

• Minkäs teet

Nykyautoissa vaan Suomeen tuotaessa tuppaa olemaan valot vakiona päällä, niin kuinkas ajelet ilman valoja?
        Ruuvataanko irti aina aamusella ja illan tullen takaisin?
        Suomessakin taitaa tuo pimeys yllättää vaikka keskellä kirkasta päivää, niin eiköhän vain kiltista ajella valot päällä, niin ie tarvii miettiä onko ne päällä vai ei.

• Doc
        Minkäs teet kirjoitti:

Nykyautoissa vaan Suomeen tuotaessa tuppaa olemaan valot vakiona päällä, niin kuinkas ajelet ilman valoja?
        Ruuvataanko irti aina aamusella ja illan tullen takaisin?
        Suomessakin taitaa tuo pimeys yllättää vaikka keskellä kirkasta päivää, niin eiköhän vain kiltista ajella valot päällä, niin ie tarvii miettiä onko ne päällä vai ei.

Japsiautoissa tosiaan ei saa valoja pois ollenkaan. Toisin on ainakin saksalaisissa autoissa, MB, BMW, VW. Valot ON-asennossa niin ajovalot palavat kun virta päällä, valot OFF-asennossa, valot ovat pois päältä.

• Isi
        Doc kirjoitti:

Japsiautoissa tosiaan ei saa valoja pois ollenkaan. Toisin on ainakin saksalaisissa autoissa, MB, BMW, VW. Valot ON-asennossa niin ajovalot palavat kun virta päällä, valot OFF-asennossa, valot ovat pois päältä.

Sama se minkä merkkinen auto on, valot ovat uusissa autoissa aina päällä. Onko tämä nyt sitten autonvalmistajien taantumusta -70-luvulle?

• HyProGlo

Et taida muistaa kuinka tuli vasta muutama vuosi takaperin se pakko koskemaan sekä taajama-alueita, että maanteitä niin päiväsaikaan kuin myöhemminkin.

Mahtoiko olla henkilöllä itsellä edes korttia vielä sen pari vuotta sitten kun ei tuota muista?

• kale
        Isi kirjoitti:

Sama se minkä merkkinen auto on, valot ovat uusissa autoissa aina päällä. Onko tämä nyt sitten autonvalmistajien taantumusta -70-luvulle?

Ei ne valot ole aina päällä kuin Suomeen tuoduissa uusissa autoissa. Niissä maissa missä sokeita kuljettajia on Suomea vähemmän liikenteessä ja autoilija saa ihan itse päättää milloin valoja tarvitaan, alkaa aika monessa autossa olemaan automaattinen valojen kytkentä valoanturin avulla päälle ja pois valoisuudeen mukaan.

• Isi
        kale kirjoitti:

Ei ne valot ole aina päällä kuin Suomeen tuoduissa uusissa autoissa. Niissä maissa missä sokeita kuljettajia on Suomea vähemmän liikenteessä ja autoilija saa ihan itse päättää milloin valoja tarvitaan, alkaa aika monessa autossa olemaan automaattinen valojen kytkentä valoanturin avulla päälle ja pois valoisuudeen mukaan.

Mihin tahansa maahan vietävät uudet autot on yleensä varustettu ajovaloautomatiikalla. Tietenkin poikkeuksena se sinun mielikuvitusmaasi.

• VALOPAKKO
        Isi kirjoitti:

Mihin tahansa maahan vietävät uudet autot on yleensä varustettu ajovaloautomatiikalla. Tietenkin poikkeuksena se sinun mielikuvitusmaasi.

PALJON AJAVANA JA ERITTÄIN HYVÄN NÄKÖKYVYN OMAVAANA OLEN VALOPAKON KANNALLA.ONHAN SE TIETYSTI KAMALAA KUN NÄMÄ KOLARIN KESTÄVÄT NUORUKAISET EIVÄT VOI KÄYTTÄÄ AUTOJAAN KAUPUNKIEN PARKKIPAIKOILLA KUN JÄÄ PARKKIVALOT VÄHINTÄÄN PÄÄLLE.MITÄ TUHLAUSTA. JA SITTEN VIELÄ VALITETAAN KULUTUKSESTA. NIMIMERKILLÄ 150.000KM VUODESSA AJAVA

• Doc
        Isi kirjoitti:

Usko nyt. Uusissa saksalaisautoissa valot saa myös pois päältä. Japseissa ei (siis Suomeen tuoduissa).

• bussikuski

nuo liikennevalotkin valoisalla olla joku jäänne jostain, eli kun palaa punainen ei saa mennä, kun palaa vihreä saa mennä, keltaisesta ei kenenkään tarvitse välittää, siis ei muuta kun valoisalla tussilla väritetyt paperimerkit eikä mitään valoja kyllä ne ihan varmasti jokainen huomaa.

• 55vuotta ajanut.
        Isi kirjoitti:

kyllä niitä on autoja joista saa valot pois millon haluaa. Jos et usko minua tule kattomaan tänne Los Angelesiin. Huom. Kaikista täälä myytävistä saa valot pois tai päälle (palamaan)
        Jopa riisi kuppit on varustettu VALO katkaisijalla.
        Eikä täälä niitä perään ajoja niin pajon sentään satu , vaikka ei ole valoja päivällä.
        Onhan täälä toi auto määrä vähä suurenpi kun teillä siellä luulisin.
        Meillähän oli monta vuotta se jarruvalokin ylhäällä keskellä ,jota suomen (VIISAAT)? päättäjät ei hyväksynyt aikaisemmin , nyt luultavasti on luvallinen?
        Hommatkaa liikenne ministeriksi seuraavaksi joku jolla on ainakin ajokortti!
        Sekin vois auttaa vähän??
        Epäilen kyllä!
        Valoisaa toiveikasta mieltä!

• 8 vuotta ajanut...
        55vuotta ajanut. kirjoitti:

kyllä niitä on autoja joista saa valot pois millon haluaa. Jos et usko minua tule kattomaan tänne Los Angelesiin. Huom. Kaikista täälä myytävistä saa valot pois tai päälle (palamaan)
        Jopa riisi kuppit on varustettu VALO katkaisijalla.
        Eikä täälä niitä perään ajoja niin pajon sentään satu , vaikka ei ole valoja päivällä.
        Onhan täälä toi auto määrä vähä suurenpi kun teillä siellä luulisin.
        Meillähän oli monta vuotta se jarruvalokin ylhäällä keskellä ,jota suomen (VIISAAT)? päättäjät ei hyväksynyt aikaisemmin , nyt luultavasti on luvallinen?
        Hommatkaa liikenne ministeriksi seuraavaksi joku jolla on ainakin ajokortti!
        Sekin vois auttaa vähän??
        Epäilen kyllä!
        Valoisaa toiveikasta mieltä!

Taitaa ikä jo painaa. Tuskin tuolla valopakolla peräänajoihin on yritettykään vaikuttaa. Kyllähän sokeampikin edessään olevan ajoneuvon huomaa, jos vain eteensä katsoo.
        Sen sijaan risteyksissä on valollisen ajoneuvon havaitseminen helpompaa.

• 55 vuotta ajanut
        8 vuotta ajanut... kirjoitti:

Taitaa ikä jo painaa. Tuskin tuolla valopakolla peräänajoihin on yritettykään vaikuttaa. Kyllähän sokeampikin edessään olevan ajoneuvon huomaa, jos vain eteensä katsoo.
        Sen sijaan risteyksissä on valollisen ajoneuvon havaitseminen helpompaa.

kuinka nykysin ajetaan autoa? Valoilla!!
        Minä olen tähän asti ajanut ohjauspyärästä ja välillä täytyy käyttää jarrua ja kaasu polinta.
        Minkälaisia perkuleen vempaimia teillä siellä Suomessa oikein on ne autot nykyisin?
        Kuule ei vielä ikä paina , varmaan osaan siinä kun joku toinenkin.
        Vaikka en halua sitä kehuakaan, niinkun muutamat
        nuoret.
        Olen varmaan ajanut jo sillon kun teistä monista ei ollut tehty vielä kustannusarvioakaan.
        Vai voiko vahinkosta sellaisen tehtä?
        Ainakin ajoin jo silloin kun nuorimmat ja osa vanhempiakin likat vaippansa.
        Kysymys teille , miksi viittitte paskaa jauhaa??
        Typerää mikä typerää, valot päivällä.
        Voi helvetti, eihän se auto toppaa eikä käänny paremmin vaikka olis valoja kun majakkassa.
        Hyvää jatkoa SOKEAT!

• Se 8 vuotinen
        55 vuotta ajanut kirjoitti:

kuinka nykysin ajetaan autoa? Valoilla!!
        Minä olen tähän asti ajanut ohjauspyärästä ja välillä täytyy käyttää jarrua ja kaasu polinta.
        Minkälaisia perkuleen vempaimia teillä siellä Suomessa oikein on ne autot nykyisin?
        Kuule ei vielä ikä paina , varmaan osaan siinä kun joku toinenkin.
        Vaikka en halua sitä kehuakaan, niinkun muutamat
        nuoret.
        Olen varmaan ajanut jo sillon kun teistä monista ei ollut tehty vielä kustannusarvioakaan.
        Vai voiko vahinkosta sellaisen tehtä?
        Ainakin ajoin jo silloin kun nuorimmat ja osa vanhempiakin likat vaippansa.
        Kysymys teille , miksi viittitte paskaa jauhaa??
        Typerää mikä typerää, valot päivällä.
        Voi helvetti, eihän se auto toppaa eikä käänny paremmin vaikka olis valoja kun majakkassa.
        Hyvää jatkoa SOKEAT!

Kyllä se vanhaa ja viisastakin vituttaa, jos joutuu väistelemään sivuteiltä eteen tulevia sokeita, jotka eivät huomanneet valotonta autoasi.
        Eivät kaikki ole yhtä hyviä kuskeja, tai hyvä näköisiä.
        Miksei siis voisi auttaa muita näkemään itsensä, kun se omaksi eduksi kuitenkin koituu.

• 55 vuotta ajanut.
        Se 8 vuotinen kirjoitti:

Kyllä se vanhaa ja viisastakin vituttaa, jos joutuu väistelemään sivuteiltä eteen tulevia sokeita, jotka eivät huomanneet valotonta autoasi.
        Eivät kaikki ole yhtä hyviä kuskeja, tai hyvä näköisiä.
        Miksei siis voisi auttaa muita näkemään itsensä, kun se omaksi eduksi kuitenkin koituu.

nimimerkin löytönyt.
        Kyllä se on kuule silmissä vika jos ei nää autoa päivällä.
        Vai onko sulla ja toisilla niin perkeleen kiirus ettette kerkiä kattomaan?
        Siinä kyllä on monta kertaa vika kun törmäillään.
        Eikä katota,
        Usko minua jos ollaan noin kiireisiä, voi tosiaan sieltä sivutieltä törmätä jonkun alle. No olet vääräässä ja maksat, opitkin jos olet oppivainen.
        Mutta auton ajoonkin pitäs oppia joskus, vaikka kaikista ei tulekaan. Ehkä olet yksi niitä.
        Mene nyt kuitenkin tarkistuttamaan silmäsi.
        Se voi pitentää elinikääsi, ja älä törmäile!

• "8"
        55 vuotta ajanut. kirjoitti:

nimimerkin löytönyt.
        Kyllä se on kuule silmissä vika jos ei nää autoa päivällä.
        Vai onko sulla ja toisilla niin perkeleen kiirus ettette kerkiä kattomaan?
        Siinä kyllä on monta kertaa vika kun törmäillään.
        Eikä katota,
        Usko minua jos ollaan noin kiireisiä, voi tosiaan sieltä sivutieltä törmätä jonkun alle. No olet vääräässä ja maksat, opitkin jos olet oppivainen.
        Mutta auton ajoonkin pitäs oppia joskus, vaikka kaikista ei tulekaan. Ehkä olet yksi niitä.
        Mene nyt kuitenkin tarkistuttamaan silmäsi.
        Se voi pitentää elinikääsi, ja älä törmäile!

Täysin asiaa puhut, mutta nyt puhuttiin valoista, kuten ehkä vielä muistat, ja muös siitä, että liikenteessä liikkuu monen moista vipeltäjää.

Niin, en muuten pidä itseäni huippukuskina, vaikka olenkin selvinnyt liikenteessä kolhuitta (paitsi kerran sokea vanhus tormäsi takanani valoissa seisoneeseen autoon, joka sitten liukui päin omaani)

• 55 vuotta ajanut
        "8" kirjoitti:

Täysin asiaa puhut, mutta nyt puhuttiin valoista, kuten ehkä vielä muistat, ja muös siitä, että liikenteessä liikkuu monen moista vipeltäjää.

Niin, en muuten pidä itseäni huippukuskina, vaikka olenkin selvinnyt liikenteessä kolhuitta (paitsi kerran sokea vanhus tormäsi takanani valoissa seisoneeseen autoon, joka sitten liukui päin omaani)

Niistä valoista olin sinulle selittämässä , kyllä minä muistan ihan hyvin .
        Mistäs sinä luulit olevan puhe??
        Kyllä niitä Sokeita on aika paljon liikenteessä.
        Mutta kyllä minä ne autot sentään olen nähnyt oikein hyvin vaikka tota ikääkin on jo.
        Eikä mulle ole tullut mitään haittaa vaikka ei ole valoja päivällä.
        Aja sinä vaan valot päällä jos se nostaa sinun näkö kykyä. Minä en käytä ennen kun on pakko.
        Sitten kun tarvitten silmälasit voin harkita?

• Pakkopulla

Ajovalopakko on poistunut, eu on yhtenäistänyt käytännön. On muuten ollut hullu pakko suomen yöttömässä yössä ja vähäväkisessä maassa. Jos verrataan esim. Saksaa, siellä on kesälläkin yöt säkkipimeitä ja autoja miljoonamäärin enemmän, sekä lisäksi ajonopeuksia ei rajoiteta, saa ajaa vaikka kaasu pohjassa ja mistään valopakosta ei edes puhuta. Suomen valopakko on jonkun kuolleen ministeri aikaansaannos joka onneksi on kuollut ja pakko sitä myöden kumottu.

• Ere

Pakko ei ole poistunut. Autokoulunopettajat nimenomaan tähdentävät ajovalojen käyttöä aina autolla liikkeellä oltaessa. Kun katselee ketkä ilman valoja menee, niin ne on lähes poikkeuksetta vanhoja mummeleita ja pappoja. Ne, jotka ajelee kartsalla sumarit päällä on taas poikkeuksetta amislaisia.

• Mitä ihmettä

Mistähän tämmöinen tietolaari oikein on löytynyt.
        Kerro ihmeessä seiskan vinkkipuhelimeen. jos vaikka laittaisivat muiden uutisten joukkoon.
        Siis asiaan: ajovalopakko ei ole poistunut. Piste.
        Jos saksaan verrataan, niin siellä osataan tehdä paljon muutakin, ajaa esimerkiksi moottoritiellä.

• 2.4T

Nimen omaanhan pakko on paikallaan yöttömässä yössä kun aurinko paistaa matalalta, silloin vastaantulevat tahtovat olla valot päälläkin hankalia erottaa. Saksassa sen sijaan on paljon moottoriteitä, joilla ei ole vastaantulijoita, ja juuri vastaantulijoita vartenhan niitä valoja pidetään. Niin, ja pakko ei todellakaan ole poistunut, vaan laajentui tuossa joku vuosi sitten koskemaan myös taajama-alueita.

• achtung
        Mitä ihmettä kirjoitti:

Mistähän tämmöinen tietolaari oikein on löytynyt.
        Kerro ihmeessä seiskan vinkkipuhelimeen. jos vaikka laittaisivat muiden uutisten joukkoon.
        Siis asiaan: ajovalopakko ei ole poistunut. Piste.
        Jos saksaan verrataan, niin siellä osataan tehdä paljon muutakin, ajaa esimerkiksi moottoritiellä.

>Jos saksaan verrataan, niin siellä osataan
        >tehdä paljon muutakin, ajaa esimerkiksi
        >moottoritiellä.

lisäksi nahkahousuja ja kaasukammioita

• janne

ohitustilanteissa ajovalot ovat paikallaan vastaantuleva auto näkyy kauempaa.
      sun kannatais varmaan vaihtaa laturi autoos.

• MJV

Ari !

Olet oikeassa. Kuitenkaan en pidä valojen kustannuksia oleellisina, jos niillä voin välttää, ettei joku idioootti aja päälle.

T. Matti

• Valo-Ville

Olen ajanut yli kymmenen vuotta venäjän maanteillä ja tiedän miltä näyttää kun valoja ei pidetä päivällä.Auringon paisteessa kun puut luovat varjon tielle niin vastaan tulevaa autoa joka on varjossa on mahdoton havaita ellei ole valoja päällä.SE SIITÄ

• IPA

Vaikka kuinka tuntuisi että kyllä sen auton ilman valojakin huomaa niin ei se vaan niin ole. Varsinkin maantiellä valottomat ajoneuvot ovat todellisia pommeja ohitustilanteissa. Suhteellisen samantekevää sille energiansäästölle, jos toisessa vaakakupissa on ihmishenki.

• Bussikuski

Minä olen jo monta vuotta kuskannut ulkomaalaisia turisteja täällä Suomessa ja usein törmään juuri tähän asiaan. Jos lähdemme satamasta ajamaan, niin kaupunki alueella ei jostain syystä vielä kukaan huomaa mitään. Mutta kun ollaan kaupunkin ulkopuolella, maallepäin menossa, niin ei mene pitkään kun jo kysytään kuorossa: "Miksi autoissa on valot päällä vaikka on kirkas päivä???" Opas antaa yleensä aina minulle mikin ja minä saan selittää asian, kun selität asian niin saksalaisille kuin sveitsiläisillekin (yritän selittää heille juuri samoja selityksiä kuin on täälläkin annettu). Arvatkaa menevätkö selitykset läpi? EI MENE. Heidän kanssaan olen saanut kinata asiasta koko reissun ajan. Kyllästyin asiaan ja nyt sanon aina näin: "Suomen päättäjät ovat niin jääräpäitä, ettei he omia erehdyksiään korjaa, kuten juuri tämä ajovalojen käyttöpakkokin on suuri virhe päätös. Samanlaisia virheitä heiltä on korkeat verot niin autoista kuin polttoaineissa ja alkoholeissa ym. Tästä johtuu Suomen korkeat hinnat." Tämä selitys meneekin hyvin läpi ja saan heiltä aina hyvät sympatiat.

Onko selitykseni oikein vai väärin ja kuinka te selittäisitte ko. asian jos olisitte vastaavassa tilanteessa?

• bussikuski

ajamaan katuria, niin ehkä osaisit sitten selittää.
        Itse olen kyllä ajanut niin turisti- kuin myös pikalinjoja ja lisäksi olen ajanut yhdistelmää Euroopassa, mutta niissä ei tarvitse pysähtyä ja lähteä liikkeelle kovinkaan usein peiliin katsoen normaalinopeudella kulkevan liikenteen sekaan, vai oletko joskus kokeillut, jos olet niin tietäisit miten vaikea on havaita valoton auto peileistä.

• Bussikuski
        bussikuski kirjoitti:

ajamaan katuria, niin ehkä osaisit sitten selittää.
        Itse olen kyllä ajanut niin turisti- kuin myös pikalinjoja ja lisäksi olen ajanut yhdistelmää Euroopassa, mutta niissä ei tarvitse pysähtyä ja lähteä liikkeelle kovinkaan usein peiliin katsoen normaalinopeudella kulkevan liikenteen sekaan, vai oletko joskus kokeillut, jos olet niin tietäisit miten vaikea on havaita valoton auto peileistä.

Joutuu lähtemään pysäkiltä yms. Mutta Suomessa myös liikkuu paljon valottomia, kuinka sinä ne eroitat peilistä?

• bussikuski
        Bussikuski kirjoitti:

Joutuu lähtemään pysäkiltä yms. Mutta Suomessa myös liikkuu paljon valottomia, kuinka sinä ne eroitat peilistä?

se pointti juuri onkin kun niitä ei juuri meinaa erottaa. Taidatkin olla oikein todellinen bussikuski. Vai joutuu jopa Euroopassakin lähtemään pysäkiltä totapa en ole tiennytkään. Oletko ajanut katuria vai turistia siellä Euroopassa siinä on pikkuisen iso ero ajaa turistia kun katuria, menepä jonkin ison kaupungin keskustaan ajamaan ja pysähdy joka pysäkillä(joita nykyään sijaitsee n.100metrin välein) ja ajeleppa siinä sitten 10 tuntia päivässä valoisalla niin huomaat helpottaako se ajamista että muilla autoilijoilla on valot päällä. Ja jos nyt turistit noin kyselevät niin kysypä sinä että mitä haittaa siitä on jos kaikilla on valot päällä jopa päiväsaikaan, ja jos sinusta siitä on jotain haittaa niin kerropa minulle mitä.

• Sivullinen
        bussikuski kirjoitti:

se pointti juuri onkin kun niitä ei juuri meinaa erottaa. Taidatkin olla oikein todellinen bussikuski. Vai joutuu jopa Euroopassakin lähtemään pysäkiltä totapa en ole tiennytkään. Oletko ajanut katuria vai turistia siellä Euroopassa siinä on pikkuisen iso ero ajaa turistia kun katuria, menepä jonkin ison kaupungin keskustaan ajamaan ja pysähdy joka pysäkillä(joita nykyään sijaitsee n.100metrin välein) ja ajeleppa siinä sitten 10 tuntia päivässä valoisalla niin huomaat helpottaako se ajamista että muilla autoilijoilla on valot päällä. Ja jos nyt turistit noin kyselevät niin kysypä sinä että mitä haittaa siitä on jos kaikilla on valot päällä jopa päiväsaikaan, ja jos sinusta siitä on jotain haittaa niin kerropa minulle mitä.

Entäpä, jos olisit syntynyt Saksassa ja saanut saksalaisen kasvatuksen pohjoismaisen hyvinvointiyhteiskuntakasvatuksen, jossa valtio ajattelee puolestasi, sijaan. Mitä se olisi vaikuttanut näkökykyyn? (lue haluun).
        Entä miten vältät peräänajot kirkkana päivänä ja
        miten väistät jalankulkijoita, joilla ei ole
        taskulamppua?

• bussikuski
        Sivullinen kirjoitti:

Entäpä, jos olisit syntynyt Saksassa ja saanut saksalaisen kasvatuksen pohjoismaisen hyvinvointiyhteiskuntakasvatuksen, jossa valtio ajattelee puolestasi, sijaan. Mitä se olisi vaikuttanut näkökykyyn? (lue haluun).
        Entä miten vältät peräänajot kirkkana päivänä ja
        miten väistät jalankulkijoita, joilla ei ole
        taskulamppua?

on mahdollista linja-autolla väistää jalankulkijaa joka näkyy taustapeilistä vai meinaatko että se juoksee vasemmalta ohi kun olen pysäkillä?

Kysytpä sitten keltä tahansa oli se sitten Saksalainen, Portugalilainen, Ruandalainen tai vaikkapa Kiinalainen Kaupunkiliikenteen kuljettaja, niin varmasti kukaan ei väitä etteikö takanatulijan ajovaloista taustapeiliin katsottaessa olisi apua silloin kun lähdetään pysäkiltä.

Peräänajot vältän sillä kun se auto kulkee siinä edessä ja siinä palaa jarruvalo tai jos sitä ei huomaa sitä jarruvaloa niin kuitenkin se on siinä edessä ja samalla kaistalla ja menossa samaan suuntaan jolloin kyllä huomaa jos se yllättäen hidastaa. Aivan eri asia on jos olet lähtenyt ohittamaan rekka-autoa suoralla tiellä ja näet siellä kauempana auton jonka valot palavat, ja yhtäkkiä siihen eteen ilmestyykin valoton auto siinä sitten onkin jo vähän vaikeampi selvittää se tilanne kun se tulee vastaan ja nopeusero saattaa olla jopa 250km/h.

Oletko kenties jotenkin tyhmä vai mitä tämä tarkoittaa " Mitä se olisi vaikuttanut näkökykyyn? (lue haluun). ". Siis haloo näköhaluun meinaatko että joku tarkoituksella riskeeraisi oman hengen lähtemällä ohittamaan ihan vaan sillä perusteella kun se toinen ei kerran aja valot päällä.

• Bussikuski II
        bussikuski kirjoitti:

on mahdollista linja-autolla väistää jalankulkijaa joka näkyy taustapeilistä vai meinaatko että se juoksee vasemmalta ohi kun olen pysäkillä?

Kysytpä sitten keltä tahansa oli se sitten Saksalainen, Portugalilainen, Ruandalainen tai vaikkapa Kiinalainen Kaupunkiliikenteen kuljettaja, niin varmasti kukaan ei väitä etteikö takanatulijan ajovaloista taustapeiliin katsottaessa olisi apua silloin kun lähdetään pysäkiltä.

Peräänajot vältän sillä kun se auto kulkee siinä edessä ja siinä palaa jarruvalo tai jos sitä ei huomaa sitä jarruvaloa niin kuitenkin se on siinä edessä ja samalla kaistalla ja menossa samaan suuntaan jolloin kyllä huomaa jos se yllättäen hidastaa. Aivan eri asia on jos olet lähtenyt ohittamaan rekka-autoa suoralla tiellä ja näet siellä kauempana auton jonka valot palavat, ja yhtäkkiä siihen eteen ilmestyykin valoton auto siinä sitten onkin jo vähän vaikeampi selvittää se tilanne kun se tulee vastaan ja nopeusero saattaa olla jopa 250km/h.

Oletko kenties jotenkin tyhmä vai mitä tämä tarkoittaa " Mitä se olisi vaikuttanut näkökykyyn? (lue haluun). ". Siis haloo näköhaluun meinaatko että joku tarkoituksella riskeeraisi oman hengen lähtemällä ohittamaan ihan vaan sillä perusteella kun se toinen ei kerran aja valot päällä.

Älä vain puhu siitä taustapeilistä, vaan käy ihmeessä puhdistamassa se, niin kyllä sieltä jo silloin alkaa näkyä myös ne valottomatkin autot. Kuinka sinä näet edessä olevat jalankulkijat päivänvalossa joilla ei ole tuikkua? Entä liikennemerkit ym. ja onhan toki muitakin esteitä eikä niitäkään ole valaistu. Kyllä tässä ajovalo asiassa ollaan menty pahasti harhaan.

• Sivullinen
        bussikuski kirjoitti:

Nyt keskustellaan ainoastaan kirkkaassa päivänvalossa ajamisesta.
        Minulle periaatekysymys on: Voiko päivänvalossa liikennöidä ilman valoja vai ei. Vastaus on kyllä.
        Ihminen näkee kaiken tarpeellisen, jos vain haluaa
        nähdä. Tähän pystyy vielä suurin osa mailmaa.
        Toinen kysymys on: Pystyykö suomalainen käyttämään
        valokatkaisijaa. Onko se minun harkinnassa, vai
        onko verorahoillasi palkatulla byrokraatilla ainoastaan tämä viisaus. Hänhän on päättänyt,että
        muut eivät osaa harkita asiaa oikein, joten kaikkien on pidettävä valot aina päällä.
        Suomalainen on kiitollinen, kun joku on ajatellut tämänkin asian hänen puolestaan, mutta ei ole huomannut sitä, että kaiken aikaa hän menettää omaa harkintakykyään, kun ei joudu sitä käyttämään.
        Tämä on myös energiakysymys:Saasteita ei saa tuottaa. Ydinvoimaa ei saa rakentaa. Metsiä ei saa hakata. Turvetta ei saa nostaa.
        Kuitenkin töpselistä on tultava sähköä
        ja autoissa on oltava valot aina päällä.

• bussikuski
        Bussikuski II kirjoitti:

Älä vain puhu siitä taustapeilistä, vaan käy ihmeessä puhdistamassa se, niin kyllä sieltä jo silloin alkaa näkyä myös ne valottomatkin autot. Kuinka sinä näet edessä olevat jalankulkijat päivänvalossa joilla ei ole tuikkua? Entä liikennemerkit ym. ja onhan toki muitakin esteitä eikä niitäkään ole valaistu. Kyllä tässä ajovalo asiassa ollaan menty pahasti harhaan.

nyt ihmeessä hermostu, sinä se et varmaan käytä sitä vilkkuakaan.

Enpä haluaisi sinua kuljettajaksi seuraavalle tilausajolle, eihän sinulle uskalla edes kiitosta sanoa. Onko sulla kenties herkät silmät vai oletko muutan vaan yliherkkä valolle.

Kerropa vielä miksi liikennevalon sisällä palaa valo oli sitten yö tai päivä, eikös tolla sun logiikallasi sekin pitäisi päivällä sammuttaa.

• Bussikuski II
        bussikuski kirjoitti:

nyt ihmeessä hermostu, sinä se et varmaan käytä sitä vilkkuakaan.

Enpä haluaisi sinua kuljettajaksi seuraavalle tilausajolle, eihän sinulle uskalla edes kiitosta sanoa. Onko sulla kenties herkät silmät vai oletko muutan vaan yliherkkä valolle.

Kerropa vielä miksi liikennevalon sisällä palaa valo oli sitten yö tai päivä, eikös tolla sun logiikallasi sekin pitäisi päivällä sammuttaa.

"Kerropa vielä miksi liikennevalon sisällä palaa valo oli sitten yö tai päivä, eikös tolla sun logiikallasi sekin pitäisi päivällä sammuttaa."

Juuri siksi että eroittaa minkä värinen valo palaa. Kuinka sinä erottaisit punaisen vihreästä jos ei siellä olisi lampua. Mutta liikennevalo pylvää pitäsi kyllä nähdä myös silloin kun siellä ei pala valoa. Moneenko liikkennevalo pylvääseen olet törmännyt silloin kun valot ei ole päällä? Eivät ole edes vilkulla. Varmasti erotat ne jo kaukaa ainakin päivänvalossa.

En minäkään uskaltaisi sinun kyytiisi tulla, kun sinä et edes näe auton kokoista esinettä maantiellä päivänvalossa, jos ei ole valoja päällä.

• Juuso

yllättävän paljon löytyy näitä autoja joilla näyttää palavan kaikki mahdolliset valot säällä kuin säällä on sumuvaloja, huomiovaloja, lisälähivaloja jne. ja aina päällä ja kaikki toimivat erillisillä kytkimillä samaanaikaan laista piittaamatta.

• On kokemusta

... lopettaa ajovalojen käyttöpakkoa. Sinunlaistesi takia syntyy vaaratilanteita tietyissä olosuhteissa, esim. aamu- ja ilta-auringon aikaan.

• Hattupäinen setä

Minkälaisia vaaratilanteita voisi syntyä jos ei käytetä ajovaloja valoisan aikana? Miten tilanne olisi eri, mikäli ajovalot palaisivat?

Ei normaalissa maantieliikenteessä nyt niin äärirajoilla ajeta, että pitää heti reagoida kun vastaantulevan ajovalot pilkahtavat. Päin vastoin, nykyrajoituksilla liikkuminen on leppoisaa matkantekoa, jossa ehtii hyvin kaivella nenää, sytyttää norttia ja etsiä radiosta parempaa kanavaa, vaikka vastaantulija omalla kaistallaan lähestyisikin.

• On kokemusta
        Hattupäinen setä kirjoitti:

Minkälaisia vaaratilanteita voisi syntyä jos ei käytetä ajovaloja valoisan aikana? Miten tilanne olisi eri, mikäli ajovalot palaisivat?

Ei normaalissa maantieliikenteessä nyt niin äärirajoilla ajeta, että pitää heti reagoida kun vastaantulevan ajovalot pilkahtavat. Päin vastoin, nykyrajoituksilla liikkuminen on leppoisaa matkantekoa, jossa ehtii hyvin kaivella nenää, sytyttää norttia ja etsiä radiosta parempaa kanavaa, vaikka vastaantulija omalla kaistallaan lähestyisikin.

Eiköhän jokainen tiedä millaisia vaaratilanteita voi aiheutua jos ei käytetä ajovaloja kirkkaan ilman aikana. Kirkkaissa olosuhteissa voi olla joskus vaikeaa nähdä esim. valkeita, harmaita tai hopeanvärisiä autoja jos aurinko paistaa suoraan vastaan. Tästä on haittaa esim. risteysalueilla. Jos kaikilla on valot päällä, auton näkee selkeämmin jo kauempaa ja reagointiaika on
        lyhyempi eikä tarvitse syynätä aina niin pirun tarkasti.

Ja toisekseen en ole puhunut maantieliikenteestä mitään. Ihmiset ajavat myös muissa olosuhteissa kuten taajamissa ja tehdasalueilla yms...

• valot päälle ari!!

Taisit valita hieman väärän aiheen!
      Huomasit sen varmaan itsekin. hyvä!

Mitä muita aiheita sinulla siellä on?
      Voitaisiin seuraavan kerran valita se yhdessä!!!

Paljonko energiaa kuluu turhaan, kun on ajovalot päällä? Tehkää pikatesti autollanne. Kuunelkaa moottorin ääntä ja seuratkaa kierroslukumittaria, kun sytytätte ja sammutatte ajovaloja. Ero on huikea. Näin palaa maailman kallein bensiini turhaan ja ilmansaasteet lisääntyvät (kas kummaa kun ei vihreät tuota älyä) ja valtio saa ylimääräistä verotuloa jo loppuun verotetuilta autoilijoilta.

Et ole tainnut valot päällä näitä kirjoitella!!!

• eiei

Taitaa pojalla olla vanha peli....ku kierrokset heitteleepi.. ;)

• Ari

Ainakin voimme niistä todistaa tuon että kulutus lisääntyy valot päällä. Uusissahan on kierrosluvun tasaaja, vaikka kyllä niissäkin kulutus samoin lisääntyy.

Itse ajan aina ilman valoja päivänvalossa eikä poliisi ole vielä sakottanut.

• Valopää
        Ari kirjoitti:

Ainakin voimme niistä todistaa tuon että kulutus lisääntyy valot päällä. Uusissahan on kierrosluvun tasaaja, vaikka kyllä niissäkin kulutus samoin lisääntyy.

Itse ajan aina ilman valoja päivänvalossa eikä poliisi ole vielä sakottanut.

Taidat siis kuulua niihin, jotka ajavat ilman valoja myös sateessa ja hämärässä. Useimmat valoja käyttämättömät kun tekevät niin.

• mina

Olen talla hetkella NY:ssa ja taalla ei tarvi ajovaloja kayttaa ku pimealla ja sateella. Ihan fiksua tavallaan. Mutta mita ne ajovalot paivalla paallakaan haittaa? Ei siina luulis mitaan negatiivista siinakaan olevan.
      Taalla myos saa menna punasia pain jos kaantyy risteksessa oikealle eika autoja tule. Ei niin fiksua, sanoisin. Punaset on punaset, mita niita minkaanlaisia erikoissaantoja tekemaan...

• 55vuotta ajanut

Kerro oikein !
        Sinä saat kääntyä kyllä oikealle jos teet täys pysäyksen ja sitten jos ei ketään tule menet.
        Mutta muista kattoo ettei tule jalankulkijoitakaan.
        Näin sanoo laki tästä .
        Jos on virka intonen poliisi kirjoittaa kyllä sulle sakon.Jos et muuta kun hiljennät kääntyessäsi.
        Oikein mukava laki minä tykkään, mitä sitä pitäis varrota tyhjää.
        Tulkaa opiskelemaan tänne , ehkä opittekin vähä.
        Ainakin näette miten tiet pitäs rakentaa.
        Ja kuinka pitäs tien viitat asentaa.

• Anonyymi

suomessa ei ole valoisaan aikaan pakko käyttää ajovaloja.

• Anonyymi

Juu, ei ole pakko käyttää, mikäli autossa on ns. päiväajovalot (vanhalta nimeltään huomiovalot).

• Anonyymi

Ei mulla ainakaan kovin pahasti kone hyydy vaikka olisi valotkin päällä.

• Anonyymi

Joku taas vastannut miltei 20 vuotta vanhaan aloitukseen...

Tuolloin 2002 ei tainnut olla vielä missään autossa nykyisenkaltaisia päivävaloja, joten ajovalot piti olla oikeasti päällä.
        Kaasarikoneellisessa autossa kyllä huomasi kierroslukumittarista valojen päällelaiton, kun mikään tietokone ei korjannut kierroslukua vastaavasti ylöspäin laturin aiheuttaman lisärasituksen aiheuttaman kierrosten pienen laskun vuoksi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Joku taas vastannut miltei 20 vuotta vanhaan aloitukseen...

Tuolloin 2002 ei tainnut olla vielä missään autossa nykyisenkaltaisia päivävaloja, joten ajovalot piti olla oikeasti päällä.
        Kaasarikoneellisessa autossa kyllä huomasi kierroslukumittarista valojen päällelaiton, kun mikään tietokone ei korjannut kierroslukua vastaavasti ylöspäin laturin aiheuttaman lisärasituksen aiheuttaman kierrosten pienen laskun vuoksi.

Joo, mut en ollut eka joka vastasi, ja mulla on kyllä 20 vuotta vanha autokin, tai no 19 vuotta vaan nyt tämä "uusi". Tosin kaasarikonetta ei ole niin äskettäin enää ollut että olisi jotain muistikuvaa. Mutta kamala asia kai sitten kaiken kaikkiaan tuo valopakko.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Joo, mut en ollut eka joka vastasi, ja mulla on kyllä 20 vuotta vanha autokin, tai no 19 vuotta vaan nyt tämä "uusi". Tosin kaasarikonetta ei ole niin äskettäin enää ollut että olisi jotain muistikuvaa. Mutta kamala asia kai sitten kaiken kaikkiaan tuo valopakko.

Luuletko että sillon 20 vuotta sitten tämän foorumin kirjoittelijat ajeli ihan pakasta vedetyillä autoilla?

Ajovalot on kyllä silti edelleen aivan turhat valoisalla.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Luuletko että sillon 20 vuotta sitten tämän foorumin kirjoittelijat ajeli ihan pakasta vedetyillä autoilla?

Mutta kun autoilijat ovat tottuneet noihin automaattisiin ajovaloihin niin joskus kaupungissa iltahämärissä ajelee täysin pimeitä autoja kun kuski näkee hyvin katuvaloissa.
        Kun sataa tai on muuten huono näkyvyys (kohta taas lumi pölyää) niin näkee paljon autoja joissa on perä pimeänä kun EU-säädösten takia päiväajovalojen kanssa takavalojen ei tarvitse palaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mutta kun autoilijat ovat tottuneet noihin automaattisiin ajovaloihin niin joskus kaupungissa iltahämärissä ajelee täysin pimeitä autoja kun kuski näkee hyvin katuvaloissa.
        Kun sataa tai on muuten huono näkyvyys (kohta taas lumi pölyää) niin näkee paljon autoja joissa on perä pimeänä kun EU-säädösten takia päiväajovalojen kanssa takavalojen ei tarvitse palaa.

No noita nyt näkee kaikkialla muuallakin kuin suomessa, ei mitään ihmeellistä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

No eipä varmaan ajelleet. Anteeksi nyt ihan kauheasti että kirjoitin tähän ketjuun. Pahoittelen aiheuttamaani kärsimystä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

No eipä varmaan ajelleet. Anteeksi nyt ihan kauheasti että kirjoitin tähän ketjuun. Pahoittelen aiheuttamaani kärsimystä.

Onko se vaikea asia ymmärtää, että auto näkyy aina paremmin kun on valot päällä ja että kuljettaja on täysin vastuussa valojen käytöstä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Onko se vaikea asia ymmärtää, että auto näkyy aina paremmin kun on valot päällä ja että kuljettaja on täysin vastuussa valojen käytöstä.

Tuon "auton näkyminen valot päällä" on vain suomalaisten virkamiesten pikkumaisuutta. Missään muualla maailmassa ei ole ollut tuollaisia pikkumaisia sääntöjä, kaikkialla muualla on nähty autot päivänvalossa ilman valojakin!! Miksei sitten Suomessa muka nähdä?!

Paljon on varmasti muitakin "Only in Finland" sääntöjä ja lakeja, joita ei ole missään muualla, ja jotka ovat pelkästää luotu virkanilkkien pikkusieluisuuden vuoksi! Sellaista touhua on ehkä jossain pohjois-koreassa ja neuvostoliitossa, mutta Suomenkaltaisessa maassa ei saisi esiintyä tällaista, ilmanko Suomi onkin ollut Euroopan ihmisoikeustuomioistuimessa useaan otteeseen syytettynä... virkamiehet eivät Suomessa osaa käyttää valtaa, vaan se menee aina tuollaiseksi pikkusieluisuudeksi, virkanilkkitouhuksi...

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tuon "auton näkyminen valot päällä" on vain suomalaisten virkamiesten pikkumaisuutta. Missään muualla maailmassa ei ole ollut tuollaisia pikkumaisia sääntöjä, kaikkialla muualla on nähty autot päivänvalossa ilman valojakin!! Miksei sitten Suomessa muka nähdä?!

Paljon on varmasti muitakin "Only in Finland" sääntöjä ja lakeja, joita ei ole missään muualla, ja jotka ovat pelkästää luotu virkanilkkien pikkusieluisuuden vuoksi! Sellaista touhua on ehkä jossain pohjois-koreassa ja neuvostoliitossa, mutta Suomenkaltaisessa maassa ei saisi esiintyä tällaista, ilmanko Suomi onkin ollut Euroopan ihmisoikeustuomioistuimessa useaan otteeseen syytettynä... virkamiehet eivät Suomessa osaa käyttää valtaa, vaan se menee aina tuollaiseksi pikkusieluisuudeksi, virkanilkkitouhuksi...

Ajovalopakko ei ole "Only in Finland" sääntö, vaan se on kotoisin EU:sta. Suomi on kylläkin innokkain EU-jäsenmaa noudattamaan aivan jokaista EU-määräystä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ajovalopakko ei ole "Only in Finland" sääntö, vaan se on kotoisin EU:sta. Suomi on kylläkin innokkain EU-jäsenmaa noudattamaan aivan jokaista EU-määräystä.

Puhunkin nyt ajasta ennen EU:ta, jolloin Suomessa oli ihan oikea ajovalopakko eikä mikään päivävalodirektiivi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Puhunkin nyt ajasta ennen EU:ta, jolloin Suomessa oli ihan oikea ajovalopakko eikä mikään päivävalodirektiivi.

Ei ole EU.sta kotosin tuo pykälä Saksasa EI ole ajovalopakkoa,siksihän ne Mersut tuleekin aina pimeinä vastaan kun niistä voi valot sammuttaa,melkeen muissa merkeissa tuo mahdotonta.

• Anonyymi

Valollisen ajoneuvon näkee aina joka tapauksessa paremmin kuin ilman valoja liikkuvan. Näin yksinkertaisesta asiasta on loppujen lopuksi kyse. Paremmin näkyminen on turvallisuustekijä. Paremmin näkyminen on siis se asian pihvi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko kertonut jo muille tunteistasi?

Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.
      Ikävä
      82
      4807
    2. Olisin ottanut sinusta akan itselleni

Mutta olitkin aika itsepäinen ja hankala luonne.
      Ikävä
      188
      2148
    3. Ei sua pysty unohtamaan

Ei vaan yksinkertaisesti pysty
      Ikävä
      132
      1812
    4. Kerro todelliset motiivit

kaivattuasi kohtaan?
      Ikävä
      175
      1445
    5. Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan

Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️
      Ikävä
      16
      1331
    6. ROTAT VALTAAVAT ALUEITA

Asukkaat nyt loukkuja tekemään ja kiireellä, jätehuolto kuntoon, jätteet niille kuuluville paikoille, huomioikaa yrittäj
      Äänekoski
      19
      1245
    7. Hei, huomenta komistus

Yllättääkö, että olet heti mielessä. Mukavaa päivää upea ❤️
      Ikävä
      35
      1116
    8. Mistä puhuitte viimeksi kun näitte

Kerro yksi aiheista
      Ikävä
      26
      1078
    9. Reuters: Ukraina on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan. Jopa 40 konetta vahingoittunut

Ukrainan turvallisuuspalvelu SBU on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan, kertoo Reuters. Uutistoimiston läh
      NATO
      323
      1061
    10. Sunnuntain terveiset kaivatulle

Mitä ajattelet hänestä tänään? Mitä haluaisit sanoa hänelle?
      Ikävä
      78
      1013
    Aihe