Kuin taivaan tuuliin

Näin ajattelin kun melkein valmis "höpöviestini" meni kuin "sinne".

Ihastelen kaunista, kuulasta syysilmaa, luontokin on värjäytynyt. Hyvä on kävelijän kävellä kun ei oo viel jäätä alla. Tämä on ulkoilijan optimiaikaa, ei ole kuumaa eikä kylmää.

Harrastukset alkavat. Mistä se kiireinen eläkeläinen ajan kaikkeen ottaa? that's the question!

Jatkan tuota vanhaa harrastustani eli tanssia 2-kertaa viikossa ja kortinpeluuta kerran.

Periaatteeni on siis: Kaksi kertaa viikossa "korva suussa" ja kerran kortit kädessä.

Mitähän te muut aiotte tehdä.

Olen huomannut, että täällä saa kullanarvoisia neuvoja monen muun hyvän lisäksi, voinemme antaa niitä enemmänkin!

Hyvää syksyä palstalaiset!

33

1890

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Minulla on n.s. hipaisuhiiri, siihen koskettaminen saa ties mitä aikaan. En vihjaillut poistoista!

• señora lyyli

on niin mukava tulla konneelle ko se toivottaa tervetulleeksi, on hyvä asia ko tietokonneen tekijät on laittant tähän suomenkielellä ,tervetuloa.
      onkos sinun konneessa tervetuloa.

niin sitä pitäs kohteliaisuutta viljellä joka puolella.se ei varmaa ihmeitä maksant ko sen panivat vakiovarustee.
      minusta hyö sai sillä acer tietokonneen käyttäjän vastasuuessakin.

kohteliaisuus vois olla vakiovarusteena mones paikassa, miksei atossakkii.
      olis se mukava ko mänisin autoon ja mazda sanois vaikka että, tervetulloo lydia, turvallista matkaa ja ajahan varovasti. mitäs tuumaat sellasesta:)))

entinen ei olt näin kohtelias. mie vaihoin entisen tähän kannettavvaan merkki on acer,sillon ko olin kippeenä , sain tämän pettiin ko en jaksant olla paljo jalkeilla.

alussa oli kovin vaikia oppii, tämä ko on niin herkkä,ei passaa yhtää hipasta ja sormiaa liikutella muuta ko nappuloissa ,sillo saattaa männä kirjotus "taivaan tuuliin";))) ja sivut hävitä ja tulla millo mitäkin essiin.

nyt oon jo oppint ettei ennää sellasta satu yhtenää. annoin entisen konneen nuorten kerhoon, se ko ol ihan hyvä peli.

vaikka ruutikallo sanokin kerran siitää,ko tietokoneista juteltii,että se on virolainen virusimuri tai jottain sellasta:))) eipäs vaa viruksii eikä muutakaa pakteeria imuroinnu miun aikan,pelas moitteettomasti monta vuotta. ne viat mitä ilmeni oli käyttäjässä:)))terveisii kovast repelle jos viel täällä kulkee, mukava mies sie olet.

tallainen syksy on mitä parhain, miekii tykkään ko viel lämmintä muttei kesän hellettä. aurinko paistaa ja ilma on raikas.

tanssi on hyvä harrastus, siin saat niin monenlaista liikuntaa. ja tietyst sekkii että saap tyttöjen kanssa seurustella.

mie alotin myös tanssi harrastuksen minulle rakkaan flamengon. en ennää ole yksityistunnilla, vaan käyn ryhmässä. mie olen jo päässy tanssiin niin hyvin perille, etten jää jälkee toisista.
      se on ain minul tiistaisin.

eläkeläisten talolla pyrin myö käymää kerran viikossa, siel ko on väki huventunu, lopettavat muute seurustelutunnin kokonaa.

garbo ja jehu pittää minnuu liikkeellä ,heiän kanssa tullee sykettä ja liikkuminen on airobiikkistä.

toivo osti minulle askelmittarin, hää eppäilee että mie en liiku tarpeeksi. pitäs 10000 askelta kävellä päivässä.

siitä näkkee myös kilometrimäärän paljo on päiväs kävelly, ja se merkkaa eriksee airobiikkiset askeleet, se noppee kävely on sammaa ko se voimistelukin, mikä tehhää musiikin tahdissa.

mutta paljo saap kävellä päiväs ,yli kuusikilometriä enneko 10000 tuhatta tullee täytee. se on mäntävä kaupunkille kävelemmää,eihä sitä näis nurkis saa täytee.

nyt mänen laskemaan jehun hoitajan kottii ja siin tullee lissää askeleita ko viiletän jehun perässä.
      paljon terveisiä lyyli.

• Hintriika

Jos lyylin tavoin päästää mielikuvituksensa valloilleen kohteliaista koneista, niin siitä voi saada aikamoisen tulevaisuuden vision! Johan niitä robotteja on keksitty kaikenlaisia, mutta harvalla meistä taitaa vielä olla omassa huushollissaan sellaista. Joskus ihmistäkin tituleerataan robotiksi, mutta nyt ajattelen ihan teknisiä laitteita, joille ihminen luo tekoälyn. Kun jo nyt on olemassa ns. älyvaatteita, niin miksei kohta jokaisella esineellä voisi olla joku mikrosiru – vai mitä ne ovat, eihän meikäläinen pysy kehityksen perässä…

Minulla on parhaillaan makkarasoppa porisemassa (leppoisasti juttelemassa?) hellalla. Mitäpä, jos yhtäkkiä älykattila sanoisi: - Phui! Liikaa pippureita! ja sylkäisi ylimääräiset pippurinmarjat tiskipöydälle… Sitten jääkaappi hätäilisi, että se on liian pienellä, maito happanee. Lusikka ei suostuisi menemään suuhun. – Liian kuumaa! se sanoisi. Veitsi käskisi varovaisuuteen leipää leikatessa.

Eipä siinä yksinasujaakaan ehtisi yksinäisyys vaivata. Paremminkin voisi välillä hermot pettää ja karjaisisi: - Suu umpeen, koko sakki!

• Hintriika
        Hintriika kirjoitti:

Jos lyylin tavoin päästää mielikuvituksensa valloilleen kohteliaista koneista, niin siitä voi saada aikamoisen tulevaisuuden vision! Johan niitä robotteja on keksitty kaikenlaisia, mutta harvalla meistä taitaa vielä olla omassa huushollissaan sellaista. Joskus ihmistäkin tituleerataan robotiksi, mutta nyt ajattelen ihan teknisiä laitteita, joille ihminen luo tekoälyn. Kun jo nyt on olemassa ns. älyvaatteita, niin miksei kohta jokaisella esineellä voisi olla joku mikrosiru – vai mitä ne ovat, eihän meikäläinen pysy kehityksen perässä…

Minulla on parhaillaan makkarasoppa porisemassa (leppoisasti juttelemassa?) hellalla. Mitäpä, jos yhtäkkiä älykattila sanoisi: - Phui! Liikaa pippureita! ja sylkäisi ylimääräiset pippurinmarjat tiskipöydälle… Sitten jääkaappi hätäilisi, että se on liian pienellä, maito happanee. Lusikka ei suostuisi menemään suuhun. – Liian kuumaa! se sanoisi. Veitsi käskisi varovaisuuteen leipää leikatessa.

Eipä siinä yksinasujaakaan ehtisi yksinäisyys vaivata. Paremminkin voisi välillä hermot pettää ja karjaisisi: - Suu umpeen, koko sakki!

Tuosta alempana olevasta probleemasta tuli mieleen, että Wordin Office-avustaja rupesi minua taannoin hermostuttamaan inhimillisine ilmeineen ja huomautuksineen. Minun oli pakko panna siltä suu tukkoon eli poistaa se käytöstä. Huomasin, että rupean juttelemaan ja välillä jopa kiukuttelemaan mokomalle klemmariukolle kuin elävälle olennolle! Piti aina välillä kopauttaa itseään otsaan...

Ne ruutuun tulevat läpyskät ovat paljon tylsempiä, mutta eivätpähän rassaa mielenrauhaani eivätkä häiritse luovaa kirjoitustyötä kuten se ukkeli.

• Iili
        Hintriika kirjoitti:

Tuosta alempana olevasta probleemasta tuli mieleen, että Wordin Office-avustaja rupesi minua taannoin hermostuttamaan inhimillisine ilmeineen ja huomautuksineen. Minun oli pakko panna siltä suu tukkoon eli poistaa se käytöstä. Huomasin, että rupean juttelemaan ja välillä jopa kiukuttelemaan mokomalle klemmariukolle kuin elävälle olennolle! Piti aina välillä kopauttaa itseään otsaan...

Ne ruutuun tulevat läpyskät ovat paljon tylsempiä, mutta eivätpähän rassaa mielenrauhaani eivätkä häiritse luovaa kirjoitustyötä kuten se ukkeli.

En tiedä ainoataakn ihmistä, joka kestäisi sitä Office-avustajaa. Sehän saa ihmiset raivon valtaan! -- Nyt, kun minulla on uudempi Office-versio, niin sitä ei enää ole. Onpahan Microsoft edes siinä asiassa kuunnellut asiakkaitaan.

Silloin, kun minulla oli vielä se hirvitys koneessani, niin sen piilottaminenhan ei auttanut, vaan yhtäkkiä se taas pulpahti häiritsemään kirjoittamistani ja työtäni. En muista enää, mitä sille tein. Sain sen kuitenkin lopulta nitistetyksi! Jossakin oli sellainen asetus, että sen saattoi tuhota lopullisesti, ikipäiviksi, tappaa, syöstä se bittihelvetin tuleen!

• Hintriika
        Iili kirjoitti:

En tiedä ainoataakn ihmistä, joka kestäisi sitä Office-avustajaa. Sehän saa ihmiset raivon valtaan! -- Nyt, kun minulla on uudempi Office-versio, niin sitä ei enää ole. Onpahan Microsoft edes siinä asiassa kuunnellut asiakkaitaan.

Silloin, kun minulla oli vielä se hirvitys koneessani, niin sen piilottaminenhan ei auttanut, vaan yhtäkkiä se taas pulpahti häiritsemään kirjoittamistani ja työtäni. En muista enää, mitä sille tein. Sain sen kuitenkin lopulta nitistetyksi! Jossakin oli sellainen asetus, että sen saattoi tuhota lopullisesti, ikipäiviksi, tappaa, syöstä se bittihelvetin tuleen!

Sanoin, että hermostuin siihen taannoin, eli siitä on aikaa. En minä sitä kauan katsellut, mutta muistin asian noita muita viestejä lukiessani. Asetuksista avustajan saa pois niin, ettei se enää palaa kummittelemaan. Ei tarvitse ihan bittihelvettiin lähettää ressukkaa.

• Hintriika kirjoitti:

oman office-avustajani kanssa.
        Meni suurinpiirtein näin:

Minä aloitin kohteliaasti:
        - Moi!
        Hän raapi päätään ja kysyi:
        - Mitä haluat tehdä?
        Ajattelin laskea hiukan leikkiä ja vastasin:
        - Vaikkapa antaa sulle pusun.
        Avustaja siinä silmät soikeana ja sanoo:
        - Epäselvää, mitä tarkoitat, voisitko tarkentaa kysymystäsi?
        - Niin...sellaista lähikontaktia minä vaan...
        Ja tämä pöhkö vastaa:
        - Ota pois marginaali, tönäise piirustusobjektia vähän kerrallaan ym ym...
        - Haista kukkanen!
        Ja taas sama alusta:
        - On epäselvää, mitä tarkoitat, bla bla...
        - Suksi suolle!
        - Sijoita sivunumerot mihin tahansa sivulla...
        Muuta tabulaattorin sijaintia itä-aasialaisessa tekstissä...

Siinä mulla on avustaja! Välillä se huokailee, mulkoilee ja raapii päätään tai jopa rupeaa pyöränsä viereen nukkumaan. Hyppää sitten kuin sätkyukko, jos vähänkään hiirtä hipaisee... :-D

• Kiva taas tavata ja lukea juttujasi. Olisi se mukavaa jos edes auto olisi kohtelias.

Taidat muuten kohdella Mazdaa paremmin kuin Mossea. Muistan kun potkaisit Mosseasi talvipakkasella kun startti ei onnistunut. Potkun jälkeen auto lähti käyntiin ja Sinuakos nauratti. Mazda taitaa olla kiltimpi!?

Meillä on yhteisenä tuo tanssiharrastus, minulla tosin vaan paritanssi mutta Sinulla tuo hieno espanjalainen Flamengo. Pääasia, että viihdytään ja voidaan.

Miten Edison ja Gilda voivat. Vieläkö Gilda kurittaa Edisonia? Ne naiset, ne naiset!

Vaai on meillä samanlaiset tietokoneetkin, tällaiset matkamallit, "läppäreiksi" sanotut.

Mitäs muuten sanoisit jos autot rupeaisivat suuttumaan. Yht'äkkiä kuuluisi kesken korpitaipaleen " minä en enää tätä ylinopeutta ja muuta retuutusta kestä, sammutan moottorini, kävele loppumatka kun et ajaa osaa".

Ei mikään auto Sinulle näin puhuisi mutta muille.

Ihania syyspäiviä teille kaikille siellä jossain!

Ruuneperi

P.S. Koneessani lukee tervetuloa!

• Maalaismies*

Antiikin aikaisen kirjallisuuden lukijana olen yrittänyt saada selville, millä tavoin sen ajan viisaat, esim. Sokrates, olivat tietonsa hankkineet. Tyhjästä ei viisaaksi tulla - paitsi hetkinen!

Kaikkihan tietävät Sokrateen hankkineen tietonsa keskustelemalla ja väittelemällä oppineiden, hallitusmiesten, käsityöläisten, sotureiden ja oppimattomienkin kanssa. Mutta muistiini on jäänyt eräs hänen tekemänsä "harjoitus", josta kyllä ei ole suurempaa meteliä pidetty.

Kerrotaan nimittäin Sokrateen usein jääneen paikalleen milloin mihinkin noin puoleksi tunniksi. Hän vain seistä jökötti paikallaan reagoimatta mitenkään mihinkään. Sitten hän jatkoi taas valppaana ja terävänä - vielä vanhanakin.

Olen ryhtynyt kokeilemaan tätä aivojen harjoitusta. Siinä ikäänkuin katkaistaan virta tietokoneesta, vedetään kosketin seinästä. Ajatus pysähtyy tyystin, asettuu lepoon, latautuu itsekseen ja käynnistyy uudelleen.

Kantsii Ruuneperi, sinunkin kokeilla! Ei tarvita kävelysauvoja eikä punttisalia, ei hikeen juoksemista. Jos vielä onnistuu löytämään hiljaisen paikan ääniltä, teho on ilmeinen.

• Minusta tuntuu, että tuo päässä oleva tietokoneeni olisi aika tehokaskin mutta energiaa on niin vähän käytössä, ettei kaikkea saa irti.

Jos minulla on vaikea ongelma ratkaistavana niin pitkälleen on on mentävä. Yhteys ulkomaailmaan poikki mutta ei pystyasennossa.

Olen muuten myös huomannut, että jos asiat eivät suju on hyvä keino pysähtyä ajattelemaan ja ratkaista ongelma sillä. Päähän ei ole mikään hartioiden koriste vaan ajatteluun tarkoitettu ruumiinosa.

Pidämme, muuten, hyvin yksinkertaisina esimerkiksi Pythagoraan väittämää: Hypotenuusan neliö on kateettien neliöiden summa. Miten Pythagoras tähän päätyi, ilmeiseti kokeilemalla, tietokonetta ei ollut, tuskin taulua ja liitua.

Entäs Archimedeen lait? Kaksi lakia on fysiikassa, kolmas on vääräleukojen keksimä enkä sitä kerro.

• Maalaismies*
        Ruuneperi kirjoitti:

Minusta tuntuu, että tuo päässä oleva tietokoneeni olisi aika tehokaskin mutta energiaa on niin vähän käytössä, ettei kaikkea saa irti.

Jos minulla on vaikea ongelma ratkaistavana niin pitkälleen on on mentävä. Yhteys ulkomaailmaan poikki mutta ei pystyasennossa.

Olen muuten myös huomannut, että jos asiat eivät suju on hyvä keino pysähtyä ajattelemaan ja ratkaista ongelma sillä. Päähän ei ole mikään hartioiden koriste vaan ajatteluun tarkoitettu ruumiinosa.

Pidämme, muuten, hyvin yksinkertaisina esimerkiksi Pythagoraan väittämää: Hypotenuusan neliö on kateettien neliöiden summa. Miten Pythagoras tähän päätyi, ilmeiseti kokeilemalla, tietokonetta ei ollut, tuskin taulua ja liitua.

Entäs Archimedeen lait? Kaksi lakia on fysiikassa, kolmas on vääräleukojen keksimä enkä sitä kerro.

Arvelinkin tämän tyyppisen ajattelumallin kiinnostavan sinua. Olet jopa kehittänyt siitä itse toimivan sovelluksen. Saattoi olla, että Sorateella oli levottomat kotiolot (Ksantippa), joten hän joutui kehittämään "pystymallin".

Ihmisten päät on ahdettu täyteen "virikkeitä", aina soi ja näkyy, hiljaisuus ahdistaa. Sitten aivojen tietokone kaatuu, se on tukossa eikä kykene ratkaisemaan minkäänlaista ongelmaa.

Vanhan kansan kerrotaan lähteneen metsään, kun ongelmat alkoivat kasaantua. Jonkin ajan kuluttua tultiin rauhoittuneena kotiin, työt jatkuivat ja elämä oli siltä osin ok.

Oma sovellukseni on yksinäinen aamulenkki.

• Sinikynä

Siinäpä kysymys.
      Se tuli eteeni, kun päätin säästää vähän fyffeä ja imuroida ilmaisen tekstinkäsittelyohjeman netistä.
      Kysymyksessä on Open Office, joka on monien mielestä vähintäin yhtä hyvä, jos ei parempikin, kuin Windowsin Office.
      Itse ohjelman imurointi meni kyllä nappiin, mutta sitten kun piti vielä saada se suomenkielinen oikoluku -ja tavutusosa, niin sitten meni ensin sormi suuhun ja sitten rupesi ottaan päähän.
      Olin jo ehtinyt ilmoittautua eläkeväen atk-täydennyskurssillekin sen vuoksi, että ohjelmat uudistuu sellaista vauhtia, että perässä ei tahdo pysyä.
      Mitä mä nyt siellä kurssilla teen, kun minulla ei ole toimivaa tekstinkäsittelyohjelmaa, jonka vuoksi sinne kurssille juuri olin menossa.
      Auttakaa ihmeessä miestä.
      Varmaan joillakin teistä on tämä Open Office.
      Miten sen oikolukuosan saa toimimaan?
      Tulikohan säästettyä väärässä paikassa?

• Iili

En valitettavasti osaa auttaa varsinaisessa ongelmassa, mutta ehdotan seuraavaa:

Hanki Windowsin opiskelija/opettaja-Office-versio. Se on paljon halvempi kuin tavallinen Office, mutta ohjelmat ovat samat PowerPointia, Outlookia ja Exceliä myöten. Tietokantaohjelmaa siinä ei ole. -- Varmaan itse venytin vähän totuutta siinä, että en ollut opiskelijana muualla kuin kesäyliopistossa. Kukaan ei kuitenkaan kysynyt, olenko opiskelija vai en. En muista hintaa, mutta se oli todella paljon halvempi kuin tavallinen Office-paketti.

Ennen sitä imuroin 602 Text -ohjelman, joka maksoi vain 28 €. Se on kaikin puolin hyvä, mutta siihen ei voi ollenkaan saada suomenkielistä oikolukua. (Siksi hankinkin se toisen.) Sen sijaan, jos kirjoittaa englanniksi, niin se jopa lukee tekstin ääneen. Sen taulukkolaskentaohjelma ei ole yhteensopiva MicrosoftExcelin kanssa, vaikka mainos sanoo niin. Tekstinkäsittely kyllä on yhteensopiva.

• muori67ejk
        Iili kirjoitti:

En valitettavasti osaa auttaa varsinaisessa ongelmassa, mutta ehdotan seuraavaa:

Hanki Windowsin opiskelija/opettaja-Office-versio. Se on paljon halvempi kuin tavallinen Office, mutta ohjelmat ovat samat PowerPointia, Outlookia ja Exceliä myöten. Tietokantaohjelmaa siinä ei ole. -- Varmaan itse venytin vähän totuutta siinä, että en ollut opiskelijana muualla kuin kesäyliopistossa. Kukaan ei kuitenkaan kysynyt, olenko opiskelija vai en. En muista hintaa, mutta se oli todella paljon halvempi kuin tavallinen Office-paketti.

Ennen sitä imuroin 602 Text -ohjelman, joka maksoi vain 28 €. Se on kaikin puolin hyvä, mutta siihen ei voi ollenkaan saada suomenkielistä oikolukua. (Siksi hankinkin se toisen.) Sen sijaan, jos kirjoittaa englanniksi, niin se jopa lukee tekstin ääneen. Sen taulukkolaskentaohjelma ei ole yhteensopiva MicrosoftExcelin kanssa, vaikka mainos sanoo niin. Tekstinkäsittely kyllä on yhteensopiva.

minä olen kyllä ihan pihalla,kun lumi-ukko,kun luin noista ohjelmista.Minulle pitäisi jonkun tulla vääntämään rautalangasta noi jutut.Kyllä ottaa päähän kun ei ymmärrä.!!!

• Iili
        muori67ejk kirjoitti:

minä olen kyllä ihan pihalla,kun lumi-ukko,kun luin noista ohjelmista.Minulle pitäisi jonkun tulla vääntämään rautalangasta noi jutut.Kyllä ottaa päähän kun ei ymmärrä.!!!

Älä nyt ota itseesi tätä, mutta sinä kysyit rautalankamallia.

Usein ohjelmat ovat valmiiksi koneessa jo ostettaessa. Sinullakin on varmasti virustojunta- ja palomuuriohjelmat. Minullakin oli Microsoftin jonkinlainen ohjelmapaketti edellisessä koneessani. Kun ostin uuden, niin siinä ei ollut mitään tekstinkäsittelyohjelmaa, jolla olisin voinut kirjoittaa.

Office-paketti = Microsoftin ohjelmapaketti, johon kuuluu monia ohjelmia. Windows on Mictosoftin käyttöjärjestelmä. Sen kilpailijoita on mm. Linux, joka on ilmainen. Microsoft on tehnyt rahastamisesta ja kaiken maailman maksuista suoranaista taidetta.

Word = tekstinkäsittelyohjelma, jolla varmaankin itse kirjoitat, kun tulee tarve kirjoittaa ja säästää kirjoituksesi.

Excel = taulukkolaskentaohjelma, jolla voi tehdä monimutkaisiakin laskelmia monella muuttujalla. Sillä on monta muutakin käyttöä.

PowerPoint = ohjelma, jolla voi esittää ja tehdä kuvitettua materiaalia ja esittää sitä esimerkiksi projektorin välityksellä seinälle kuva tai "slide" tai sivu kerrallaan. Se on yleinen keino näyttää esittely- tai oppimateriaalia. Sitä käyttävät paljon myyntimiehet, opettajat ja luennoitsijat.

Outlook = sähköposti-, kalenteri- ym. ohjelma, jollainen on tavallisesti kaikilla työpaikoilla.

Tietokantaohjelma = ohjelma, johon voi tallentaa paljon tietoa, ja sitten pomia sitä tietoa erilaisina yhdistelminä ja erilaisilla krtiteereilla.

Freeware-ohjelma = ilmainen ohjelma, jonka voi imuroida internetistä. Hyvin usein freeware-ohjelma on jonkinlainen typistetty versio, ja laajempi versio on maksullinen.

Täysin ilmaisa ohjelmia on esim. Ad-aware, joka sinullakin mahdollisesti on. Jos ei ole, niin hanki se kiireen vilkkaa. Nykyisen version nimi on Ad-aware SE. Sillä tarkistetaan, ettei koneeseen ole ilmaantunut vakoiluohjelmia, jotka levittävät sinun internet-käyttäytymisestäsi tietoja mainostajille. -- Toinen ilmainen ja tärkeä ohjelma on Adobe (Acrobat) Reader, jolla voi lukea PDF-muodossa esitettyjä internet-sivuja. Yleensä sivun lähettäjä ilmoittaa, mistä voit ladata ohjelman, jos sitä ei ole koneellasi. -- PDF on sikäli varma tekstimuoto, että jos sen lähettää esim. sähköpostissa, niin vastaanottaja ei voi muuttaa siitä mitään. Valtionhallinnon sivut ovat siksi aina PDF-muodossa.

• capt.cöpenick ejk
        Iili kirjoitti:

Usein ohjelmat ovat valmiiksi koneessa jo ostettaessa. Sinullakin on varmasti virustojunta- ja palomuuriohjelmat. Minullakin oli Microsoftin jonkinlainen ohjelmapaketti edellisessä koneessani. Kun ostin uuden, niin siinä ei ollut mitään tekstinkäsittelyohjelmaa, jolla olisin voinut kirjoittaa.

Office-paketti = Microsoftin ohjelmapaketti, johon kuuluu monia ohjelmia. Windows on Mictosoftin käyttöjärjestelmä. Sen kilpailijoita on mm. Linux, joka on ilmainen. Microsoft on tehnyt rahastamisesta ja kaiken maailman maksuista suoranaista taidetta.

Word = tekstinkäsittelyohjelma, jolla varmaankin itse kirjoitat, kun tulee tarve kirjoittaa ja säästää kirjoituksesi.

Excel = taulukkolaskentaohjelma, jolla voi tehdä monimutkaisiakin laskelmia monella muuttujalla. Sillä on monta muutakin käyttöä.

PowerPoint = ohjelma, jolla voi esittää ja tehdä kuvitettua materiaalia ja esittää sitä esimerkiksi projektorin välityksellä seinälle kuva tai "slide" tai sivu kerrallaan. Se on yleinen keino näyttää esittely- tai oppimateriaalia. Sitä käyttävät paljon myyntimiehet, opettajat ja luennoitsijat.

Outlook = sähköposti-, kalenteri- ym. ohjelma, jollainen on tavallisesti kaikilla työpaikoilla.

Tietokantaohjelma = ohjelma, johon voi tallentaa paljon tietoa, ja sitten pomia sitä tietoa erilaisina yhdistelminä ja erilaisilla krtiteereilla.

Freeware-ohjelma = ilmainen ohjelma, jonka voi imuroida internetistä. Hyvin usein freeware-ohjelma on jonkinlainen typistetty versio, ja laajempi versio on maksullinen.

Täysin ilmaisa ohjelmia on esim. Ad-aware, joka sinullakin mahdollisesti on. Jos ei ole, niin hanki se kiireen vilkkaa. Nykyisen version nimi on Ad-aware SE. Sillä tarkistetaan, ettei koneeseen ole ilmaantunut vakoiluohjelmia, jotka levittävät sinun internet-käyttäytymisestäsi tietoja mainostajille. -- Toinen ilmainen ja tärkeä ohjelma on Adobe (Acrobat) Reader, jolla voi lukea PDF-muodossa esitettyjä internet-sivuja. Yleensä sivun lähettäjä ilmoittaa, mistä voit ladata ohjelman, jos sitä ei ole koneellasi. -- PDF on sikäli varma tekstimuoto, että jos sen lähettää esim. sähköpostissa, niin vastaanottaja ei voi muuttaa siitä mitään. Valtionhallinnon sivut ovat siksi aina PDF-muodossa.

Sitten joku perillä oleva neuvoi päivittämisen.
        Norton vaihtui F-Secureksi.
        Kuulemma tehokkaita ilmaisiakin virustorjuntatahoja on.

• muori67ejk
        Iili kirjoitti:

No tässä se taas nähtiin,kun sen vääntää rautalangasta,niin perille menee Kiitos oikein paljon,se oli selko kieltä. Terveisin Muori67.

• Iili
        capt.cöpenick ejk kirjoitti:

Sitten joku perillä oleva neuvoi päivittämisen.
        Norton vaihtui F-Secureksi.
        Kuulemma tehokkaita ilmaisiakin virustorjuntatahoja on.

Mitä Ad-Awaresta ei neuvottu? Tätä nykyistä versiota päivitetään vähintään kerran viikossa.

http://www.download.com/Ad-Aware-SE-Personal-Edition/3003-8022_4-10399602.html?tag=tab_rev

Minulla itselläni on koneessa palomuuri, virustorjuntaohjelma, ja olen pannut asetukset niin, että "temporary internet files" häviää, kun suljen koneen. -- Kuitenkin Ad-Aware löytää vähän väliä vakoiluohjelmia koneestani, vaikka käyn varsin "viattomilla" internet-sivuilla.

Olen pannut merkille, että Venäjältä, entisistä sosialistimaista ja Kauko-Idästä tulee lähes aina data-minereita tai muita kiusankappaleita. Hyvin usein myös amerikkalaisilta sivuilta, mutta ei ollenkaan niin paljon.

Minulla on Nortonin virustorjuntaohjelma ja palomuuri sen vuoksi, että taloverkkoni operaattori vaatii sen. Se oli ilmainen, kun se kuuluu firman palveluun. (Maksan laajakaistasta vain 8 € kuukaudessa.) Palvelun tarjoajalla on sitten vielä lisäksi omat palomuurinsa ja virustorjuntaohjelmansa.

• Iili
        Iili kirjoitti:

Kun kirjoitin rautalankamalliani, niin en muistanut sen Micosoftin tietokantaohjelman nimeä, kun minulla ei ole sitä. Nyt muistin: Sen nimi on MicrosoftAccess.

• mummukulta
        Iili kirjoitti:

Kun kirjoitin rautalankamalliani, niin en muistanut sen Micosoftin tietokantaohjelman nimeä, kun minulla ei ole sitä. Nyt muistin: Sen nimi on MicrosoftAccess.

Voi kun te kirjoitatte hienosti noista ohjelmista. Useimmathan niistä ovat minunkin koneellani mutta - mitä niillä teen!

Olen jo kirjoittanut muistelmat, sukutiedot ja paljon muuta. Kaikki on tallessa. Nyt ei ole koneella enää kovin paljon sen suuntaista käyttöä.

Minun koneelleni putkahti taukokuvaksi ihmeellisen kaunis maisemakuva. On vesiputousta, liplattavia laineita ja perhosia. Katselen sitä ihan mielikseni mutta ei se minulle kyllä mitään tervetuloa toivota, niinkuin Lyyli tuolla alussa kertoili omasta koneestaan. Harmi, voisi se senkin tehdä.

Jokapäivä tämä kone kuitenkin vetää kummallisesti puoleensa ja onhan siinä sähköposti - se kaikkein tärkein.

• Iili
        mummukulta kirjoitti:

Voi kun te kirjoitatte hienosti noista ohjelmista. Useimmathan niistä ovat minunkin koneellani mutta - mitä niillä teen!

Olen jo kirjoittanut muistelmat, sukutiedot ja paljon muuta. Kaikki on tallessa. Nyt ei ole koneella enää kovin paljon sen suuntaista käyttöä.

Minun koneelleni putkahti taukokuvaksi ihmeellisen kaunis maisemakuva. On vesiputousta, liplattavia laineita ja perhosia. Katselen sitä ihan mielikseni mutta ei se minulle kyllä mitään tervetuloa toivota, niinkuin Lyyli tuolla alussa kertoili omasta koneestaan. Harmi, voisi se senkin tehdä.

Jokapäivä tämä kone kuitenkin vetää kummallisesti puoleensa ja onhan siinä sähköposti - se kaikkein tärkein.

Siihen voi piirtää kuvia, tai ottaa valmiita kuvia kuvapankista, siihen voi liittää valokuvia. Ihan pikkuisen niitä voi vaikka käsitellä. - Jos innostut niistä kuvista, niin voit seuraavaksi hankkia oikean kuvankäsittelyohjelman. Kuvankäsittelyn kanssa aika ei tule pitkäksi. Hyvällä ohjelmalla voi tehdä sellaisia kuvia kuin tahtoo.

Kuva valehtelee enemmän kuin tuhat sanaa!

• Sinikynä
        Iili kirjoitti:

hyvistä vinkeistä.
        Jos minä noudatan Iilin neuvoa ja hankin sen Windowsin Officen, niin siinä tapauksessa minulta meni sekä rahat, että hermot.
        Kuten avaustekstissä sanoin, yritin säästää jommankumman, mutta yrittänyttähän ei laiteta.
        Odotan vielä pari päivää, josko joku ystävällinen sielu toisi avun sen Open Officen oikolukuohjelman asentamiseksi.
        Odotellessa yritän niin maan perusteellisesti asentaa sen ohjelman.

• Iili
        Sinikynä kirjoitti:

hyvistä vinkeistä.
        Jos minä noudatan Iilin neuvoa ja hankin sen Windowsin Officen, niin siinä tapauksessa minulta meni sekä rahat, että hermot.
        Kuten avaustekstissä sanoin, yritin säästää jommankumman, mutta yrittänyttähän ei laiteta.
        Odotan vielä pari päivää, josko joku ystävällinen sielu toisi avun sen Open Officen oikolukuohjelman asentamiseksi.
        Odotellessa yritän niin maan perusteellisesti asentaa sen ohjelman.

...silloin, kun minulla ei ollut mitään tekstinkäsittelyohjelmaa. En kuitenkaan hankkinut sitä, koska pelkäsin, ettei se ole yhteensopiva Microsoft-ohjelmien kanssa. Vanhassa koneessani nimittäin on täysi Microsoftin ohjelmapaketti, ja koneessa oli paljon sellaista, jonka halusin siirtää uudelle koneelleni. (Olen pöytälaatikkokirjoittaja.)

En voinut asentaa sitä Microsoftin pakettia uuteen koneeseeni. Vanhassa se oli valmiiksi asennettuna, mutta CD-levyssä oli jokin vika eikä antanut asentaa itseään ollenkaan. Microsoftin puhelinneuvonta olisi maksanut 100 €, eikä ollut mitään takeita siitä, että neuvonta olisi auttanut. (Kysymyksessä oli WIN98.) Se uusi XP:n opiskelijaversio oli halvempi.

Miksi ajattelet, että Windows Officen kanssa menee hermot? Rahathan tietysti menee, se on selvä. - Ennen Microsoftin ohjelmia minulla oli töissä Word Perfect. Se oli noin sata kertaa parempi ohjelma kuin Word. Sen puhelinapu oli loistavaa, todella avuliasta. - Nyt olen sitten jo niin tottunut Wodiin, että en enää kaipaa Word Perfectiä. (Tietysti Wordkin on tullut paremmaksi alkuajoistaan.)

• ii-li
        Iili kirjoitti:

...silloin, kun minulla ei ollut mitään tekstinkäsittelyohjelmaa. En kuitenkaan hankkinut sitä, koska pelkäsin, ettei se ole yhteensopiva Microsoft-ohjelmien kanssa. Vanhassa koneessani nimittäin on täysi Microsoftin ohjelmapaketti, ja koneessa oli paljon sellaista, jonka halusin siirtää uudelle koneelleni. (Olen pöytälaatikkokirjoittaja.)

En voinut asentaa sitä Microsoftin pakettia uuteen koneeseeni. Vanhassa se oli valmiiksi asennettuna, mutta CD-levyssä oli jokin vika eikä antanut asentaa itseään ollenkaan. Microsoftin puhelinneuvonta olisi maksanut 100 €, eikä ollut mitään takeita siitä, että neuvonta olisi auttanut. (Kysymyksessä oli WIN98.) Se uusi XP:n opiskelijaversio oli halvempi.

Miksi ajattelet, että Windows Officen kanssa menee hermot? Rahathan tietysti menee, se on selvä. - Ennen Microsoftin ohjelmia minulla oli töissä Word Perfect. Se oli noin sata kertaa parempi ohjelma kuin Word. Sen puhelinapu oli loistavaa, todella avuliasta. - Nyt olen sitten jo niin tottunut Wodiin, että en enää kaipaa Word Perfectiä. (Tietysti Wordkin on tullut paremmaksi alkuajoistaan.)

Mainitsin tuolla edellä 602 Text -ohjelman. Sillä voi tallentaa tidostoja myös PDF-muotoon, mitä Wordillä ei voi tehdä.

Voiko Open Officen ohjelmilla tehdä sen?

Joskus, ei tosin usein, se on varsin tapeellista. Esim. jos lähettää jotakin "virallista" tietoa tai meilaa viranomaislle, vakuutusyhtiölle tai jollekin julkiselle taholle jotakin. Se antaa tavallaan vaikutelman, että lähettäjä on vakavissaan. PDFhän on ikäänkuin valokuva siitä, mitä on kirjoittanut, kun sitä ei voi mitenkään muuttaa tai editoida.

• Iili kirjoitti:

Mitä Ad-Awaresta ei neuvottu? Tätä nykyistä versiota päivitetään vähintään kerran viikossa.

http://www.download.com/Ad-Aware-SE-Personal-Edition/3003-8022_4-10399602.html?tag=tab_rev

Minulla itselläni on koneessa palomuuri, virustorjuntaohjelma, ja olen pannut asetukset niin, että "temporary internet files" häviää, kun suljen koneen. -- Kuitenkin Ad-Aware löytää vähän väliä vakoiluohjelmia koneestani, vaikka käyn varsin "viattomilla" internet-sivuilla.

Olen pannut merkille, että Venäjältä, entisistä sosialistimaista ja Kauko-Idästä tulee lähes aina data-minereita tai muita kiusankappaleita. Hyvin usein myös amerikkalaisilta sivuilta, mutta ei ollenkaan niin paljon.

Minulla on Nortonin virustorjuntaohjelma ja palomuuri sen vuoksi, että taloverkkoni operaattori vaatii sen. Se oli ilmainen, kun se kuuluu firman palveluun. (Maksan laajakaistasta vain 8 € kuukaudessa.) Palvelun tarjoajalla on sitten vielä lisäksi omat palomuurinsa ja virustorjuntaohjelmansa.

Myyjän olisi pitänyt opastaa Aware-SE:n päivittämisen tärkeys.

Helppoa sitten kun asiasta pääsee jyvälle.

Miten vaarallinen tämä Jawa virusvaroitus on josta kone joskus varoittaa?

• saara.dma

Olen käyttänyt OpenOffice -ohjelmaa, josta on nyt uusi 2-versio. Se on ihan hyvä ohjelma, suomalaista oikolukua ja tavutusta siinä tuskin on, mutta en pidä niitä erityisen tarpeellisina.

Kuvankäsittely on nyt mielenkiintoni kohteena ja totean, että se on aika kova pala. Yksinkertaiset rajaukset kyllä on helppo oppia, mutta hienouksien opettelemiseen täytyy varata aikaa.

• Iili
        ii-li kirjoitti:

Mainitsin tuolla edellä 602 Text -ohjelman. Sillä voi tallentaa tidostoja myös PDF-muotoon, mitä Wordillä ei voi tehdä.

Voiko Open Officen ohjelmilla tehdä sen?

Joskus, ei tosin usein, se on varsin tapeellista. Esim. jos lähettää jotakin "virallista" tietoa tai meilaa viranomaislle, vakuutusyhtiölle tai jollekin julkiselle taholle jotakin. Se antaa tavallaan vaikutelman, että lähettäjä on vakavissaan. PDFhän on ikäänkuin valokuva siitä, mitä on kirjoittanut, kun sitä ei voi mitenkään muuttaa tai editoida.

Taisin viedä koko keskustelun sivuraiteille.

• fiiuliN

Hiljalleen lipuu elämämmekin "taivaan tuuliin".
      Kuljettaako se meidät taivaaseen , vai uppoammeko jonnekin meren myrskyihin.

Siinä onkin miettimisen aihetta. Onko tämä ainoa elämämme, vai jatkammeko jossain toisessa aikakaudessa.

Näemmekö koskaan näitä ihania vuodenaikojamme, kukkasiaan avaavaa kevättä, lämmintä hehkuvaa kesää, ruskan koristamaa syksyä ja pakkasen ja lumen kaunistamaa valkoista maailmaa ja kimmeltäviä tähtiä pimenevissä illoissa.

Meidän olisikin kai nautittava tällä hetkellä kaikesta siitä mitä meille on levähdys tukioksi annettu.

• Pääsky64

luvan vielä olla täällä nauttimassa,niin osammeko olla ettemme ajattele mitään nektiivisesti, minä muuten uskon että tämä on vain kajastus siitä tulevasta , siellä on täydellistä vasta,,,,,vaikka se epäilys tulee kuitenkin aina kun on tehnyt synniksi sanottua,mutta on olemassa teille kilteille vielä parempaa ,jos ei meikäläinen pääsisikkään,,,,ainakin lapset saavat nähdä,minusta kylmää kun kuulen että jonkun tuhkat on heitettävä mereen tai tunturiin tai minne vain,siksi kun hän on luullut että maassa se jatkuu tai että ei ole muuta, tämä elämän arvaamattomuus tekee siitä sellaisen ettei pitkästy,kun matto vedetään alta emmekä voi mitään,

• Leny

Minulta katkesi puoli viiden aikaan kesken surffailun nettiyhteys. Irroittelin johtoja, käynnistelin konetta - ei apua.
      Soitin tekniseen tukeen. Siellä ystävällinen nainen neuvoi. Mentiin käynnistä valikosta Suorita painikkeesta näpyttelemään. Tein kuten käskettiin ja taas on kaista avoinna.

• Maalaismies*

Missä menet, nukutko Ruuneperi? Entropia, mitä se on? epäjärjestys, kaikkiko katoaa? Entä museot, Kaisaniemi, kehä kolmonen, Esa Pekka Salonen, eikö millään ole merkitystä? Suuret kysymykset valtaavat EU:n...

• Vuoleskelen puukolla lyijykynääni kirjoitusaikomuksin.

Kirjoittelevat niin hienoja, että putosin vallan kärryiltä.

• Maalaismies*
        Ruuneperi kirjoitti:

Vuoleskelen puukolla lyijykynääni kirjoitusaikomuksin.

Kirjoittelevat niin hienoja, että putosin vallan kärryiltä.

Minä onneton provosoiduin tuossa Sinikynän ketjussa. Sisälläni asuva maalaissaarnaaja astui esiin. Tappelin jonkun hiton äidin, vieläpä äidin äidin (muka) kanssa siitä että minäkin olisin suu vaahdossa keräämässä bonuksia joistakin h-n optioista, jos sellaisia tarjottaisiin. Vähän niin kuin, että minäkin murhaisin lapseni, jos sellainen tilaisuus tulisi. En kun en.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Naisella tisulit, kuin lehemän utarehet

Oli kyllä isot tisulit naisella, kuin lehemän utarehet, vaikka paita oli päällä, niin tisulit erottui.
      Sinkut
      77
      8852
    2. Oliko pakko olla taas tyly?

Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli
      Ikävä
      66
      2845
    3. Nyt tajusin mitä haet takaa

En epäile etteikö meillä olisi kivaa missä vaan. Se on iso hyppy henkisellä tasolla sinne syvempään päätyyn, kuten tiedä
      Ikävä
      18
      2098
    4. Mitä haluaisit tänään sanoa kaivatullesi?

Onko sydämelläsi jotain?
      Ikävä
      157
      2021
    5. Kemijärven festarit 2025

Onpas taas niin laimea meininki. Eikö tosiaan saada parempia artisteja? ☹️
      Kemijärvi
      21
      1973
    6. Johanna Tukiainen hakkasi miehen sairaalaan!

Viime päivien tiktok-keskusteluissa on tullut esiin, että Johanna Tukiainen on jatkanut väkivaltaista käytöstään. Hän h
      Kotimaiset julkkisjuorut
      138
      1881
    7. Kukapa se Ämmän Kievarissa yöllä riehui?

En ole utelias, mutta haluaisin tietää, kuka riehui Ämmän Kievarissa viime yönä?
      Suomussalmi
      30
      1740
    8. Kaksi tyttöä putosi

Minkä takia ne tytöt katolle oli kiivenny?
      Helsinki
      46
      1566
    9. Tekikö mieli laittaa viesti?

Miten on? 😌
      Ikävä
      103
      1502
    10. Salilla oli toissapäivänä söpö tumma

Nuori nainen, joka katseli mua. Hymyili kun nähtiin kaupan ovella sen jälkeen
      Ikävä
      41
      1256
    Aihe