Diapam, lisääkö ruokahalua?

Oon ny syöny kyseistä lääkettä muutaman päivän ajan ahdistkseen ja tuntuu, että tarttis koko ajan syödä jotain. Annos on 5mg 3 kertaa päiväs ja mä tuun hulluks jos tää syömis himo ei häviä. Ei oo kauheen kivaa lihoo taas kymmeniä kiloja lääkkeen takia.

Että onkos jollain kokemusta tällasesta? Vai johtuuko toi ruokahalu ehkä ahdistuksen vähenemisestä? Tai jotain..?
84471
Äänestä

Muut lukivat myös

Vastaukset 8

Vanhimmat

...kysymykseesi. Itse veikkaisin tuota ahdistuksen vähenemistä.

Äänestä

Itselläni ei ole diapam lääkitys mutta samaan lääkeryhmään kuuluu eli bentsodiatsepiineihin. Omalla kohdallani olen huomannut että lisää ruokahalua ja joillain toisilla ei.

Äänestä

on unilääkkeenä joka toinen ilta. Lisäksi Sepram-annosta lisättiin ja lihoin pari kiloa kuukaudessa. Itse ajattelen, että lihominen johtui lääkkeen aiheuttamasta väsymyksestä ja ehkä siitäkin, että ajattelin, että olen nyt sairas ja täytyy lepäillä paljon ja vähensin liikuntaa myös.

Kun lääkkeen aiheuttama pahin alkuväsymys hellitti, päätin, että kilot on ruvettava heti pudottamaan. Rupesin liikkumaan hyötyliikunnan lisäksi runsaasti kävellen tai pyöräillen ja muutin ruokani kevyemmäksi ja kuitupitoisemmaksi. Vähensin makeita ja lihaa ja lisäsin kasviksia, hedelmiä ja join vettä joka aterian välissä, ettei himottaisi syödä niin paljon. Ruoan määrän säännöstelin.

On hyvä vinkki, että syö päivittäin lautasmallin mukaan, eli puolet lautasesta kasviksia (ilman suolaa ja rasvaa), neljäsosa perunaa ja neljäsosa lihaa, eikä anna itselleen lupaa santsata. Yritän syödä nyt kellon mukaan säännöllisesti ja annokset aina säännöstellen. Parissa viikossa sain nuo 2 kiloa pois. En tosiaan halua enää lihoa, kun muutama vuosi sitten pudotin painoa 13 kg ja olo kevyempänä on niin hyvä.

Äänestä
  • sinällään aiheuttaisi painonnousua.

    Äänestä

  • mikä... kirjoitti:

    sinällään aiheuttaisi painonnousua.

    turvota tai nosta ruokahalua, mutta jos lepäily nousee vuorokaudessa kovin pitkäksi, jo se lihottaa sinänsä muuhun aktiivisuuteen verrattuna. On tietoisesti listättävä hengästyttävää liikuntaa, joka korvaa pidentyneet makailut.

    Äänestä

  • mikä... kirjoitti:

    sinällään aiheuttaisi painonnousua.

    lisääkö se ruokahalua? En oo missään vaiheessa väittäny et lääke itessään lihottais, vaan tää ylenpalttinen syömis himo ja nälkä.

    Että onko kellään kokemusta siitä että pamit lisäis näläntunnetta päivittäin käytettynä? En siis nuku pitkin päivää, kun ei nää mua juurikaan väsytä ja nää on määrätty siihen ahdistukseen, ei unettomuuteen.

    Unettomuuteen käytän sitten erikseen siihen tarkotettuja lääkkeitä, kun nää pamit ei mulla siihen auta. En kylläkään tällä hetkellä ole tarvinu niitäkään, ku oon saanu uni rytmin taas toistaseks kuntoon.

    Äänestä

  • Pipa kirjoitti:

    lisääkö se ruokahalua? En oo missään vaiheessa väittäny et lääke itessään lihottais, vaan tää ylenpalttinen syömis himo ja nälkä.

    Että onko kellään kokemusta siitä että pamit lisäis näläntunnetta päivittäin käytettynä? En siis nuku pitkin päivää, kun ei nää mua juurikaan väsytä ja nää on määrätty siihen ahdistukseen, ei unettomuuteen.

    Unettomuuteen käytän sitten erikseen siihen tarkotettuja lääkkeitä, kun nää pamit ei mulla siihen auta. En kylläkään tällä hetkellä ole tarvinu niitäkään, ku oon saanu uni rytmin taas toistaseks kuntoon.

    kyllä maistuu mulle ainaskin kaikki, suolanen ja makea kun pamia ottaa. mutta en oo ainakaan lihonnut

    Äänestä

  • Pipa kirjoitti:

    lisääkö se ruokahalua? En oo missään vaiheessa väittäny et lääke itessään lihottais, vaan tää ylenpalttinen syömis himo ja nälkä.

    Että onko kellään kokemusta siitä että pamit lisäis näläntunnetta päivittäin käytettynä? En siis nuku pitkin päivää, kun ei nää mua juurikaan väsytä ja nää on määrätty siihen ahdistukseen, ei unettomuuteen.

    Unettomuuteen käytän sitten erikseen siihen tarkotettuja lääkkeitä, kun nää pamit ei mulla siihen auta. En kylläkään tällä hetkellä ole tarvinu niitäkään, ku oon saanu uni rytmin taas toistaseks kuntoon.

    Totta mooses se lisää, tunnettu tosiasia lienee se että pamit on hyviä 'krapulan tappajia'. Kun aamulla on vielä yrjöttävä olo, niin kannattaa nauttia 60 mg opamoksia ja odotella yksi tunti niin jo eväs maittaa.

    Äänestä

Kommentoi aloitusta


Pipa kirjoitti:

Oon ny syöny kyseistä lääkettä muutaman päivän ajan ahdistkseen ja tuntuu, että tarttis koko ajan syödä jotain. Annos on 5mg 3 kertaa päiväs ja mä tuun hulluks jos tää syömis himo ei häviä. Ei oo kauheen kivaa lihoo taas kymmeniä kiloja lääkkeen takia.

Että onkos jollain kokemusta tällasesta? Vai johtuuko toi ruokahalu ehkä ahdistuksen vähenemisestä? Tai jotain..?

Anonyymi
5000

Ilmoita asiaton sisältö

  • Sisältää materiaalia, joka on loukkaavaa, herjaavaa, rasistista, uhkailevaa tai ahdistelevaa.

  • Materiaali sisältää nimiä, yhteystietoja tai muita henkilökohtaisia tietoja. Julkisuuden henkilöistä, julkisissa viroissa toimivista ihmisistä sekä yritysten vastuuhenkilöistä saa keskustella työhön liittyen. Myös yksityiselämään liittyvistä asioista voi keskustella siltä osin, kuin niistä on julkisesti kerrottu.

  • Sisältää lapsille haitallista tai heiltä kiellettyä materiaalia. Seksuaalinen sisältö on sallittua aiheeseen tarkoitetuilla palstoilla, joiden ikäraja on 18 vuotta.

  • Lainvastaista sisältöä voi olla mm. yksityiselämää loukkaavan tiedon levitys, kiihottaminen kansanryhmää vastaan, laiton uhkaaminen, alaikäisiin liittyvä seksuaalinen sisältö/grooming, petokset, identiteettivarkaudet, kunnianloukkaukset ja tekijänoikeusrikkomukset.

  • Sisältö ei liity palstan tai keskusteluketjun aiheeseen.

  • Viesti ei ole suomea tai ruotsia (pl. International Forums), se sisältää mainontaa, se sisältää tekijänoikeuksin suojattua materiaalia, se on massapostitus tai jokin muu syy.

Jaa keskustelu