Onko kellään kokemusta antibiioottien käytöstä e-pillereiden aikana? Lääkärin mukaan ehkäisyteho saattaisi heikentyä ja ovulaation aikana tulisi olla varovaisempi.
Ongelmana on vielä kauan suunniteltu reissu jossa olisi tarkoitus nauttia alkoholia jonkin verran.Millainen yhdistelmä siis on infektio hoitoon määrätyt antibiootit,alkoholi ja ehkäisypillerit.Harmi juttu että kaikki sattui menemään näin päällekkäin.
antibiootit ja ehkäisypillerit
6
3965
Vastaukset
- tälle
kierrolle!
- Miina
Itse en ole antibioottikuurien aikana käyttänyt lisäehkäisyä, vaikka olen tiennyt, että pillerien teho saattaa heikentyä. Lääkäri on tosin maininnut asiasta, mutta olen ottanut riskin ja hyvin on mennyt.
Mitä alkoholin tulee, mitä lääkäri antoi neuvoksi? Yleinen neuvo on, ettei alkoholia juoda lääkekuurin aikana. Riippuu tosin antibiootista, millaiset vaikutukset saattaa tulla. Et maininnut infektion laadusta, joten oli vaikeaa etsiä sinulle tarkkaa tietoa. Tässä kuitenkin jotain yleistä:
"Useimpien hengitystietulehduksissa käytettyjen antibioottien ja alkoholin samanaikaisesta käytöstä ei ole haittaa. Tiettyjen antibioottien kanssa alkoholia ei tule kuitenkaan käyttää lainkaan. Tällaisia lääkkeitä ovat suoliston ja emättimen tulehduksiin käytetyt antibiootit, jotka sisältävät metronidatsolia (esim. Flagyl®, Trikozol®). Yhteisvaikutuksena syntyy voimakas pahanolon tunne, niin sanottu antabus-reaktio. Antabus-reaktion pääoireita ovat päänsärky, ihon kuumotus ja punoitus, hengenahdistus sekä verenpaineen aleneminen. Reaktion laukaisemiseksi riittää hyvin pieni määrä alkoholia. Yhteisvaikutuksesta hankalan tekee se, että kyseisen lääkeaineen vaikutus säilyy elimistössä pari päivää kuurin loppumisen jälkeen. Myös tällöin täytyy välttää alkoholin käyttöä."
Lisäksi kannattaa katsoa esim. www.tohtori.fi :n lääkekaapista tietoa lääkkeestä, siellä on mainittunua myös tuollaiset asiat.- Nimetön
Kyseessä on virtsatietulehdus ja antibiotti ei sisällä edellämainittuja aineita.
- olen kokeillut
Olen pitänyt nyrkkisääntönä, jos pakkausselosteessa ei lue, että kokeilen pystynkö käyttämään alkoholia antibioottikuurin aikana. Usein pakkausselosteessa sanotaan jos alkoholia tulee välttää. Kävi kerran niin, että menin aivan sekaisin juodessani, kun olin kuurilla, vaikken juonut paljoa. Olo ei ollut sellainen kuin normaalisti humalassa, vaan heikotti, väsytti ja pää painoi tonnin. Olin hiljainen ja aivan kuin olisin ottanut muutakin kuin nestemäistä (enkä todellakaan koske muihin aineisiin). Silloin päätin olla varovainen alkoholin kanssa kuurin aikana. Kuten joku jo aiemmin mainitsi, että hengitystieinfektioihin käytettävät antibiootit eivät ole este alkoholin käytölle, tosin ne saattavat heikentää joskus ehkäisypillereiden tehoa. Aina kun lääkäri määrää sinulle antibioottikuurin, kannattaa mainita, että syöt pillereitä, ja lukea pakkausseloste sitä alkoholia ajatellen... Itse en ole ikinä käyttänyt lisäehkäisyä kuurin aikana, ja mitään ei ole sattunut.
- ja lääkkeist
Antibiootit ja e-pillerit sopii yhteen. Ja tost alkoholist mul lekuri on sanonut et saa ottaa, mutta ei saa oksentaa. Jos oksentaa liiallisen alkoholin nauttimisen takia, antibiooteilla ei ole mitään tehoa
- farkku
kaikki antibiootit ja e-pillerit EIVÄT sovi yhteen. useat antibiootit saattavat heikentää e-pillereiden tehoa- Lisäehkäisyä pitäisi käyttää ainakin kuurin ajan ja viikko sen jälkeenkin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 713105
- 922865
- 512105
Mietin että
Onko tästä enää paluuta entiseen? Ainut asia joka päiviini toi taannoin iloa, oli meidän yhteinen hassuttelu ja huumorin201565- 151349
Nyt rupeaa löytymään talonmiestä ja muuta sankaria hallipaloon
Kyllä on naurettavia juttuja tuossa paikallislehdessä, että saa tosiaan nauraa niille..51338Aaamu on täällä taas!
Hyvää ja rauhallista työpäivää rakkauteni. Kunpa vaan hymyilisit enemmän. Toivon, että joku kaunis päivä kanssani et vaa131301Tajusin vaan...
Että olen pelkkä kroonistunut mielisairas. Olen sairauspäissäni luullut itsestäni liikaa. Luulin, että olen vain korkein131273- 181260
Noin ulkonäkö-jutut ei multa
Nainen, koskaan en ole kirjoittanut siitä mitään ilkeää. Ei kuulu tapoihin241232