2.Vuorisaarna:Hyvät teot ( Matt.5:13-16)

Jeesus sanoo Vuorisaarnassaan (Matt. 5-7. luvut)opetuslapsiaan maan suolaksi ja maailman valkeudeksi(Matt. 5:13-16).

Ei tunnu uskottavalta, jos suullamme väitämme tuntevamme Jumalan, mutta teoillamme kiellämme hänet (Tiit. 1:16).
Koko ajan meidän tulee kuitenkin muistaa, ettemme pelastu hurskaiden tekojemme tähden, vaan pelkästä armosta (Tiit. 3:5).

Me itse emme näe Hengen hedelmiä itsessämme.
Viimeisellä tuomiolla (Matt. 25:31-46) vanhurskaat ihmettelevät, kun Jeesus luettelee esimerkkejä hyvistä teoista oikealla puolella oleville (Matt.25:35-36):
'Herra, milloin me näimme sinut nälkäisenä ja ruokimme sinua, tai janoisena ja annoimme sinulle juoda?
Ja milloin me näimme sinut outona ja otimme sinut huoneeseemme, tai alastonna ja vaatetimme sinut?
Ja milloin me näimme sinun sairastavan tai olevan vankeudessa ja tulimme sinun tykösi?
'Herra, milloin me näimme sinut nälkäisenä tai janoisena tai outona tai alastonna tai sairaana tai vankeudessa, emmekä sinua palvelleet?'

Huomattava seikka on siis, että vanhurskaat eivät edes tiedä tehneensä näitä hyviä tekoja, jotka ovat olleet Jumalan silmissä arvokkaita.
Teot, joiden perusteella vanhurskauden siunaustuomio julistetaan, ovat kaukana kaikesta ansiouskonnollisuudesta.
---
Pohdittavaa (Esim.):
-Mitähän ansiouskonnollisuutta näet tämän ajan kristikunnassa?
-Millainen on suolaisuutensa menettänyt kristitty (j.13)?

1

129

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hebron

> Me itse emme näe Hengen hedelmiä itsessämme. <

Kyllä hedelmän pitää näkyä. Raamattu määrittelee Hengen hedelmät:

"Mutta Hengen hedelmä on rakkaus, ilo, rauha, pitkämielisyys, ystävällisyys, hyvyys, uskollisuus, sävyisyys, itsensähillitseminen." Gal. 5:22

Mm. ilon ja rauhan täytyy tuntua konkreettisesti, sillä Raamattu nimenomaan kehoittaa aina iloitsemaan Herrassa. Jeesus lupasi myöskin antaa meille oman rauhansa.

> Huomattava seikka on siis, että vanhurskaat eivät edes tiedä tehneensä näitä hyviä tekoja, jotka ovat olleet Jumalan silmissä arvokkaita. <

Uskovaisten pitää pyrkiä tekemään hyviä tekoja, sillä Raamattu kehoittaa:

" Ahkeroikaa sitä, mikä on hyvää kaikkien ihmisten edessä." Room 12:17

Paavali itse myös ahkeroi hyvien tekojen tekemistä:

"Meidän oli vain muistaminen köyhiä, ja juuri sitä minä olenkin ahkeroinut tehdä." Gal. 5:10

Paavali halusi myös tähdentää Tiitukselle hyvien tekojen tarpeellisuutta:

"Tämä sana on varma, ja minä tahdon, että sinä näitä teroitat, niin että ne, jotka Jumalaan uskovat, ahkeroisivat hyvien tekojen harjoittamista." Tiitus 3:8

> -Millainen on suolaisuutensa menettänyt kristitty <

Hän on mielestäni liberaali eikä välttämättä halua ojentautua Jumalan Sanassaan ilmoittamaan tapaan elää. Suolaisuutensa menettänyt kristitty on mahdollisesti menettänyt osittain rakkautensa Jumalaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      20
      2483
    2. Nainen, sellaista tässä ajattelin

Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost
      Ikävä
      237
      1774
    3. Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita

Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy
      Maailman menoa
      320
      1415
    4. Kulujen jako parisuhteessa

Hei, miten teillä jaetaan kulut parisuhteessa? Työttömyyttä ja opiskelua tulee omalla kohdalla jatkumaan vielä jonkin ai
      Parisuhde
      57
      1018
    5. Miten tämä meidän tarina

Sitten päättyy?
      Ikävä
      64
      979
    6. Missä olit kun tajusit, että teistä tulee joskus pari?

Kuvaile sitä paikkaa, hetkeä ja tilannetta.
      Ikävä
      55
      870
    7. En todellakaan halua että

Tämä päättyy näin
      Ikävä
      39
      854
    8. J miehelle viesti menneisyydestä

On jo useampi vuosi, kun ollaan oltu näköyhteydessä. Jäi tyhjä olo, koska rakastin. En tietenkään sitä kertonut. Mutta e
      Ikävä
      37
      786
    9. Paikat tapeltu

Ei mennyt ihan persujen toiveiden mukaan Ei kait nyt 20 ääntä ja arpajais voitolla voi olla Ähtärin kaupungin puheenjoh
      Ähtäri
      37
      717
    10. Sinulle vain

Kirjoitan sinulle, koska sydämeni on niin täynnä asioita, joita en ole voinut sanoa ääneen. Tämä ei ole kirje, jossa pyy
      Ikävä
      45
      688
    Aihe