Jeesus sanoo Vuorisaarnassaan (Matt. 5-7. luvut)opetuslapsiaan maan suolaksi ja maailman valkeudeksi(Matt. 5:13-16).
Ei tunnu uskottavalta, jos suullamme väitämme tuntevamme Jumalan, mutta teoillamme kiellämme hänet (Tiit. 1:16).
Koko ajan meidän tulee kuitenkin muistaa, ettemme pelastu hurskaiden tekojemme tähden, vaan pelkästä armosta (Tiit. 3:5).
Me itse emme näe Hengen hedelmiä itsessämme.
Viimeisellä tuomiolla (Matt. 25:31-46) vanhurskaat ihmettelevät, kun Jeesus luettelee esimerkkejä hyvistä teoista oikealla puolella oleville (Matt.25:35-36):
'Herra, milloin me näimme sinut nälkäisenä ja ruokimme sinua, tai janoisena ja annoimme sinulle juoda?
Ja milloin me näimme sinut outona ja otimme sinut huoneeseemme, tai alastonna ja vaatetimme sinut?
Ja milloin me näimme sinun sairastavan tai olevan vankeudessa ja tulimme sinun tykösi?
'Herra, milloin me näimme sinut nälkäisenä tai janoisena tai outona tai alastonna tai sairaana tai vankeudessa, emmekä sinua palvelleet?'
Huomattava seikka on siis, että vanhurskaat eivät edes tiedä tehneensä näitä hyviä tekoja, jotka ovat olleet Jumalan silmissä arvokkaita.
Teot, joiden perusteella vanhurskauden siunaustuomio julistetaan, ovat kaukana kaikesta ansiouskonnollisuudesta.
---
Pohdittavaa (Esim.):
-Mitähän ansiouskonnollisuutta näet tämän ajan kristikunnassa?
-Millainen on suolaisuutensa menettänyt kristitty (j.13)?
2.Vuorisaarna:Hyvät teot ( Matt.5:13-16)
1
128
Vastaukset
- Hebron
> Me itse emme näe Hengen hedelmiä itsessämme. <
Kyllä hedelmän pitää näkyä. Raamattu määrittelee Hengen hedelmät:
"Mutta Hengen hedelmä on rakkaus, ilo, rauha, pitkämielisyys, ystävällisyys, hyvyys, uskollisuus, sävyisyys, itsensähillitseminen." Gal. 5:22
Mm. ilon ja rauhan täytyy tuntua konkreettisesti, sillä Raamattu nimenomaan kehoittaa aina iloitsemaan Herrassa. Jeesus lupasi myöskin antaa meille oman rauhansa.
> Huomattava seikka on siis, että vanhurskaat eivät edes tiedä tehneensä näitä hyviä tekoja, jotka ovat olleet Jumalan silmissä arvokkaita. <
Uskovaisten pitää pyrkiä tekemään hyviä tekoja, sillä Raamattu kehoittaa:
" Ahkeroikaa sitä, mikä on hyvää kaikkien ihmisten edessä." Room 12:17
Paavali itse myös ahkeroi hyvien tekojen tekemistä:
"Meidän oli vain muistaminen köyhiä, ja juuri sitä minä olenkin ahkeroinut tehdä." Gal. 5:10
Paavali halusi myös tähdentää Tiitukselle hyvien tekojen tarpeellisuutta:
"Tämä sana on varma, ja minä tahdon, että sinä näitä teroitat, niin että ne, jotka Jumalaan uskovat, ahkeroisivat hyvien tekojen harjoittamista." Tiitus 3:8
> -Millainen on suolaisuutensa menettänyt kristitty <
Hän on mielestäni liberaali eikä välttämättä halua ojentautua Jumalan Sanassaan ilmoittamaan tapaan elää. Suolaisuutensa menettänyt kristitty on mahdollisesti menettänyt osittain rakkautensa Jumalaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet taitava
monessa asiassa. Myös siinä, miten veit sydämeni. Äkkiarvaamatta, pikkuhiljaa. Yhtäkkiä huomasin että minusta puuttuu jo666074Sinällään hauska miten jostakin
jaksetaan juoruta vaikka mitä. Jakorasia yms. Raukkamaista toimintaa. Annetaan jokaisen elää rauhassa eikä levitellä per583043- 312203
- 131817
- 201778
Osuuspankki Kuhmo!
Ei pysty pitämään yhtä Otto pankkiautomaattia toiminnassa Ksupermarketin kanssa,20 vuotta sitten Kuhmossa oli neljä auto191773Rakkaalleni!
Halusin tulla kertomaan, että sinua ajattelen ja ikävöin vaikka olen sukuloimassa. Meinasin herkistyä, kun tykkään sinus131522- 181519
- 491495
- 91463