Ruotsin tuontiongelma

Pocce

Katsastuskonttorilla sanoivat että sekä 1. ja 2. osa rekisteripapereista pitää olla jotta saa auton liikenteeseen Suomessa. Mutta 2. osahan myyjä antaa Vägverketille jotta saa kilvet palautettua. Ja taas kilpineen et voi ostaa autoa jos et omista ruotsalaista sossutunnusta.

Eli Ruotsista ei voi tuoda autoa Suomeen muut kuin ruotsalaiset? Suomalaisille se on mahdotonta...

21

5835

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ExJoHan

      Katsastajalle kelpaa myös viranomaisen oikeaksi todistama kopio rekisteröintiasiakirjoista, tämän voit lukea jokaisella katsastukonttorilla jakelussa olevasta AKE,n toimittamasta autontuojan oppaasta.....

      Joten autoa ostaessa vain pyydät myyjää hankkimaan k,o kopiot, ja asia on selvä !

    • Katsuri

      Ruotsin rekisteritietoja pääsee katsomaan netin kautta. Sieltä löytyy tarvittavat/tarkemmat tiedot autosta, mikäli tarvii. Siis sen yksi kappale otteesta riittää, ellei tarvitse osoittaa vaatimusten täyttymistä joiltain osin. Esim. uudemmissa autoissa ruotsalaisessa otteessa ei näy välttämättä EY-tyyppihyväksyntä numeroa, eikä varianttia ja versiota. Mutta netin kautta ne saa haettua, sen otteen perusteella.

      • Katsuri

        Googlettamalla "vägverket" pääsee Ruotsin rekisterikeskuksen pääsivulle. Sieltä sit kun osaa etsiä oikeen sivun, niin pääsee rek.nro:n perusteella katsomaan auton tietoja. Voisin linkinkin laittaa, mut kun säännöt ei salli :). Sivut saa ainakin osittain myös lontooksi.


      • Hämmästelijä ...
        Katsuri kirjoitti:

        Googlettamalla "vägverket" pääsee Ruotsin rekisterikeskuksen pääsivulle. Sieltä sit kun osaa etsiä oikeen sivun, niin pääsee rek.nro:n perusteella katsomaan auton tietoja. Voisin linkinkin laittaa, mut kun säännöt ei salli :). Sivut saa ainakin osittain myös lontooksi.

        Anteeksi, mutta mitkä säännöt eivät salli linkin pistämistä? Elämmekö jossain Pohjois-Koreassa, jossa kaikki on lähtökohtaisesti ensin kiellettyä. Onko Ake taas pistänyt rajoituksia vai tulli vai valtio ???


    • mooperi

      Olen juuri päättänyt rekisteröinnin "ruotsiauton"
      kohdalta. Määrätystä vuodesta alkaen on, sekä Suomessa, että Ruotsissa otettu käyttöön niin sanottu harmonisoitu rekisteriote, jolloin kummatkin osat rekisteriotteesta kuuluvat uudelle omistajalle. Itsellä oli vain kopio 2. osasta. Ei kelvannut AKE:lle, eikä näin ollen onnistunut kilpien saanti. Katsastusaseman tytöt tekivät ns. retu-kyselyn AKE:n kautta Vägverketille, vastaus tulee yleensä parissa päivässä, minun kohdallani kesti 2 viikkoa. Kyselin muiltakin katsastusasemilta vaaditaanko 2.osaa. Kysyivät AKE:sta ja vastaus oli, että pitää olla kummatkin osat. Ei kelpaa edes oikeaksi todistettu kopio.

      Vägverketin sivuilta löytyy teksti, jossa sanotaan selvästi, että kummatkin osat pitää antaa ostajalle. Tulostin sen seuraavaa kertaa ajatellen. Jos ei myyjä usko sitä, niin pitäköön autonsa. Autoliikkeestä saa kummatkin osat automaattisesti ja usein kilvetkin lainaksi.

      Vägverketin sivuilta tosiaan saa tietoa auton historiasta, mutta ei sieltä variantti tai versio-tietoa saa. Oma katsastusasemani löysi tosin puuttuvan versiotiedon omatoimisesti ja näin ollen kallista vaatimustenmukaisuustodistusta ei tarvittu. Sivuilla on jopa suomeksikin osa, mutta juuri niistä sivuista ei tuojalle ole juurikaan apua.

      Tuonti Ruotsista on helppoa ja nopeaa, sekä edullisempaa, suosittelen.

    • Pocce

      Nyt tuli Vägverketiltä kirje että ei onnistu auton kilpien poisto koska alkuperäistä 2. osaa ei ole palautettu. Nyt sekä Suomen katsastuskonttori että Ruotsin Vägverketti vaatii alkuperäistä 2 rekisteriosaa. Mitä h..mmettiä teen ja kummalle annan sen? Pitää soitella konttorille.

      Kuulemma olis voinut palauttaa kilvet Suomen katastuskonttorille. Mutta nyt on kilvet Ruottissa ja pois en saa kilvistä...

      • mooperi

        Vie 2.osakin konttorille, lähettävät sen AKE:n kautta Ruotsiin. Jos lähetät sen Ruotsiin, niin joutuvat kuitenkin konttorilta lähettämään retu-kyselyn, ennen kuin Saat kilvet. Vaikea neuvoa, kun en tiedä mitä Olet tähän mennessä touhunnut ja missä...


      • Masa
        mooperi kirjoitti:

        Vie 2.osakin konttorille, lähettävät sen AKE:n kautta Ruotsiin. Jos lähetät sen Ruotsiin, niin joutuvat kuitenkin konttorilta lähettämään retu-kyselyn, ennen kuin Saat kilvet. Vaikea neuvoa, kun en tiedä mitä Olet tähän mennessä touhunnut ja missä...

        Osaisitko kertoa miltä sivulta Vägverketistä löytyy tieto, että molemmat osat kuuluu antaa auton ostajalle. Itse en saanut auton myyjää pakotetettua antamaan kakkososaa ja hän kertoi kysyneensä Vägverketistä. Nämä olivat sanoneet, ettei kakkososaa kuulu antaa, vaan myyjän pitää lähettää se heille.


      • mooperi
        Masa kirjoitti:

        Osaisitko kertoa miltä sivulta Vägverketistä löytyy tieto, että molemmat osat kuuluu antaa auton ostajalle. Itse en saanut auton myyjää pakotetettua antamaan kakkososaa ja hän kertoi kysyneensä Vägverketistä. Nämä olivat sanoneet, ettei kakkososaa kuulu antaa, vaan myyjän pitää lähettää se heille.

        Pyydän anteeksi antamaani väärää tietoa tai sitten vägverket on muuttanut ohjeitaan.

        Rekisteröinnistä on jotain tietoa: vv.se/ fordon/import, export & tillfällig reg.

        Jatkan tutkimuksia, muistaakseni minulla on töissä tulostamani sivu tallella, jossa puhuttiin näistä harmonisoiduista rekisteriotteista.

        Noo, yhtä kaikki Pärjäät kyllä sillä 1.osallakin.

        Pyydät vain katsastuskonttoriasi tekemään sen
        ns. retu-kyselyn AKE:n kautta Vägverketille. Se kannatttaa laittaa heti alulle. Et saa rekisterikilpiä ennen vastausta. Kestää yleensä pari päivää, mutta minulla meni pari viikkoa ja sen perään kyseltiin muutama kerta.

        Jos kerrot sähköpostiosoitteesi, niin voin laittaa mikäli saan parempaa tietoa..


      • Masa
        mooperi kirjoitti:

        Pyydän anteeksi antamaani väärää tietoa tai sitten vägverket on muuttanut ohjeitaan.

        Rekisteröinnistä on jotain tietoa: vv.se/ fordon/import, export & tillfällig reg.

        Jatkan tutkimuksia, muistaakseni minulla on töissä tulostamani sivu tallella, jossa puhuttiin näistä harmonisoiduista rekisteriotteista.

        Noo, yhtä kaikki Pärjäät kyllä sillä 1.osallakin.

        Pyydät vain katsastuskonttoriasi tekemään sen
        ns. retu-kyselyn AKE:n kautta Vägverketille. Se kannatttaa laittaa heti alulle. Et saa rekisterikilpiä ennen vastausta. Kestää yleensä pari päivää, mutta minulla meni pari viikkoa ja sen perään kyseltiin muutama kerta.

        Jos kerrot sähköpostiosoitteesi, niin voin laittaa mikäli saan parempaa tietoa..

        Edellisen kolme kk. sitten Ruotsista ostamani auton kanssa kävi seuraavasti:
        Ostin uudehkon Volvon Ruotsin Biliasta. Rekisteriotteesta myyjä kertoi, että Bilialla on "paperiton" käytäntö autojen rekisteröinnin kanssa, eikä heillä ole autoista rekisteriotteen 1-osaa, eikä 2-osaa. Teimme kaupat ja myyjä lupasi tilata rekisteröintitodistuksen Vägvärketiltä. Kaksi viikkoa tämän jälkeen sainkin postitse rekisteröintitodistuksen 1-osan. Kakkososan myyjä kertoi lähettäneensä täytettynä Vägverketiin.
        Suomessa katsastuskonttorilla vaadittiin alkuperäistä 2-osaa, edes oikeaksi todistettu kopio ei enää olisi kelvannut. Koska 2-osa puuttui, konttori teki retu-kyselyn Vägverketiin. Vägverketin vastaus kyselyyn oli, että autoa ei voi rekisteröidä Suomeen, koska se on vielä Ruotsin rekisterissä. Soitin Vägverketiin ja kysyin miten auto saataisiin pois Ruotsin rekisteristä. Sanoivat että olivat saaneet Bilialta täytetyn 2-osan, mutta ennen kuin auto voidaan poistaa rekisteristä tarvitsevat todistuksen siitä, että auto on rekisteröity Suomeen. Eli siis Suomi ei suostu rekisteröimään autoa, ennen kuin se on poistettu Ruotsin rekisteristä ja Ruotsi ei suostu poistamaan rekisteristä, ennen kuin auto on Suomen rekisterissä. Lopulta sain erään ystävällisen Vägverketin virkailijan ymmärtämään että kyseessä on ns. patti tilanne ja hän lupasi poistaa auton rekisteristä, kun faxaan heille kauppakirjan ja vapaamuotoisen selvityksen siitä, että olen tuonut auton Suomeen. Tämän jälkeen katsastuskonttori teki uuden retu-kyselyn ja auto saatiin lopulta rekisteröityä Suomessa.
        Viikko sitten ostin jälleen auton Ruotsista. Tällä kertaa yksityiseltä myyjältä. Hän oli tiedustellut Vägverketiltä, miten papereiden kanssa menetellään. Nämä olivat kehoittaneet olemaan antamatta rekisteriotteen kakkososaa ostajalle. Vähintään haulikko olisi tarvittu, että olisin saanut myyjän pakotettua antamaan molemmat osat. Nyt sitten odotellaan autoveropäätöstä ja retu-kyselyn tuloksia. Ruotsissahan on käytäntö, että auton myyjä lähettää täytetyn rekisteriotteen kakkososan Vägverketiin, sitä ei luovuteta ostajalle. Syynä tähän on kaiketi se, että ilman 2-osaa myyjä ei saa autoa pois Ruotsin rekisteristä ja auto saattaa esim. pyöriä Tukholmassa iät ja ajat keräten kymmenien tuhansien kruunujen parkkisakot rekisteröidylle omistajalle. Jonkinlainen toimiva käytäntö olisi tietysti luotava maiden erilaisten rekisteröintikäytäntöjen takia, mutta ainakaan itse en saanut ajoneuvohallintokeskuksen lakimiestä ymmärtämään, että asiassa olisi jonkinlaista ongelmaa. Hänen neuvonsa oli että: "pyytäkää auton myyjältä rekisteröintitodistuksen molemmat osat..." Huh-huh!


      • mooperi
        Masa kirjoitti:

        Edellisen kolme kk. sitten Ruotsista ostamani auton kanssa kävi seuraavasti:
        Ostin uudehkon Volvon Ruotsin Biliasta. Rekisteriotteesta myyjä kertoi, että Bilialla on "paperiton" käytäntö autojen rekisteröinnin kanssa, eikä heillä ole autoista rekisteriotteen 1-osaa, eikä 2-osaa. Teimme kaupat ja myyjä lupasi tilata rekisteröintitodistuksen Vägvärketiltä. Kaksi viikkoa tämän jälkeen sainkin postitse rekisteröintitodistuksen 1-osan. Kakkososan myyjä kertoi lähettäneensä täytettynä Vägverketiin.
        Suomessa katsastuskonttorilla vaadittiin alkuperäistä 2-osaa, edes oikeaksi todistettu kopio ei enää olisi kelvannut. Koska 2-osa puuttui, konttori teki retu-kyselyn Vägverketiin. Vägverketin vastaus kyselyyn oli, että autoa ei voi rekisteröidä Suomeen, koska se on vielä Ruotsin rekisterissä. Soitin Vägverketiin ja kysyin miten auto saataisiin pois Ruotsin rekisteristä. Sanoivat että olivat saaneet Bilialta täytetyn 2-osan, mutta ennen kuin auto voidaan poistaa rekisteristä tarvitsevat todistuksen siitä, että auto on rekisteröity Suomeen. Eli siis Suomi ei suostu rekisteröimään autoa, ennen kuin se on poistettu Ruotsin rekisteristä ja Ruotsi ei suostu poistamaan rekisteristä, ennen kuin auto on Suomen rekisterissä. Lopulta sain erään ystävällisen Vägverketin virkailijan ymmärtämään että kyseessä on ns. patti tilanne ja hän lupasi poistaa auton rekisteristä, kun faxaan heille kauppakirjan ja vapaamuotoisen selvityksen siitä, että olen tuonut auton Suomeen. Tämän jälkeen katsastuskonttori teki uuden retu-kyselyn ja auto saatiin lopulta rekisteröityä Suomessa.
        Viikko sitten ostin jälleen auton Ruotsista. Tällä kertaa yksityiseltä myyjältä. Hän oli tiedustellut Vägverketiltä, miten papereiden kanssa menetellään. Nämä olivat kehoittaneet olemaan antamatta rekisteriotteen kakkososaa ostajalle. Vähintään haulikko olisi tarvittu, että olisin saanut myyjän pakotettua antamaan molemmat osat. Nyt sitten odotellaan autoveropäätöstä ja retu-kyselyn tuloksia. Ruotsissahan on käytäntö, että auton myyjä lähettää täytetyn rekisteriotteen kakkososan Vägverketiin, sitä ei luovuteta ostajalle. Syynä tähän on kaiketi se, että ilman 2-osaa myyjä ei saa autoa pois Ruotsin rekisteristä ja auto saattaa esim. pyöriä Tukholmassa iät ja ajat keräten kymmenien tuhansien kruunujen parkkisakot rekisteröidylle omistajalle. Jonkinlainen toimiva käytäntö olisi tietysti luotava maiden erilaisten rekisteröintikäytäntöjen takia, mutta ainakaan itse en saanut ajoneuvohallintokeskuksen lakimiestä ymmärtämään, että asiassa olisi jonkinlaista ongelmaa. Hänen neuvonsa oli että: "pyytäkää auton myyjältä rekisteröintitodistuksen molemmat osat..." Huh-huh!

        Joo, loppukesästä kun haettiin liikkeestä auto, niin myyjä piti itsestään selvänä, että kummatkin osat tulee ostajalle. Kilvet sai mukaan ja niihin antoi mukaan vakuutustarran, joka oli voimassa yhden päivän. Saimme siis ajaa auton Uppsalasta Tukholmaan ja lupasin ja lähetinkin kilvet, sekä kopion tullauspaperista myyjälle seuraavana arkipäivänä. Helppoa oli ... toimme toisenkin auton samalla reissulla yksityiseltä, myyjä ei antanut 2.osaa, joten retu-kyselyn kautta tuli vastaus, tosin tällekin myyjälle lähetettiin kopio tullauspaperista.

        No oma autoni, jonka toin 29.6.05 on edelleenkin vägverketin mukaan vanhalla omistajallaan, vaikka minullakin on ollut kilvissä jo kolmisen viikkoa.


    • pitääköhuolestua

      Mites tämä toimii vuonna 2016? Itse ostin auton liikkeestä ja en saanut kumpaakaan 1. enkä 2. osaa. Vain kauppakirja, sekä kuitti.

      • myöshuolestunut

        Sama ongelma mulla päällänsä tällä hetkellä. Miten homma päättyi sun kohdallasi?


      • Looke

        Mulla sama juttu 2017. En hoksannut pyytää edes kopsuja, ja kaupan myyjä oli nuori Irakilainen kundi, jolla valtamerilaivan kokoinen ego.
        Ei antanut papereita mukaan ja lupasi lähettää ne mulle jälkeenpäin.
        Mitään ei ole kuulunut ja nyt verottaja uhkailee verottajättämättämispäätöksellä.
        Katsuri sanoi että ei retukyselyllä mitään papereita saa, vain tiedon auton alkuperästä.
        Alkaa vähän pirisemään kopassa, eri toimijat puhuu eri lailla, ja yksi sanoo näin ja noin. Sit kun soitaa verohallintoon neuvojalle, nekin sanoo wettä ei ole pakko olla molempia ja kopsut käy ja toinen sanoo että ei käy.
        Kumma juttu, mullahan on pieni tukku massia verottajalle josta niidenkin palkat maksetaan.
        En opi ikinä ymmärtämään noiden viranomaisten asennetta, musta tuntuu toisinaan et ne purkaa oman tylsän duunin tuomia turhaumia eikä haluakaan palvella kunnolla.
        Mä sanoin yhdelle verodaamille, kun sen äänensävy vähän kiristyi, että viimeksi teidän tytäryhtiö (Tulli) pölli meidän perheeltä yli tonnin perimälä autoverosta alvin, ja Herra Siilin ansiokkaasta duunista johtuen ne palautettiin vuosia myöhemmin surkealla korolla, mutta nekin pöllöilyt maksettiin verovaroistra koska teillä ei ole mitään vastuuta mistään. Saapas nyt nähdä, mulla nousi savu kopasta, mua vituttaa tollaset tyypit!!
        Ehkä saan jonain päivänä auton vielä kilpiin. Jos täytyy lähteä Ruotsiin takaisin, nostan sen saatanan kooken rokkatorvesta ylös ja kerron MADE IN FINLAND, that`s we say vittu paperit tänne ja heti, mokkahattu!!
        Moni kysyy että mikset heivanut, mutta sanoin sille liikkeen dirikalle, että jos auto on yhtä siisti kun kuvassa, otan sen ilmanmuuta. Ja se oli, liisattuna ollut paljon kuten Ruotsissa usein on tapana.
        Auto oli siisti kun pikkulapsen iho. Bifuel Volvo v70 vm. 2006
        Otan neuvoja vastaan mielellään, ja täytyy alkaa soittelemaan pitkin poikin
        .


      • Looke
        Looke kirjoitti:

        Mulla sama juttu 2017. En hoksannut pyytää edes kopsuja, ja kaupan myyjä oli nuori Irakilainen kundi, jolla valtamerilaivan kokoinen ego.
        Ei antanut papereita mukaan ja lupasi lähettää ne mulle jälkeenpäin.
        Mitään ei ole kuulunut ja nyt verottaja uhkailee verottajättämättämispäätöksellä.
        Katsuri sanoi että ei retukyselyllä mitään papereita saa, vain tiedon auton alkuperästä.
        Alkaa vähän pirisemään kopassa, eri toimijat puhuu eri lailla, ja yksi sanoo näin ja noin. Sit kun soitaa verohallintoon neuvojalle, nekin sanoo wettä ei ole pakko olla molempia ja kopsut käy ja toinen sanoo että ei käy.
        Kumma juttu, mullahan on pieni tukku massia verottajalle josta niidenkin palkat maksetaan.
        En opi ikinä ymmärtämään noiden viranomaisten asennetta, musta tuntuu toisinaan et ne purkaa oman tylsän duunin tuomia turhaumia eikä haluakaan palvella kunnolla.
        Mä sanoin yhdelle verodaamille, kun sen äänensävy vähän kiristyi, että viimeksi teidän tytäryhtiö (Tulli) pölli meidän perheeltä yli tonnin perimälä autoverosta alvin, ja Herra Siilin ansiokkaasta duunista johtuen ne palautettiin vuosia myöhemmin surkealla korolla, mutta nekin pöllöilyt maksettiin verovaroistra koska teillä ei ole mitään vastuuta mistään. Saapas nyt nähdä, mulla nousi savu kopasta, mua vituttaa tollaset tyypit!!
        Ehkä saan jonain päivänä auton vielä kilpiin. Jos täytyy lähteä Ruotsiin takaisin, nostan sen saatanan kooken rokkatorvesta ylös ja kerron MADE IN FINLAND, that`s we say vittu paperit tänne ja heti, mokkahattu!!
        Moni kysyy että mikset heivanut, mutta sanoin sille liikkeen dirikalle, että jos auto on yhtä siisti kun kuvassa, otan sen ilmanmuuta. Ja se oli, liisattuna ollut paljon kuten Ruotsissa usein on tapana.
        Auto oli siisti kun pikkulapsen iho. Bifuel Volvo v70 vm. 2006
        Otan neuvoja vastaan mielellään, ja täytyy alkaa soittelemaan pitkin poikin
        .

        Sori kirjoitusvirheet!


    • EUSuomelleSiunaus

      EU:n mukaan tarvitaan alkuperäinen 1:s osa ja kakkosesta kopiokin riittää. Niin se on mennyt täällä Suomessakin tuomieni useampien autojen osalta koska olemme olleet EU:ssa vuodesta 1995. Ainoa joka ei tunnu tietävän Suomen allekirjoittamista sopimuksista EU:n kanssa lienee Trafi. Tullille täytyy antaa kiitokset ammattimaisesta ja tietäväisestä toiminnasta.
      Alkuperäisellä kakkososalla saa ruotsalainen autonsa pois rekisteristä Ruotsissa helpoimmin. Kannattaa myös tehdä erillinen simppeli kauppakirja.
      Kun auton reksiteröintikatsastaa Suomessa niin katsastusasema tekee tiedustelun Ruotsiin tarkistaen että auto on rekisteröitävissä Suomeen eli ettei ole enää Ruotsin rekisterissä ja ettei auto ole varastettu yms. Siis hyvin yksinkertaista.
      Jotkut ruotsalaiset ovat tarvinneet kilvet takaisin, jotkut eivät. Olen myös pannut ruotsalaisille tullipaperin kopion että auto on saapunut Suomeen. Sekin helpottaa heitä.
      Ainoastaan jotkut kädettömät ja tietämättömät katsastusasemat eivät Suomessa osaa hoitaa asiaa kunnolla. Siihenkin on kerran törmätty.

    • ZeiZei60

      Omakohtainen kokemus marraskuu -16. Ostin eli tein sähköpostilla ostosopimuksen Ruotsalaisesta autoliikkeestä haluamastani autosta, tilasin Transportstyrelsenistä (ruotsin Trafi) ruotsalaiset siirtokilvet, jotka pyysin lähettämään autoliikkeeseen. Kun autoliike sai ilmoituksen Transp.... :ltä, he uskoivat että olen "tosissani", ja poistivat auton ruotsinrekisteristä valmiiksi, eli palauttivat kilvet ed.m. byrooseen. Lensin Ruotsiin, menin liikkeeseen,jossa auto odotti pihassa peltiset siirtokilvet paikallaan. Tehtiin paperit, katsottiin auto läpi, ja parin tunnin päästä olin jo matkalla Tukholmaa kohti. Laivasta ulos ajettuani Turussa, tein netissä Tullille Käyttöönottoilmoituksen, vastaus tuli alle minuutissa sähkpostiin, ja ei kun menoks. Ruotsin siirtokilvillä saa Suomen puolella ajaa 14 vrk, jonka jälkeen menin katsastuskonttorille, ja tehtiin maahantulokatsastus, ja nyt odotellaan vielä veropäätöstä, että saan suomikilvet. Suht helppoa.

      • Looke

        Toi on selkeää.
        Ongelmana on vaan se toinen puoli, jos siellä ei olla aktiivisia.
        Ostin pari viikkoa sitten auton Bilhusetista ja myyjä oli Irakilainen.
        En halua leimata tietenkään mitään ihmisryhmää, mutta tämä on nuori geelipermanrnttielviskuuopionTomJones klooni jolla on valtameriristeilijän kokoinen ego.
        Olisin voinut hylätä auton, mutta se on 10-vuotiaaksi älyttömän siisti.
        Ajoin pollella kotiin ja lähetin rekkarit ja käyttöönottoilmoituksen sinne Svanten tragiin Örebrohon. Odottelen nyt elvarin toimia.
        En paneutunut ihan kybällä noihin paperihomiin, keskityin autoon siten kybällä.
        Nää on niitä juttuja, kun syntyy paineita mihin ei voi aina itse vaikuttaa just nyt, kuten tuo viranomaistoiminta. Sitten täälläkin paikalinen katsuri sanoi että ``niinhän ne sanoo`` kun kerroin että en saanut rekisteriotteen alkuperäisiä osia mukaan koska Yousif Irakinmies sanoi että he eivät saa muuten veke rekkarista.
        Kätsää on myös, jos tuntee jonkun ruotsalaisen ja auto kiepataan tälläisen ihmisen kautta, siis auton myyjä onkin joku ruotsalainen bulvaani. Rekisteristä poisto helpottuu ainakin.


    • amazon699

      voisko joku viisas laittaa nettiosoitteet ruotsin käytettyjen autojen sivuille.

      • HUIPPUUU

        WWW.BLOCKET.SE


    • bytbil.on.ok

      Bytbil.com Kolme autoa Ruotsista yksityiskäyttöön itselle ostaneena jo vuodesta 2006 voin suositella, laatu ja hinta ok.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      247
      4082
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2358
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2141
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      93
      2066
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      97
      1725
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      25
      1414
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      12
      1348
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1317
    9. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      309
      1272
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    Aihe