50mm digirungossa

aloittelija2

Kysyisin mikä objektiivin polttoväli vastaa digirungossa perinteisen kameran 50mm polttoväliä?

11

3695

Vastaukset 11

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aloittelija2

tietysti väärän aiheen alle meni - vahingossa!

• ......

Filmipuolella normaaliobjetiivin polttoväli=kinoruudun mitta kulmasta kulmaan lävistäjän suunassa. Periaatteessa se on siis kolmion hypotenuusa, kun kateetit ovat 36 mm ja 24 mm.Tällä laskutavalla normaaliobiska on 43 mm.Kennolla voi kai soveltaa samaa laskutapaa.

• aloittelija2
        ...... kirjoitti:

Filmipuolella normaaliobjetiivin polttoväli=kinoruudun mitta kulmasta kulmaan lävistäjän suunassa. Periaatteessa se on siis kolmion hypotenuusa, kun kateetit ovat 36 mm ja 24 mm.Tällä laskutavalla normaaliobiska on 43 mm.Kennolla voi kai soveltaa samaa laskutapaa.

Kiitokset, 1:1 maisema voisi siis periaatteessa toimia digirungoissa tuolla polttovälillä.

• nuk ie
        aloittelija2 kirjoitti:

Kiitokset, 1:1 maisema voisi siis periaatteessa toimia digirungoissa tuolla polttovälillä.

43mm x se sun rungon croppikerroin. Jos se on 1,5, normaaliobiska olis silloin 43/1,5=28,7 eli 28mm. Filmirungossa tuo on jo laajakulma, mutta digirungossa "normaalilasi". Tiedä sitten, mutta näin mä sen ymmärtäisin.

• nuk ie
        nuk ie kirjoitti:

43mm x se sun rungon croppikerroin. Jos se on 1,5, normaaliobiska olis silloin 43/1,5=28,7 eli 28mm. Filmirungossa tuo on jo laajakulma, mutta digirungossa "normaalilasi". Tiedä sitten, mutta näin mä sen ymmärtäisin.

"43mm / se sun rungon croppikerroin" piti olla noin mutta tuli vahingossa kertomekki :)

• .......
        nuk ie kirjoitti:

"43mm / se sun rungon croppikerroin" piti olla noin mutta tuli vahingossa kertomekki :)

Yritin tosiaan esittää tapaa, jolla määritetään suunnilleen eri kuvaformaattien normaaliobiska. Esim tuolla laskutavalla 6 kertaa 6:n keskikoon kameran obiskan polttoväli on noin 85 mm.Eli kennon halkaisijan mitta pitää laskea, niin suunnilleen ollaan oikeasa mitassa

• nuk ie
        ....... kirjoitti:

Yritin tosiaan esittää tapaa, jolla määritetään suunnilleen eri kuvaformaattien normaaliobiska. Esim tuolla laskutavalla 6 kertaa 6:n keskikoon kameran obiskan polttoväli on noin 85 mm.Eli kennon halkaisijan mitta pitää laskea, niin suunnilleen ollaan oikeasa mitassa

mutta eikös tää valmistajan ilmoittama croppikerroin ole nimenomaan kyseisen kameran kennon ja 35mm filmiruudun suhdeluku? Silloinhan tarkkoja kennon mittoja ei tarvitse tietää, vaan normaaliobiskan kullekin kameralle voi laskea suoraan tuosta sun kaavasta jakamalla vaikka tuloksen croppikertoimella. Sitähän ei edes tiedä, onko esim. efektiivinen pinta-ala sama kuin kennon pinta-ala, jos aletaan pilkkuja n****maan :)

• d70

Moi !
      Riippuu vähän mikä digi sulla on ?
      Olen ymmärtänyt että moni digijärkkä kertoo putket 1,5 tai 1,6:n kertoimella.
      En tiedä miksi... tai olen lukenut mutta en ymmärtänyt, näin vaan tapahtuu ja se riittää minulle =)
      Eli jos sulla on esim Nikonin D70 tai Canonin 20D niin kerrohan putkesi 1,6:lla (Canon) ja 1,5:llä (Nikon).
      Ja vastaus kysymykseesi; noin 31-32mm putki vastaa digissä 50mm:ä !!
      Menikö edes sinne päin :)

• Alvari Raappavaara

Selkeytä käsitteet niin helpompi ymmärtää. Objektiivin polttoväli ei muutu miksikään jos sitä siirrellään erikokoisista kennorungoista toiseen tai filmirunkoon. Nimitys polttovälikerroin on sekottanut monen ensi kertaa järjestelmää pitelevän herkän mielen.
        Objektiivi pysyy samanlaisena mutta pieni kenno rajaa osan mahdollisesta kuvasta pois. Aivan kuin silpoisit negatiivista puolen sentin siivut joka reunalta. Siksi kuvan rajaus näyttää kuin olisi otettu pitemmällä polttovälillä. Oikeampi nimitys, niin kökkö kuin onkin, olisi rajauskerroin.

Laskelmasi on kyllä ihan oikeansuuntainen.

Eikä tässä vielä kaikki. Kaupanpäällisenä saapi lisää terävyysaluetta, kun hankkii pikkukennodigin. Sen suppean terävyysalueen saaminen onkin sitten jo toinen tarina.

• sama aloittelija
        Alvari Raappavaara kirjoitti:

Selkeytä käsitteet niin helpompi ymmärtää. Objektiivin polttoväli ei muutu miksikään jos sitä siirrellään erikokoisista kennorungoista toiseen tai filmirunkoon. Nimitys polttovälikerroin on sekottanut monen ensi kertaa järjestelmää pitelevän herkän mielen.
        Objektiivi pysyy samanlaisena mutta pieni kenno rajaa osan mahdollisesta kuvasta pois. Aivan kuin silpoisit negatiivista puolen sentin siivut joka reunalta. Siksi kuvan rajaus näyttää kuin olisi otettu pitemmällä polttovälillä. Oikeampi nimitys, niin kökkö kuin onkin, olisi rajauskerroin.

Eikä tässä vielä kaikki. Kaupanpäällisenä saapi lisää terävyysaluetta, kun hankkii pikkukennodigin. Sen suppean terävyysalueen saaminen onkin sitten jo toinen tarina.

Tässäpä tuli tietopaketti eli kerroin on siis 1,5 (Nikon) ja tottahan on tietenkin myös se ettei polttoväli mihinkään muutu. Pikaisella googletuksella tuntui internetistä löytyvän tietoa digijärkkärin "outouksista" mielin määrin. En siltikään filmiä unohda vaikka digijärkkä tulikin ostettua!

kiitokset vastaajille

• puoli
        Alvari Raappavaara kirjoitti:

"Eikä tässä vielä kaikki. Kaupanpäällisenä saapi lisää terävyysaluetta, kun hankkii pikkukennodigin. Sen suppean terävyysalueen saaminen onkin sitten jo toinen tarina."

Saapi niin "terävyyttä" äärettömässä, mutta heittäydypä lähikuvaajaksi digipokkarilla niin eipä riitä terävyys edes kärpäsen paksuuteen maksimi himmennyksellä.
        Soppiipi kokkeilla.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Hallituksen järjestämä spektaakkeli tuo vessanpyttykeissi

Että olisi kymmenien kansanedustajien kodeissa käyty ihan tuosta vaan, eikä kukaan kansanedustaja kerro niin käyneen, va
      Maailman menoa
      376
      1513
    2. Sysmän "ilon päivä"

Ja taas palaa hirveä määrä verorahoja, ihan turhaan soopaan. Eikö nämä jotka kuntapolitiikassa valittavat ja tuhoaa vaan
      Sysmä
      81
      1039
    3. Timo Vornanen.

On siinäkin yksi täystampio. Eipä ihme, että persukannattajat sen eduskuntaan äänestikin.
      Maailman menoa
      91
      923
    4. Uskon, että saataisiin kaikki selvitettyä

Mutta yhteys on jäissä, minä olen jäässä, enkä osaa tai uskalla enää lähestyä. Se vaan on niin. Naiselta Jos ei ole hyvä
      Ikävä
      61
      833
    5. Riitastako pelastaja

Riitta jätti hakemuksen. Hyvä niin. On ainakin yksi mistä ottaa. Pertsa ei taida aikuistua koskaan ja Pekka hoiteli silt
      Kemijärvi
      49
      748
    6. Joka ilta mietin

sua❤️Mitä teet, missä meet? Kaipaatko yhtään? Yön tullen toivotan mielessäni sulle hyvää yötä ja aamuisin huomenet. Joka
      Ikävä
      43
      735
    7. Pakko myöntää mies

En mä aina ihan rehellinen sulle ollut
      Ikävä
      121
      715
    8. Mikä kaivatullesi

On tärkeintä elämässään?
      Ikävä
      60
      710
    9. Tässä ovat Elämäni biisi -vieraat lauantai 3.10. - Yksi vieras on todellinen suomalaisten suosikki

Jos menisit Elämäni biisiin, mikä olisi elämäsi biisi ja miksi? Elämäni biisi tulee suorana lähetyksenä Tampereelta. K
      Viihde ja kulttuuri
      10
      628
    10. mielikuva

Mitä luulet hänen ajattelevan sinusta?
      Ikävä
      50
      616
    11. Kylypylä mätänee

Kuka sotki uimaaltaan bakteereilla
      Suomussalmi
      35
      614
    12. Huomenta

Sinulle! Olen miettinyt sinua paljon yön aikana. 🫂
      Ikävä
      52
      576
    13. Luottamus

Luotan vain siihen mitä tapahtuu IRL. Anonyymipalstan vihjailut eivät merkitse minulle mitään.
      Ikävä
      95
      562
    14. 45
      557
    15. Kadutko mies sitä miten reagoit?

..siihen sotkuun, jonka jälkeen mikään ei ole ollut kuin ennen. 🥺
      Ikävä
      48
      535
    16. 32
      531
    17. En voi kertoa meistä kenellekään

Minulla on ikävä sinua mies.. Oon yrittänyt taas unohtaa, mutta silti tulet mieleeni lähes päivittäin. Eihän meitä voi o
      Ikävä
      33
      528
    18. Millaisen talvitakin haluaisit?

Talveen vielä aikaa, mutta talvitakit tulleet kauppoihin. Millainen olisi unelmiesi talvitakki? Itse tykkäisin jostain
      Sinkut
      84
      505
    19. Onko mulla vielä mahkuja saada sinut M nainen

Sano joku prosenttiluku?
      Ikävä
      48
      479
    20. Olisitko nainen ihan nolona

Jos et saisikaan sitä nousemaan...
      Sinkut
      80