Miksi mustaa savua kun kiihdyttää?

Ihmettelijä

Miksi uudenkarheistakin tdi-autoista tulee mustaa,kitkerää paksua savua aina kun ne yrittää kiihdyttää täysiä ja painaa kovaa kaasua? Usein alkaa naurattaa kun joku uusi,muuten hienon näköinen vaikka Audi alkaakin yhtäkkiä liikennevaloissa tuhnuttamaan perästään sellasta savupilveä ja nakutus on korvia puistattavaa! Samalla itse ohitan sen pintakaasulla mun V8-Audilla,jossa on noin 300 hv vakiona.

31

13386

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jätä

      montaakaan bensa-asemaa ohittamatta...:)

      • V8V8-----------

        dieselimieskään, kas kun kerron sulle yllättäväs tosiasian; Tiisseli tehdään kanssa öljystä ;)


      • nyt
        V8V8----------- kirjoitti:

        dieselimieskään, kas kun kerron sulle yllättäväs tosiasian; Tiisseli tehdään kanssa öljystä ;)

        ihan oikean pointin?


    • hidas nauru

      Vai 300 hv. Kulutus 18 - 13 - litraa veikkaan.

      Mitäpä sanot autosta, jossa sama suorityskyky ja kulutus 8 - 10 - litraa samassa ajossa. No nyt vasta alkaakin naurattamaan.

      Tälläisiäkin on liikenteessä.

      Ps. Onkohan sinulla vääntöä vajaat 600 Nm.

      • on.

        On suomessa 300hv:n dieselit... ja muistutetaan taas, että tehoilla se rauta liikahtaa ei vääntömomentilla, jota nyt on vaikka pyöränpulteissakin.


      • Kertoja
        on. kirjoitti:

        On suomessa 300hv:n dieselit... ja muistutetaan taas, että tehoilla se rauta liikahtaa ei vääntömomentilla, jota nyt on vaikka pyöränpulteissakin.

        mm. Volkin v10tdi on yli 300hv ja itsekin ajan 300hummaisella dieselillä, tosin se on lastutettu.
        Ja kyllä se vääntömomentti kertoo aika paljon.
        mm. on mukava ajaa kun ei tarvi joka ylämäessä vaihtaa pienempää vaikka olisi rattaat perässä.
        Dieselillä rattaiden veto on muutenkin sujuvampaa koska vääntöalue on alempana. Liikkeelle lähdössä ei tarvi huudattaa kytkintä ja ajossa voi pitää suuremman vaihteen kuin bensakoneella.


      • viidakonsananlasku
        on. kirjoitti:

        On suomessa 300hv:n dieselit... ja muistutetaan taas, että tehoilla se rauta liikahtaa ei vääntömomentilla, jota nyt on vaikka pyöränpulteissakin.

        Autot myydään teholla mutta ajetaan väännöllä.


    • pesonen...

      Ei kait uudenkarheat autot voi enää savuttaa, ainakaan tuossa hintaluokassa. Kait niissä on pakko olla hiukkassuodatin siihen hintaan? Mm. Pösöihin sen saa aika paljon halvempiinkin.

      Omasta mielestäni Volvot on savutuksen ykkösiä ;)

      • jos ....

        palotilanteeseen ei saada ilma riittävästi , hiukkassuodattimilla varustetutkin hönkää mustaa savua jos on esim egr-venttiili persielleen ja imusarja/suuttimet täynnä töhkää !

        jnejne

        Dieselimersuja rimmaajat kiusaa nykyään kovasti , joku e-sarjalainen otti silmään , siis naku ja automaatti josta takarenkaista kellotettiin 270hv.n tehot (eli mottorissa n. 400 pollea) ja 680nm väännöt ! Oli muuten nettiautossa mytävänä , siistissä maantieajossa n. 6 litraa sataselle !


      • __teemu
        jos .... kirjoitti:

        palotilanteeseen ei saada ilma riittävästi , hiukkassuodattimilla varustetutkin hönkää mustaa savua jos on esim egr-venttiili persielleen ja imusarja/suuttimet täynnä töhkää !

        jnejne

        Dieselimersuja rimmaajat kiusaa nykyään kovasti , joku e-sarjalainen otti silmään , siis naku ja automaatti josta takarenkaista kellotettiin 270hv.n tehot (eli mottorissa n. 400 pollea) ja 680nm väännöt ! Oli muuten nettiautossa mytävänä , siistissä maantieajossa n. 6 litraa sataselle !

        Aika reilut voimansiirtohäviöt Mersussa. Noin 130 pollee muka hukkuu matkalle. Taitaa jo muutama laakeri joutua hirttämään kiinni noilla häviöilla


    • savuta

      kyllä se kuule on kiva tehdä 1500 kilsaa pitkä matka halvemmalla naftalla, ku sä tankkaat jo monesti kallista bensaa ja kato meillä samat nopeusrajoitukset !! hah, haaa...

      • Anonyymi

        Lol


    • sulla autossa

      "nakutus on korvia puistattavaa" - Ei meikäläisen auton sisään naapuriautojen nakutukset, saati omankaan d-moottorin nakutus kuulu, laita lisää pahvia...

      Jos 300 hv dieselit on harvassa niin vastaava bensakonehan löytyykin sitten jokaiselta "virtaselta" - pikkupoikien pullistelua.

      • Molemmilla

        No aloitushan oli provo(soiva), mutta itse väitteeseen annetut vastaukset olivat sitten ihan täyttä paskaa. Tosiasiahan on, että joka ainoa uusikin diesel (tehosta rippumatta) lykkää niin perkeleellisen mustan pilven kun oikein kunnolla polkaisee. Mersut tuntuvat olevan pahimmasta pääsä tuon suhteen.

        Joku asiallinen tekniikan mies osaa varmaan selittää, mihin polttoaineen ja palotapahtuman ilmiöön tuo liittyy.

        Ja ihan tiedoksi. Ajan sekä dieselillä että bensakoneella.


      • pesonen...
        Molemmilla kirjoitti:

        No aloitushan oli provo(soiva), mutta itse väitteeseen annetut vastaukset olivat sitten ihan täyttä paskaa. Tosiasiahan on, että joka ainoa uusikin diesel (tehosta rippumatta) lykkää niin perkeleellisen mustan pilven kun oikein kunnolla polkaisee. Mersut tuntuvat olevan pahimmasta pääsä tuon suhteen.

        Joku asiallinen tekniikan mies osaa varmaan selittää, mihin polttoaineen ja palotapahtuman ilmiöön tuo liittyy.

        Ja ihan tiedoksi. Ajan sekä dieselillä että bensakoneella.

        Mitä se kaasun painaminen pohjaan hyödyttää? Lähinnä tosiaan savuttaa, kulkupuoli ei oleellisesti parane. Ainakaan 2-litrasessa 66kW.n HDI-koneessa...vääntää/kiihtyy kivasti kierrosalueella 1500-3000.


    • savu

      mullapa on 400 heppaa ameliikan lauta.

    • Bensavie

      Pensalla pessään pensselit, diisselillä ei tehä mittää

      • BensaOnOngelmajäte

        Niin, diisselillä autot kulkee. Ei sillä muuta tehdä...
        Bensa on vaarallinen ongelmajäte sekä pensselipesun jälkeen. Kuten kaiken muunkin jälkeen....


    • savuton_diesel

      Enpä ole nähnyt yhtään tällä vuosikymmenellä valmistettua dieselautoa, joka olisi työntänyt mustaa savua pakoputkestaan. Omani perässä en ole ajanut, mutta siitä päätellen, että kolmessa katsastuksen päästötestissä K-arvo on ollut puhdas nolla ja pakoputki ei ole ollut koskaan musta sisältä, näkyvää savua ei tule lainkaan.
      Tekniikan Maailman talviautovertailussa nykydieselien hiukkaspäästöt ovat olleet pienempiä kuin bensa-autojen.

      • saastepommi_diesel

        Mutku tulee 100 tkm täyteen pitää nokivasaroista ennakoivana toimenpiteenä tyhjätä hiukkassuodatin sekä tukkia EGR-venttiili.

        On sen verta yleistä tämä, että nokivasaroiden katsastukseen on tulossa päästömittaus. Testimenetelmä ja päästörajat ovat vielä työn alla. Ongelma on päästörajojen asettaminen. Jos rajat asetettaisiin kuten bensakoneilla = auton pitää läpäistä tyypihyväksyntää vastaavat rajat, niin yksikään nokivasara ei pääsisi testistä läpi! Oikeassa elämässä nokivasaroiden päästöt ovat tupanneet olemaan nelinkertaiset laboratoriossa mitattuun (=tyyppihyväksyntä) verrattuina. Eli pitää löytää raja-arvo, jonka ehkä auto vielä läpäisee, mutta tuunattu ei!

        Odotan myös mielenkiinnolla, miten perustellaan, että "puhtaat" nokivasarat saa tupruttaa esim. 10x tyyppihyväksynnän salliman määrän nokea ja NOxja, mutta bensakoneella raja on ja pysyy 1x.


      • lisäarvoa_käytettyihin

        Mahtaa muuten olla hyvä myyntivaltti, kun on käytetystä nokilekasta poistettu saastelaitteet. Seuraavalle omistajalle tulee aika monen tontun lasku, kun auto kärähtää uudessa päästötestissä ja pääsee ostelemaan marmoritiskiltä uutta hiukkasloukkua, eegeeärrää alkuperäisen ohjelmiston palautusta.


    • BMWF10

      Ei jumalauta mitä juttua, menkää takasin amiksen penkille.

    • VesipesuPuuttuu

      Jopajoo ! Mustanokivasara savu monta helvetin syytä..... huono polttoaine, turbossa vikkaa, imukanavat tukossa, imuventtiilit, jako hypännyt, syöttöä lisätty liikaa..... ruikutusventtiili "kusee" jne.... viateissa läppävikkaa.....
      kauan ajettu hiljaa.....

    • 16plus12

      Aloitus oli siis vuodelta 2005 eli 11vuotta sitten. Tuolloin esim hiukkasloukku oli tosi harvinainen, jos sellaisia edes oli. Tuolloin hiukkaspäästöt olivat dieseleiden iso ongelma. Nythän tilanne on kääntynyt uusissa autoissa siten, että bensat tuottavat tuplasti enemmän pienhiukkasia.
      Muutenkin kaikki autot ( myös bensat) nykypäästöihin verrattuina olivat huikeasti suurempipäästöisiä.

      Tuo, että autousta muutamat tekevät laittomin keinoin enemmän saastuttavia, on siis laitonta. Yhtä laitonta kuin bensojenkin tekeminen saastepommeiksi . Sillä ei tietenkään ole mitään tekemistä keskusteltaessa eri autojen moottorityyppien päästöominaisuuksista.

      Diesel- ja bensamoottorien saastepäästöt painottuvat hieman erilailla, mutta kokonaissaastuttavuus saavutettuun hyötyyn nähden on dieseleillä selvästi vähäisempi. Dieselin päästöt vaikuttavat enemmän paikallisesti kun taas bensojen päästöt ovat globaalimpia.

      No tästä sitten muutamat intoilijat saavat mukavasti polttoainetta oman asennepaatostensa perusteiksi. Aiemmin nämä bensaintoilijat keskittyivät hiukkasiin, mutta tilanteen muututtua päinvastaiseksi eli bensojen ongelmaksi, niin nyt otettu nox:t ykkösjutuiksi. Niin ja tietysti nuo muutamat laittomien temppujen tekijät. Mikähän seuraavaksi....

      • nokileka_on_saastepommi

        Nokipaavo on joko tyhmä tai yrittää tyhmää kusetusta

        "Yhtä laitonta kuin bensojenkin tekeminen saastepommeiksi "

        Bensakoneen muuttaminen saastepommiksi on laitonta ja mahdotonta. Käry käy heti seuraavassa katsastuksessa. Ilman toimivaa katalysaattoria ei pääse päästötestistä läpi eikä katalysaattori toimi, jos ei lambda-anturit ym. ole tikissä. Tai jos OBD diagnostiikka kertoo auton itse havainneen toiminnassaan häiriöitä...

        Tämä pätee lähes kaikkiin bensakoneisiin. Katalysaattorit ovat olleet käytössä niin pitkään, että ei-kat autot ovat käytännössä museorekisterissä olevia harrastuspelejä, joilla ajetaan vain silloin & tällöin.

        Nokivasaroissa puhdistustekniikkaa on ollut vähemmän aikaa ja päästörajat ovat olleet väljemmät. Päästöjä (NOx ja pienhiukkaset) ei mitata. Onneton savutustesti oli tarkoitettu karsimaan pahimmat saastepommit silloin joskus, kun mitään hiukkasloukkuja ei vielä ollut. Pienet hiukkaset ovat suurinakin pitoisuuksina näkymättömiä, joten tästä testistä pääsee läpi, vaikka olisi NOx päästöt tapissa tukitun EGR:n takia, auto lastutettu (mikä kasvattaa päästöjä) ja hiukkassuodatin poistettu (hillittömät pienhiukkaspäästöt).

        Lisäksi julkisuuteen on VAGinan huijauksen sivutuotteena kerrottu, että huijausvaginoilla päästöt ovat 40 kertaiset sallittuun verrattuna, kun ehjillä dieseleillä päästörajat ylittyvät VAIN nelinkertaisesti. Eli oikeassa elämässä "puhtaat" dieselit tuottavat paljon enemmän päästöjä kuin tyyppihyväksyntä sallii. Vaikka ne tyyppihyväksynnän rajatkin ovat olleet paljon korkeammat kuin bensakoneilla. Tätä on katsottu läpi sormien, koska asiaan puuttuminen olisi ollut kuolinisku nokilekojen käytölle henkilöautoissa!

        Kuorma-autoissa käytetään tehokkaampaa puhdistustekniikkaa, mutta se on liian kallista hlöautoihin.


      • 16plus12
        nokileka_on_saastepommi kirjoitti:

        Nokipaavo on joko tyhmä tai yrittää tyhmää kusetusta

        "Yhtä laitonta kuin bensojenkin tekeminen saastepommeiksi "

        Bensakoneen muuttaminen saastepommiksi on laitonta ja mahdotonta. Käry käy heti seuraavassa katsastuksessa. Ilman toimivaa katalysaattoria ei pääse päästötestistä läpi eikä katalysaattori toimi, jos ei lambda-anturit ym. ole tikissä. Tai jos OBD diagnostiikka kertoo auton itse havainneen toiminnassaan häiriöitä...

        Tämä pätee lähes kaikkiin bensakoneisiin. Katalysaattorit ovat olleet käytössä niin pitkään, että ei-kat autot ovat käytännössä museorekisterissä olevia harrastuspelejä, joilla ajetaan vain silloin & tällöin.

        Nokivasaroissa puhdistustekniikkaa on ollut vähemmän aikaa ja päästörajat ovat olleet väljemmät. Päästöjä (NOx ja pienhiukkaset) ei mitata. Onneton savutustesti oli tarkoitettu karsimaan pahimmat saastepommit silloin joskus, kun mitään hiukkasloukkuja ei vielä ollut. Pienet hiukkaset ovat suurinakin pitoisuuksina näkymättömiä, joten tästä testistä pääsee läpi, vaikka olisi NOx päästöt tapissa tukitun EGR:n takia, auto lastutettu (mikä kasvattaa päästöjä) ja hiukkassuodatin poistettu (hillittömät pienhiukkaspäästöt).

        Lisäksi julkisuuteen on VAGinan huijauksen sivutuotteena kerrottu, että huijausvaginoilla päästöt ovat 40 kertaiset sallittuun verrattuna, kun ehjillä dieseleillä päästörajat ylittyvät VAIN nelinkertaisesti. Eli oikeassa elämässä "puhtaat" dieselit tuottavat paljon enemmän päästöjä kuin tyyppihyväksyntä sallii. Vaikka ne tyyppihyväksynnän rajatkin ovat olleet paljon korkeammat kuin bensakoneilla. Tätä on katsottu läpi sormien, koska asiaan puuttuminen olisi ollut kuolinisku nokilekojen käytölle henkilöautoissa!

        Kuorma-autoissa käytetään tehokkaampaa puhdistustekniikkaa, mutta se on liian kallista hlöautoihin.

        Heh. Bensaperse on taas vauhdissa. Ja paskaa tottakai tulee tuutin täydeltä sieltäkin....
        ..niin hiukkaspäästöjäkö ei mitata... Entäs, jos mitattaisiin, niin moniko uusi bensa-auto ne läpäisisi, jos ne pistettäisiin sille tasolle, joka on uusissa dieseleissä.

        Se on tietysti totta, että bensa-autojen päästöihin kiinnittäminen jo noin parikymmentä vuotta aiemmin oli järkevää. Nehän olivat ilmaston kannata täyskatastrofaalisia. Valitettavasti niitäkin on vielä paljon liikenteessä, Suomen autokanta kun on mitä on.
        Dieselit tulevat tietysti hieman perässä ( noin 20 vuotta), mutta ovatkin edelleen edellä mitä tulee päästöjen vähäisempään saastuttavuuteen.
        Ongelmana on tietysti, että vanhoja dieseleitä on vielä kauan liikenteessä. Ellei verotuksella tms edistetä uusien dieselien myyntiä ja siten autokannan vaihtumista. Dieselit kun ovat huomattavasti kestävämpiäkin kuin bensat, joten se vielä lisää vanhojen dieselien käyttöikää. Mm hiukkasloukuthan yleistyivät vasta vähän ennen 2010, joten vanhoja dieseleitä on liikenteessä vielä pitkälle 2030 ja pidemmällekin ellei uusien dieseleiden hankintaa edistetä jollain tapaa.
        Sähkö toki on tulossa tuossa ajassa ja muitakin vaihtoehtoja, mutta ne taitaakin ensialkuun luonnollisesti korvata bensamoottoreita enemmänkin eikä niinkään vanhoja dieseleitä.

        Tuo laiton toimintahan on laitonta, joten se on ihan oma juttunsa. Naurettavaa ja lähinnä epätoivoista yrittää sekoittaa sitä tähän.


      • 20_vuotta_jäljessä

        Dieselit tulevat tosiaan 20 vuotta perässä, kun puhutaan saastepäästöistä. Tämä verran on tosiaan aikaväliä katalysaattorien käyttöönotolla ja nokiloukkujen ym. käyttöönotolla. KAT autoillakin oli alkuun väljemmät päästörajat ja niitä on vuosien mittaan kiristetty. Sama nokilekojen kanssa - toistaiseksi niiden päästöt saavat olla viisinkertaiset.

        Merkittävin ero on kuitenkin siinä, että KAT autoille otettiin heti kättelyssä käyttöön päästöjen mittaus katsastuksessa. Nokilekoille testejä aloitellaan vasta tänä vuonna. Mut joo, sama 20 vuoden viive tässäkin. Eli joskus 2036 voidaan sanoa, että käytännössä kaikki nokilekat ovat vähäpäästöisiä.

        Tosin oikeassa elämässä taitaa käydä niin, ettei 2036 ole nokilekoja. Koska kunnollinen pakokaasujen puhdistustekniikka on liian kallista hlöautohin.


      • 16plus12
        20_vuotta_jäljessä kirjoitti:

        Dieselit tulevat tosiaan 20 vuotta perässä, kun puhutaan saastepäästöistä. Tämä verran on tosiaan aikaväliä katalysaattorien käyttöönotolla ja nokiloukkujen ym. käyttöönotolla. KAT autoillakin oli alkuun väljemmät päästörajat ja niitä on vuosien mittaan kiristetty. Sama nokilekojen kanssa - toistaiseksi niiden päästöt saavat olla viisinkertaiset.

        Merkittävin ero on kuitenkin siinä, että KAT autoille otettiin heti kättelyssä käyttöön päästöjen mittaus katsastuksessa. Nokilekoille testejä aloitellaan vasta tänä vuonna. Mut joo, sama 20 vuoden viive tässäkin. Eli joskus 2036 voidaan sanoa, että käytännössä kaikki nokilekat ovat vähäpäästöisiä.

        Tosin oikeassa elämässä taitaa käydä niin, ettei 2036 ole nokilekoja. Koska kunnollinen pakokaasujen puhdistustekniikka on liian kallista hlöautohin.

        Aivan, lainsäädäntö kiristyi dieselien päästöjen osalta noin 20 vuotta myöhemmin. Totta, päästöjen puhdistamismääräysten osalta, dieselit lienevät noin 20 vuotta jäljessä. Yksi syy tietysti oli bensamoottorien huikeasti pahemmat päästöt, joten ilmaston kannalta oli tietysti järkevää aloittaa pahimmista. USAssahan bensamoottoreille tuli katalysaattoripakko muistaakseni jo joskus 70-luvulla, mutta siellähän bensamoottorit ovat yleisiä jopa raskaammissakin ajoneuvoissa, maasturit, pakettiautot, joissa kulutus oli jopa reippaat 20l satasella ja päästöt tietysti aivan huimat. Bensan hinta on suomalaisittain katsoen naurettavan halpa, kuten myös autojen hinnat, joten verotus ei siellä ole ohjannut vähäkulutuksisiin autoihin edes ammattiliikenteessä ja autojen vaihto ei ole läheskään niin suuri investointi.

        Nyt ollaan Suomessa tässä. Mitkä ovat vaihtoehdot? Uusimmat dieselit ovat ovat selvästi uusimpia bensoja vähäpäästöisempiä, joten niihin kannattaisi suosia siirtymistä, mutta jo olemassaolevinkien dieselien vaihtuminen kestää ainakin sen mitä bensojen vaihtuminenkin uusiin kesti. Paitsi, että dieselit ovat selvästi pitkäikäisempiä, joten ilman verotuksellisia tai muita vaihtumista uusiin dieseleihin ei tehdä, niin ylimenokausi on bensoja selvästi pidempi. Ammattiliikenne siirtyy nopeastikin ja onkin isolta osin jo siirtynyt, mutta yksityisillä kuluu aikaa.

        Parasta tietysti olisi, ettei vuonna 2036 olisi lainkaan saastuttavia polttomoottoreita, mutta taitaa olla utopistinen ajatus. Hyvää tietysti olisi, jos edes saastuttavat bensamoottorit olisi korvautuneet yhdessä noiden vanhojen, vuosimalli ennen 2010, dieseleiden kanssa.

        Puhdistustekniikka halpenee koko ajan. Eipä siitä kovin kauaa ole kun täälläkin monet , luultavasti sinäkin?, jatkuvasti hehkuttivat esim Euro6 standardin tulevan niin kalliiksi, että dieselit häviävät. No nyt kaikissa valmistettavissa dieseleissä on tuo Euro6, mutta ei hinnat ole mitenkään nousseet. Useissa tapauksissa päinvastoinkin.
        Ihan muuten hyvä muistaa, että tämä USAssa havaittu päästöhuijaus verotuksen alennustavoitteena koski jo tuotannosta poistunutta Euro5-standardin moottoreita.

        No kusetuksia näyttää ilmaantuvan kuukausittain eri merkeille. Ihan yhtä lailla bensa- kuin dieselmoottoreillekin. Yleisestikin erityisesti bensamoottoreille tehtaiden ilmoittamat kulutuslukemat ovat erkaantuneet todellisista kulutuslukemista merkittävästi senjälkeen, kun päästöt tulivat veroperusteeksi. Verotuksen kiertohan näyttää olevan yleistä kaikkialla muissakin toiminnoissa, joten miksipä ei automaailmassakin.


    • E220_CDI

      Tulin vaan sanomaan, että olen monesti katsastanut pian 30 vuotta vanhan ja yli 400.000 km ajetun bensamoottorisen vähäpäästöisen rajat täyttävillä päästöarvoilla, vaikka siinä autossa ei ole koskaan mitään kattia ollutkaan. Siksi minulla on suuria vaikeuksia uskoa yllä esitettyä legendaa bensa-auton katsastuksen päästömittauksen vaativuudesta.

      • vähät_päästöt

        Ne rajat riippuu tietenkin käyttööottovuodesta. 30 vuotta vanha auto = auto, jossa ei ole katalysaattoria. "Vähäpäästöisyys" tarkoittaa tällöin (muistaakseni) raja-arvoa pelkälle pakokaasun häkäpitoisuudelle. Testistä pääsee läpi, kunhan ei ole kaasuttimen säädöt ihan päin seiniä.

        KAT autoissa tämä raja on paljon tiukempi vaatimukset myös hiilivedyille (HC) seossuhteelle/jäännöshapelle. Sitten onkin jo pieni ihme, jos testistä pääsee läpi ilman, että on kaikki vekottimet (lambda-anturit) yms. tikissä. Onhan sekin tiedossa, että vanhempaa kalustoa joutuu esilämmittelemään testiin.Vanhoissa vehkeissähän katti voi olla pohjan alla = lämpenee hitaasti. Nykyään vekotin on yleensä ihan moottorin kyljessä just tästä syystä. Luonnollisesti raja-arvoja on kiristetty vuosien mittaan -> ei toivoakaan enää läpäistä testiä, jos ei vehkeet toimi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      158
      1381
    2. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      49
      1195
    3. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      24
      1139
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      211
      1070
    5. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      126
      1051
    6. Hyvää huomenta 18. luukku

      Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      223
      984
    7. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      307
      947
    8. Haluaisin vain varmistua

      Sinusta tarpeeksi.
      Ikävä
      42
      919
    9. Olet sä silti

      Ihana ❤️ tykkään
      Ikävä
      72
      895
    10. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      73
      869
    Aihe