miksi lestadiolaisuus ärsyttää??

riia

näitä keskusteluja lukiessa alkaa ihmetellä: miksi juuri lestadiolaisuus/lestadiolaiset herättävät niin paljon närää? täällä esiintyvä puhe oman itsensä korottamisesta voi toki pitää paikkansa, mutta monista muistakin ryhmittymistä löytyy ajatus omasta parhaimmuudesta, enkä puhu ainostaan uskonnosta - esim. muita tallovat porvarit saavat oman vereni kiehumaan. ehkäpä jotkut lestatkin sitten ajattelevat olevansa 'valittuja', mutta uskoakseni suurin osa pitää kuitenkin mielessään ja sydämessään erään raamatunkohdan itsensä ylentämisestä... samoin kuin täälläkin vilahdelleen teesin uskon ja vain uskon pelastavuudesta.
lestat eivät tuputa uskoaan [vrt. esim jehovantodistajat] eivätkä käyttäydy julkisesti provosoivasti. miksi siis juuri he saavat tämmöisiä ryöppyjä niskaansa? vai esiintyykö herätysliikevastaisuutta eniten niillä seuduilla, missä herätysliikkeetkin ovat tavallisia, ja nämä parjaajat ovat sitten sieltä kotoisin? omalla kotiseudullani liikkeet eivät ole kovinkaan yleisiä. eräs parhaista ystävistäni on kuitenkin lestadiolainen, enkä heidän perhe-elämäänsä seuranneena voi äimistellä vinoutunutta menoa tms.
asiallisia kommentteja odotan!:)

90

6457

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • taisto

      Olen edellisen kirjoittajan kanssa täysin samaa mieltä. Itse olen vanhoillislestadiolainen ja myös koko muu perhe.
      Oon saanu kuulla niin monesti kaikenlaista pilkkaa vakaumukseni tähden, että ei sitä uskois kukaan. Aina kuulee "lesta sitä... lesta tätä.. lesta tuota.." ja jos ei kuule niin se puhutaan selän takana.

      Mutta kaikista eniten vihaan sitä kun meistä levitetään niin paljon luulo tietoa. Jonkun mielestä asia on noin ja sitten on se levittää tietoa muka "totena."
      Lestadiolais haaroja on tiettävästi jotain kymmene luokkaa ja kaikilla on eritteot ja sehän on tosi. Miksi sitten haaroja olis tullut jos kaikki ajattelisi samanlailla???
      Jos yks liike sallii tai kieltää jonkun, niin kaikki sitä ei tee todellakaan.

      Yleensähän asia on sellainen kun kysyy syytä pilkkaan tms., että "sinä teit juuri niinkuin pitäisi tehdä..." tai "onko pakko olla noin tarkka..." je niin edelleen. Eli kateus aiheuttaa solvaamisen ja perättömien juttujen levittämisen.

      Semmosia, olen vielä valmis kirjoittamaan jahka muistan käydä täälläpäin.

      • Ape

        Niin, tämä pilkka hyvin usein on sellaista, että keskitytään siihen, että kuka teki, eikä siihen, että mitä teki. Jos ihminen kertoo, että Pekka teki NÄIN, niin meidän kohdalla sanotaankin LESTA teki näin. "huom. korostus".
        Itse tekeminen saattaa olla täysin normaalia, mutta kun sen tekee LESTA, niin se muuttaa keskustelun sävyä pilkalliseksi / naureskeltavaksi.


      • Anonyymi

        Suuresti arvostettu ja korkeasti kunnioitettu nimimerkki taisto !
        Kirjoitit että eniten vihaat sitä kun meistä levitetään luulo tietoa . Mutta sanassa on viha veljeään kohtaan saarnattu synniksi . Oikea kristillisyys on hengessä ja totuudessa


      • Anonyymi
        Ape kirjoitti:

        Niin, tämä pilkka hyvin usein on sellaista, että keskitytään siihen, että kuka teki, eikä siihen, että mitä teki. Jos ihminen kertoo, että Pekka teki NÄIN, niin meidän kohdalla sanotaankin LESTA teki näin. "huom. korostus".
        Itse tekeminen saattaa olla täysin normaalia, mutta kun sen tekee LESTA, niin se muuttaa keskustelun sävyä pilkalliseksi / naureskeltavaksi.

        Lestat on ihan tekopyhiä. Olevinaan parempia kuin me heidän mielestään vääräuskoiset.


    • Nikita

      Asun pienessä kaupungissa ja täällä suunnilleen 1/3 kaupunkilaisista on ns. lestoja. Lestat aiheuttavat närää mm, kouluissa joissa lestat pistetään arvoasteikossa muiden oppilaiden yläpuolelle. ja tätä tapahtuu niin ala- ja yläasteilla sekä ammatillisissa oppilaitoksissa. Omat lapseni ovat useasti kertoneet ja olen sen itsekin saanut kuulla kuinka naapurissa asuvat lestadiolais lapset haukkuvat omia ja muita naapurin lapsia vääräuskoisiksi yms. En halua yleistää mutta täällä päin lestat ovat niitä rääväsuisimpia! (verrattuna ei uskoviin). Mutta odottakaapas kun isät ja äidit tai opettajat ovat kuulemassa niin ollaan niiiin enkeleitä kaikki! Miksi lestadiolaisia pidetään parempina ihmisinä kuin muuta vaikkei se niin näytä olevankaan?? kiitos!

      • Sam

        Meidän asuinpaikassa ei-lestadiolaiset ovat aivan kauheata sakkia.Ryyppäävät,hajottavat paikkoja,joka päivä eri kumppani kenen kans sit pussaillaan ja kopeloidaan jossain nurkassa.Huudellaan autoista ohikulkijoille ja semmosta. Itse en ole niin pöljä että alan yleistämään koska ei kaikki ei-lestadiolaiset ole tollaisia.
        Lestadiolaisia en ole nähnyt nuissa porukoissa enkä tule varmaan koskaan näkemäänkään. Tuo"lestadiolaiset ovat parempia ihmisiä" juttu on pilkkaajien keksimä. Siinä on taas yksi esimerkki millä on keksitty haukkumisen aihetta lestadiolaisista,"ne muka luulee olevansa parempia ihmisiä kuin me". Kukaan ei ole täydellinen,ei ei-lesta,eikä lestakaan!


      • Nikita
        Sam kirjoitti:

        Meidän asuinpaikassa ei-lestadiolaiset ovat aivan kauheata sakkia.Ryyppäävät,hajottavat paikkoja,joka päivä eri kumppani kenen kans sit pussaillaan ja kopeloidaan jossain nurkassa.Huudellaan autoista ohikulkijoille ja semmosta. Itse en ole niin pöljä että alan yleistämään koska ei kaikki ei-lestadiolaiset ole tollaisia.
        Lestadiolaisia en ole nähnyt nuissa porukoissa enkä tule varmaan koskaan näkemäänkään. Tuo"lestadiolaiset ovat parempia ihmisiä" juttu on pilkkaajien keksimä. Siinä on taas yksi esimerkki millä on keksitty haukkumisen aihetta lestadiolaisista,"ne muka luulee olevansa parempia ihmisiä kuin me". Kukaan ei ole täydellinen,ei ei-lesta,eikä lestakaan!

        painotin juuri tuolla loppu puolella etten halua yleistää. Ja miten toisten ihmisten parin vaihto sinu elämääsi haittaa? oletko kenties kyylä tai vastaava? minua toisten ihmisten keskenään tekemiset ei kiinnosta, mutta kummasti lesta pentujen huutelu ottaa korviin...


      • XXX
        Sam kirjoitti:

        Meidän asuinpaikassa ei-lestadiolaiset ovat aivan kauheata sakkia.Ryyppäävät,hajottavat paikkoja,joka päivä eri kumppani kenen kans sit pussaillaan ja kopeloidaan jossain nurkassa.Huudellaan autoista ohikulkijoille ja semmosta. Itse en ole niin pöljä että alan yleistämään koska ei kaikki ei-lestadiolaiset ole tollaisia.
        Lestadiolaisia en ole nähnyt nuissa porukoissa enkä tule varmaan koskaan näkemäänkään. Tuo"lestadiolaiset ovat parempia ihmisiä" juttu on pilkkaajien keksimä. Siinä on taas yksi esimerkki millä on keksitty haukkumisen aihetta lestadiolaisista,"ne muka luulee olevansa parempia ihmisiä kuin me". Kukaan ei ole täydellinen,ei ei-lesta,eikä lestakaan!

        Et tule näkemäänkään lestoja noissa piireissä, sillä olet sulkenut silmäsi siltä mahdollisuudelta. Mutta voin kertoa, että siellä ne seassa menee niinkuin muutkin.


      • hmm

        mekin kun ollaan ihmisiä. ja tehdään toisille pahaa. mutta sillain en usko että meitä pidetään jotenki parempina esimerkiksi nyt siellä koulussa. selaile näitä sivuja ja huomaa, kyllä sitä tallomista kokee aika paljon sieltä ei lestadiolaisten puolelta. jotanki nyt tuntuu että meiltä odotetaan enemmän kuin teiltä toisilta. mutta niinkun sanoin, mekin ollaan vain ihmisiä.erinlaisiksi meidät tekee teistä se että me koitetaan taistella uskonkilvoituksessa että päästäs perille taivaaseen saakka.


      • saanko sanoo sulle yhen jutun... Ei tartte kirjottaa tänne jos ei tiiä mistää mitää! Juttu ei oo siitä kiinni et lestadiolaiset sanoo nii tai näi vaa se on vaa IHMISESTÄ kiinni! Mä oon "lessu" ja en tunne ketää joka ois puhunu tollast ja se nyt on vaa pelkän riidan tulosta! Mistä sä tiiät mitä omat lapses tuol puhuu eihä ne SITÄ sulle kerro!!! Leikkii pikku enkeleitä voi huhhuh sun kanssas ei muuta voi sanoo niihä aina sanotaa... pienen ku riideltii naapureitten kaa ni sillonki me oltii pikku ENKLELEITÄ! voi vitsi ottakaa järki käteen!!! Ihmiset on ihmisiä ei niistä mikää uskonto tee huonmpii tai parempii! S O R I ! ! !


      • muuan
        kirjoitti:

        saanko sanoo sulle yhen jutun... Ei tartte kirjottaa tänne jos ei tiiä mistää mitää! Juttu ei oo siitä kiinni et lestadiolaiset sanoo nii tai näi vaa se on vaa IHMISESTÄ kiinni! Mä oon "lessu" ja en tunne ketää joka ois puhunu tollast ja se nyt on vaa pelkän riidan tulosta! Mistä sä tiiät mitä omat lapses tuol puhuu eihä ne SITÄ sulle kerro!!! Leikkii pikku enkeleitä voi huhhuh sun kanssas ei muuta voi sanoo niihä aina sanotaa... pienen ku riideltii naapureitten kaa ni sillonki me oltii pikku ENKLELEITÄ! voi vitsi ottakaa järki käteen!!! Ihmiset on ihmisiä ei niistä mikää uskonto tee huonmpii tai parempii! S O R I ! ! !

        Rauhoitu hyvä ihminen! Oikealla mielellä asioihin osaa suhtautua. Annahan Pyhän Hengen tuoda sinunkin ajatuksiisi lempeyttä, jos sellainen sinulla mielestäsi on.


      • Lesta
        Nikita kirjoitti:

        painotin juuri tuolla loppu puolella etten halua yleistää. Ja miten toisten ihmisten parin vaihto sinu elämääsi haittaa? oletko kenties kyylä tai vastaava? minua toisten ihmisten keskenään tekemiset ei kiinnosta, mutta kummasti lesta pentujen huutelu ottaa korviin...

        Tuo oli minusta kyllä aika törkeesti sanottu! "mutta kummasti lesta pentujen huutelu ottaa korviin". Ei ehkä n.3-8 vuotiaat lapset ymmärrä, ettei saa huudella mitä sattuu...oletpa sinäkin älytön, jos olet äiti...
        Miksi Lestapentujen? Etkö voi sanoa kauniimmin?!
        Lestadiolaislasten? Puhutko vanhollislestadiolaisista, vai esikois? vai mistä?


      • Anonyymi

        He odottaa sitä taivaspaikkaansa niin kiivaasti ja seurustelin aikan Lesta naisen kanssa ja hän kertoi ollessaan pikkutyttönä isänsä kanssa hillamarketissa niin isä voivotteli että kun ei toiset kaupassa olleet pääse taivaaseen kun ei ole uskossa ! Vittu lapselleen alkoi sitä aivopesua jo teettää!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        He odottaa sitä taivaspaikkaansa niin kiivaasti ja seurustelin aikan Lesta naisen kanssa ja hän kertoi ollessaan pikkutyttönä isänsä kanssa hillamarketissa niin isä voivotteli että kun ei toiset kaupassa olleet pääse taivaaseen kun ei ole uskossa ! Vittu lapselleen alkoi sitä aivopesua jo teettää!

        Voe helevetti. Ja kun ottavat huostaan otettuja lapsia vielä omaan hoteisiinsa aivopesuun. On suuret rahat lastensuojelulla ja lestoilla.


      • Anonyymi

        Näyttää olevan opettajissa enemmistö lestoja, alakoulussa ammattikouluun.


    • Veli

      Nostan hattua Sinulle,Riia! Sinä olet harvinaisen realistinen lestaadiolaiseksi. Se,miksi lestaadiolaisuus minua ärsyttää,on juuri tuo oman porukan ylentäminen muita paremmaksi. Ja ainoaksi oikeaksi uskoksi. Koska asiahan ei niin ole.

      Monilla tälle palstalle kirjoittamillani jutuilla olen pyrkinyt hieman ehkä kärjistetysti tuomaan esille näitä epäkohtia,joita lestaadiolaisuudessa on.Ja saamaan lestaadiolaiset itsekin huomaamaan ne.

      Arvon lestaadiolaiset: Älkää katsoko maailmaa mustavalkoisten lasien läpi. Älkääkä sokeasti uskoko,että kaikki,mitä seuroissa saarnaajat puhuvat,olisi totta. Sillä ihmisen erehtyväisyys on todettu myös sielunhoidossa. Kuka muistaa vielä ne 80-luvun hoitokokoukset...? Jos et ollut samaa mieltä,olit eri mieltä.

      Ottakaa lusikka kauniiseen käteen ja suvaitkaa muita uskontoja. Sillä sitähän tekin omalle kohdallanne odotatte.

      Lestaadiolaisten kannattaa muuten lukea pohjois-korealaisen naisterroristin kirjoittama kirja Sieluni Kyyneleet. Ja asettua kirjoittajan asemaan. Ja kenties huomata se,kuinka manipuloitavissa ihmisen mieli onkaan.

      SummaSummarum: Lestaadiolaisten kannattaa laskeutua muiden uskossa olevien tasolle ja tehdä rakentavaa yhteistyötä muiden yhteisöjen kanssa.

      "Ettei yksikään,koka minuun uskoo,hukkuisi,vaan saisi iankaikkisen elämän...

      • riia

        kiitos hatunnostosta, mutta en ole lesta, ihan vaan tavallinen luterilainen:)
        eikö lestadiolaisten 'valaiseminen' heidän elämäntapansa/vakaumuksensa kauheudesta ole myös eriarvoistamista..? ja, mielestäni Suomen oloja ei voi verrata pohjois-korean poliittiseen koneistoon.
        kyllä minuakin sapettaa jos joku, kuka tahansa, pitää itseään muita parempana. mutta näitä ihmisiä riittää missä tahansa ryhmässä, luokitteluista välittämättä... ja miksi sellaisesta tarvitsisi välittää sen kummemmin?
        mistä päin olet Veli? onko asunseudullasia paljon lestadiolaisia?
        kuten sanoin, eivät herätysliikkeet täällä päin ole kauhean yleisiä... enkä siksi osaa oikein kuvitellakaan miksi joillain on niin hirmuiset antipatiat lestoja [tms] kohtaan.
        sellaisia, lämmintä kesää kaikille:}


      • tadaa

        Myös lestadiolaiset voivat erehtyä. Tiedät kai, että lestadiolaiset ovat jakautuneet moneen ryhmään. Suurin osa noista lestadiolais ryhmistä on väärässä. Vain yksi on oikea.


      • aitee
        tadaa kirjoitti:

        Myös lestadiolaiset voivat erehtyä. Tiedät kai, että lestadiolaiset ovat jakautuneet moneen ryhmään. Suurin osa noista lestadiolais ryhmistä on väärässä. Vain yksi on oikea.

        on vapaa maa ja jokainen voi uskoa niin ku haluaa, miksi ihmiset ei vaan huolehdi omasta elamasta. Mita ihmetta pitaa haukkua ja tapella ku se ei kuitenkaan tuo mitaan edistysta tahan elamaan. Lestadiolaiset ei tuomitse toisia ihmisia vaan Jumala on ainut joka voi tuomita ja Jumala yksin tietaa kuka menee viimisena paivana taivaaseen. Asiaa ei saa ajatella jarjen kautta vaan uskoa vaan lapsenomaisesti. Siis, ihmiset pitakaa huoli omasta elamasta ja antakaa meidan uskoa niin ku me halutaan.Toivottavasti teillekki joskus kirkastuu.....!


      • eslest
        tadaa kirjoitti:

        Myös lestadiolaiset voivat erehtyä. Tiedät kai, että lestadiolaiset ovat jakautuneet moneen ryhmään. Suurin osa noista lestadiolais ryhmistä on väärässä. Vain yksi on oikea.

        On olemassa vain yksi oikea usko, jolla tulee autuaaksi. Se on sellainen usko, jonka Jumala antaa evankeliumin kautta, eikä sitä voi yksikään ihminen itse ottaa. Ihmisiä, joilla on tämä ainoa oikea usko löytyy esikoislestadiolaisista, mutta saattaa löytyä myös muualtakin (esim. vanhoillislestadiolaisista).

        Mutta ehkä tarkoitit opillisia kysymyksiä sanoessasi, että vain yksi on oikeassa? Siinä tapauksessa olen kanssasi eri mieltä. Jos vertailet Raamattuun ja siihen, mitä alkuseurakunnassa uskottiin, niin huomaat varmaan pian, että jokaisessa lestadiolaisryhmässä on virheitä opissa.

        Vanhoillisten selviä opillisia virheitä on muun muassa se, että luullaan, että pystytään näkemään toisen ihmisen sydämeen ja sanomaan, kuka on oikeassa uskossa ja kuka ei, vaikka siihen pystyy Raamatun mukaan yksin Jumala. Toinen poikkeama Raamatusta on se, ettei uskota rauhan palaavan takaisin, jos tervehditään Jumalan rauhan tervehdyksellä sellaista, jolle tämä rauha ei kuulu. Ja ehkä niitä on muitakin, mutta ei nyt yhtäkkiä tule mieleen.

        Niin ja on kaikenlaisia kummallisuuksia, niin kuin täällä jossain esillä ollut asia, että on tietääkseni yleisesti hyväksyttyä kihartaa hiuksia, mutta ei värjätä, vaikka kyseessä on ihan sama asia. Mutta se nyt ei varsinaisesti kai ole Raamatulla vääräksi todistettavissa.


      • keskuudestanne
        tadaa kirjoitti:

        Myös lestadiolaiset voivat erehtyä. Tiedät kai, että lestadiolaiset ovat jakautuneet moneen ryhmään. Suurin osa noista lestadiolais ryhmistä on väärässä. Vain yksi on oikea.

        Mistä ihmeen erehdyksestä on kyse? Raamatussahan sanotaan että eriseurat ovat lähtevä keskuudestanne. Eriseurathan syntyvät yleensä synnin luvallisuudesta tai lakihenkisyydestä johtuen. Eriseura syntyy kun väärin opettaneiden mukaan lähtee suuri joukko muita.

        Tällaisia eriseuran syitä voi olla mm. käsitys, että lapsi vasta kasteen jälkeen tulisi taivaskelpoiseksi. Raamatussa sanotaan kuitenkin että hamasta sikiämisestään asti, joten myös abortoidut lapset perivät taivaan valtakunnan. Vaikka uskoa ei järjellä voi ymmärtääkään, on aika helppo käsittää ettei Jumala ole jättänyt avuttoman lapsen taivaaseen pääsyä ihmisen varaan. Siis kastamisen varaan.


      • Pohjois-korealaisen terroristin tarinan ja se on mielestäni oikein hyvä kuvaus sielun manipuloimisesta.Kyllähän uskomisen asiassakin on kysymys aika pitkälti samoista asioista. Mikäli
        sokeasti uskoo kaiken mitä puhujat sanovat on
        mahdollisuus toimia saman ajatusmaailman mukaisesti(ei tietenkään mitään terroristitekoja),
        mutta voi henkisesti esim.alistaa tms...toisia ihmisiä.Paljon lestadioilaisissa on ihmisiä jotka sokeasti uskovat kaiken mitä kerrotaan ja silloin
        ihmisten joiden ajatus jollain tapaa poikkeaa ns.yleisestä linjasta helposti leimataan.
        Itse olen tälläinen "poikkeava"ja suhtaudun joihinkin asioihin melkoisen krittisestikkin ja
        saan punnita puhumisiani ajoittain hyvinkin tarkkaan.kuitenkin jollain tapaa tunnen v_lest.yhteisön olevan henkisen kotini,joka on antanut minulle vaimon ja lapset,mutta ajoittain
        henkinen painostus ajatuksiani kohtaan tuntuu olevan kohtuuttoman suuri.


      • kyyneleet!
        kirjoitti:

        Pohjois-korealaisen terroristin tarinan ja se on mielestäni oikein hyvä kuvaus sielun manipuloimisesta.Kyllähän uskomisen asiassakin on kysymys aika pitkälti samoista asioista. Mikäli
        sokeasti uskoo kaiken mitä puhujat sanovat on
        mahdollisuus toimia saman ajatusmaailman mukaisesti(ei tietenkään mitään terroristitekoja),
        mutta voi henkisesti esim.alistaa tms...toisia ihmisiä.Paljon lestadioilaisissa on ihmisiä jotka sokeasti uskovat kaiken mitä kerrotaan ja silloin
        ihmisten joiden ajatus jollain tapaa poikkeaa ns.yleisestä linjasta helposti leimataan.
        Itse olen tälläinen "poikkeava"ja suhtaudun joihinkin asioihin melkoisen krittisestikkin ja
        saan punnita puhumisiani ajoittain hyvinkin tarkkaan.kuitenkin jollain tapaa tunnen v_lest.yhteisön olevan henkisen kotini,joka on antanut minulle vaimon ja lapset,mutta ajoittain
        henkinen painostus ajatuksiani kohtaan tuntuu olevan kohtuuttoman suuri.

        Heips!

        Olenhan se minäkin lukenut kirjan Sieluni kyyneleet ja siihen aikaan kun sen luin, vedin hyvinkin yksioikoisia johtopäätöksiä siitä omaan uskooni, lestadiolaisuuteen. Siihen aikaan kun tunnollani ei ollut kunnon rauhaa ja maailma veti puoleensa. Jalka oli jo toisella puolen.

        Nykyään en ajattelisi ihan niin kuin silloin. On lestadiolaisuudessa ja kirjan toiminnassa muutamia oleellisia eroja. Kirjassa päähenkilö pakotettiin elämään tietyn kaavan mukaan, hylkäämään KAIKKI ENTINEN ja toimimaan vain yhden maallisen päämäärän saavuttaakseen, henkensä uhalla.

        Eihän lestadiolaisuudessa ketään pakoteta olemaan. Pois saa lähteä jos haluaa. Korostetaan oman henk.koht. uskomisen tärkeyttä. Uskovaista kehotetaan välttämään syntiä ja jos sitä tulee, sen voi pestä pois. Ei se ole aivopesua.

        Mielestäni se, mikä täällä maailmassa on syntiä, ei ole mitenkään sellaista, että ihminen ei voisi sitä ilman elää. En voi kuvitella, että olisin yhtään sen onnellisempi, vaikka joskus kunnon kännin ottaisin (on kokemusta siitäkin).

        Sanaa aivopesu käytetään hyvin usein virheellisesti uskovaisten toimintaa arvioitaessa. Sana merkitsee aivan muuta kuin sitä mitä uskovaisten talostelu on.

        Sen kuitenkin olen itsekin havainnut, että jos on valtavirrasta poikkeavia ajatuksia, voi joutua puolustelemaan niitä ja voi saada "oudon" leiman. Mutta näinhän se on kaikkialla. Olen pyörinyt paljon ei-lestadiolaisten kanssa, ja siellä se vasta tiukka kuri on!! Ja kun ihmiset ovat vielä monesti "aika raakoja" toisiaan kohtaan, ei joukosta poikkeava saa kovin helposti hyväksyntää!
        Näin minä olen asiat kokenut!


      • kyyneleet! kirjoitti:

        Heips!

        Olenhan se minäkin lukenut kirjan Sieluni kyyneleet ja siihen aikaan kun sen luin, vedin hyvinkin yksioikoisia johtopäätöksiä siitä omaan uskooni, lestadiolaisuuteen. Siihen aikaan kun tunnollani ei ollut kunnon rauhaa ja maailma veti puoleensa. Jalka oli jo toisella puolen.

        Nykyään en ajattelisi ihan niin kuin silloin. On lestadiolaisuudessa ja kirjan toiminnassa muutamia oleellisia eroja. Kirjassa päähenkilö pakotettiin elämään tietyn kaavan mukaan, hylkäämään KAIKKI ENTINEN ja toimimaan vain yhden maallisen päämäärän saavuttaakseen, henkensä uhalla.

        Eihän lestadiolaisuudessa ketään pakoteta olemaan. Pois saa lähteä jos haluaa. Korostetaan oman henk.koht. uskomisen tärkeyttä. Uskovaista kehotetaan välttämään syntiä ja jos sitä tulee, sen voi pestä pois. Ei se ole aivopesua.

        Mielestäni se, mikä täällä maailmassa on syntiä, ei ole mitenkään sellaista, että ihminen ei voisi sitä ilman elää. En voi kuvitella, että olisin yhtään sen onnellisempi, vaikka joskus kunnon kännin ottaisin (on kokemusta siitäkin).

        Sanaa aivopesu käytetään hyvin usein virheellisesti uskovaisten toimintaa arvioitaessa. Sana merkitsee aivan muuta kuin sitä mitä uskovaisten talostelu on.

        Sen kuitenkin olen itsekin havainnut, että jos on valtavirrasta poikkeavia ajatuksia, voi joutua puolustelemaan niitä ja voi saada "oudon" leiman. Mutta näinhän se on kaikkialla. Olen pyörinyt paljon ei-lestadiolaisten kanssa, ja siellä se vasta tiukka kuri on!! Ja kun ihmiset ovat vielä monesti "aika raakoja" toisiaan kohtaan, ei joukosta poikkeava saa kovin helposti hyväksyntää!
        Näin minä olen asiat kokenut!

        on pakko kuulua järjestelmään tai...
        Minusta kuitenkin pyhäkoulujen opettajien ja muiden lasten kanssa työskentelevien
        pitää olla tarkkoina antamasta väärää kuvaa elämästä sinänsä, se ei ole pelkästään lestadiolaisena olemista ja saattaa siinä pieni manipuloinnin maku olla jos ainostaan samasta asiasta puhutaan ja opetetaan.Kyllä minusta kuitenkin keskustelu voisi olla laajempialaista,
        koska muutkin ihmiset pitää ottaa huomioon ei lestadiolaiset voi olla oma ryhmänsä ja kääntää selkänsä muille.Näin vain valitettavan usein
        todellisuudessa tapahtuu.


      • Ape

        Tämä taas. Itsensä ylentäninen siis. Onhan kysymys siitä, miten USKOMME! Emmekä siis pidä itseämme muita parmpana. Jos pidämme omaa joukkoamme ainoana oikeana, sehän on meifän oma asiamme, eikä se vaikuta toisten taivaaseenpääsyyn millään tavalla ja vaikka tunnut tietävän, että meidän uskomme ei ole se ainoa oikea, et sinäkään ole jumalan rinnalla viimeisellä tuomiolla "lajittelemassa" ihmisiä.
        Ihminen on erehtyväinen, aivan oikein, suunnatkaamme siis katse peiliin :).
        Jos muut uskovat erilailla kun me, emme siis luonnollisestikaan ole "samaa joukkoa".
        Sieluni kyyneleet, hyvä kirja, antaa hyvän kuvan kommunismista. Siinä ihminen, joka luulee tekevänsä oikein, tulee jossain vaiheessa tajunneeksi oman erehdyksensä.
        Uskomme perusta on raamattuun kirjoitettu teksti. kuten jo sanoin, ellemme usko samalla tavalla, emme voi olla sitä "samaa joukkoa".


      • v-lesta
        keskuudestanne kirjoitti:

        Mistä ihmeen erehdyksestä on kyse? Raamatussahan sanotaan että eriseurat ovat lähtevä keskuudestanne. Eriseurathan syntyvät yleensä synnin luvallisuudesta tai lakihenkisyydestä johtuen. Eriseura syntyy kun väärin opettaneiden mukaan lähtee suuri joukko muita.

        Tällaisia eriseuran syitä voi olla mm. käsitys, että lapsi vasta kasteen jälkeen tulisi taivaskelpoiseksi. Raamatussa sanotaan kuitenkin että hamasta sikiämisestään asti, joten myös abortoidut lapset perivät taivaan valtakunnan. Vaikka uskoa ei järjellä voi ymmärtääkään, on aika helppo käsittää ettei Jumala ole jättänyt avuttoman lapsen taivaaseen pääsyä ihmisen varaan. Siis kastamisen varaan.

        Olen samaa mieltä kanssasi siinä asiassa, että myös abortoidit lapset pääsevät taivaaseen, sillä ei lapsi sille mitään voi, että "vanhemmat" ovat niin vähä järkisiä, että tekevät abortin!


    • Flatus

      Se hieman tuppaa ärsyttämään, kun mukamas uskotaan samaan Jumalaan, mutta minä en heidän mukaansa voi pelastua ellen tee oikean laista heidän oppinsa mukaista parannusta. Minä kyllä uskon, että sekä he että minä olemme menossa taivaaseen, mutta olen monesti saanut kuulla, että minulla ei kuulemma kyseiseen paikkaan nykyisellään ole asiaa, kun en kuulu lestoihin.

      • tietoa

        ei tarvi kuulua "lessuihin" kuhan vain uskoo oikeella tavalla niin pääsee taivaaseen. Lessuihin kuuluminen yhdistää ja pitää koossa uskoa.


      • mie

        Ei tarvitse kuulua lestadiolaisiin että taivaaseen pääsisi.. Riittä vain että joku uskovainen saarnaa synnit anteeksi Jeesuksen sovintotyön kautta.. Sitähän me täällä ajassa uskommekin.
        Ja lestadiolaisiksi vain nimitetään uskovaisia.. Se nimi voisi olla ihan mikä vaan.. Ja aikanaan ennenkuin luterilainen opetuskin oli puhdasta, olivat kaikki luterilaisetkin uskovaisia.. Ja luterilaisetkin ovat vain nimike..
        Ymmärsitkö? :)


      • Veli
        mie kirjoitti:

        Ei tarvitse kuulua lestadiolaisiin että taivaaseen pääsisi.. Riittä vain että joku uskovainen saarnaa synnit anteeksi Jeesuksen sovintotyön kautta.. Sitähän me täällä ajassa uskommekin.
        Ja lestadiolaisiksi vain nimitetään uskovaisia.. Se nimi voisi olla ihan mikä vaan.. Ja aikanaan ennenkuin luterilainen opetuskin oli puhdasta, olivat kaikki luterilaisetkin uskovaisia.. Ja luterilaisetkin ovat vain nimike..
        Ymmärsitkö? :)

        Eli helluntalainenkin voi siis saarnata synnit anteeksi. Onha helluntalainenkin uskovainen.


      • mie
        Veli kirjoitti:

        Eli helluntalainenkin voi siis saarnata synnit anteeksi. Onha helluntalainenkin uskovainen.

        Sulla ei näköjään ole edes halua ymmärtää. Kunhan saat vaan piikitellä ja sekös mieltäsi kiihottaa.
        Kehoittaisin ajattelemaan noitakin asioita, eikä pistämään leikiksi niinkuin uhmaikäiset. Ei sinusta uhmaikäiset paljoa eroa.
        Sitten on myöhäistä katua, kun ajattelet että olisipa pitänyt lukea nekin tekstit ajatuksen kanssa, ilman että olisi joka viestiin aikeena vastata ivaten ja pilkaten.
        Minulla ei riitä enää kärsivällisyys vastailla semmoiselle henkilölle jota ei edes oikeasti kiinnosta saada vastausta, vaan uusi kohde ivata.
        Palataan asialle(tuskimpa vaan) ja toivon että Sinäkin joskus ymmärtäisit elävän uskon!

        Moikkelis!


      • Ape

        Eikö tässä oo vähä niinku sellaiset asetelmat, kuin esim. jääkiekon kannattajilla: Ennen peliä toinen uskoo, että x voittaa, toinen uskoo, että y voittaa. Lopputulos selviää kuitenkin vasta pelin jälkeen. Onhan tämä elämä kuitenkin sellaista "peliä".


      • Flatus
        mie kirjoitti:

        Sulla ei näköjään ole edes halua ymmärtää. Kunhan saat vaan piikitellä ja sekös mieltäsi kiihottaa.
        Kehoittaisin ajattelemaan noitakin asioita, eikä pistämään leikiksi niinkuin uhmaikäiset. Ei sinusta uhmaikäiset paljoa eroa.
        Sitten on myöhäistä katua, kun ajattelet että olisipa pitänyt lukea nekin tekstit ajatuksen kanssa, ilman että olisi joka viestiin aikeena vastata ivaten ja pilkaten.
        Minulla ei riitä enää kärsivällisyys vastailla semmoiselle henkilölle jota ei edes oikeasti kiinnosta saada vastausta, vaan uusi kohde ivata.
        Palataan asialle(tuskimpa vaan) ja toivon että Sinäkin joskus ymmärtäisit elävän uskon!

        Moikkelis!

        Hellarit siis eivät ole uskossa? Minusta tuossa kommentissa oli viisaus piikittelyn lisäksi, mutta sinä näemmä otit sen pelkkänä piikittelynä. Minä olen omasta mielestäni uskossa (ev.lut vitoslainen) ja mielestäni hellarit ovat uskossa. Hehän ottavat julkisesti vastaan Jeesuksen sovitustyön ennen kastetta ja seurakunnan jäsenyyttä. Minua häiritsee lestaadiolaisissa kovin ahdas opin tulkinta, ja käsitys omasta muita puhtaammasta ja oikeammasta opista. Minä olen ainakin ymmärtänyt ystävieni puheista, että jos en ole samaa mieltä heidän (lest.) opintulkinnasta en voi olla myöskään uskovainen. Minusta sellainen ajattelu on perseestä. Jokainen porukka, joka kristinuskon sisällä väittää omaavansa sen ainoan oikean opin, on taatusti väärässä. Raamattu jättää sijaa tulkinnoille kasteesta ja muusta, mutta tärkeintä on usko Jeesuksen sovitustyöhön ja sen kautta pelatuksen vastaanottaminen. Uskovaisia eivät varmasti ole kaikki luterilaiset, mutta oikeita uskovia on varmasti kaikissa kritillisissä suuntauksissa.


      • Flatus
        tietoa kirjoitti:

        ei tarvi kuulua "lessuihin" kuhan vain uskoo oikeella tavalla niin pääsee taivaaseen. Lessuihin kuuluminen yhdistää ja pitää koossa uskoa.

        Uskoo siis kuten lessut opettaa. Entäs jos ei ole ihan kaikista asioista samaa mieltä? Raamattua kun voi tulkita monella tapaa, enkä usko Lessujen tavan olevan se ainoa oikea, sillä sellaita ei ole olemassakaan.


      • Anonyymi
        Flatus kirjoitti:

        Hellarit siis eivät ole uskossa? Minusta tuossa kommentissa oli viisaus piikittelyn lisäksi, mutta sinä näemmä otit sen pelkkänä piikittelynä. Minä olen omasta mielestäni uskossa (ev.lut vitoslainen) ja mielestäni hellarit ovat uskossa. Hehän ottavat julkisesti vastaan Jeesuksen sovitustyön ennen kastetta ja seurakunnan jäsenyyttä. Minua häiritsee lestaadiolaisissa kovin ahdas opin tulkinta, ja käsitys omasta muita puhtaammasta ja oikeammasta opista. Minä olen ainakin ymmärtänyt ystävieni puheista, että jos en ole samaa mieltä heidän (lest.) opintulkinnasta en voi olla myöskään uskovainen. Minusta sellainen ajattelu on perseestä. Jokainen porukka, joka kristinuskon sisällä väittää omaavansa sen ainoan oikean opin, on taatusti väärässä. Raamattu jättää sijaa tulkinnoille kasteesta ja muusta, mutta tärkeintä on usko Jeesuksen sovitustyöhön ja sen kautta pelatuksen vastaanottaminen. Uskovaisia eivät varmasti ole kaikki luterilaiset, mutta oikeita uskovia on varmasti kaikissa kritillisissä suuntauksissa.

        Nythän sinä veljeni Flatus otit itse kristillisyyttä pois kun kirjoitit ettei varmasti kaikki luterilaiset ole uskovaisia vaikka edellä sanoit että jos en ole lestadiolaisten kanssa samaa mieltä en voi olla uskovainen
        Kysyn sinulta tärkeän kysymyksen : Oletko sinä Luterilainen ????
        Jos vastaat kyllä niin sinun täytyy uskoa että Martti Lutherin kristillisyys on oikea . Ei nimittäin ole olemassa erikseen luterilaisuutta tai laestadiolaisuutta vaan se on aivan sama elävä kristillisyys joka täytyy jokaisella olla että herra viimein korjaa iäisiin majoihinsa . Oikea lestadiolais kristillisyys on esikois lestadiolaisuus . Sen me näemme vanhinten kirjoituksista. Jos ei ole seurakunta äitinä maan päällä ei ole Jumala isänä taivaassa


    • uskovainen

      Ehkä eniten siksi, että he julistavat olevansa ainut ihmisryhmä Suomessa, jotka ovat uskomassa Jeesukseen Kristukseen "oikealla tavalla". Muut Jeesukseen-uskovat uskovat heidän mielestään "väärällä tavalla" ja joutuvat sen takia kadotukseen.

      Tältä osin heidän oppinsa ja julistuksensa on suoraan sanoen paholaisesta - ei enempää, eikä vähempää. Saatana kaiken valheen isä.

    • ärsyttää

      Se mikä minua äärihihhuleissa ärsyttää on heidän "jeesustelunsa", eli luulevat pitävät itseään muita ylempänä ja pitävät itseään synnittöminä. Eli he mm. AINA haastattelussa väittävät, että lestadiolaiset eivät käytä ehkäisyä, juo viinaa, harrasta esiaviollista seksiä yms. ja nuoret silmät sinisenä kertovat asian näin olevan, vaikka käytännössä he valehtelevat. Kukaan vain ei uskalla myöntää, että kyllä se lestadiolainen vetäisee kortsun kanssa ja katsoo televisiota ullakolle piilotetun antennin kautta ja juo keskiolutta, kunhan vain muut eivät nää. Vain erittäin harva myöntää asian. toki löytyy lestadiolaisia, jotka eivät syyllisty ko. synteihin, mutta ei voida sanoa, että enemmistö olisi synnitöntä. Mm. Iisalmen suviseurojen aikaan loppui ko. kaupungista kondomit ja keskiolut. Ei sitä tilastopiikkiä synny ihan tosta vaan, koska edes paikalliset olut juhlat eivät aiheuta vastaavaa piikkiä tai ei edes juhannus aiheuta vastaavaa piikki ko. tuotteiden kulutukseen, kuin paikkakunnalla järjestetyt suviseurat....

      • tietoa

        Iisalmen suviseuroissa oli 75000 kävijää. Niistä varmasti 1000 kävijää oli ei-uskovaisia joka jo itessään riittää että kortsut ja viinat loppuu kaupoista.Niin että tuo sun väitehän on säälittävä!=)
        Toivottavasti kaikki ei naura=)


      • askfjökl
        tietoa kirjoitti:

        Iisalmen suviseuroissa oli 75000 kävijää. Niistä varmasti 1000 kävijää oli ei-uskovaisia joka jo itessään riittää että kortsut ja viinat loppuu kaupoista.Niin että tuo sun väitehän on säälittävä!=)
        Toivottavasti kaikki ei naura=)

        Kuin tyhmä pitää olla et väittää kaikkien ei-lessujen suviseuravieraiden tarvineen kortsuja ja kaljaa sinä kyseisenä viikonloppuna??!! HALOOOOOOO!!!!! Siinä kortsujen ja kaljanostajien porukassa on taatusti melkeen kaikki uskon "kirjoilla" olijoita (sydämen uskostahan nyt on turha puhua..)!! Ei ne ihmiset näkkyy nää sitä mitä ei haluu nähä..


      • halooo...
        askfjökl kirjoitti:

        Kuin tyhmä pitää olla et väittää kaikkien ei-lessujen suviseuravieraiden tarvineen kortsuja ja kaljaa sinä kyseisenä viikonloppuna??!! HALOOOOOOO!!!!! Siinä kortsujen ja kaljanostajien porukassa on taatusti melkeen kaikki uskon "kirjoilla" olijoita (sydämen uskostahan nyt on turha puhua..)!! Ei ne ihmiset näkkyy nää sitä mitä ei haluu nähä..

        Ei ne ole uskovaisia(lestadiolaisia) silloin jos ne tarvii kaljaa ja kortsuja. Ehkä ne on kirjoilla mutta nyt puhutaan Lestadiolaisista eikä ns. Valoo...


      • haloo

        Tunnustit itsekkin etta ryyppaaminen, telkkarin katselu ja ehkaisy ovat synteja. Niin ne ovat myos lestadiolaisten keskuudessa ja jos joku on syyllistynyt naihin synteihin, USKOMME etta han ei voi olla uskovainen ennen kun han tekee synneistaan parannuksen. Eika me voida VAITTAA etta vain me paasemme taivaaseen vaan me USKOMME etta paasemme taivaaseen.
        On monet meista kutsutut vaan harvat ovat valitut!


      • .
        haloo kirjoitti:

        Tunnustit itsekkin etta ryyppaaminen, telkkarin katselu ja ehkaisy ovat synteja. Niin ne ovat myos lestadiolaisten keskuudessa ja jos joku on syyllistynyt naihin synteihin, USKOMME etta han ei voi olla uskovainen ennen kun han tekee synneistaan parannuksen. Eika me voida VAITTAA etta vain me paasemme taivaaseen vaan me USKOMME etta paasemme taivaaseen.
        On monet meista kutsutut vaan harvat ovat valitut!

        ensinnakin... miksi tv:n katselu on syntia jos sielta ei katso "roskaohjelmaa"? miksi ehkaisy on syntia? ja ei kai se ketaan uskovaista tee ei-uskovaiseksi etta on tehnyt jotain tiedostamatonta syntia? jokainenhan meista tekee syntia. mina uskon, etta teoilla ei voi itseaan pelastaa, mutta samalla lailla ei myoskaan voi teoilla "pistaa itseaan" helvettiin sen jalkeen kun on antanut elamansa jeesukselle.


      • asdsa
        halooo... kirjoitti:

        Ei ne ole uskovaisia(lestadiolaisia) silloin jos ne tarvii kaljaa ja kortsuja. Ehkä ne on kirjoilla mutta nyt puhutaan Lestadiolaisista eikä ns. Valoo...

        Eli jos saadaan kaljat ja kortsut suvareiden aikana loppumaan kaupoista, tarvitaan siihen tuhansia tyyppejä suvareista! Mitä tästä opimme? Tuhannet "lestadiolaiset" (eli uskovaisten nimissä kulkevat) ovat kaksnaamasia p....oja.=) Siitä voin panna vaikka pääni pantiksi, että 'uskovaisia' ne ovat uskovaisten silmien alla. OKEI! Ei ne oikeita uskovaisia ole, mutta te pidätte niitä täysin samanlai uskovaisiana ku kunnon uskiksiakin, koska "luvallinen synti" tehdään salaa ja kenenkään sydämeen ette näe. Jumala yksin tietää, ja minä arvuuttelen, kuin paljo siitä n. 100 000:sta on oikealla teillä. Arvuuttelen...ehkä puolet? Hmm...Kenenkään _ei tarvi_ tietää, mutta muistakaa kun sitä valtavaa "lammaslaumaa" ihastuneena tuijotatte, että puolet niistäkin on ihan Raamatun mukaankin läpimätiä. (oliko se nyt puolet..mutta anyway..)


      • Mietiskelijä
        asdsa kirjoitti:

        Eli jos saadaan kaljat ja kortsut suvareiden aikana loppumaan kaupoista, tarvitaan siihen tuhansia tyyppejä suvareista! Mitä tästä opimme? Tuhannet "lestadiolaiset" (eli uskovaisten nimissä kulkevat) ovat kaksnaamasia p....oja.=) Siitä voin panna vaikka pääni pantiksi, että 'uskovaisia' ne ovat uskovaisten silmien alla. OKEI! Ei ne oikeita uskovaisia ole, mutta te pidätte niitä täysin samanlai uskovaisiana ku kunnon uskiksiakin, koska "luvallinen synti" tehdään salaa ja kenenkään sydämeen ette näe. Jumala yksin tietää, ja minä arvuuttelen, kuin paljo siitä n. 100 000:sta on oikealla teillä. Arvuuttelen...ehkä puolet? Hmm...Kenenkään _ei tarvi_ tietää, mutta muistakaa kun sitä valtavaa "lammaslaumaa" ihastuneena tuijotatte, että puolet niistäkin on ihan Raamatun mukaankin läpimätiä. (oliko se nyt puolet..mutta anyway..)

        Tuo sinun tyylisi kuulosti tutulta. Ei ole pakko vastata, mutta satutko olemaan nimimerkki "Pohdiskelija" jo edesmenneeltä Lentokenttä foorumilta? :)

        :)

        Jos erehdyin, niin sorry. :)


      • haloo
        . kirjoitti:

        ensinnakin... miksi tv:n katselu on syntia jos sielta ei katso "roskaohjelmaa"? miksi ehkaisy on syntia? ja ei kai se ketaan uskovaista tee ei-uskovaiseksi etta on tehnyt jotain tiedostamatonta syntia? jokainenhan meista tekee syntia. mina uskon, etta teoilla ei voi itseaan pelastaa, mutta samalla lailla ei myoskaan voi teoilla "pistaa itseaan" helvettiin sen jalkeen kun on antanut elamansa jeesukselle.

        TV ei itsessaan ole paha vaan se on huonekalu. Siella on paljon hyvaa ohjelmaa, mutta on myos paljon pahaa joten lestadiolaiset ovat katsoneet parhaaksi,etta TV:ta ei kotiin hommata. Lapset oppii pahoja tapoja esim. Tappamista, huonoa kaytosta, rumaa kielta ymym.. Jumala teki ihmisen omaksi kuvakseen joten me otamme kaikki lapset ilomielin vastaan ja jokainen lapsi on meille Jumalan lahja. Yhta rakkaita kaikki ja mikapa on ihampaa ku omat siskot ja veljet joiden kans leikkia ja sitten aikuisena olla hyvia kavereita!!Ihminen voi kieltaa uskonsa teoillaan ja siksi sanotaan etta kun lapsi on pieni on han uskovainen mutta kun han kasvaa isommaksi, synti voi erottaa hanet Jumalasta. Eli jos vaikka uskovainenkin ihminen tekee syntia eika tee niista parannusta on han teoillaan kieltanyt uskon. Nama on uskon asioita, EI jarjen asioita!


      • Nikita
        haloo kirjoitti:

        TV ei itsessaan ole paha vaan se on huonekalu. Siella on paljon hyvaa ohjelmaa, mutta on myos paljon pahaa joten lestadiolaiset ovat katsoneet parhaaksi,etta TV:ta ei kotiin hommata. Lapset oppii pahoja tapoja esim. Tappamista, huonoa kaytosta, rumaa kielta ymym.. Jumala teki ihmisen omaksi kuvakseen joten me otamme kaikki lapset ilomielin vastaan ja jokainen lapsi on meille Jumalan lahja. Yhta rakkaita kaikki ja mikapa on ihampaa ku omat siskot ja veljet joiden kans leikkia ja sitten aikuisena olla hyvia kavereita!!Ihminen voi kieltaa uskonsa teoillaan ja siksi sanotaan etta kun lapsi on pieni on han uskovainen mutta kun han kasvaa isommaksi, synti voi erottaa hanet Jumalasta. Eli jos vaikka uskovainenkin ihminen tekee syntia eika tee niista parannusta on han teoillaan kieltanyt uskon. Nama on uskon asioita, EI jarjen asioita!

        No mitäs muuta se on kuin uskonsa kieltämistä kun lestapenikat haukkuvat toisia lapsia, kiroilevat ja huutavat syntisiksi!! Ja kuten huomaat niitä "pahoja" tapoja oppii muualtakin kuin telkkarista...


      • hmmm
        Nikita kirjoitti:

        No mitäs muuta se on kuin uskonsa kieltämistä kun lestapenikat haukkuvat toisia lapsia, kiroilevat ja huutavat syntisiksi!! Ja kuten huomaat niitä "pahoja" tapoja oppii muualtakin kuin telkkarista...

        vastasin sulle jo johonki aiempaanki viestiin. kaikki me ollaan ihmisiä. myös me lestapenikat. mulla tulee susta mieleen meän naapusin isä joka sanoo meitä "kakaroiksi". se satuttaa. en koe että oon tehny sille mitään pahaa, ja sen tytön kans oltiin ennen kavereita, nykyään ei siksi että se muutti muualle opiskeleen. se tyttö oli mukava mutta niitten isä ihan törkeä meille. ehkä siksi että meillä on paljon lapsia ja me ollaan uskovaisia. mutta ei me haukuttu, kiroiltu tai huuettu sen lapsille. vaan oltiin kavereita. tietysti normaalia riitaa mutta ihimisiä siis meki. voipi olla että oot tavannu kauhukakaroita jotka sattumalta on lestoja mut IHIMISIÄ MEKI.


      • makeh
        asdsa kirjoitti:

        Eli jos saadaan kaljat ja kortsut suvareiden aikana loppumaan kaupoista, tarvitaan siihen tuhansia tyyppejä suvareista! Mitä tästä opimme? Tuhannet "lestadiolaiset" (eli uskovaisten nimissä kulkevat) ovat kaksnaamasia p....oja.=) Siitä voin panna vaikka pääni pantiksi, että 'uskovaisia' ne ovat uskovaisten silmien alla. OKEI! Ei ne oikeita uskovaisia ole, mutta te pidätte niitä täysin samanlai uskovaisiana ku kunnon uskiksiakin, koska "luvallinen synti" tehdään salaa ja kenenkään sydämeen ette näe. Jumala yksin tietää, ja minä arvuuttelen, kuin paljo siitä n. 100 000:sta on oikealla teillä. Arvuuttelen...ehkä puolet? Hmm...Kenenkään _ei tarvi_ tietää, mutta muistakaa kun sitä valtavaa "lammaslaumaa" ihastuneena tuijotatte, että puolet niistäkin on ihan Raamatun mukaankin läpimätiä. (oliko se nyt puolet..mutta anyway..)

        Ootko nyt "asdsa" ihan asias tasalla?, musta tuntuu et viime suviksien aikaan ainoa kumit mitä loppu kaupoist tais olla kumisaappaat, niitä lestadiolaiset tietääkseni saavat käyttää ilman että asdsa ja muut meidän puhtaaseen elämäntapaamme kriittisen kateellisesti suhtautuvat ihmiset alkaisivat heti levittämään perättömiä huhuja.


      • sdfg
        makeh kirjoitti:

        Ootko nyt "asdsa" ihan asias tasalla?, musta tuntuu et viime suviksien aikaan ainoa kumit mitä loppu kaupoist tais olla kumisaappaat, niitä lestadiolaiset tietääkseni saavat käyttää ilman että asdsa ja muut meidän puhtaaseen elämäntapaamme kriittisen kateellisesti suhtautuvat ihmiset alkaisivat heti levittämään perättömiä huhuja.

        Siitä asiasta olen varma, että kondomit ja kalja ovat IISALMEN suviseurojen aikaan loppuneet kaupoista v-lestadiolaisten riveissä kulkevien "uskovaisten" toimesta. Siitä olen samaa mieltä, että sydämen uskoa näillä shoppaajilla tuskin oli. Mutta siitä eri mieltä, että kaikki kyseisiä tuotteita ostaneet olisivat ollet täysin liikkeen ulkopuolisia henkilöitä (matemaattinen mahdottomuus!). Ja tästä päästään siihen loppuyhteenvetoon, että riveissänne on paljon 'mustia lampaita'. Kiitos ja kuulemiin.


      • Kaksonen
        asdsa kirjoitti:

        Eli jos saadaan kaljat ja kortsut suvareiden aikana loppumaan kaupoista, tarvitaan siihen tuhansia tyyppejä suvareista! Mitä tästä opimme? Tuhannet "lestadiolaiset" (eli uskovaisten nimissä kulkevat) ovat kaksnaamasia p....oja.=) Siitä voin panna vaikka pääni pantiksi, että 'uskovaisia' ne ovat uskovaisten silmien alla. OKEI! Ei ne oikeita uskovaisia ole, mutta te pidätte niitä täysin samanlai uskovaisiana ku kunnon uskiksiakin, koska "luvallinen synti" tehdään salaa ja kenenkään sydämeen ette näe. Jumala yksin tietää, ja minä arvuuttelen, kuin paljo siitä n. 100 000:sta on oikealla teillä. Arvuuttelen...ehkä puolet? Hmm...Kenenkään _ei tarvi_ tietää, mutta muistakaa kun sitä valtavaa "lammaslaumaa" ihastuneena tuijotatte, että puolet niistäkin on ihan Raamatun mukaankin läpimätiä. (oliko se nyt puolet..mutta anyway..)

        Parahin asdsa,

        Kaljojen ja kumien loppumisesta kaupoista sen verran, että se on kyllä tosi vanha ja kulunut huhupuhe/syytös.

        Jos siinä mahdollisesti olisi todenperää (jota on vaikea uskoa), on suviseuroissa silti n.70 000 kävijää. Valaisevaksi esimerkiksi tähän voisi antaa tämän vuoden seurapaikan, Maaningan. Maaningalla on ehkä puolisen kymmentä kauppaa/grillikioskia, jotka myyvät ko. tuotteita. Kortsupakkauksia jokaisessa kaupassa on n.20 (ainakin työpaikalleni tehtyäni tilauksia, määrä on tuonlainen) , epäuskoisia suviseuroissa monta sataa. Tämä siis kertoo sen, että vaikka pitäjässä olisi 100 pakkausta myytävänä, olisi niiden loppuunmyyntiin mahdollisuus ilman lestadiolaisiin kohdistuvia huhupuheita.

        Kaljojen loppumiseen voisi tehdä samanlaisen kaavion, mutta se lienee turhaa.

        Näin paatoksella kirjoitettuun tekstiin päätin vastata yleisillä faktoilla, ehkäpä asia iskostuisi näin paremmin.

        Toki vielä mainittakoon, että me vanh.lestadiolaiset haluamme ottaa kaikki lapset vastaan, emmekä harrasta esiaviollisia suhteita. Alkoholituotteisiin emme koske niiden turmiollisten vaikutusten takia. Näissäkin kahdessa lauseessa olisi jo tarpeeksi ainesta kumoamaan asdsa:n väitteet.


      • Kaksonen
        sdfg kirjoitti:

        Siitä asiasta olen varma, että kondomit ja kalja ovat IISALMEN suviseurojen aikaan loppuneet kaupoista v-lestadiolaisten riveissä kulkevien "uskovaisten" toimesta. Siitä olen samaa mieltä, että sydämen uskoa näillä shoppaajilla tuskin oli. Mutta siitä eri mieltä, että kaikki kyseisiä tuotteita ostaneet olisivat ollet täysin liikkeen ulkopuolisia henkilöitä (matemaattinen mahdottomuus!). Ja tästä päästään siihen loppuyhteenvetoon, että riveissänne on paljon 'mustia lampaita'. Kiitos ja kuulemiin.

        Iisalmi on suht.koht. suuri kaupunki, kauppoja kai satoja. Niistäkin vain pieni osa myy kondomeja ja kaljaa. Mutta silti suuri epäilyksenpoikanen vaivaa mieltäni, onkohan vain niin,että yhdeltä kioskilta ko.tavara loppunut ja juttu sen jälkeen paisunut?

        Luulisi, että aiheesta olisi uutisoitu aika suurin otsikoin, onhan se silti lähes koko kaupunkiakin kattava asia. Mainittiinhan Maaningan suviseurojen jälkeen lehdissä siitäkin, että kumisaapas- ja sateenvarjokauppa oli käynyt kuumana. Eivätkä ne edes loppuneet joka kaupasta.

        Jos siellä kaupoissa suviseuravieraita on näkynyt, olen samaa mieltä siinä kanssasi, että tuskin heillä sydämen uskoa on ollut. Kuten jo toisessa viestissäni mainitsin, että suviseuroissa on siltikin satoja armosta osattomia vieraita. Kyllä heidän tarve saattaisi kattaa puolen kymmentä kauppaakin, vaan että koko Iisalmen?


      • asdsa
        Kaksonen kirjoitti:

        Parahin asdsa,

        Kaljojen ja kumien loppumisesta kaupoista sen verran, että se on kyllä tosi vanha ja kulunut huhupuhe/syytös.

        Jos siinä mahdollisesti olisi todenperää (jota on vaikea uskoa), on suviseuroissa silti n.70 000 kävijää. Valaisevaksi esimerkiksi tähän voisi antaa tämän vuoden seurapaikan, Maaningan. Maaningalla on ehkä puolisen kymmentä kauppaa/grillikioskia, jotka myyvät ko. tuotteita. Kortsupakkauksia jokaisessa kaupassa on n.20 (ainakin työpaikalleni tehtyäni tilauksia, määrä on tuonlainen) , epäuskoisia suviseuroissa monta sataa. Tämä siis kertoo sen, että vaikka pitäjässä olisi 100 pakkausta myytävänä, olisi niiden loppuunmyyntiin mahdollisuus ilman lestadiolaisiin kohdistuvia huhupuheita.

        Kaljojen loppumiseen voisi tehdä samanlaisen kaavion, mutta se lienee turhaa.

        Näin paatoksella kirjoitettuun tekstiin päätin vastata yleisillä faktoilla, ehkäpä asia iskostuisi näin paremmin.

        Toki vielä mainittakoon, että me vanh.lestadiolaiset haluamme ottaa kaikki lapset vastaan, emmekä harrasta esiaviollisia suhteita. Alkoholituotteisiin emme koske niiden turmiollisten vaikutusten takia. Näissäkin kahdessa lauseessa olisi jo tarpeeksi ainesta kumoamaan asdsa:n väitteet.

        Koko minun paatoksella kirjoitetun jutun pointti oli se, että (En itse ole ollut lähimaillakaan katsomassa onko ne tavarat oikeasti loppuneet vai ei. Jos olen kirjoittanut, että "olen varma, että ne ovat loppuneet", olen tarkoittanut kirjoittaa, että "jos ne ovat loppuneet, olen varma että...") kaikki uskovaisten nimissä kulkevat ei ole sydämen uskossa, vaikka koko suku ja tuttavapiiri niin heistä luulisikin ja päällisin puolin näyttäisi siltä. OIKEILTA (?) uskovaisilta nämä luvalliset synnit peitellään taitavasti ja niistä puhutaan vain samankaltaisten kesken. "Sudet lampaiden vaatteissa". Eli siis ns. uskovaiset ne oliSI saaneet ne kamat kauposta loppumaan, JOS ovat saaneet. Vai väitätkö kaikkien niiden, ketä esim. sinä henkilökohtaisesti pidät uskovaisina, VARMASTI myös elävän uskovaisen lailla? Jos tunnet paljon 'uskovaisia' voin taata, että aina tietyn kokonen poppoo kasasta uskovaisia ei ole aidosti hommassa mukana. Ja tämä poppoo yhteen kasattuna on saanut (jos näin on tapahtunut) Iisalmessa saada tämän homman aikaan.


      • Kaksonen
        asdsa kirjoitti:

        Koko minun paatoksella kirjoitetun jutun pointti oli se, että (En itse ole ollut lähimaillakaan katsomassa onko ne tavarat oikeasti loppuneet vai ei. Jos olen kirjoittanut, että "olen varma, että ne ovat loppuneet", olen tarkoittanut kirjoittaa, että "jos ne ovat loppuneet, olen varma että...") kaikki uskovaisten nimissä kulkevat ei ole sydämen uskossa, vaikka koko suku ja tuttavapiiri niin heistä luulisikin ja päällisin puolin näyttäisi siltä. OIKEILTA (?) uskovaisilta nämä luvalliset synnit peitellään taitavasti ja niistä puhutaan vain samankaltaisten kesken. "Sudet lampaiden vaatteissa". Eli siis ns. uskovaiset ne oliSI saaneet ne kamat kauposta loppumaan, JOS ovat saaneet. Vai väitätkö kaikkien niiden, ketä esim. sinä henkilökohtaisesti pidät uskovaisina, VARMASTI myös elävän uskovaisen lailla? Jos tunnet paljon 'uskovaisia' voin taata, että aina tietyn kokonen poppoo kasasta uskovaisia ei ole aidosti hommassa mukana. Ja tämä poppoo yhteen kasattuna on saanut (jos näin on tapahtunut) Iisalmessa saada tämän homman aikaan.

        Ihminen on lankeavainen, erehdyksiä sattuu, myöskin lestadiolaisille.

        En siis väitä, etteikö joku olisi voinut käydä kaupassa ostamassa tuotteita, jotka eivät sovi lestadiolaisten elämäntapaan, mutta toki käsität, että heillä ei ole silloin sydämen uskoa. Ihminen, jolla on uskonasiat kunnossa ja ymmärtänyt uskon, ei toimi ko. tavalla.

        Joten minun pointtini on, että yleistämistä tapahtuu aivan liian paljon, kun on kyse lestadiolaisista. Jos yksi tekee väärin, niin silloin tuomitaan kaikki samaan uskoon kuuluvat. Poikkeuksiahan löytyy joka joukosta, on sitten kyse muslimeista, poliitikoista, siivoojista jne.
        Mutta huomioitavaa on, että nämä meidän kanssamme kulkevat poikkeukset eivät siis omaa sydämen uskoa.

        Meidän joukossamme onneksi jokaiselle erehtyväisellekkin kuuluu armo ja syntien anteeksiantamus.


      • asdsa
        Kaksonen kirjoitti:

        Ihminen on lankeavainen, erehdyksiä sattuu, myöskin lestadiolaisille.

        En siis väitä, etteikö joku olisi voinut käydä kaupassa ostamassa tuotteita, jotka eivät sovi lestadiolaisten elämäntapaan, mutta toki käsität, että heillä ei ole silloin sydämen uskoa. Ihminen, jolla on uskonasiat kunnossa ja ymmärtänyt uskon, ei toimi ko. tavalla.

        Joten minun pointtini on, että yleistämistä tapahtuu aivan liian paljon, kun on kyse lestadiolaisista. Jos yksi tekee väärin, niin silloin tuomitaan kaikki samaan uskoon kuuluvat. Poikkeuksiahan löytyy joka joukosta, on sitten kyse muslimeista, poliitikoista, siivoojista jne.
        Mutta huomioitavaa on, että nämä meidän kanssamme kulkevat poikkeukset eivät siis omaa sydämen uskoa.

        Meidän joukossamme onneksi jokaiselle erehtyväisellekkin kuuluu armo ja syntien anteeksiantamus.

        No sitähän minä just oon päässy jankuttamasta. Että epäuskosia kulkee joukoissanne, vaikka ulospäin hekin näyttävät hyvinkin uskovaisilta.


      • Tuota en usko!

        Tuota en kuule usko! sekin on vain se piikittelyn aihe...ainakaan minun tuntemani v-lestadiolaiset, eivät juo keskioluttakaan, tai mene yhdyntään ennen avioliittoa...mutta ihan miten vaan...


      • minä vaan...
        tietoa kirjoitti:

        Iisalmen suviseuroissa oli 75000 kävijää. Niistä varmasti 1000 kävijää oli ei-uskovaisia joka jo itessään riittää että kortsut ja viinat loppuu kaupoista.Niin että tuo sun väitehän on säälittävä!=)
        Toivottavasti kaikki ei naura=)

        Tuo oli totta muuten..."tietoa"


      • Anonyymi
        haloo kirjoitti:

        Tunnustit itsekkin etta ryyppaaminen, telkkarin katselu ja ehkaisy ovat synteja. Niin ne ovat myos lestadiolaisten keskuudessa ja jos joku on syyllistynyt naihin synteihin, USKOMME etta han ei voi olla uskovainen ennen kun han tekee synneistaan parannuksen. Eika me voida VAITTAA etta vain me paasemme taivaaseen vaan me USKOMME etta paasemme taivaaseen.
        On monet meista kutsutut vaan harvat ovat valitut!

        Ystäväni Haloo !
        Sinä syyllistyit kauhistavaiseen kirjoitukseen ja odotamme emme vaadi että sinä ahkeroit parannusta tuosta tehdä . Kirjoitit että jos on syyllistynyt telkkarin kertomiseen ryyppäämiseen ym niin te ja sinä uskotte ettei hän ole enää uskovainen ! Voi kauhistus !
        Varokaa ja valvokaa rakkaat ystävät ettemme ala pois leikkaamaan ja kristillisyyttä pois ottamaan ja vaatimaan pakko parannusta tämä on kauhistavaista oppia ja kristillisyyttä . Ei kuulkaa vaan se joka vialliseksi joutuu hän on siitä huolimatta kristitty . Kysymys on että minä USKOSSA korjaan jos ja kun kristitty vikaan joutuu . Usko nyt ystäväni Haloo kaikki viat ja synnit anteeksi herran Jeesuksen pyhässä nimessä ja maahan voittaneessa sovintoveressä ole hyvässä turvassa ja siunattuna herrassa


      • Anonyymi
        Kaksonen kirjoitti:

        Ihminen on lankeavainen, erehdyksiä sattuu, myöskin lestadiolaisille.

        En siis väitä, etteikö joku olisi voinut käydä kaupassa ostamassa tuotteita, jotka eivät sovi lestadiolaisten elämäntapaan, mutta toki käsität, että heillä ei ole silloin sydämen uskoa. Ihminen, jolla on uskonasiat kunnossa ja ymmärtänyt uskon, ei toimi ko. tavalla.

        Joten minun pointtini on, että yleistämistä tapahtuu aivan liian paljon, kun on kyse lestadiolaisista. Jos yksi tekee väärin, niin silloin tuomitaan kaikki samaan uskoon kuuluvat. Poikkeuksiahan löytyy joka joukosta, on sitten kyse muslimeista, poliitikoista, siivoojista jne.
        Mutta huomioitavaa on, että nämä meidän kanssamme kulkevat poikkeukset eivät siis omaa sydämen uskoa.

        Meidän joukossamme onneksi jokaiselle erehtyväisellekkin kuuluu armo ja syntien anteeksiantamus.

        Nimimerkki Kaksonen !
        Kirjoitit että jos on ostanut kaupasta tuotteita jotka eivät kuulu lestadiolaisten elämäntapaan että heillä ei silloin ole sydänmen uskoa mutta tämä oli kauhistavainen kirjoitus jossa sinä otit uskon pois joidenkin TEKOSYNNEISTÄ !
        Nimittäin kristitty saa aina uskoa vaikka olisi tehnyt mitä eikä hyvä omatunto ole autuuden perusta . Kristitty ahkeroi hyvälle omallatunnolle sen vuoksi että se kalvava omatunto ei tule uskomisen esteeksi mutta siitä ei saa tulla ansioita kristitylle . Kristityn usko on peräti heikko ja allekirjoittaneella kaikkein heikoin ja kristitty on monessa viallinen ja lankeevainen . Jumalan armo kuuluu vain katuvaisille ja vanhoilliset ovat ymmärtäneet ja uskoneet tämän omanvanhurskauden riettaan saarnasta . Nimittäin heränneellä sieluntilalla olevalle pitää olla Jeesuksen opetuslapsi joka sen korkean evankeliumin saarnaa mutta kristitty saa uskoa vaikka Australian aboriginaali tai Amazonin intiaani sen saarnaisi . Luther saarnaa nyt meille näin : Vaikka aasi saarnaisi


    • riia

      mutta hyvän tähen... saa kai lestadiolaiset olla ihan mitä mieltä vaan muitten pelastuksesta... ymmärrän kyllä että muitten uskovien piirejä moinen ahdentaa. itseäni lähinnä hymyilyttäisi:)

      tuosta iisalmen suviseurajutusta... jos pitää paikkansa, että kaupoista loppuivat kortongit ja keppana, niin hymyilyttää entistä enemmän!:)) [jos ko. tapahtumassa olisi ollut vain tuo mainittu tuhat ei-lestaa niin tuskin he olisivat hyllyt tyhjentäneet.. eli joko heitä oli enemmän TAI..;) ]

      lestat: allekirjoittaako teistä vielä nykyäänkin suurin osa tuon ajatuksen 'vain me pelastumme'? kommentoikaa! samoin muut, kivaa kun keskustelua herätin:)

      • Thu

        Sillon ku kirjoitetaan lestadiolaisista hyvää niin joku kääntää asian ihan toisinpäin eli ihmiset täällä eivät edes halua kuulla mitään hyvää lestadiolaisista.Sitten ne vikisee et "miks me ei muka päästä taivaaseen,eihän me edes koskaan haukuta ketään".Aika suvaitsevaa porukkaa!

        Ps:Minä en pilaisi yöunejani jos joku babtisti/budha sanoisi minulle "että sinä et pääse taivaaseen".


      • Wiljami
        Thu kirjoitti:

        Sillon ku kirjoitetaan lestadiolaisista hyvää niin joku kääntää asian ihan toisinpäin eli ihmiset täällä eivät edes halua kuulla mitään hyvää lestadiolaisista.Sitten ne vikisee et "miks me ei muka päästä taivaaseen,eihän me edes koskaan haukuta ketään".Aika suvaitsevaa porukkaa!

        Ps:Minä en pilaisi yöunejani jos joku babtisti/budha sanoisi minulle "että sinä et pääse taivaaseen".

        Juttelinpa tuossa työkaverini kanssa lestaadiolaisista. Hän tuumasi,että aivan samanlaisia ovat,kuin "epäuskoisetkin".
        Että käytöksen puolesta ei muista erotu. Ja väite pitää paikkansa.
        Lestaadiolaiset ovat usein niitä pahimpia juorupesiä. Siinä työkaveria isketään sanan säilällä ankarasti selkään,kun tämä ei ole kuuntelemassa.
        Jos ihminen elää raamatun mukaisesti,se myös näkyy hänestä: Kohteliaisuus,suvaitsevaisuus,rehtiys,pyyteettömyys...
        Aika oudolta tuntuu,että nämä lestaadiolaiset töissä käyttäytyy,miten huvittaa. Siinä ei juuri kollegoilta anteeksi pyydellä,kun häntä loukataan.
        Vaan ehkä heillä on vara siihen: saavathan he seuroissa käydessään kaikki syntinsä anteeksi...


      • lestapösö

        Uskonkäsityksemme ei ole aikojen kuluessa muuttunut.
        Opetus on pysynyt samana Lutherin kautta Pietismiin .. alkuseurakuntaan asti.
        Näissä keskusteluissa on puhuttu paljon ja keskitytty erityisesti vanhoillislestadiolaisuuden lieveilmiöihin, ehkä persoonatasollekkin asti..?
        Vanhoillislestadiolaisuus EI OLE PERIYTYVÄÄ, se on henkilökohtainen valinta. Uskoon kuuluu myös "kilvoittelu", ilman kilvoittelua ei ole uskoa.
        Keskusteluissa on viitattu iisalmen suviseuroihin,kauppojen kondomivarantojen hetkelliseen ehtymiseen ym, tämmöinen ei ole uskovaisen ihmisen kilvoittelua. Siis puhutaan Synnistä.
        Synti on vakava asia, jos sitä ei hoida tunnolta pois, se vieroittaa Jumalasta ja ihminen Menettää uskon.

        Tahdon korostaa että "vanhoillislestadiolainen" oppi ei ole muuttunut, vaan mikä siitä poikkeaa on epätervettä ja luetaqan synniksi.

        Olen itse nuori 20v, erittäin vilkas elämänhaluinen poikamies, ja ei nämä seksuaalisuus asiat oo heleppoja minullekkaan.
        Näiden asioiden kanssa joutuu jatkuvasti kamppailemaan, niin inhimillistä se on, ei me tämänkummempia lestadiolaiset olla.


      • Nikita
        Thu kirjoitti:

        Sillon ku kirjoitetaan lestadiolaisista hyvää niin joku kääntää asian ihan toisinpäin eli ihmiset täällä eivät edes halua kuulla mitään hyvää lestadiolaisista.Sitten ne vikisee et "miks me ei muka päästä taivaaseen,eihän me edes koskaan haukuta ketään".Aika suvaitsevaa porukkaa!

        Ps:Minä en pilaisi yöunejani jos joku babtisti/budha sanoisi minulle "että sinä et pääse taivaaseen".

        niitä lestojen ihania ja niiin hyviä puolia mitä meillä ei-uskovilla ole?? niin saamme mekin kuulla millaisessa ihanuudessa he elävät :D Eiköhän asia ole niin että jokainen kuoltuaan sinne hautaan joutuu ja sen jälkeen elämää ei enää ole. Onko siitäkään asiasta turha ressata kumpaan sitä menee taivaaseen vaiko helvettiin, minun uskomukseni on että kyllä se Jumala sen verran meistä kaikista tykkää että ottaa sinne parempaan paikkaan ja toi helvetti on vaan huijaus keino saada uskoon.... heeh :) kannanottoja kiitos!


      • uskot...
        Nikita kirjoitti:

        niitä lestojen ihania ja niiin hyviä puolia mitä meillä ei-uskovilla ole?? niin saamme mekin kuulla millaisessa ihanuudessa he elävät :D Eiköhän asia ole niin että jokainen kuoltuaan sinne hautaan joutuu ja sen jälkeen elämää ei enää ole. Onko siitäkään asiasta turha ressata kumpaan sitä menee taivaaseen vaiko helvettiin, minun uskomukseni on että kyllä se Jumala sen verran meistä kaikista tykkää että ottaa sinne parempaan paikkaan ja toi helvetti on vaan huijaus keino saada uskoon.... heeh :) kannanottoja kiitos!

        Heips!

        No mikäs siinä...sinä uskot laillasi, että mihin ihminen kaatuu,siihen se maatuu. Minä en usko niin. Kyse on vain siitä, mihin uskoo. Kukaan ei ole tullut tuonpuoleisesta kertomaan, miten meidän kuoleman jälkeen käy.
        Hyvin yksinkertaista.


      • Nikita
        uskot... kirjoitti:

        Heips!

        No mikäs siinä...sinä uskot laillasi, että mihin ihminen kaatuu,siihen se maatuu. Minä en usko niin. Kyse on vain siitä, mihin uskoo. Kukaan ei ole tullut tuonpuoleisesta kertomaan, miten meidän kuoleman jälkeen käy.
        Hyvin yksinkertaista.

        Anteeksi vaan mutta en usko näin kuin sanoit "mihin kaatuu siihen maatuu"... lueppas kuule tekstini uudestaan :)


      • hmm
        Nikita kirjoitti:

        niitä lestojen ihania ja niiin hyviä puolia mitä meillä ei-uskovilla ole?? niin saamme mekin kuulla millaisessa ihanuudessa he elävät :D Eiköhän asia ole niin että jokainen kuoltuaan sinne hautaan joutuu ja sen jälkeen elämää ei enää ole. Onko siitäkään asiasta turha ressata kumpaan sitä menee taivaaseen vaiko helvettiin, minun uskomukseni on että kyllä se Jumala sen verran meistä kaikista tykkää että ottaa sinne parempaan paikkaan ja toi helvetti on vaan huijaus keino saada uskoon.... heeh :) kannanottoja kiitos!

        met olema kaikki ihmisiä. kaikilla on hyviä ja huonoja puolia. sua kai hämää että me koitama taistella uskossa että päästääs sen hautaamisen jälkeen viimesenä päivänä taivaaseen. mietiks oikeesti näitä juttuja vai? onko tekemättömyyttä? tuntuu et heität vain juttua kehiin meän kustannuksella. mutta meillä on yhet laulun sanat "rohkenethan maailmassa uskoasi tunnustaa. onhan jeesus auttamassa, kun maailmalta pilkan saat"


      • oinas
        Nikita kirjoitti:

        Anteeksi vaan mutta en usko näin kuin sanoit "mihin kaatuu siihen maatuu"... lueppas kuule tekstini uudestaan :)

        Haluun sanoo sen ja tiedottaa kaikille et lessut on ihmisiä siiinä missä muutki!!! Ei muuten poikkea muista ku että ei kato telkkaa, ei kuuntele musaa, ei tanssi, kiroilut pois(vaikka sellaista kyllä kuulee myös) discot ei kuulu elämää ei ryypyt ym... Ja me (oon itekki uskovaine) uskotaan jumalaan ja että sillon viimesenä päivänä päästää perille taivaan kotiin! Jokainen uskokoot miten ite tahtoo, niin myös sä nikita voit uskoa et helvetti on "keksittty" six et ihmiset uskois, usko niinku sua huvittaa mut mä uskon tasan NÄIN!!!ja viel se, et mä en ainakaa oo koskaa aatellu et oisin jotenki toisii parempi eikä mun muutkaa tuntemat lessut nii aattele!!! Se on sit muuten vaa ylimielinen henkilö joka NIIN aattelee! Onhan uskixiiki moneen lähtöön! Me riidellään siinä missä muutki ja syntii tehää joka päivä... ja tietty aina pyritää uskomaan asiat anteex jeesuxen nimessä ja veressä ja sit unohtamaa ne!!! Siinä vähän SULLE NIKITA ja muilleki!!!! Ollaan ihmisii siinä ku muutki!!!


      • Nikita
        oinas kirjoitti:

        Haluun sanoo sen ja tiedottaa kaikille et lessut on ihmisiä siiinä missä muutki!!! Ei muuten poikkea muista ku että ei kato telkkaa, ei kuuntele musaa, ei tanssi, kiroilut pois(vaikka sellaista kyllä kuulee myös) discot ei kuulu elämää ei ryypyt ym... Ja me (oon itekki uskovaine) uskotaan jumalaan ja että sillon viimesenä päivänä päästää perille taivaan kotiin! Jokainen uskokoot miten ite tahtoo, niin myös sä nikita voit uskoa et helvetti on "keksittty" six et ihmiset uskois, usko niinku sua huvittaa mut mä uskon tasan NÄIN!!!ja viel se, et mä en ainakaa oo koskaa aatellu et oisin jotenki toisii parempi eikä mun muutkaa tuntemat lessut nii aattele!!! Se on sit muuten vaa ylimielinen henkilö joka NIIN aattelee! Onhan uskixiiki moneen lähtöön! Me riidellään siinä missä muutki ja syntii tehää joka päivä... ja tietty aina pyritää uskomaan asiat anteex jeesuxen nimessä ja veressä ja sit unohtamaa ne!!! Siinä vähän SULLE NIKITA ja muilleki!!!! Ollaan ihmisii siinä ku muutki!!!

        Kummasti kyllä vaan kirjoituksestasi saa vaikutelman miten ylennät lessuja paremmiksi kuin ei-uskovat... "Ei muuten poikkea muista ku että ei kato telkkaa, ei kuuntele musaa, ei tanssi, kiroilut pois, discot ei kuulu elämää ei ryypyt ym..." No huh huh.. voisit ruveta aukomaan niitä silmiäsi pikku hiljaa! täällä päin osa HUOM: OSA lestoista harrastaa juuri nuita tapoja ja sitten kun on isä, äiti, pappi tms on vieressä niin ollaan äiskän ja isin pikku enkeleitä. Olen sitä mieltä että puolella lestoista lestadiolaisuus on pelkkää feikkiä!!! Ja tuo oli sitten minun henkilökohtainen mielipide! Väitätkö että me ei-uskovat ei sitten päästä sinne taivaaseen? ...ennemminkin taitaa olla niin että me kunnolliset ei uskovat päästään ja osa lestoista jää sinne portin toiselle puolen... Lestadiolaiset (OSA) eivät varmasti usko itsekkään olevansa uskovia, se on vain pelkkää näytelmää! Ja haluan korostaa etten yleistä kirjoituksissani, uskon että näitä "oikeitakin" lessuja on olemassa. Ja sitä tuskin kukaan täällä on väittänyt ettei lestadiolaiset ole ihmisiä.


    • SB

      "ärsyttää" se, että he kuvittelevat olevansa ainoita jotka pääsevät taivaaseen, vaikka se ei ole raamatun mukaista opetusta.

    • ape

      Kiva nähdä asiallisiakin kirjoituksia.
      Olen monesti ihmetellyt, miksi ihmisillä on niin paljon negatiivistä sanottavaa meistä. Olen tullut siihen tulokseen, että nämä, jotka eivät tunne meitä ovat omasta mielestään oikeita ihmisiä sanomaan, millaisia me olemme. Sitten täällä ainakin liikkuu muutamia sellaisia ihmisiä, joilla on josssakin elämän vaiheessa jäänyt sairaalloista katkeruutta meitä kohtaan, johtuen sitten mistä lie päiväkotaikaisista tykkäämisistä tms. Tämä katkeruus vaan on niin voimakasta, ettei siitä näytä pääsevän irti lainkaan. Itse tulen todella hyvin toimeen muidenkin ihmisten kanssa, ei ainakaan työkavereita tunnu haittaavan, että olen vanh.lestadiolainen, ja en kyllä ymmärää, miksi pitäis haitata.
      Tämä itsensä ylentäminen: Uskomme, että on vain yksi joukko joka pääsee taivaan kotiin. Tämä aiheuttaa näille katkeroituneille ja myös muillekin sellaisen mielikuvan, että pidämme itseämme muita parempina, sekä sellaisen käsityksen, että tuomitsemme. Kuitenkin on vaan kysymys siitä, mihin me USKOMME, ei meistä kukaan ole jumalan rinnalla viimeisellä tuomiolla sanomassa, että kuka mihinkin joutuu/pääsee. Annammehan kaikkien ajatella ja uskoa kuten haluavat.

    • Gubbe

      mutta älkää sotkeko lapsenne mukaan touhuun!

    • Ihminen

      Mun yksi parhaimmista ystävistänikin on lesta. Hän ja muutkin tuntemani lestat ovat kilttejä ja ystävällisiä..ja he jotenkin ovat "kaikessa" oikeassa jne. Joskus oikein ärsyttää kun ystäväni on niiiin tarkka ja säännöllinen, ja kaikki pitää tehdä hyvin ja sitten kysyä syytä miksi teit noin ja noin jos itse en tee jotain niin hyvin. Tosin hän on ystävistäni eniten se, johon voin todellakin luottaa, ja myös siihen mitä hän sanoo. Uskallan jättää vaikka sipsipussini hänen huostaansa vähäksi aikaa koska tiedän ettei hän ota jos hän sanoo niin.Tuntemani lestadiolaiset ovat iloisia ja elämänmyönteisiä todellakin. Jotkut piikittelevät lestoja joskus jos he vaikka tulevat johonkin kauppaan missä soi kovalla musiikki, niin he sanovat että hei et sinä saa kuunnella korvat tukkoon. aika ilkeätä, vai? Tosin korostan että kaikki eivät ole kilttejä ja niin edelleen, tunnen myös erilaisia lestoja. eli riippuu henkilöstä.
      Ystäväni kyllä eroaa jollain tavoin meistä muista, esim. hän ei meikkaa eikä tule kanssamme elokuviin, diskoihin, aerobiccaamaan, tanssimaan, hän ei kiroile...hän ei tule edes synttäreillemme. Sitten hän kertoo meille aina viikonlopun jälkeen miten hauskaa hänellä oli ollut "toisten" kavereidensa kanssa jne. Tiedän myös että hän halveksii joskus meitä. Hän tietää että juomme joskus ja tuntuu todella hallveksivan. Kerran soitimme kaupungilta hänelle kun meillä oli hauskaa. Emme olleet humalassa mutta hän ilmeisesti luuli niin koska nauroimme hullun lailla ja kello on paljon. Hän sanoiminulle puhelimessa että joo, ymmärrän teillä on siellä hauskaa. Tosi inhottavaan tyyliin. Tämäkin ärsyttää, he ovat olevinaan parempia, sen olen huomannu. En tosin kaikista. Tässä oli mun kokemuksia asiasta, ja nämä olivat mun mielipiteet.

    • V-lesta

      "Rohkenethan maailmassa uskoasi tunnustaa,
      Onhan Jeesus auttamassa, maailmalta pilkan saat"'

      "Vaikka pilkka vaino lankee uskon tähden päällesi, pian loppuu aika ankee murhe muuttuu iloksi"

      Esimerkiksi nuo Siionin laulun sanat (252(ko?)) voivat jollakin ei-lestan korvissa kuulostaa siltä, että vain me pääsemme taivaaseen jne. Kaikesta mitä lestadiolaiset tekevät siitä tehdään suuri numero. Esim. Nikitalla on kokoajan vain negatiivistä palautetta v-lestoista. Empä ole tainnut lukea vielä yhtään lausetta hänen textissä, missä olisi v-lestat ovat kyllä tässä asiassa parempia, kuin omat lapseni, vaan aina on: lestapenskat on niin kauhukakaroita jne. minusta se kyllä vaikuttaa enemmän siltä, että minä ja minun lapset obvat kuin enkeleitä. Mutta tässä tulee vain omia mielipiteitani.
      Voisitteko kaikki v-lestaadiolaiset laittaa, vaikka nimimerkiksi v-lesta tai joku muu, että tietää, kuka on v-lesta ja kuka ei...:) Ei pahalla, mutta, kun lukee näitä, niin on kiva tietää, onko "samankaltaisilla" ihmisillä samanlasia kokemuksia/mielipiteitä.

      • Nikita

        Etpä varmaankaan ole lukenut kaikkia tekstejäni, koska olen muutamaan otteeseen painottanut etten halua yleistää, näin on vain täällä päin! TOISTAN: EN HALUA YLEISTÄÄ! en ole väittänytkään että kaikki lestadiolais lapset (tuliko nyt sinun mieluisasti kirjoitettua?) olisivat tällaisia kuin täällä päin. ihmetyttää vaan kun en ole muitten lapsien kuullut (eivätkä ole kuullut muutkaan tän kadun ei-lessu vanhemmat, asiasta olemme keskustelleet useaan otteeseen.) huutelevan katumme ei-lessu lapsille, kuin nämä lessulapset vain... että... ja näin on vain täällä meillä päin! ei vättämättä muualla suomessa. Kerrompa sinulle yhden asian nyt missä lestadiolaiset ovat parempia kuin me ei-lessut: Uskonsa saarnaamisessa! siinäpäs sinulle yksi ylpeyden aihe :)


      • V-lesta
        Nikita kirjoitti:

        Etpä varmaankaan ole lukenut kaikkia tekstejäni, koska olen muutamaan otteeseen painottanut etten halua yleistää, näin on vain täällä päin! TOISTAN: EN HALUA YLEISTÄÄ! en ole väittänytkään että kaikki lestadiolais lapset (tuliko nyt sinun mieluisasti kirjoitettua?) olisivat tällaisia kuin täällä päin. ihmetyttää vaan kun en ole muitten lapsien kuullut (eivätkä ole kuullut muutkaan tän kadun ei-lessu vanhemmat, asiasta olemme keskustelleet useaan otteeseen.) huutelevan katumme ei-lessu lapsille, kuin nämä lessulapset vain... että... ja näin on vain täällä meillä päin! ei vättämättä muualla suomessa. Kerrompa sinulle yhden asian nyt missä lestadiolaiset ovat parempia kuin me ei-lessut: Uskonsa saarnaamisessa! siinäpäs sinulle yksi ylpeyden aihe :)

        En todellakaan tarkoittanut sanoillani sitä, että sinun pitäisi ylistää jossain asiassa lestat paremmiksi. Mut sanoin vain oman mielipiteeni, ettet ole tainnut yhtään kertaa kehua lestoja.
        Ei sinun minun mieliksi tarvotse kirjoittaa, mut kyllä sinuakin varmaan inhottais jos lapsiasi kutsuttais esim. nimellä "uskoton"! :/
        "uskonsa saarnaamisessa" kiitos piikittelystä...nämä on sitten vain minun mielipiteitä...


    • Anonyymi

      Lessupennuilla ei ole käytöstapoja ja lisäksi se aivopesu jota heille lapsesta asti opetetaan on aivan älytöntä ja se että tuntuu jotta joka perhanan asia otetaan "herranhaltuun" kannattaa kuitenkin mm liikenteessä on muitakin!!!!!!!

      • Anonyymi

        ja tuo viestisi osoittaa mielestäsi niitä peräänkuuluttamiasi käytöstapoja ja toisen kunnioittamista?


    • Minusta lestadiolaoisista on levitetty paljon valheita ja myyttejä. Voisin sanoa, että se vihapuhe on tuottanut ikävää tulosta 😼

    • Anonyymi

      Meillapain lestadiolaiset on suvaitsevampia kuin "kirkon uskovaiset", helluntailaiset ja vapaakirkko set. Mutsi on lestadiolaiset, ja katsoo TV:ta, kukaan ei koskaan Ole sanonut mitaan. Helluntailaiset kielta at mm, joulutahdet, fairy astianpesuaineen, coca cola, joulukuusi, unisiepparit, meditation, joitakin mainitakseni. Helluntailaiset ja vapaakirkkolaiset tule at herkasti toisen kotiin rayhaamaan, harjoittavat henkista vakivaltaa. Mina Olen itse kiinnostunut itamaisesta filosofiasta niin Aina pitaa pelata Naita uskovaisia, jotka tule at uhkailemaan, syyttavat saatananpalvojaksi. Lestadiolaiset ei at koskaan Ole sanoneet mitaan, vaikka minun suku on suuri osa lestadiolaisia. Media mustamaalaa lestadiolaisia liikaa antaa liian ahdasmielinen kuvan. Lessut ei rahaa uskostaan seurapaikan ulkopuolella eika pakota muita uskomaan niin kuin helluntailaiset tekevat. Ne saattaa kaupssakin tulla uhkailemaan etta pitaa muuttaa elamantapoja. Uskon etta niissa on enemman pedofiileja joukossaan kuin lessuilla, mutta niitä uutisoida niin kuin lestadiolaiset virheista.

    • Anonyymi

      Itsellä on kokemusta lestadiolaisuudesta, koska synnyin lestadiolaisperheeseen ja mun vanhemmat olivat vielä ihan niin sanotusti kymppilestoja eli lestadiolaisten keksimät säännöt oli ihan saatanan tiukat. Itse tajusin jossain 12-13v, että on muuten semmosta paskaa koko touhu, että ei mitään järkeä. Mielestäni yksi suurin ongelma lestadiolaisperheissä on se, että tehdään niin helvetisti lapsia ja toinen on se että mennään naimisiin todella nuorena (koska ei saa harrastaa seksiä ennen avioliittoa). Meillä on perheessä yli 10 lasta ja en syytä siitä vanhempiani, mutta olen käytännössä joutunut opetella kaiken täysin itse, en ole esimerkiksi isäni kanssa keskustellut IKINÄ mistään seksistä tai ylipäätään miten vanhemmilla on aikaa yli 10 lapselle antaa rakkautta ja opetusta🤔Minua on peloteltu aivan helvetisti lapsesta asti (kiroilen koska haluan painottaa asiaa kuinka paljon sitä on kokenut) ,että jos en usko tai rikon jotain sääntöjä niin joudun helvettiin. Vanhempani eivät todellakaan ollut toiselle oikeita, mutta siitähän se sairaus vasta alkoi. Esimerkiksi äitiäni painostettiin jäämään lestadiolaiseksi kun ei enää halunnut olla, meijän kotiin kerääntyi sukulaisia jotka saarnasivat äitille sitä paskaa mitä lestadiolaiset saarnaakaan. Luin myös tuolta ylempää että, kuinka lestadiolaiset on pljon suvaitsevisempia yms mutta ei helvetissä kyllä ole. Varsinkin pohjoisessa lestadiolaiset on todella rasistisia, koulussa muistan kun liikuin vielä lestadiolaisten kavereiden kanssa, niin vapaa-ajalla ei saanut liikkua semmoisten kanssa jotka ei ole uskovaisia ja ikää oli varmaan 10??? Kaikista pahin aivopesu on itse seurat. Siellä puhuja lukee raamatusta jotaki pätkiä, mutta voi herranjumala kun on puhujilla näytelmät päällä, kertomukset saattoi olla todella raakoja ja puhuja itki ja hysterisoi asioita aivan vitusti. Muistan monta kertaa lapsena kun mietin vain sitä että kun täytän 18 niin häivyn Suomesta, koska koin olevani niin sairaassa maailmassa. Onneksi olen nyt päässyt tuosta paskasta eroon ja valitettavasti mulla itsellä ei henkilökohtaisesti ole mitään positiivista sanottavaa lestadiolaisuudesta. Vieläkin on kavereita ketkä ei uskalla sanoa vanhemmilleen että ei ole enää lestadiolaisia tai juo alkoholia tms vaikka ne on jo yli 20 vuotiaita kai sekin jo kertoo jostain :D Luin ylempää kuinka lestadiolaisuudesta on keksitty myyttejä yms, mutta valitettavasti suurin osa näistä pitää paikkansa..

      • Anonyymi

        Itseäni ärsyttää ja ihmetyttää lestadiolaisten suhteen esimerkiksi seuraava.
        Jos ajatellaan asioita uskon kautta, kuten lestadiolaiset ennen, niin keskustapuolueen kannatuksen pitäisi laskea kunnallisvaaleihin mennessä vähintään kuuteen prosenttiin.
        Aikaisemman lestadiolaisen raamatuntulkinnan mukaan sukupuolineutraaliutta ajavan vasemmistopuolueen, eli nykyisen keskustapuolueen, äänestäminen olisi ollut syntiä ja taivaspaikan menetyksen vakava peruste.
        Nyt on mielenkiintoista seurata, miten keskustapuolueen kannatus laskee ja onko kuntavaaleissa lestadiolaisia ehdolla keskustapuolueen listoilta.
        Jos keskustapuolueen kannatus ei laske lähelle kuutta prosenttia ja lestadiolaisia on keskustapuolueen ehdokkaana kuntavaaleissa, niin raha on vaikuttanut taivaspaikkatulkintaan. On täysin mahdollista, kun lestadiolaisia on paljon maanomistajina, että tuulivoimakorruptiorahoilla on saatu muutettua ja avarrettua lestadiolaispäättäjien raamatun tulkintaa ja väljennettyä taivaaseen pääsemisen edellytyksiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itseäni ärsyttää ja ihmetyttää lestadiolaisten suhteen esimerkiksi seuraava.
        Jos ajatellaan asioita uskon kautta, kuten lestadiolaiset ennen, niin keskustapuolueen kannatuksen pitäisi laskea kunnallisvaaleihin mennessä vähintään kuuteen prosenttiin.
        Aikaisemman lestadiolaisen raamatuntulkinnan mukaan sukupuolineutraaliutta ajavan vasemmistopuolueen, eli nykyisen keskustapuolueen, äänestäminen olisi ollut syntiä ja taivaspaikan menetyksen vakava peruste.
        Nyt on mielenkiintoista seurata, miten keskustapuolueen kannatus laskee ja onko kuntavaaleissa lestadiolaisia ehdolla keskustapuolueen listoilta.
        Jos keskustapuolueen kannatus ei laske lähelle kuutta prosenttia ja lestadiolaisia on keskustapuolueen ehdokkaana kuntavaaleissa, niin raha on vaikuttanut taivaspaikkatulkintaan. On täysin mahdollista, kun lestadiolaisia on paljon maanomistajina, että tuulivoimakorruptiorahoilla on saatu muutettua ja avarrettua lestadiolaispäättäjien raamatun tulkintaa ja väljennettyä taivaaseen pääsemisen edellytyksiä.

        Ehkä synnyin väärällä vuosikymmenellä. Myöhempi ajankohta olisi voinut olla helpompi. Vaihdoin taivaspaikan televisioon. Tykkäsin katsoa uutiset, ajankohtais- ja luonto-ohjelmat. Toki myös Metsolat. Saippuasarjoja olen vihannut läpi elämän, koska niillä ei ole mitään tekemistä normaalin elämän kanssa. Jos olisin syntynyt parikymmentä vuotta myöhemmin olisin saanut katsoa kaiken netistä taivaspaikan säilyttäen.
        Toinen asia oli lapsuudessa ja nuoruudessa tupakointi. Vanhat sodankäyneet saarnamiehet saattoi antaa poikasen polttaa lupitupakin. Rippikoulukesänä kysyin äitiltä, että saisko suviseuroissa polttaa jonku tupakin. Äiti oli vähä arka, kun oli usein saarnamiesten nuhteeseen joutunut. Äiti oli harras uskovainen, mutta ei uudempien saarnamiesten mielestä ilmeisesti riittävän vakavamielinen. Äiti piti epäuskoisiakin ihmisinä. Saarnamiehet oli sitä mieltä, että jos äiti olisi antanut luvan tupakointiin, niin taivaspaikka olisi mennyt molemmilta. Lapsuutta ja nuoruutta leimasi äidin turva, mutta sen ulkopuolella oli aina ahdistus ja kadotuksen pelko. Äidin taivaspaikan säilyminen oli tärkeä asia ja polttelin etenkin saarnamiehiltä salaa. Mietteet siitä, että ei kadotuksessa voi olla kovin paljon ahdistavampaa ja kurinalaisempaa, alkoivat iän myötä vähentämään jatkuvaa kuoleman ja kadotuksen pelkoa. Kaksoiselämällä en halunnut yhtään vaarantaa äidin taivaspaikkaa, joten uskon kieltäminen tuntui turvallisemmalta. Äiti ymmärsi, vaikka se huolta hänessä herätti.
        Toivon teille lestadiolaisäidit voimia taivaan täydeltä, kun teette äitini kaltaista arvokasta työtä.


    • Anonyymi

      Lestat rauhanyhdistys sellaiset. En ole yhtään rehellistä tavannut. Raha on niiden Jumala. Tekevät rikoksia sitä saadakseen

    • Anonyymi

      Lestadiolaisuudessa näyttäisi olevan jokin degeneroiva ominaisuus. Kristinusko on muutenkin mentaalisesti kastroiva uskonto. Mutta eritoten lestadiolaisuus näyttää pysäyttävän ihmisessä kehityksen siten että aikuiset jäävät lässyttävän tahdottoman lapsen tasolle. Entinen PM lestadiolainen Sipiläkin oli kuin kolmivuotias kurahousumaakari repäisty valkankahvaan suoraan hiekkalaatikolta.

      Epäkypsyys aikuisessa on aina ärsyttävä ominaisuus.

      • Anonyymi

        ” Epäkypsyys aikuisessa on aina ärsyttävä ominaisuus.”

        Tarkkailisit asiaa aloittaen itsestäsi ja yrittäisit keskustella trollaamisen sijaan.


    • Anonyymi

      Toisten mustamaalaaminen.

      Mielestäni on syytä olla huolissaan. Huolehtikoot jokainen omista asioistaan.

      Tuntuu että peittelevätkö omaa huonoutta juoruilemalla. En tiiä. Kertokaa joku minua fiksumpi.

    • Anonyymi

      Kysymys. Onko teillä opeissa näin että , ei uskalla saa rahallisesti pettää kuinka paljo n vaan. Niin sen saa anteeksi Jumalalta. Jos vie silmien edessä ryöstämällä, varastamalla pettämällä kaupoissa, salakauPoilla, perinnön ryöstämisellä anteeksi , KENELTÄ. KYSYN. Hah Jumala. VAIN IHMINEN ON TOISELLE IHMISELLE VASTUUSSA TEOISTAAN. ÄLÄ USKO ETTÄ JUMALAKAAN ANTAA ANTEEKSI . Näin käyttäytyy ravattisonnit , Ollaan niin urhoja ja olevinaan, mutta kuitenkin ei olla kun suuria, surkeita miehen kuvatuksia. Jos edes aatamia

    • Anonyymi

      Kyllä jokaisen pitää huolehtia omista asioista. Jollei ne sivua näitä uimahalli urhoja . Jotka on niin miehiä olevinaan., kaikkea muuta. Ne on valehtelijoita, pettäjiä, huijareita, jos on lukenut niin kyllä tavallisia ihmisiä vetää kun pässiä narussa. Syy on itsensä ylentäminen ja kaikkien muiden halveksunta. Rauhanyhdistyksessä näitä ravattisonneja on .ja niin Jumalan terve

    • Anonyymi

      palavasti saarnamies lestakokouksessa saarnaa yhtä,mutta torellisuuressa tekevät toisin,hyväksyttyä on kaikki mahrollinen,niin kuin tämä näkyvin ja räikein esimerkki,ministeri joka saa lestojen äänet joka vaalissa vaikka pettää julkisesti vaimoaan ryyppää, ja kulkee valtion kustantama huora jalkavaimo perässään

    • Anonyymi

      Mitä suurempi herra niin sitä tärkeimmät teot. Vie ihmisten omaisuuden .Eikä mitään kun. Saa anteeksi Jumalalta. Ei saa. Pullasorsat on näitä kaikkien ihmisten huijaajia, lapsia tehdään , sinne tänne, ja kelle vaan. Voi sitä ihmisraukkaa ,monta lasta teki, tällaiselle ravattisonnille. Ja eihän siinä hyvin käynyt, äiti sairastui ja pahasti, Eikö tämä ole jo rikos.ravattisonnin täytyy huijata ihmisiä. Että olis leipää ,näille lahkoon tekemällä tehdyille, lapsille. Ja onhan aina yhteisö, mihin mahtuu, lastenkotiin näitä ei anneta. Olisihan siellä edes normaalia elämää. Hyi ettet Häpeä Ravattisonni

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      69
      1960
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      164
      1529
    3. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      139
      1373
    4. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      90
      1308
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      49
      1230
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      271
      1039
    7. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      982
    8. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      110
      947
    9. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      116
      933
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      48
      771
    Aihe