tikit suussa

minä

kauanko kestää että suussa olevat tikit sulaa pois? ientä avattiin että saatiin visuri pois ja sitä sit ommeltiin.

28

65157

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • keke6969

      aika outoo mul on sama tilanne, mut multa otetaan ne tikit kyllä pois viikon päästä...

    • Hammashoitsu

      Jos ne tikit ovat itsestään sulavat, sulamiseen menee viikko toista, tietenkään tikin osa joka on ulkopuolella ei sula kun se alkaa repsottaa,sen voi varoen nykäistä pois, tai se voi irrota itsekseenkin!! Sulamattomat tikit täytyy käydä poistattamassa!

      • vierestä seurannut

        Mielestäni yleensä kaikkiin suun haavoihin laitetaan sulavat tikit. Korjatkaa jos olen väärässä. Mutta koska limakalvojen vauriot paranevat muutenkin nopeammin kuin esim. iho vauriot, niin sen takia käytetään myöskin sulavia tikkejä.


      • -näin minulle tehtiin-
        vierestä seurannut kirjoitti:

        Mielestäni yleensä kaikkiin suun haavoihin laitetaan sulavat tikit. Korjatkaa jos olen väärässä. Mutta koska limakalvojen vauriot paranevat muutenkin nopeammin kuin esim. iho vauriot, niin sen takia käytetään myöskin sulavia tikkejä.

        minulla oli kyllä sellaiset ei sulavat tikit kun oli leikattu viisauden hampaat.. tikit oli suussa muistaakseni vikkon verran ja sitten hammaslääkäri otti ne pois... ja ystävälläni on ollut sama juttu...


    • minä

      Mulla ja kaikilla tutuilla joilta viisaudenhampaita on leikattu, on laitettu ns. sulavat tikit mutta kaikille on kuitenkin varattu aika tikinpoistoon ja hammaslääkäri tai -hoitaja on sitten tikit poistanut.

    • Hempponen

      Minulle varattiin poistoaika kolmen viikon päähän operaatiosta. Oli kuulema jo kasvanut ientä päälle, joten hieman vaikeasti kaksi ihmistä urakoi niitä tikkejä pois.

      Eivätkä ne olleet ehtineet sulaa; aika ärsyttäviä olivat ne langanpätkät suussa ja kaikki ruoka takertui niihin...

      Kumma etteivät sinulle poistoaikaa antaneet???

      • tikkeihin

        ei tarvitse mitään poistoaikaa, ne sulavat ihan itsekseen 1-2viikon kuluttua toimenpiteestä.


      • Hempponen
        tikkeihin kirjoitti:

        ei tarvitse mitään poistoaikaa, ne sulavat ihan itsekseen 1-2viikon kuluttua toimenpiteestä.

        Minulla oli siis tosiaankin tikit 3 viikkoa suussa ja mitään sulamista en SINÄ AIKANA havainnut. Lääkäri sanoi tikkejä poistaessaan että koska nämä ovat sulavia, ei periaatteessa haittaa jos niitä jää ikenen sisään.

        Koko ajan ne langanpäät olivat kumminkin karranneet ja olivat tosi ällöttäviä kun ruokaa tarttui kiinni. Tikinpoiston jälkeisenä iltana löysin vielä yhden narunpätkän hampaiden välistä, kiskoin sen itse irti ja ei se kyllä siltä näyttänyt että olisi ihan lähiaikoina aikonut sulaa. Näytti enemmänkin samalta kuin esim. hammaslanka.

        Ehkäpä se olisi vaikkapa vuoden aikana sulanut, tiedä häntä...


      • ...
        Hempponen kirjoitti:

        Minulla oli siis tosiaankin tikit 3 viikkoa suussa ja mitään sulamista en SINÄ AIKANA havainnut. Lääkäri sanoi tikkejä poistaessaan että koska nämä ovat sulavia, ei periaatteessa haittaa jos niitä jää ikenen sisään.

        Koko ajan ne langanpäät olivat kumminkin karranneet ja olivat tosi ällöttäviä kun ruokaa tarttui kiinni. Tikinpoiston jälkeisenä iltana löysin vielä yhden narunpätkän hampaiden välistä, kiskoin sen itse irti ja ei se kyllä siltä näyttänyt että olisi ihan lähiaikoina aikonut sulaa. Näytti enemmänkin samalta kuin esim. hammaslanka.

        Ehkäpä se olisi vaikkapa vuoden aikana sulanut, tiedä häntä...

        Minäkin olen käsittänyt, että sulavatkin tikit poistetaan, mutta se ei sinällään "haittaa" jos jää pätkä johkin väliin, niin ettei sitä tartte väen vängällä sieltä kaivaa. Onpa tosiaan hassua jos ei tikinpoistoaikaa ole saanut, nimittäin parin tikin poistosta on huomattavasti vähempi vaiva kuin että roikottaisi niitä löystyviä tikkejä suussa hamaan loppuun, ne ovat vain tiellä.


      • Anonyymi
        tikkeihin kirjoitti:

        ei tarvitse mitään poistoaikaa, ne sulavat ihan itsekseen 1-2viikon kuluttua toimenpiteestä.

        Kaksi viikkoa kesti sulaa pois


      • Anonyymi
        ... kirjoitti:

        Minäkin olen käsittänyt, että sulavatkin tikit poistetaan, mutta se ei sinällään "haittaa" jos jää pätkä johkin väliin, niin ettei sitä tartte väen vängällä sieltä kaivaa. Onpa tosiaan hassua jos ei tikinpoistoaikaa ole saanut, nimittäin parin tikin poistosta on huomattavasti vähempi vaiva kuin että roikottaisi niitä löystyviä tikkejä suussa hamaan loppuun, ne ovat vain tiellä.

        Sulavia tikkejä ei poisteta.


      • Anonyymi
        ... kirjoitti:

        Minäkin olen käsittänyt, että sulavatkin tikit poistetaan, mutta se ei sinällään "haittaa" jos jää pätkä johkin väliin, niin ettei sitä tartte väen vängällä sieltä kaivaa. Onpa tosiaan hassua jos ei tikinpoistoaikaa ole saanut, nimittäin parin tikin poistosta on huomattavasti vähempi vaiva kuin että roikottaisi niitä löystyviä tikkejä suussa hamaan loppuun, ne ovat vain tiellä.

        Hei. Tiedättekö mitä tehdä jos vasta äskettäin (1pv sitten) laitettu tikki löystyy siitä solmusta? Nimittäin minulla sellainen ongelma on juuri nyt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hei. Tiedättekö mitä tehdä jos vasta äskettäin (1pv sitten) laitettu tikki löystyy siitä solmusta? Nimittäin minulla sellainen ongelma on juuri nyt.

        Minulla sama ongelma


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sulavia tikkejä ei poisteta.

        Paskat ne mihkään sula..


    • d**

      Outoa ettei lääkäri maininnut asiasta. Ja outoa että ihmisiltä on poistettu sulavia tikkejä. Minulla oli käsittääkseni ihan normaalit tikit viisaudenhampaiden poistojen jälkeen eikä ne mitään sulaneet. Sulavia tikkejä ei käsittääkseni laitettu sen takia, kun operaatio on sen verran suuri että jälkitarkastus on kuitenkin paikallaan ja samalla voi sitten nyppiä ne tikit pois. Suussani olleessa haavassa oli sulavat tikit, niistä sai jämät nyppiä suunnilleen viikon kuluttua.

      • outoa

        Kyllä ne sulavat tikit poistetaan, jos eivät muuten lähde tai sula ajoissa poiis. On se kontrolli niillekin. Mulla oli etupuolella sulavia tikkejä rivisssä kymmenkunta ienleikkauksen jälkeen ja niin ne vain poistettiin sulavasta ominaisuudesta huolimatta.


    • sulavat

      tikit laitettiin minunkin suuhuni kolmisen viikkoa sitten.Tänään sitten itse napsasin kynsisaksilla poikki sen osan joka näkyi ja vetäsin tikinjämät pois. Taisi jäädä pieni pätkä vielä,mutta eiköhän tuo itsekseen sula aikanaan. Lääkäri sanoi minulle että voit käydä poistattamassa jos alkaa vaivaamaan,mutta voi myös itse nykästä varovasti pois muutaman viikon päästä.

    • nyydeli

      multa on kolme kertaa leikattu suusta ja aina on ollu tavalliset tikit, luulisin.. ainakin ne on aina viikkoa myöhemmin poistettu.

      kahdella kerralla poistettiin viisaudenhampaat ja niihin tuli noin 3-4 tikkii joista söin vahingossa varmaan puolet kun tuppaa solmut aukeilemaan.. ja kun leikattiin verisuonikasvain kielestä niin tuli yks tikki joka kyllä katos syömisen yhteydessä.

      mutta tikkini olivat kyllä aina vaaleita, ja eikäs ihoon laitettavat ole mustia. mutta vaikka ne ois itsestäänsulavat niin sillon viikon päästä lekuri tarkistaa muutenki operoidun paikan kunnon

      • Multa poistettiin maanantaina päiväkirurgisellä kolme hammasta ja kaikissa on itsesulavat tikit. Kahen hampaan kohdalla tikkilankojen päät tökkii ikävästi kieleen eikä niitä voitu paikanpäällä edes hieman lyhtentää vaikka pyysin. Mitään aikaa lankojen katoamiseen ei sanottu eikä mitään jälki kontrolliakaan. Kuulemma normikäynnit hammaslääkärissä riittää. Ainoa "kontrolli" mikä oli tuon jälkeen niin oli se että hoitaja soitti kotiin ja kyseli vointia ja onko ollu kipuja.


    • viisauden menetys

      Minulta poistettiin reilu viikko sitten alaviisaudenhammas ja siihen laitettiin kaksi sulavaa tikkiä. Lääkäri sanoi että pitäisi sulaa itsestään pois mutta jos eivät sula, voi tulla poistattamaan. Ei sanonut kyllä mitään aikaa että kauanko niiden pitää suussa olla. Minulle ei sanottu että voisi itse ottaa pois mutta mitä arvelette voisinko jo koittaa itse niitä irrotella vai pitäisikö mennä poistattamaan?

    • huolestunu1

      Multa otettiin viisaudenhampa pois tossa 5päivää sitte ja nyt sit sulivat molemmat tikit... Suliko liian aikasee???

    • BellaIsa

      Tikit pitäisivät sulaa 3 viikon sisällä. Jos haluaa poistaa tikkejä just esim. huonon hengityksen takia, niin voi tehdä sitä viikon päästä leikkauksesta. Sain hyvät hoito-ohjeet mukaani ja leikkaus oli viime perjantaina. reseptejä V-pen ja Burana 600mg mukaan... En usko että meen poistauttaa jos eivät häiritse vielä kuukauden päästä...

      • viisaudeton

        sinänsä vanha tuo aloitusviesti, nykyään jo kehitytty tikkienkin suhteen. samaa mulle sanoin hammaslääkäri kun kävin toissaviikolla viisurileikkauksessa, että kolmisen viikkoa menee, niin tikit sulaa pois, eikä tarvitse käydä poistamassa. eikä kyllä mitään aikaakaan annettu siihen tarkoitukseen. sulla vasta perjantaina oli leikkaus, nyt voin heittää tähän kommentin "kokeneempana" eli kyl ne alkaa tuntuun sinullakin siellä kunhan turvotus leikkauskohdassa laskee. vähän ne tökkii kielen syrjään, ja kiristääkin aika ajoin. ja tiettyhän niitä on kielellä sit nypellettävä (vaikka ei sais) kun ne siellä häiritsee. nyt tänä aamuna huomasin, että ainakin yhdet tikit on jo sulaneet tai irronneet pois, kun ei tunnu kieleen.
        noin viikon kuluessa saattaa sinullakin ilmetä kovaa viiltävää kipua kun juot ja syöt, siellä leikkausalueella, muutaman päivän ajan. itsellä vihlas aina niin että tuli vedet silmiin. hampaiden pesukin oli kamalaa, kun tahnaa meni sinne alueelle ja sattui. soitin leikanneelle lääkärille, kyseessä on ihan hermokipu, eli se takimmainen hammas juurineen on melko heikossa asemassa, kun viisuri on poistettu ja ienkään ei ole suojaamassa, eli on altis kylmälle, kuumalle ja kaikille mitä ihminen suuhinsa pistää.
        nyt se vaiva onneksi helpotti, mutta tuli uusi vaiva, eli kamalaakin kamalampi haju ja mädän tai jonkin muun pahanmakuisen nesteen tirsuminen suuhun varsinkin makuuasennossa. miehen corsodylillä oon purskutellut, se n desinfioivaa ainetta, ja auttaa hajuun ainakin hetkellisesti. särkyjä ja kipuja ei ole ollut oikeastaan muuten kokoaikana, pari ekaa päivää oli pahimmat. tietysti jonkin verran jomottelua, mutta ei sellaista, mitä ei kykenisi sietämään. burana 600 auttaa muuten tulehduksen estoonkin, eli kantsii napsia kuuriluontoisesti viikon verran, vaikka ei särkisikään. itse kyllä säästelin niitä, ja söin panadol fortea, kun oli mielestäni tehokkaampaa. keskiviikkona tulee kaksi viikkoa, ja ei särje enää ollenkaan, leukaluu on vielä hivenen kipeä, ja suun avaaminen isommalle sattuu. vielä taitaa mennä tovi, ennekuin uskaltaa koko suulla purra ruokaa :)
        tsemmppiä paranteluun!


    • siiriiiiiiiiiiiiiiii

      minulla implanttilaiton yhteydessä laitettiin n. 10 tikkiä, poisto kahden viikon kuluttua,,tosin osa on jo lähtenyt pois..haittaa syömistä, kun solmut painavat purressa....

    • Anonyymi

      Sanon vaan että Buranaa _ei_ kannata napsia varmuuden vuoksi. Burana ei paranna infektiota vaikka tulehdusreaktiota estääkin eli ne bakteerit voivat siellä ihan yhtä hyvin Buranasta huolimatta.

    • Anonyymi

      10 päivää.

    • Anonyymi

      Itse olen poistellut tikit monta kertaa elämäni aikana. Ei ole kummoista hommaa.

    • Anonyymi

      Lisää tietoa sulavista tikeistä suussa kiitos

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      223
      3460
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2181
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2081
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1955
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      80
      1630
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1371
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1271
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1257
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1217
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1198
    Aihe