95 tai 98 bensiini?

98

Oletteko kokeilleet onko merkitystä jos käyttää 95:n asemasta ysikasia? Vaikuttaako kulutukseen, suorituskykyyn tai käyntiin yleensä?

Itselläni on semmoisella musta tuntuu asenteella, että ysikasia kuluisi jonkin verran vähemmän. Olenko oikeassa?

19

8742

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Veke

      Saatat olla oikeassa. En tiedä onko tätä asiaa oikeasti tutkittu missään mutta esim kaverini joka ajaa pidempää matkaa työmatkana niin sanoi että halvemmaksi tulee ajaa 98:lla. Vaikka onkin hieman kalliimpaa mutta auto taas vastaavasti kuluttaa vähemmän. Kyllähän tuo korkeampioktaanisempi bensiini antaa moottorista enemmän tehoja mutta sitä ei käytännössä huomaa.
      Eli ainakin maantieajossa kannattaisi ajaa ennemmin 98:lla kuin 95:lla.

    • Gubbe

      98:a myydään pääsääntöisesti siksi, että niissä 80-luvun ja sitä vanhemmissa autoissa, joissa tehoja otettiin irti korkealla puristussuhtella, tarvitsevat sitä. Hyviä esimerkkejä ovat vanhat Volvot. 95:lla moottori nakuttaa.

      Lähes kaikki "tavalliset perheautot" jotka on valmistettu sen jälkeen kun katalysaattorit tulivat pakollisiksi 1991, kulkevat ilman ongelmia 95-oktaanisella.

      • molempia?

        Hei,
        itselläni on -89 vuosimallin auto joka alunperin on 98:lla kulkenut mutta on nykyään säädetty 95:ttä varten. 98:lla kuulemma saisi moottoriin vähän enemmän puhtia. Nyt joutuu antamaan vähän enemmän ryyppyä startissa, muuten kyllä kulkee hyvin 95:llä. Varsinainen kysymykseni onkin että voiko 95:sta ja 98:sia sekoittaa tankkiin? Vai pitäisikö tankki ensin tyhjentää kokonaan ennen. Ajattelin että joskus voisi ihan mielenkiinnosta kokeilla tuon 98:n vaikutusta.


      • W126
        molempia? kirjoitti:

        Hei,
        itselläni on -89 vuosimallin auto joka alunperin on 98:lla kulkenut mutta on nykyään säädetty 95:ttä varten. 98:lla kuulemma saisi moottoriin vähän enemmän puhtia. Nyt joutuu antamaan vähän enemmän ryyppyä startissa, muuten kyllä kulkee hyvin 95:llä. Varsinainen kysymykseni onkin että voiko 95:sta ja 98:sia sekoittaa tankkiin? Vai pitäisikö tankki ensin tyhjentää kokonaan ennen. Ajattelin että joskus voisi ihan mielenkiinnosta kokeilla tuon 98:n vaikutusta.

        Ei tule mitään ongelmia.
        98:lla voit myös ajaa huoletta, vaikka on säädetty 95:lle.

        Tisinpäin voisi alkaa nakuttaa. Eli 98:lle säädetty ei välttämättä toimi ihan 100%:sti 95:llä..


      • Utelias-Uuno

        Juuri hetki sitten paikallisen Jetin mittarilla kaveri tankkasi 98 oktaanista uudennihkeään V70 Volvoon ja sitä hämmästellessäni tyyppi sanoi ohjekirjan sitä vaativan!


      • Höh

        Itselläni oli aikoinaan kaksi Volvo 240:stä, joista ensimmäinen oli vuodelta -79 ja jälkimmäinen -83.

        En tiedä, ovatko nämä mielestäsi uusia vai vanhoja, mutta Volvoihin kuului tankata 92-oktaanista. Edellinen autoni oli Saab 99 -76. Autolehdet kiittelivät, että Saappi menee litraa pienemmällä kuin Volvo, mutta koskaan ei otettu huomioon sitä, että Saappaaseen piti tankata 99:ä.

        Volvon legendaarisesta kulutuksesta puheenollen: ensimmäinen kulutti sekalaisessa ajossa tuollaiset 10 litraa satasella. Jälkimmäinen haukkasi noin 9,5. Naapurit aina irvailivat Volvon kulutusta, mutta auton koko huomioon ottaen kulutus oli oikein maltillinen verrattuna esim kakkosautonamme olleeseen Fiat 128:aan, joka haukkasi ajotavasta riippuen 8-9 litraa satkulla. Niin - ja se Saappi vei 9 tasan.

        Koska Saapas ja Vovvot olivat työsuhdeautoja ja kaikki kuitit piti säästää esittää yhteenveto kuukausittain. Keskikulutus oli helppo laskea luotettavasti.


      • aero
        Utelias-Uuno kirjoitti:

        Juuri hetki sitten paikallisen Jetin mittarilla kaveri tankkasi 98 oktaanista uudennihkeään V70 Volvoon ja sitä hämmästellessäni tyyppi sanoi ohjekirjan sitä vaativan!

        Saab 9-5 aeron ohjekirja suositteli 98:aa. On kuulemma senverran puristuksia, mutta hyvin kulkee 95:llä. Huippunopeuksia ei ole tullut vertailtua (vitsi)


      • V702.4T
        Utelias-Uuno kirjoitti:

        Juuri hetki sitten paikallisen Jetin mittarilla kaveri tankkasi 98 oktaanista uudennihkeään V70 Volvoon ja sitä hämmästellessäni tyyppi sanoi ohjekirjan sitä vaativan!

        Volvon ohjekirja sanoo polttoaineista seuraavaa: 98 RON suositellaan, kun tarvitaan maksimaalista suorituskykyä vähimmäiskulutuksella.
        95 RON riittää normaaliajoon.
        91 RON saa käyttää ainoastaan poikkeustilanteessa. Moottori ei kuitenkaan vaurioidu matalaoktaanisen bensiinin tilapäisestä käytöstä.


      • Anonyymi
        Höh kirjoitti:

        Itselläni oli aikoinaan kaksi Volvo 240:stä, joista ensimmäinen oli vuodelta -79 ja jälkimmäinen -83.

        En tiedä, ovatko nämä mielestäsi uusia vai vanhoja, mutta Volvoihin kuului tankata 92-oktaanista. Edellinen autoni oli Saab 99 -76. Autolehdet kiittelivät, että Saappi menee litraa pienemmällä kuin Volvo, mutta koskaan ei otettu huomioon sitä, että Saappaaseen piti tankata 99:ä.

        Volvon legendaarisesta kulutuksesta puheenollen: ensimmäinen kulutti sekalaisessa ajossa tuollaiset 10 litraa satasella. Jälkimmäinen haukkasi noin 9,5. Naapurit aina irvailivat Volvon kulutusta, mutta auton koko huomioon ottaen kulutus oli oikein maltillinen verrattuna esim kakkosautonamme olleeseen Fiat 128:aan, joka haukkasi ajotavasta riippuen 8-9 litraa satkulla. Niin - ja se Saappi vei 9 tasan.

        Koska Saapas ja Vovvot olivat työsuhdeautoja ja kaikki kuitit piti säästää esittää yhteenveto kuukausittain. Keskikulutus oli helppo laskea luotettavasti.

        Oliko tuo muistelo vastaus viestiketjun aloittajan kysymykseen?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oliko tuo muistelo vastaus viestiketjun aloittajan kysymykseen?

        Veikkaan että tämä sinun vastaus on jo hieman myöhässä, eikä suuremmin tuo uutta tietoa aiheeseen. No, ei kyllä tämäkään ole siinä mielessä parempi.

        Jokos muuten nykyautot käy kaikki 95:llä vai suositellaanko johonkin 98:a? Itse kun kuljen noin 20 vuotta kehityksen perässä, on toki aina "uutta" autoa hankkiessa ajankohtainen tämäkin kysymys, että kumpaa pensaa siinä alkaisi käyttämään. Useimmin kyllä olen loppujen lopuksi päätynyt tulokseen että eipä tuolla ole niin väliä, ja käyttänyt 98:a ikään kuin varalta, että jos suurempi etanolimäärä sattuisi olemaan vanhalle autolle haitallista, vaikka olisi sinänsä sallittuakin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Veikkaan että tämä sinun vastaus on jo hieman myöhässä, eikä suuremmin tuo uutta tietoa aiheeseen. No, ei kyllä tämäkään ole siinä mielessä parempi.

        Jokos muuten nykyautot käy kaikki 95:llä vai suositellaanko johonkin 98:a? Itse kun kuljen noin 20 vuotta kehityksen perässä, on toki aina "uutta" autoa hankkiessa ajankohtainen tämäkin kysymys, että kumpaa pensaa siinä alkaisi käyttämään. Useimmin kyllä olen loppujen lopuksi päätynyt tulokseen että eipä tuolla ole niin väliä, ja käyttänyt 98:a ikään kuin varalta, että jos suurempi etanolimäärä sattuisi olemaan vanhalle autolle haitallista, vaikka olisi sinänsä sallittuakin.

        Minulle sattui bensan kanssa hassu tapaus Ladan kanssa n. 30 v sitten.
        Tiesin, että 92:llä 1200 - moottori "jälkikäy", vaikka muuten toimii.
        99okt. OK, mutta päätin kerran tankatessani sekoittaa 92/99 50/50-suhteessa.
        Otin siis n. puolet 92 - letku takaisin telineeseen - oktaanin vaihto - ja tankkauksen jatko.
        Mennessäni maksamaan, kassanhoitaja kysyi, josko sattumalta näin, mikä auto tankkasi ennen minua. Sanoin että ei kukaan, sillä "molemmat määrät" ovat minulle.
        Kassanhoitaja huokaisi helpotuksesta koska arveli ensin, että vain jälkimmäinen määrä oli tankattu minun autoon ja että joku olisi lähtenyt maksamatta..
        Jälkikäynnin poistoon muuten riitti siis se n. 96!
        Nykyään sekoittamisesta ei liene mitään hyötyä.


    • JakE

      Teho ero on olematon mutta sytytyksen perusennakkoa säätämällä* (2-4 astetta) tehoja voi saada mutaman hp:n lisää. Silloin ei missään tapauksessa saa enää tankata 95:sta puhumattakaan venäjän mitälie okt. 98:n lisäaineistus on parempi ja pienen hinta eron säästää kulutuksessa takaisin vaikka se ei laskisi kuin 0,1 - 0,3 l. Uudemmat autot (ainakin jotkut niistä) tunnistavat okt. ja säätävät syt.ennak. kohdalleen.
      * EN SUOSITTELE SÄÄTÄMÄÄN ITSE JOS EI OLE ASIASTA ENEMPÄÄ TIETOA!

      • MJV

        kuuluvat, kun 95'lla painaa äkisti tallan pohjaan. Eli nakutuksentunnistin ei ehdi mukaan. Siksi käytän 98, millä ei kuulu noita vähemmin edustavia ääniä. Tankillisen (n. 50 l) hintaero n. 1 €.

        T. Matti

        PS. Auto on Xantia V6 1997


    • Höh

      Autoon, joka on suunniteltu käymään 95:llä ei ole mitään syytä tankata 98:a. Haittaa ei tietysti muuta ole kuin kasvanut bensalasku, mutta miksi pitäisi maksaa tyhjästä.

      Teho ei kasva, kulutus ei pienene, näin ainakin kertoivat Nesteellä, kun oltiin Alfa-kerhon kanssa käymässä.

      Joissain autoissa, ainakin vanhemmat Vectrat, on mahdollistä kääntää joku ihmeen vipu (sytysennakkoako se säätäisi) joko asentoon 95 tai 98. Kulutuksen alenema 98:lla ei vastaa polttoaineiden välistä hinnaneroa, mutta jos haluaa maksaa kahdesta lisähevosvoimasta, niin mikä, ettei.

    • 98

      Olisi lehdille hyvä testi, että kannattaako käyttää ysikasia? Eri autoilla saattaa olla suuretkin erot?

      Kyllä sen kulutuksen luulisi suurenevan kun oktaani tunnistin toimii?

      • Armas Automies

        nykyautojen moottoreissa palamistapahtumaa valvotaan ja optimoidaan elektroniikan avulla. Moottorin kannalta tuhoisinta on detonaatio eli "itsesytytys". 98 suositellaan eräisiin ahdettuihin ja korkeapuristeisiin moottoreihin, näissä sitä on myös syytä käyttää, vaikka prosessori moottorin hyvinvoinnista huolta pitäisikin. Muissa nykyautoissa ei ole mitään etua 98 käytöstä, koska moottori ei anna sillä sen enempää tehoa, tällainen tapaushan edellyttäisi, että moottori olisi rakennettu ylivireiseksi ja sitten ahdistettu elektroniikalla normaalikäyttöön, mikä olisi kaikin puolin järjetöntä.
        Vanhemmat ovat taas asia erikseen, merkittävä pointti on venttiilien voitelu eli lyijyn korvaavat aineet, oktaanitarve niissäkin löytyy käsikirjasta.


      • Jes
        Armas Automies kirjoitti:

        nykyautojen moottoreissa palamistapahtumaa valvotaan ja optimoidaan elektroniikan avulla. Moottorin kannalta tuhoisinta on detonaatio eli "itsesytytys". 98 suositellaan eräisiin ahdettuihin ja korkeapuristeisiin moottoreihin, näissä sitä on myös syytä käyttää, vaikka prosessori moottorin hyvinvoinnista huolta pitäisikin. Muissa nykyautoissa ei ole mitään etua 98 käytöstä, koska moottori ei anna sillä sen enempää tehoa, tällainen tapaushan edellyttäisi, että moottori olisi rakennettu ylivireiseksi ja sitten ahdistettu elektroniikalla normaalikäyttöön, mikä olisi kaikin puolin järjetöntä.
        Vanhemmat ovat taas asia erikseen, merkittävä pointti on venttiilien voitelu eli lyijyn korvaavat aineet, oktaanitarve niissäkin löytyy käsikirjasta.

        Totta suurin osa, mutta silti kannattaa kerran
        asiaa käytännössä kokeilla. Kokeilulle ei tule
        hintaa kuin n. 1 euro.

        Ääriolosuhteissa tuo prosessorivalvonta voi joutua
        "hillitsemään menoa", jotta itsesytykseltä
        vältyttäisiin (luulisin), joten 98 tuo ainakin
        lisää pelivaraa.


    • W126

      Koeajoin pari vuotta sitten kahta 260SE -88 mallin mersua.

      Kummallakin oli ajettu yhtäpaljon n.350tkm.

      Toinen kiihtyi ja väänti, niinkun kuuluu.

      Toinen ei kiihtynyt juuri yhtään ja vääntö oli tosi huonoa.

      Kysyin laiskemman auton omistajalta: "Onko tämä tukossa, kun ei oikein meinaa kulkea, onko tällä körötelty?"
      Vastaus: "Kyllä minä sillä kovaa olen ajanut, moottoritiellä keskivauhti on ollut 150-160 melkein kokoajan. Mutta heti, kun ostin tämän muutama vuosi sitten se säädettiin yhdellä mersupajalla kulkemaan 95:llä ja sitä olenkin nyt käyttänyt, siitä johtuu tuo laiskuus."

      Kuulin jälkeenpäin, että tehon tippuminen voi olla jopa 11hv:tä mersun tehtaan mukaan, kun auto säädetään noin. Varmasti kulutus kanssa kasvaa, kun kaasua joutuu painamaan ylämäessä suhteessa enemmän, kun aikaisemmin.

      Tässä oli yksi tosi tarina. Ainakin noihin 80-luvun lopun KE-jetronic mersuihin säätö ja polttoaine vaikuttaa.

    • Anonyymi

      Kulki ne vanhat volvot bensa/petrooli seoksellakin kun olivat kuumana.
      Pitihän sitä kaikenlaista kokeilla niinkuin se vesibensa emulsio, millä ainakin mosse kulki. Sitä ei tosin voinut jättää tankkiin yhtään, sillä seisoessa vesi erottui.
      Moottorisahassa se kyllä toimi, kun saha tärisee koko ajan niin että seos pysyy käyttökelpoisena kunnes tankki on vingutettu tyhjäksi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Martinan uusi poikakaveri

      Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      205
      3181
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

      Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1610
    3. Laita mulle viesti!!

      Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      95
      1472
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

      Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      92
      1379
    5. Vanhemmalle naiselle

      alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1334
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

      No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      156
      1246
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

      Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1178
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

      "Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      1009
    9. Miehelle...

      Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      922
    10. Tuntuu liian hankalalta

      Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      44
      803
    Aihe