Parsittu, harsittu, karsittu...

Hintriika

Viimeinkin rohkenin siivota vaatehuoneen ronskilla kädellä. Karsin kylmästi kaiken vuosikymmeniä mukana kulkeneen (mutta käyttämättömänä seisseen) tavaran pois. Käyttökelpoiset, ehyet mutta omituisesti kutistuneet vaatteet lajittelin pussiin ”kirpputoritavara”, loput roskiin. Roskia tuli monta mustaa jätesäkillistä!

Samalla mietin maailman muuttumista. Ennen vanhaan useimmat niistä roskiin menneistä olisi paikattu ja parsittu ja käytetty vielä moneen kertaan. Siksi kai minäkin niitä olen säilyttänyt – ajatellut, että tuosta korjaamalla saisi vielä ihan hyvän. Itsepetostahan se on. Kuka enää viitsii esim. parsia sukkia, vaikka rahat olisivat kuinka tiukoilla? (Joo, tiedän, on niitä semmoisiakin! Mutta harvinaisuuksia ovat.)

Joskus ompelin takkeja lukuun ottamatta kaikki vaatteet itselleni. Osaisin minä vieläkin, mutta kun halpamaista tuodut vaatteet ovat halvempia kuin se pelkkä kaupasta ostettu kangastilkku! Niin mielelläni suosisin suomalaista, mutta…

Jätesäkkejä roskikseen kantaessani tyynnyttelin omaatuntoani sillä, että jos muuttohaaveeni toteutuu, niin on aivan älytöntä maksaa monen sadan kilometrin matkalta kuljetuskustannuksia tavarasta, joka viimeistään minun kuoltuani on pelkkää jätettä!

60

3028

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • my.mm.eli

asian kanssa olemme näköjään puuhastelleet!

Samaa itsepetosta minäkin harrastanut, nyt saivat kyytiä vanhat "lumput". Vielä viisi vuotta sitten laitoin kierrätykseen osan paremmista pois heitettävistä. Nyt vein kylmästi roskikseen kaikki. Kuka niitä vanhoja huolii, olen katsellut TV:stäkin, etteivät ns. maailman köyhät joita avustetaan joka puolella, eivät kulje vanhoissa vaatteissa, uutta näyttää olevan yllä. No, sitä uutta näyttää riittävän tehtaillakin kaatopaikalle vietäväksi. Jonain päivänä se pula vielä koittaa, jolloin taas vanhakin on arvossaan. Me sen saimme jo elää sota-aikana ja sodan jälkeisinä vuosina. Näin se nyt näyttää maailma makaavan! Käytetään mekin nyt uutta, niin kauan kuin eläke riittää! ;))

Taidan olla vähän sarkastisella päällä nyt. Auttaisikohan uni tähän vaivaan ;)

• Olen saanut inspiraation eräästä englantilaisesta TV-ohjelmasta, missä autetaan ihmisiä hävittämään kaikenlainen tarpeeton roju nurkista.

Olen lajitellut hyljättäviä vaatteita kahteen läjään: sellaisiin, jotka voin jättää pelastusarmeijan myymälään ja sellaisiin, jotka vien kaatopaikalle.
        Vuosi sitten vein aikamoisen määrän T-paitoja ja pikeepaitoja, shortseja ym. SriLankalle.
        Varastot eivät paljon pienentyneet!
        Kaatopaikalle vietävää roinaa on vaikka kuinka paljon. Vanhoja mattoja, kattolamppuja, valtava määrä kukkaruukkuja, kaikkea törkyä mitä on säästänyt kaiken varalta.
        Meistä kaikista löytyy hamsteri :-)

• MdK-MdK kirjoitti:

Olen saanut inspiraation eräästä englantilaisesta TV-ohjelmasta, missä autetaan ihmisiä hävittämään kaikenlainen tarpeeton roju nurkista.

Olen lajitellut hyljättäviä vaatteita kahteen läjään: sellaisiin, jotka voin jättää pelastusarmeijan myymälään ja sellaisiin, jotka vien kaatopaikalle.
        Vuosi sitten vein aikamoisen määrän T-paitoja ja pikeepaitoja, shortseja ym. SriLankalle.
        Varastot eivät paljon pienentyneet!
        Kaatopaikalle vietävää roinaa on vaikka kuinka paljon. Vanhoja mattoja, kattolamppuja, valtava määrä kukkaruukkuja, kaikkea törkyä mitä on säästänyt kaiken varalta.
        Meistä kaikista löytyy hamsteri :-)

minäkin tehnyt,mutta hyvin vähän kaatopaikalle vienyt.
        Tietenkin kaikki roju mikä ei pala(mitä ei voi polttaa) mennee sinne.
        Vaatteet pääasiallisesti leikkaan matonkuteiksi ja sitten tarpeellisen määrän saatuani,menen kutomaan.
        Käsityökeskukset ovat paikkoja, missä on valmiit lomet puissa,ohjaajat paikalla ja niin osaamatonkin voi luoda uutta.

Se on luovaa hommaa ja mikä parasta,nuoret ostavat näitä räsymattoja.
        Olen nyt eläkkeelle päästyäni innostunutkutomaan ja siellä käydessä halu kasvaa ,uusia haasteita syntyy.
        Mökillä kesällä leikkaan ja päasiallisesti talvella käyn kutomassa.
        Suosittelen,kenelle on mahdollista .

Käyttökelpoiset vaatteet ja muunkin tavaran vien johonkin jälleenmyynti pisteeseen tai annan kenelle kelpaa.

• rojujen keskeltä
        SkillaN kirjoitti:

Vaatteet pääasiallisesti leikkaan matonkuteiksi ja sitten tarpeellisen määrän saatuani,menen kutomaan.
        Käsityökeskukset ovat paikkoja, missä on valmiit lomet puissa,ohjaajat paikalla ja niin osaamatonkin voi luoda uutta.

Olen nyt eläkkeelle päästyäni innostunutkutomaan ja siellä käydessä halu kasvaa ,uusia haasteita syntyy.

Käyttökelpoiset vaatteet ja muunkin tavaran vien johonkin jälleenmyynti pisteeseen tai annan kenelle kelpaa.

kans omaa käytöstä kun kellarissa on tilaa yritän täyttää sitä tavaroilla joita en nyt tarvitse.

Varmaan en niitä tule tarvitsemaankaan,jokin vaate alkaa haisemaan esm.matto ja jos tuon sen sisälle se on pestävä.Saan uuden maton jo sillä jos pesetän sen.En ole silloin säästäväinen vaan tuhlaaja.

Ehkä tämä on perinnöllistä ja kun on lapsena ollut puutetta,pelkää että joku päivä voi tulla hätä!

Mutta jos sittenkin muuttas ajattelutapaa esm mitä minä kylmäkellarilla teen kun on pakastin ja jää-viileäkaappi,kenelle minä hilloja säisytän saatikka muuta.Ajat on muuttunu ja elän sen mukaan.

• Hintriika
        rojujen keskeltä kirjoitti:

kans omaa käytöstä kun kellarissa on tilaa yritän täyttää sitä tavaroilla joita en nyt tarvitse.

Varmaan en niitä tule tarvitsemaankaan,jokin vaate alkaa haisemaan esm.matto ja jos tuon sen sisälle se on pestävä.Saan uuden maton jo sillä jos pesetän sen.En ole silloin säästäväinen vaan tuhlaaja.

Ehkä tämä on perinnöllistä ja kun on lapsena ollut puutetta,pelkää että joku päivä voi tulla hätä!

Mutta jos sittenkin muuttas ajattelutapaa esm mitä minä kylmäkellarilla teen kun on pakastin ja jää-viileäkaappi,kenelle minä hilloja säisytän saatikka muuta.Ajat on muuttunu ja elän sen mukaan.

Me olemme aikamme lapsia. Vaikka kierrätys on muka nykyajan ilmiö, niin itse asiassa ennen kierrätettiin kaikki mahdollinen! Ennen kuin jostakin vaatteesta, esineestä, käärepaperista, narunpätkästä tai mistä tahansa tuli jätettä, se oli taatusti käytetty loppuun! Siitä mallista on vaikea päästä eroon.

Jätteiden käsittely on kyllä jo nykyaikaa. Sitä ei ennen vanhaan osattu varsinkaan kaupunkioloissa edes ajatella. Maalla usein esim. ruoantähteet menivät sioille, mutta sekin toiminta perustui taloudeliseen ajatteluun eikä luonnonsuojeluun.

• kiva lemmikki
        Hintriika kirjoitti:

Me olemme aikamme lapsia. Vaikka kierrätys on muka nykyajan ilmiö, niin itse asiassa ennen kierrätettiin kaikki mahdollinen! Ennen kuin jostakin vaatteesta, esineestä, käärepaperista, narunpätkästä tai mistä tahansa tuli jätettä, se oli taatusti käytetty loppuun! Siitä mallista on vaikea päästä eroon.

Jätteiden käsittely on kyllä jo nykyaikaa. Sitä ei ennen vanhaan osattu varsinkaan kaupunkioloissa edes ajatella. Maalla usein esim. ruoantähteet menivät sioille, mutta sekin toiminta perustui taloudeliseen ajatteluun eikä luonnonsuojeluun.

olis hyvä juttu kumma kun ei ole niitä ole kellään.

• Hintriika
        kiva lemmikki kirjoitti:

olis hyvä juttu kumma kun ei ole niitä ole kellään.

Taitavat olla ne minipossut niin hienoja lemmikkejä, että tuskin tähteitä syövät. Ja jos syövät, niin vain miniperheen minimaaliset (ruoan)tähteet...

• lisää...
        Hintriika kirjoitti:

Taitavat olla ne minipossut niin hienoja lemmikkejä, että tuskin tähteitä syövät. Ja jos syövät, niin vain miniperheen minimaaliset (ruoan)tähteet...

Hintriikka kun sait minut nauramaan että poskia pakottaa...

• Annukka
        SkillaN kirjoitti:

Täällä yksi samanlainen kutoja. kaikki vanhat vaatteet vaan matonkuteiksi joista sitten paukuttelen räsymattoja. Olen tätä hommaa tehnyt jo parikymmentä vuotta ja vielä meinaan muutaman vuoden lisää jaksaa. Erittäin mielenkiintoista ajan kulua. Terveisiä vaan sinne Suomeen täältä keväisestä Aussi-maasta.

• Annukka kirjoitti:

Täällä yksi samanlainen kutoja. kaikki vanhat vaatteet vaan matonkuteiksi joista sitten paukuttelen räsymattoja. Olen tätä hommaa tehnyt jo parikymmentä vuotta ja vielä meinaan muutaman vuoden lisää jaksaa. Erittäin mielenkiintoista ajan kulua. Terveisiä vaan sinne Suomeen täältä keväisestä Aussi-maasta.

ja mukava kuulla että on muitakin kutomaan innostuneita ja viellä silläkin maankolkalla.

Minä myös nautin värejä sommitellessa, räsyyn liittyviä muistikuvia mielessä käyden.
        Hyvää kutomisintoa vain sinulle Annukka.

• Hintriika
        SkillaN kirjoitti:

Omista kuteista tehtyjä räsymattoja voi lukea kuin kirjaa! Muistan kuinka penskoina kontattiin pitkin lattioita ja tutkittiin tarkkaan jokainen matonrantu. Sieltä löytyi pieneksi käynyttä mekkoa, äidin esiliinaa, veljen paitaa ja isän yöpukua. Itse en ole kangaspuita opetellut käyttämään, mutta hienoa, että se taito kuitenkin vielä elää.

• Pelkkä ristipisto
        Hintriika kirjoitti:

Omista kuteista tehtyjä räsymattoja voi lukea kuin kirjaa! Muistan kuinka penskoina kontattiin pitkin lattioita ja tutkittiin tarkkaan jokainen matonrantu. Sieltä löytyi pieneksi käynyttä mekkoa, äidin esiliinaa, veljen paitaa ja isän yöpukua. Itse en ole kangaspuita opetellut käyttämään, mutta hienoa, että se taito kuitenkin vielä elää.

Minulla on ihana, toista sataa vuotta vanha damastipöytäliina. Se on oman isoäitini kapioita. Siihen on todella kauniisti kirjailtu kolmen omistajansa nimikirjaimet. Nyt haluaisin kirjailuttaa siihen tyttäreni ja hänen tyttärensä nimikirjaimet, mutta oma taitoni riittää ristipistoihin. Ammattitaitoa tähän ei taida enää missään olla?

• Pelkkä ristipisto kirjoitti:

Minulla on ihana, toista sataa vuotta vanha damastipöytäliina. Se on oman isoäitini kapioita. Siihen on todella kauniisti kirjailtu kolmen omistajansa nimikirjaimet. Nyt haluaisin kirjailuttaa siihen tyttäreni ja hänen tyttärensä nimikirjaimet, mutta oma taitoni riittää ristipistoihin. Ammattitaitoa tähän ei taida enää missään olla?

Jos asut sellaisella paikkakunnalla missä on käsityö liikkeitä kysy niistä ja ammattikoulujen käsityö linjoilta voi löytyä apua.

• Kirjaillut
        Pelkkä ristipisto kirjoitti:

monta pöytäliinaa, mutta osisinko neuvoa sinulle kuinka niitä merkataan.
        Ennen oli kovin paljon kaikissa lehdissäkin noita nimikirjain merkkailujen malleja. Niistä vain piirrettiin ensin voipaperin läpi kirjaimet, sitten kalkkeripaperin läpi siihen kankaaseen se piirros. Sen jälkeen vain ommeltiin pistoksilla kuvion reunasta toiseen vieriviereen, niin että se lanka kulki piirroksen päältä.

Nykyisin on monen laatuisia konsteja joita tosiaankin löytyy varmasti kirjastossa olevista käsityöalan kirjoista.

Niin että merkkaamaan vaan, kokeile ensin vaikka johonkin tilkkuun.

• Kirjaillut kirjoitti:

Ennen oli kovin paljon kaikissa lehdissäkin noita nimikirjain merkkailujen malleja. Niistä vain piirrettiin ensin voipaperin läpi kirjaimet, sitten kalkkeripaperin läpi siihen kankaaseen se piirros. Sen jälkeen vain ommeltiin pistoksilla kuvion reunasta toiseen vieriviereen, niin että se lanka kulki piirroksen päältä.

Nykyisin on monen laatuisia konsteja joita tosiaankin löytyy varmasti kirjastossa olevista käsityöalan kirjoista.

valkokirjontaa suuria pöytäliinoja ja se on kivaa ja haasteellista hommaa.

Tuossa edellä oli kuvattu juttu hyvin,mutta minä laitan muutaman piston "täytöksi" alle ennenkuin alan täyttämään, tulee vähän pulleamman näköinen,eli esimerkiksi kukan terälehti on vähän koholla.
        Kokeile toki,varmasti innostut tekemään enemmänkin.

• kirjar ilman rek.
        Pelkkä ristipisto kirjoitti:

Täällä paljon ohjeita:

http://www.tkukoulu.fi/~amkpaana/index.htm

Suomenkieliset sivut ja ohjeet.

• arvaa vaan!
        Kirjaillut kirjoitti:

Hyvä kunosaa napinommella takkiin. Älä yllytä minua kirjailemaan satavuotiasta aarretta.
        No, en kyllä ole yllytettävissäkään!

• fiiuliN

En juuri enää mitään parsi enkä paikkaa.

Sain kolme vuotta sitten joululahjaksi tyttäreltäni hänen itsensä kutomat huovutetusta langasta olevat sisätossut.
      Juoksin väliin niitten kanssa uloskin ja pohjat siinä juostessa kuluivat.
      Niitä olen paikannut ja parsinut, paikkojen ja parsimuksien päällekin parsinut, sillä mistään en niin lämpimiä sisätossuja saa.
      Tytärkin on innostunut muista touhuista , ei huovuta eikä kudo enää pyynnöistäni huolimatta.

• Hintriika

Minulla oli kerran tunikamallinen pusero, jonka olin itse tehnyt kahdesta vanhasta, samanlaisesta pöytäliinasta. Tykkäsin siitä vallan mahdottomasti ja naapuritkin ihastelivat (ja hölmistyivät, kun kerroin alkuperän).

Kovassa käytössä se tietenkin alkoi vuosien mittaan kulua hiutiksi ja rispaantua sieltä sun täältä. Paikkasin ja korjasin sitä enkä raaskinut heittää roskiin. Sitten se kerran iltahämärissä varastettiin pyykkinarulta.

Saattoi siinä varkaalla naama venähtää, kun rupesi valoisammassa paikassa tutkimaan ryöstösaalistaan!!!

• tyynynsisus oli aarre
        Hintriika kirjoitti:

Minulla oli kerran tunikamallinen pusero, jonka olin itse tehnyt kahdesta vanhasta, samanlaisesta pöytäliinasta. Tykkäsin siitä vallan mahdottomasti ja naapuritkin ihastelivat (ja hölmistyivät, kun kerroin alkuperän).

Kovassa käytössä se tietenkin alkoi vuosien mittaan kulua hiutiksi ja rispaantua sieltä sun täältä. Paikkasin ja korjasin sitä enkä raaskinut heittää roskiin. Sitten se kerran iltahämärissä varastettiin pyykkinarulta.

Saattoi siinä varkaalla naama venähtää, kun rupesi valoisammassa paikassa tutkimaan ryöstösaalistaan!!!

kyllä elämässä pitää olla enempi huumoria nyt sen huomaa kun täällä käy.

• Humoristi
        tyynynsisus oli aarre kirjoitti:

kyllä elämässä pitää olla enempi huumoria nyt sen huomaa kun täällä käy.

Huumoripalstoja löytyy täältä tietsikasta pilvin pimein, senkun etsit.

• en tiennyt
        Humoristi kirjoitti:

Huumoripalstoja löytyy täältä tietsikasta pilvin pimein, senkun etsit.

no minäpä lähden etsimään.Hyvää jatkoa!

• Iili

...jotka oli tehty niin, että niissä oli kudottu pohja, ja siihen oli ommeltu kiinni varsikengän muotoinen, kudottu päälinen. Valmistaja oli jokin hauholainen firma. Ne oli tehty naisten villahousujen jäännöspaloista, ja väri oli sitten vain beige tai harmaa. Ne olivat kaksinkertaiset ja lämpimät, ja mikä parasta, ne pysyivät hyvin jalassa. Pohja kului nopeasti puhki, koska se oli samaa materiaalia.

Ehdin ostaa niitä monta paria, mutta sitten firma meni konkurssiin. Ne olivat ainoita kapineita, joita muistan koskaan parsineeni ja paikanneeni. Kadutti se, että en koskaan toteuttanut aiettani kiinnittää pohjaan nahkasuojus.

• Mökillä käytössä
        Iili kirjoitti:

...jotka oli tehty niin, että niissä oli kudottu pohja, ja siihen oli ommeltu kiinni varsikengän muotoinen, kudottu päälinen. Valmistaja oli jokin hauholainen firma. Ne oli tehty naisten villahousujen jäännöspaloista, ja väri oli sitten vain beige tai harmaa. Ne olivat kaksinkertaiset ja lämpimät, ja mikä parasta, ne pysyivät hyvin jalassa. Pohja kului nopeasti puhki, koska se oli samaa materiaalia.

Ehdin ostaa niitä monta paria, mutta sitten firma meni konkurssiin. Ne olivat ainoita kapineita, joita muistan koskaan parsineeni ja paikanneeni. Kadutti se, että en koskaan toteuttanut aiettani kiinnittää pohjaan nahkasuojus.

Kankaisia sisätossukoita löytyy, vaan taitaa olla lapsityövoimalla teetätettyjä.

• Iili
        Mökillä käytössä kirjoitti:

Kankaisia sisätossukoita löytyy, vaan taitaa olla lapsityövoimalla teetätettyjä.

...mutta ne eivät pysy kunnolla paljaassa jalassa. Ne venyvät ja sitten ne valuvat pois jalasta. - Ovatko nämä "lapsityövoimalla tehdyt" sellaisia, että ne pysyvät jalassa myös, jos ei ole sukkia? -- Niissä hauholaisissa oli juuri se idea, että ne ylettyivät kehräsluun yläpuolelle ja pysyivät jalassa oikein hyvin, vaikka ne olivat trikoota.

• Helena04 ejk.
        Iili kirjoitti:

...mutta ne eivät pysy kunnolla paljaassa jalassa. Ne venyvät ja sitten ne valuvat pois jalasta. - Ovatko nämä "lapsityövoimalla tehdyt" sellaisia, että ne pysyvät jalassa myös, jos ei ole sukkia? -- Niissä hauholaisissa oli juuri se idea, että ne ylettyivät kehräsluun yläpuolelle ja pysyivät jalassa oikein hyvin, vaikka ne olivat trikoota.

... ovat nämä halvat, joita minäkin jossain vaiheessa ostin vierastossuiksi, avonaiset takaa, minulla kyllä toimivatkin aikansa.

• kaxinen
        Iili kirjoitti:

Hauholais-tossuja en tavannut, vaan kuulostaa tosi mieluisilta. Käsityöläisiä on, vaan hyvät mallit jäävät unohduksiin, kun yrittäjä lopettaa. Se on harmi, ostaisin mielelläni kotimaista, hinnasta piittaamatta. Nämä saatavavilla olevat ovat ns. pistokkaita, ilman kantapäätä, mukavan lämpimät ja pehmeät.

• ei hiosta
        kaxinen kirjoitti:

Hauholais-tossuja en tavannut, vaan kuulostaa tosi mieluisilta. Käsityöläisiä on, vaan hyvät mallit jäävät unohduksiin, kun yrittäjä lopettaa. Se on harmi, ostaisin mielelläni kotimaista, hinnasta piittaamatta. Nämä saatavavilla olevat ovat ns. pistokkaita, ilman kantapäätä, mukavan lämpimät ja pehmeät.

vielä jossain oikein kunnon lammastossuja.

• Pääsky64

kuin vesottuneet sarkaojat ja pellot,niitä on tehty suurella vaivalla, ja niillä ei ole enää mitään arvoa, jo siinävaihessa kun sen huomaa pitäisi ,tulla mieleen tavaran haalimisen turhuus ja yleensä turhuus ahnehtia mitään ,mm ,tehdä töitä sunnuntaisin kun on lepopäivä,tehdä työtä liikaa,vaan senkin ajan käyttäisi henkisiin harrastuksiin ja musiikin ja kaunokirjallisuuden , taiteiden avulla kehittäisi persoonaansa,

• fiiuliN

Olin joskus kaukaisuudessa ostanut vanhimmalle tyttärelleni muodissa olevat isot kultaiset korvarenkaat.
        Hän ei kauaa jaksanut niitä käyttää ja tuollahan ne ovat lojuneet minun kaapissani 30:tä vuota.

Nyt tuli nuorimman tyttäreni tyttärelle halu saada juuri tuollaiset korvikset. Olisin mieluusti ne antanut hänelle syntymäpäivä lahjaksi kun joskus olin luvannut että ostan hänelle korvarenkaat sitten kun hänelle tulee halu sellaisten saamiseen.

Mutta eihän ne kelvanneet, vanhat kun olivat.
        Uudet samanlaiset piti saada, ja niinhän ne ostettiin.

Voi tätä turhuuden haalimista !!!!!!!!!!!!!

• oli kiva kokemus
        fiiuliN kirjoitti:

Olin joskus kaukaisuudessa ostanut vanhimmalle tyttärelleni muodissa olevat isot kultaiset korvarenkaat.
        Hän ei kauaa jaksanut niitä käyttää ja tuollahan ne ovat lojuneet minun kaapissani 30:tä vuota.

Nyt tuli nuorimman tyttäreni tyttärelle halu saada juuri tuollaiset korvikset. Olisin mieluusti ne antanut hänelle syntymäpäivä lahjaksi kun joskus olin luvannut että ostan hänelle korvarenkaat sitten kun hänelle tulee halu sellaisten saamiseen.

Mutta eihän ne kelvanneet, vanhat kun olivat.
        Uudet samanlaiset piti saada, ja niinhän ne ostettiin.

Voi tätä turhuuden haalimista !!!!!!!!!!!!!

kun lapsenlapseni näki mekon päälläni hän katso sitä ja sano:mummo minä haluan samanlaisen kukkamekon kun se on noin kaunis ja katso tarkkaan joka kukkaa!Seuraavan kerran kun tuli luokseni hänellä oli myös kukkamekko ja sano:katso mummo nyt meillä on samanlaiset kukkamekot!

• pääsky64oik.
        oli kiva kokemus kirjoitti:

kun lapsenlapseni näki mekon päälläni hän katso sitä ja sano:mummo minä haluan samanlaisen kukkamekon kun se on noin kaunis ja katso tarkkaan joka kukkaa!Seuraavan kerran kun tuli luokseni hänellä oli myös kukkamekko ja sano:katso mummo nyt meillä on samanlaiset kukkamekot!

minullekkin teetettiin mekko ompelijalla,nauharusetit taakse mutta naapurin tyttärille oli ostettu toisesta kankaasta ,kun oli vain kaksi kangasta alapin kaupassa,toisesta pakasta ja sisko heille kurtannut mekot,heillä ei ollut äitiä,
        minä en halunnutkaan sitä mekkoa kun piti saada samanlaiset kukkamekot ,kun niillä ja äitin piti tehdä toinen mekko samanlainen,
        piilosilla sai vaihtaa vaatteita ja sillä ettei tntenut kuka oli,kyllähän äiti oli päkätissä minun vaattei
        tten kanssa,
        se yritti pitää minulla siskoilta pieniksi jääneitä mekkoja,leikkelin reikiä helmaan,eikä se antanut rikkinäisiä vaatteita pitää,
        kouluikään asti minä ompelin pikkutytöille mekot,lapsenlapsille myös,ja pojillekkin verkkarit ,silloin ei saanut halpoja vaatteta niinkuin nyt,

• Laritsa M.

Meitä on paljon, joista aika on ajanut ohi. Itseäni keljuttaa, kun kahvinkeitin hajoaa. Jos sen haluaa korjauttaa, se maksaa 25 €. Uuden saa Prismasta 20 €:lla.

• Aika kulki ohi

Näin on, sopeuduttava tämän päivän menoon, vaikka etujoukoissa ei tarvii ollakaan. Ehtii huomata sukupolvien huolella säilyttämät ja kunnossa pitämät käsin tehdyt esineet ja tekstiilit. Meiltä jää museoon se risa kahvinkeitin.

• löytö kirpparilta
        Aika kulki ohi kirjoitti:

Näin on, sopeuduttava tämän päivän menoon, vaikka etujoukoissa ei tarvii ollakaan. Ehtii huomata sukupolvien huolella säilyttämät ja kunnossa pitämät käsin tehdyt esineet ja tekstiilit. Meiltä jää museoon se risa kahvinkeitin.

kukkamekon ja aina kun pidän tätä,tulee ihmeen hyvä olo ja tunnen olevani kotona.En tiedä muuta sanoa kun ostettuani uuden vaatteen ,tätä tunnetta ei ole.Vai olisinko nuuka!Ja siitä tämä tunne että rahaa säästy,no en usko vaan tätä on pitänyt joku elämäänsä tyytyväinen ihminen siltä minusta tuntuu.

• sanaseni
        löytö kirpparilta kirjoitti:

kukkamekon ja aina kun pidän tätä,tulee ihmeen hyvä olo ja tunnen olevani kotona.En tiedä muuta sanoa kun ostettuani uuden vaatteen ,tätä tunnetta ei ole.Vai olisinko nuuka!Ja siitä tämä tunne että rahaa säästy,no en usko vaan tätä on pitänyt joku elämäänsä tyytyväinen ihminen siltä minusta tuntuu.

Voisin kirpparille viedä kaapistani melkoisen joukon vaatteitani, mutta minusta vuorostani tuntuisi oudolta ostaa noita toisten, vieraitten pitämiä. Tätä tunnetta mietin mielessäni, että mistähän sekin johtuu. Ei se johdu ainakaan mistään ylpeydestä, arvostan edullisuutta eli olen nuukakin. Serkultani ostin hänelle pieneksi jääneen jakkupuvun, kun se oli kuin tehty minulle.
        Vieraitten ihmisten vaatteista kun ei tiedä, millainen ihminen niiden sisällä on asustanut...
        Samoin on kirpparitavaroiden kanssa. Mieluummin olen ilman, vaikka halvalla saisi. (Eikäpä kyllä ole tarvettakaan.)

• no joo,leikkisästi ajatellen
        sanaseni kirjoitti:

Voisin kirpparille viedä kaapistani melkoisen joukon vaatteitani, mutta minusta vuorostani tuntuisi oudolta ostaa noita toisten, vieraitten pitämiä. Tätä tunnetta mietin mielessäni, että mistähän sekin johtuu. Ei se johdu ainakaan mistään ylpeydestä, arvostan edullisuutta eli olen nuukakin. Serkultani ostin hänelle pieneksi jääneen jakkupuvun, kun se oli kuin tehty minulle.
        Vieraitten ihmisten vaatteista kun ei tiedä, millainen ihminen niiden sisällä on asustanut...
        Samoin on kirpparitavaroiden kanssa. Mieluummin olen ilman, vaikka halvalla saisi. (Eikäpä kyllä ole tarvettakaan.)

on se vähän niinkin kun miettii tarkemmin.Ehkä kukkamekko tuo kesän mieleen ja jotain varmaan lapsuudestakin.Jos tarkemmin miettii niin bussissakin on voinu istua joku laitapuolen kulkija tai muu hörhö eli vaatteeni koskettaa samaa paikkaa.

• esimerkiksi
        no joo,leikkisästi ajatellen kirjoitti:

on se vähän niinkin kun miettii tarkemmin.Ehkä kukkamekko tuo kesän mieleen ja jotain varmaan lapsuudestakin.Jos tarkemmin miettii niin bussissakin on voinu istua joku laitapuolen kulkija tai muu hörhö eli vaatteeni koskettaa samaa paikkaa.

,kukahan tästä kupista joi ennen minua?Mutta pesemällä kaikki saa puhtaaksi,ei hätää!

• sanaseni
        esimerkiksi kirjoitti:

,kukahan tästä kupista joi ennen minua?Mutta pesemällä kaikki saa puhtaaksi,ei hätää!

Hyvin perusteltu. Ehkä mietin asioita uudelleen. Onpahan, mitä tässä mietiskelee. :))

• Hintriika

Usko pois, olet löytänyt taikamekon! Mielikuvitukseni alkoi jo rustaamaan satua...

• pääsky64oik.

kotona ,kirpaprilta ostettujua kukkamekkoja, isojakin ,maataviistäviä,ne pehmyttä puuvillaa ja isoja kukkia,ostin pikkutytöillekkin ja ne tykkäävät niistä,pihalla vilistää monta kukkasta naista, kun kesällä ollaan mekot päällä ulkona, uinni jälkeen ,kiva vetää päälle,eikä muuta,

• nytkin tulin iloiseksi..
        Hintriika kirjoitti:

Usko pois, olet löytänyt taikamekon! Mielikuvitukseni alkoi jo rustaamaan satua...

taikamekko sen olen huomannut jo monta kertaa!

• Hintriika
        nytkin tulin iloiseksi.. kirjoitti:

taikamekko sen olen huomannut jo monta kertaa!

Hienoa! Kun oletan, että olet ikäistesi palstalla, niin saanko sadussa nuorentaa sinua ainakin 50 vuodella? Niin tai... jospa sittenkin päädyn mummon taikamekkoon. Katsotaan nyt.

• Tyynentyttö
        pääsky64oik. kirjoitti:

kotona ,kirpaprilta ostettujua kukkamekkoja, isojakin ,maataviistäviä,ne pehmyttä puuvillaa ja isoja kukkia,ostin pikkutytöillekkin ja ne tykkäävät niistä,pihalla vilistää monta kukkasta naista, kun kesällä ollaan mekot päällä ulkona, uinni jälkeen ,kiva vetää päälle,eikä muuta,

Kirpparilta löytää joskus hyviä laatuvaatteita jotka maksavat kaupassa maltaita.Siellä on muutenkin kiva katsella ja kuljeskella.Kerran ostin pehmoleluja.Pesin ne koneessa ja riippuivat korvista narulla kuivumassa.Nyt ovat lapsivierailla leikittävänä.

• Pääsky64
        Tyynentyttö kirjoitti:

Kirpparilta löytää joskus hyviä laatuvaatteita jotka maksavat kaupassa maltaita.Siellä on muutenkin kiva katsella ja kuljeskella.Kerran ostin pehmoleluja.Pesin ne koneessa ja riippuivat korvista narulla kuivumassa.Nyt ovat lapsivierailla leikittävänä.

osteleminen vaikka kuinka kivaa näkisi ,kun tulee kaikki paikat liian täyteen,

jos näen kangaspuissa kudottuja raanuja,en malta olla ostamatta kun tiedän niitten materiaalikulut ja ison työn
        niitä on kertynyt jo viisi ja kuudes pienempi,ja täkänä, on riittnyt seiniä vielä ja keinutuoli matoksi muotoilin mustavalkean raanun, sain Montell Saanion raanun talviuni 20 e,lla se on kaunis,
        oviverhoksi myös mökille kirkkaanvärisen,
        itse kutomia raanuja on kolme, vanhan sängyn päällä ja lapin pelkkaraanu seinällä, ja itse suunnittelema raanu vuonna-65 harmajalla pohjalla,
        aijon edelleenkin kerätä raanuja ja arvokkaita käsitöitä,

• ei suuret tulot vaan pienet...
        Pääsky64 kirjoitti:

osteleminen vaikka kuinka kivaa näkisi ,kun tulee kaikki paikat liian täyteen,

jos näen kangaspuissa kudottuja raanuja,en malta olla ostamatta kun tiedän niitten materiaalikulut ja ison työn
        niitä on kertynyt jo viisi ja kuudes pienempi,ja täkänä, on riittnyt seiniä vielä ja keinutuoli matoksi muotoilin mustavalkean raanun, sain Montell Saanion raanun talviuni 20 e,lla se on kaunis,
        oviverhoksi myös mökille kirkkaanvärisen,
        itse kutomia raanuja on kolme, vanhan sängyn päällä ja lapin pelkkaraanu seinällä, ja itse suunnittelema raanu vuonna-65 harmajalla pohjalla,
        aijon edelleenkin kerätä raanuja ja arvokkaita käsitöitä,

kirpparilla on mukavaa kun tuntee itsensä vertaiseksi muiden kanssa ja siellä ei ole leuhkijoita.

• liikkuu
        ei suuret tulot vaan pienet... kirjoitti:

kirpparilla on mukavaa kun tuntee itsensä vertaiseksi muiden kanssa ja siellä ei ole leuhkijoita.

myös vaikka minkä sortin leuhkijoita, että keräilen sitä tai tätä roinaa...

• Pääsky64
        liikkuu kirjoitti:

myös vaikka minkä sortin leuhkijoita, että keräilen sitä tai tätä roinaa...

kun kirpputorilla, omassa ystävässäkin on senvarran leuhkan vikaa kun omistaa vähän liikaa mielestäni ,,mutta se pitää pitää kurissa ,sanoo ei tonnia halvempaa korua viitsi panna kaulaan y,m, loppuisi kirppikset jos kaikki niin sanoisi,jolla on rahaa ettei tarvitse ajatella mihin panee ,tarvitsee erityisen paljon kärsivällisyyttä kaverilla ,pitää kokoajan oikoa käsityksiä että näinhän se on ,,sinä et ole koko kansan ääni,kun on kannssani kirpparilla osaa jo olla hiljaa,

• mutta mukavaa oli

mennä puurot ja vellit sekasin kun keskustelu tyssäs!

• Hintriika

Ei se niin vaarallista ole, jos puuroon sekoittaa velliä. Tulee vain löysempää puuroa. Ja jos velliin panee puuroa, niin tulee sakeampaa velliä. Ei sitä vielä laskiämpäriin kannata heittää...

• naurua,on niin hyvä juttu
        Hintriika kirjoitti:

Ei se niin vaarallista ole, jos puuroon sekoittaa velliä. Tulee vain löysempää puuroa. Ja jos velliin panee puuroa, niin tulee sakeampaa velliä. Ei sitä vielä laskiämpäriin kannata heittää...

mikä soppa tästä syntyy!

• hyvää sekin

luusoppaa...

• on nii hiljasta

tais mennä sopan keittoo.

• Hintriika

Jos tapaisit minut livenä, niin luikkisit tiehesi ja jättäisit nämä hännystelyt!

• minipossu
        Hintriika kirjoitti:

Jos tapaisit minut livenä, niin luikkisit tiehesi ja jättäisit nämä hännystelyt!

ajattele muuta kun vastaukset on niin nasevia että olen saanut huomata että hauskoja ihmisiä on vieläkin.

• Hintriika
        minipossu kirjoitti:

ajattele muuta kun vastaukset on niin nasevia että olen saanut huomata että hauskoja ihmisiä on vieläkin.

Ne voisivat tuntua nasevammilta ilman sinun loppukaneettejasi! Jos jonkun mielestä ovat muuta, niin nasevuutta ei tule sinun huomatuksillasi. En pidä lukijoita niin yksinkertaisina, että heille pitää sanoa, missä kohtaa saa tai pitää nauraa...

• ja höpö,höpö
        Hintriika kirjoitti:

Ne voisivat tuntua nasevammilta ilman sinun loppukaneettejasi! Jos jonkun mielestä ovat muuta, niin nasevuutta ei tule sinun huomatuksillasi. En pidä lukijoita niin yksinkertaisina, että heille pitää sanoa, missä kohtaa saa tai pitää nauraa...

nyt kyllä lädhen lipettiin,hyvää jatkoa,en olis uskonu.Nyt en kyllä lue juttujasi kun olitkin ihan erilainen kun luulin.

• tekonauraja

jutuilles moni nauranukkaan oikeasti.

• minipossu

voi laskea ja ei kannata ottaa tosissaan edes Hintriikan,hyvää jatkoa,ei kannata suutua ja alkaa kohtelemaan kun vierasta sikaa.

• Ilta-aurinko
        minipossu kirjoitti:

voi laskea ja ei kannata ottaa tosissaan edes Hintriikan,hyvää jatkoa,ei kannata suutua ja alkaa kohtelemaan kun vierasta sikaa.

Karsittu,harsittu ja kokoon kursittu.

Vain yksi monista lausahduksista.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Marin sitä, Marin tätä, yhyy yhyy, persut jaksaa vollottaa

On nuo persut kyllä surkeaa porukkaa. Edelleen itkevät jonkun Marinin perään, vaikka itse ovat tuhonneet Suomen kansan t
      Maailman menoa
      168
      4287
    2. Vilma Nissinen pyytää anteeksi rasistisia lausuntojaan

Nöyrtyi kuten persut yleensäkin. On kyllä noloa tuollainen vätystely, kun ei ole miestä seisoa omien lausuntojensa takan
      Maailman menoa
      49
      2415
    3. Ikävä sinua..

Kauan on aikaa kulunut ja asioita tapahtunut. Mutta sinä M-ies olet edelleen vain mielessäni. En tiedä loinko sinusta va
      Ikävä
      22
      2261
    4. Riikka Purra: "Kokoomus haluaa leikata pienituloisten etuuksista - Se ei meille käy"

Näin vakuutti persujen Purra edellisten eduskunta vaalien alla,. https://www.ku.fi/artikkeli/4910942-kun-uudessa-videos
      Maailman menoa
      54
      1836
    5. Riikka Purra sanoo, että sietokykyni vittumaisiin ihmisiin alkaa olla lopussa.

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/be8f784d-fa24-44d6-b59a-b9b83b629b28 Riikka Purra sanoo medialle suorat sanat vitt
      Maailman menoa
      372
      1740
    6. Lindtmanin pääministeriys lähenee päivä päivältä

Suomen kansan kissanpäivät alkavat siitä hetkestä, kun presidentti Stubb on tehnyt nimityksen. Ainoastaan ylin tulodesi
      Maailman menoa
      61
      1474
    7. Muistattekos kuinka persujen Salainen Akentti kävi Putinin leirillä

Hakemassa jamesbondimaista vakoiluoppia paikan päällä Venäjällä? Siitä ei edes Suomea suojeleva viranomainen saanut puhu
      Maailman menoa
      22
      1469
    8. Kapiainen siviiliesimies, Herra suuri Herra

Sotilaana kyvytön, johtajana munaton ja kotona tossun alla. Se on upseerin uran tuen pää, seinään ajo. Mutta aina löytyy
      Sodankylä
      81
      1365
    9. Pitäisikö ilotulitteiden myynti kieltää?

Esim jyväskylässä ainakin on ammuttu ilotulitteita päin ihmisiä ja autoja. Samoin Helsingissä? Pitäisikö ilotulitteiden
      Maailman menoa
      97
      1268
    10. Väärä pää tutustumiseen

Mikä ihme on, että miehet haluavat ensimmäisenä sänkyyn? Onko nykyään niin helppo saada nainen peittojensa alle.. tai pä
      Ikävä
      156
      1207
    Aihe