http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/arkistot/kotimaa/2005/09/392012
"Meitä velvoittaa direktiivit, ja meidän on niitä direktiivejä noudatettava, hän painottaa."
Eikö Seppo Hietanen ole täällä saarnannut sen puolesta, ettei Suomen tulisi noudattaa niin sokeasti direktiivejä?
Onko hän Karpelan kanssa eri mieltä?
Karpela vetoaa direktiiveihin
9
211
Vastaukset
Kulttuuriministeri Karpelalla on hyvin omintakeinen logiikka. Tekijänoikeuslain kopiosuojakysymyksessä hän perusteli esitystä yksinomaan sillä, että nämä direktiivit meitä velvoittavat. Sitten hän kuitenkin liitätti lakiin eduskunnan ponnen, jonka mukaan lakia tullaan muuttamaan, jos (lähinnä amerikkalaiset) viihdeteollisuusyritykset eivät ala toimia Suomen eduskunnan hyväksymän lain mukaan eli muuttamaan kopiosuojauksiin niin, että yhden tai muutaman kopion ottaminen tulee mahdolliseksi. Jos siis meno jatkuu nykyisellään, Karpela onkin valmis tuomaan eduskuntaan lakiesityksen, joka on direktiivin vastainen. Edustaja Zyskowicz (Kok) kysyi asiaa eduskunnassa Karpelalta useampaankin otteeseen, mutta Karpela ei suostunut tähän vastaamaan. Karpela kuittaisi hänelle kiusalliset kysymykset lähinnä muiden esittämäksi huumoriksi.
Myöskään kansallisesta liikkumavarasta direktiivin tulkinnan osalta Karpela ei kyennyt sanomaan muuta kuin, että EU-komissio on näin asiaa tulkinnut. Ei Karpelalla ollut siihen edustaja Vapaavuoren (Kok) useampaan kertaan esittämään kysymykseen, miksi Suomessa edellinen hallitus ja perustuslakivaliokunta tulkitsivat direktiivin sisältöä toisin kuin Karpela, muuta selitystä kuin että kyse on jälleen kysyjän huumorista. Karpelalla oli opetusministeriössä jotain papereita kassakaapissa ja näiden epämääräisten paperien olemassaololla hän perusteli tulkintaansa direktiivin sisällöstä, josta useampakin kansanedustaja olisi halunnut kuulla tarkemmin.
Tekijänoikeuslaki perusteluineen on suomalaisen lainsäädännön pohjanoteeraus. Yllätys ei ole tässä suhteessa se, kenen ministerin ja minkä puolueen ministerin vastuulla asian valmistelu on ollut.- Emeritus
Miten voi kopiosuojatusta levystä ottaa kopion?
Minun käsityksen mukaan, jos levy on kunnolla kopiosuojattu ei sitä voi kopioida, ei kyllä tosin voi kuunnellakaan. - Mikrobitti,
Emeritus kirjoitti:
Minun käsityksen mukaan, jos levy on kunnolla kopiosuojattu ei sitä voi kopioida, ei kyllä tosin voi kuunnellakaan.Kopiosuojaus sallii tietyn määrän kopiointeja, jos suojaus tehdään sellaiseksi?
Sitä en ymmärrä, kuinka kopiosuojaus kuuntelun estää? - Emeritus
Mikrobitti, kirjoitti:
Kopiosuojaus sallii tietyn määrän kopiointeja, jos suojaus tehdään sellaiseksi?
Sitä en ymmärrä, kuinka kopiosuojaus kuuntelun estää?...mutta minulla on ollut käsitys, että jos pystyn tietokoneellani kuuntelemaan jotakin CD-levyä, pystyn myös kopioimaan sen, ja päin vastoin.
Voi olla, että olen käsittänyt jotakin väärin, kun en tunne riittävästi tuota tekniikkaa.
Asia ei juurikaan kiinnosta minua, kunhan vain kysäisin! - ;-)
Emeritus kirjoitti:
...mutta minulla on ollut käsitys, että jos pystyn tietokoneellani kuuntelemaan jotakin CD-levyä, pystyn myös kopioimaan sen, ja päin vastoin.
Voi olla, että olen käsittänyt jotakin väärin, kun en tunne riittävästi tuota tekniikkaa.
Asia ei juurikaan kiinnosta minua, kunhan vain kysäisin!asia, jossa tietosi ovat puutteelliset!
Emeritus kirjoitti:
Minun käsityksen mukaan, jos levy on kunnolla kopiosuojattu ei sitä voi kopioida, ei kyllä tosin voi kuunnellakaan.En osaa sanoa, pystyykö kopiosuojauksen tekemään ohjelmallisesti niin pitäväksi, ettei sitä voisi murtaa. Maailmalla on lukuisia ohjelmia, joilla nykyiset kopiosuojaukset pystyy käden käänteessä murtamaan ja kopioimaan sen jälkeen levyn.
- Härski
Ranska kieltämässä kopiosuojauksen. Miten mahdollista jos EU sitä vaatii ?
Tässä uutinen englanniksi:
http://www.msnbc.msn.com/id/7645680/ Härski kirjoitti:
Ranska kieltämässä kopiosuojauksen. Miten mahdollista jos EU sitä vaatii ?
Tässä uutinen englanniksi:
http://www.msnbc.msn.com/id/7645680/EU ei vaadi mitään kopiosuojausta. EU-direktiivi koskee ainoastaan tekijänoikeuksia, joita suojellaan riippumatta siitä, onko tuote kopiosuojattu vai ei.
Ranskan tuomioistuimen päätös koskee tavarakauppaa ja kuluttajansuojaa. Ilmeisesti tuomioistuin on katsonut, että tuotteessa on käyttöä olennaisesti rajoittava virhe, jolloin kuluttajalla on oikeus palauttaa tällainen virheellinen tuote ja saada rahansa takaisin. Kopiosuojatut tuotteet ovat siis virhellisiä, kun ne estävät kuluttajaa käyttämästä tuotetta tavanomaisella tavalla. Tuomioistuin ei ehkä suoranaisesti kiellä kopiosuojauksen käyttämistä, mutta tämän tulkinnan mukaan kuluttaja voi aina vedota virheeseen tuotteessa, kun se on kopiosuojattu, mikä käytännössä johtaa samaan asiaan.
Meillä Suomessa tekijänoikeuslakia ei tältä kopiosuojauksen osalta valitettavasti tutkittu kunnolla kuluttajasuojanäkökulmasta. Uskoisin, että myös Suomessa tuomioistuin voisi pääty Suomen kuluttajasuojalain ja tavarakauppaa koskevien säännösten perusteella tulkintaan, jonka mukaan kopiosuojatussa tuotteessa on alkuperäinen virhe, jonka valmistaja on kaiken lisäksi siihen tahallaan asentanut. Tämän perusteella kaupan purku voi tulla kyseeseen, jos kopiosuojaus estää kuluttajaa toteuttamasta tuotteen tavanomaista käyttöä eli mm. kopioiden ottamista yksityiseen käyttöön.- hexi
Mielipidepankki kirjoitti:
En osaa sanoa, pystyykö kopiosuojauksen tekemään ohjelmallisesti niin pitäväksi, ettei sitä voisi murtaa. Maailmalla on lukuisia ohjelmia, joilla nykyiset kopiosuojaukset pystyy käden käänteessä murtamaan ja kopioimaan sen jälkeen levyn.
Kyllähän musiikki cd:n pystyy tekemään sellaiseksi, että sitä ei voi kopioida. Tosin sellaista ei myöskään mikään soitin soittamaan. Cd standardi ei sisällä mitään kopiosuojauksia, Tämän vuoksi eka sessio on oltava pakostakin suojaamaton. Mediaplayer aloittaa multisessio levyn luennan viimeisestä sesiosta, mutta sen saa lukemaan ekan ottamalla autorun toiminnon pois päältä tai pitämäällä sift näppäin pohjassa kun laittaa levyn sisään. Linuxissa ja Mac koneissa kopiosuojaukset eivät edes näy mitenkään. niillä kopiointi onnistuu niin ettei sitä huomaakaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2011631
Voisin jopa maksaa että saisin nähdä sut mies
Miten helvetissä joku voi olla tollanen kotihiiri. Edes mä en ole noin paha ku sä! Miten sua voi ikinä edes nähdä ?581061Anteeksipyynnöstä
Uskotko anteeksipyynnön voimaan? Mikä tekee anteeksipyynnöstä vaikeaa? Onko se mielestäsi joskus turhaa, joko pyytäjän140964- 85922
- 61916
Tumman vihreä mercedes
Mikä se on tuo kylää ympäri ajava vihreä mercedes, takakontti tärisee kuin hullu ja välillä kylän juoppojakin kuskailee,11810Martinan tarve valehdella.
Miksiköhän Martina valehtelee niin paljon,onko hän tietoinen siitä että valheistaan jää useimmiten kiinni? Esimerkkinä t268795Miksi tällainen pelottaa ja aiheuttaa joillakin ärtymystä?
"Sitoudun ystävien ja kollegoiden kanssa puuttumaan seksistisiin vitseihin ja vähättelyyn. Sanon ääneen, kun jokin ei ol75765Olisitko oikeasti valmis rikkomaan
Perheesi? En haluaisi sitä, mutta ne on teidän välisiä asioita. Voin olla sinulle vain kaverikin… ei paineita. Minä kesk61732Stubb munasi - Suomessa kuuluu liputtaa Suomen lipulla
Presidentinlinnan ja Mäntyniemen salkoihin nostettiin sateenkaariliput lauantaina. Suurin osa kansasta ei varmasti pidä342731