MITÄ KOLMINAISUUSOPPI TARKOITTAA?
"Isä" on yleisesti kaikkivaltias Jumala ja hän on maailmankaikkeuden keskustassa tai jossakin muualla kaukana. Jumala on niin kaukana että me emme näe Jumalaa.
Jeesus on "Poika". Siitä ollaan yleisesti samaa mieltä. Ja joidenkin mielestä Jeesus on sama asia kuin "Isä". Toisten mielestä taas Jeesus on eri persoona kuin Isä. Ja joidenkin Jeesus on kaikkivaltias, toisten ei ole.
Pyhä Henkikin kuuluu kolminaisuuteen mutta sitä eivät edes kolminaisuusoppiin uskovat itse pysty kuvailemaan kunnolla. Joillekkin Pyhä Henki voi olla sumun tai savun kaltainen "henki" jolla on parantava voimavaikutus. Joillekkin se taas on jotakin jota "ei voi selittää", eli he eivät tiedä itsekkään mihin uskovat.
Kolminaisuus oppi pitää näitä kolmea persoonaa yhtenä Jumalana. Kaikkia kolmea on palvottava tai rukoiltava ainakin joidenkin mielestä, joidenkin mielestä ainoastaan Isää tulee rukoilla, mutta Jeesus ja Pyhä Henkikin ovat Jumalia.
Kolminaisuusoppia ei ole missään esitetty kattavasti, siitä on vain eri versioita liikkellä satoja.
- Ovatko Isä Poika ja Pyhä Henki eri vai sama persoona?
- ovatko Isä Poika ja Pyhä Henki kaikkitietäviä, kaikkivaltiaita?
- Missä Isä Poika ja Pyhä Henki sijaitsevat?
Kolminaisuusoppi
8
278
Vastaukset
- mahdottomuus.+
Jumalan kuvaileminen on mahdottomuus.
Näkisin Jeesuksen kasteessa, "Taivaasta kuului ääni, Pyhä Henki oli kyyhkysen muodossa, Jeesus nousi kastevedestä".
Mitat ovat ihmismielelle käsittämättömät ja kun näen puhuttavan kolminaisuudesta, en tee siitä ongelmaa. Samoin ajatus Jumala on yksi, en näe siinä ongelmaa. Jumalan Pyhä Henki kirkastaa nyt kaikkialla Kristusta, Kristus on Isän tykönä, Jumala tulee tuomitsemaan maan, ja kuitenkin Hän on antanut tuomiovallan Pojalleen.
Ei tehdä ongelmia. Kumarretaan vain syvään Hänen edessään ja tunnustetaan Jeesuksen Jumaluus, minkä Pyhä Henki avaa.
näin tuumaa kaenuun mies, mehtäpolokujen teolooki. ONKO KOLMINAISUUSOPILLLE RAAMATULLISET PERUSTEET?
Kristinuskon Jumala on monoteistinen yksi Jumala. (2 Moos 20: 1-4) Pakanauskonnoilla on usein monia jumalia jotka kuitenkin ovat vain mielikuvituksen tuotetta. Puusta ja kivestä tehtyjä jotka eivät ole luoneet maata ja taivasta.
Jumala puhui itse itsestään monikkomuodossa. Heti Raamatun alussa luomiskertomuksen yhteydessä Jumala sanoi: "Tehkäämme ihminen." (1 Moos 1 :26) Luomistyössä olivat mukana jumaluuden kolme persoonaa Isä, Poika ja Pyhä Henki. (Vrt jumaluus Kol 2:9, Apt 17:29) "Elohim" on ensimmäinen Jumalasta käytetty nimi, ja se on monikkomuoto. Nimi esiintyy Raamatussa 2250 kertaa.
Apostolinen siunaus annetaan Raamatussa monikossa. "Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen." (2 Kor 13:13) Jeesus käski lähetyskäskyssään kastamaan Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. (Matt 28:19)
Kolmiyhteistä jumaluutta voidaan ymmärtää samoin kuin avioliittoa, jossa kaksi eri persoonaa tulevat "yhdeksi lihaksi." (1 Moos 2:24, Matt 19:4-6) Samoin jumaluuden kolme persoonaa toimivat yhdessä ihmisen hyväksi ja pelastamiseksi. Jeesus sanoi: "Joka on nähnyt minut, on nähnyt Isän." (Joh 14:9) Jeesus tahtoi opettaa, että uskomalla Häneen ja Hänen kautta ihminen on saanut tarpeellisen tiedon Jumalasta. Tärkeintä onkin seurata Jumalan tahtoa sen mukaan mitä Jeesus opetti.
Keskiajan kirkon oppi pyrki selittämään Jumalan olemusta kreikkalaisen filosofian termein. Adventtikirkon oppi pyrkii selittämään jumaluuden tai Jumalan kolmen persoonan työtä historiassa Raamatun sanalla. Pyhän Hengen välityksellä voimme ymmärtää sen verran mikä on mahdollista ihmisen ymmärrykselle Raamatun sanan valossa. Emme voi osoittaa aikaa jolloin jumaluuden kaikki persoonat eivät olisi olleet olemassa. Johannes kuvailee Jeesusta "sanana" joka oli Isän luona jo ennen aikojen alkua. (Joh 1: 1-) Tyhjentävästi emme kykene analysoimaan Jumalan persoonalisuuttakaan. Se olisikin asettumista Jumalan vertaiseksi tai korkeammaksi. Oikeaoppisuusvaatimuksiakaan emme voi asettaa, koska meillä ei ole Jumalan persoonallisuudesta niin tarkkaa ilmoitusta.
Raamattu ei käytä sanaa "kolmiyhteinen" ja se onkin kirkkokieltä. Ellen G. White jonka kautta profetian Hengen lahja toimi Adventtikirkossa, käytti sanaa "Gadhead" joka on englannin kielessä vanhempi kolminaisuutta tarkoittava sana.
Jumaluus on pitkälti salaisuus josta me tiedämme enemmän vasta ikuisuudessa. (KoI 2:2, 1 Tim 3:16)- rupushakki
====Keskiajan kirkon oppi pyrki selittämään Jumalan olemusta kreikkalaisen filosofian termein. Adventtikirkon oppi pyrkii selittämään jumaluuden tai Jumalan kolmen persoonan työtä historiassa Raamatun sanalla.====
Mikä on keskiajan kirkko???
Oliko usko silloin opetuksen tulos?
Miten ne ymmärsi latinaa? rupushakki kirjoitti:
====Keskiajan kirkon oppi pyrki selittämään Jumalan olemusta kreikkalaisen filosofian termein. Adventtikirkon oppi pyrkii selittämään jumaluuden tai Jumalan kolmen persoonan työtä historiassa Raamatun sanalla.====
Mikä on keskiajan kirkko???
Oliko usko silloin opetuksen tulos?
Miten ne ymmärsi latinaa?Keskiajan kirkko lankesi pois totuudesta, mutta vilpittömiä varmaan siihenkin aikaan oli sielläkin.
Se on yhtä kuin paavinkirkko, ja yhtä kuin paavinkirkon teot siihen aikaan.
Jumalan persoonallisuutta kuitenkin selitettiin jo ennen tuota väkivallan kautta ahkerasti.
Keskiajan oppi pyrki selittämään Jumalan olemusta, mutta meikäläiset eivät siihen puutu, vaan selittävät jumaluuden eri ilmenemistapoja Raamatun historiassa.
Siistiä?
Kyllä siellä kieliä osattiin.
Raamattuhan oli oikeastaan vain latinaksi paljolti siihen aikaan.
Luther käänsi Raamatun kansankielellä euroopassa ja vapauti Raamatun ketjukahleista luostarien seinistä.
Jumalan siunausta
jari laurila- rupushakki
jarlau kirjoitti:
Keskiajan kirkko lankesi pois totuudesta, mutta vilpittömiä varmaan siihenkin aikaan oli sielläkin.
Se on yhtä kuin paavinkirkko, ja yhtä kuin paavinkirkon teot siihen aikaan.
Jumalan persoonallisuutta kuitenkin selitettiin jo ennen tuota väkivallan kautta ahkerasti.
Keskiajan oppi pyrki selittämään Jumalan olemusta, mutta meikäläiset eivät siihen puutu, vaan selittävät jumaluuden eri ilmenemistapoja Raamatun historiassa.
Siistiä?
Kyllä siellä kieliä osattiin.
Raamattuhan oli oikeastaan vain latinaksi paljolti siihen aikaan.
Luther käänsi Raamatun kansankielellä euroopassa ja vapauti Raamatun ketjukahleista luostarien seinistä.
Jumalan siunausta
jari laurilaEikös se olekin niin että vipittömin muslimi on
itsemurhaterroristi?
Olenko ymmärtänyt vilpittömyytesi väärin? - pauttia
jarlau kirjoitti:
Keskiajan kirkko lankesi pois totuudesta, mutta vilpittömiä varmaan siihenkin aikaan oli sielläkin.
Se on yhtä kuin paavinkirkko, ja yhtä kuin paavinkirkon teot siihen aikaan.
Jumalan persoonallisuutta kuitenkin selitettiin jo ennen tuota väkivallan kautta ahkerasti.
Keskiajan oppi pyrki selittämään Jumalan olemusta, mutta meikäläiset eivät siihen puutu, vaan selittävät jumaluuden eri ilmenemistapoja Raamatun historiassa.
Siistiä?
Kyllä siellä kieliä osattiin.
Raamattuhan oli oikeastaan vain latinaksi paljolti siihen aikaan.
Luther käänsi Raamatun kansankielellä euroopassa ja vapauti Raamatun ketjukahleista luostarien seinistä.
Jumalan siunausta
jari laurilaJo Mooseksen laissa oli käsky;
2. "Minä olen Herra, sinun Jumalasi, joka vein sinut pois Egyptin maasta, orjuuden pesästä.
3. Älä pidä muita jumalia minun rinnallani.
4. Älä tee itsellesi jumalankuvaa äläkä mitään kuvaa, älä niistä, jotka ovat ylhäällä taivaassa, älä niistä, jotka ovat alhaalla maan päällä, äläkä niistä, jotka ovat vesissä maan alla.
5. Älä kumarra niitä äläkä palvele niitä. Sillä minä, Herra, sinun Jumalasi, olen kiivas Jumala, joka kostan isien pahat teot lapsille kolmanteen ja neljänteen polveen, niille, jotka minua vihaavat;
6. mutta teen laupeuden tuhansille, jotka minua rakastavat ja pitävät minun käskyni.
7. Älä turhaan lausu Herran, sinun Jumalasi, nimeä, sillä Herra ei jätä rankaisematta sitä, joka hänen nimensä turhaan lausuu.
Jumala ei antanut edes antaa nimeä itselleen vaan Hän nimitti itse itsensä ilmestyessään ihmisille.
Siksi Jumalan nimi , jota Jeesuskin käytti "Minä olen" ja "Minä olen mikä olen" jo itsessään ilmoittaa että on epäsopivaa ja halventavaa määritellä Jumalla ihmisoppien mukaan.
Jeesus sanoi että Hän ja Isä ovat yhtä joten molemmat ovat määrittelyn ulkopuolella samalla tavalla.
Kaikki jotka pyrkivät antamaan Jumalalle kolminaisuusoppien tapaisia määritelmiä ovat harhatiellä.
Puhumattakaan niiden perusteella tekemistään arvioista ihmisten uskon laadusta.
Se mihin ryhmään joku pyrkii luokituksessa, kuvaa sitä mikä on heidän todellinen luonteensa.
3. Sillä aika tulee, jolloin he eivät kärsi tervettä oppia, vaan omien himojensa mukaan korvasyyhyynsä haalivat itselleen opettajia
4. ja kääntävät korvansa pois totuudesta ja kääntyvät taruihin. - ali-ihminen
pauttia kirjoitti:
Jo Mooseksen laissa oli käsky;
2. "Minä olen Herra, sinun Jumalasi, joka vein sinut pois Egyptin maasta, orjuuden pesästä.
3. Älä pidä muita jumalia minun rinnallani.
4. Älä tee itsellesi jumalankuvaa äläkä mitään kuvaa, älä niistä, jotka ovat ylhäällä taivaassa, älä niistä, jotka ovat alhaalla maan päällä, äläkä niistä, jotka ovat vesissä maan alla.
5. Älä kumarra niitä äläkä palvele niitä. Sillä minä, Herra, sinun Jumalasi, olen kiivas Jumala, joka kostan isien pahat teot lapsille kolmanteen ja neljänteen polveen, niille, jotka minua vihaavat;
6. mutta teen laupeuden tuhansille, jotka minua rakastavat ja pitävät minun käskyni.
7. Älä turhaan lausu Herran, sinun Jumalasi, nimeä, sillä Herra ei jätä rankaisematta sitä, joka hänen nimensä turhaan lausuu.
Jumala ei antanut edes antaa nimeä itselleen vaan Hän nimitti itse itsensä ilmestyessään ihmisille.
Siksi Jumalan nimi , jota Jeesuskin käytti "Minä olen" ja "Minä olen mikä olen" jo itsessään ilmoittaa että on epäsopivaa ja halventavaa määritellä Jumalla ihmisoppien mukaan.
Jeesus sanoi että Hän ja Isä ovat yhtä joten molemmat ovat määrittelyn ulkopuolella samalla tavalla.
Kaikki jotka pyrkivät antamaan Jumalalle kolminaisuusoppien tapaisia määritelmiä ovat harhatiellä.
Puhumattakaan niiden perusteella tekemistään arvioista ihmisten uskon laadusta.
Se mihin ryhmään joku pyrkii luokituksessa, kuvaa sitä mikä on heidän todellinen luonteensa.
3. Sillä aika tulee, jolloin he eivät kärsi tervettä oppia, vaan omien himojensa mukaan korvasyyhyynsä haalivat itselleen opettajia
4. ja kääntävät korvansa pois totuudesta ja kääntyvät taruihin."Kaikki jotka pyrkivät antamaan Jumalalle kolminaisuusoppien tapaisia määritelmiä ovat harhatiellä."
Juuri näin. Ihmisen osaan ei kuulu määritellä millainen Jumala saa olla. Kolminaisuusopista kertoo jotakin jo pelkästään se, miten se määrittelee Jumalan olemusta kreikkalaisen pakanafilosofian käsittein. Kolminaisuusoppi ei ole Raamatun tekstissä. Se vain "päätellään" sieltä...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miten voit manipuloida katsojalukuja?
Palstatrolli ja väsynyttä sontaa palstalle suoltava Varmakkakkiainen on viime aikoina vedonnot siihen, että hänen ketjuj262608KRP alkaa tutkia Ulvilan murhaa
Jokohan nyt löydetään riittävä näyttö Annelin tuomitsemiseen miehensä murhasta tai taposta.731524Onkohan tämä jotain elämää suurempaa
Vai olenko kehitellyt nämä tunteet vain omassa pääkopassani. Tunne kyllä sanoo että jotain tässä on.. Toivottavasti et m351503Oletteko naiset huomanneet sellaista asiaa
että vaikka miehiä tulee ja menee ja hakeutuu seuraanne mitä viehättävämpiä olette niin sitä enemmän itseasiassa te olet641449Nainen sä olet
arvokas muista se. Yritän pitää pienen kontaktin yllä vaikka turhaahan tämä on. Toivottavasti joulu meni hyvin ja otat r771299- 1171214
- 851040
Oon vähän pettynyt
Suhun mies. Luulin, että haluat mut ja juokset paljasjaloin kilpaa savannilla leijjonien ja sarvikuonojen ohi saadaksesi1081038Onko Estlink-2 kaapeli lainkaan vaurioitunut?
Vai onko kyseessä Naton operaatio Venäjän ns. varjolaivaston pysäyttämiseksi, ja kaapelivaurio vain simuloitu.241987En ole häneltä kylläkään koskaan nähnyt sellaista
Tottakai jos hän olisi jonkunlaisen selvän eleen tai jonkun jutun näyttänyt, että häntä kiinnostaakin niin tietenkin si3984