Semmosta vaan että pitäis mennä hammastarkastukseen, kun siitä on jo 3 vuotta kun olen viimeksi käynyt. Kannattaako mennä mieluummin yksityiselle kuin kunnalliselle? Mitä muuta eroa niissä on kuin hinta ja että yksityiselle pääsee nopeammin? Vielä semmosta, että mulla on alahampaiden takana semmonen oikomishoidosta jäänyt metallikaari ollut jo varmaan 10 vuotta, ja haluisin sen pois kun se raapii kielenkärkeä. Miten se oikein lähtee pois ja paljon se maksaa? Siirtyykö mun hampaat jos se otetaan pois? Mitäs normaali hammastarkastus maksaa? Voiko ne hoitaa samalla kertaa? Kiitti jos joku jaksaa vastata!
hammastarkastuksesta
12
8174
Vastaukset
- holomppaa
Eroa yksityisellä kunnan hammaslääkäreihin on se, että yksityisillä on hirveä kamppailu asiakkaista, joten yksityiset pyrkivät palkkamaan kaikki parhaan maineen ja parhailla papereilla suorittautuneet hammaslääkärit. Tästä syystä valitsisin mieluiten yksityisen. Kokemuksien kautta en luota enää kunnan hammanlääkääripalveluihin. Todella törkeää käytöstä asiakkaita kohtaan!
Tottakai on niitäkin yksityisiä, jotka eivät ole kaikkien mieleen, mutta kysele ihmisiltä mitä he suosittelisivat ja muista, että ei kannata tuomita heti yhtä vastaanottoa sen perusteella, että joku siitä valittaa. Jotkut ihmiset vain valittavat kaikesta. :)- sama hammaslääkäri
Monikin kunnallisen puolen terveyskeskus/klinikka hammaslääkäri pitää myös yksityisvastaanottoa, joten sama hoito käytännössä.
Kohtelu voi muuttua, osaa imarrella ja palvella jostain syystä isolla rahalla maksavia ystävällisemmin, kuin "köyhälistöä" kunnallisella puolella.
Maksut tosin ovat eri luokkaa. Lähinnä muuta eroa siihen ei löydykään.
Jos kunnallinen puoli on todella niin surkea kun tälläkin palstalla moni sanoo, niin ihmettelen, miksi hoitojonot ovat sinne niin äärimmäisen pitkät. - tk/yksityinen
sama hammaslääkäri kirjoitti:
Monikin kunnallisen puolen terveyskeskus/klinikka hammaslääkäri pitää myös yksityisvastaanottoa, joten sama hoito käytännössä.
Kohtelu voi muuttua, osaa imarrella ja palvella jostain syystä isolla rahalla maksavia ystävällisemmin, kuin "köyhälistöä" kunnallisella puolella.
Maksut tosin ovat eri luokkaa. Lähinnä muuta eroa siihen ei löydykään.
Jos kunnallinen puoli on todella niin surkea kun tälläkin palstalla moni sanoo, niin ihmettelen, miksi hoitojonot ovat sinne niin äärimmäisen pitkät.Tuskin mistään älyttömästä imartelusta on kyse. Ihmisen luonne määrää. Mutta, jos terkkarissa työ on pakkotahtista, kiire painaa päälle, ensiapuhoidot tunkevat väliin, tavalliset hoidot eivät valmistu, ei näe työnsä tuloksia, ehkäisevä hoito jää retuperälle (kiireellisempien alle), voi olla ettei jaksaminen ja hymy todellakaan ole herkässä. Jos ei oireita ole ja menee vain tarkastukseen terveyskeskukseen voi kuulua tiuskaisu: "mitä sä täällä teet?".
Yksityishammaslääkäri puolestaan saa määrätä omat työaikansa ja työtahtinsa. Tuskin kukaan heistä on niin stressattu ylitöillä, että sen vuoksi potilaiden kohtelu olisi huonoa. - yksityiseltä
tk/yksityinen kirjoitti:
Tuskin mistään älyttömästä imartelusta on kyse. Ihmisen luonne määrää. Mutta, jos terkkarissa työ on pakkotahtista, kiire painaa päälle, ensiapuhoidot tunkevat väliin, tavalliset hoidot eivät valmistu, ei näe työnsä tuloksia, ehkäisevä hoito jää retuperälle (kiireellisempien alle), voi olla ettei jaksaminen ja hymy todellakaan ole herkässä. Jos ei oireita ole ja menee vain tarkastukseen terveyskeskukseen voi kuulua tiuskaisu: "mitä sä täällä teet?".
Yksityishammaslääkäri puolestaan saa määrätä omat työaikansa ja työtahtinsa. Tuskin kukaan heistä on niin stressattu ylitöillä, että sen vuoksi potilaiden kohtelu olisi huonoa.Tuosta kiireestä muutama sana. Itsellä oma hammaslääkäri yksityisellä. Aina tarkastus huitaistaan läpi kiireellä ikävä kyllä . Tähän kerran syytäkin tiedustelin, vastaus oli kun seuraava potilas odottaa ja aikataulussa pitäisi pysyä! Niin, kyllähän se ihan ymmärrettävää oli, ei se seuraava asiakas kauan odottele vuoroaan yksityisellä, kun itse maksavana asiakkaana toivoisisi pääsevän omalla ajallaan hoitoon.
En tiedä sitten, eikö kyseinen yksityinen osaa aikatauluttaa hoitojaan, kun sama peli vuodesta toiseen. - aikaa....
tk/yksityinen kirjoitti:
Tuskin mistään älyttömästä imartelusta on kyse. Ihmisen luonne määrää. Mutta, jos terkkarissa työ on pakkotahtista, kiire painaa päälle, ensiapuhoidot tunkevat väliin, tavalliset hoidot eivät valmistu, ei näe työnsä tuloksia, ehkäisevä hoito jää retuperälle (kiireellisempien alle), voi olla ettei jaksaminen ja hymy todellakaan ole herkässä. Jos ei oireita ole ja menee vain tarkastukseen terveyskeskukseen voi kuulua tiuskaisu: "mitä sä täällä teet?".
Yksityishammaslääkäri puolestaan saa määrätä omat työaikansa ja työtahtinsa. Tuskin kukaan heistä on niin stressattu ylitöillä, että sen vuoksi potilaiden kohtelu olisi huonoa.Itse olen käyttänyt molempia, kunnallista ja yksityistä.
Kokemus kunnallisella on ollut kiireetöntä, sain yhden pienen paikan laittamiseen 45 min. kun taas yksityisellä tehtiin tarkastus, paikkaus 30 min.
Tosin yksityisellä sain tehohoitoa, hammaslääkäri veti ikihymyä koko ajan, puuduttaessaan ja poraessaan. Puudutuksesta huolimatta sattui..... hammaslääkärin siinä tirskahdellessa kivun tunne olisi hänen mukaansa pitänyt helpottaa...mutta perkule vieköön ei auttanut ystävällisyys kipuun......
- elmeri
Yksityistä täälläkin suosittelisin. Kysele tutuilta, sukulaisilta tai naapureilta hyvää alan osaajaa sieltä kotiseudultasi. Yleensä puskaradion kautta saa näissä asioissa aika hyvää tietoa.
Yksityisen vastaanoton hinnoista saat sairausvakuutuskorvauksen (ei kuitenkaan proteettisista töistä). Itse olen huomannut yksityisellä sellaista tervettä kunnianhimoa työssään ja vuorovaikutteisuus potilastyössä tuntuu olevan ajan henki. Eli potilaankin mielipidettä kuunnellaan, mikä on täysin oikein.
Hammaslääkärisi antaa aikanaan arvion hampaidesi tilanteesta ja hoitoennusteen. Meidän netinkäyttäjien on vähän vaikea tilannettasi arvioida.
Hintatasosta saat tietoa, kun soitat vastaanotolle ja tilaat ajan. Mitään yhtenäisiä hintataulukoita ei nykyisin ole (kilpailuviranomaiset eivät salli), joten kukin yrittäjä määrittelee oman hintatasonsa. - molemmin puolin
Yksityiseltäkin voi saada huonoa hoitoa! Yksityisten hammaslääkärien kirjo on melkoinen! Itse halusin vaihtaa oman yksityisen toiseen viiden vuoden jälkeen. Tämä hammaslääkäri sanoi, KENELLE ei missään nimessä kannata mennä sitten jatkohoitoon. Ajattelin silloin, että melkomoista kollega-panettelua, Varoitetaan työkavereista!
Olen käynyt myös kunnallisella silloin kun sinne olen päässyt joskus, ja täytyy sanoa että palvelua oli siellä tosi hyvää, Ainakin meilläpäin! Yksityisellä täällä on tullut moitteita jopa itse hammaslääkärien antamana!- Olisinpa
TODELLA TYYTYVÄINEN, jos hammaslääkärini arvostaisi potilastaan, ja hänen hampaitaan/terveyttään todella niin paljon, että jopa varoittaisi sellaisista hoitajista, ja hoidoista, joidenka toteutuminen voisi vahingoittaa jopa hampaitasi/terveyttäsi!
Valitettavasti olen vain kuullut sitä mainontaa, kuinka hyvin hampaasi on hoidettu, myös kollega hoitanut, vaikka käytännössä mm. kivut ovat sietämättömät, eikä edes ulkopuolisetkaan, näitä niin hyvien hoitojen? jälkiä vilkaisseet, voi yhtyä näihin ylistäviin ns. asiantuntijan kertomuksiin!
Kerroppa hieman tarkemmin tästä huolestasi, näkemyksestäsi! - molemmin puolin
Olisinpa kirjoitti:
TODELLA TYYTYVÄINEN, jos hammaslääkärini arvostaisi potilastaan, ja hänen hampaitaan/terveyttään todella niin paljon, että jopa varoittaisi sellaisista hoitajista, ja hoidoista, joidenka toteutuminen voisi vahingoittaa jopa hampaitasi/terveyttäsi!
Valitettavasti olen vain kuullut sitä mainontaa, kuinka hyvin hampaasi on hoidettu, myös kollega hoitanut, vaikka käytännössä mm. kivut ovat sietämättömät, eikä edes ulkopuolisetkaan, näitä niin hyvien hoitojen? jälkiä vilkaisseet, voi yhtyä näihin ylistäviin ns. asiantuntijan kertomuksiin!
Kerroppa hieman tarkemmin tästä huolestasi, näkemyksestäsi!Tuli uusi näkökulma asiaan.
Olen ajatellut sen erittäin kielteisenä asiana, kun minua varoitettiin tietyistä hammaslääkäreistä yksityissektorilla, siis kollegan varoitus, tosin yksityispuolelta hänkin ja eri toimipaikan tottakai, kukapa sitä oman firman hammaslääkäreitä nyt morkkaisi.
Ajattelin, että varsinaista panettelua koko touhu, miksei muutkin osaa hommansa siinä missä toinen....mutta ei se niin taida ollakaan...Pitäisi siis olla todella kiitollinen näistä varoituksista!
- Valitse itse
Yksityisellä on sekä huonoja että hyviä hammaslääkäreitä. Osa on sellaisia, ettei ne pääse kunnalliselle puolelle, mutta yksityinen antaa mahdollisuuden näillekin ns. vähemmän päteville.
Kun menet tarkastukseen, ja hammaslääkäri ei miellytä sinua syystä tai toisesta, voit vaihtaa ilman sen kummenpaa selittelyä toiselle hammaslääkärille.
Toki se maksaa uuden tarkastusmaksun, vaan on se tympeätä kulkea epämiellyttävällä hammaslääkärillä vuodesta toiseen, kun maksaa hoidosta kalliisti.
Hammastarkastus on noin 48 e ja yleensä otetaan myös röntgenkuvatkin. Tarkastus hinnasta saat takaisin 15,05 e kelalta, röntgenkuvat ovat noin 20 euroo vähintään, jos joudut kuvattaan koko leuat eli ns. panoraamaröntgen se on sitten 80 euroo.
Saat varautua sellaiseen 80-120 euron eka käyntiin kuvineen. Kela ei noita kuvia jostain syystä noteeraa juuri ollenkaan, 30 euron kuvista saa takaisin n.3,70 e eli ei käytännössä mitään.
Jos sulla ei ole reikiä, tulee yleensä se hammaskiven poisto ja putsaus joka tapauksessa. Maksaa 100e/tunti. Yleensä menee puoli tuntia, hinta 50 e, taitaa olla minimisumma tuohon hommaan .- ent. pelkoinen
Itse valitsin aikanaan hammaslääkärin julkkisten suositusten mukaan, ajattelin että jos lääkärikammoinen H Lauri on tällä lääkärillä käynyt nukutushoidossa laittamassa täyskaluston laminaatteja, ei paikka voi olla huono, eikä ole ollut. Aivan 10 hyvää hoitoa kohdallani jo vuodesta 1998. En vaihda, enkä ole kiinnostunut pienistä hintaeroista. Hyvä hoito, täydellinen kivunlievitys, aina tarpeeksi pitkät ajat ja miellyttävä henkilökunta. Se on siinä. Vielä kun löytäisi yhtä hyvän gynekologin.
- saat mieleisen
Käy usemmalla lekurilla, niin löydät mieleisesi. Hammaslääkäreitäkin on monenlaisia, myös yksityisellä. Maksaa hiukan enemmän, mutta eipä tarvitse kitua huonolla lekurilla vuosia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
YLE Äänekosken kaupunginjohtaja saa ankaraa arvostelua
Kaupungin johtaja saa ankaraa kritiikkiä äkkiväärästä henkilöstöjohtamisestaan. Uusin häirintäilmoitus päivätty 15 kesä741349Euroopan lämpöennätys, 48,8, astetta, on mitattu Italian Sisiliassa
Joko hitaampikin ymmärtää. Se on aivan liikaa. Ilmastonmuutos on totta Euroopassakin.2401237Martina lähdössä Ibizalle
Eikä Eskokaan tiennyt matkasta. Nyt ollaan jännän äärellä.1511051Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava2531026- 51755
- 64714
Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa
Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em62707Miksi mies tuntee näin?
Eli olen mies ja ihastuin naiseen. Tykkään hänestä ja koskaan hän ei ole ollut minulle ilkeä. Silti ajoittain tunnen kui39678Se nainen näyttää hyvältä vaikka painaisi 150kg
parempi vaan jos on vähän muhkeammassa kunnossa 🤤44641- 30597