Kysymys CV :stä.

Työnhakija.

Olen ollut pitkään saman työnantajan palveluksessa, ja nyt olen hakenut useampaankin saman alan työpaikaan. En ole vielä irtisanoutunut, ennen kuin saan tiedon uudesta työstä, joten minulla ei siis ole todistusta nykyiseltä työnantajaltani. Työpaikkailmoituksissa pyydetään yleensä CV :tä ( curriculum vitae ). Tuo käytäntö tuli vasta 90 -luvulla, joten en tarkkaan ottaen tiedä, mikä on CV ja miten se oikeaoppisesti laaditaan. Onko se kertomus aiemmasta työhistoriasta? Miten sellaiseen suhtaudutaan, jos olen hukannut vanhat työtodistukseni eikä nykyisestäkään työstä ole sellaista?

16

2426

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • virpi74

      Hei, CV on yhtä kuin ansioluettelo, jossa kerrot koulutus- ja työhistoriastasi. Kannattaa mainita myös kaikki luottamustoimet ym. Yleensä, kun haet työpaikkaa, työnantaja haluaa nähdä lyhyenä yksinkertaisena luettelona nuo tiedot, ja jos sinut pyydetään työpaikkahaastatteluun, niin sitten vasta ne todistukset sun muut paperit.

      Eli huomaa... CV = luettelo, ei kertomus.
      Löydät laatimisohjeita CV:lle monista eri työnhakuportaaleista esim. www.uranusfin.comissa voit jättää sähköisen cv:n työnantajien tutkittavaksi.

      Huono homma, jos olet kadottanut työtodistukset! Työnantaja on velvollinen antamaan työtodistuksia 10 vuotta työsuhteen päättymisen jälkeen, mutta ei enää myöhemmin. Näin ollen jos olet kadottanut työtodistukset yli 10 vuotta sitten tehdyistä töistä, sinulla ei ole mitään mahdollisuutta saada niitä takaisin eikä kannata varmaankaan edes mainita erityisesti noita työpaikkoja hakemuksessasi. Työnantaja voi luulla, että valehtelet, kun väität toimineesi esim. konsulttina K-supermarket Möttösellä v. -85-90 eikä sinulla ole todistuksia siitä.

      • Työnhakija.

        Tuollaisen luettelon olen hakemuksiin laatinutkin, sillä arvelin jostain sellaisesta olevan kysymyksen. Olen myös päätellyt, että hakemastani paikasta soitetaan edellisiin paikkoihin ja tarkistetaan tiedot. Olen kuullut, että se on yleinen käytäntö, joten todistusten puuttuminen ei liene ongelma? Mahtaako muuten antaa huonon kuvan, jos laadin hakemuksen käsin kirjepaperille? Minun käytössäni kun ei ole kuin tämä firman tietokone, jota en voi hakemusten laatimiseen käyttää. Meillä kun tarkistetaan työntekijöiden koneenkäyttö sekä Windowsin että netin sähköpostin osalta päivittäin, ja jos esiintyy väärinkäytöksiä, käyttöoikeudet poistetaan. Onneksi eivät ehdi lukea kaikkia nettikirjoituksia, muuten tämäkin teksti olisi rangaistavien listalla, meillä kun ei saa nettiin kirjoittaa firmasta mitään.


      • Frank
        Työnhakija. kirjoitti:

        Tuollaisen luettelon olen hakemuksiin laatinutkin, sillä arvelin jostain sellaisesta olevan kysymyksen. Olen myös päätellyt, että hakemastani paikasta soitetaan edellisiin paikkoihin ja tarkistetaan tiedot. Olen kuullut, että se on yleinen käytäntö, joten todistusten puuttuminen ei liene ongelma? Mahtaako muuten antaa huonon kuvan, jos laadin hakemuksen käsin kirjepaperille? Minun käytössäni kun ei ole kuin tämä firman tietokone, jota en voi hakemusten laatimiseen käyttää. Meillä kun tarkistetaan työntekijöiden koneenkäyttö sekä Windowsin että netin sähköpostin osalta päivittäin, ja jos esiintyy väärinkäytöksiä, käyttöoikeudet poistetaan. Onneksi eivät ehdi lukea kaikkia nettikirjoituksia, muuten tämäkin teksti olisi rangaistavien listalla, meillä kun ei saa nettiin kirjoittaa firmasta mitään.

        Sen verran noita työhakemuksia on joutunut lueskelemaan, että se käsinkirjoitettu ei kyllä välttämättä anna mitään hyvää kuvaa.

        Tosin toki siististi ja tyyllikkäästi käsinkirjoitettu voi hakata monta onnetonta koneella sävellettyä yritelmää. Käsin kirjoitettu voi jopa herättää huomiota, mutta sitten sinulla on kyllä syytä olla erittäin hyvä käsiala, että sitä viitsii lukea.

        Tuo vanhoihin työpaikkoihin soittelu ei ehkä ole ihan niin yleistä kun kuvitellaan.

        Ihan mielenkiinnosta, pystykö vihjaamaan missä oiken olet töissä, kun koneen käyttö on noin hysteerisesti valvottua?
        En myöskään ihan oivaltanut miten ei hakemusta voisi silti koneella tehdä? Siis jos pystyt surffaamaan näille sivuille ja siitä ei jää jälkeä josta pelkäisit sinua jäljitettävän, mutta työhakemuksen kirjoittamisesta jää?


      • "käsin kirjoitettu"
        Työnhakija. kirjoitti:

        Tuollaisen luettelon olen hakemuksiin laatinutkin, sillä arvelin jostain sellaisesta olevan kysymyksen. Olen myös päätellyt, että hakemastani paikasta soitetaan edellisiin paikkoihin ja tarkistetaan tiedot. Olen kuullut, että se on yleinen käytäntö, joten todistusten puuttuminen ei liene ongelma? Mahtaako muuten antaa huonon kuvan, jos laadin hakemuksen käsin kirjepaperille? Minun käytössäni kun ei ole kuin tämä firman tietokone, jota en voi hakemusten laatimiseen käyttää. Meillä kun tarkistetaan työntekijöiden koneenkäyttö sekä Windowsin että netin sähköpostin osalta päivittäin, ja jos esiintyy väärinkäytöksiä, käyttöoikeudet poistetaan. Onneksi eivät ehdi lukea kaikkia nettikirjoituksia, muuten tämäkin teksti olisi rangaistavien listalla, meillä kun ei saa nettiin kirjoittaa firmasta mitään.

        Hei !

        Älä kirjoita hakemustasi ja CV:tä käsin. Sillä todennäköisesti työantaja ei edes viitsi vaivautua lukemaan käsinkirjoitettua CV.tä.
        Olisi parasta,että menet jonkun ystävän luokse tai kirjastoon ja kirjoitat hakemuksen tietokoneella ja tulostat tulostimella.
        CV.n tulee alkaa aina viimeisimmistä tapahtumista, ja päättyä vanhempiin työpaikkoihin. Tee CV. huolella ja on hyvä jos liität itsestäsi valokuvan mukaan, silloin olet persoona, etkä vain yksi hakemuspaperi muiden mukana. CV:hen hyvä myös kirjoittaa harrastukset ja osoittaa olevansa aktiivinen henkilö. Riippuu työantajasta, kuka soittaa vanhalle työnantajalle, jos olet ollut jo kymmenen vuotta nykyisen työantajan palveluksessa en usko, että he ottavat yhteyttä.
        Minulta ei ole kysytty työtodistuksia, kun olen hakenut uusia työpaikkoja, mutta sekin taas riippuu työantajasta.

        Hakemus on taas laadittava siten, että poikkeat muista hakijoista. On hyvä liittää muutama lause, joissa piilokehuu itseään, tämä herättää luottamusta, älä kuitenkaan ammu yli, sillä se taas voi herättää negatiivisia tuntemuksia.
        Muista, että sinun on myytävä itsesi työnatajalle.
        pidä pokka
        paljon onnea


      • hmmmmm....
        Työnhakija. kirjoitti:

        Tuollaisen luettelon olen hakemuksiin laatinutkin, sillä arvelin jostain sellaisesta olevan kysymyksen. Olen myös päätellyt, että hakemastani paikasta soitetaan edellisiin paikkoihin ja tarkistetaan tiedot. Olen kuullut, että se on yleinen käytäntö, joten todistusten puuttuminen ei liene ongelma? Mahtaako muuten antaa huonon kuvan, jos laadin hakemuksen käsin kirjepaperille? Minun käytössäni kun ei ole kuin tämä firman tietokone, jota en voi hakemusten laatimiseen käyttää. Meillä kun tarkistetaan työntekijöiden koneenkäyttö sekä Windowsin että netin sähköpostin osalta päivittäin, ja jos esiintyy väärinkäytöksiä, käyttöoikeudet poistetaan. Onneksi eivät ehdi lukea kaikkia nettikirjoituksia, muuten tämäkin teksti olisi rangaistavien listalla, meillä kun ei saa nettiin kirjoittaa firmasta mitään.

        Eli ei kannata kirjottaa käsin. Hakemukset laaditan jonkun ihme standardin mukaan jossa on sisennykset väliötsikot ym. Tarkoituksena että työnantaja saa hakemuksesta nopeasti selville sen mitä tarvitsee. Työhönottajan silmät on kouliintunut satoja hakemuksia lukeneena ja uskoisin ettei viitsi alkaa lukemaan käsinkirjoitettuja hakemuksia. (näin ainakin meillä).

        Ihan btw olen kuullut jostain että CV = elämän tie joka tarkoittaisi kertomusta... ja ansioluettelo olisi se varsinainen luettelo. tiedä siitä sitten. Joissain työpaikkailmotuksissa pyydetään lähettämään ansioluettelo JA CV ja toisissa ansioluettelo TAI CV..

        vaikee sanoo..
        pärjäilehän.


      • Työnhakija.
        Frank kirjoitti:

        Sen verran noita työhakemuksia on joutunut lueskelemaan, että se käsinkirjoitettu ei kyllä välttämättä anna mitään hyvää kuvaa.

        Tosin toki siististi ja tyyllikkäästi käsinkirjoitettu voi hakata monta onnetonta koneella sävellettyä yritelmää. Käsin kirjoitettu voi jopa herättää huomiota, mutta sitten sinulla on kyllä syytä olla erittäin hyvä käsiala, että sitä viitsii lukea.

        Tuo vanhoihin työpaikkoihin soittelu ei ehkä ole ihan niin yleistä kun kuvitellaan.

        Ihan mielenkiinnosta, pystykö vihjaamaan missä oiken olet töissä, kun koneen käyttö on noin hysteerisesti valvottua?
        En myöskään ihan oivaltanut miten ei hakemusta voisi silti koneella tehdä? Siis jos pystyt surffaamaan näille sivuille ja siitä ei jää jälkeä josta pelkäisit sinua jäljitettävän, mutta työhakemuksen kirjoittamisesta jää?

        Jälki jää nettikäynneistä yhtiömme tietoturvallisuutta valvovan yksikön proxylle. Kyseisessä yksikössä työskentelee yli sata työntekijää tietoturvallisuuden parissa, joten mikään pikkufirma ei ole kyseessä. Meillä valvotaan todella tarkasti työntekijöiden koneenkäyttöä, ja vaikka Windowsilla tehdystä hakemuksesta ei jälkeä jäisikään, en ota riskejä. Työkaverit ovat saaneet varoituksia ja puhutteluja, joissa esimies on kertonut tarkasti tyyppien koneenkäyttöhistorian. Myös sähköpostin tarpeettomasta käytöstä on annettu huomautuksia. Yhtiömme on suuri kaupan alan keskusliike.


      • Frank
        Työnhakija. kirjoitti:

        Jälki jää nettikäynneistä yhtiömme tietoturvallisuutta valvovan yksikön proxylle. Kyseisessä yksikössä työskentelee yli sata työntekijää tietoturvallisuuden parissa, joten mikään pikkufirma ei ole kyseessä. Meillä valvotaan todella tarkasti työntekijöiden koneenkäyttöä, ja vaikka Windowsilla tehdystä hakemuksesta ei jälkeä jäisikään, en ota riskejä. Työkaverit ovat saaneet varoituksia ja puhutteluja, joissa esimies on kertonut tarkasti tyyppien koneenkäyttöhistorian. Myös sähköpostin tarpeettomasta käytöstä on annettu huomautuksia. Yhtiömme on suuri kaupan alan keskusliike.

        no huh huh,
        melkoista meininkiä, joten eipä ihme että kaipailet muihin maisemiin.

        Vaikka kai tuo sitten saattaa olla yleisempääkin, kun ymmärrän. Meillä ei onneksi tuon luokan kontrollia harrasteta vaikka muuten tietysti pyritään seuraamaan, että työt tulee tehtyä...


      • .....
        Työnhakija. kirjoitti:

        Tuollaisen luettelon olen hakemuksiin laatinutkin, sillä arvelin jostain sellaisesta olevan kysymyksen. Olen myös päätellyt, että hakemastani paikasta soitetaan edellisiin paikkoihin ja tarkistetaan tiedot. Olen kuullut, että se on yleinen käytäntö, joten todistusten puuttuminen ei liene ongelma? Mahtaako muuten antaa huonon kuvan, jos laadin hakemuksen käsin kirjepaperille? Minun käytössäni kun ei ole kuin tämä firman tietokone, jota en voi hakemusten laatimiseen käyttää. Meillä kun tarkistetaan työntekijöiden koneenkäyttö sekä Windowsin että netin sähköpostin osalta päivittäin, ja jos esiintyy väärinkäytöksiä, käyttöoikeudet poistetaan. Onneksi eivät ehdi lukea kaikkia nettikirjoituksia, muuten tämäkin teksti olisi rangaistavien listalla, meillä kun ei saa nettiin kirjoittaa firmasta mitään.

        Itselläni nuo työhakemukset ja CV:t hoituivat menestyksekkäästi työtorilla, joka on myöhempään auki kuin työvoimatoimisto. Jos paikka on kovin ruuhkainen, sinne voi varata etukäteen ajan.


      • Työnhakija.
        Frank kirjoitti:

        no huh huh,
        melkoista meininkiä, joten eipä ihme että kaipailet muihin maisemiin.

        Vaikka kai tuo sitten saattaa olla yleisempääkin, kun ymmärrän. Meillä ei onneksi tuon luokan kontrollia harrasteta vaikka muuten tietysti pyritään seuraamaan, että työt tulee tehtyä...

        Ei siis kannata ihmetellä, miksi K -kauppiaat vihaavat työnantajaansa.


      • kati
        Työnhakija. kirjoitti:

        Ei siis kannata ihmetellä, miksi K -kauppiaat vihaavat työnantajaansa.

        käy tekemässä hakemus vaikka paikkakuntasi kirjastossa niin saat sen sähköisessä muodossa eteenpäin.ei meidän tietoyhteiskunnassa lähetetä enää hakemuksia käsinkirjoitettuna =)


      • Anonyymi

        Työnantajaa kiinnostaa mitä olet viimeksi tehnyt.
        Yli vuoden työttömyys todistaa sinut vässykäksi.


    • työtön

      Kirjoita työpaikan koneella, printtaa (voi kirjoittaakin) esim. kirjastossa tai työvoimatoimistossa tai jos joku tuttu viitsisi jelppiä..? Joka työpaikkaan omat hakupaperit - tai paperi, ei niitä isoa nippua kukaan lue eli ei mitään todistuksia mukaan. Älä kirjoita käsin.
      Lappujen tarkoitus on päästä haastatteluun.
      Selkeä, johdonmukainen, ei huumoria mukaan - kun ei tiedä kuka sitä lukee. Jos on puh.no soita ja tee jokin fiksunoloinen kysymys, sitten lähetä cv niin muistavat, jos sama henkilö niitä lukee, kuten usein on. Tälläistä yhteläistä pötkelöä älä kirjoita.

      Vaan jäsentele teksti helppolukuiseksi.
      Fontti esimerkiksi 11 kokoa, jokin yleinen, selkeälukuinen fontti. Printtaa kunnollisella printterillä, älä 80-luvun matriisikirjoittimella vaan nykyiset kai kaikki tekee ok jälkeä. Katso ettei tule kirjoitusvirheitä: esim. ennen ja sanaa ei pilkkua. 90-luvulla. Kysymysmerkkiä ennen väli.
      Saattavat hyvinkin kiinnittää lukijan huomion jos lukija ne huomaa - mikä ei toki ole mitenkään sanottu.
      Kerro lyhyesti mitä teit firmassa, kuinka toit arvonlisää eli ei 'öhkölammin sammakkokasvattamo oy' vaan 'hoidin menestyksekkäästi ja iloisesti öhkölammin sammakkokasvattamon moninaisia toimistotehtäviä kunnes lähdin etsimään uusia haasteita suuremmasta kaupungista' - keskity lähiaikojen töihin, älä 10 vuoden takaisiin jolleivat juuri ne oli niitä töitä joita tekisit uudessa firmassa 'viihdyin erinomaisesti kukkakauppa ruusussa mutta valitettavasti työ oli vain äitiysloman sijaisuus eikä siellä ollut useammalle töitä joten lähdin..'

      • Jorma

        Sinun tuskin kannattaa jaella täällä oikeinkirjoitusohjeita - eivät nimittäin näytä olevan oikein hallussa. Ja kysymysmerkin eteen ei todellakaan tule välilyöntiä. Oikeinkirjoitukseen kannattaa kyllä kiinnittää huomiota työnhakudokumentteja kirjoitettaessa.


      • työtön
        Jorma kirjoitti:

        Sinun tuskin kannattaa jaella täällä oikeinkirjoitusohjeita - eivät nimittäin näytä olevan oikein hallussa. Ja kysymysmerkin eteen ei todellakaan tule välilyöntiä. Oikeinkirjoitukseen kannattaa kyllä kiinnittää huomiota työnhakudokumentteja kirjoitettaessa.

        Eivät, toisaalta ei ole myöskään..


    • tappi

      CV on luettelo historiastasi, eli siinä kannattaa mainita opinnot ja työpaikat, joista on etua työtä hakiessasi. Aika harva työnantaja on kiinnostunut näkemään työtodistuksia.

    • kati

      oikotiessä on tosi hyvä valmis pohja CV:lle,se neuvoo samalla mitä kaikkea siihen tarvitaan!Ja sen voi lähettää suoraan sähköpostilla työnantajalle!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      332
      2858
    2. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      105
      2140
    3. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      120
      1620
    4. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      73
      1154
    5. Hetkeäänkään miettimättä ottaisin sinut

      Mutta mitä mieltä miehesi siitä olisi?
      Ikävä
      71
      1032
    6. Olisi kiva tietää miksi pidät minusta?

      Miehelle kysymys :)
      Ikävä
      61
      993
    7. Voi nainen...

      Kun luovutit meistä liian aikaisin, just kun aloin oppimaan sinua. Jos oisin alussa jo lukenut aiheesta oisin voinut toi
      Ikävä
      41
      950
    8. Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa

      Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.
      Maailman menoa
      148
      924
    9. Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle

      Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj
      Maailman menoa
      290
      842
    10. Naiselle kysymys

      Mitä oikein näet minussa?
      Ikävä
      40
      754
    Aihe