Mitä viikunpuun vertaus tarkoittaa?

Ulalla

"Ottakaa oppia vertauskuvasta, jonka viikunapuu tarjoaa: kun sen oksa virkoaa ja alkaa tulla lehteen, te tiedätte, että kesä on lähellä."


Voisitteko ystävällisesti kertoa mitä tuo tarkoittaa?

Onko se niin yksinkertainen vertaus, että sillä tarkoitetaan kirjailmellisesti sitä mitä siinä lukee?
Siis, että yhtä varmasti kun puut puhkeavat lehteen niin kesä on lähellä.
Ja sitten ne Jeesuksen tulemuksen merkit ovat ne, josta me yhtä varmasti tiedämme, että Jumalan valtakunta on lähellä, kuin sen, että kesä on jo lähellä kun viikunapuu puhkeaa lehteen?


Vai, tarkoitetaanko viikunapuulla Israelia ja vertauksella Israelin itsenäistymistä?

Vai onko se kenties jotakin muuta?

35

2572

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kopuli

      >> Jeesuksen tulemuksen merkit ovat ne, josta me yhtä varmasti tiedämme, että Jumalan valtakunta on lähellä, kuin sen, että kesä on jo lähellä kun viikunapuu puhkeaa lehteen? >>

      mutta saatan olla väärässäkin...

    • SleeplessNight

      "32. Mutta oppikaa viikunapuusta vertaus: kun sen oksa jo on tuore ja lehdet puhkeavat, niin te tiedätte, että kesä on lähellä.
      33. Samoin te myös, kun näette tämän kaiken, tietäkää, että se on lähellä, oven edessä.
      34. Totisesti minä sanon teille: tämä sukupolvi ei katoa, ennenkuin kaikki nämä tapahtuvat." (Matt 24:32-34)

      Minulle on ainakin kerrottu, että viikunapuu merkitsee Israelia, ja kun se 1948 itsenäistyi, niin tuohon viittaa tuo "lehdet puhkeavat" ja "kesä on lähellä".
      Ja jos ajatellaan, että yhden sukupolven ikä on vaikka n. 100 vuotta, niin viimeistään n. vuonna 2048 olisi Jeesuksen toinen tuleminen?
      Kannattaa lukea tuo Matteuksen evankeliumin 24. luku kokonaan, niin saa vähän paremman käsityksen.

      • Ulalla

        Asia voi kuitenkin olla paljon yksinkertaisempi, niinkuin tuo minun toinen vaihtoehto näytti.

        Itsekin ole ollut siinä luulossa mitä sinä sanoit, mutta lueppas ristin voiton uusimmasta lehdestä juttu viikunapuusta.

        "34. Totisesti minä sanon teille: tämä sukupolvi ei katoa, ennenkuin kaikki nämä tapahtuvat." (Matt 24:32-34) "

        Niin, ennenkuin nämä kaikki lopun ajan merkit tapahtuvat. Jumalan valtakunnan tulo on yhtä varma asia kuin se, että kun viikunapuun tai minkä tahansa puun lehdet puhkeavat kukkaan, niin kesä on jo lähellä.
        Se on varma merkki kesän tulosta, mutta se, että valtakunta nousee valtakuntaa vastaan, joka puolella on nälänhätää ja maanjäristyksiä, on taas varma mekki Jumalan valtakunnan olevan aivan ovella, yhtä varma kuin se, että kesä tulee kun puut puhkeavat lehteen...


      • SleeplessNight
        Ulalla kirjoitti:

        Asia voi kuitenkin olla paljon yksinkertaisempi, niinkuin tuo minun toinen vaihtoehto näytti.

        Itsekin ole ollut siinä luulossa mitä sinä sanoit, mutta lueppas ristin voiton uusimmasta lehdestä juttu viikunapuusta.

        "34. Totisesti minä sanon teille: tämä sukupolvi ei katoa, ennenkuin kaikki nämä tapahtuvat." (Matt 24:32-34) "

        Niin, ennenkuin nämä kaikki lopun ajan merkit tapahtuvat. Jumalan valtakunnan tulo on yhtä varma asia kuin se, että kun viikunapuun tai minkä tahansa puun lehdet puhkeavat kukkaan, niin kesä on jo lähellä.
        Se on varma merkki kesän tulosta, mutta se, että valtakunta nousee valtakuntaa vastaan, joka puolella on nälänhätää ja maanjäristyksiä, on taas varma mekki Jumalan valtakunnan olevan aivan ovella, yhtä varma kuin se, että kesä tulee kun puut puhkeavat lehteen...

        Yksi lause minua on jäänyt kiinnostamaan tuossa Matt 24:ssa, nimittäin tämä: "Missä raato on, sinne kotkat kokoontuvat".
        Onko jollakin viisauden sanoja edellä olevasta lauseesta?


      • Raamatussa ei kertaakaan Israelia kuvata viikunapuuksi, joten hieman ontuu tuo selitys.


      • omalehmä

        >>Ja jos ajatellaan, että yhden sukupolven ikä on vaikka n. 100 vuotta, niin viimeistään n. vuonna 2048 olisi Jeesuksen toinen tuleminen?>>

        Sukupolven ikä meillä Suomessa on tätä nykyä 30-31 vuotta.


      • ehkä.jotain
        SleeplessNight kirjoitti:

        Yksi lause minua on jäänyt kiinnostamaan tuossa Matt 24:ssa, nimittäin tämä: "Missä raato on, sinne kotkat kokoontuvat".
        Onko jollakin viisauden sanoja edellä olevasta lauseesta?

        Olen itse miettinyt samaa kohtaa monesti. Joku hyvä opetus siitä oli, mutta en kerta kaikkiaan muista miten se oli selitetty.
        No palataan asiaan, jos jossain välissä saan kaivettua ylös jostain.

        Sama kohta voi tietenkin avautua monella tavalla, sillä raamattu on niin monikerroksinen.
        Tietenkään se ei voi olla ristiriidassa itsensä kanssa, mutta sama asia voi näyttäytyä eri tavalla eri kantilta katsottuna.

        Sama kohta arameassa menee näin:
        Missä ruumis on, siellä kotkat kokoontuvat.

        Itse ajattelen, että Jeshua puhuu tässä itsestään, eli missä Hän on, sinne kotkat (uskovat) kokoontuvat.

        Ja mitä kotkista sanotaan on aika mielenkiintoista:
        5. Moos. 32:11 Niinkuin kotka kiihoittaa pesuettaan lentoon ja liitelee poikastensa suojana, niin hän levitti siipensä, otti hänet ja kantoi häntä sulillansa.

        Ps. 103:5 joka sinun halajamisesi tyydyttää hyvyydellään, niin että sinun nuoruutesi uudistuu kuin kotkan.

        Jes. 40:31 mutta ne, jotka Herraa odottavat, saavat uuden voiman, he kohottavat siipensä kuin kotkat. He juoksevat eivätkä näänny, he vaeltavat eivätkä väsy.

        Tietenkin kohta puhuu myös Israelista, ja liittyy tietenkin näihinkin kohtiin, koska lopun ajoista on kyse:
        Ilm. 8:13 Ja minä näin, ja minä kuulin kotkan, joka lensi keskitaivaalla, sanovan suurella äänellä: "Voi, voi, voi maan päällä asuvaisia niiden jäljellä olevain pasunain äänten tähden, joihin kolmen enkelin vielä on määrä puhaltaa!"

        Ilm. 12:14 Mutta vaimolle annettiin sen suuren kotkan kaksi siipeä hänen lentääksensä erämaahan sille paikalleen, jossa häntä elätetään aika ja kaksi aikaa ja puoli aikaa poissa käärmeen näkyvistä.


      • pijo
        Kristitty.net kirjoitti:

        Raamatussa ei kertaakaan Israelia kuvata viikunapuuksi, joten hieman ontuu tuo selitys.

        Voi sinua sokea, Jeesus puhuu tosi paljon Viikunapuusta Israelin vertauskuvana.


      • pijo kirjoitti:

        Voi sinua sokea, Jeesus puhuu tosi paljon Viikunapuusta Israelin vertauskuvana.

        Anna tulla luku ja jae, missä kohtaa Raamattua Jeesus puhuu Israelista viikunapuuna. Sellaista kohtaa ei ole.


      • capiche
        Ulalla kirjoitti:

        Asia voi kuitenkin olla paljon yksinkertaisempi, niinkuin tuo minun toinen vaihtoehto näytti.

        Itsekin ole ollut siinä luulossa mitä sinä sanoit, mutta lueppas ristin voiton uusimmasta lehdestä juttu viikunapuusta.

        "34. Totisesti minä sanon teille: tämä sukupolvi ei katoa, ennenkuin kaikki nämä tapahtuvat." (Matt 24:32-34) "

        Niin, ennenkuin nämä kaikki lopun ajan merkit tapahtuvat. Jumalan valtakunnan tulo on yhtä varma asia kuin se, että kun viikunapuun tai minkä tahansa puun lehdet puhkeavat kukkaan, niin kesä on jo lähellä.
        Se on varma merkki kesän tulosta, mutta se, että valtakunta nousee valtakuntaa vastaan, joka puolella on nälänhätää ja maanjäristyksiä, on taas varma mekki Jumalan valtakunnan olevan aivan ovella, yhtä varma kuin se, että kesä tulee kun puut puhkeavat lehteen...

        Aivan oikein. Jeesus kehottaa viikunapuuvertauksellaan tarkkailemaan ajan merkkejä ja ne löytyvät Matteuksen 24 luvusta. Ajan merkit ovat tietenkin havaittavissa koko maailmassa ei vain Israelissa. Loppuhan olisi tullut jo vuonna 1948, jos kyse olisi vain Israelin valtion uudelleen perustamisesta.


    • muilla

      ole mielipiteitä asiasta? Haluaisin todella tietää.

      T. Ulalla

      • Anonyymi

        Pyhän Hengen vuodattamista seurakuntaan helluntaina v.30.


    • RitariOlevainen

      pääpiirteittäin tuo Jeesuksen ennustus setvittykin.
      Ensisijaisesti Hän puhui israelilaisille,heidän tulevista kohtakoistaan,Israel on edelleen tuo viinipuu,joka tulee olemaan "korppikotkien" raadeltavana." Sitä siis jeesus tarkoitti sanoessaa,"Missä raato on,sinne korppikotkat kokoontuvat."
      Israel on juuri tuo "raato",aikojen täyttyessä antikristuksen joukot hyökkää israeliin,juuri vähää ennen Jeesuksen tuloa kansalleen Israelille,on siis eri tuleminen,kuin se,kun Hän noutaa seurakuntansa maanpäältä,joka on tapahtunut ennen tätä antikristuksen aikaa.
      Tässä näin lyhykäisesti.

      • Israel on viinipuu, mutta tuossa Jeesuksen vertauksessa puhutaan viikunapuusta. Viikunapuu ei kertaakaan Raamatussa kuvaa Israelia.


      • capiche
        Kristitty.net kirjoitti:

        Israel on viinipuu, mutta tuossa Jeesuksen vertauksessa puhutaan viikunapuusta. Viikunapuu ei kertaakaan Raamatussa kuvaa Israelia.

        Totta. Nämä asiat on helppo sekoittaa. Lopun ajan merkit koskevat koko maailmaa, joskin Israelilla on niissä tietenkin oma osuutensa.


      • Kristitty.net kirjoitti:

        Israel on viinipuu, mutta tuossa Jeesuksen vertauksessa puhutaan viikunapuusta. Viikunapuu ei kertaakaan Raamatussa kuvaa Israelia.

        Ei tarkoitakkaan Israelia, Sillä ei ole mitään yhteyttä nykyiseen Israelin valtioon.
        Se tarkoittaa ihan muuta.


    • korvasyyhyää

      RitariOlevainen on haalinut korvasyyhynsä opetuksen että helluntailaisten ylöstempaus on ennen antikristuksen ilmestymistä.
      Mitenkä antikristus voisi huijata olevansa Jeesus jos Jeesus on jo tullut ja sanassa sanotaan että kaikki tietävät kuka tuli noutamaan omiaan.
      Monissa kohdin raamattua todistetaan kuinka Jeesus tulee ja tulemuksessaan surmaa laittoman.

      Katso linkki. Mitä Jeesus opettaa tulemuksestaan raamatussa.

      https://www.youtube.com/watch?v=Wcv5tPZdn9k

      https://www.youtube.com/watch?v=Q7qtdrq07m0

      • vastakohdat

        "Mitenkä antikristus voisi huijata olevansa Jeesus jos Jeesus on jo tullut ja sanassa sanotaan että kaikki tietävät kuka tuli noutamaan omiaan.
        Monissa kohdin raamattua todistetaan kuinka Jeesus tulee ja tulemuksessaan surmaa laittoman."
        Tuo laiton on muslimien odottama jeesus


      • ehkä.jotain

        En muista sanotaanko jossain, että ihmiset luulevat että Ihmisen Poika on tullut?
        Raamattu puhuu oikeastaan vain siitä, että joku ilmoittaa olevansa kristus, ja kristus tarkottaa voideltua.
        Eikö näitä "voideltuja" puhujia yms ole tälläkin hetkellä, jotka johdattavat kultapölyineen ja hampaineen ihmisiä harhaan?
        Jeesus itse sanoo Matt. 24:5 Sillä monet tulevat minun nimessäni, ja sanovat, että ”minä olen voideltu”, ja pettävät monia. (aramea)

        Antikristuksia on ollut jo Jeesuksen aikana ja niitä tulee olemaan loppuun saakka.

        1. Joh. 2:18 Lapsukaiset, nyt on viimeinen aika. Ja niinkuin te olette kuulleet, että antikristus tulee, niin onkin nyt monta antikristusta ilmaantunut; siitä me tiedämme, että nyt on viimeinen aika.

        1. Joh. 2:22 Kuka on valhettelija, ellei se, joka kieltää sen, että Jeesus on Kristus? Hän on antikristus, se, joka kieltää Isän ja Pojan.

        1. Joh. 4:3 ja yksikään henki, joka ei tunnusta Jeesusta, ei ole Jumalasta; se on antikristuksen henki, jonka olette kuulleet olevan tulossa, ja se on jo nyt maailmassa.

        2. Joh. 1:7 Sillä monta villitsijää on lähtenyt maailmaan, jotka eivät tunnusta Jeesusta Kristukseksi, joka oli lihaan tuleva; tämä tämmöinen on villitsijä ja antikristus.


    • evankeliuminaika

      2. Tess. 2:9

      tuo, jonka tulemus tapahtuu saatanan vaikutuksesta valheen kaikella voimalla ja tunnusteoilla ja ihmeillä
      2. Tess. 2:11

      Ja sentähden Jumala lähettää heille väkevän eksytyksen, niin että he uskovat valheen,

      Kun Jeesus on hakenut omansa pois, ei ole enää hetkeen totuuden kertojia, vaan kaikelle löytyy uskottava selitys, miksi niin paljon ihmisiä katoaa yhtäkkiä..

      Jeesuksen kertomuksessa Matt 24 tuo viikunapuu on todellakin vain puu ja Jeesus puhuu siitä, että lopun ajan tapahtumat todellakin tapahtuvat nopeasti sitten, kun ne alkavat tapahtua. Silloin ne, jotka noiden 144 000 israelilaisen evankelistan julistuksesta tulevat uskoon ja ne, jotka tulevat uskoon noiden kahden profeetan kautta, saavat lohtua, että pian kaikki on ohi ja Jeesus tulee pelastamaan oman kansansa Israelin jäännöksen ja uskovat, joita vielä ei ole tapettu antikristuksen vainoissa ja Jeesus perustaa 1000 vuotisen rauhan valtakunnan maan päälle.

      Noiden aikojen askelmerkit eivät ole vielä alkaneetkaan, joten me kaikki nukumme pois erilaisin tavoin.

    • Kirjakääröt

      Matt.34:32 Biblia (1776). Mutta oppikaat fikunapuusta vertaus: kun sen oksa on tuores ja lehdet puhkeavat, niin tiedätte suven läsnä olevan.

    • aikojenkulku

      Kun sinetit avataan, niin kaikki ne tapahtumat, joista Ilmestyskirja puhuu tapahtuvat nopeassa tempossa, sitä tarkoittaa tuo puu vertaus Matt 24.

      Nämä asiat eivät koske vielä meitä. Evankeliumin julistus on vielä pahasti kesken, kaikkeen maailmaan ei ole vielä viety evankeliumia.

      • ehkä.jotain

        Olet siis sitä mieltä, että emme missään muodossa elä viimeisiä aikoja?
        Olen eri mieltä, sillä jo luomakunnassa tapahtuu sellaisia asioita, jotka ovat merkki lopun ajoista.

        Mutta ennen kaikkea tuo kohta, ettei joka paikkaan ole viety evankeliumia olisi jotenkin jokinlainen ehto tai kynnyskysymys sille, että Jeesus voisi palata, niin ei pidä paikkaansa, ainakaan oman ymmärrykseni mukaan. Toki voin olla väärässäkin.

        Perustelen sen sillä, että tokihan Jeesus käski mennä ja levittää evankeliumia, ja käski tehdä opetuslapsia, käski parantaa sairaat yms.
        Onko sairaat parannettu? Ei ainakaan kovin laajalti, ehkäpä apostolien aikoina näitäkin ihmeitä tapahtui, mutta voiko joku väittää, että esim. Suomessa tänä päivänä tapahtuu näin.

        Ja eikö Herra sanonut, että Hänen seuraajansa tekevät suurempia ihmeitä kuin Hän itse?
        Sanoi, mutta tuskin suurempia voi tehdä kuin herättää kuolleista, ja kohdassahan oikeastaan tarkoitetaankin, että Hänen seuraajansa tekevät enemmän määrällisesti kuin Hän itse. Olihan Hänen maanpäällinen vaikutusaikansa kuitenkin 3 vuotta, ja onhan täällä uskovia jotka ovat olleet uskossa kymmeniä ja kymmeniä vuosia, mutta yksikään ei parane, saati sitten herää henkii.

        Eli onko vika Sanassa vai voimassa?

        Ja eikö Jeesus itse totea Matt. 10:23 Ja kun teitä vainotaan yhdessä kaupungissa, paetkaa toiseen; sillä totisesti minä sanon teille: te ette ehdi loppuun käydä Israelin kaupunkeja, ennenkuin Ihmisen Poika tulee.

        Jos ei ehditä käydä läpi edes Israelin kaupunkeja, niin tuskin ihan joka kolkkaa sitten maailmassakaan.
        Toki Herra sanoo, että on saarnattava kaikissa kansoissa, mutta onko joku kansa, missä ei vielä olisi evankeliumia saarnattu?
        Totta kai ihmisiä on, jotka eivät ole kuulleet evankeliumia, mutta ei ole maapallolla varmastikaan montaa kansaa, tai kansakuntaa, jossa ei ollenkaan olisi evankeliumia saarnattu.
        Onhan ihmisiä kuollutkin kuulematta evankeliumia, se on täysin varmaa.
        Mutta onko kokonaisia valtioita, missä Sanaa ei olisi saarnattu jossain päin vielä?

        Raamattu on maailman levinnein kirja, eikä ole olemassa montaakaan kieltä, millä ei olisi saatavilla ainakin uutta testamenttia omalla heimokielellä.

        Jeesus sanoo, että evankeliumi on saarnattava todistukseksi Hänestä kaikille kansoille.

        Entäs ne, jotka eivät ole ehtineet kuulla Hänestä, ja ovat jo kuolleet, eihän heitäkään ole evankeliumi silloin saavuttanut?

        Ja käskihän Jeesus evankeliumia saarnatessa mainita joka kerta eräästä naisesta, mutta tehdäänkö näin todella?
        Mark. 14:9 Totisesti minä sanon teille: missä ikinä kaikessa maailmassa evankeliumia saarnataan, siellä sekin, minkä tämä teki, on mainittava hänen muistoksensa."


    • 74.kerrosta

      Aloittajan esittämä vertaus on vapaissasuunnissa tulkittu Israelin valtion synnyksi. Israelin valtion synnystä tulee tänä vuonna kuluneeksi 70 vuotta, joka lukuna on yksi raamatullisista sukupolvimäärityksistä.

      Jeesuksen vertausten kohdalla ei koskaan kannattaisi esittää vain yhtä "varmaa tulkintaa", sillä judaismin, eli rabbiinisen juutalaisuuden mukaan itse Raamatun sana sisältää, olikos se peräti 74 eri kerrostumaa. Raamatun kerrostumat ovat kuitenkin opillisesti aina yhteneväiset toistensa kanssa.

      Raamatun sanan pintasilauksen fundamentalistinen tulkinta sisältää jo ajatuksena harhan ja tähän helluntailainen fundamentalismi jääkin, se ei näe pintaa syvemmälle.

      • capiche

        Olen pyörinyt ison osan elämästäni vapaissa suunnissa. Mutta kuulen ensimmäisen kerran, että tuo jae viittaisi muka Israelin valtion perustamiseen. Asia on varsin selvä, jos ei irrota jaetta asiayhteydestä. Ja vaivautuu vertaamaan mitä muut evankeliumit sanovat.

        Miten esim. allaoleva liittyy Israelin valtion perustamiseen???

        Matteus 24:
        "4 Varokaa, ettei kukaan johda teitä harhaan. 5 Monet tulevat esiintymään minun nimelläni. He sanovat: 'Minä olen Messias', ja eksyttävät monia. 6 Te kuulette taistelun ääniä ja sanomia sodista, mutta älkää antako sen pelästyttää itseänne. Niin täytyy käydä, mutta vielä ei loppu ole käsillä. 7 Kansa nousee kansaa vastaan ja valtakunta valtakuntaa vastaan, ja joka puolella on nälänhätää ja maanjäristyksiä. 8 Mutta kaikki tämä on vasta synnytystuskien alkua.

        9 "Silloin teidät pannaan ahtaalle, monia teistä surmataan ja kaikki kansat vihaavat teitä minun nimeni tähden. 10 Monet silloin luopuvat, he kavaltavat toisensa ja vihaavat toinen toistaan. 11 Monta väärää profeettaa ilmaantuu, ja he johtavat useita harhaan. 12 Ja kun laittomuus lisääntyy, monien rakkaus kylmenee. 13 Mutta joka kestää loppuun asti, pelastuu. 14 Tämä valtakunnan evankeliumi julistetaan kaikkialle maailmaan, kaikille kansoille todistukseksi, ja sitten tulee loppu.
        .......

        "32 Ottakaa oppia vertauskuvasta, jonka viikunapuu tarjoaa: kun sen oksa virkoaa ja alkaa tulla lehteen, te tiedätte, että kesä on lähellä. 33 Samalla tavoin te kaiken tämän nähdessänne tiedätte, että se aika on lähellä, aivan ovella.


      • AinoaItseKuultu
        capiche kirjoitti:

        Olen pyörinyt ison osan elämästäni vapaissa suunnissa. Mutta kuulen ensimmäisen kerran, että tuo jae viittaisi muka Israelin valtion perustamiseen. Asia on varsin selvä, jos ei irrota jaetta asiayhteydestä. Ja vaivautuu vertaamaan mitä muut evankeliumit sanovat.

        Miten esim. allaoleva liittyy Israelin valtion perustamiseen???

        Matteus 24:
        "4 Varokaa, ettei kukaan johda teitä harhaan. 5 Monet tulevat esiintymään minun nimelläni. He sanovat: 'Minä olen Messias', ja eksyttävät monia. 6 Te kuulette taistelun ääniä ja sanomia sodista, mutta älkää antako sen pelästyttää itseänne. Niin täytyy käydä, mutta vielä ei loppu ole käsillä. 7 Kansa nousee kansaa vastaan ja valtakunta valtakuntaa vastaan, ja joka puolella on nälänhätää ja maanjäristyksiä. 8 Mutta kaikki tämä on vasta synnytystuskien alkua.

        9 "Silloin teidät pannaan ahtaalle, monia teistä surmataan ja kaikki kansat vihaavat teitä minun nimeni tähden. 10 Monet silloin luopuvat, he kavaltavat toisensa ja vihaavat toinen toistaan. 11 Monta väärää profeettaa ilmaantuu, ja he johtavat useita harhaan. 12 Ja kun laittomuus lisääntyy, monien rakkaus kylmenee. 13 Mutta joka kestää loppuun asti, pelastuu. 14 Tämä valtakunnan evankeliumi julistetaan kaikkialle maailmaan, kaikille kansoille todistukseksi, ja sitten tulee loppu.
        .......

        "32 Ottakaa oppia vertauskuvasta, jonka viikunapuu tarjoaa: kun sen oksa virkoaa ja alkaa tulla lehteen, te tiedätte, että kesä on lähellä. 33 Samalla tavoin te kaiken tämän nähdessänne tiedätte, että se aika on lähellä, aivan ovella.

        Enpä osaa sanoa. Tuo "Israelin valtion synty" on ainoa selitys jonka itse yleensä koskaan olen kuullut. Viikunapuu kuulemma olisi israelilaisen kansan vertauskuva.

        Noissa raamatunjakeissa kerrotaan eri tapahtumasarjoista. Ensin on viikunapuu joka tulee lehteen ja "kesä on lähellä". Sitten tulee tuo vihonviimeinen, itse lopunaika, eli sodat, ym.

        En suinkaan väitä että nämä selitykset olisivat oikeita.
        .


      • hjamsa
        AinoaItseKuultu kirjoitti:

        Enpä osaa sanoa. Tuo "Israelin valtion synty" on ainoa selitys jonka itse yleensä koskaan olen kuullut. Viikunapuu kuulemma olisi israelilaisen kansan vertauskuva.

        Noissa raamatunjakeissa kerrotaan eri tapahtumasarjoista. Ensin on viikunapuu joka tulee lehteen ja "kesä on lähellä". Sitten tulee tuo vihonviimeinen, itse lopunaika, eli sodat, ym.

        En suinkaan väitä että nämä selitykset olisivat oikeita.
        .

        v.70 Temppelin ja Jerusalemin hävitys ovat Israelin lopun aikaa.


    • viikunapuunverso

      Ei se kyllä tarkoita yhtään mitään, ikävä tuottaa pettymys.

      Viikunapuun viini on makeata hunajaa,
      se kansan humalaan saa.
      Oi viikunapuun viini,
      missä sun vertauksesi piili.

    • jokavuosilehdelle

      joka vuosi se tulee, kesä ja viikunapuu kukkii kesäisin.

      • Jeesus tarkoittaa kyseistä kesän tuloa


    • Kirjakääröt

      Mark.11:21 Biblia (1776). Ja Pietari muisti, ja sanoi hänelle: Rabbi, katso, fikunapuu, jotas kirosit, on kuivettunut. Siis kirosiko Jeesus Israelin?

    • Kesän tulo vertauksessa vastaa Helluntaita, jolloin Pyhä Henki vuodatettiin 50. päivänä Jeesuksen ylösnousemisesta lukien. Luukas mainitsee, että kesä vertautuu Jumalan valtakuntaan. Jumalan valtakuntahan juuri on vanhurskautta, iloa ja rauhaa Pyhässä Hengessä.

    • Anonyymi

      Jeesus itse sanoi että se jolla on korvat niin se kuunelkoot. Mutta se jolla ei ole korvaa ei vertauksia ymmärrä. Siksi en tiedä onko Raamatun vastausta selittää Jeesuksen vertausta sille joka ei sitä ymmärrä, mutta vaikka Jeesus olisi sen kieltänyt niin selitän sen silti:

      Eli vertaus viikunapuusta on allegoria merkeille lopun ajoista ja ihmisen pojan paluusta samalla tavalla kuin viikunapuun silmut ovat merkki kesän paluusta. Kun Danielin kirjassa mainittu turmion iljetys seisoo armeijoineen temppelin edessä valmiina repimään sen alas kivi kiveltä, niin siitä tietää että lopun ajat ovat koittaneet ja jokaisen on aika paeta turvaan vuorille ja rukoilla että se ei tapahtuisi talvella. Sinä päivänä Ihmisen Poika olisi palaava kaikessa loistossaan ja kaikkien olisi parasta olla valmiina jotta se ei mene ohi niin kuin sulhanen morsiusneidoilta jotka nukkuivat pommiin ja missasivat mahdollisuuden.

      • Jeesuksen viittaama Danielin kirjan mainitsema iljetys Tiituksen toimittama Jerusalemin temppelin hävitys v. 70. Jeesukselta kysyttiin milloin asiat tapahtuvat, kun Jeesus oli ennustanut temppelin hävityksen.


    • Kirjaimellisesti, Pyhä Henki vuodatettiin Helluntaina, kun kesä tuli.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      67
      6749
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      28
      4380
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      272
      2793
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2090
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1653
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1447
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1151
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1127
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1124
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1081
    Aihe