8V ja 16V ero?

...

Mitä eroa käytännössä on 8 venttiilisellä ja 16 venttiilisellä moottorilla?

19

7485

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 8- ja 16 venttiilisiä käytt...

      16-venttiilinen keskieuroppalainen - remontti 380 tonnin ajomäärällä, hinta n. 1.700,-, kone pirteä,
      kulutus n. 8,5 l satasella. Nyt 8-venttiilinen peruskone , keskieurooppalainen, ajettu 586 tonnia, ei venttiili- eikä muutakaan koneremonttia, kulutus n.8,2 l satasella, vähän laiskempi, mutta riittää. Molemmat bensakoneita. Ja n. 100 heppaa tehoja kummassakin. Käyttö-/työkaluautossa ei venttiilien lukumäärällä ole suurta merkitystä nykyisillä nopeuksilla. Saattaapa jopa 16-v:n kone kerätä enemmän epäpuhtauksia tiivistyspintoihin joita on enemmän kuin kasilautasellisissa.

    • ..........

      8-venttilisessä on parempi alakierrosvääntö,16v on tehokkaampi ja taloudellisempi isommilla kierroksilla.

      Kokemuksesta voin sanoa että reippaassa moottoritieajossa 16v-kone vie huomattavasti vähemmän kuin 8v-kone,tosin 8v oli 1-pisteruisku ja 16v monipisteruiskulla.

    • Mie

      Venttiilien lukumäärällä saadaan tehtyä pientä hienosäätöä auton moottorin ominaisuuksiin, mutta käytännössä merkitys ei arkiajaossa ole suuri. Useammalla venttiilillä saadaan tarkemmin säädettyä palotapahtumaa, joten teoriassa teho kasvaa ja kulutus pienenee, mutta näihin seikkoihin vaikuttaa myös moni muu asia.

      A-auton 8-venttiilinen moottori voi olla sekä tehokkaampi että taloudellisempi kuin B-auton 16-venttiilinen. Venttiileiden lukumäärän lisäksi tehoa ja taloudellisuutta voidaan säädellä myös venttiilien kokoa ja aukioloaikaa säätelemällä, ja tässä ovat vasta venttiilien mahdollisuudet.

      Kun 80-luvulla moniventtiilitekniikka alkoi yleistyä, se oli aluksi melkeinpä pelkkä markkinointikikka. Tehoa piti tulla lissää, mutta tosiasiasa esim. tehokkaimmat 1,6-litraiset moottorit olivat BMW:n, Fiatin, Lancian ja Alfa Romeon 8-venttiiliset. Kun joku 16-venttiilinen Nissan 1,6 kehitti huikeat 80 hv, tarjoili Alfa Romeo saman kokoisesta 8-venttiilisestä Twin Camista 110 hv. Toki polttoineenkulutuskin oli suurempi, mutta ei tämä venttiileistä johtunut, vaan neljästä kaasuttimen kurkusta.

      Samoin esimerkiksi Fiatin 1,6-litrainen 8-venttiilinen TC tuotti lähes sata hevosvoimaa jo vuonna 1980. Toki Fiatkin käytti moniventtiilitekniikkaa jo tuolloin ralliautoissa, mutta katukäytössä hommalla ei katsottu olevan vastaavaa merkitystä.

      Ruiskutustekniikan kehittyessä moniventtiilisyydestä on pystytty enemmän ottamaan irti, mutta edelleenkin kyse on ainakin yhtä paljon mielikuvista kuin todellisesta hyödystä. Verrattaessa 8- ja 16-venttiilisiä koneita toisiinsa, on vielä syytä pysähtyä ottamaan selvää, onko moottoreissa muitakin eroja.

    • Tehokas moottori

      Nykyiset 16-venttiiliset neloskoneet, joissa on muuttuva imuventtiilien ajoitus, eroavat melkoisesti vanhasta 8-venttiilisestä samankokoisesta moottorista.
      Alavääntö on parempi ja se pysyy parempana läpi kierroslukualueen, sekä yläkierroksilla 16-venttiilinenhän on aina kiertänyt paremmin kuin 8-venttiilinen. Pakokaasupäästöt ovat pienemmät sekä kulutus. Nykyiset pitsikannet näillä uusilla avuilla päihittävät 8-venttiilisen kaikessa, ainoastaan remonttihinta on halvempi.
      Myöskin moottoria viritettäessä 16-venttiilisessä on potentiaalia enemmän..

    • Pocce

      16 venttiilinen ei itsessään tuo hyötyä, mutta venttiilien tuplaamisella saadaan kahdesta pienemmästä venttiilistä yhden suuremman tilalle suurempi venttiiliala ja parempi koneen hengittäminen. Samoin ne voidaan paremmin suunnata ja palotilasta saadaan pyöreämpi. Paras palotilahan olisi pallo mutta teknisesti mahdoton.

      Sama tehohyöty palotilan muotoilulla saadaan twin cam koneilla eli kahdella nokalla varustetussa moottorissa. Tällöin venttiilit voidaan viistottaa palotilaa nähden eikä ne ole rivissä kuten yhdellä nokalla varustetussa. Moni valmistaja käytti myös erilaisia ratkasuja keinuvivuilla jolloin viistotus saatiin myös yhdellä nokalla.

      Nyrkkisäännöllä voitaisiin sanoa että 16 venttiilinen kone antaa moottorin säätämiselle enemmän vaihtoehtoja. Niissä kyllä on taas enemmän kuluvaa osaa ja vaatii myös moottorilta tehoa pyörittää tätä koneistoa.

      • JJH no reg

        Millä tavoin kaksiventtiilisyys lisää palotilan pyöreäksitekomahdollisuutta ?

        Esim vanhat hemi-moottorit kuten jotkut jenkit ja Alfan klassinen twin-cam olivat palotiloiltaan oikeaoppisen pyöreät eikä mikään neliventtiiliratkaisu tuota sen parempaa palotilan muotoa.


      • Pocce
        JJH no reg kirjoitti:

        Millä tavoin kaksiventtiilisyys lisää palotilan pyöreäksitekomahdollisuutta ?

        Esim vanhat hemi-moottorit kuten jotkut jenkit ja Alfan klassinen twin-cam olivat palotiloiltaan oikeaoppisen pyöreät eikä mikään neliventtiiliratkaisu tuota sen parempaa palotilan muotoa.

        Siis lue se viestini nyt uudelleen ja harkiten. Juuri tuota selitin että se palotila voidaan saada pallomaisesti aikaiseksi muillakin tekniikoilla kuten keinuvivustoilla tai tuplanokilla. Juuri kuten väität....

        Neliventtiilitekniikalla saadaan pienemmät venttiilit joten ne on helpompi sijoittaa pallomaiseen muotoon.


      • JJH
        Pocce kirjoitti:

        Siis lue se viestini nyt uudelleen ja harkiten. Juuri tuota selitin että se palotila voidaan saada pallomaisesti aikaiseksi muillakin tekniikoilla kuten keinuvivustoilla tai tuplanokilla. Juuri kuten väität....

        Neliventtiilitekniikalla saadaan pienemmät venttiilit joten ne on helpompi sijoittaa pallomaiseen muotoon.

        Yleensä neliventtiilimoottoreissa on harjakattoinen palotila.


      • JJH
        Pocce kirjoitti:

        Siis lue se viestini nyt uudelleen ja harkiten. Juuri tuota selitin että se palotila voidaan saada pallomaisesti aikaiseksi muillakin tekniikoilla kuten keinuvivustoilla tai tuplanokilla. Juuri kuten väität....

        Neliventtiilitekniikalla saadaan pienemmät venttiilit joten ne on helpompi sijoittaa pallomaiseen muotoon.

        Tässä Alfan neliventtiiliratkaisu (harjakatto)
        http://www.okparts.net/db_images/1067939254.jpg

        ja tässä taas perinteinen kaksiventtiilinen tyylipuhdas hemi-palotila:
        http://engr.smu.edu/rcam/cpm3v/headwork/cutting.jpg
        http://okpgmbh.de/db_images/1067939031.jpg


    • 8 ja 16v

      Vanhassa IV Golfissa oli 16v 1.6l kone joka kehitti 105hv ja 148Nm

      Uuteen tästä on kehitetty hinnat-alkaen 1.6l versio jossa vain 8v mutta tehoa 102hv ja 148Nm

      Eipä ihmeemmin eroa siis, jos puhutaan suhteellisen matalaviritteisistä koneista mutta jos koneesta pitäisi ottaa "normaalitehot" on 16 ainoa vaihtoehto.

      Yleensä 8v koneet on suunniteltu nöyriksi käyttömoottoreiksi mikä tarkoittaa sitä että pehmeää ja tasaista vääntöä löytyy heti tyhjäkäynniltä ja paras vääntö sekä teho tulee jossain 1500-4000 kierroksen välillä eli juuri sillä alueella jolla ajetaan 98% kaikesta normaaliajosta. Autolla on siis todella kiva sompailla kaupungissa mutta kun poljinta todella tallataan lattiaan ei enää tapahdukaan mitään.

      16v koneet puolestaan heräävät kunnolla henkiin vasta sen 4000 kierroksen jälkeen ja potkua löytyy vielä yläkierroksiltakin mutta valitettavasti hintana on yleensä se että alakierroksilla ovat suhteessa vähän hengettömiä. Asiaa voidaan kyllä muuttaa aika paljon muuttuvilla venttiilinajoituksilla ja imusarjoilla.

      • ole kehitetty

        No eit odellakaan ole VW KEHITTÄNYT 16v koneesta 8v konetta. Tuo 8v kone on iki vanhaa konstruktiota ja ollut käytössä myös IV Golfissa, Skoda Octaviassa jne. Mm. IV Golfissa ko. kone oli automaattivaihteiston yhteydessä.

        Se on totta että tuo 8v aatamin aikainen kone on se hinnat alkaen malli....


      • 8v vs 16v
        ole kehitetty kirjoitti:

        No eit odellakaan ole VW KEHITTÄNYT 16v koneesta 8v konetta. Tuo 8v kone on iki vanhaa konstruktiota ja ollut käytössä myös IV Golfissa, Skoda Octaviassa jne. Mm. IV Golfissa ko. kone oli automaattivaihteiston yhteydessä.

        Se on totta että tuo 8v aatamin aikainen kone on se hinnat alkaen malli....

        siis piti sanoman että uuteen on kehitetty 8v kone jonka teho ja vääntö näyttää täsmälleen samalta kuin IV Golfin 16 venttiilisessä.

        Sitä paitsi molempien "alakerta" taitaa olla samaa ikivanhaa perua johon on kehitelty sitten 8 ja 16 kansia.

        Taitaa useammallakin valmistajalla olla vielä tuotannossa jotain 1.6-1.8l 16v koneita jotka ovat alunperin nähneet päivänvalon joskus 1980-luvulla 8 venttiilisillä kansilla.


      • 1.6/8v
        8v vs 16v kirjoitti:

        siis piti sanoman että uuteen on kehitetty 8v kone jonka teho ja vääntö näyttää täsmälleen samalta kuin IV Golfin 16 venttiilisessä.

        Sitä paitsi molempien "alakerta" taitaa olla samaa ikivanhaa perua johon on kehitelty sitten 8 ja 16 kansia.

        Taitaa useammallakin valmistajalla olla vielä tuotannossa jotain 1.6-1.8l 16v koneita jotka ovat alunperin nähneet päivänvalon joskus 1980-luvulla 8 venttiilisillä kansilla.

        Kyllähän asia on niin, että neloskopan 8- venttiilinen kone on aivan sama kun vitosessakin.


      • on aivan
        1.6/8v kirjoitti:

        Kyllähän asia on niin, että neloskopan 8- venttiilinen kone on aivan sama kun vitosessakin.

        Niin on aivan sama kone ja sitä todellakaan ei ole KEHITETTY viimeksi kuin 80-luvulla ja todellakin se on vain LAITETTU taas ns. halpis-malliksi uuteen golfiin.


    • Luotto1

      Esim. Renault on ottanut 1.4l 8venttiilisestä (monipisteruiskutus) bensakoneesta 75heppaa ulos siinä missä taas 1.4l 16v (monipisteruiskutus) bensakoneessa onkin 98heppaa otettu ulos. Sekä 16v virtaa vaan paremmin ilmaa moottoriin. Ja samaten Rellun 2.0l 8v (monipisteruiskutus) bensakoneesta on muistaakseni otettu 115heppaa verrattuna niiden omaan 2.0 16v (monipisteruiskutus) 140heppaa tehoa.

      Ja tuollainen 25-30hepan tehonlisäys tuntuukin.

      • Luotto1

        Ja vaikka rellu onkin esim. tuota 1.4l 8v konetta käyttänyt vielä 2000-luvun alussa, huomaa hyvin siellä olevan sitä vanhaa moottoritekniikkaperua. Eli tuokin peruskone 60-luvun peruja ja päivitetty viimeksi -80 luvulta. Ja tuossa on ihan säädettävät venttiilit (kyllä, luit aivan oikein), lohko valurautaa eli todennäköisesti -60 luvun perua sekä yläpuoliseltä nokka-akselilla -80 luvulta.


    • Anonyymi

      Haista vittu

    • Anonyymi

      16 v enempi harmia.

    • Anonyymi

      Nykyään monissa moottoreissa on 12 venttiiliä.

    Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Oi mun haniseni

      Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      29
      5504
    2. Kyllä mulla on sua ikävä

      Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm
      Ikävä
      14
      4104
    3. Hei rakas sinä

      Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      40
      3217
    4. IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.

      IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm
      Maailman menoa
      51
      2860
    5. Israel aloitti 3. maailmansodan

      https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.
      Maailman menoa
      287
      1362
    6. Vihdoin tiedän että tämä on molemminpuolista

      Saattoi se koko ajan olla silmiemme edessä mutta kumpikaan ei uskaltanut sitä toivoa. Kunpa nähtäisiin pian, toivottavas
      Ikävä
      86
      1318
    7. Haluaisin lähettää sulle viestin

      Mutta en enää uskalla. Miehelle.
      Ikävä
      60
      1219
    8. Miellytänkö sinun silmää?

      Varmaan ainakin vähän, jos tykkäät minusta. Siis jos tykkäät.
      Ikävä
      79
      1149
    9. Natoon liittyminen on alkanut kaduttaa.

      Nato on muuttunut niin paljon, että se ei ole enää se mihin haluttiin liittyä. Usa on vetäytynyt ja 5% osuus valtion tul
      Maailman menoa
      397
      1126
    10. Nainen, meidän talossa on säännöt

      1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E
      Ikävä
      217
      1126
    Aihe