Olen ollut tämän kesätöissä siivoojana. Ihmettelen miten vähän toiset toimiston työntekijät arvostavat siivoojaa työtä. Ei viitsitä siirtyä sivuun kun siivoaisin, pitää pyytää "anteeksi, voisitteko siirtyä". Joskus kysellään oletko laittanut sellaista ja sellaista roskiin. Sitten WC-tilat, kyllä kumihanskat ovat viimeistään silloin kivat käsissä. Onko toisilla samoja kokemuksia vai olenko vain liian nirso ?
Siivoustyön arvostus
7
957
Vastaukset
- Entinen siivooja
Hei Anne!
Minäkin olin aikanaan monta kesää siivoushommissa ja kokemukset siitä ovat hyvin saman suuntaisia sinun kanssasi. Eräänäkin kesänä siivosin yhden suuren tukkuliikkeen toimistoa kokopäivätyönä. Työaika alkoi klo 05:30, jotta mm. toimitusjohtajan huone ja asiakastilat saatiin siivottua ennen paikan aukeamista. Lähes päivittäin minulle kuitenkin huomauteltiin siitä kuinka ärsyttävää ja jopa noloa(!?) on kun siivooja kulkee kärryineen pitkin toimistoa päiväsaikaan ja ehdoteltiin, että ettenkö voisi tulla vielä vähän aikaisemmin töihin, kun 'tämä ja tuokin paikka' pitäisi saada ennen kahdeksaa siivottua... Ja kaikin puolin työn suorittaminen sitten tehtiinkin hankalaksi. Roskiksia pantattiin pöydän alla ja niitä sai oikein kerjätä tyhjennettäväksi. Ja jos se joskus jäi tyhjentämättä sen takia, että esim. jonkun työpöydän ääressä pidettiin jonkinlaista torikokousta, eikä kukaan noteerannut siivoojaa ollenkaan, niin kyllä se roskis sitten seuraavana päivänä oli nostettu keskelle pöytää komeilemaan ja vielä lappu kyljessä: "tyhjennettävä joka päivä!!!" Kyseisessä firmassa työntekijät olivat niin ikään aikamoisia possuja; kirsikan siemeniä syljeskeltiin pitkin lattioita ja jos kahvikuppi kaatui lattialle, lätäkön yli käveltiin ihan sujuvasti koko päivä, jotta se olisi oikein mahdollisimman hankalasti puhdistettavissa seuraavana aamuna. Keksipä yksi vanha luuska tehdä minulle "testejäkin": hän mm. tyhjensi reijittäjän aina säännöllisin väliajoin portaiden alle ja tarkkaili sitten, kuinka kauan menee ennen kuin se paperisilppu sieltä häviää... :-(
No, jos näistä kesistä siivoushommissa en muuta oppinut, niin opin ainakin arvostamaan siivoojien todella tärkeää ammattia! Ja toki myös sen, että opiskelu kannattaa aina... - pirttihirmu
Saatat olla paikassa jossa siivoushenkilöstö vaihtuu usein, on monenlaista rätinheiluttajaa ollut siellä töissä ja ovat hiukan kyllästyneitä... Ainut mikä auttaa on se että pysyt itse asiallisena ja kohteliaana ja teet parhaasi, myös sielä wc-tiloissa vaikka ne olisivatkin hiukan sotkuiset... Ehkäpä se kärttyily johtuu siitä? Koitapa kuurata niiden paskahuusi oikein puhtaaksi ja katso muuttuuko asenne ;)
- Ei siivooja
Olen ihmetellyt, kun aika usein näkee siivojia ilman kumikäsineitä. Mistähän moinen johtuu?
Ymmärrän toki, että kädet hikoavat, jos on koko päivän käsineet kädessä. Mutta harvemmin ollaan. Itse en kyllä wc:tä siivoaisi ilman kumikäsineitä, myöskään en roskiksia tyhjentelisi paljain käsin. :-( - Sijainen
Niinpä niin, kesätöissä olen minäkin, kahta kohdetta siivoan, aamuisin (5.30 alkaen) tavarataloa ja sitten oman aikatauluvalinnan mukaan toimistoa vielä päälle. Olen tyytyväinen, että tämän kesätyön vihdoinkin sain, ei niitä toimisto- ja asiakaspalveluhommia mulle vaan riittäny, vaikka kauppatieteilijä musta vielä joku kaunis päivä tuleekin. Aika ajoin, jopa tykkään työstäni, varsinkin heti aamulla, kun olen yksin isossa tavaratalossa, eikä kukaan ole vahtimassa tekemisiäni. Tiedän myös että teen huolellista työtä, joten en valvojaa senkään puolesta tarvitsis.
Mutta auta armias, kun kello lähenee kahdeksaa. Siinä vaiheessa kohteesta on puolet valmiina, ja myyjiä alkaa tipahdella töihin. Osa heistä on tosi ystävällisiä, juttelee, tervehtii iloisesti (varsinkin hieman vanhemmat naiset, joita taas asiakkaat valittavat usein myrtseiksi). Mutta sitten valitettavasti myös näitä tehomyyjä-hienohelma-neitejä on, jotka karsastaen, pitkin nenänviertä juoksevat suurin piirtein pakoon, kun kärryineni lähestyn heidän aluettaan. Joku ei katso edes päin, saati tervehdi. Ehkä pienen pieni hei, samalla kun juostaan jo pakoon, ettei vaan tarvi siivoojan kanssa muutamaa sanaa vaihtaa. Usein kuljenkin vaan reippaasti ohi ja heläytän iloisesti moikka! ja nää jää katsomaan perään, että mikä se oli. En mä ainakaan käytöstavoissa yms jää näille myyjäneidoille ollenkaan toiseksi vaikka "vaan" siivooja olenkin.
Lisäksi mua hykerryttää ja ehkä vähän motivoikin tekemään tän väliaikaistyöni kunnolla ajatus siitä, että kunhan mä valmistun ja saan loistavan paikan ylemmästä keskijohdosta, kenties joskus olen näiden myyjäneitojen pomona. Katotaas sit, mihin suuntaan sieltä alhaalta tervehditään ;)
No joo, mut tosissaan, siellä toimistossa on melko mukavaa (ja aika vähänkin tähän aikaan vuodesta) porukkaa, eikä kukaan ole mulle vielä tohon tyyliin huomautellu asioista, niinkun tuolla alhaalla, joten olen sikseen aika onnekas. Sen kun vaan tajuaisivat kaikki siivoustyöntekijää aliarvioivat, että aika hätäseen he hukkuisivat paskaan jos meitä ei olis. Eipä sillon heidänkään tarvis siellä paljo keikistellä. Niin, tai sitten he tekisivät mun hommani omiensa lisäks, niinkun pienemmis putiikeis myyjät ite siivoo päivän päätteeks.
Toivonpa vaan, että ns. paremmissa töissään olevinaan olevat oppisivat vähän suvaitsevaisuutta ja ajattelisivat miten käytöksellään voivat pilata toisen viimeisenkin työinnon (jota tässä työssä voi joskus olla vaikea muutenkin pitää yllä). Mutta hauskaa kesänjatkoa sulle Anne, ja työniloa!
Ps. Et ole nirso! - Työmies
Minä arvostan siivoojia! Olen ihastunut työpaikallamme käyvään siivoojaan! Upea nainen!
- siivonnut
Ihan samanlaisia kokemuksia on. JOtenkin tuntuu, että ihmiset kuvittelevat siivoojan olevan joku "vähä-älyinen" eteenpäin pyrkimätön ihminen, vaikka useinhan voi olla, että työtä tekee joku opiskelija tai henkilö, jolla on muun alan koulutus - siis ei mikään tyhjäpää.
Tuosta vessajutusta tuli mieleen: eräässä paikassa oli aika kummallista, että miesten vessaa siivotessa (avokonttorin käytävän päässä, eli hyvin oli siivouskärryt näkyvissä oven suussa) äijille tuli yhdelle jos toisellekin asiaa sinne vessaan just silloin - hmmmmm - sellainen hätätila ettei voinut yhtään odottaa, vaan pakko päästä just nyt! - siistijä 78
olen ollut useampana (ainakin kuutena) kesänä siivoamassa paperitehtaalla, ja siellä olen huomannut, että tavallisten duunareitten työpisteitä on paljon mukavampi siivota kuin konttori-ihmisten. työmiehet usein tarjoavat kahvia ja ovat muutenkin ystävällisiä ja juttelevat mukavia siivouksen lomassa että he antavat tilaa siivoota. konttoreissa naiset (ja miehet) hädin tuskin tervehtivät, ystävällisyyttä ja yhteistyökykyä on turha edes toivoa! tietenkin duunareistakin löytyy idiootteja, mutta paljon vähemmän kuin toimistojen nirppanokista. onneksi tänä kesänä siivousalueeni toimistot ehtii siivota aanulla ennenkuin jakkupuvut purjehtii konttoreihin!
kumihanskat on kyllä tarpeen aina vessoja siivottaessa, oli kyseessä sitten toimistojen tai tehdassalien vessat, joskus muulloinkin.
tsemppiä vaan siivoukseen. kun vaan muistaa pitää oman mielen pirteänä ja tervehtii myös niitä jääkuningattaria eikä syyllisty missään vaiheessa samaan nenävarsi asenteeseen niin hyvä tulee. niin, ja tekee työnsä kunnolla, ettei kukaan päsee aiheesta valittamaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mikä se Mira Luodin ohjelma oli?
Ja onnistuiko hiljaiseksi maksaminen sittenkään, jos myöhemmin sanoo, että tuollaista tapahtunut? Ihmiset alkaa pohtiin33811756IL - Kansanedustaja tehnyt ITSEMURHAN eduskuntatalossa!!
"IL:n tiedot: Kansanedustaja tehnyt itsemurhan Eduskuntatalossa Iltalehden tietojen mukaan kansanedustaja on tehnyt its3597966Mira Luoti koki seksivvaltaa sarjan kuvauksissa. Otti hyssyttelyrahat mutta nyt julkistaa asian?
Kun hyvin tietää että helppo päätellä mikä ohjelma kyseessä. Ja jos koki oikein "väkivaltaa" eli raisk, niin edesvastuut933083Verinen koira
Mikä juttu on tämä Karhumäellä pyörinyt verinen koira? Oliko hyökännyt jonkun kimppuun?982258Eemeli Peltonen teki itsemurhan eduskuntatalossa
Kevyet mullat sitten vaan. Ei mulla muuta.1562219Mira Luoti, Vain Elämää
kausi 8. mukana aluksi mm. Terhi Kokkonen ja Mira Luoti. taustalla myös Danny ja Kashmir. paljonko 1+1 olikaan?81656- 1101261
Mopokeulija
Poliisit saisivat käydä noukkimassa sinipuseroisen keulijan tuota pikaa. Koulureppu selässä yhdellä pyörälla S-Marketin551103Sonnisen turha valitus selvästä asiasta !
Nyt tuli sellainen valitus jossa ei järjen häivää, Sonninen ja koko hallinto munaa itsensä. Hänestä on tulossa pilkunnus26908Sylikkäin.
Sylikkäin, suudellen. Milloin haluaisit näin nainen tehdä ? Vain häntä ajatellen 😘. Tietenkin jos häntä asia kiinnosta60793