Superuser

Kädetön

Asensin tässä Ubuntun kannettavalle tietokoneelleni ja päästäkseni muokkaamaan joitakin suojattuja tiedostoja tarvitsen SuperUser:n oikeudet... no kirjottaessani terminaaliin "su" -käskyn kysyy terminaali tottakai salasanaa... voi olla aika tyhmä kysymys mutta mikähän se salasana mahtaa olla? Missään vaiheessa Ubuntun asennuksessa ei saanut asettaa SuperUser:n passua... joten miten pystyn tulemaan SuperUserksi jos en edes tiedä salasanaa siihen? Ainoa mitä Ubuntun asennuksessa sai tehdä on luoda käyttäjätili jolla ei ole oikeuksia muokata arkoja tiedostoja.

Joten... miten tullaan SuperUserksi?

11

919

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • käyttää sudoa ja sinulla on täydet oikeudet... Eli annappa oma passus, niin pitäisi toimia!

    • Superkäyttäjä

      "Asensin tässä Ubuntun kannettavalle tietokoneelleni ja päästäkseni muokkaamaan joitakin suojattuja tiedostoja tarvitsen SuperUser:n oikeudet.."

      Ubuntun filosofiaan kuuluu, ettei root-käyttäjää ole tarjolla. Kaikki järjestelmän hallinta tapahtuu sudo-käyttäjänä. Tuon sudo-oikeuden sai se käyttäjä, joka asennuksessa on määritelty. Edes muilla käyttäjillä ei ole (oletuksena) sudo-oikeuksia.
      Ubuntussa toki on mahdollisuus antaa root-käyttäjä - tai tarjota muillekin kuin tuolle "SuperUserille" sudo-oikeuksia (kuten muissakin jakeluissa).
      Kyllä tuokin root/sudo-asia on selvitetty ubuntuguidessa.

      • Kädetön

        Okei... no selvisi sekin sitten... mutta... jos haluan esimerkiksi muokata xorg.conf tiedostoa ja annan käskyksi terminaalissa "sudo -e xorg.conf" pääsen muokkaamaan tuota tiedostoa... mutta en voi ylikirjoittaa sitä kuitenkaan kun se on kirjoitus suojattu... eli tarkoittaako tämä sitä, että tiedosto on käytössä ja sen takia sitä ei voi ylikirjoittaa vai sen takia kun minulla ei ole oikeuksia?

        Jos en voi sitä ylikirjoittaa sen takia, että se on käytössä niin miten sitä pitäisi sitten muokata?


      • Superkäyttäjä
        Kädetön kirjoitti:

        Okei... no selvisi sekin sitten... mutta... jos haluan esimerkiksi muokata xorg.conf tiedostoa ja annan käskyksi terminaalissa "sudo -e xorg.conf" pääsen muokkaamaan tuota tiedostoa... mutta en voi ylikirjoittaa sitä kuitenkaan kun se on kirjoitus suojattu... eli tarkoittaako tämä sitä, että tiedosto on käytössä ja sen takia sitä ei voi ylikirjoittaa vai sen takia kun minulla ei ole oikeuksia?

        Jos en voi sitä ylikirjoittaa sen takia, että se on käytössä niin miten sitä pitäisi sitten muokata?

        ""sudo -e xorg.conf" pääsen muokkaamaan tuota tiedostoa..."

        Ei. sudo xorg.conf
        Gnomen graafinen editori on gedit.
        Toki vi-editoria saa käyttää emacs:sta puhumattakaan ;)
        Mutta tuo siis SuperUserina (käyttäjätunnuksella, jolla on tuo sudo-oikeus eli määritelty tiedostossa /etc/sudoers, jota voi käpistellä visudo-ohjelmalla) - eli määriteltynä käyttäjänä.


      • Superuser
        Superkäyttäjä kirjoitti:

        ""sudo -e xorg.conf" pääsen muokkaamaan tuota tiedostoa..."

        Ei. sudo xorg.conf
        Gnomen graafinen editori on gedit.
        Toki vi-editoria saa käyttää emacs:sta puhumattakaan ;)
        Mutta tuo siis SuperUserina (käyttäjätunnuksella, jolla on tuo sudo-oikeus eli määritelty tiedostossa /etc/sudoers, jota voi käpistellä visudo-ohjelmalla) - eli määriteltynä käyttäjänä.

        Lisäys: tarvittaessa pitää tietenkin laittaa myös polku, jos et ole ko. hakemistossa.
        Xorg.conf sijaitsee tietenkin (tai yleensä) hakemistossa /etc/X11


    • lp-l

      sudo passwd root
      su

      • Superkäyttäjä

        "sudo passwd root"

        Tuo on vastoin Ubuntu-filosofiaa :)
        Debian-pohjaisissa jakeluissa usein root-tunnuksella ei ole oikeuksia näyttöön (Display), joten root ei yleensä (ilman uusia määrittelyjä) pääse käyttämään graafisia ohjelmia toisen käyttäjän X-istunnossa. Näissä jakeluissa yleensä on estetty root-käyttö omaan X-istuntoon.
        Tämä voidaan siis kiertää käyttämällä sudoa.

        Monissa "helppokäyttöisissä" root voi käynnistää tarvittaessa jopa oman X-session - tai vapaasti su - komennolla pääsee käyttäjän X-istunnossa mellastamaan. Asialla on siis hyvät sekä huonot puolensa, mutta kaikissa asia voidaan määritellä kuten parhaaksi näkee.


      • juurikin root
        Superkäyttäjä kirjoitti:

        "sudo passwd root"

        Tuo on vastoin Ubuntu-filosofiaa :)
        Debian-pohjaisissa jakeluissa usein root-tunnuksella ei ole oikeuksia näyttöön (Display), joten root ei yleensä (ilman uusia määrittelyjä) pääse käyttämään graafisia ohjelmia toisen käyttäjän X-istunnossa. Näissä jakeluissa yleensä on estetty root-käyttö omaan X-istuntoon.
        Tämä voidaan siis kiertää käyttämällä sudoa.

        Monissa "helppokäyttöisissä" root voi käynnistää tarvittaessa jopa oman X-session - tai vapaasti su - komennolla pääsee käyttäjän X-istunnossa mellastamaan. Asialla on siis hyvät sekä huonot puolensa, mutta kaikissa asia voidaan määritellä kuten parhaaksi näkee.

        Sudo su:n sijaan on yksi asia joka tökkii minulle Ubuntussa vaikka muuten pidänkin filosofiastaan. Sekaannusta se tuokin vain lisää aloittelevilla käyttäjillä.


      • Superkäyttäjä
        juurikin root kirjoitti:

        Sudo su:n sijaan on yksi asia joka tökkii minulle Ubuntussa vaikka muuten pidänkin filosofiastaan. Sekaannusta se tuokin vain lisää aloittelevilla käyttäjillä.

        "Sudo su:n sijaan on yksi asia joka tökkii minulle Ubuntussa... Sekaannusta se tuokin vain lisää aloittelevilla käyttäjillä."

        Aloittelijoille kaikki on uutta ja kummallista. Joten tuo "filosofia" tuskin on se pahin kompastuskivi Linux-käyttöön. Varsinkin kun on ubuntuguide-tyyppisiä ohjesivustoja.
        Itse en ensikertaa Ubuntuun törmätessäni ymmärtänyt tuota vaan ensitoimikseni loin root-käyttäjän vanhasta tottumuksesta.
        Nykyisin pidän sudoa ihan käyttökelpoisena vaihtoehtona, jossa root-tunnusta ei edes tarvitse aktivoida.


      • # juurikin root
        Superkäyttäjä kirjoitti:

        "Sudo su:n sijaan on yksi asia joka tökkii minulle Ubuntussa... Sekaannusta se tuokin vain lisää aloittelevilla käyttäjillä."

        Aloittelijoille kaikki on uutta ja kummallista. Joten tuo "filosofia" tuskin on se pahin kompastuskivi Linux-käyttöön. Varsinkin kun on ubuntuguide-tyyppisiä ohjesivustoja.
        Itse en ensikertaa Ubuntuun törmätessäni ymmärtänyt tuota vaan ensitoimikseni loin root-käyttäjän vanhasta tottumuksesta.
        Nykyisin pidän sudoa ihan käyttökelpoisena vaihtoehtona, jossa root-tunnusta ei edes tarvitse aktivoida.

        Ongelma on sinä, että suurin osa netissä olevista neuvoista - poislukien Ubuntun omat sivustot - toimii perinteisellä su-komennolla. Tämä nyt ei tietysti ole suuri ongelma.

        Mielestäni su:n korvaaminen sudolla oli aika tarpeetonta.


      • "Superkäyttäjä"
        # juurikin root kirjoitti:

        Ongelma on sinä, että suurin osa netissä olevista neuvoista - poislukien Ubuntun omat sivustot - toimii perinteisellä su-komennolla. Tämä nyt ei tietysti ole suuri ongelma.

        Mielestäni su:n korvaaminen sudolla oli aika tarpeetonta.

        "Mielestäni su:n korvaaminen sudolla oli aika tarpeetonta."

        Jeps. En ota kantaa Ubuntu-filosofiaan.
        Mutta hyvänä puolena on juuri se, että nuo graafiset konfigurointityökalut toimivat SuperUser-käyttäjällä, eikä tarvitse tukeutua erinomaisesti toimiviin tekstipohjaisiin konfigurointivälineisiin, joissa aina hiiren liikuttelu ei tuota toivottua tulosta ;)
        Rasti ruttuun onnistuu siis vaivatta sudo-komennolla - kuten ala-asteelta asti on jo totuttu.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      79
      2342
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      140
      1507
    3. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      133
      1462
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      155
      1214
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      108
      1013
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      373
      937
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      774
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      724
    9. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      694
    10. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      683
    Aihe