Lauluääni on hyvä?

Tyttönen

Mistä tietää, että lauluääni on hyvä? Kun itseni mielestä on vaikea sanoa kenen lauluääni on hyvä, koska on niin monia eri makuja ja jos itse tykkää niin kaikki ei kuitenkaan pidä. Mutta eri asiahan tietty on osaako laulaa nuotilleen yms. Mutta miten itse saisi tietää onko oma lauluääni hyvä? En kyllä kenellekään esiinny, että ei sellaista :D Okei...myönnetään aika tyhmä kysymys, mutta kun kaikki haukkuu, että miten tuo ja tuo voi luulla osaavansa laulaa, kun idolssiin menee kokeilemaan. :/

34

30843

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pongo

ei ole ajatuksesi typerä, kun menee sitä linjaa pidemmälle. En itse erityisemmin ole jaksanut kiinnostua vaikkapa klassisen laulun kilpailujen seuraamisesta, koska makuasiat siinäkin vaikuttavat ja tietty traditio. Enemmän kuin "laulukilpailuja", näiden pitäisi olla nimeltään sen-ja-sen-tradition-toteuttamis-kilpailuja.
      Joku tykkää punkista ja sen alan laulutyyli ei tasan mene läpi klasareille ja klasarilaulu saa karvat pystyyn monella folkkarilla.
      Sitä paitsi vaikka esim. usein punkkia PITÄÄ laulaa epävireisesti :)

• laulamisen

Kuitenkin kaiken ammattimaisen laulamisen edellytys on että pysyy nuotissa. Ellei pysy niin turha on vaivautua esim idolsiin.Kylppärissä voi vapaasti toteuttaa itsensä.
        Sitten seuraa äänenväri ja korkeus.
        Kouluttamalla hyvää lauluääntä voi valita minkä tyyppistä musiikkia esittää.
        Esim Hietanen esittää kaikkea klassisesta rockiin.

• yxlaulaja
        laulamisen kirjoitti:

Kuitenkin kaiken ammattimaisen laulamisen edellytys on että pysyy nuotissa. Ellei pysy niin turha on vaivautua esim idolsiin.Kylppärissä voi vapaasti toteuttaa itsensä.
        Sitten seuraa äänenväri ja korkeus.
        Kouluttamalla hyvää lauluääntä voi valita minkä tyyppistä musiikkia esittää.
        Esim Hietanen esittää kaikkea klassisesta rockiin.

Hietanen tosiaan laulaa klassisesta rokkiin, eikä vakuuta yhdessäkään genressä...

• vanha joikaaja

Enpä tiedä oletko kiinnostunut kuoromusiikista mutta jos olet niin lähimpään nais?kuoroon ilmoittautumalla ottavat kokeeseen ja kyllä kriittinen kuoronjohtaja sulle sanoo et kelpaatko kuorolaulajaksi ja mikä on sun äänesi.On eri asia laulaa esim. karaokea tai olla mukana moniäänisessä kuorossa jossa nuotit otetaan kohdalle eikä käytetä laulaessa koukkuja poimiessa seuraavaa nuottia.Lykkyä lauluun!!!

• Juliet

Hello! Tässä tulin lukeneeksi sun juttus, tosi on että makuja on monia kuka tykkää mistäkin.
      Oletko aatellu jotain laulun opettajaa vaikka sillain että vain se olisi se tunti ja sitten se kertoisi suoraan sinulle mitä tarttet ja mitä et tartte??

Ilman tollasta vittuilemista mitä joskus tuolla idols ohjelmassa nähdään.

Välillä toi raati ei oikein käyttäydy asiallisesti:-(
      niin kuin ammattilaisten pitäisi.

Mutta koita tota jos vaan pystyt laulun opettaja on siis ammattilainen joka osaa kyllä kertoilla asiat niin kuin asiat ovat ;-)

Ei kun lauleskelemaan (kylppäristä ne suuretkin tähdet on aloittanut)

• Tommy

mene koittamaan karaokee :D kaikki on yleensä niin humalassa, ettei edes huomaa jos menee pikkusen nuotin vierestä :D

• Kyse on ilmaisusta

Niin- kyllä musiikin tärkein tehtävä on ilmaista jotakin. Siinä ei vaikuta äänen karheus/ karkeus/.... Tietenkin sillä että pystyy käyttämään ääntään ideansa toteuttamiseen on jotakin tekemistä laulamisen tekniikan (mm. sävelpuhtaus) kanssa. Ota muutama laulutunti ja selvttele asiaa, mitä haluat äänelläsi tehdä. Vaihtoehtoja ainakin riittää; oopperaa, räppiä jne.

• Tykkään hyvännäköisistä
        Kyse on ilmaisusta kirjoitti:

Niin- kyllä musiikin tärkein tehtävä on ilmaista jotakin. Siinä ei vaikuta äänen karheus/ karkeus/.... Tietenkin sillä että pystyy käyttämään ääntään ideansa toteuttamiseen on jotakin tekemistä laulamisen tekniikan (mm. sävelpuhtaus) kanssa. Ota muutama laulutunti ja selvttele asiaa, mitä haluat äänelläsi tehdä. Vaihtoehtoja ainakin riittää; oopperaa, räppiä jne.

Jussi Raittiselle oli sanottu ettei siitä koskaan tule rock-laulajaa, ei johtuen äänestä tai osakoo soittaa tai tehdä kappaleita vaan ulkonäöstä.
        Hanna Pakarienen osaa laulaa mutta ulkonäkö vasta ratkaisi voittajan.
        Baarien karaokeillat on kivoja itsetunnon nostatus paikkoja. Varsinkin jos on tuttuja taputtamassa ja vaikkei olisikaan niin kaikki on staroja. Käy katsomassa joskus selvänä: Karmeaa.

• mieh :)

niih, niin kukaan ei voi tietää millainen lauluääni sitä oikeasti on koska itse kuulee itse erilaisen äänen minkä toiset kuulevat, ja silloin kun äänittää jotain se kuulostaa ihan tyhmältä mutta se onkin oikea äänesi.

• paavi

Niin siitä,että mistä tietää miltä oma lauluääni kuulostaa. No äänitä omaa lauluasi mankalla / md:llä tms. ja kuuntele niin johan tulee totuus ilmi.

• musikaalinen

kuinka voi olla hyvä laulunääni, jos ei ole nuottikorvaa, tai laulaa nuotinvierestä, eli ammuvainaa nuotilla???
      Huomaa että osalla vastaajista ei ole minkäänlaista sävelkorvaa...

• pongo

oikein tuolla ammattikentillä (puhun ihan klasareista) kuulee joskus - onneksi tosin harvoin - oikein hienoja ääniä, jotka vetävät kuin ammuvainaan äitipuolet, nuatin viärestä, surkeessa rytmissä, tönkköinä kuin suolasillit :)
        JA silloin rankkaan notkean, epävireisen punklaulajan musiikillisesti korkeammalle.

• notkea
        pongo kirjoitti:

oikein tuolla ammattikentillä (puhun ihan klasareista) kuulee joskus - onneksi tosin harvoin - oikein hienoja ääniä, jotka vetävät kuin ammuvainaan äitipuolet, nuatin viärestä, surkeessa rytmissä, tönkköinä kuin suolasillit :)
        JA silloin rankkaan notkean, epävireisen punklaulajan musiikillisesti korkeammalle.

Epävireisyys ja nuotin vierestä laulaminen ovat sama asia. Ei klassisen musiikin puolella esiintymislavoille asti pääse jos nuotin vierestä kiekuu, kilpailu on siellä niin kova, että pelkästään hyvännäköisellä musiikilla ei pärjää. Idolsit ovat sitä varten.

• pongo
        notkea kirjoitti:

Epävireisyys ja nuotin vierestä laulaminen ovat sama asia. Ei klassisen musiikin puolella esiintymislavoille asti pääse jos nuotin vierestä kiekuu, kilpailu on siellä niin kova, että pelkästään hyvännäköisellä musiikilla ei pärjää. Idolsit ovat sitä varten.

Kylläpä vaan kuulee klassisessa siinä missä muussakin! Kyse on toki useimmiten vain muutamista hertseistä, mutta kyllä ne RII-PII nekin hertsit. Poppispuolella pahimmat intonaatiosäröt hoidellaan nykyään livenäkin autotunella, mutta rock ja klassinen ovat saaneet toistaiseksi ulostulla autenttisella äänenkorkeudella.
        JA siellä viihdyn mä vaan.

• notkea
        pongo kirjoitti:

Kylläpä vaan kuulee klassisessa siinä missä muussakin! Kyse on toki useimmiten vain muutamista hertseistä, mutta kyllä ne RII-PII nekin hertsit. Poppispuolella pahimmat intonaatiosäröt hoidellaan nykyään livenäkin autotunella, mutta rock ja klassinen ovat saaneet toistaiseksi ulostulla autenttisella äänenkorkeudella.

Autotune on toki näppärä keksintö, se tekee laulajan sellaisestakin, joka ei mitään osaa. Klassisessa osaamisvaatimukset kyllä ovat kovemmat. Siellähän täytyy tulla toimeen ilman mikkejä.

• musikaalinen
        pongo kirjoitti:

kun on kysymys muutamasta hersistä, niin ei se mitään. Tarkoitinkin sellaista, jolla ei ole sävelestä haikuakaan. Lievä ylävireisyys tai alavireisyys ovat usein tekniikkakysymyksiä.

• pongo
        notkea kirjoitti:

Autotune on toki näppärä keksintö, se tekee laulajan sellaisestakin, joka ei mitään osaa. Klassisessa osaamisvaatimukset kyllä ovat kovemmat. Siellähän täytyy tulla toimeen ilman mikkejä.

Edelleen halon hiusta ja väitän, että reilusti päin peffaa laulettu interaktiivinen punklaulanta on maailmaa parantavampi ilmiö, kuin kolme hertsiä pielessä oleva yksipuolinen lied, jolloin edellinen ilmiö nousee arvoasteikossa korkeammalle kuin jälkimmäinen. Myönnän, hiukan provoan tässä miettimään asioiden laitoja tuomalla esiin nimenomaan näiden asioiden laidat aivan sieltä ääristä.
        Ja jos nyt ihan änkyräksi käydään, niin eipä Hartwall Areenan klassiskonserttia vetäistä ilman mikkiä... Finlandia-talollakin käytetään elektronista apuakustiikkaa. Teen itse työtäni enimmäkseen akustisesti, mutta en sylje mikkiinkään. Tosin välillä jopa kyllä syljen, jos otan äänneltäväkseni rankempaa tavaraa oman ammatillisen mielenkiinnon ylläpitämiseksi. Autotuneen ei toistaiseksi ole tarvinnut turvautua.

• notkea
        pongo kirjoitti:

Edelleen halon hiusta ja väitän, että reilusti päin peffaa laulettu interaktiivinen punklaulanta on maailmaa parantavampi ilmiö, kuin kolme hertsiä pielessä oleva yksipuolinen lied, jolloin edellinen ilmiö nousee arvoasteikossa korkeammalle kuin jälkimmäinen. Myönnän, hiukan provoan tässä miettimään asioiden laitoja tuomalla esiin nimenomaan näiden asioiden laidat aivan sieltä ääristä.
        Ja jos nyt ihan änkyräksi käydään, niin eipä Hartwall Areenan klassiskonserttia vetäistä ilman mikkiä... Finlandia-talollakin käytetään elektronista apuakustiikkaa. Teen itse työtäni enimmäkseen akustisesti, mutta en sylje mikkiinkään. Tosin välillä jopa kyllä syljen, jos otan äänneltäväkseni rankempaa tavaraa oman ammatillisen mielenkiinnon ylläpitämiseksi. Autotuneen ei toistaiseksi ole tarvinnut turvautua.

Hartwall-areenalla ei ole oikeastaan mitään tekemistä klassisen musiikin kanssa, siellä vedetään tämmöistä crossover-roskaa jota kolme tenoria ja muut maineellaan rahastavat eilispävän lahjakkuudet tekevät firmoille jotka haluavat esittää kultturellia pakottamalla henkilökuntansa kuuntelemaan oopperoiden hittiaarioita ja imeliä viihdesävelmiä. Finlandia-talon akustiikka on alusta asti ollut perseestä ja sitä on yritetty elektronisesti paikkailla, eikä hyvää ole silti tullut eikä tule. Millä tavalla punklaulanta on "interaktiivista" ja lied "yksipuolista"?

• pongo
        notkea kirjoitti:

Hartwall-areenalla ei ole oikeastaan mitään tekemistä klassisen musiikin kanssa, siellä vedetään tämmöistä crossover-roskaa jota kolme tenoria ja muut maineellaan rahastavat eilispävän lahjakkuudet tekevät firmoille jotka haluavat esittää kultturellia pakottamalla henkilökuntansa kuuntelemaan oopperoiden hittiaarioita ja imeliä viihdesävelmiä. Finlandia-talon akustiikka on alusta asti ollut perseestä ja sitä on yritetty elektronisesti paikkailla, eikä hyvää ole silti tullut eikä tule. Millä tavalla punklaulanta on "interaktiivista" ja lied "yksipuolista"?

Tietenkään liedlaulu ei SAA olla yksipuolista, eikä parhaimmillaan sitä olekaan, mutta jonkin verran konserteissa käyn ja kyllä se yleisön kanssa TODELLINEN kommunikoiminen on NIIN harvinaista herkkua klassisen laulun konserteissa, että itkuksi meinaa pistää. Olen tämän asian suhteen ehdoton, vaikka monen muun asian kanssa hermostuttavan liberaali.
        Laulutekniikan kanssa tuskailu (johon luetaan se jäykkäily ja pahimmillaan irvistely) - ja jollei tuskailu, niin sitten kiva kikkailu - tuntuu vievän suurimman osan taiteilijoiden energiasta.
        Ja silloinhan ollaan ihan hakoteillä, eikö?
        Yksi rääkäisy voi joskus kertoa enemmän kuin tuhat fiilattua kuudestoistaosaa.
        Ja silti olen edelleen klassisen musiikin lipunkantaja. Ikuinen optimisti kuitenkin, ehkä?

• notkea
        pongo kirjoitti:

Tietenkään liedlaulu ei SAA olla yksipuolista, eikä parhaimmillaan sitä olekaan, mutta jonkin verran konserteissa käyn ja kyllä se yleisön kanssa TODELLINEN kommunikoiminen on NIIN harvinaista herkkua klassisen laulun konserteissa, että itkuksi meinaa pistää. Olen tämän asian suhteen ehdoton, vaikka monen muun asian kanssa hermostuttavan liberaali.
        Laulutekniikan kanssa tuskailu (johon luetaan se jäykkäily ja pahimmillaan irvistely) - ja jollei tuskailu, niin sitten kiva kikkailu - tuntuu vievän suurimman osan taiteilijoiden energiasta.
        Ja silloinhan ollaan ihan hakoteillä, eikö?
        Yksi rääkäisy voi joskus kertoa enemmän kuin tuhat fiilattua kuudestoistaosaa.
        Ja silti olen edelleen klassisen musiikin lipunkantaja. Ikuinen optimisti kuitenkin, ehkä?

Mutta mitä se todellinen kommunikointi sitten? Sitä että kertoo vitsejä ja huutelee välillä onko hyvä meininki? haluatteko lisää? Onko mulla paremman näköinen peppu kuin sun tyttöystävällä? Pitäisikö kaikki kevyen musiikin konsertteihin kuuluvat perinteet selllaisenaan roudata klassisen konsertteihin? Liediä kaljateltassa? yhteislaulua? mahtaako toimia?

Jos tuskailee laulutekniikan kanssa, ei ole mitään asiaa klassisen esiintymislavoille. Laulutekniikan kanssa tuskailevat kyllä enemmän kevyen musiikin esittäjät. mikistä huolimatta ääni pettää ennnen konsertin tai viimeistään ennen kiertueen loppua ja puhuessakin on käheä kuin Koivuniemen paulalla tai vilkkumaan MAijalla.

• pongo
        notkea kirjoitti:

Mutta mitä se todellinen kommunikointi sitten? Sitä että kertoo vitsejä ja huutelee välillä onko hyvä meininki? haluatteko lisää? Onko mulla paremman näköinen peppu kuin sun tyttöystävällä? Pitäisikö kaikki kevyen musiikin konsertteihin kuuluvat perinteet selllaisenaan roudata klassisen konsertteihin? Liediä kaljateltassa? yhteislaulua? mahtaako toimia?

Jos tuskailee laulutekniikan kanssa, ei ole mitään asiaa klassisen esiintymislavoille. Laulutekniikan kanssa tuskailevat kyllä enemmän kevyen musiikin esittäjät. mikistä huolimatta ääni pettää ennnen konsertin tai viimeistään ennen kiertueen loppua ja puhuessakin on käheä kuin Koivuniemen paulalla tai vilkkumaan MAijalla.

No ei! Sanoin: TODELLINEN kommunikointi, joka ei tosiaan ole vitsinvääntöä, eikä välispiikkejä, vaan LÄSNÄOLOA. Ihminen ihmiselle ja sama takaisin. Sama vaatimus yltää sinne rockpuolelle tietysti, jossa tosin näkyy tahallisia yliampumisia ärsytystarkoituksessa, mutta sama "filosofia" ei taida toimia klassisen puolella, harvan mieleen tulee ilkiömielessä kukkoilla stagella kiusatakseen yleisöä.
        Kyllä vain seula on ammattiin tiheä, mutta typerissä asioissa edelleen liian harva. Kolmiviivainen see pitää tulla, mutta ei katsetta silmiin.

• sinne

Pyrit ensvuonna idolssiin, kyllä sielä tuomarit sanoo mitä ovat mieltä äänestäsi.

• Pain of love

Eihän sitä periaatteessa tiedäkkään ellei kysy joltain asiasta tietävältä (kuten musiikin opettajalta). Olen itsekin miettinyt asiaa moneen kertaan, mutta se onkin jo asia erikseen.

• hartsa t

Hyvä laulaja pysyy tarkasti oikealla korkeudella.
      Itse haluaisin myös laulaa ja minulla on hyvä sävelkorva. En kuitenkaan saa aikaiseksi oikeita sävelkorkeuksia mutta huomaan sen kuitenkin itse
      enkä kehtaa laulaa julkisesti enkä oikeen itseksenikään.

Monilla Idolsiin pyrkijällä on sama ongelma mutta heillä on lisäksi se ongelma etteivät itse tajua kuinka huonoja ovat. (ilmeisesti huono sävelkorva)

Eli jos sinulla on hyvä sävelkorva ja kuuntelet omaa lauluasi Sinä kyllä kuulet osaatko laulaa vai et.

Laulun soundi taas on jokaisella omanlaisensa ja kaikkien soundi kelpaa johonkin musiikkityyliin.

Jos on hyvä sävelkorva mutta huono lauluääni ei tilanne ole aivan toivoton. Kovalla harjoittelulla
      laulamaan voi oppia koska silloin ongelmana on vain äänen hallinta joka paranee harjoitellessa.

• Blebe

No eihän se sävelkorva ratkaise lauluäänen hyvyyttä tai huonoutta. Siihen, miltä laulu kuulostaa, vaikuttavat paljolti säännöllinen laulaminen sekä äänen ja artikuloinnin harjoittaminen. Laulaminen ja harjoittelu vaikuttavat mm. pallean toimintaan ja tuen löytämiseen laulettaessa, jolloin ääni "kulkee" ja sävelkorkeudet pysyvät halutunlaisina. Laulajalla voi olla hyvä lauluääni, vaikkei hän olekaan kehittänyt sävelkorvaansa. Hyvän sävelkorvan omaavan mielestä laulu ei ole siedettävää, mikäli laulajalta puuttuu tyystin sävelkorva. Laulutekniikka ratkaisee sen, miltä laulu kuulostaa. Esiintymiskokemusta vailla oleva laulaja mokaa helposti jännittävässä tilanteessa, jolloin tekniikan pettäminen johtaa laulun epäpuhtauteen sekä äänen hiljaisuuteen ja vapinaan. Laulu on herkkä instrumentti!

• gudde

Äänitä omaa lauluasi kasetille, jos mahdollista ja kuuntele kriittisesti miltä kuulostaa. Jos laulat aivan mikrofonin vieressä, hiljainen ääni saattaa kuulostaa ihan hyvältä, jos laulu ei muuten kangertele, mutta ison yleisön edessä hiljainen ääni on vain hiljainen ääni; piipitystä josta ei ota pirukaan selvää.

• TheOneAndOnly

Oma ääni kuulostaa aivan erilaiselta "omassa päässä" kuin miten muut sen kuulevat. Ensinnäkin itse ääni kuulostaa erilaiselta, kun ääni tulee osaksi oman kallon luita pitkin korvaan. Toiseksi sitten on tämä ilmiö, jossa itse ei kuule omia nuottivirheitä läheskään niin hyvin, kuin mitä ne kuulee nauhalta jälkeenpäin.

Eli nauhoita kasetille, tai tietokoneelle ja kuuntele itse. Yleensä oman äänen kuuleminen on kyllä kauhistus, joten kannattaa antaa vielä jonkun muunkin kuunnella sitä, niin saat todenperäisempää palautetta. Sitten on hyvä verrata omaa laulua vaikka jonkin Celine Dionin ääneen.

• jake

Musiikki on makuasia, eli jos mielestäsi sinä tai joku muu on hyvä laulamaan, niin silloin hän on hyvä laulamaan. Eriasia on tietysti kuinka moni ihminen siitä pitää.

• erett

...sanontahan tietysti kuuluu, että äänellään se variskin raakkuu!

• todella utelias

Mä todella haluaisin tietää onko mun laulu ääni hyvä laulanko nuotilleen... Tietääkö kukaan mistä sen vois saada selville. Sillä pidän laulamisesta mutta pelkään koko ajan nolaavani itseni. Toivottavasti ääneni ei kuulosta rääkynältä. Sillä oon ollu paris koulun kuoros. Niinku joulujuhlas ja kun meen eri kouluun seiskal niin oon semmoseski kuoros.. Mä toivon olevani edes ihan ok ääninen.. :/

• baritonni

Niin, nämähän on makuaioita ja kaikilla on vähän omanlainen mieltymys. Eihän kaikki pidä samoista viineistä tai oluistakaan. Mulla on myös omanlainen mieltymys hyvästä lauluäänestä. Olen siis itse klassisen lauluun päin ja kuuntelen tällaista kamaa aika paljon. Mielestäni hyvä klassisen laulajan ääni on sellainen, että kuka tahansa voisi tästä äänestä pitää vaikka ei olisikaan oopperan harrastaja. Tämä tarkoittaa ääntä, joka on vapaa ja riisuttu maneereista ja turhista päkistelyistä, joita turhan monella oopperalaulajalla on. Minun korvaani miellyttää esim. Georg Ots, Tom Nyman, Jorma Hynnisen ja Tom Krausen nuoruuden levytykset erityisesti kuten myös uudempikin kama, Olavi Virta. eli aika lyyrisellä osastolla mennään. Myös Matti Lehtinen, Tito Gobbi, Mattia Bastianini.

Kevyestä laulusta en osaa oikein sanoa omaa suosikkiani.

• haluaisin tietää

Oman äänensä kuulee paremmin, kun laittaa korvatulpan toiseen korvaan ja laulaa, mutta onko se sitten sellainen ääni, jonka muutkin kuulevat.....

• Anonyymi

Mä tykkään tästä laulusta

• Anonyymi

Minä osaan laulaa

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"

Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde
      Ensitreffit alttarilla
      21
      2586
    2. 148
      2244
    3. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      29
      2222
    4. Hullu liikenteessä?

Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.
      Kiuruvesi
      52
      2129
    5. Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"

Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti
      Suomalaiset julkkikset
      21
      1722
    6. Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?

Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks
      NATO
      387
      1613
    7. Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta

Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään
      Maailman menoa
      96
      1546
    8. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      288
      1436
    9. Varokaa! Lunta voi sataa kohta!

Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm
      Maailman menoa
      13
      1389
    10. Kunta ostaa kivitipun

Kunnanjohtajan tuleva uusi ostokohde
      Lappajärvi
      132
      1379
    Aihe