"Paavalilaisessa teologiassa maailmanaika voidaan jakaa kolmeen kauteen lain näkökulmasta:
1) Aadamista Moosekseen oli aika ennen lakia.
2) Mooseksesta Kristukseen oli aika lain alla kun laki toimi "kasvattajana" Kristukseen
3) Kristuksesta alkoi aika armon alla, jolloin laki on saanut täyttymyksensä Kristuksessa ja kristityille koko laki tiivistyy lähimmäisenrakkauden käskyyn Pyhän Hengen ohjaamassa evankeliumin vapaudessa (kts. esim. Room.4-8;10:4;Gal.2-5).
Laki ei siis Paavalille ollut ikuinen eikä muuttumaton, vaan "rikkomusten tähden jälkeenpäin lisätty" (Gal.3:19), so. jotta synti saisi rikkomuksen luonteen ja jotta juutalaiset kasvatettaisiin Kristuksen luo kun he oppisivat tuntemaan syntisyytensä - mutta juutalaiset alkoivatkin rakentaa omaa vanhurskauttaan lain mukaisia tekoja tekemällä.
Vanha kymmenen käskyn laki ei siirtynyt uuteen liittoon, vaan koko vanha laki -myös kymmenen käskyä - sai täyttymyksensä Kristuksessa ja kumottiin Hänen ristillään. Uudessa liitossa vallitsee uusi laki eli Kristuksen laki. Sapattikäskykin kuten kymmenen käskyä kokonaisuudessaan on osa kuoleman ja kadotustuomion virkaa, joten sitä ei voi mitenkään väittää "lunastuksen ja pyhityksen muistomerkiksi". Muistettakoon, että sapattina Jeesus oli kuolleena haudassaan, mutta sunnuntaina Hän nousi ylös kuolleista.
Katso myös Ef. 2:14-18; 1 Kor.9:20-21; 2 Kor.3:6-18 tekstit; Paavali sanoo selvästi, että hän itsekään ei ole enää lain alainen (eli vanhan liiton lain alla) vaan hänellä on Kristuksen laki. Tähän uuteen "Kristuksen lakiin" sisällytettiin apostolisissa kehotuspuheissa dekalogista (kymmenen käskyä) useimmat käskyt , jotka annettiin kristityille elämänohjeiksi apostolisissa kirjeissä. Mutta sapattikäskyä ei vahvisteta eikä säädetä elämänohjeeksi uudessa Kristuksen laissa."
http://www.parse-error.com/display_page.php?page_id=56&PHPSESSID=e11e727129a0000bcc8f16892cc8ab68
Sapatti käskyä ei vahvistettu
32
835
Vastaukset
- moi
Kymmenen käskyä on siinä asemassa kuin on lentokenttä lentokoneelle.Kun olemme maassa, lentokenttä on perusta jolta lähdemme liikkeelle.
Kun nousemme uskon varaan olemme jo lähdössä matkalle jolta emme enää palaa kentälle takaisin.
Matka alkaa maasta tältä kentältä ja tavoittena on "kentän" lainalaisuuksista vapaa uskon taival.
"Välilaskujenkin" ollessa mahdollisia tulee kenttä silloin vastaan, mutta kenttä ei ole meidän määränpäämme vaan tavoitteemme on korkeammalla. - A merkit
Sapatin puolustajat adventistit uskovat että seremoonia laki on kumottu, muttei Jumalan laki ja moraalilaki.
Onkohan raamattu koskaan suorittanut minkäänlaista lain jakoa Jumalan ja Mooseksen lakiin???
Eikös 10 käskysanaa ollutkin arkin sisällä tauluissa, mutta ne olivat myöskin kirjoitettuna lakikirjaan joka oli arkin sivuilla. Laki kirjassa oli degaloogi kirjoitettuna jopa kaksikin kertaa. 2 Moos 20 ja 5 Moos 5.
Ja muutenki olis aika vaikeaa yrittää pitää seremoonia lakia kokonaisuudessaan itsenäisenä?- MOI
Arkin sivutaskussa oli muistaakseni lakiin liittyvä siunaus, jos lakia noudatetaan
ja kirous mikäli lakia ei noudateta.
Kansa yhteen ääneen hyväksyi nämä jonka jälkeen ne sijoitettiin
olemaan heitä vastaan lankeemuksen tullessa suureksi.
Mm. näihin Paavali viittasi ISRAELIN kohdalla.
Huomioitavaa on että ne eivät koskeneet milloinkaan pakanoita.
Näin vain niiden poistuminen ei ollut Jeesuksen tehtävä.
Jeesus teki kaiken täysin Uudeksi Liitoksi koko maailmaa varten.
Sen Liiton tehtävä ei perustunut Israelin rikkomukseen vaan kaikkien ihmisten pelastukseen.
Huom!rikkomus perusteena vanhassa
ja pelastus rikkomuksesta Uudessa.
Uudella liitolla oli ERI tarkoituskin. - moi
MOI kirjoitti:
Arkin sivutaskussa oli muistaakseni lakiin liittyvä siunaus, jos lakia noudatetaan
ja kirous mikäli lakia ei noudateta.
Kansa yhteen ääneen hyväksyi nämä jonka jälkeen ne sijoitettiin
olemaan heitä vastaan lankeemuksen tullessa suureksi.
Mm. näihin Paavali viittasi ISRAELIN kohdalla.
Huomioitavaa on että ne eivät koskeneet milloinkaan pakanoita.
Näin vain niiden poistuminen ei ollut Jeesuksen tehtävä.
Jeesus teki kaiken täysin Uudeksi Liitoksi koko maailmaa varten.
Sen Liiton tehtävä ei perustunut Israelin rikkomukseen vaan kaikkien ihmisten pelastukseen.
Huom!rikkomus perusteena vanhassa
ja pelastus rikkomuksesta Uudessa.
Uudella liitolla oli ERI tarkoituskin.Kol.2:13--->
13. Ja teidät, jotka olitte kuolleet rikoksiinne ja lihanne ympärileikkaamattomuuteen, teidät hän teki eläviksi yhdessä hänen kanssaan, antaen meille anteeksi kaikki rikokset,
14. ja pyyhki pois sen kirjoituksen säädöksineen, joka oli meitä vastaan ja oli meidän vastustajamme; sen hän otti meidän tieltämme pois ja naulitsi ristiin.
15. Hän riisui aseet hallituksilta ja valloilta ja asetti heidät julkisen häpeän alaisiksi; hän sai heistä hänen kauttaan voiton riemun.
HUOM! Paavali sanoo "teidät" pakanoista ja "meidät" juutalaisista tässä lainauksessa
______
1. Ja Jumala on eläviksi tehnyt teidät, jotka olitte kuolleet rikoksiinne ja synteihinne,
2. joissa te ennen vaelsitte tämän maailman menon mukaan, ilmavallan hallitsijan, sen hengen hallitsijan, mukaan, joka nyt tekee työtään tottelemattomuuden lapsissa,
3. joiden joukossa mekin kaikki ennen vaelsimme lihamme himoissa, noudattaen lihan ja ajatusten mielitekoja, ja olimme luonnostamme vihan lapsia niinkuin muutkin;
4. mutta Jumala, joka on laupeudesta rikas, suuren rakkautensa tähden, jolla hän on meitä rakastanut,
5. on tehnyt meidät, jotka olimme kuolleet rikoksiimme, eläviksi Kristuksen kanssa - armosta te olette pelastetut -
6. ja yhdessä hänen kanssaan herättänyt ja yhdessä hänen kanssaan asettanut meidät taivaallisiin Kristuksessa Jeesuksessa,
7. osoittaakseen tulevina maailmanaikoina armonsa ylenpalttista runsautta, hyvyydessään meitä kohtaan Kristuksessa Jeesuksessa.
8. Sillä armosta te olette pelastetut uskon kautta, ette itsenne kautta - se on Jumalan lahja -
9. ette tekojen kautta, ettei kukaan kerskaisi.
10. Sillä me olemme hänen tekonsa, luodut Kristuksessa Jeesuksessa hyviä töitä varten, jotka Jumala on edeltäpäin valmistanut, että me niissä vaeltaisimme.
11. Muistakaa sentähden, että te ennen, te lihanne puolesta pakanat, jotka olette saaneet ympärileikkaamattomien nimen niiltä, joita, lihaan käsillä tehdyn ympärileikkauksen mukaisesti, sanotaan ympärileikatuiksi -
12. että te siihen aikaan olitte ilman Kristusta, olitte vailla Israelin kansalaisoikeutta ja vieraat lupauksen liitoille, ilman toivoa ja ilman Jumalaa maailmassa;
13. mutta nyt, kun olette Kristuksessa Jeesuksessa, olette te, jotka ennen olitte kaukana, päässeet lähelle Kristuksen veressä.
14. Sillä hän on meidän rauhamme, hän, joka teki molemmat yhdeksi ja purki erottavan väliseinän, nimittäin vihollisuuden,
15. kun hän omassa lihassaan teki tehottomaksi käskyjen lain säädöksinensä, luodakseen itsessänsä nuo kaksi yhdeksi uudeksi ihmiseksi, tehden rauhan,
16. ja yhdessä ruumiissa sovittaakseen molemmat Jumalan kanssa ristin kautta, kuolettaen itsensä kautta vihollisuuden.
17. Ja hän tuli ja julisti rauhaa teille, jotka kaukana olitte, ja rauhaa niille, jotka lähellä olivat;
18. sillä hänen kauttansa on meillä molemmilla pääsy yhdessä Hengessä Isän tykö.
19. Niin ette siis enää ole vieraita ettekä muukalaisia, vaan te olette pyhien kansalaisia ja Jumalan perhettä,
20. apostolien ja profeettain perustukselle rakennettuja, kulmakivenä itse Kristus Jeesus,
21. jossa koko rakennus liittyy yhteen ja kasvaa pyhäksi temppeliksi Herrassa;
22. ja hänessä tekin yhdessä muitten kanssa rakennutte Jumalan asumukseksi Hengessä.
Edelläoleva kulkee saman periaatteen mukaan. - A merkit
MOI kirjoitti:
Arkin sivutaskussa oli muistaakseni lakiin liittyvä siunaus, jos lakia noudatetaan
ja kirous mikäli lakia ei noudateta.
Kansa yhteen ääneen hyväksyi nämä jonka jälkeen ne sijoitettiin
olemaan heitä vastaan lankeemuksen tullessa suureksi.
Mm. näihin Paavali viittasi ISRAELIN kohdalla.
Huomioitavaa on että ne eivät koskeneet milloinkaan pakanoita.
Näin vain niiden poistuminen ei ollut Jeesuksen tehtävä.
Jeesus teki kaiken täysin Uudeksi Liitoksi koko maailmaa varten.
Sen Liiton tehtävä ei perustunut Israelin rikkomukseen vaan kaikkien ihmisten pelastukseen.
Huom!rikkomus perusteena vanhassa
ja pelastus rikkomuksesta Uudessa.
Uudella liitolla oli ERI tarkoituskin.Miten sovitat nämä Jeesuksen sanat perustaksi uuteen liittoon..
(Matt.5:)
17. Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan; en minä ole tullut kumoamaan, vaan täyttämään.
18. Sillä totisesti minä sanon teille: kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään kirjain, ei ainoakaan piirto, ennenkuin kaikki on tapahtunut.
19. Sentähden, joka purkaa yhdenkään näistä pienimmistä käskyistä ja sillä tavalla opettaa ihmisiä, se pitää pienimmäksi taivasten valtakunnassa kutsuttaman; mutta joka niitä noudattaa ja niin opettaa, se pitää kutsuttaman suureksi taivasten valtakunnassa. ?? - moi
A merkit kirjoitti:
Miten sovitat nämä Jeesuksen sanat perustaksi uuteen liittoon..
(Matt.5:)
17. Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan; en minä ole tullut kumoamaan, vaan täyttämään.
18. Sillä totisesti minä sanon teille: kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään kirjain, ei ainoakaan piirto, ennenkuin kaikki on tapahtunut.
19. Sentähden, joka purkaa yhdenkään näistä pienimmistä käskyistä ja sillä tavalla opettaa ihmisiä, se pitää pienimmäksi taivasten valtakunnassa kutsuttaman; mutta joka niitä noudattaa ja niin opettaa, se pitää kutsuttaman suureksi taivasten valtakunnassa. ??Loppuun asti on sotia ja loppuun asti on lainlaatijoita ja loppuun asti on tekopyhiä.
Loppuun asti on juutalaisia Mooseksen lakeineen.
Loppuun asti on myös uskovilla sydämeen kirjoitettu Jumalan laki.
Joka sanoo että saa tehdä huorin tekee väärin.
Jopa laki ettei saa hyljätä vaimoaan pysyy loppuun asti.
Lain loppuminen uskovalla ei ole lupa pahanteon aloittamiseen.Vaikka kymmenen käskyä juutalaisille oli loppunutkin, säilyi heidän karkoitus pakanoiden joukkoon voimassa.
Lain loppuminen ei tarkoita että tulee saarnata laki loppuneeksi.
Lain kuuluminen Uuteen Liittoon saarnaaminen on kielletty.
- Timo Flink
En oikein ymmärrä kirjoittajan väitettä, että sapatti ei olisi lunastuksen ja pyhityksen merkki, kun Raamatussa niin lukee.
5 Moos. 5:12-15 toistaa sapattikäskyn ja perusteluksi mainitaan nimen omaan Jumalan pelastusteko, jossa hän toi kansansa pois Egyptistä. Siis sapatti oli osoituksena ei vain luomisesta (2 Moos. 20:8-11) vaan myös lunastuksesta.
Hes. 20:12:n mukaan sapatti muistuttaa kansaa siitä, että Jumala on pyhittänyt heidät. Siis sapatti on pyhityksen merkki.
Mitä tulee Paavalin lakiteologiaan, se on huomattavasti moniuloitteisempi kuin kirjoittaja antaa ymmärtää (ja hänen esityksensa edustaa ns. dispensationalistista tulkintaa, jota suurin osa kristityistä ei allekirjoita).
Kun Paavali roomalaiskirjeessä puhuu, että lakia ei ollut luomisesta Moosekseen, hän tarkoittaa sillä sitä, että sitä ei ollut kirjoitetussa liittomuodossa. Aabraham eli kauan ennen Moosesta ja Siinaita, ja hänestä Jumala itse sanoo: "Hän piti minun käskyni, määräykseni ja lakini." (1 Moos. 26:5).
Paavali ei ole ristiriidassa Jeesuksen kanssa, joka sanoi, ettei laista katoa pieninkään piirto ennen kuin taivas ja maa katoavat (Luuk. 16:17). Tulkinta, joka laittaa Paavalin lakikäsityksen tätä vastaan ei ole oikea tulkinta. Paavali itse sanoo, että "On yhdentekevää, onko ihminen ympärileikattu vai ei; tärkeää on Jumalan käskyjen noudattaminen." (1 Kor. 7:19). Hän myös selittää, että rakkauden kaksoiskäsky on 10 käskyn lain ydinajatus (Room. 13:8-10).
Timo Flink- pauttia
Viettäessäsi sapattiasi et voi olla ajattelematta minua säälin tuntein kun en tee sinun tavallasi mikäli itse pidät viettämistäsi täydellisen pyhänä.
Minä taas ihmettelen mitä pyhää sinun sapatinviettämisessäsi oikein on mitä Jumala sinussa arvostaa. - Timo Flink
pauttia kirjoitti:
Viettäessäsi sapattiasi et voi olla ajattelematta minua säälin tuntein kun en tee sinun tavallasi mikäli itse pidät viettämistäsi täydellisen pyhänä.
Minä taas ihmettelen mitä pyhää sinun sapatinviettämisessäsi oikein on mitä Jumala sinussa arvostaa.pauttialle pieni täydennys.
Ei ihminen tee sapatista pyhää. Jumala on sen pyhäksi asettanut ja sapatinviettäminen tarkoittaa tästä pyhyydestä osallistumista. Jos joku ihminen yrittäisi tehdä jostain päivästä pyhää, oli päivä mikä tahansa, hän pystyttäisi omaa vanhurskauttaan eli yrittäisi pelastaa itsensä. Oikea sapatinviettäminen on osallistumista Jumalan asetuksesta, ei omistaan. Ulkoisesti nämä voivat näyttää samalta, mutta koska pyhittäjä on eri henkilö (Jumala vs. ihminen), ero on iso ja peruuttamaton.
2 Moos. 20:8-10 perustelee sapatin luomisella, joka on Jumalan teko. 5 Moos. 5:12-15 perustelee sapatin lunastuksella, joka on Jumalan teko. Hes. 20:12 perustelee sapatin kansan pyhittämisellä, joka on Jumalan teko. Hepr. 4:4-10 perustelee sapatinvieton (kr. sabbatismos, käännetty usein "sapattilepo", "sapattijuhla") Jumalan lupauksella tulevasta kirkkaudesta. Tekijä on aina Jumala, ei ihminen. Siten sapatti on sopusoinnussa "yksin armosta, yksin uskosta" -periaatteen kanssa. Ts. sapatti = uskon kautta vanhurskauttaminen (periaatetasolla).
P.S. Hepr. 4:9 kreikaksi kuuluu "ara apoleipetai sabbatismos too laoo tuu theuu" (foneettisesti) ja suomeksi "sen tähden Jumalan kansalla on sapatinvietto jäljellä" (preesens, ei futuuri).
Timo Flink - pauttia
Timo Flink kirjoitti:
pauttialle pieni täydennys.
Ei ihminen tee sapatista pyhää. Jumala on sen pyhäksi asettanut ja sapatinviettäminen tarkoittaa tästä pyhyydestä osallistumista. Jos joku ihminen yrittäisi tehdä jostain päivästä pyhää, oli päivä mikä tahansa, hän pystyttäisi omaa vanhurskauttaan eli yrittäisi pelastaa itsensä. Oikea sapatinviettäminen on osallistumista Jumalan asetuksesta, ei omistaan. Ulkoisesti nämä voivat näyttää samalta, mutta koska pyhittäjä on eri henkilö (Jumala vs. ihminen), ero on iso ja peruuttamaton.
2 Moos. 20:8-10 perustelee sapatin luomisella, joka on Jumalan teko. 5 Moos. 5:12-15 perustelee sapatin lunastuksella, joka on Jumalan teko. Hes. 20:12 perustelee sapatin kansan pyhittämisellä, joka on Jumalan teko. Hepr. 4:4-10 perustelee sapatinvieton (kr. sabbatismos, käännetty usein "sapattilepo", "sapattijuhla") Jumalan lupauksella tulevasta kirkkaudesta. Tekijä on aina Jumala, ei ihminen. Siten sapatti on sopusoinnussa "yksin armosta, yksin uskosta" -periaatteen kanssa. Ts. sapatti = uskon kautta vanhurskauttaminen (periaatetasolla).
P.S. Hepr. 4:9 kreikaksi kuuluu "ara apoleipetai sabbatismos too laoo tuu theuu" (foneettisesti) ja suomeksi "sen tähden Jumalan kansalla on sapatinvietto jäljellä" (preesens, ei futuuri).
Timo FlinkEsimerkillä oli vain tarkoitus osoittaa että puhuttu asia käytännössä on ilman samaa hohtoa .
Kyllä Jeesuksen toiminta ja opetus esitteli aivan eri kuvan Hänen ajatuksistaan.
Paavali kertoo päivien valitsemisesta tyhjentävästi.
Mitään sapatinviettoa vastaavaa ei ollut hänen ohjeissaan.
Paavalin suurin huoli oli että yksinkertainen Evankeliumi pilataan saarnaajien toimesta .
Te saarnamiehet juuri olette tehneet Evankeliumille saman kuin fariseukset tekivät Mooseksen laille.
Jeesus tuli poistamaan kaikki kompastuskivet pois polulta ja te kilpaa niitä siirtelette takaisin paikoilleen ja kiusaatte seurakuntalaisia.
Kompastuminen on juuri tullut teidän johtajien osaksi kuten oli Jeesuksen tarkoituskin.
11. Mitä ovat minulle teidän paljot teurasuhrinne? sanoo Herra. Minä olen kyllästynyt oinas-polttouhreihin ja juottovasikkain rasvaan. Mullikkain, karitsain ja kauristen vereen minä en mielisty.
11. Mitä ovat minulle teidän paljot teurasuhrinne? sanoo Herra. Minä olen kyllästynyt oinas-polttouhreihin ja juottovasikkain rasvaan. Mullikkain, karitsain ja kauristen vereen minä en mielisty.
12. Kun te tulette minun kasvojeni eteen, kuka sitä teiltä vaatii - minun esikartanoitteni tallaamista?
13. Älkää enää tuoko minulle turhaa ruokauhria; suitsutus on minulle kauhistus. En kärsi uuttakuuta enkä sapattia, en kokouksen kuuluttamista, en vääryyttä ynnä juhlakokousta.
14. Minun sieluni vihaa teidän uusiakuitanne ja juhla-aikojanne; ne ovat käyneet minulle kuormaksi, jota kantamaan olen väsynyt.
15. Kun te ojennatte käsiänne, minä peitän silmäni teiltä; vaikka kuinka paljon rukoilisitte, minä en kuule: teidän kätenne ovat verta täynnä.
16. Peseytykää, puhdistautukaa; pankaa pois pahat tekonne minun silmäini edestä, lakatkaa pahaa tekemästä.
17. Oppikaa tekemään hyvää; harrastakaa oikeutta, ojentakaa väkivaltaista, hankkikaa orvolle oikeus, ajakaa lesken asiaa.
18. Niin tulkaa, käykäämme oikeutta keskenämme, sanoo Herra. Vaikka teidän syntinne ovat veriruskeat, tulevat ne lumivalkeiksi; vaikka ne ovat purppuranpunaiset, tulevat ne villanvalkoisiksi.
19. Jos suostutte ja olette kuuliaiset, niin te saatte syödä maan hyvyyttä;
20. mutta jos vastustatte ja niskoittelette, niin miekka syö teidät. Sillä Herran suu on puhunut.
Sana on niin selvä ja suora ettei siinä ole sijaa erehtymiselle muutenkuin teidän tulkitsemananne.
Tämä sana kertoo Vapahtajan teon luonteen.Te olette tekemässä juuri päinvastoin.
2. Autuas se ihminen, joka tämän tekee, se ihmislapsi, joka tässä pysyy, joka pitää sapatin eikä sitä riko, joka varoo kätensä tekemästä mitään pahaa!
Sapatin pitäminen on kääntynyt päinvastoin kuin teidän puheenne.Paha on juuri päinvastoin kuin teidän opetuksenne;
-Israelin vartijat ovat kaikki sokeita, eivät he mitään käsitä; he ovat kaikki mykkiä koiria, jotka eivät osaa haukkua. He näkevät unta, makailevat ja nukkuvat mielellään.
11. Ja näillä koirilla on vimmainen nälkä, ei niitä mikään täytä. Ja tällaisia ovat paimenet! Eivät pysty mitään huomaamaan, ovat kaikki kääntyneet omille teilleen, etsivät kukin omaa voittoansa, kaikki tyynni.
Muita te kyllä opetatte, mutta itseänne varten sanotut te hylkäätte.
Sana puhuu lähes tyystin johtajien ja paimenten vääryydestä kannesta kanteen.
Silti TE olette seurakuntalaisten harhaanjohtajia ettekä sitä huomaa.
Yhä viisaammiksi te pyritte tulemaan koukeroissanne ja vakuuttavammiksi opeissanne oman vääryytenne näyttämiseksi totuudeksi.
Virhe on siellä pahimmassa ja vaikeimmassa paikassa kuten oli Jeesuksen aikanakin.
Vain teiltä puuttuu nuhtelijat.
Vain te johtajat vapaasti rellestätte ilman valvojia.
4. Kenellä te iloanne pidätte? Kenelle avaatte suunne ammolleen ja kieltä pitkälle pistätte? Ettekö te ole rikoksen lapsia, valheen sikiöitä?
5. Te, jotka hehkutte himosta tammien varjossa, jokaisen vihreän puun alla, te, jotka teurastatte lapsia laaksoissa, kallionrotkoissa.
Missä suunnassa on teidän nuhtelunne; niitä te nuhtelette jotka eivät tule teidän haaviinne.
Teillä ei ole muita vastustajia kuin ne jotka näkevät teidät alastomina.
12. Mutta minä ilmoitan, mitä on sinun vanhurskautesi ja sinun tekosi; ne eivät sinua auta.
13. Kun sinä huudat, auttakoon sinua jumaliesi joukko! Mutta tuuli vie ne kaikki, henkäys ottaa ne pois. Mutta joka minuun turvaa, se perii maan ja ottaa omaksensa minun pyhän vuoreni.
Te puhutte tällaisen puheen olevan Jumalan pilkkaa.
Mutta teidän vuoksenne on kadut täynnä Jeesuksen pilkkaajia ettekä te siitä välitä.
2. Minua he muka etsivät joka päivä ja haluavat tietoa minun teistäni niinkuin kansa, joka tekee vanhurskautta eikä hylkää Jumalansa oikeutta. He vaativat minulta vanhurskaita tuomioita, haluavat, että Jumala heitä lähestyisi:
3. "Miksi me paastoamme, kun et sinä sitä näe, kuritamme itseämme, kun et sinä sitä huomaa?" Katso, paastopäivänänne te ajatte omia asioitanne ja ahdistatte työhön kaiken työväkenne.
4. Katso, riidaksi ja toraksi te paastoatte, lyödäksenne jumalattomalla nyrkillä. Te ette nyt paastoa niin, että teidän äänenne kuultaisiin korkeudessa.
5. Tällainenko on se paasto, johon minä mielistyn, se päivä, jona ihminen kurittaa itseänsä? Jos kallistaa päänsä kuin kaisla ja makaa säkissä ja tuhassa, sitäkö sinä sanot paastoksi ja päiväksi, joka on Herralle otollinen?
Mitä tuohon enää sanoisi!Sokeitako te olette??
Teidän sapatinviettonne on turhaa.Teidän oma pyhyytenne on turhaa.Kuka pyytää teiltä mitään:
Mutta teidän pyyntönne ei vaikene, yhä vaan te puhkutte uhmaa vaikka teidän touhunne Sanakin todistaa tuulen tavoitteluksi.
Pyhittäkää oma sapattinne, kuka sitä kieltää.
Silpokaa itsenne niinkuin lystäätte.
Mutta muiden harhaanjohtamisesta te olette myös vastuussa.
Kuka puhkuu pyhää vihaa kun teitä vastaan asetutaan.
Mutta kun Herraa vastaan tehdään niin se ei teitä vaivaa.
13. Jos sinä pidätät jalkasi sapattia rikkomasta, niin ettet toimita omia asioitasi minun pyhäpäivänäni, vaan kutsut sapatin ilopäiväksi, Herran pyhäpäivän kunnioitettavaksi ja kunnioitat sitä, niin ettet toimita omia toimiasi, et aja omia asioitasi etkä puhu joutavia,
14. silloin on ilosi oleva Herrassa, ja minä kuljetan sinut maan kukkuloitten ylitse, ja minä annan sinun nauttia isäsi Jaakobin perintöosaa. Sillä Herran suu on puhunut. - pauttia
==q==Paavali ei ole ristiriidassa Jeesuksen kanssa, joka sanoi, ettei laista katoa pieninkään piirto ennen kuin taivas ja maa katoavat (Luuk. 16:17).=teoq=
Meistä muista ei kukaan väitäkään Paavalin olevan ristiriidassa Jeesuksen sanomaa vastaan.
Ei pidä laittaa omaa väitettään muiden suuhun.
Adventistien sanoma sensijaan näyttää olevan ristiriidassa Paavalin kanssa.
Ristiriita ei ole Raamatun sisällä vaan ulkopuolella.
Ja koko ajan on kautta adventistien historian ollut ristiriita Raamatun sanoman tulkinnasta.
Siksihän on ollut aikoja jolloin kirkkoanne ei pidetty edes kristittyjen kirkkona.
Ymmärryksen lisääntyminen ei ole sitä poistamassa vaan kiristämässä entisestään.
==q== Aabraham eli kauan ennen Moosesta ja Siinaita, ja hänestä Jumala itse sanoo: "Hän piti minun käskyni, määräykseni ja lakini." (1 Moos. 26:5) =teoq=
Aabraham eli Herran yhteydessä Jumalan tahtomalla tavalla ilman pappien ulkopuolelta tulevia ohjeita.Hän seurasi Paavalinkin mukaan Jumalan lakia.Kuitenkaan ei puhuta Aabrahamin olleen Jumalan hyväsymä Sapatin viettämisensä tai nuiden lain tekojen noudattanisiensa vuoksi.
Aabraham teki silloin Jumalan ohjeiden mukaan kun niitä ohjeita tuli.
---------
14. Sillä kun pakanat, joilla ei lakia ole, luonnostansa tekevät, mitä laki vaatii, niin he, vaikka heillä ei lakia ole, ovat itse itsellensä laki
15. ja osoittavat, että lain teot ovat kirjoitetut heidän sydämiinsä, kun heidän omatuntonsa myötä-todistaa ja heidän ajatuksensa keskenään syyttävät tai myös puolustavat heitä -
o-o-Samaa periaatetta kuvaa Paavali tässä pakanoiden kohdalla.
Kun taas juutalaisista;
19. Mutta me tiedämme, että kaiken, minkä laki sanoo, sen se puhuu lain alaisille, että jokainen suu tukittaisiin ja koko maailma tulisi syylliseksi Jumalan edessä;
20. sentähden, ettei mikään liha tule hänen edessään vanhurskaaksi lain teoista; sillä lain kautta tulee synnin tunto.
21. Mutta nyt Jumalan vanhurskaus, josta laki ja profeetat todistavat, on ilmoitettu ilman lakia,
22. se Jumalan vanhurskaus, joka uskon kautta Jeesukseen Kristukseen tulee kaikkiin ja kaikille, jotka uskovat; sillä ei ole yhtään erotusta.
23. Sillä kaikki ovat syntiä tehneet ja ovat Jumalan kirkkautta vailla
24. ja saavat lahjaksi vanhurskauden hänen armostaan sen lunastuksen kautta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa,
25. jonka Jumala on asettanut armoistuimeksi uskon kautta hänen vereensä, osoittaaksensa vanhurskauttaan, koska hän oli jättänyt rankaisematta ennen tehdyt synnit
26. jumalallisessa kärsivällisyydessään, osoittaaksensa vanhurskauttaan nykyajassa, sitä, että hän itse on vanhurskas ja vanhurskauttaa sen, jolla on usko Jeesukseen.
27. Missä siis on kerskaaminen? Se on suljettu pois. Minkä lain kautta? Tekojenko lain? Ei, vaan uskon lain kautta.
28. Niin päätämme siis, että ihminen vanhurskautetaan uskon kautta, ilman lain tekoja.
29. Vai onko Jumala yksistään juutalaisten Jumala? Eikö pakanainkin? On pakanainkin,
30. koskapa Jumala on yksi, joka vanhurskauttaa ympärileikatut uskosta ja ympärileikkaamattomat uskon kautta.
31. Teemmekö siis lain mitättömäksi uskon kautta? Pois se! Vaan me vahvistamme lain.
Näin Paavali jälleen näyttää että juutalaisille annettu laki ei tullut pakanoille uudessakaan.
Nythän olisi juuri ollut paikka se osa ilmoittaa, jossa poikkeus olisi mainittu.
Päinvastoin Paavali jyrkästi varoittaa siihen lakiin osallistumisen.
Toisaalla hän sanoo olevan Jumalan tahto että uskoontullut pysyy asemassaan jossa on ollut uskoontullessaan mitä tulee lain piiriin kuulumiseen.
Sanotaanhan sanassa "älkää luulko että Herra erottaa teidät peräti kansastanne".
-----------
1. Mitä me siis sanomme esi-isämme Aabrahamin saavuttaneen lihan mukaan?
2. Sillä jos Aabraham on teoista vanhurskautettu, on hänellä kerskaamista, mutta ei Jumalan edessä.
3. Sillä mitä Raamattu sanoo? "Aabraham uskoi Jumalaa, ja se luettiin hänelle vanhurskaudeksi".
4. Mutta töitä tekevälle ei lueta palkkaa armosta, vaan ansiosta,
5. mutta joka ei töitä tee, vaan uskoo häneen, joka vanhurskauttaa jumalattoman, sille luetaan hänen uskonsa vanhurskaudeksi;
6. niinkuin myös Daavid ylistää autuaaksi sitä ihmistä, jolle Jumala lukee vanhurskauden ilman tekoja:
7. "Autuaat ne, joiden rikokset ovat anteeksi annetut ja joiden synnit ovat peitetyt!
8. Autuas se mies, jolle Herra ei lue syntiä!"
9. Koskeeko sitten tämä autuaaksi ylistäminen ainoastaan ympärileikattuja, vai eikö ympärileikkaamattomiakin? Sanommehan: "Aabrahamille luettiin usko vanhurskaudeksi".
10. Kuinka se sitten siksi luettiin? Hänen ollessaanko ympärileikattuna vai ympärileikkaamatonna? Ei ympärileikattuna, vaan ympärileikkaamatonna.
11. Ja hän sai ympärileikkauksen merkin sen uskonvanhurskauden sinetiksi, joka hänellä oli ympärileikkaamatonna, että hänestä tulisi kaikkien isä, jotka ympärileikkaamattomina uskovat, niin että vanhurskaus heillekin luettaisiin;
12. ja että hänestä tulisi myöskin ympärileikattujen isä, niiden, jotka eivät ainoastaan ole ympärileikattuja, vaan myös vaeltavat sen uskon jälkiä, mikä meidän isällämme Aabrahamilla oli jo ympärileikkaamatonna.
13. Sillä se lupaus, että Aabraham oli perivä maailman, ei tullut hänelle eikä hänen siemenelleen lain kautta, vaan uskonvanhurskauden kautta.
14. Sillä jos ne, jotka pitäytyvät lakiin, ovat perillisiä, niin usko on tyhjäksi tehty ja lupaus käynyt mitättömäksi.
15. Sillä laki saa aikaan vihaa; mutta missä lakia ei ole, siellä ei ole rikkomustakaan.
16. Sentähden se on uskosta, että se olisi armosta; että lupaus pysyisi lujana kaikelle siemenelle, ei ainoastaan sille, joka pitäytyy lakiin, vaan myös sille, jolla on Aabrahamin usko, hänen, joka on meidän kaikkien isä
17. - niinkuin kirjoitettu on: "Monen kansan isäksi minä olen sinut asettanut" - sen Jumalan edessä, johon hän uskoi ja joka kuolleet eläviksi tekee ja kutsuu olemattomat, ikäänkuin ne olisivat.
Te muutatte merkityksen Mooseksen lain seuraamisesta sellaiseksi, että koko Jeesuksen Vapahtajan asema kärsii inflaation ja tulee mahdottomaksi selittää Raamatun kirjoituksilla.
Ongelma näkyy elleninkin epätoivoisessa työssä selittää asiat ymmärrettäviksi edes metrien pituisten kirjarivien paljoudella.
Ne ylittävät jopa fariseusten 660 säädöstä ja ovat kaikkien ihmisten toteuttamisen ulkopuolella.
Pahinta on että niin meistä parhaimmillaankin tulee erinomaisia ellenin seuraajia.
Aabrahamin kaltaisia Jumalamme tahdon sydämiimme saaneita kristittyjä me emme sittenkään olisi.
Siihen tarvitaan vielä erikseen uskoontulo Herraan Jeesukseen Krituskseen ja Hänen anteeksiantoonsa. pauttia kirjoitti:
==q==Paavali ei ole ristiriidassa Jeesuksen kanssa, joka sanoi, ettei laista katoa pieninkään piirto ennen kuin taivas ja maa katoavat (Luuk. 16:17).=teoq=
Meistä muista ei kukaan väitäkään Paavalin olevan ristiriidassa Jeesuksen sanomaa vastaan.
Ei pidä laittaa omaa väitettään muiden suuhun.
Adventistien sanoma sensijaan näyttää olevan ristiriidassa Paavalin kanssa.
Ristiriita ei ole Raamatun sisällä vaan ulkopuolella.
Ja koko ajan on kautta adventistien historian ollut ristiriita Raamatun sanoman tulkinnasta.
Siksihän on ollut aikoja jolloin kirkkoanne ei pidetty edes kristittyjen kirkkona.
Ymmärryksen lisääntyminen ei ole sitä poistamassa vaan kiristämässä entisestään.
==q== Aabraham eli kauan ennen Moosesta ja Siinaita, ja hänestä Jumala itse sanoo: "Hän piti minun käskyni, määräykseni ja lakini." (1 Moos. 26:5) =teoq=
Aabraham eli Herran yhteydessä Jumalan tahtomalla tavalla ilman pappien ulkopuolelta tulevia ohjeita.Hän seurasi Paavalinkin mukaan Jumalan lakia.Kuitenkaan ei puhuta Aabrahamin olleen Jumalan hyväsymä Sapatin viettämisensä tai nuiden lain tekojen noudattanisiensa vuoksi.
Aabraham teki silloin Jumalan ohjeiden mukaan kun niitä ohjeita tuli.
---------
14. Sillä kun pakanat, joilla ei lakia ole, luonnostansa tekevät, mitä laki vaatii, niin he, vaikka heillä ei lakia ole, ovat itse itsellensä laki
15. ja osoittavat, että lain teot ovat kirjoitetut heidän sydämiinsä, kun heidän omatuntonsa myötä-todistaa ja heidän ajatuksensa keskenään syyttävät tai myös puolustavat heitä -
o-o-Samaa periaatetta kuvaa Paavali tässä pakanoiden kohdalla.
Kun taas juutalaisista;
19. Mutta me tiedämme, että kaiken, minkä laki sanoo, sen se puhuu lain alaisille, että jokainen suu tukittaisiin ja koko maailma tulisi syylliseksi Jumalan edessä;
20. sentähden, ettei mikään liha tule hänen edessään vanhurskaaksi lain teoista; sillä lain kautta tulee synnin tunto.
21. Mutta nyt Jumalan vanhurskaus, josta laki ja profeetat todistavat, on ilmoitettu ilman lakia,
22. se Jumalan vanhurskaus, joka uskon kautta Jeesukseen Kristukseen tulee kaikkiin ja kaikille, jotka uskovat; sillä ei ole yhtään erotusta.
23. Sillä kaikki ovat syntiä tehneet ja ovat Jumalan kirkkautta vailla
24. ja saavat lahjaksi vanhurskauden hänen armostaan sen lunastuksen kautta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa,
25. jonka Jumala on asettanut armoistuimeksi uskon kautta hänen vereensä, osoittaaksensa vanhurskauttaan, koska hän oli jättänyt rankaisematta ennen tehdyt synnit
26. jumalallisessa kärsivällisyydessään, osoittaaksensa vanhurskauttaan nykyajassa, sitä, että hän itse on vanhurskas ja vanhurskauttaa sen, jolla on usko Jeesukseen.
27. Missä siis on kerskaaminen? Se on suljettu pois. Minkä lain kautta? Tekojenko lain? Ei, vaan uskon lain kautta.
28. Niin päätämme siis, että ihminen vanhurskautetaan uskon kautta, ilman lain tekoja.
29. Vai onko Jumala yksistään juutalaisten Jumala? Eikö pakanainkin? On pakanainkin,
30. koskapa Jumala on yksi, joka vanhurskauttaa ympärileikatut uskosta ja ympärileikkaamattomat uskon kautta.
31. Teemmekö siis lain mitättömäksi uskon kautta? Pois se! Vaan me vahvistamme lain.
Näin Paavali jälleen näyttää että juutalaisille annettu laki ei tullut pakanoille uudessakaan.
Nythän olisi juuri ollut paikka se osa ilmoittaa, jossa poikkeus olisi mainittu.
Päinvastoin Paavali jyrkästi varoittaa siihen lakiin osallistumisen.
Toisaalla hän sanoo olevan Jumalan tahto että uskoontullut pysyy asemassaan jossa on ollut uskoontullessaan mitä tulee lain piiriin kuulumiseen.
Sanotaanhan sanassa "älkää luulko että Herra erottaa teidät peräti kansastanne".
-----------
1. Mitä me siis sanomme esi-isämme Aabrahamin saavuttaneen lihan mukaan?
2. Sillä jos Aabraham on teoista vanhurskautettu, on hänellä kerskaamista, mutta ei Jumalan edessä.
3. Sillä mitä Raamattu sanoo? "Aabraham uskoi Jumalaa, ja se luettiin hänelle vanhurskaudeksi".
4. Mutta töitä tekevälle ei lueta palkkaa armosta, vaan ansiosta,
5. mutta joka ei töitä tee, vaan uskoo häneen, joka vanhurskauttaa jumalattoman, sille luetaan hänen uskonsa vanhurskaudeksi;
6. niinkuin myös Daavid ylistää autuaaksi sitä ihmistä, jolle Jumala lukee vanhurskauden ilman tekoja:
7. "Autuaat ne, joiden rikokset ovat anteeksi annetut ja joiden synnit ovat peitetyt!
8. Autuas se mies, jolle Herra ei lue syntiä!"
9. Koskeeko sitten tämä autuaaksi ylistäminen ainoastaan ympärileikattuja, vai eikö ympärileikkaamattomiakin? Sanommehan: "Aabrahamille luettiin usko vanhurskaudeksi".
10. Kuinka se sitten siksi luettiin? Hänen ollessaanko ympärileikattuna vai ympärileikkaamatonna? Ei ympärileikattuna, vaan ympärileikkaamatonna.
11. Ja hän sai ympärileikkauksen merkin sen uskonvanhurskauden sinetiksi, joka hänellä oli ympärileikkaamatonna, että hänestä tulisi kaikkien isä, jotka ympärileikkaamattomina uskovat, niin että vanhurskaus heillekin luettaisiin;
12. ja että hänestä tulisi myöskin ympärileikattujen isä, niiden, jotka eivät ainoastaan ole ympärileikattuja, vaan myös vaeltavat sen uskon jälkiä, mikä meidän isällämme Aabrahamilla oli jo ympärileikkaamatonna.
13. Sillä se lupaus, että Aabraham oli perivä maailman, ei tullut hänelle eikä hänen siemenelleen lain kautta, vaan uskonvanhurskauden kautta.
14. Sillä jos ne, jotka pitäytyvät lakiin, ovat perillisiä, niin usko on tyhjäksi tehty ja lupaus käynyt mitättömäksi.
15. Sillä laki saa aikaan vihaa; mutta missä lakia ei ole, siellä ei ole rikkomustakaan.
16. Sentähden se on uskosta, että se olisi armosta; että lupaus pysyisi lujana kaikelle siemenelle, ei ainoastaan sille, joka pitäytyy lakiin, vaan myös sille, jolla on Aabrahamin usko, hänen, joka on meidän kaikkien isä
17. - niinkuin kirjoitettu on: "Monen kansan isäksi minä olen sinut asettanut" - sen Jumalan edessä, johon hän uskoi ja joka kuolleet eläviksi tekee ja kutsuu olemattomat, ikäänkuin ne olisivat.
Te muutatte merkityksen Mooseksen lain seuraamisesta sellaiseksi, että koko Jeesuksen Vapahtajan asema kärsii inflaation ja tulee mahdottomaksi selittää Raamatun kirjoituksilla.
Ongelma näkyy elleninkin epätoivoisessa työssä selittää asiat ymmärrettäviksi edes metrien pituisten kirjarivien paljoudella.
Ne ylittävät jopa fariseusten 660 säädöstä ja ovat kaikkien ihmisten toteuttamisen ulkopuolella.
Pahinta on että niin meistä parhaimmillaankin tulee erinomaisia ellenin seuraajia.
Aabrahamin kaltaisia Jumalamme tahdon sydämiimme saaneita kristittyjä me emme sittenkään olisi.
Siihen tarvitaan vielä erikseen uskoontulo Herraan Jeesukseen Krituskseen ja Hänen anteeksiantoonsa.Ja vielä lähtöä suunnittelet! Tässäkin oli uskomattoman hyvä oivallus: "Pahinta on että niin meistä parhaimmillaankin tulee erinomaisia ellenin seuraajia."
Raamatussahan sanotaan, että kukaan ei voi tulla suuremmaksi kuin opettajansa. Jos siis opettaja on Ellen G. White, ei adventisteista voi tulla häntä parempia. Ja hehän pitävät Elleniä opettajanaan Raamattuun (pitävät enenpänäkin kyllä). Ellenisti jää siis harhaoppisen lakihenkisen tasolle niin kauan kuin pitää Elleniä opettajanaan.
Jatka keskustelua, älä anna tämän välihavaintoni häiritä.
OVATKO JUMALAN KÄSKYT VOIMASSA UUDENKIN LIITON AIKANA?
Jos Jumalan laki olisi voitu poistaa, syntiä ei olisi enää olemassa ja Kristuksen uhrikuolema olisi ollut turha.
Laki ilmaisee Jumalan luonteen pyhyyden vastakohtana ihmisen synnillisille taipumuksille, ja kun laki vastaanotetaan uskossa Kristukseen tulee laista myös kristitylle mieluisia asia.
- “Sitähän Jumalan rakastaminen on että me pidämme Hänen käskynsä eivätkä ne ole raskaita noudattaa.” ( (1 Joh 5:3)
- “Mutta laista ei häviä piirtoakaan, enemmin katoavat taivas ja maa.” (Luuk 16:17)
- “Äkää luulko että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan, en minä ole tullut kumoamaan vaan toteuttamaan.” (Matt 5:17-20) (VKR “täyttämään” =Jeesus antoi lain noudattamisesta esimerkin meille noudattamalla itse lakia, sekä vanhurskautti ihmisen uhrinsa kautta kadutuista lain rikkomuksista.)
- “Herran laki on täydellinen, se virvoittaa sielun. Herran ohjeet ovat luotettavat, ne neuvovat taitamatonta” Ps 19:8
- “Kumoammeko me siis lain vetoamalla uskoon? Emme suinkaan, me päinvastoin vahvistamme mitä laki sanoo.” (Room 3:31)
- “Laki itse on silti pyhä, ja käsky on pyhä, oikea ja hyvä.” Room 7:12
- “ On yhdentekevää onko ihminen ympärileikattu vai ei; tärkeää on Jumalan käskyjen noudattaminen.” (1 Kor 7:19)
- “Joka sanoo tuntevansa Hänet, mutta ei pidä Hänen käskyjänsä on valehtelija, eikä totuus ole hänessä. (1 Joh 2:3-5)
- “Jos te rakastatte minua, te noudatatte minun käskyjäni.” (Joh 14:15, 21)
Kenenkään ei tarvitse noudattaa lakia omassa voimassaan. Jumala on luvannut uuden liiton aikana oman Henkensä voiman, että ihminen voisi elää Jumalan tahdon mukaan.
(Hepr 8:8-10, Hes 36:26-27, Jer 31:31-34) Raamatun opetuksen mukaan uuden liiton Kristittynä olemisen ehtona ja edellytyksenä onkin Jumalan lain olemassaolo sydämen lihatauluissa mieluisena asiana. Näin Jumalan ja ihmisen tahdot yhtyvät pyhyydessä. (Ilm 14:12) Rakkaudesta Jumalaan ja kiitollisena pelastuksesta ihminen tahtoo olla Jumalalle kuuliainen (Room 6:15-18, Gal 5:22-25)
Lain tehtävänä on opettaa mikä on syntiä ja herättää synnin tuntoa, joka taas herättää tarpeen Kristuksen uhriveren sovitukseen. (Room 3:20, Room 7:7, 1 Joh 3:4 )
Seremonialait jotka kuuluivat vanhan liiton uhripalvelusjärjestelmään lakkasivat olemasta voimasta Jeesuksen kuollessa ristillä. (Ef 2:15, Hepr 7:11-28, 9:9-10)
Kristus oli “lain loppu” (loppu kreikan telos =lopputulos ja päämäärä) näille vanhan liiton uhripalvelusasetuksille koska ne olivat vain vertauskuva taivaallisesta pappispalveluksesta ja Jeesuksen uhrista. (Hepr 8 luku)
Laki ei tee ihmistä vanhurskaaksi, eikä pelasta, mutta voi tehdä pelastuksen mahdottomaksi, sillä tahallinen kapina lakia vastaan on syntiä joka ilman katumusta ja kääntymystä aiheuttaa kuolemantuomion. Raamattu ei tunne armoa joka kattaisi katumattomat ja kääntymättömät synnit. (Room 6:23, Luuk 10:25-28)
Laissa on 10 käskyä. Ei 9 käskyä. Jaak 2:10-12 opettaa että yhdenkin käskyn
hylkääminen tarkoittaa koko lain hylkäämistä ja rikkomista.
Laki ja evankeliumi ovat läheisessä yhteydessä toisiinsa. Kumpikaan ei kumoa toistaan, vaan saarnataan rinnakkain.
Jumalan käskyt ovat rakkauden käskyt. Mikään hallitus ei voi pysyä pystyssä ilman lakeja. Rakkaus ja laki kuuluvat yhteen uskon kautta. (1 Tim 1:5) Käskyt opettavatkin miten ihmisen tulee rakastaa Jumalaa ja lähimmäisiään. “Lain kuningaskäsky” (Matt 22:36-40) on yhteenveto Jumalan 10 käskyn siveyslaista. Kumpikaan ei kumoa toistaan. “Lain kuningaskäsky” vahvistaa 10 käskyn lain ja onkin tiivistelmä kaikesta lain ja profeettojen opetuksesta.
Jeesus antoi meille esimerkin kuuliaisuudesta. Erehdymme kuitenkin elämämme aikana monin tavoin ja jokainen on syntiä tehnyt.
Siksi tarvitsemme armoa jatkuvasti, mutta uuden liiton kristitty vihaa syntiä, eikä halua tehdä syntiä tahallaan. (Room 3:23, 1 Joh 2:1, Ef 1:7)
SAPATIN HERRA? KUMOSIKO JEESUS LEPOPÄIVÄN?
Jeesus julisti olevansa "sapatin Herra" ja kaiken ihmisten epäilyn ja lakien yläpuolella. (Matt 12:1-8)
Jeesuksen ajan uskonnolliset opettajat olivat tehneet sapattimääräyksiä jotka olivat ihmiskäskyjä. Sapatti oli niin vääristelty että se ei kuvannut enää Jumalan luonnetta. Erilaisia sapattimääräyksiä oli noin 660 kpl. Nämä rabbiinit etsivät jatkuvasti syitä mistä voisivat Jeesusta syyttää. Kun sitten Jeesuksen opetuslapset poimivat viljanjyviä, oli se heidän mielestään sadonkorjuuta ja kun opetuslapset hieroivat kuoria irti jyvistä kämmenissään, oli se sitten puimista uskonnollisten opettajien mielestä.
Jeesus puolustautui selittämällä että Hän oli Jumalan Poika ja sapatinkin Herra. Jeesus kertoi miten Daavid nälissään söi näkyleivät jotka olivat tarkoitettuja pyhään käyttöön. Jeesus opetti että sapatti on ihmistä varten, eikä ihminen sapattia varten. Papit myös "rikkoivat" sapatin tekemällä työtään temppelissä, mutta olivat silti syyttömät. (Mark 2: 27-28, Luuk 6:3-5) Tottakai opetuslapset olivat oikeutettuja syömään nälkäänsä kun Daavidkin oli syytön syötyään näkyleivät.
Jumalan palveleminen on aina ensimmäinen asia. Jumalan työn tarkoitus maailmassa on ihmisten lunastaminen, siksi kaikki työ mikä on välttämätöntä tehdä sapattina tämän työn suorittamiseksi on sopusoinnussa lepopäiväkäskyn kanssa. Opetuslasten ja pappien työ oli Jumalan palvelemista. Jeesus julisti "armahtavaisuutta minä tahdon, enkä uhria, niin te ette tuomitsisi syyttömiä." (jae7) Heidän muotomenonsa ilman rakkautta eivät olleet oikeaa palvelusta.
Jeesus opetti että uhrit itsessään olivat arvottomia. Ne olivat vain palveluksen välikappale, eivät tarkoitus. Uhrien tarkoitus oli johtaa ihmiset Jumalan luo. Jumalan ja ihmisen välinen rakkaus- sekä ihmisestä ulospäin lähimmäisiin suuntautuva rakkaus oli ja on kaiken palveluksen päätarkoitus. Arvoa on vain rakkaudessa tehdyllä palveluksella. Pelkkä muotomenojen noudattaminen on väärin ja niin on sapatinkin laita.
Lepopäivän tarkoitus on johtaa ihmiset Jumalan luo yhteyteen rakkaudessa. Silloin ihminen panee syrjään työn sekä omat arkiset asiansa ja harrastuksensa. Hän ei käy kauppaa eikä puhu joutavia. (asioista joiden suorittaminen ei ole sapattina sopivaa) Lepopäivänä käydään kirkossa ja mahdollisesti muistetaan omaisiakin ja sairaita evankeliumin tarkoituksessa. Sapatti on Jumalan itselleen varaama päivä. Kaikkina maailman aikoina on ollut niitä jotka tahtovat noudattaa Jumalan itsensä antamaa käskyä. (Apt 5:29) Sapattia vietetään uudessa maassakin. (Jes 66:22-23)
Kristitylle sapatti on ilon päivä Herrassa, vaikka hän toki elää Herran yhteydessä viikon jokaisena päivänä. (Jes 58:13-14) ("Minun pyhänä päivänäni.") Ihminen tarvitsee lepoa. Jumala teki sapatin ihmisen levoksi ja luomistyönsä muistoksi. Sapattina tehdään hyvää. (Matt 12:12)
Kaikki Jumalan antamat säädökset ovat tarkoitettuja ihmiskunnan siunaukseksi. Jumala antoi 10 käskyn lain josta sapatti on yksi osa. Sapatti on Herran päivä koska se tehtiin ihmistä varten ja kaikki kuuluu Kristukselle. (Joh 1:3) Herran päivä on liiton merkki Jumalan, Kristuksen ja ihmisen välillä kaikille jotka vastaanottavat Kristuksen ja liittyvät Jumalan Israeliin. (Hes 20:12)
Raamatullinen viikon seitsemäs päivä, Herran oma päivä, on meidän lauantai. Sunnuntaimme muutettiin maassamme lainsäädännöllä viikon seitsemänneksi päiväksi 1973. Tämä on ihmisen asettama seitsemäs päivä, ei Jumalan asettama. Alunperin Keisari Konstantinus Suuri ja paavi muuttivat viikkojärjestystä kun liittivät Herran päivän auringonjumalan päivään 7.3.321 ja tekivät sapatista pakanallisen juhlan. Taustalla oli Konstantinuksen kristillisyys ja hän halusi tehdä kädenojennuksen pakanoille muuttamalla Jumalan lakia. (Dan 7:25)
Jeesus ei siis purkanut sapattia, koska ei muuttanut lakiakaan. Omilla sanoillaan Jeesus vahvisti lain olemaan voimassa kaikkina maailman aikoina. (Matt 5:17-18, Luuk 16:17, Jaak 2:10-12) Lainmuutoksen teki aivan toinen valta ihmiskäskyin. Raamattu ei valtuuta sapatin muuttamiseen missään yhdelläkään sanalla.
Monet ovat kuitenkin tahtoneet kumota sapatin vetoamalla "Jeesus on sapatin Herra." Tässä Jeesus kuitenkin tahtoi opettaa oikeata sapatin viettoa, -ei kumota sapattia.
Siunausta
jari laurila- valoa ei haluta sisään
Vai kauheata? Adventistit minusta ovat tekemässä kauheita!
Olisikohan niin että rautalankakaan ei auta asioita valottamaan. Ehkä olisi helpompi alkaa purkamaan toisesta päästä eli palata 1800 luvulle. Sieltä mistä villitys alkoi. Tämän 4 käskyn takiako te adventistit yritätte istuttaa toista evankeliumia pakanakristityille.
Olette yli 2000 vuotta myöhässä. - kualimato
Kerroppa Jari mitä käskyä vastaan minä rikon enemmän kuin adventisti?
Muutenhan en tiedä mitä pitää parantaa. - Timo Flink
valoa ei haluta sisään kirjoitti:
Vai kauheata? Adventistit minusta ovat tekemässä kauheita!
Olisikohan niin että rautalankakaan ei auta asioita valottamaan. Ehkä olisi helpompi alkaa purkamaan toisesta päästä eli palata 1800 luvulle. Sieltä mistä villitys alkoi. Tämän 4 käskyn takiako te adventistit yritätte istuttaa toista evankeliumia pakanakristityille.
Olette yli 2000 vuotta myöhässä.Sapattia viettäviä kristittyjä on ollut jokaisella vuosisadalla aina alkuseurakunnasta lähtien ja heistä suurin osa on aina ollut ns. pakanakristittyjä. Termi tosin on huono siksi, että Paavali nimen omaan opettaa että pakanat ja juutalaiset muodostavat uskoessaan Kristukseen yhden kansan, jossa ei ole eroa ihmisten välillä (Ef. 2:14).
Pari esimerkkiä. Kristitty historioitsija Sozomen kirjoitti n. 440 jKr, että hänen aikanaan koko muu kristitty maailma vietti sapattia (lauantaita) Jumalan käskyn mukaan ja sunnuntaita valtion käskyn mukaan paitsi Rooman ja Aleksandrian seurakunnat, jotka viettivät ainoastaan sunnuntaita, ja pyrkivät aktiivisesti painostamaan muita luopumaan lauantain vietosta.
Sapattia ovat viettäneet esim. Intian kristityt 200-luvulla, Persian 300-luvulla ja Skotlannin 500-luvulla. Osa waldolaisista 1200-luvulla, norjalaisista 1400-luvulla ja osa ruotsalaisista ja suomalaisista talonpojista ja eräät papit 1600-luvulla viettivät sapattia (olivat luterilaisia sapatinviettäjiä!).
Suosittelen kirkkohistoriaan perehtymistä.
Timo Flink kualimato kirjoitti:
Kerroppa Jari mitä käskyä vastaan minä rikon enemmän kuin adventisti?
Muutenhan en tiedä mitä pitää parantaa.Mistä minä tietäisin?
Enhän Sinua tunne ja tiedä.
Siunausta
jari- kualimato
jarlau kirjoitti:
Mistä minä tietäisin?
Enhän Sinua tunne ja tiedä.
Siunausta
jariJoten saarnaat sillä perusteella että olen väärän kirkon jäsen ja yrität sitä todistaa.
Sittenhän yrität tehdä työtäsi vain kirkon edun vuoksi, kö? kualimato kirjoitti:
Joten saarnaat sillä perusteella että olen väärän kirkon jäsen ja yrität sitä todistaa.
Sittenhän yrität tehdä työtäsi vain kirkon edun vuoksi, kö?puhunut kenellekään väärästä kirkosta, vaan vilpittömyydestä. Siis sellaisessa tilanteessa missä on kysymys oikeasta seurakunnasta. Luuk 12:47-48.
Siunausta
jari laurila
http://www.netikka.net/jarinraamattuhotelli
MIKÄ ON OIKEA USKONTO?
Kaikissa kristillisissä piireissä ja kirkoissa on vilpittömiä sieluja jotka ovat uskollisia Jumalalle korottaen Kristusta sen ymmärryksen mukaan minkä omistavat.
Näin mikään yksittäinen seurakunta ei omista yksin oikeuksia kristinuskoon.
Uskonpuhdistus on synnyttänyt monia seurakuntia jotka ovat pyrkineet yhä lähemmäksi Raamatun alkuperäistä totuutta, mistä alkuseurakunta joskus lankesi pois, ja syntyi pääasiassa ihmisen ympärille ja palvontaan keskittynyt yhteisö.(2 Tess 2:3-4)
Jumala on siunannut uskonpuhdistuksen synnyttämiä seurakuntia ja niiden parista löytyy Jumalan kansan jäseniä yksilöinä.
Ihmisellä on oikea usko kun hän seuraa ehdottoman vilpittömästi Raamatun opetusta ja uskoo Jeesukseen.
Raamatun profetiat kuitenkin kertovat, että viimeisinä päivinä tulee selvästi erottumaan kaksi joukkoa. Ne jotka kumartavat petovaltaa (Ilm 13 luku) ja ne jotka ovat "pyhiä" uskoen Jeesukseen ja noudattavat kaikkia Jumalan käskyjä. (Ilm 12:17; 14:12, Matt 5:17-18, Luuk 16:17, 2 Moos 20:1-17, 5 Moos5:1-21) Jumala tahtookin kutsua kansansa jäseniä pois babylonista (Ilm 18:4) sinne missä on Jeesuksen usko ja profetian Henki. (Ilm 19:10) Profetian Hengen armolahja on toiminut Adventtikirkossa Ellen G. Whiten välityksellä. Jumala antoi hänen kauttaan profetiat lopun aikoja varten. EGW opetti vain ja yksin Raamattua, lisäämättä ja pois ottamatta Raamatusta sanaakaan. Hän täsmensi, opetti ja selvensi Raamatun opetuksia sekä menneeltä että tulevalta ajalta.
Eksytyksestä on sanottava, että se antaa ymmärtää olevansa ainoa oikea. (Matt 24:4-5,11-12) Eksytyksessä on mukana täysin oikeata opetusta, mutta se ei kestä kokonaisvaltaista Raamatulla tutkimista. Muuten se ei olisikaan eksytystä.
Kuitenkaan eksytys ei omista lopun ajan seurakunnan tuntomerkkejä Jeesuksen uskosta ja lain noudattamisesta. (Ilm 14:12)
Se tunnustaa uskoa, armoa ja Kristusta kuten pitääkin, mutta kieltää Jumalan lain ja pyhityksen. Jumalan laki opettaa mikä on syntiä, eikä Raamattu tunne sellaista armoa joka kattaisi jatkuvan ja tahallisen kapinan Jumalan tahtoa vastaan ilman katumusta ja kääntymystä. (Room 6:23, Room 3:20, Joh 15:10, 1 Joh 2:4) Kukaan ei näe elämää ilman pyhitystä. (Hepr 12:14)
Evankeliumi ei syrjäytä ja korvaa lakia, eikä laki evankeliumia. Molempia on saarnattava rinnakkain.
Herran seurakunta huolehtii tietysti evankeliumin viemisestä koko maailmaan. Adventtikirkko toimii jo lähes kaikissa maailman valtioissa. (Matt 28:18-20)
Kasvuvauhti oli vuonna 2004 miljoona uutta uskonratkaisun tehnyttä vuodessa.
Adventtikirkko kehottaa myös kuuliaisuuteen kaikille Jumalan käskyille täsmällisen tarkasti huolehtien myös lepopäiväkäskyn kunnioituksesta. (Jaak 2:10-13)
Herran kansaa ja Jumalan lapsia on kaikissa kristillisissä piireissä kuten Adventtikirkossakin yksilöinä ja muissa piireissä enemmän kun Adventtikirkossa. (v. 2005)
Lopun ajan tapahtumat näyttävät tarkemmin miten Jumalan kansa liittyy yhteen laumaan erottuen petovallasta viimeisinä päivinä.
Kerran on oleva "yksi lauma ja yksi paimen." (Joh 10:16)jarlau kirjoitti:
puhunut kenellekään väärästä kirkosta, vaan vilpittömyydestä. Siis sellaisessa tilanteessa missä on kysymys oikeasta seurakunnasta. Luuk 12:47-48.
Siunausta
jari laurila
http://www.netikka.net/jarinraamattuhotelli
MIKÄ ON OIKEA USKONTO?
Kaikissa kristillisissä piireissä ja kirkoissa on vilpittömiä sieluja jotka ovat uskollisia Jumalalle korottaen Kristusta sen ymmärryksen mukaan minkä omistavat.
Näin mikään yksittäinen seurakunta ei omista yksin oikeuksia kristinuskoon.
Uskonpuhdistus on synnyttänyt monia seurakuntia jotka ovat pyrkineet yhä lähemmäksi Raamatun alkuperäistä totuutta, mistä alkuseurakunta joskus lankesi pois, ja syntyi pääasiassa ihmisen ympärille ja palvontaan keskittynyt yhteisö.(2 Tess 2:3-4)
Jumala on siunannut uskonpuhdistuksen synnyttämiä seurakuntia ja niiden parista löytyy Jumalan kansan jäseniä yksilöinä.
Ihmisellä on oikea usko kun hän seuraa ehdottoman vilpittömästi Raamatun opetusta ja uskoo Jeesukseen.
Raamatun profetiat kuitenkin kertovat, että viimeisinä päivinä tulee selvästi erottumaan kaksi joukkoa. Ne jotka kumartavat petovaltaa (Ilm 13 luku) ja ne jotka ovat "pyhiä" uskoen Jeesukseen ja noudattavat kaikkia Jumalan käskyjä. (Ilm 12:17; 14:12, Matt 5:17-18, Luuk 16:17, 2 Moos 20:1-17, 5 Moos5:1-21) Jumala tahtookin kutsua kansansa jäseniä pois babylonista (Ilm 18:4) sinne missä on Jeesuksen usko ja profetian Henki. (Ilm 19:10) Profetian Hengen armolahja on toiminut Adventtikirkossa Ellen G. Whiten välityksellä. Jumala antoi hänen kauttaan profetiat lopun aikoja varten. EGW opetti vain ja yksin Raamattua, lisäämättä ja pois ottamatta Raamatusta sanaakaan. Hän täsmensi, opetti ja selvensi Raamatun opetuksia sekä menneeltä että tulevalta ajalta.
Eksytyksestä on sanottava, että se antaa ymmärtää olevansa ainoa oikea. (Matt 24:4-5,11-12) Eksytyksessä on mukana täysin oikeata opetusta, mutta se ei kestä kokonaisvaltaista Raamatulla tutkimista. Muuten se ei olisikaan eksytystä.
Kuitenkaan eksytys ei omista lopun ajan seurakunnan tuntomerkkejä Jeesuksen uskosta ja lain noudattamisesta. (Ilm 14:12)
Se tunnustaa uskoa, armoa ja Kristusta kuten pitääkin, mutta kieltää Jumalan lain ja pyhityksen. Jumalan laki opettaa mikä on syntiä, eikä Raamattu tunne sellaista armoa joka kattaisi jatkuvan ja tahallisen kapinan Jumalan tahtoa vastaan ilman katumusta ja kääntymystä. (Room 6:23, Room 3:20, Joh 15:10, 1 Joh 2:4) Kukaan ei näe elämää ilman pyhitystä. (Hepr 12:14)
Evankeliumi ei syrjäytä ja korvaa lakia, eikä laki evankeliumia. Molempia on saarnattava rinnakkain.
Herran seurakunta huolehtii tietysti evankeliumin viemisestä koko maailmaan. Adventtikirkko toimii jo lähes kaikissa maailman valtioissa. (Matt 28:18-20)
Kasvuvauhti oli vuonna 2004 miljoona uutta uskonratkaisun tehnyttä vuodessa.
Adventtikirkko kehottaa myös kuuliaisuuteen kaikille Jumalan käskyille täsmällisen tarkasti huolehtien myös lepopäiväkäskyn kunnioituksesta. (Jaak 2:10-13)
Herran kansaa ja Jumalan lapsia on kaikissa kristillisissä piireissä kuten Adventtikirkossakin yksilöinä ja muissa piireissä enemmän kun Adventtikirkossa. (v. 2005)
Lopun ajan tapahtumat näyttävät tarkemmin miten Jumalan kansa liittyy yhteen laumaan erottuen petovallasta viimeisinä päivinä.
Kerran on oleva "yksi lauma ja yksi paimen." (Joh 10:16)Tämä on ylittänyt jo kaikki naurettavuuden rajat. Jokainen tänään avaamani sinun "vastauksesi" on ollut massapostitusviesti. Joissain jopa kaksi peräperää. Useimmat jo luettu täällä useita kymmeniä kertoja.
Ehkä pääset tällä toiminnalla johonkin ennätystenkirjaan.- vai kui
jarlau kirjoitti:
puhunut kenellekään väärästä kirkosta, vaan vilpittömyydestä. Siis sellaisessa tilanteessa missä on kysymys oikeasta seurakunnasta. Luuk 12:47-48.
Siunausta
jari laurila
http://www.netikka.net/jarinraamattuhotelli
MIKÄ ON OIKEA USKONTO?
Kaikissa kristillisissä piireissä ja kirkoissa on vilpittömiä sieluja jotka ovat uskollisia Jumalalle korottaen Kristusta sen ymmärryksen mukaan minkä omistavat.
Näin mikään yksittäinen seurakunta ei omista yksin oikeuksia kristinuskoon.
Uskonpuhdistus on synnyttänyt monia seurakuntia jotka ovat pyrkineet yhä lähemmäksi Raamatun alkuperäistä totuutta, mistä alkuseurakunta joskus lankesi pois, ja syntyi pääasiassa ihmisen ympärille ja palvontaan keskittynyt yhteisö.(2 Tess 2:3-4)
Jumala on siunannut uskonpuhdistuksen synnyttämiä seurakuntia ja niiden parista löytyy Jumalan kansan jäseniä yksilöinä.
Ihmisellä on oikea usko kun hän seuraa ehdottoman vilpittömästi Raamatun opetusta ja uskoo Jeesukseen.
Raamatun profetiat kuitenkin kertovat, että viimeisinä päivinä tulee selvästi erottumaan kaksi joukkoa. Ne jotka kumartavat petovaltaa (Ilm 13 luku) ja ne jotka ovat "pyhiä" uskoen Jeesukseen ja noudattavat kaikkia Jumalan käskyjä. (Ilm 12:17; 14:12, Matt 5:17-18, Luuk 16:17, 2 Moos 20:1-17, 5 Moos5:1-21) Jumala tahtookin kutsua kansansa jäseniä pois babylonista (Ilm 18:4) sinne missä on Jeesuksen usko ja profetian Henki. (Ilm 19:10) Profetian Hengen armolahja on toiminut Adventtikirkossa Ellen G. Whiten välityksellä. Jumala antoi hänen kauttaan profetiat lopun aikoja varten. EGW opetti vain ja yksin Raamattua, lisäämättä ja pois ottamatta Raamatusta sanaakaan. Hän täsmensi, opetti ja selvensi Raamatun opetuksia sekä menneeltä että tulevalta ajalta.
Eksytyksestä on sanottava, että se antaa ymmärtää olevansa ainoa oikea. (Matt 24:4-5,11-12) Eksytyksessä on mukana täysin oikeata opetusta, mutta se ei kestä kokonaisvaltaista Raamatulla tutkimista. Muuten se ei olisikaan eksytystä.
Kuitenkaan eksytys ei omista lopun ajan seurakunnan tuntomerkkejä Jeesuksen uskosta ja lain noudattamisesta. (Ilm 14:12)
Se tunnustaa uskoa, armoa ja Kristusta kuten pitääkin, mutta kieltää Jumalan lain ja pyhityksen. Jumalan laki opettaa mikä on syntiä, eikä Raamattu tunne sellaista armoa joka kattaisi jatkuvan ja tahallisen kapinan Jumalan tahtoa vastaan ilman katumusta ja kääntymystä. (Room 6:23, Room 3:20, Joh 15:10, 1 Joh 2:4) Kukaan ei näe elämää ilman pyhitystä. (Hepr 12:14)
Evankeliumi ei syrjäytä ja korvaa lakia, eikä laki evankeliumia. Molempia on saarnattava rinnakkain.
Herran seurakunta huolehtii tietysti evankeliumin viemisestä koko maailmaan. Adventtikirkko toimii jo lähes kaikissa maailman valtioissa. (Matt 28:18-20)
Kasvuvauhti oli vuonna 2004 miljoona uutta uskonratkaisun tehnyttä vuodessa.
Adventtikirkko kehottaa myös kuuliaisuuteen kaikille Jumalan käskyille täsmällisen tarkasti huolehtien myös lepopäiväkäskyn kunnioituksesta. (Jaak 2:10-13)
Herran kansaa ja Jumalan lapsia on kaikissa kristillisissä piireissä kuten Adventtikirkossakin yksilöinä ja muissa piireissä enemmän kun Adventtikirkossa. (v. 2005)
Lopun ajan tapahtumat näyttävät tarkemmin miten Jumalan kansa liittyy yhteen laumaan erottuen petovallasta viimeisinä päivinä.
Kerran on oleva "yksi lauma ja yksi paimen." (Joh 10:16)Kaikille on aivan selvää tuo osa joka on moneen kertaan esitetty.
Pyydän ! ÄLÄ tee itsestäsi pelleä.
kutvonen m
---------------- vai kui kirjoitti:
Kaikille on aivan selvää tuo osa joka on moneen kertaan esitetty.
Pyydän ! ÄLÄ tee itsestäsi pelleä.
kutvonen m
----------------jankutat että minä yritän sanoa että "kirkkosi on väärä?"
Kirjoitukseni ei ole ollut näköjään tarpeeksi monta kertaa vielä.
Hyvä tietää.
Ihmisetkin vaihtuu täällä ja uusia tulee.
Siunausta
jari- vai kui
jarlau kirjoitti:
jankutat että minä yritän sanoa että "kirkkosi on väärä?"
Kirjoitukseni ei ole ollut näköjään tarpeeksi monta kertaa vielä.
Hyvä tietää.
Ihmisetkin vaihtuu täällä ja uusia tulee.
Siunausta
jariHämmästytät väitteelläsi.
Enhän muuta kuin ihmettelin kopiotasi tuossa yläpuolella ; muuta kommenttia ei siinä ollut.
Niitä on minukin mielestäni liikaa ja vain yhdellä miehellä.Muut kaikki häviävät siinä sinulle yhdessäkin 10-0.
Olet ainoa jankuttaja.Missä olen näin sanonut??
===jankutat että minä yritän sanoa että "kirkkosi on väärä?" ===
Sori vaan sanoo kutvonen m
------------ - joten ihmetyttää
Timo Flink kirjoitti:
Sapattia viettäviä kristittyjä on ollut jokaisella vuosisadalla aina alkuseurakunnasta lähtien ja heistä suurin osa on aina ollut ns. pakanakristittyjä. Termi tosin on huono siksi, että Paavali nimen omaan opettaa että pakanat ja juutalaiset muodostavat uskoessaan Kristukseen yhden kansan, jossa ei ole eroa ihmisten välillä (Ef. 2:14).
Pari esimerkkiä. Kristitty historioitsija Sozomen kirjoitti n. 440 jKr, että hänen aikanaan koko muu kristitty maailma vietti sapattia (lauantaita) Jumalan käskyn mukaan ja sunnuntaita valtion käskyn mukaan paitsi Rooman ja Aleksandrian seurakunnat, jotka viettivät ainoastaan sunnuntaita, ja pyrkivät aktiivisesti painostamaan muita luopumaan lauantain vietosta.
Sapattia ovat viettäneet esim. Intian kristityt 200-luvulla, Persian 300-luvulla ja Skotlannin 500-luvulla. Osa waldolaisista 1200-luvulla, norjalaisista 1400-luvulla ja osa ruotsalaisista ja suomalaisista talonpojista ja eräät papit 1600-luvulla viettivät sapattia (olivat luterilaisia sapatinviettäjiä!).
Suosittelen kirkkohistoriaan perehtymistä.
Timo FlinkTäälläkin viestiketjussa on erikoisia adventistien tulkintoja adventistien puolesta.
Joten kysynkin mikset ojenna heitä missään viestissäsi??
Onko adventismi niin hyvä vakuus,että riittää kun on liittynyt kirkkoon vaikka oppi olisi näytillä minkälaisena vain??
miksi kommenttisi koskee vain ulkopuolisten "väärää oppia"?
Siitä herää arvelu että mielestäsi ainoa väärä oppi on "adventismin epäileminen harhaopiksi" ja oikeaa kun uskoo "adventismin oikeaksi opiksi".
- eiikinä
Sapattikäsky löytyy kymmenen käskyn lakitaulusta. Joka opettaa että yksikin piirto tai kirjain on muutettu tai poistettu siitä, opettaa vastoin Jeesuksen sanaa.
- Laki ei häviä koskaan
Sapatti käsky löytyy niin kuin sanoit kymmenen käskyn lakitaulusta joka on annettu Israelin kansalle vanhassaliitossa. Siihen kuuluu moraalinen ja serominen yhtenä lakikokonaisuutena.
Termi "laki" (Kr. nomos) esiintyy yli 400 kertaa kirjoituksissa. Väite, jonkan mukaan "laki"ja "Herran laki"viittaisi VT:ssa aina kymmeneen käskyyn ei pidä paikkaansa. Termiä on käytetty viittaamaan koko Mooseksen lakiin (Toora), juhlapäiviin, uhrimenoihin, puhtaussääntöihin yms. Kymmenen käskyn laki (dekalogi) on vain eräs ja loppujen lopuksi pieni osa koko vanhan liiton hyvin laajaa lakia. Mooseksen laissa ei tehdä erotusta "ikuisesti voimassaolevan kaikille kansoille kuuluvan moraalilain" ja väliaikaisen vain israelilaisille tarkoitetun "seremoniallisen lain" välillä. Adventistit pitävät "kirjaan kirjoitettua lakia" seremoniallisena ja väliaikaisena ja "kivitauluihin kaiverrettuja käskyjä" ikuisina ja universaaleina, koko ihmiskuntaa velvoittavina. Mutta tällaiselle jaottelulle ei löydy selitysopillisia perusteita VT:ssa. Koko laki on yksi kokonaisuus, liitto Jahven ja israelilaisten välillä, ja koko tätä lakia sanotaan Pentateukissa "ikuiseksi" (2 Moos.27:21;´30:21,31 jne.) ja sukupolvesta sukupolveen voimassa olevaksi. 2 Aik.31:3 osoittaa, että Herran laki sisältää myös seremonialliset säädökset kuten pyhäpäivät ja uhrikultin, vaikka adventistit väittävät, että "Herran laki" on ikuinen moraalilaki ja Mooseksen laki on väliaikainen "seremonialaki". Katso samoin esim. 4 Moos.31:21, jonka mukaan termi "Herran laki" ei VT:ssa rajoitu pelkästään kymmeneen käskyyn, joten lakia ei voi todellakaan jaotella moraalilakiin ja seremonialakiin. Kiintoisa maininta on myös Ps.147:19-20, jonka mukaan Jahve on antanut käskynsä ja säädöksensa vain juutalaisille, muille kansoille niitä ei ole ilmoitettu eivätkä ne tunne Jahven lakeja. Näin ollen on selvää, että muut kansat eivät tiedä mitään sapatistakaan, eikä niiden tarvitsekaan, koska sapattia ei annettu muiden kansojen noudatettavaksi. Eri kansoilla on muutenkin ollut erilaisia juhlakalentereita ja eripituisia viikkoja .
Jeesus antoi seuraajilleen uuden lain eikä väittänyt, ettei vanhasta laista katoa piirtoakaan: "rakastakaa toisianne" on uuden lain sisältö (Joh.13:34-35; 15:10-17). - Jekku
Mistä tiedät mitä kivitaulussa on kun kukaan ei tiedä edes missä kyseinen taulu on ja milloin se on hävinnyt.
Jumala on vienyt taulunsa pois yhdessä temppelin esripun halkaisemisen kanssa. - eiikinä
Laki ei häviä koskaan kirjoitti:
Sapatti käsky löytyy niin kuin sanoit kymmenen käskyn lakitaulusta joka on annettu Israelin kansalle vanhassaliitossa. Siihen kuuluu moraalinen ja serominen yhtenä lakikokonaisuutena.
Termi "laki" (Kr. nomos) esiintyy yli 400 kertaa kirjoituksissa. Väite, jonkan mukaan "laki"ja "Herran laki"viittaisi VT:ssa aina kymmeneen käskyyn ei pidä paikkaansa. Termiä on käytetty viittaamaan koko Mooseksen lakiin (Toora), juhlapäiviin, uhrimenoihin, puhtaussääntöihin yms. Kymmenen käskyn laki (dekalogi) on vain eräs ja loppujen lopuksi pieni osa koko vanhan liiton hyvin laajaa lakia. Mooseksen laissa ei tehdä erotusta "ikuisesti voimassaolevan kaikille kansoille kuuluvan moraalilain" ja väliaikaisen vain israelilaisille tarkoitetun "seremoniallisen lain" välillä. Adventistit pitävät "kirjaan kirjoitettua lakia" seremoniallisena ja väliaikaisena ja "kivitauluihin kaiverrettuja käskyjä" ikuisina ja universaaleina, koko ihmiskuntaa velvoittavina. Mutta tällaiselle jaottelulle ei löydy selitysopillisia perusteita VT:ssa. Koko laki on yksi kokonaisuus, liitto Jahven ja israelilaisten välillä, ja koko tätä lakia sanotaan Pentateukissa "ikuiseksi" (2 Moos.27:21;´30:21,31 jne.) ja sukupolvesta sukupolveen voimassa olevaksi. 2 Aik.31:3 osoittaa, että Herran laki sisältää myös seremonialliset säädökset kuten pyhäpäivät ja uhrikultin, vaikka adventistit väittävät, että "Herran laki" on ikuinen moraalilaki ja Mooseksen laki on väliaikainen "seremonialaki". Katso samoin esim. 4 Moos.31:21, jonka mukaan termi "Herran laki" ei VT:ssa rajoitu pelkästään kymmeneen käskyyn, joten lakia ei voi todellakaan jaotella moraalilakiin ja seremonialakiin. Kiintoisa maininta on myös Ps.147:19-20, jonka mukaan Jahve on antanut käskynsä ja säädöksensa vain juutalaisille, muille kansoille niitä ei ole ilmoitettu eivätkä ne tunne Jahven lakeja. Näin ollen on selvää, että muut kansat eivät tiedä mitään sapatistakaan, eikä niiden tarvitsekaan, koska sapattia ei annettu muiden kansojen noudatettavaksi. Eri kansoilla on muutenkin ollut erilaisia juhlakalentereita ja eripituisia viikkoja .
Jeesus antoi seuraajilleen uuden lain eikä väittänyt, ettei vanhasta laista katoa piirtoakaan: "rakastakaa toisianne" on uuden lain sisältö (Joh.13:34-35; 15:10-17).Jeesus todella sanoi ettei laista katoa piirtoakaan, olihan Jumala sen omalla kädellään kirjoittanut kivitauluihin. Kymmenenkäskyn laki ei siis häviä koskaan, ainoastaan paholaisen joukot yrittävät kumota sen ja ainoastaan yhden käskyn takia jota lihan mieli ei voi hyväksyä: se on sapatti, Herran päivä, luomisessa asetettu ja Jeesuksen kuolemalla vahvistettu: Jeesus lunastaessaan ihmiskunnan lepäsi sapatin haudassa.
- oijoii
Jekku kirjoitti:
Mistä tiedät mitä kivitaulussa on kun kukaan ei tiedä edes missä kyseinen taulu on ja milloin se on hävinnyt.
Jumala on vienyt taulunsa pois yhdessä temppelin esripun halkaisemisen kanssa.Luepa Raamatusta mitä niissä kivitauluissa lukee. Koko teksti löytyy 2.Moos. 20. luvusta.
- uusiliitto
eiikinä kirjoitti:
Jeesus todella sanoi ettei laista katoa piirtoakaan, olihan Jumala sen omalla kädellään kirjoittanut kivitauluihin. Kymmenenkäskyn laki ei siis häviä koskaan, ainoastaan paholaisen joukot yrittävät kumota sen ja ainoastaan yhden käskyn takia jota lihan mieli ei voi hyväksyä: se on sapatti, Herran päivä, luomisessa asetettu ja Jeesuksen kuolemalla vahvistettu: Jeesus lunastaessaan ihmiskunnan lepäsi sapatin haudassa.
Ei Jeesus tullutkaan kumoamaan sitä mitä isä oli aikaisemmin laatinnut. Jeesus tuli tuomaan uudenliiton. Jeesuksen eläessään se ei ollut tullut vielä voimaan, vaan vasta silloin kun tehtävänsä täytti lopullisesti päätökseen.
Apostolit lähetettiin meille pakanoille julistamaan evankeliumia ja uutta liittoa Jeesuksessa, eikä vanhaa mooseksen lakiliittoa.
Voimme itse valita kummassa liitossa ollaan. Vai onkos muitakin liittoja olemassa? - vai kui
uusiliitto kirjoitti:
Ei Jeesus tullutkaan kumoamaan sitä mitä isä oli aikaisemmin laatinnut. Jeesus tuli tuomaan uudenliiton. Jeesuksen eläessään se ei ollut tullut vielä voimaan, vaan vasta silloin kun tehtävänsä täytti lopullisesti päätökseen.
Apostolit lähetettiin meille pakanoille julistamaan evankeliumia ja uutta liittoa Jeesuksessa, eikä vanhaa mooseksen lakiliittoa.
Voimme itse valita kummassa liitossa ollaan. Vai onkos muitakin liittoja olemassa?Kovasti kuuluu olevan puhetta täällä tuon kolmannen olevan loppukiriä varten.
Suunnasta ei olekaan sitten tullut saatua tolkkua.
Neuvotteluilmapiiri on syksyisen oloista.
oooo>>Voimme itse valita kummassa liitossa ollaan. Vai onkos muitakin liittoja olemassa?---------
- Kellokoskelta
Ei siinä ole enää mitään vahvistamista. sen on Herra Jeesus itse vahvistanut. Tämä vahvistus on Jumalan oikeiden lasten merkki mistä Jumala tietää kenet hän haluaa pyhittää
Paavin asettamaa uutta liitoa on mahdotonta vahvistaa. Koska tälle liitolle ei löydy myyta kuin Paavien oma määräys valta joka menee yli Jumalan valtuuden. Tämän kaltainen liitto on valheen sepitys. Jeesus itse teki omasta uudesta liitostaan ilon päivän. Vain väärentäjät koettavat ottaa Jeesuksen Lusiferin liiton
päämieheksi tämä on totuus.
Jeesus ei palvellut Lusiferiä ollessaan maan päällä, niin ei hän palvele Lusiferiä ylös nousemuksensa jälkeenkään
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miten voit manipuloida katsojalukuja?
Palstatrolli ja väsynyttä sontaa palstalle suoltava Varmakkakkiainen on viime aikoina vedonnot siihen, että hänen ketjuj482883Oletteko naiset huomanneet sellaista asiaa
että vaikka miehiä tulee ja menee ja hakeutuu seuraanne mitä viehättävämpiä olette niin sitä enemmän itseasiassa te olet852395KRP alkaa tutkia Ulvilan murhaa
Jokohan nyt löydetään riittävä näyttö Annelin tuomitsemiseen miehensä murhasta tai taposta.1121979Onkohan tämä jotain elämää suurempaa
Vai olenko kehitellyt nämä tunteet vain omassa pääkopassani. Tunne kyllä sanoo että jotain tässä on.. Toivottavasti et m381688Nainen sä olet
arvokas muista se. Yritän pitää pienen kontaktin yllä vaikka turhaahan tämä on. Toivottavasti joulu meni hyvin ja otat r801476- 931370
En ole häneltä kylläkään koskaan nähnyt sellaista
Tottakai jos hän olisi jonkunlaisen selvän eleen tai jonkun jutun näyttänyt, että häntä kiinnostaakin niin tietenkin si31334Onko Estlink-2 kaapeli lainkaan vaurioitunut?
Vai onko kyseessä Naton operaatio Venäjän ns. varjolaivaston pysäyttämiseksi, ja kaapelivaurio vain simuloitu.2761331- 1171274
Oon vähän pettynyt
Suhun mies. Luulin, että haluat mut ja juokset paljasjaloin kilpaa savannilla leijjonien ja sarvikuonojen ohi saadaksesi1121239