Aloitin vesipaaston viime perjantaina tarkoituksenani puhdistaa elimistöni myrkyistä ja siinä sivussa pudottaa hieman painoani.
Painonpudotuksen kannalta tekemäni huomiot
Lähtötilanne:
pe aamu: 59kg, ilta: 58,2kg
la aamu: 58,2kg, ilta: 57,4kg
su aamu: 57,4kg, ilta: 56kg
ma aamu: 56kg, iltapäivä: 54,7kg
Ihmeissäni olen vaa'an lukemista, mutta näin siis 3,5 päivän jälkeen. Paastoni jatkuu sunnuntaille, joten mielenkiinnolla odotan viimeistä "paastolukemaani".
Vesipaastota voi maksimissaan 60 päivää tai siihen saakka, kun näläntunne palaa (jos siis halutaan pysyä terveinä). Niin kauan, kun näläntunnetta ei ole, ei kehoaan vahingoita, vaan hoitaa. Jos vesipaastoa jatkaa vielä senkin jälkeen näläntunne on palannut takaisin, alkaa elimistö poistaa itsestään tärkeitä aineita (myrkyt ovat tässä vaiheessa jo poistuneet) ja silloin voidaan puhua jo itsensä nälkiinnyttämisestä eli keho käännetään itseään vastaan. Järki käteen siis!
Näläntunne katoaa yleensä 3-5 ensimmäisen paastopäivän aikana ja palaa takaisin, kun elimistö on poistanut itsestään myrkyt. Ensimmäiset paastopäivät ovat siis vaikeimpia ja vaativat suunnatonta itsekuria.
Paaston ensimmäisinä päivinä esiintyy yleensä myös huimausta, päänsärkyä, voimattomuuta, jänteiden kankeutta ja jopa pahoinvointia. Oireet johtuvat siitä, että keho ei ole vielä tottunut paastoon. Muutaman päivän jälkeen oireet tavanomaisesti katoavat ja olo on mitä loistavin. Ystäväni esimerkiksi sai yhtäkkiä energiaa käydä kuntosalilla päivittäin.
Vesipaastolla on myös hyvä vaikutus ihoon. Paaston ensimmäisinä päivinä iholle saattaa ilmestyä pieniä näppyjä ja epäpuhtauksia, kun elimistö puskee myrkkyjä ulos kehosta. Muutaman päivän kuluttua iho kuitenkin elpyy ja paaston lopussa näyttää terveeltä ja puhtaalta. Vinkki aknesta kärsiville.
Laihduttajille suosittelen vesipaastoa painonpudotuksen startiksi. Paastolla saavutettavat painonpudotukselliset hyödyt kun eivät ole pysyviä jos paaston päätyttyä palataan takaisin entiseen ruokavalioon. Paaston vaikutukset jatkuvat paaston jälkeenkin, mistä kannattaa ottaa kaikki hyöty irti ruokavalion muutosta ajatellen. Suolaiset ja rasvaiset ruuat saattavat paaston jälkeen (riippuu paaston pituudesta) maistua epämiellyttäviltä, joten silloin kannattaa suosia kevyttuotteita ja ottaa ne osaksi ruokavaliota.
Paaston loppuessa on hyvä myös muistaa, että kehon tulisi antaa palata takaisin kiinteään ravintoon vähitellen. Paaston jälkeisenä ensimmäisenä päivänä tulisi juoda vain tuoremehua. Päivien kuluessa siirtyä vähitellen keitosta, puuron kautta tuoreisiin hedelmiin ja vihanneksiin ja viimein tavalliseen kiinteään ravintoon. Jos paaston loputtua heti ensimmäisenä päivänä päättää syödä kauan unelmoimaansa makaronilaatikkoa ja paljon, elimistö saatetaan shokkitilaan, josta tuloksena on pahoinvointi. Tarkkana siis.
Vesipaasto
10
2973
Vastaukset
- Raipula
Tollanen paastoaminen huuhtoo elimistöstä elektrolyytit, kaaliumin, magnesiuminin yms.
Voi pahimmillaan aiheuttaa HENGENVAARALLISEN tilaan!
Pumppu voi pettää ihan yllättäin. - jarna
Aika rankan kuuloista tuo meininki. Itse olen ollut kerran vogelin 7 pv mehupaastolla ja jo se oli aivan älyttömästi itsekuria vaativa homma.
Miten muuten, teetkö suolihuuhtelua, vai luotatko, ettei suoli hermostu tilanteesta? Kuinka kauan olet ottanut tavoitteeksesi olla pelkällä vedellä? Sihhen sunnuntaihin asti? Kuinka kauan "toipuminen" kestää, eli milloin vatsasi sietää taas mainitsemaasi makaronilaatikkoa?- 53215
Suolihuuhteluhan poistaa suolesta bakteereita jotka kuuluvat normaaliin suolistoflooraan, eivät ne ole mitään kuona-aineita! Suolistossa on bakteereita jotka osallistuvat mm. k-vitamiinin tuottoon.
Poistamalla hyödyllisiä bakteereita suolesta saattavat huonot bakteerit saada yliotteen...
Yhdistämällä huuhtelu vesipaastoon ollaan vaarallisilla vesillä. - jenni
53215 kirjoitti:
Suolihuuhteluhan poistaa suolesta bakteereita jotka kuuluvat normaaliin suolistoflooraan, eivät ne ole mitään kuona-aineita! Suolistossa on bakteereita jotka osallistuvat mm. k-vitamiinin tuottoon.
Poistamalla hyödyllisiä bakteereita suolesta saattavat huonot bakteerit saada yliotteen...
Yhdistämällä huuhtelu vesipaastoon ollaan vaarallisilla vesillä.Suolihuuhtelua en käytä, vaikka minua onkin peloteltu, että huuhtelemattomuus haittaisi myrkkyjen poistumista eikä olisi niinkään hyvä juttu. Mene ja tiedä.
Sunnuntaihin saakka olen siis ajatellut paastota, mutta saatan lopettaa aikaisemminkin jos energiatasoni ei pikkuhiljaa ala nousta. Olo on nyt vielä niin heikko. Kaikki terveysartikkelit ja palstat, joita olen kahlannut läpi kyllä vakuuttelevat, että voimat palaavat takaisin viimeistään päivän 6 tienoilla. Sitä odotellessa.
Olen lukenut, että paaston jälkeinen palautumisjakso takaisin normaaliin ruokiin olisi kestoltaan 1,5 kertainen itse paastoon. Eli minulla 15 päivää jos siis sunnuntaihin asti kestän. Tuon palautumisjakson aikana sitten vain tuoremehuja, vellejä, keittoja, jogurttia, hedelmiä ja vihanneksia.
Vaikka nälkä ei enää vaivaa niin kyllä ajoittain tulee miettineeksi, kuinka hyvältä esimerkiksi omatekoinen lasagne maistuisikaan! Paaston jälkeen makuaisti on kuitenkin herkimmillään, joten ehkäpä vielä hetken jaksan odottaa.
Tiesittekö muuten, että vuoden aikana keskiverto ihminen syö yhteensä 6kg säilöntä-, makeutus- ja torjuntaineita kuluttamansa ruoan mukana? Siksi paastoa (vesi tai mehu) suositellaankin pidettäväksi ainakin kerran vuodessa. - Sii
jenni kirjoitti:
Suolihuuhtelua en käytä, vaikka minua onkin peloteltu, että huuhtelemattomuus haittaisi myrkkyjen poistumista eikä olisi niinkään hyvä juttu. Mene ja tiedä.
Sunnuntaihin saakka olen siis ajatellut paastota, mutta saatan lopettaa aikaisemminkin jos energiatasoni ei pikkuhiljaa ala nousta. Olo on nyt vielä niin heikko. Kaikki terveysartikkelit ja palstat, joita olen kahlannut läpi kyllä vakuuttelevat, että voimat palaavat takaisin viimeistään päivän 6 tienoilla. Sitä odotellessa.
Olen lukenut, että paaston jälkeinen palautumisjakso takaisin normaaliin ruokiin olisi kestoltaan 1,5 kertainen itse paastoon. Eli minulla 15 päivää jos siis sunnuntaihin asti kestän. Tuon palautumisjakson aikana sitten vain tuoremehuja, vellejä, keittoja, jogurttia, hedelmiä ja vihanneksia.
Vaikka nälkä ei enää vaivaa niin kyllä ajoittain tulee miettineeksi, kuinka hyvältä esimerkiksi omatekoinen lasagne maistuisikaan! Paaston jälkeen makuaisti on kuitenkin herkimmillään, joten ehkäpä vielä hetken jaksan odottaa.
Tiesittekö muuten, että vuoden aikana keskiverto ihminen syö yhteensä 6kg säilöntä-, makeutus- ja torjuntaineita kuluttamansa ruoan mukana? Siksi paastoa (vesi tai mehu) suositellaankin pidettäväksi ainakin kerran vuodessa.Olen ymmärtänyt että vähärasvaisissa laitti- je kevyttuotteissa olisi enemmän kaikkea "epämääräistä" mm. makeutus- ja lisäaineita.
Miksi siis paaston loputtua, kehon puhditettua itsensä kuonasta pitäisi kiskoa näitä kevyttuotteita napaansa. Itse kannatan mahdollisimman vähän käsiteltyä ja luonnollista ravintoa. Mitä vähemmän E-koodeja ja muuta roskaa, sitä parempi. :) - Oho
jenni kirjoitti:
Suolihuuhtelua en käytä, vaikka minua onkin peloteltu, että huuhtelemattomuus haittaisi myrkkyjen poistumista eikä olisi niinkään hyvä juttu. Mene ja tiedä.
Tiesittekö muuten, että vuoden aikana keskiverto ihminen syö yhteensä 6kg säilöntä-, makeutus- ja torjuntaineita kuluttamansa ruoan mukana? Siksi paastoa (vesi tai mehu) suositellaankin pidettäväksi ainakin kerran vuodessa.muka lymyää myrkkyjen varasto? Valitettavasti suolistoon ei voi pesiytyä kummoisia kuona- tai mykkykasoja ja jos se vain suolessa pysyy niistä ei ole ihmiselle haittaa. Se mikä imeytyy kehoon on se vaarallinen juttu.
Ja tohon erinomaiseen energityyteen pääsee helpomminkin ja pitkässä juoksussa terveellisemmin...siis vähähiilihydraattisella ruokavaliolla. Varsinkin kun olet näköjään paastossa vielä keltanokka.
No kyllä paastolla on etujakin mutta ei tasan laihdutus keinona. Ne turhat lihakset saa katoamaan näppärästi.
- nej nej
Paasto elimistöä puhdistavan ja euforisenakin tempauksena lienee aivan hyvä kokeilla (järjen kanssa eikä liian pitkään), mutta laihduttajalle se ei kyllä sovellu. Miksi? Siksi, että paaston jälkeen elimistö alkaa imeisesti hyödyntämään ravintoa tehokkaammin, joten ravintoaineita imeytyy enemmän. Rasva myös jää paremmin "kiinni" elimistöön, joten paino saattaa samasta ruokamäärästä nousta enemmän kuin aikaisemmin.
Mutta oikaiskaa minua ihmeessä jos tämän vastaista tietoa löydätte ;)- Oho
paasto on elimistölle äärimmäinen tila jonka seurauksena keho siirtyy maksimisäätölinjalle ja nopeasti. Tällä kroppa pyrkiin voittamaan aikaa saadakseen mahdollisuuden saada sapuskaa. Siksi paasto ei sovi laihdutuksen aloituksen. Hölmöähän olisi pysäyttää laihtuminen heti alkuunsa.
- Oho
Mistähän hemmetistä olet ton kaksi kuukautta täydellistä syöttömyyttä jutun olet kuullut?
Ja neljässä päivässä painoa pois neljä kiloa...jes nestehukkaa ei laihtumista....on nimittäin fysikaalinen mahdottomuus rasvan palaa noin paljon neljässä päivässä. Lihaksista kyllä pitkällä paastolla pääsee kätevästi eroon, sillä energian tarve otetaan sieltä.
Itse olen paastonnut kyllä 12 pv mutta jo kahden viikon paaston jälkeen syöminen on aloitettava tautisen varovasti. - justiina
Totaalipaastossa ruumis kärsii ja menee säästöliekille.
Itse olen ollut aikoinani vogelin mehupaastoilla ainakin pariin otteeseen, eikä ollut kivaa kyllä sekään.
Paleli ja päätä särki vaikka tein huuhteluja.
Kiloja taisi lähteä jonkin verran, mutta kunnon tavoille en oppinut, silloin. Takaisin tulivat kilot, ja byebye rahat.
Hulluinta mitä viime aikoina olen kuullut (tuli tv:stä ja lukenut netistä..) on tämä ns "valoravinto" (ravinto!!?), elikkä siinä ei sitten edes juoda..:D
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olit niin lähellä
Taas söpis olit siinä ihan käden etäisyydellä❤️ Jos sinä ja minä olisimme olleet kahden, olisin hypännyt sun kaulaan. Sa1185181- 472849
Kun me näemme taas
Siihen on viikkoja, korkeintaan kuukausia. Jännite välillemme vetää meidät ennemmin tai myöhemmin toistemme läheisyyteen332802Haleja ja pusuja
Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺302508Onko mukava nähdä minua töissä?
Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭231909En kirjoita sulle tänne
Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä101650- 1181647
Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle231405- 971397
Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli101358