Hämmästyttää, miten paljon itsensä akateemisiksi mainitsevat miehet tekevät oikeinkirjoitusvirheitä - sekä täällä keskustelupalstalla että treffeillä. Eikö Suomen koululaitoksen pitänyt olla maailman paras?? Siinä seuloutuvat ensimmäiset sellaiset flirttailijat heti pois... tai vaihtoehtoisesti: älkööt sitten levennelkö koulutuksellaan.
Sydämen sivistys sitten onkin eri asia, se ei ole minkään koulutuksen saaneen yksinoikeus - useimmiten jopa päinvastoin.
kirjoitusvirheitä
45
3541
Vastaukset
- VIILAAJA..
tms. n*ssija ,
Hyvä pikunnusisija,
terviset sule, en hae täältä tälista pilkun n*ssijaa,--hyävt jatokt vana!!- kasapäin
,
kattoppas, provo meni perille.
varmaan oot justiinsa myös tommone olevinassivistyny joista kirjutin?
- akateeminen mies
Itselläni syynä kirjoitusvirheiden runsauteen on lukihäriö ja tottumus käyttää tekstinkäsiitelyohjelman oikolukua.
- kasapäin
Tuo on asiallinen huomautus. Mun 23-v. pojalla on lukihäiriö ja poika opiskelee sittenkin; tiedän mistä puhut. Olet kuitenkin se harvinaisempi tapaus!
- Treffeillä?
Minä en kyllä paljoa treffeilä enää kirjoittele, vaan koetan kommmunikoida puhumalla.
- härski-Harri taas
Minä kirjoitin nussiessani mimmin peppuun runon, Eppujen hyvästä biisistä! Että voi sitä treffeillä kirjoitellakin...
- ihme on
ettäkö tällaita täällä joku viitsiiki kysyä tai ihmetellä ,HÖH! :(
- Nuorempi mies
Nämä tulevat apuun lähi tulevaisuudessa.
Ihmettelen esim. puhesyntetisaattoria ei käytetä, suomen kouluissa lasten apuna joista olis hyvä apu lukihäiriöisille, siis kirjoituksessa nehän ovat tosi hyviä, saa kuunnella sen tekstin mitä on kirjoittanut, ja kovalla harjoittelulla saa tai oppii myös nuo, pilkut, yn, ym, joita itse tässä opettelen hieman vanhempana ;))
Tuossa demo, kuinka minä, tuotan tekstiä:)
jos kiinnostaa. niin tästä ei ole kyllä mitään hyötyä, sinun roskikseen vaan, siis tunne asioissa. ;)
http://www.voicexpress.se/
Se demonstrationsfilm >> - samaa mieltä
Pitää paikkansa tuo kommenttisi, kyllä mielestäni kertoo jotain ihmisen sivistyksestä, miten paljon kirjoitusvirheitä tekee. Lukihäiriö toki asia erikseen--
- mies
kukin saa orkut tavallaa ;)
- ammattikirjoittaja
Ei sen niin väliä ole miten pilkut ovat keskustelupalstoilla kohdallaan. Asiallisemmat tekstit ovat eri juttu. Pääasia että juttu luistaa lunkisti ja tulee ymmärretyksi. Mielestäni sitä kuulua akateemisuutta on helpompi tulkita lauseen sisällöstä kuin kirjoitusvirheistä. Jonkun mukamas akateemisen on helppo puhua pussiin, jos oikein aletaan vaihtaa viestejä. Ei tyhmyyttä pysty mihinkään piilottamaan.
- kasapäin
ammattikirjoittaja kirjoitti:
Ei sen niin väliä ole miten pilkut ovat keskustelupalstoilla kohdallaan. Asiallisemmat tekstit ovat eri juttu. Pääasia että juttu luistaa lunkisti ja tulee ymmärretyksi. Mielestäni sitä kuulua akateemisuutta on helpompi tulkita lauseen sisällöstä kuin kirjoitusvirheistä. Jonkun mukamas akateemisen on helppo puhua pussiin, jos oikein aletaan vaihtaa viestejä. Ei tyhmyyttä pysty mihinkään piilottamaan.
ei se ole pilkkusääntöjen asia. mä olen kuule tehnyt n. 30 vuoden ajan käännöstöitä saksasta ja englannista ja väitän, että surkeimpia kielenkäyttäjiä on insinöörit! siis "oikeastaan" sivistyneet...
mutta kyllä minustakin on kohteliasta toista kohtaan katsoa mitä ja miten kirjoittaa, ihan samoin kuin on kohteliasta pukeutua siististi. se on totisesti vähintä mitä odotan sellaiselta ihmiseltä, joka sentään haluaa flirttailla kanssani! - kielo
kasapäin kirjoitti:
ei se ole pilkkusääntöjen asia. mä olen kuule tehnyt n. 30 vuoden ajan käännöstöitä saksasta ja englannista ja väitän, että surkeimpia kielenkäyttäjiä on insinöörit! siis "oikeastaan" sivistyneet...
mutta kyllä minustakin on kohteliasta toista kohtaan katsoa mitä ja miten kirjoittaa, ihan samoin kuin on kohteliasta pukeutua siististi. se on totisesti vähintä mitä odotan sellaiselta ihmiseltä, joka sentään haluaa flirttailla kanssani!Sinulle nimimerkki "kasapäin":
Ei uskoisi että teet työksesi käännöstöitä. Sinulta jää lauseiden alussa isot kirjaimet pois. Lause siis aloitetaan aina isolla kirjaimella. Sekin on kohteliasta lukijaa kohtaan!!!!!!!!! - Oikein
kielo kirjoitti:
Sinulle nimimerkki "kasapäin":
Ei uskoisi että teet työksesi käännöstöitä. Sinulta jää lauseiden alussa isot kirjaimet pois. Lause siis aloitetaan aina isolla kirjaimella. Sekin on kohteliasta lukijaa kohtaan!!!!!!!!!Mutta pilkun jälkeen on välilyönti - se on paljon nykyisissä kirjoituksissa.
- teknoraatteja
kasapäin kirjoitti:
mutta kyllä minustakin on kohteliasta toista kohtaan katsoa mitä ja miten kirjoittaa, ihan samoin kuin on kohteliasta pukeutua siististi. se on totisesti vähintä mitä odotan sellaiselta ihmiseltä, joka sentään haluaa flirttailla kanssani!Ne tietävät vain alastaan.
- typeryyteen
teknoraatteja kirjoitti:
Ne tietävät vain alastaan.
No jopas oli taas yleistys, joka osoittaa kirjoittajan oman sivistyksen tason. Insinöörit eivät siis harrasta, lue päivän lehtiä ja kirjallisuutta, keskustele, osallistu erilaiseen toimintaan, opiskele jne.
PS. En ole itse insinööri, vaan lakimies. Ja myönnän, teen kirjoitusvirheitä kirjoittaessani nopesti näille palstoille, vaikka työssäni kirjoitusvirhe voi olla paha moka.
- samaa olen
minäkin ihmetellyt.
Se, ettei viitsi oikolukea omaa viestiään osoittaa kuinka välinpitämätön on toista kohtaan, tai sitten ei osaa lukea edes omaa kirjoitustaan.
Ei oikeinkirjoitus ole ollenkaan vaikeaa, ei varsinkaan jos haluaa tehdä vaikutuksen toiseen ihmiseen.
Mutta tietenkin se sanoma on aina tärkein, minä vaan saan ainakin sellaisen kuvan ihmisestä joka on huolimaton kirjoituksessaan, ettei hän halua tosissaan kirjoitella kanssani, kunhan sepittää jotain.
EI KIVA
N-60- Jepulis
Totta!! Minusta antaa itsestään aika leväperäisen vaikutelman, jollei todellakaan viitsi (edes) oikolukea tekstiään. Toki on totta, että meilaillessa tulee oltua piittaamattomampi kuin muuten viestitellessä, mutta kuitenkin. Hylkään yleensä välittömästi runsaasti kirjoitusvirheitä tekevät, vaikka mies saattaa toki olla muuten todella hurmaava---
- .........
Jepulis kirjoitti:
Totta!! Minusta antaa itsestään aika leväperäisen vaikutelman, jollei todellakaan viitsi (edes) oikolukea tekstiään. Toki on totta, että meilaillessa tulee oltua piittaamattomampi kuin muuten viestitellessä, mutta kuitenkin. Hylkään yleensä välittömästi runsaasti kirjoitusvirheitä tekevät, vaikka mies saattaa toki olla muuten todella hurmaava---
ja muutkin,miksi et täältä koskaan ketään Täydellistä löydä. Eikö olisi parasta sinun siirtyä live-maailmaan tapaamaan ihmisiä vai miten siellä?Miten tunnistat sellaiset akateemiset ja "teemittomat" ,jotka eivät osaa isoja alkukirjaimia tai oikeaa kirjakieltä ilman virheitä,yleensäkin?
Vai onko tarkoituksesi,että suhde tulee toimia vain kirjoittamalla virheetöntä tekstiä.Olet sitten yksi niistä hörhöistä,jotka hakevat täältä ainoastaan virtuaaliseuraa.Kukin tyylillään.Eihän siinä mitään,toivottavasti löydät virtuaalikirjeen vaihtoystävän,jonka kanssa synkkaa. - maria xx
Jepulis kirjoitti:
uskomatonta? Kirjoitusvirheistä tällainen poru?!
huh!huh!Ei muuta voi sanoa. - kalle K
maria xx kirjoitti:
uskomatonta? Kirjoitusvirheistä tällainen poru?!
huh!huh!Ei muuta voi sanoa.minä ainakin tarkistan aina lähettämäni,mutta inhimillisiä virheitä voi tulla.Tästä kyllä ahdistun,jos näin on pää pölkyllä heti,jos tulee toisinaan virheitä.Hyvää jatkoa vaan sitten.
- .........
......... kirjoitti:
ja muutkin,miksi et täältä koskaan ketään Täydellistä löydä. Eikö olisi parasta sinun siirtyä live-maailmaan tapaamaan ihmisiä vai miten siellä?Miten tunnistat sellaiset akateemiset ja "teemittomat" ,jotka eivät osaa isoja alkukirjaimia tai oikeaa kirjakieltä ilman virheitä,yleensäkin?
Vai onko tarkoituksesi,että suhde tulee toimia vain kirjoittamalla virheetöntä tekstiä.Olet sitten yksi niistä hörhöistä,jotka hakevat täältä ainoastaan virtuaaliseuraa.Kukin tyylillään.Eihän siinä mitään,toivottavasti löydät virtuaalikirjeen vaihtoystävän,jonka kanssa synkkaa...niin anteeksi,ei milään pahalla..mutta..sanoin vain mielipiteeni
- kasapäin
......... kirjoitti:
Vai onko tarkoituksesi,että suhde tulee toimia vain kirjoittamalla virheetöntä tekstiä.Olet sitten yksi niistä hörhöistä,jotka hakevat täältä ainoastaan virtuaaliseuraa.Kukin tyylillään.Eihän siinä mitään,toivottavasti löydät virtuaalikirjeen vaihtoystävän,jonka kanssa synkkaa.Voinen kertoa, että olen löytänyt täältä treffeiltä sen mitä etsinkin: sellaisen miehen, jolla on sekä koulusivistystä että sydämen sivistystä, ja pilkutkin ovat paikoillaan ihan ilman että niistä on kertaakaan puhuttu. Tämä mies on ihan oikeasti olemassa, eikä pelkästään missään virtuaalimaailmassa, vaikka ensimmäinen yhteydenotto tätä kautta tapahtuikin. Ja minulle hän on juuri "se täydellinen".. ja minä hänelle!
- minä vaan
......... kirjoitti:
Vai onko tarkoituksesi,että suhde tulee toimia vain kirjoittamalla virheetöntä tekstiä.Olet sitten yksi niistä hörhöistä,jotka hakevat täältä ainoastaan virtuaaliseuraa.Kukin tyylillään.Eihän siinä mitään,toivottavasti löydät virtuaalikirjeen vaihtoystävän,jonka kanssa synkkaa.Väännän rautalangasta mitä tämä viestiketju vestittää: Jokaisen pitäisi olla sen verran kohtelias että oikolukee ja korjaa kirjoitusvirheet. Kyllä jokaisen pitäisi edes perusjutut osata kirjoittamisessa. Kuten pisteet, pilkut ja isot alkukirjaimet!!!
Onhan ne aikoinaan alaluokilla jo opetettu!!!
Jos saan mieheltä viestin joka on kirjoitettu esim. yhtään isoa kirjainta lauseen alussa käyttämättä tms, koen sen välinpitämättömyytenä kirjoituksen vastaanottajaa kohtaan. Tämä on tosi.
Ja tämä että osaa kirjoittaa oikein kuuluu yleissivistykseen. Kuten kohteliaisuuskin. Ja muut jutut.
Ei tällä ketään Täydellistä haeta vaan oletetaan että ihmiset osaavat ihan perusjutut kirjoittamisessa!!! - Rohkelikko
kalle K kirjoitti:
minä ainakin tarkistan aina lähettämäni,mutta inhimillisiä virheitä voi tulla.Tästä kyllä ahdistun,jos näin on pää pölkyllä heti,jos tulee toisinaan virheitä.Hyvää jatkoa vaan sitten.
Tietenkin meistä jokainen tekee virheitä satunnaisesti, mutta on eri asia, jos jokainen virke pitää sisällään about viisi virhettä. Ei sellaista tekstiä viitsi oikein lukea, eikä ainakaan synny halua ruveta meilailemaan kyseisen henkilön kera. Ihminen voi toki muuten olla tavattoman sympaattinen, fiksu ja herttainen, mutta minuun ei vastaavankaltainen tyyppi ns.kolahda...
- tarkistanut
kalle K kirjoitti:
minä ainakin tarkistan aina lähettämäni,mutta inhimillisiä virheitä voi tulla.Tästä kyllä ahdistun,jos näin on pää pölkyllä heti,jos tulee toisinaan virheitä.Hyvää jatkoa vaan sitten.
Tarkistatko? Tässäkin pienessä pätkässä löytyi ainakin 5 virhettä. Et suinkaan ole kirjottamassa tekstiviestiä missä tilan vuoksi jätetään välilyönti pilkun ja pisteen jäljestä ja lause aloitetaan isolla kirjaimella.
Meistä jokaiselle on nämä asiat opetettu! - kantsis kattoo mitä kirjoittaa
minä vaan kirjoitti:
Väännän rautalangasta mitä tämä viestiketju vestittää: Jokaisen pitäisi olla sen verran kohtelias että oikolukee ja korjaa kirjoitusvirheet. Kyllä jokaisen pitäisi edes perusjutut osata kirjoittamisessa. Kuten pisteet, pilkut ja isot alkukirjaimet!!!
Onhan ne aikoinaan alaluokilla jo opetettu!!!
Jos saan mieheltä viestin joka on kirjoitettu esim. yhtään isoa kirjainta lauseen alussa käyttämättä tms, koen sen välinpitämättömyytenä kirjoituksen vastaanottajaa kohtaan. Tämä on tosi.
Ja tämä että osaa kirjoittaa oikein kuuluu yleissivistykseen. Kuten kohteliaisuuskin. Ja muut jutut.
Ei tällä ketään Täydellistä haeta vaan oletetaan että ihmiset osaavat ihan perusjutut kirjoittamisessa!!!"Väännän rautalangasta mitä tämä viestiketju vestittää: Jokaisen pitäisi olla sen verran kohtelias että oikolukee ja korjaa kirjoitusvirheet. Kyllä jokaisen pitäisi edes perusjutut osata kirjoittamisessa. Kuten pisteet, pilkut ja isot alkukirjaimet!!!"
Jospa lisättäis tuohon sun listaan yks perusjuttu. Myös kaikki kirjaimet sanoihin mukaan ;) Mitä tarkoitat sanalla "vestittää"?
Tavallisesti en takerru kirj vihreisiin, sillä jokaiselle niitä joskus tulee. Mutta jos luulee olenvansa itse niin täydellinen, niin kannattas silloin myös olla sitä, eikä vaatia toisilta vain.
Olisit saanut jättää kokonaan kirjoittamatta tuon viestisi, sillä kuulut juuri niihin, mitä kaikki muutkin ovat, ei täydellisiä ja virheettömiä.
Anna sinäkin ihmisten olla ihmisiä ja tehdä inhimillisiä erehdyksiä, kuten teet itsekkin. Ja tuo ei ollut ainoa virhe viestissäsi. - mää vaa
kantsis kattoo mitä kirjoittaa kirjoitti:
"Väännän rautalangasta mitä tämä viestiketju vestittää: Jokaisen pitäisi olla sen verran kohtelias että oikolukee ja korjaa kirjoitusvirheet. Kyllä jokaisen pitäisi edes perusjutut osata kirjoittamisessa. Kuten pisteet, pilkut ja isot alkukirjaimet!!!"
Jospa lisättäis tuohon sun listaan yks perusjuttu. Myös kaikki kirjaimet sanoihin mukaan ;) Mitä tarkoitat sanalla "vestittää"?
Tavallisesti en takerru kirj vihreisiin, sillä jokaiselle niitä joskus tulee. Mutta jos luulee olenvansa itse niin täydellinen, niin kannattas silloin myös olla sitä, eikä vaatia toisilta vain.
Olisit saanut jättää kokonaan kirjoittamatta tuon viestisi, sillä kuulut juuri niihin, mitä kaikki muutkin ovat, ei täydellisiä ja virheettömiä.
Anna sinäkin ihmisten olla ihmisiä ja tehdä inhimillisiä erehdyksiä, kuten teet itsekkin. Ja tuo ei ollut ainoa virhe viestissäsi.Tämä nimimerkille "hymyilyttää".
Voi sinua pientä poloista. Kun juuri kirjoitin että ei täällä etsitä Täydellistä, vaan peräänkuulutetaan oikein kirjoittamista. Väänsinkö rautalangasta nyt tarpeeksi? Vai väännänkö lisää???
Jokaiselle tulee joskus kirjoitusvirhitä, ihmisiähän me kaikki ollaan! Mutta tarkoitan edelleen sitä että osataan PERUSJUTUT! Pilkut, pisteet, isot alkukirjaimet. Jos jollakin, kuten minullakin ed. viestissäni, tulee satunnainen kirjainvirhe, ei sellaiseen kukaan normaalijärkinen takerru!!!
Olen niin paljon saanut treffeissä vastauksia miehiltä, jotka joko kirjoittavat pötköön ilman mitään välimerkkejä yms, tai sitten viestit on ollut luokkaa: "moi mitä kuuluu kerro itsestäsi lisää"
Joten ymmärtänet nyt mitä tarkoitan .
Itse en ole täydellinen enkä virheetön. Mutta elämän perusjutut osaan. Sellaisetkin mitä on alaluokilla opetettu. - jeee
mää vaa kirjoitti:
Tämä nimimerkille "hymyilyttää".
Voi sinua pientä poloista. Kun juuri kirjoitin että ei täällä etsitä Täydellistä, vaan peräänkuulutetaan oikein kirjoittamista. Väänsinkö rautalangasta nyt tarpeeksi? Vai väännänkö lisää???
Jokaiselle tulee joskus kirjoitusvirhitä, ihmisiähän me kaikki ollaan! Mutta tarkoitan edelleen sitä että osataan PERUSJUTUT! Pilkut, pisteet, isot alkukirjaimet. Jos jollakin, kuten minullakin ed. viestissäni, tulee satunnainen kirjainvirhe, ei sellaiseen kukaan normaalijärkinen takerru!!!
Olen niin paljon saanut treffeissä vastauksia miehiltä, jotka joko kirjoittavat pötköön ilman mitään välimerkkejä yms, tai sitten viestit on ollut luokkaa: "moi mitä kuuluu kerro itsestäsi lisää"
Joten ymmärtänet nyt mitä tarkoitan .
Itse en ole täydellinen enkä virheetön. Mutta elämän perusjutut osaan. Sellaisetkin mitä on alaluokilla opetettu.Niin, unohdit varmaan oikolukea viestisi. ;) Sitähän haluat muiden tekevän.
Ja samanlailla voi sattua muillekkin näppäinvirheitä mitä ei huomaa.
Toki oikeassa olet siinä, että jonkinlainen taito kuitenkin pitää olla kirjoittaa. Mutta ei kannata kuitenkaan alkaa pilkun piip.. - minä edelleen
jeee kirjoitti:
Niin, unohdit varmaan oikolukea viestisi. ;) Sitähän haluat muiden tekevän.
Ja samanlailla voi sattua muillekkin näppäinvirheitä mitä ei huomaa.
Toki oikeassa olet siinä, että jonkinlainen taito kuitenkin pitää olla kirjoittaa. Mutta ei kannata kuitenkaan alkaa pilkun piip..Oikoluen aina viestini. Mutta joskus saattaa tulla kirjainvirheitä, kuten tuli aiemminkin. Ja voipi olla tässäkin jutussani.
En ole koko aikana väittänyt että pitäisi kirjoittaa kirjakieltä ja ilman minkäänlaisia virheitä täydellisesti. Eipä ole oma tekstinikään kieliopillisesti oikein.
Haluat vain provosoida jatkuvasti. Tai sitten et ymmärtänyt rautalangan vääntämisestä huolimatta.
Totean lopuksi, että olet hieman yksinkertainen tai/ja aikamoinen pilkunnussija, pahimmasta päästä!!! - taaas!!!
minä edelleen kirjoitti:
Oikoluen aina viestini. Mutta joskus saattaa tulla kirjainvirheitä, kuten tuli aiemminkin. Ja voipi olla tässäkin jutussani.
En ole koko aikana väittänyt että pitäisi kirjoittaa kirjakieltä ja ilman minkäänlaisia virheitä täydellisesti. Eipä ole oma tekstinikään kieliopillisesti oikein.
Haluat vain provosoida jatkuvasti. Tai sitten et ymmärtänyt rautalangan vääntämisestä huolimatta.
Totean lopuksi, että olet hieman yksinkertainen tai/ja aikamoinen pilkunnussija, pahimmasta päästä!!!täälläkin... onpa tällä foorumilla paljon näitä..
..toivottavasti ei kalahtanut pahasti,sillä ei varmaan viimeinen kerta..
Hhehhhh... taas täällä nauruhermoja kutittaa..
ps.Vaikeneminen on joskus kultaa!
t.Eräs Ihmettelijä - heh
taaas!!! kirjoitti:
täälläkin... onpa tällä foorumilla paljon näitä..
..toivottavasti ei kalahtanut pahasti,sillä ei varmaan viimeinen kerta..
Hhehhhh... taas täällä nauruhermoja kutittaa..
ps.Vaikeneminen on joskus kultaa!
t.Eräs IhmettelijäOlen samaa mieltä. Tämäkin joka nussii pilkkua, ei hyvänen aika millainen ihminen. Jaksaa jauhaa paskaa kun toinen yrittää selittää hänelle rautalangastakin vääntämällä. Mutta kun ei ymmärrä niin ei. Tälläisiä puolijauhoisia täällä joskus tapaa, aika useinkin.
Tekisi mieli kysyä missä on ollut kun on järkeä jaettu! :) - millis
heh kirjoitti:
Olen samaa mieltä. Tämäkin joka nussii pilkkua, ei hyvänen aika millainen ihminen. Jaksaa jauhaa paskaa kun toinen yrittää selittää hänelle rautalangastakin vääntämällä. Mutta kun ei ymmärrä niin ei. Tälläisiä puolijauhoisia täällä joskus tapaa, aika useinkin.
Tekisi mieli kysyä missä on ollut kun on järkeä jaettu! :)Nimimerkki "jeees" on todellakin yksi esimerkki paskan jauhajista, joka ei osaa muuta kuin provosoitua sellaisestakin josta jokainen normaalijärkinen ei provosoidu. Jos pitää koko ajan jauhaa samaa ja haastaa riitaa niin pyydän sinua nimimerkki jeees katsomaa peiliin. Näet siellä täydellisen idiootin!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
- millis
millis kirjoitti:
Nimimerkki "jeees" on todellakin yksi esimerkki paskan jauhajista, joka ei osaa muuta kuin provosoitua sellaisestakin josta jokainen normaalijärkinen ei provosoidu. Jos pitää koko ajan jauhaa samaa ja haastaa riitaa niin pyydän sinua nimimerkki jeees katsomaa peiliin. Näet siellä täydellisen idiootin!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Tarkoitin siis nimimerkkiä "jeee".
- Ällistynyt
Olen ainakin kolmesti yrittänyt muokata tekstiäni profiiliini sillä jostain syystä siellä on ylimääräisiä välilyöntejä ja yhden heittomerkin sijasta kysymysmerkki.
Suomi24:n sähköpostisysteemikin korvaa heittomerkit kysymysmerkeillä jostain syystä.
Masentaa hieman, että minua(kin) tässä epäillään kirjoitustaidottomaksi kun palvelun järjestäjän systeemit estävät minua muokkaamasta omaa tekstiäni! - minna zz
Nyt ,kun alettiin mainita kirjoitusvireistä,nyt niitä mulle vasta tuleekin,vaikka yritän olla huolellinen.Ihan totta mulle ainakin tuli suorituspaineita.Sorry!
- taustam
ovatkin tärkein asia maailmas.
jos ei ole kirjoitusvirheitä, on täydellinen.
sopivin mies/nainen parisuhteeseen.
juuh tapittakaa niitä virheitä, saatte täydellisen miehen.
MITÄ väliä on koulutuksella?- Hassulainen
Eihän virheillä helvetti soikoon ole mitään väliä, mutta jos itse ei niitä juurikaan tee, toisen virheet ärsyttävät. Tosin jos tapaan miehen kapakassa, ihastun ja rakastun, ja hän tekee virheitä tekstareissaan, asia ei haittaa siinä vaiheessa tuon taivaallista!! Eli ensivaikutelma on TODELLA tärkeä; jollei hallitse kirjoitustaan, on parempi hakea naista kapakasta... Toisaalta jos naista eivät virheet haittaa,niin mitäpä asialla onkaan väliä.
- taustam
Hassulainen kirjoitti:
Eihän virheillä helvetti soikoon ole mitään väliä, mutta jos itse ei niitä juurikaan tee, toisen virheet ärsyttävät. Tosin jos tapaan miehen kapakassa, ihastun ja rakastun, ja hän tekee virheitä tekstareissaan, asia ei haittaa siinä vaiheessa tuon taivaallista!! Eli ensivaikutelma on TODELLA tärkeä; jollei hallitse kirjoitustaan, on parempi hakea naista kapakasta... Toisaalta jos naista eivät virheet haittaa,niin mitäpä asialla onkaan väliä.
siellä kapakassa näkee heti mitä saa.
täällä se on pelkkien arvailujen varassa.
mutta on olemassa onneksi tekstinkäsittelyohjelmia jotka kertovat virheet. :=)
pitäisikö alkaa käyttää?
- juttu joo
että kirjoitusvirheistä tulee näin pitkä rivi kommentteja.
Eihän kullat pienet ole kysymys siitä, että ei voisi tulla kirjoitusvirheitä, niitähän tulee vielä minullekkin, vaikka olen vanhanajan kirjoittaja.
Kyse nyt etupäässä on siitä, että jokainen yrittäisi kirjoittaa oikein.
Enemmänkin minua ainakin häiritsee kirjoituksissa rivot sanat, kirosanat ja hävyttömyydet. Ne kun osoittavat kirjoittajan täydeksi tolloksi.
Enkä nyt tiedä onko minunkaan kirjoitukseni aina niin oikeaoppista, mutta enhän olekkaan käynyt kuin peruskoulun, ja siitä on KAUAN.(tuossa muuten sana jota aina mietin, kauan vain kauvan)
Siis jos haluatte tehdä hyvän vaikutuksen kohteeseen, niin yrittäkää edes oikeinkirjoitusta, eikä vain jotain sinnepäin.
N-60- inssi
Outoa että, nämä henkilöt, jotka täällä haukkuvat muita kirjoitus virheistä, eivät osaa kappalejakoa. Eikö sitä opeteta ala-koulussa? Varsinkin naisilla tämä ei ole selvää, rivinvaihtoja on satunnaisesti joidenkin lauseiden jälkeen, eikä kappaleiden välissä ole kokonaista tyhjää riviä.
Eli rautalangasta vääntämällä: rivinvaihtoja tulee vain kappaleiden loppuun ja niitä pitää olla kaksi peräkkäin. - voi voi!
inssi kirjoitti:
Outoa että, nämä henkilöt, jotka täällä haukkuvat muita kirjoitus virheistä, eivät osaa kappalejakoa. Eikö sitä opeteta ala-koulussa? Varsinkin naisilla tämä ei ole selvää, rivinvaihtoja on satunnaisesti joidenkin lauseiden jälkeen, eikä kappaleiden välissä ole kokonaista tyhjää riviä.
Eli rautalangasta vääntämällä: rivinvaihtoja tulee vain kappaleiden loppuun ja niitä pitää olla kaksi peräkkäin.Inssi olet huolissasi kappalejaosta. Hyvä mutta oletko kuullut yhdyssanoista? Oikoluepa tekstisi inssi parahin!
- kasapäin
inssi kirjoitti:
Eli rautalangasta vääntämällä: rivinvaihtoja tulee vain kappaleiden loppuun ja niitä pitää olla kaksi peräkkäin.Pilkku pannaan että-sanan eteen, ei jälkeen. Puhuessasi voit kyllä pitää taukoja missä haluat.
Yhdyssanoja yhdistelit vähän miten sattuu.
Nämä on muuten asioita, jotka on opetettu ja yhä vielä opetetaan jokaikisessä kansakoulussa...
Ylläoleva todistaa taas vain sen, mitä kirjoitin aiemmin: insinöörit eivät ole erityisen hyviä kielentaitajia.
Mutta mitäpä tuo! Minäkin sain yllä takkiin siksi, että kirjoitin kaiken pienellä, niinkuin yleensä nettikeskustelussa tehdään. Ihan eri asia olisi ollut, jos olisin kirjoittanut jossain muualla, esimerkiksi juuri noissa käännöksissä, tai jos olisin vaikka kirjoittanut vain ihan tavallisen kirjeen.
Olen myös joutunut opastamaan työnhakijoita hakemuksen laatimisessa. Tässä nettideittailussa on kysymys samasta asiasta: vaikutuksen tekemisestä toiseen. Huonosti tehty hakemuskirje usein hylätään, onpa hakija omalla alallaan miten hyvä tahansa. Kannattaa siis panna painoa sille, miten kirjoittaa, kun ottaa yhteyttä itselle täysin vieraaseen ihmiseen. Ensivaikutelman voi tehdä vain yhden ainoan kerran. - kasapäin
"Levolle lasken, Luojani, armias ole suojani. Jos sialtain en nousisi, taivaaseen ota tykösi."
Lapsena ihmettelin, minkä sian päällä pitää istua, että pääsee taivaaseen.
Vasta myöhemmin ymmärsin, että sijastahan siinä puhuttiin. Teksissä oli pelkkä kirjoitusvirhe.
Onhan näitä kirjoitusvirheitä muitakin, mistä minulle nousee karvat pystyyn:
ompa
minullekkin..
Tämä on täyttä nipottamista. Vaan kielellä leikkiminen on hauskaa.
Monikohan on esimerkiksi ajatellut, mitä oikein tekee, kun kirjoittaa joulukorttiinsa "onnea uudelle vuodelle". Kortti tuli minulle, mutta kai se uusi vuosikin onnea tarvitsee?
Tai kun tilaat "kahvia leivällä". Eipä taida pysyä; kyllä kahvi kuitenkin tuodaan kupissa ja leipä lautasella.
Lohen punainen puku on siis punainen puku, joka on lohen päällä?
Niinpä niin, ja kaikilla oli vierasmaalaisesti vaimot mukanaan ja perisuomalaisesti hatut päissään.
- jos ei näe ihmistä oikeasti
Kaikki vaikuttaa siihen, millaisen mielikuvan muodostat. Jos et näe toista osapuolta oikeasti nenäkkäin, pysty aistimaan muulla tavoin kun tekstin välityksellä, kirjoitettu sana saa suuremman arvon.
Hetken juttelu chatissa, pitkä sähköposti, treffin profiili ja kuvaus, miten ihminen ilmaisee itseään, millaisia sanoja ja kielikuvia hän käyttää, millaisia virheitä tekee tekstissään.
Vastapuoli miettii, käykö ajatusmaailma yksiin, vai olenko kenties toiselta planeetalta.
Jos osaat pilkkusäännöt ja kirjoitusvirheet kiusaavat, vastapuoli ei kiinnosta tämän johdosta, samat asiat eivät ole tärkeitä.
Mutta, kirjoittelut, mailit ja puhelimessa juttelut, ne ovat vain ensiaskel oikeaan tapaamiseen, jossa vasta mitataan millainen ihminen onkaan, miten paljon oma arvio ja mielikuvitus vastaa todellisuutta.
Eli mainio tapa tutustua uusiin ihmisiin, mutta vasta oikea tapaaminen kertoo millainen ihminen on kyseessä, muu on ainakin osaksi harhaa.
Hyvät kirjoittajat pärjäävät paremmin virtuaalimaailmassa, itse uskon näin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensi kesänä
Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta663382Tukalaa kuumuutta
Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh463192Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.
Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa1232718- 432548
- 311953
Okei, myönnetään,
Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘271860- 481636
Mihin hävisi
Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä871495- 391330
- 821199