Miksi ei autoa Virosta ?

Virossa asuva

Ihmettelen suuresti sitä miksi suomalaiset eivät hae autoja Virosta?

Täällä kun palkat ovat pienemmät niin autontuojien kulutkin ovat tietenkin pienemmät ja auton saa täältä melkein samaan hintaan kuin saksasta.

Useat myyjät myyvät autoja, joita ei ole käytetty virossa liikenteessä vaan ne ovat siinä kunnossa mitä ne on saksasta tuotaessa olleet.

Useiden myyjien kanssa voi neuvotella suomeksi ja ainakin tallinnan ARK:ssa voi asioida suomenkielellä.

Itse olen ostanut autoni täältä ja se on saksasta tuotu ja olen sen ensimmäinen omistaja täällä.

Virossa tarvit auton rekisteriotteen ja luovutustodistuksen, jonka voi tulostaa ark:n sivuilta.

Helppo ja nopea tapa, mutta myös vaarallinen, koska jos hävität rekisteriotteen voi periaatteessa kuka tahansa siirtää auton nimiinsä.

Tietenkin jos ilmoitat otteen kadonneeksi ja kiistät autosi myynnin niin poliisi selvittää asiaa, mutta kuitenkin.

Laivamatka tänne kestää helsingistä noin 2 tuntia ja maksaa meno/paluu noin 60€ (paluu auton kanssa).
Rekisteriotteen muuttaminen on muistaakseni 35€ ja siihen siirtovakuutus ja kilvet varmaan muutaman kympin.

Muutama yö edullisessa hotellissa 100€ ja ruuat 50€ parilta päivältä.

Taksimatka autokauppaan 20€ jos liike on jo tiedossa.

Näin päästään yhteskuluihin n.250€ helsingistä eli jos asuu kauempana tulee tietenkin hieman lisää, mutta sanoisin, että kuitenkin huomattavasti halvammaksi kuin saksasta haettuna.

www.auto24.ee on hyvä paikka tarkastaa viron autokantaa.

Muita osoitteita ovat:
www.brc.ee
www.carman.ee
www.ropkaauto.ee

Myös mustanmäen lähellä oleva 'autotori' on näkemisen arvoinen paikka.
Siellä on myös paljon liikkeitä, jotka myyvät saksasta, belgiasta ja sveitsistä tuotuja autoja.

Tässä vähän tieto jos jotakuta kiinnostaa.

49

18362

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minä vain

      Ja hyvän käytetyn yksilön löytäminen todella vaikeeta. Suurin osa autoista täys paskoja jos suoraan sanon. Okei varmaan hyviäkin yksilöitä on,mutta harvassa.

      • mittarit ruuvataan

        Nyt kannattaa ostaa auto virosta saat kaupanpäälle sellaisen mittarilukeman kuin haluat.

        Saksassa moinen teko on uuden lain mukaan rikos.

        Onneksi virossa saa mita haluaa,ja plussana kirjoittavat sellaisen huoltokirjan kuin haluat.

        Unelma maa kaikki on ostettavissa rahalla.


      • Luottamuspula
        mittarit ruuvataan kirjoitti:

        Nyt kannattaa ostaa auto virosta saat kaupanpäälle sellaisen mittarilukeman kuin haluat.

        Saksassa moinen teko on uuden lain mukaan rikos.

        Onneksi virossa saa mita haluaa,ja plussana kirjoittavat sellaisen huoltokirjan kuin haluat.

        Unelma maa kaikki on ostettavissa rahalla.

        Kumpikaan teistä ei sanonut suoraan miksi ei autoa voisi ostaa virosta, mutta päättelin, että se johtuu luottamuspulasta ja mittarin ruuvaamisesta.

        Mittareita ruuvataan ihan samallatavalla jatkossakin saksassa.
        Miten laittomuus sitä enää juurikaan pienentäisi?
        Kiikkijäämisen riski taitaa olla aika pieni ja kuka sitä mittaria sitten ruuvaa?

        Tällaisella ajattelutavalla maailmassa ei ajeta ylinopeutta, koska se on laitointa, myöskään ketään ei tapeta tai ryöstetä, koska sekin on laitonta....Näinkö se on?

        Teillekkin kuten monille muille tuntuu olevan mittarilukema se kaikkein tärkein, auto saa olla missä kunnossa tahansa kunhan mittarissa ei ole paljoa kilometrejä.

        No toihan on tietenkin teidän ajatteluanne.

        Käytettyä autoa ostaessa ei koskaan voi tietää mitä tapahtuu ja se on totuus nyt ja aina.

        En tiedä mistä olette autoja käyneet katsomassa, koska minulla on täysin päinvastainen käsitys asiasta.
        Olen kyllä kuullut, ruuvatuista autoista, mutta niitä on kyllä suomessakin.

        Autot, joita itse olen katsonut ovat olleet todella hyväkuntoisia sisältä ja päältä.
        Tarkempaa moottorin tutkimista en kuitenkaan ole näihin tehnyt eli en pysty sanomaan onko männänrenkaat kulunut yli toleranssin.

        Kuitenkin täällä esim. BRC autokeskus antaa monille autoille 100 päivää takuuta ja nämä on nimenomaan vaihdossa otettuja tai tuotuja autoja.

        Tuohon 'unelma maa kommentiin' en ota kantaa sen enempää kuin, että asunnot saa rahalla, kuten ruuan ja juomat aivan kuin suomessakin.

        Jos kuitenkin viittaat siihen, että lahjomalla saisi kaiken tapahtumaan niin olet väärässä.

        En tiedä oletko usein vieraillut Virossa, mutta suosittelisin sitä ja vierailua muuallakin maailmalla. Matkailu avartaa :)


      • itsekkin
        Luottamuspula kirjoitti:

        Kumpikaan teistä ei sanonut suoraan miksi ei autoa voisi ostaa virosta, mutta päättelin, että se johtuu luottamuspulasta ja mittarin ruuvaamisesta.

        Mittareita ruuvataan ihan samallatavalla jatkossakin saksassa.
        Miten laittomuus sitä enää juurikaan pienentäisi?
        Kiikkijäämisen riski taitaa olla aika pieni ja kuka sitä mittaria sitten ruuvaa?

        Tällaisella ajattelutavalla maailmassa ei ajeta ylinopeutta, koska se on laitointa, myöskään ketään ei tapeta tai ryöstetä, koska sekin on laitonta....Näinkö se on?

        Teillekkin kuten monille muille tuntuu olevan mittarilukema se kaikkein tärkein, auto saa olla missä kunnossa tahansa kunhan mittarissa ei ole paljoa kilometrejä.

        No toihan on tietenkin teidän ajatteluanne.

        Käytettyä autoa ostaessa ei koskaan voi tietää mitä tapahtuu ja se on totuus nyt ja aina.

        En tiedä mistä olette autoja käyneet katsomassa, koska minulla on täysin päinvastainen käsitys asiasta.
        Olen kyllä kuullut, ruuvatuista autoista, mutta niitä on kyllä suomessakin.

        Autot, joita itse olen katsonut ovat olleet todella hyväkuntoisia sisältä ja päältä.
        Tarkempaa moottorin tutkimista en kuitenkaan ole näihin tehnyt eli en pysty sanomaan onko männänrenkaat kulunut yli toleranssin.

        Kuitenkin täällä esim. BRC autokeskus antaa monille autoille 100 päivää takuuta ja nämä on nimenomaan vaihdossa otettuja tai tuotuja autoja.

        Tuohon 'unelma maa kommentiin' en ota kantaa sen enempää kuin, että asunnot saa rahalla, kuten ruuan ja juomat aivan kuin suomessakin.

        Jos kuitenkin viittaat siihen, että lahjomalla saisi kaiken tapahtumaan niin olet väärässä.

        En tiedä oletko usein vieraillut Virossa, mutta suosittelisin sitä ja vierailua muuallakin maailmalla. Matkailu avartaa :)

        Kaikki täällä hahottaa sakasta tai pelkiasta tuonnista.Ja ovat valmiita maksamaan välittäjille isot palkkiot,kun auton voi hakea itse muutaman sadan kilometrin päästä.
        Itse hain Mersun vuosimallia -94 liettuasta,auto oli tuotu italiasta,eikä ole ollut rekisteröitynä liettuaan.Oli täsin lommoton ja ruosteeton,sivuvilkut valmiina.Italian rekisterikirjasta löytyi kaikki EU-direktiivit.
        Haku kesti 48-tuntia,siitä kun kotoa lähdettiin,ja auto oli kotipihassa keski-suomessa.Kulut oli kaverin kanssa yhteensä 700e viinat ja kaljat.
        Kyllä ne vähän liettuassa ihmetteli,kun papereita tehtiin,jotta miksi kannattaa viedä vanhoja autoja suomeen.Eivät olleet koskaan ennemmin myyneet.
        Liettuassa on paljon liikkeitä,jotka tuovat Italiasta ja Ranskasta käytettyjä ja edullisia autoja.
        Hinnat on suhteutettu,liettualaisen kuukausipalkkaan,mikä on keskimääräisin 400e/kk


      • Autoista...
        Luottamuspula kirjoitti:

        Kumpikaan teistä ei sanonut suoraan miksi ei autoa voisi ostaa virosta, mutta päättelin, että se johtuu luottamuspulasta ja mittarin ruuvaamisesta.

        Mittareita ruuvataan ihan samallatavalla jatkossakin saksassa.
        Miten laittomuus sitä enää juurikaan pienentäisi?
        Kiikkijäämisen riski taitaa olla aika pieni ja kuka sitä mittaria sitten ruuvaa?

        Tällaisella ajattelutavalla maailmassa ei ajeta ylinopeutta, koska se on laitointa, myöskään ketään ei tapeta tai ryöstetä, koska sekin on laitonta....Näinkö se on?

        Teillekkin kuten monille muille tuntuu olevan mittarilukema se kaikkein tärkein, auto saa olla missä kunnossa tahansa kunhan mittarissa ei ole paljoa kilometrejä.

        No toihan on tietenkin teidän ajatteluanne.

        Käytettyä autoa ostaessa ei koskaan voi tietää mitä tapahtuu ja se on totuus nyt ja aina.

        En tiedä mistä olette autoja käyneet katsomassa, koska minulla on täysin päinvastainen käsitys asiasta.
        Olen kyllä kuullut, ruuvatuista autoista, mutta niitä on kyllä suomessakin.

        Autot, joita itse olen katsonut ovat olleet todella hyväkuntoisia sisältä ja päältä.
        Tarkempaa moottorin tutkimista en kuitenkaan ole näihin tehnyt eli en pysty sanomaan onko männänrenkaat kulunut yli toleranssin.

        Kuitenkin täällä esim. BRC autokeskus antaa monille autoille 100 päivää takuuta ja nämä on nimenomaan vaihdossa otettuja tai tuotuja autoja.

        Tuohon 'unelma maa kommentiin' en ota kantaa sen enempää kuin, että asunnot saa rahalla, kuten ruuan ja juomat aivan kuin suomessakin.

        Jos kuitenkin viittaat siihen, että lahjomalla saisi kaiken tapahtumaan niin olet väärässä.

        En tiedä oletko usein vieraillut Virossa, mutta suosittelisin sitä ja vierailua muuallakin maailmalla. Matkailu avartaa :)

        Mikään luottamuspula ollu ainkaan ensimmäisellä vastaajalla. Ei sellasesta ollut ainakaan minulla puhetta,etten luottaisi mittarin näyttämään lukuun. Minun pointtini oli se,että ne autot mitä ainakin me kävimme katsomassa olivat lommoisia yms. Olihan siellä kaikki uudemmat autot ihan hyviä,mutta yritimme kai etsiä liian halpaa autoa.


      • Ymmärin hieman väärin
        Autoista... kirjoitti:

        Mikään luottamuspula ollu ainkaan ensimmäisellä vastaajalla. Ei sellasesta ollut ainakaan minulla puhetta,etten luottaisi mittarin näyttämään lukuun. Minun pointtini oli se,että ne autot mitä ainakin me kävimme katsomassa olivat lommoisia yms. Olihan siellä kaikki uudemmat autot ihan hyviä,mutta yritimme kai etsiä liian halpaa autoa.

        Ymmärsin hieman väärin.

        Olette varmaan juuri etsineet liian edullista autoa ja ne ovat sitten olleet lommoisia ja muutenkin huonokuntoisia.

        Itse hain autoa hintaluokassa 7000-9000€ (suomessa n.10000-13000€)ja aika kelpo pelejä ne olivat pääsääntöisesti.
        Tietenkin tännekkin mahtuu niitä huonoja yksilöitä, mutta esimällä löytää varmasti hyväkuntoisiakin.


      • Liettuassa
        itsekkin kirjoitti:

        Kaikki täällä hahottaa sakasta tai pelkiasta tuonnista.Ja ovat valmiita maksamaan välittäjille isot palkkiot,kun auton voi hakea itse muutaman sadan kilometrin päästä.
        Itse hain Mersun vuosimallia -94 liettuasta,auto oli tuotu italiasta,eikä ole ollut rekisteröitynä liettuaan.Oli täsin lommoton ja ruosteeton,sivuvilkut valmiina.Italian rekisterikirjasta löytyi kaikki EU-direktiivit.
        Haku kesti 48-tuntia,siitä kun kotoa lähdettiin,ja auto oli kotipihassa keski-suomessa.Kulut oli kaverin kanssa yhteensä 700e viinat ja kaljat.
        Kyllä ne vähän liettuassa ihmetteli,kun papereita tehtiin,jotta miksi kannattaa viedä vanhoja autoja suomeen.Eivät olleet koskaan ennemmin myyneet.
        Liettuassa on paljon liikkeitä,jotka tuovat Italiasta ja Ranskasta käytettyjä ja edullisia autoja.
        Hinnat on suhteutettu,liettualaisen kuukausipalkkaan,mikä on keskimääräisin 400e/kk

        Vau , meinaatko että se Italialainen mersu on ihan ilmaiseksi lentänyt sinne Liettuaan . Vau , mahtavia hyväntekijöitä siellä , muutan heti sinne .


      • raleikki
        Liettuassa kirjoitti:

        Vau , meinaatko että se Italialainen mersu on ihan ilmaiseksi lentänyt sinne Liettuaan . Vau , mahtavia hyväntekijöitä siellä , muutan heti sinne .

        Mitä sä siitä tressaat millä se on lentäny ja minne....puolet säästää kuluissa kun hakee virosta,tms....ja täysin samaa kamaa,kai vannoutuvat hakevat saksasta autot,niin saavat puhua että kyllä saksassa on!!!!Onhan se hieno sana se, SAKSA,


      • Jukkis60
        mittarit ruuvataan kirjoitti:

        Nyt kannattaa ostaa auto virosta saat kaupanpäälle sellaisen mittarilukeman kuin haluat.

        Saksassa moinen teko on uuden lain mukaan rikos.

        Onneksi virossa saa mita haluaa,ja plussana kirjoittavat sellaisen huoltokirjan kuin haluat.

        Unelma maa kaikki on ostettavissa rahalla.

        Nimimerkki mittarit ruuvataan. Montako autoa olet ostanut Virosta? Vai ihan lämpimiksesikö huutelet?


    • jarsi

      ekan volvoni v70 ruotsista mutta seuraavan uudemman meinaan ensi kesänä hakea virosta.ja kun meet sinne ei ole pakko ostaa mitään paskaa koska matka on niin halpa sinne ja voit tulla vaikka seuraavalla viikolla uudestaan

      • pallomaha

        onko tietoa tarkasta osoitteesta ja onko se aina auki vai onko tietty päivä jolloin paikalla on myyjiä?


    • asian seurailija saksasta

      Miksiköhän kaikki autotorit saksassa ovat täynnä virolaisia autonostajia ja maanteillä erittäin suuri määrä rekkoja sekä pienempiä kuljetusautoja EST rekisterissä matkalla kohti Via Balticaa!!!???
      Voisikohan johtua siitä että haetaan myytävää kalustoa kotomaahan josta sitten on suomalaisen kätevä käydä tästä pienestä (verrattuna saksaan) automäärästä valitsemaan itselleen auto.
      Jos nyt joku ihan aikuisten oikeesti luulee että nuo kuskaavat niitä ihan hupina ja ilmaisena palveluna suomalaisia varten niin uskokoon sitten;)
      Itse olen myynyt samalle kaverille Viroon kaksi autoa ja hän saanut pienen voiton taas välitettyään autonsa edelleen suomeen.
      Kai nyt kaikki osaavat laskea 1 1=?

      • kaikki romut

        Saksassa on todellakin uusi laki ryhdistänyt autokaupan, yleinen vitsi tällä hetkellä on Saksasa kyllä epäkurantin ostaa venäläinen tai virolainen, eli kaikki kunnostusta vaativat menee itään.


      • mutta halvalla

        Jos virolaisen keskikuukausipalkka on noin 500€ ja autokuskilla/myyjällä suunnilleen sama niin ei ne kulut ole ihan samaa luokkaa kuin suomessa.
        Enkä usko, että niitä autoja ihan suomalaisia varten viroon kuskataan, ainakaan en ole suomalaisia kovinkaan montaa nähnyt kun olen liikkeitä kierätänyt vai olenko ollut siellä vaan väärään aikaan.

        Virossa on 1.3 milj asukasta ja autokanta on pienempi kuin suomessa, joten tarjonta on myös huomattavasti pienempää, mutta mustamäen lähellä olevalta 'autotorilta' löytyy varmasti 300-400 autoa tälläkin hetkellä ja siihen vielä muut liikkeet päälle niin äkkiä arvattuna löytyy yli reilusti yli 500 tuontiautoa, joista luulisi sopivan löytyvän.

        Tarkastelin hintoja niin, että katsoin hintahaarukkaa mobile.de:stä ja autoscout24.de:stä ja vertasin hintoja viron hintoihin eikä siinä mielestäni ole suurtakaan eroa.

        Toinen asia mitä virossa voi hyödyntää on 'autoremontin' kulut.
        Omaan autooni asennettiin oston yhteydessä hälytin ja asennus ei ollut montaakaan kymppiä.

        Korjaamoiden veloitushinta on 15-25€/h


      • kuitenkin mieluummin
        mutta halvalla kirjoitti:

        Jos virolaisen keskikuukausipalkka on noin 500€ ja autokuskilla/myyjällä suunnilleen sama niin ei ne kulut ole ihan samaa luokkaa kuin suomessa.
        Enkä usko, että niitä autoja ihan suomalaisia varten viroon kuskataan, ainakaan en ole suomalaisia kovinkaan montaa nähnyt kun olen liikkeitä kierätänyt vai olenko ollut siellä vaan väärään aikaan.

        Virossa on 1.3 milj asukasta ja autokanta on pienempi kuin suomessa, joten tarjonta on myös huomattavasti pienempää, mutta mustamäen lähellä olevalta 'autotorilta' löytyy varmasti 300-400 autoa tälläkin hetkellä ja siihen vielä muut liikkeet päälle niin äkkiä arvattuna löytyy yli reilusti yli 500 tuontiautoa, joista luulisi sopivan löytyvän.

        Tarkastelin hintoja niin, että katsoin hintahaarukkaa mobile.de:stä ja autoscout24.de:stä ja vertasin hintoja viron hintoihin eikä siinä mielestäni ole suurtakaan eroa.

        Toinen asia mitä virossa voi hyödyntää on 'autoremontin' kulut.
        Omaan autooni asennettiin oston yhteydessä hälytin ja asennus ei ollut montaakaan kymppiä.

        Korjaamoiden veloitushinta on 15-25€/h

        Hinkuaisin Renault Scénic RX4:ää (nelivetoista katumaasturintapaista kulkinetta). Suomessa niitä on aika hintsusti (maksoi uutena 34.500 e). Veikkaisin, että koko maassa ei niitä ole kuin max 30 kpl.

        Kurkkasin hintatasoa Saksasta ja Ranskasta, ja netissä surffailtuani eksyin aivan vahingossa auto24.ee -sivuille, joilta sillä. Ällistyksekseni hinnoissa ei ollut juurikaan eroa.

        Kun Suomessa pyydetään 46tkm ajetusta 21.500 euron luokkaa, maksaa vastaava vain hivenen enemmän ajettu Virossa n. 13.000 euroa. Varusteissa ei juuri ole eroa. Suomalaisissa näyttää olevan useammin nahkapenkkejä ja kattokaiteita, mutta so what.

        Tullin sivujen mukaan maahan on tuotu käytettynä vain yksi RX4.

        Malli on sen verran uusi, että siitä joutuu maksamaan niin paljon veroa, että on vähän siinä ja siinä kannattaako tuoda vai ostaa Suomiauto.

        Ymmärtääkseni omatoimisessa tuonnissa on järkeä silloin kun hankkii isompaa ja vanhempaa mallia.

        En ehkä ostaisi Virosta muuta kuin siellä ensirekisteröidyn auton? Välttyisi ehkä siltä että saa käsiinsä Saksasta kolaroituna ostetun?

        Virossa muuten on sellaisia automalleja, joita Suomeen ei ole tuotu. Esimerkiksi Scénicejä on myös 1,8 litran koneilla (täällä 1,4 tai 1,6 tai 2,0) ja sen lisäksi näin liikenteessä myös VW Bora farmarin. Enpä tiennytkään, että sellaisiakin on tehty. Hassua, että VAG tekee rinnakkain niin montaa farmarimallia.


      • raleikki
        kaikki romut kirjoitti:

        Saksassa on todellakin uusi laki ryhdistänyt autokaupan, yleinen vitsi tällä hetkellä on Saksasa kyllä epäkurantin ostaa venäläinen tai virolainen, eli kaikki kunnostusta vaativat menee itään.

        Kylläpäs kaikki morkkaa virolaisia,ne ovat kumminkin ihmisiä kans,on suomessakin paljon ihmisiä jotka ostavat huonoja autoja,"ruttuisia" jos nyt laitat päässä kellon tikittämään ja mietit mitä niillä tehdään.....semmosella on huoletonta ajoa,suomessakin on semmosia ihmisiä,jotka ei piittaa auton kunnosta,kunhan ei vaan oo ruosteessa.


    • deus.co

      virossa käyneenä, on itsellekin tullut sama mieleen, että kyllähän sen auton vois virostakin ostaa.Samanlaisia autoja ne on kuin muutkin.Kyllä itse luottaisn en nyt kuitenkaan kadun varsi myyjältä, vaan oikeen semmoiselta joka myy ammatikseen autoja.Kavrin kanssa lähen enne joulua kuitenkin saksata hakemaan, ylipuhuttua kun sai.

    • Toomas

      Olen hakenut Virosta itselleni kaksi autoa ja ollut parilla muulla autonhakureissulla kaverina.

      Kokemukset ovat todella positiiviset! Molemmat autoni olen ostanut Tallinnasta paikallisen maahantuojan pääliikkeestä ja toiminta on ollut vähintään yhtä hyvää kuin Suomessa. Hintaluokka on ollut noin 150.000 EEK eli noin 10 tonnia euroissa. Ainakin tuon hintaluokan autot ovat hyväkuntoisia ja hyvin varustettuja. Huoltokirjat ym. paperit ovat kunnossa.

    • reksa

      Virosta voi aivan hyvin palata kotiin tyhjinkin käsin, jos ei kunnollista peliä löydä. Eí etsintäreissun kustannukset juuri hetkauta!

      Kynnys on jokseenkin matalalla verrattuna siihen, että olet lentänyt Saksaan, vuokrannut auton ja asunut muutaman päivän hotellissa. Siinä saattaa helposti käydä niin, että tulee ostettua auto mistä tahansa turkkilaisen verkkohäkistä..

      • viinalla

        Kuluja pienentämään sitten 'uuden' auton peräkontin voi lastata oluella ja viinalla, joka on suunnilleen puolet suomen hinnasta ja näin tulee tuplaonnelliseksi.

        Edullinen vodka täällä on 2.90€ ja hieman hienommat kirkkaat 5€ puolen litran pullo.

        Sitä kun laitan konttiin 30 pulloa niin ei ole riemulla rajaa.


    • heti!

      Kun pystyt vastaamaan (tai joku) seuraaviin kysymyksiin:
      1. Miten sama auto tulee halvemmaksi tai edes samanhintaiseksi kuin se on Saksassa (tai muualla)
      2. Miten valikoima voi olla lähellekään samaa kuin Saksassa?
      3. Viron elintaso (siis keskimääräinen) on MURTO-osaa Suomen, vaikka mitä väittäisitte. Miksi sinne ylipäätään rahdattaisi niitä Mobilen keski- ja hintaisia = eli niitä, jotka oikeasti ovat hyviä?
      4. Mitä merkitystä tuontikulujen SÄÄSTÖLLÄ on oikeasti merkitystä? siis sillä EROLLA, jos hakisi Saksasta. Puhutaan muutamasta sadasta Eurosta, kympin hankinnassa. Ja verojen jälkeen varmaan lähemmäs parinkympin ostoksesta, keskimäärin. Eikös muutama sata ole jo se konsultin palkkio?
      5. Ja kun muistetaan, että Tullin taulukot (siis veroprosentit)joissakin tapauksissa rajoittaa hankintaa jopa reksiteröintikuukaudella, alkaa valikoima Virossa olla jo todella vähissä.

      Puheet jostakin kielimuurista on kyllä todella naurettavia. Saksan alkeet nyt oppii kuka vaan ja Englannillakin (jota osaa kaikki) pärjää melko hyvin. Ok vähän rajoittaa tarjontaa, mutta ei lähellekään niin paljoa, jos pitäisi niistä muutamista valita Virosta.

      • reksa

        1. Ei välttämäti halvemmaksi, mutta ainakin samaan rahaan. Saksan reissu kustantaa lisäksi noin tonnin, laskeepa sen miten päin tahansa..

        2. Ei toki olekaan, mutta oletko käynyt Saksassa? Sielläkin kiinnostavat yksilöt ovat hajallaan ympäri maata, jolloin niiden tsekkaaminen vaatii helposti muutaman tuhannen kilometrin ajoa. On aivan yksinkertaista tutkailla esim. auto24.ee-palstalta sopiva yksilö, ja lähteä sitä katsomaan aivan päiväseltään. Jos on paska, niin tulee kotiin tyhjin käsin. Ei ole suuri tappio.

        3. Virossa palkansaajan keskiansiot ovat jotain 500 euroa kuussa, joten niillä tuloilla ei osteta yhtään minkäänlaista länsiautoa, vaikka hinta olisi Mobilen halvimpia. Uudehkoilla länsiautoilla ajavien virolaisten elintaso on vähintään suomalaisella tasolla. Virossa länsimaisten firmojen toimihenkilöt saavat aivan vertailukykyistä palkkaa, ainakin jos asumisen, autoilun ym. huomattavasti meikäläistä tasoa alempana olevat kulut huomioidaan.

        4. Säästö pitää jokaisen arvioida itsekseen. Hyviä autoja saa myös suomalaisista autoliikkeistä ja monissa tapauksissa hintatasokin alkaa kohdallaan.

        5. Totta, mutta eivät ne oikean kuukauden autot Saksastakaan helpolla löydy.


      • Virossa asuva

        Vastaan sen minkä pystyn enkä rupea mitään kaunistelemaan, koska minulle henkilökohtaisesti on ihan sama mistä suomalaiset ostavat autonsa.

        Tällä viestillä yritin vain kertoa, että on muitakin vaihtoehtoja kuin hakea auto saksasta.

        1.Tähän voisin sanos näin:
        Virolainen rekkakuski saa palkkaa 1/3 siitä kuin suomalainen, jos rekka tankataan virossa se maksaa noin. 40% vähemmän kuin suomessa, jos autoja laitetaan rekkaan 8 kpl jakaantuvat kulut näille autoille. Näin päästään lähemmäksi saksan tasoa (vrt.suomeen)
        Kukaan ei mielestäni ole väittäny, että halvemmalla niitä autoja täältä saa tai jos minä olen niin sanonut niin korjaan sen heti.

        2.Valikoimaa ei ole yhtäpaljon kuin saksassa.
        Virossa asuu noin 1.3milj ihmistä ja saksassa 82 milj. joten on ihan selvää, että autokantaa ei virossa ole yhtäpaljoa kuin saksassa.
        Jos olisi niin viroilaisilla pitäisi olla 63 autoa per henkilö :)

        3.Tallinnan keskustan alueella palkkataso lähestyy suomen tasoa kovalla vauhdilla, mutta syrjäisemmillä alueilla se on huomattavasti heikompaa.
        Virossa yleisesti sijoitetaan autoihin, joka mielestäni on kummallista.
        Täällä näkee päivittäin isoja bemareita, volvoja,mersuja,audeja, mutta myös vanhoja ladoja.

        Kolleegani tienaa arviolta noin. 600€/kk ja silti hän osti miehensä kanssa BMW 523 farmarin vm99 joka maksoin noin 10000€.
        Hänen miehensä tienaa aikalailla saman verran eli 1200€ kuukausituloilla voi ostaa 10000€ bemarin.

        Kummallseksi asian tekee se, että miksi sijoittaa autoon suhteessa palkkaan noin paljon..tähän en ole vastausta keksinyt.

        Jos minä suhteuttaisin oman palkkani auton hintaan samalla tavalla kuin he voisin hankkia täältä noin 30000€ auton joka suomessa maksaa ehkä 45000€. Vaan empäs ostanut.

        4.Tuontikuluissa voi säästää saksaan verrattuna ehkä 500-1000€, jonka moni ostaja varmasti haluaakin säästää.
        Riippuu tietenkin siitä mistäpäin saksaa hakee autonsa.

        Jos asuu pääkaupunki seudulla tai sen lähistöllä voi auton hakea täältä yhden päivän aikana.
        Aamulla tänne ja autokauppaan, illalla kotiin ja tuliaisviinoja maistelemaan :)

        Viroon tuleminen ei ole suuri kynnys, koska kotimaankielellä pärjää hienosti.
        Saksassa täytyy kuitenkin osata vähän tai vähän enemmän saksaa ja englantia.

        Täältä Tallinnan alueelta löytyy nopeasti ainakin 500 tuontiautoa eri liikkeistä, mutta riippuu siitä kuinka paljon tarjontaa haluat?
        Jos löytyisi 5000 kpl niin kävisitkö kaikki katsomassa ennen ostopäätöstäsi?


        Minä ainakin päätin ensin minkä auton haluan (Audi, BMW, MB) ja rupesin sitten hakemaan kiinnostavia yksilöitä netistä enkä edes katsonut juuri muita.

        Mielekkäitä löytyi ja sitten vasta lähdin katsomaan paikanpäälle.
        Oman autoni sitten ostin Tartusta, koska siellä ne ovat hivenen edullisempi kuin tallinnassa.

        Muista nyt, että se on jokaisen oma päätös mistä autonta hankkii ja tämän oli tarkoitus olla vain vinkki niille, jotka olisivat kiinnostuneita hakemaan sen virosta.

        Hyvää päivänjatkoa


      • heti!
        reksa kirjoitti:

        1. Ei välttämäti halvemmaksi, mutta ainakin samaan rahaan. Saksan reissu kustantaa lisäksi noin tonnin, laskeepa sen miten päin tahansa..

        2. Ei toki olekaan, mutta oletko käynyt Saksassa? Sielläkin kiinnostavat yksilöt ovat hajallaan ympäri maata, jolloin niiden tsekkaaminen vaatii helposti muutaman tuhannen kilometrin ajoa. On aivan yksinkertaista tutkailla esim. auto24.ee-palstalta sopiva yksilö, ja lähteä sitä katsomaan aivan päiväseltään. Jos on paska, niin tulee kotiin tyhjin käsin. Ei ole suuri tappio.

        3. Virossa palkansaajan keskiansiot ovat jotain 500 euroa kuussa, joten niillä tuloilla ei osteta yhtään minkäänlaista länsiautoa, vaikka hinta olisi Mobilen halvimpia. Uudehkoilla länsiautoilla ajavien virolaisten elintaso on vähintään suomalaisella tasolla. Virossa länsimaisten firmojen toimihenkilöt saavat aivan vertailukykyistä palkkaa, ainakin jos asumisen, autoilun ym. huomattavasti meikäläistä tasoa alempana olevat kulut huomioidaan.

        4. Säästö pitää jokaisen arvioida itsekseen. Hyviä autoja saa myös suomalaisista autoliikkeistä ja monissa tapauksissa hintatasokin alkaa kohdallaan.

        5. Totta, mutta eivät ne oikean kuukauden autot Saksastakaan helpolla löydy.

        1. Edelleen: auto ovat halvempia Saksassa. Välikädet ei koskaan halvenna hintaa. Vai veikkaatko ovatko Virolaiset Suomalaisia parempia kauppiaita (ostajia)? Ei tainnut kansainvälisen kaupan taidot paljon kehittyä menneinä 50:nä vuotena. Ok, nyt ovat muutamat voineet treenata pari vuotta. Itse kävin ensimmäisen "kauppaneuvotteun" vuonna 1982. Töihin, ei autoihin liittyvän. Ja siitä asti lähes tauotta. Niin kuin todella moni muukin Suomalainen.
        2. Olen tuonut itselle kolme autoa Saksasta. Itse hakemalla. Ei niitä ympäri Saksaa kukaan täysjärkinen haekaan, vaan tekee hyvän "kotityön". Puhelin on keksitty jo yli sata vuotta sitten. Ja nythän nämä internetit "hieman" helpottamassa urakkaa. Vastailevat jopa sähköposteihin.
        5. Tuo on kyllä totta, kun pitää vielä muutkin vaatimukset täsmätä. Onneksi itselle ei ole vielä sattunut tuollaista kuukausikauhua, vaan on aina ollut sama prosentti koko vuodelle. Mutta väärän vuoden malli ei ole tullut kannattavaksi.
        Summa summarum: todellakin: jokainen hakee autonsa mistä haluaa, painotan vaan, että todennäköisesti, siis todennäköisesti tekee paremmat kaupat Saksassa. Ja valtaosalla Suomalaisista on aivan riittävä kielitaito olemassa, tai helposti paikattavissa (Saksa).
        En okein ymmärrä tuollaista "jos ei kelpaa tulee maitojunalla kotiin" asennetta. Mikä siinä autonostossa on niin vaikeaa, että ei saa kauppoja aikaiseksi?
        Viimeisimmän ostoon meni peräti 3 h siitä, kun kone oli laskeutunut Frankfurt Am Mainin kentälle.


    • Virossa asuva

      Kerro joku auton merkki, malli, moottoritilavuus ja varustetaso ja kerro myös mikä on hintahaarukka saksassa tällaisella autolla.

      Minä etsin netistä virossa olevia samanlaisia autoja ja niiden hintoja niin saadaan edes vähän varmuutta tähän hinta-asiaan.

      Tässä ei nyt kannata kuitenkaan mennä liiallisuuksiin vaan lähinnä tarkoitan netistä löytyviä autoja.

      Halvimmat ja kalleimmat kannattaa jättää pois ja laskea hintahaarukka niiden keskihintaisten perusteella.

      Heitän tähän vielä tiedot omasta autostani, jonka täältä ostin ja voit verrata sitäkin jos haluat.

      -Audi A6 2.6 V6 Farmari -95/94 mallia eli ensimmäinen A6 malli, joka on käyttöönotettu -94

      -Metallinhohto tumma violetti tai vähän valosta riippuen sininen

      -4xsähkölasit, sähköinen kattoluukku, 2xAirback, tummansininen sametti verhoilu ja sporttipenkit, sähköpeilit, säädettävä ratti, automaatti ilmastointi.

      -mittarilukema ostaessa 184000km

      -Maalipinnaltaan hyvä, yksi lommo takaovessa.

      -17" ronal aluvanteet 235/45 kesäkumeilla

      Hinta euroina virossa 5600€ ja tähän päälle rekisteröintikatsastus ja kilvet n.60€.

      Auto ostettu Tartusta.

      Tallista löytyy myös Kawasaki ZX-9R 900cm3 -96, jonka hinta oli 3800€ ja jos minun pitää maksaa vero suomeen takaisin muuttaessa.
      Kawan hinta suomessa.

      Hyvää viikonlopun alkua :)

      • heti!

        Siiis kirjoitin periaatteellisella tasolla. Miksi ihmiset ei hae suoraan sieltä missä on parempi valikoima ja halvemmat hinnat?
        Miten hemmetissä hinnat muka Virossa voisi millään ilveellä halvemmat tai edes samat?
        Ihan turha vedota johonkin yksittäistapaukseen:
        Jos joku maksoi Virossa 17500 euroa, olisi se tasan varmaan maksanut Saksassa esim 500 euroa vähemmän.
        En asiasta enää jankuta. Jos joku on niin nössö, että pelkää Saksaa, ostakoon sitten vaikka mistä.


      • älä ota vakavasti
        heti! kirjoitti:

        Siiis kirjoitin periaatteellisella tasolla. Miksi ihmiset ei hae suoraan sieltä missä on parempi valikoima ja halvemmat hinnat?
        Miten hemmetissä hinnat muka Virossa voisi millään ilveellä halvemmat tai edes samat?
        Ihan turha vedota johonkin yksittäistapaukseen:
        Jos joku maksoi Virossa 17500 euroa, olisi se tasan varmaan maksanut Saksassa esim 500 euroa vähemmän.
        En asiasta enää jankuta. Jos joku on niin nössö, että pelkää Saksaa, ostakoon sitten vaikka mistä.

        Ei nyt tarvi kiihkoilla vaikka jotain ehdotankin.

        En jaksa minäkään jankuttaa ainakaan sinun kanssasi.


      • Virossaasuva
        heti! kirjoitti:

        Siiis kirjoitin periaatteellisella tasolla. Miksi ihmiset ei hae suoraan sieltä missä on parempi valikoima ja halvemmat hinnat?
        Miten hemmetissä hinnat muka Virossa voisi millään ilveellä halvemmat tai edes samat?
        Ihan turha vedota johonkin yksittäistapaukseen:
        Jos joku maksoi Virossa 17500 euroa, olisi se tasan varmaan maksanut Saksassa esim 500 euroa vähemmän.
        En asiasta enää jankuta. Jos joku on niin nössö, että pelkää Saksaa, ostakoon sitten vaikka mistä.

        Virossa löytyy esim. Hummereita ja 600 mersuja enempi rekisteristä kuin sosialistisestä suomesta.


      • heti!
        älä ota vakavasti kirjoitti:

        Ei nyt tarvi kiihkoilla vaikka jotain ehdotankin.

        En jaksa minäkään jankuttaa ainakaan sinun kanssasi.

        ja eikä me olla tehty sinunkauppoja :-)


      • palvelun
        Virossaasuva kirjoitti:

        Virossa löytyy esim. Hummereita ja 600 mersuja enempi rekisteristä kuin sosialistisestä suomesta.

        Ostin saksasta tuodun mesen mustamäeltä.
        Kaupan yhteydessä sovittiin, että mittariin ruuvataan 350tkm, jolloin säästin Suomen autoverossa 1500 e.
        uusi täudellisesti "huollettu" huoltokirja kuului tietenkin palveluun,oli tosi hyvän näköiset leimat, tulli ei epäillyt mitään,
        kuukauden päästä takaisin ja oikeat lukemat mittariin ja alkuperäinen huoltokirja hanskakoppaan ja eiku menoksi.
        Suosittelen kaikki toimii.


      • lisää
        palvelun kirjoitti:

        Ostin saksasta tuodun mesen mustamäeltä.
        Kaupan yhteydessä sovittiin, että mittariin ruuvataan 350tkm, jolloin säästin Suomen autoverossa 1500 e.
        uusi täudellisesti "huollettu" huoltokirja kuului tietenkin palveluun,oli tosi hyvän näköiset leimat, tulli ei epäillyt mitään,
        kuukauden päästä takaisin ja oikeat lukemat mittariin ja alkuperäinen huoltokirja hanskakoppaan ja eiku menoksi.
        Suosittelen kaikki toimii.

        lisää - tosi paljon.
        Sitähän meidän viisaat päättäjät haluavat.


      • metrit
        palvelun kirjoitti:

        Ostin saksasta tuodun mesen mustamäeltä.
        Kaupan yhteydessä sovittiin, että mittariin ruuvataan 350tkm, jolloin säästin Suomen autoverossa 1500 e.
        uusi täudellisesti "huollettu" huoltokirja kuului tietenkin palveluun,oli tosi hyvän näköiset leimat, tulli ei epäillyt mitään,
        kuukauden päästä takaisin ja oikeat lukemat mittariin ja alkuperäinen huoltokirja hanskakoppaan ja eiku menoksi.
        Suosittelen kaikki toimii.

        No, vitsi tai ei, kuvannee Virossa asioivaa porukkaa yleisemminkin: tuo em nimittäin on viranomaisen harhautaminen ja väärän tiedon tms antaminen, eli yksiselitteisesti rikos.
        Totta: autoveron määritys Tullin toimesta on perseestä, mutta jos vastaa siihen rikollisella menettelyllä, on aivan yhtä paska kuin Tullikin.


      • tullilla
        palvelun kirjoitti:

        Ostin saksasta tuodun mesen mustamäeltä.
        Kaupan yhteydessä sovittiin, että mittariin ruuvataan 350tkm, jolloin säästin Suomen autoverossa 1500 e.
        uusi täudellisesti "huollettu" huoltokirja kuului tietenkin palveluun,oli tosi hyvän näköiset leimat, tulli ei epäillyt mitään,
        kuukauden päästä takaisin ja oikeat lukemat mittariin ja alkuperäinen huoltokirja hanskakoppaan ja eiku menoksi.
        Suosittelen kaikki toimii.

        ole laiteita millä lukea auton tietokoneelta oikeita kilometrejä? Ainakin Volvoissa näkyy jos kilsoja on ruuvattu suuntaan, jos toiseen.


    • Kiitoksia hyvästä vinkistä.

      Itse olen katsellut Volvoja lähinnä Ruotsista. Kirjoituksissa valitettiin autokannan pienuutta mutta kun etsii jotain tiettyä tarvitaan tietysti tuuria. Hintoja vertailtaessa ainoa oikea tapa on verrata lopullista hintaa tuotuna Suomeen ei Saksassa eikä Virossa.

      Itseasiassa minun tapauksessa haen aika rajoitetulla haulla ja Ruotsistakin minun hakuehdot täyttäviä Volvoja löytyy vain muutamia.

      Sattumoisin Tallinnasta löytyi heti yksi ehdot täyttävä Volvo Premium Motors liikkeestä. Onkohan kuinka luotettava yritys? Nyt vain tuo Viron kieli ei taitu, joten lisävarusteista ei oikein ota selkoa. Nekin mitkä ymmärtää lähinnä naurattaa... Onkohan netissä viro/suomi sanakirjaa?

      Taidanpa lähestyä liikettä sähköpostilla, joskos saisi tietoja suomeksi. Saksassa kun hinnoista ei oikein tingitä miten mahtaa olla Virossa?

      Ei auta kyllä tämä pitää nyt katsoa loppuun asti...

      • reksa

        Löysitkö autosi auto24.ee-palvelusta? Klikkaa oikeasta yläkulmasta suomenkielinen palvelu käyttöön ja saat varusteetkin suomeksi!

        Premium Motors on mm. Hummerin ja Porschen maahantuoja, joten sen voisi olettaa aivan tarpeeksi luotettava firma.

        Käytettyyn autoon kannattaa ottaa virolaiset siirtokilvet, jolloin Ark:n virkamiehet syynääväät auton valmistenumerot, joten ei tarvitse pelätä ostavansa varastettua autoa. Kauppaa hieroessa kannattaa sopia, että myyjä tulee mukaan Ark:iin, jolloin ei ole kieliongelmia.

        Ilmainen viro-suomi sanakirja löytyy: www.ilmainensanakirja.fi


      • olipa iso apu
        reksa kirjoitti:

        Löysitkö autosi auto24.ee-palvelusta? Klikkaa oikeasta yläkulmasta suomenkielinen palvelu käyttöön ja saat varusteetkin suomeksi!

        Premium Motors on mm. Hummerin ja Porschen maahantuoja, joten sen voisi olettaa aivan tarpeeksi luotettava firma.

        Käytettyyn autoon kannattaa ottaa virolaiset siirtokilvet, jolloin Ark:n virkamiehet syynääväät auton valmistenumerot, joten ei tarvitse pelätä ostavansa varastettua autoa. Kauppaa hieroessa kannattaa sopia, että myyjä tulee mukaan Ark:iin, jolloin ei ole kieliongelmia.

        Ilmainen viro-suomi sanakirja löytyy: www.ilmainensanakirja.fi

        Sieltäpä sieltä. Enpäs vain hoksannut tuota kielivalintaa - täydet pisteet siitä sivun ylläpitäjille.

        Itse asiassa olen aina kehunut suomalaisia autosivuja koska esim kuvat ja tiedot ovat paremmin kuin esim saksalaisilla tai ruotsalaisilla sivuilla. Nyt kuitenkin auto24.ee pistää paremmaksi: ottaen huomioon, että sivut ovat ulkomaalaiset kielen saa kuitenkin valittua suomeksi ja valuutan euroiksi. Tämän lisäksi kuvat ovat sivustojen parhaat (tarkkoja ja isoja). Täydet pisteet Viroon!


      • deus.co

        itse joulukuussa virossa katsastamassa paikalliset auto kauppiaat.Sieltä kyllä löytyis semmoinen auto jota suomesta ei löydy, ja jos löytyy niin hintakin on semmoinen.Virossa niitten hinta on kohtuullinen, ja kilometritkin on kohtalaiset.Ruotsin autoista en tiedä sanoa.pari ruottalaista on tullut katsottua, ja olipas se volvo huonossa kunnossa kilometreihin verrattuna.


      • katsomassa
        deus.co kirjoitti:

        itse joulukuussa virossa katsastamassa paikalliset auto kauppiaat.Sieltä kyllä löytyis semmoinen auto jota suomesta ei löydy, ja jos löytyy niin hintakin on semmoinen.Virossa niitten hinta on kohtuullinen, ja kilometritkin on kohtalaiset.Ruotsin autoista en tiedä sanoa.pari ruottalaista on tullut katsottua, ja olipas se volvo huonossa kunnossa kilometreihin verrattuna.

        Tallinassa yhtä "great car" yksilöä, joka osoittautui huonoiten pidetyksi parivuotiaaksi Volvoksi mitä olen nähnyt. Myyjä sanoi, että on käytetty ja niin tosiaan oli ja jäi myös ostamatta. Tämän lisäksi ilmoitetussa varustelistassa oli virheitä ainakin 3kpl.

        Hyvällä tuurilla voi löytyä yksilö mutta tämän yhden kokemuksen perusteella luottamus virolaiseen (merkkiliike) autonmyyjään koki kovan kolauksen.


    • Erkki

      Kyllä suurin osa Virossa myytävistä Saksasta tuoduista autoista on niitä jotka ei Saksassa muille enää kelpaa. Virolaiset liikkeet ostaa röntissä autoja Saksalaisten jobbareiden takapihoilta. Kyllä Virostakin voi hyvän auton löytää mutta silloin on oltava oikeaan aikaan oikeassa paikassa eikä suhteista sinne päin ainakaan haittaa ole. Pari-kolme vuotta vanhat autot on tietysti asia erikseen mutta jos puhutaan 90-luvun autoista.

      • Erkki

        Celica n.1990 2000e.Vero 1800e ja tuontikulut 100e.Pyynti Suomessa 7900e.Kannattaako?HERNE Nenään jollekkin!


      • Kaipaan sinne pkl
        Erkki kirjoitti:

        Celica n.1990 2000e.Vero 1800e ja tuontikulut 100e.Pyynti Suomessa 7900e.Kannattaako?HERNE Nenään jollekkin!

        Nyt on "kuuma"aihe löytynyt jopparit vs tavikset,meille yksittäisille löytyy virostakin naiset,viina,laulu ja autot...


      • Öhtlik
        Kaipaan sinne pkl kirjoitti:

        Nyt on "kuuma"aihe löytynyt jopparit vs tavikset,meille yksittäisille löytyy virostakin naiset,viina,laulu ja autot...

        Jokaiselle jotakin,kasutetu(käytetty)autot ja naiset.


      • James
        Öhtlik kirjoitti:

        Jokaiselle jotakin,kasutetu(käytetty)autot ja naiset.

        Virosta tosiiaan löytyy hyväkuntoisia autoja kilpailukykyseen hintaan. Voin auttaa tulkkauksessa ynnä muussa. ps.olen Virossa 10v asuva Suomalainen. [email protected]


      • voin tulkata
        James kirjoitti:

        Virosta tosiiaan löytyy hyväkuntoisia autoja kilpailukykyseen hintaan. Voin auttaa tulkkauksessa ynnä muussa. ps.olen Virossa 10v asuva Suomalainen. [email protected]

        Tänään katsoin kun Saksasta, Bremenin lähistöllä lastattiin kaksi autonkuljetus rekkaa täyteen autoja.Olivat Viron rekisterissä nuo kuljetusvehkeet ja Viron kieltä pojat puhuivat.
        Ja oli kyllä tyytyväisen oloinen sen autopurkaamon omistaja joka nuo autot möi, kertoi että samat kaverit hakevat noin kaksi kuormaa kuukaudessa.
        En viitsinyt kysyä möikö huoltokirjat mukaan vai ovatko sitte made by Estonia:)


      • Savisaar
        voin tulkata kirjoitti:

        Tänään katsoin kun Saksasta, Bremenin lähistöllä lastattiin kaksi autonkuljetus rekkaa täyteen autoja.Olivat Viron rekisterissä nuo kuljetusvehkeet ja Viron kieltä pojat puhuivat.
        Ja oli kyllä tyytyväisen oloinen sen autopurkaamon omistaja joka nuo autot möi, kertoi että samat kaverit hakevat noin kaksi kuormaa kuukaudessa.
        En viitsinyt kysyä möikö huoltokirjat mukaan vai ovatko sitte made by Estonia:)

        Minä kans. verveisin EDKARD SAVISAAR


      • jamo
        voin tulkata kirjoitti:

        Tänään katsoin kun Saksasta, Bremenin lähistöllä lastattiin kaksi autonkuljetus rekkaa täyteen autoja.Olivat Viron rekisterissä nuo kuljetusvehkeet ja Viron kieltä pojat puhuivat.
        Ja oli kyllä tyytyväisen oloinen sen autopurkaamon omistaja joka nuo autot möi, kertoi että samat kaverit hakevat noin kaksi kuormaa kuukaudessa.
        En viitsinyt kysyä möikö huoltokirjat mukaan vai ovatko sitte made by Estonia:)

        tuo.

        Saksalaisen autohajoittamon myymälähän (esim KIESOV) pärjää hyvinkin Suomalaiselle merkkiliikkeelle.

        Myynnissä on hyvää tavaraa joka puretaan jos ei mene autona kaupaksi.

        Norjalaiset, Tanskalaiset, Suomalaiset, Veäläiset
        jne.. innokkaina asiakkaina.

        Myynnissä on myös paljon uusia kuljetusvaurioita kärsineitä autoja. Saksassa vaurioitunutta autoa ei saa myydä virheettömänä. Suomessa vastaavat tapaukset korjataan tulevan asiakkaan tietämättä Hangossa tai jälleen myyjän korjaamossa.

        Suomessa kun ostat uuden auton, et voi olla varma että autoa ei ole restauroitu matkalla kuluttajalle.

        Mutta turha murehtia. Suomessa autot ja autokaupan palvelut ovat yksiselitteisesti maailmankaikkeuden parhaat.

        Tämä noin viiden miljoonan armoitetun asukkaan maa on kehittänyt aivan vertaansa vailla olevan autoverotuksen, kuluttajaa palvelevan lainsäädännön ja vapaan kilpailun.


      • serkkuni
        jamo kirjoitti:

        tuo.

        Saksalaisen autohajoittamon myymälähän (esim KIESOV) pärjää hyvinkin Suomalaiselle merkkiliikkeelle.

        Myynnissä on hyvää tavaraa joka puretaan jos ei mene autona kaupaksi.

        Norjalaiset, Tanskalaiset, Suomalaiset, Veäläiset
        jne.. innokkaina asiakkaina.

        Myynnissä on myös paljon uusia kuljetusvaurioita kärsineitä autoja. Saksassa vaurioitunutta autoa ei saa myydä virheettömänä. Suomessa vastaavat tapaukset korjataan tulevan asiakkaan tietämättä Hangossa tai jälleen myyjän korjaamossa.

        Suomessa kun ostat uuden auton, et voi olla varma että autoa ei ole restauroitu matkalla kuluttajalle.

        Mutta turha murehtia. Suomessa autot ja autokaupan palvelut ovat yksiselitteisesti maailmankaikkeuden parhaat.

        Tämä noin viiden miljoonan armoitetun asukkaan maa on kehittänyt aivan vertaansa vailla olevan autoverotuksen, kuluttajaa palvelevan lainsäädännön ja vapaan kilpailun.

        asian ilmaisit! No,suurin osa täällä kirjoittelevista on niitä,jotka saavat ajella sunnuntaisin isukin ajopelillä. Eli ei kertaakaan edes Ruotsissa päässy reppanat käymään,Saksasta ja Virosta puhumattakaan. Mutta kivahan niiden viestejä on töissä ajankuluksi lueskella...Parin viikon päästä pitäis lähteä taas kaksi autoa hakemaan tuolta Saksan suunnasta.


      • PEDE
        serkkuni kirjoitti:

        asian ilmaisit! No,suurin osa täällä kirjoittelevista on niitä,jotka saavat ajella sunnuntaisin isukin ajopelillä. Eli ei kertaakaan edes Ruotsissa päässy reppanat käymään,Saksasta ja Virosta puhumattakaan. Mutta kivahan niiden viestejä on töissä ajankuluksi lueskella...Parin viikon päästä pitäis lähteä taas kaksi autoa hakemaan tuolta Saksan suunnasta.

        Viro on täydenpalvelun maa! Autot, viinat, naiset, huorat, ruuat, kaikki palvelut, kilpailukykyiseen hintaan. Ja niin lähellä!


      • deus.co
        jamo kirjoitti:

        tuo.

        Saksalaisen autohajoittamon myymälähän (esim KIESOV) pärjää hyvinkin Suomalaiselle merkkiliikkeelle.

        Myynnissä on hyvää tavaraa joka puretaan jos ei mene autona kaupaksi.

        Norjalaiset, Tanskalaiset, Suomalaiset, Veäläiset
        jne.. innokkaina asiakkaina.

        Myynnissä on myös paljon uusia kuljetusvaurioita kärsineitä autoja. Saksassa vaurioitunutta autoa ei saa myydä virheettömänä. Suomessa vastaavat tapaukset korjataan tulevan asiakkaan tietämättä Hangossa tai jälleen myyjän korjaamossa.

        Suomessa kun ostat uuden auton, et voi olla varma että autoa ei ole restauroitu matkalla kuluttajalle.

        Mutta turha murehtia. Suomessa autot ja autokaupan palvelut ovat yksiselitteisesti maailmankaikkeuden parhaat.

        Tämä noin viiden miljoonan armoitetun asukkaan maa on kehittänyt aivan vertaansa vailla olevan autoverotuksen, kuluttajaa palvelevan lainsäädännön ja vapaan kilpailun.

        ostin suomi nissanin 01 vuosimallin.Tänään aloin katsoa, että kas vain autohan on keulasta kolaroitu ja korjattu, kiva kun ei tästäkään mainita mitään.Olisi se ollut mukava tietää kaupanteko tilaisuudessa edes vähän mitä autolle on tapahtunut.Sen sain selville että se oli korjattu maahantuojan toimesta ennen luovutusta minulle.


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      129
      4880
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      30
      3076
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1787
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1750
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1601
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1471
    7. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      18
      1228
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      10
      1213
    9. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1177
    10. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1177
    Aihe