Miksi väitellään?

"8 Tämä sana on varma, ja haluan sinun tähdentävän näitä asioita, jotta ne, jotka uskovat Jumalaan, tekisivät ahkerasti hyvää. Tälläinen on ihmiselle hyväksi ja hyödyksi.
9 Vältä typeriä väittelyitä, sukuluetteloita sekä lakia koskevia riitoja ja kiistoja, sillä ne ovat hyödyttömiä ja turhia." (Tit. 3:8-9)

Seurakunnassa väittelyä tunnutaan harrastavan todella paljon. Rakastaminen on jäänyt taka-alalle ja yritettään selvittää mikä on totuus kussakin asiassa. Ei Jumala kutsu meitä väittelemään vaan levittämään evankeliumia ja rakastamaan. Nyt kuitenkin eri seurakunnat riitelevät keskenään.

18

287

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • riitä

      että seurakunnat riitelevät, yritähän löytää vaikka näiltä palstoilta 2 yksimielistä uskovaa. Ei onnistu.

    • vaan täällä

      ei ilman sanan vaihtoa ole olemassakaan hyödyllistä keskustelua josta voisi jotakin rakentua ja jonka vuoksi voisi joku tulla tietämään sen jota rakkaus todella on

      • Väittelyissä on vain yksi "voittaja". Laista ja sukuluetteloista on lähinnä kysymys Raamatun kohdassa.

        Väittelyissä ei pyritäkään tukemaan toista väitettä, keskusteluissa pyritään.


      • loppujen lopuksi
        UnOpened82 kirjoitti:

        Väittelyissä on vain yksi "voittaja". Laista ja sukuluetteloista on lähinnä kysymys Raamatun kohdassa.

        Väittelyissä ei pyritäkään tukemaan toista väitettä, keskusteluissa pyritään.

        ratkaisee mihin pohjalle keskustelun laittaa.

        Jos seurakunnassa riitaantuvat keskenään se sen seurakunnan loppu.

        Ei ole sitä ykseyttä, mitä se vaatii.

        Jos uskova ei usko edes että toinen uskova ei usko samaan niin siinä tapellaan jo monenkertaista. Toisaalta ei ole ihan samanlailla ajattelevaa olekaan. Mutta esim. oikeassa seurakunnassa tuetaan toisen uskossa olemista eikä pyritä hajottamaan. Pakanat luulevat se kuuluu kuvioon ja pyrkivät siihe myös provokaatiolla jne..

        Jos saatana pääsee riehuvaan harhaoppeilla seurakunnan sisälle niin se on jo saastunut, jos yksikään on siitä hyväksynyt sen.


        Täytyy muistaa: Yksi seurakunta, yksi usko, yksi kaste.


      • mie
        UnOpened82 kirjoitti:

        Väittelyissä on vain yksi "voittaja". Laista ja sukuluetteloista on lähinnä kysymys Raamatun kohdassa.

        Väittelyissä ei pyritäkään tukemaan toista väitettä, keskusteluissa pyritään.

        ajattelen täällä käytävistä keskusteluista, että niissä ei ole mitään voittajia. Jos ihminen on eri mieltä kuin toinen, hän on eri mieltä yleensä vielä kun keskustelu päättyykin. On kokonaan ihmisistä kiinni lähteekö sellaiseen mukaan vai ei, näissä paikoissa käy paljon erilaisia ihmisiä joiden mielipiteistä ei kukaan voi tietää mitään koska he eivät ota kantaa.
        Keskustelemista vartenhan nämä paikat ovat, joten en ymmärrä mitä pahaa voi olla jos se kuulostaa väittelyltä, jos ei loukkaa toista ihmistä?


    • EpäileväTuomas

      Noinhan se on.

    • mie

      Seurakunnassako on väittelyitä? en ole itse varmaankaan sattunut paikalle kun on ollut väittely. Nämä kirjoittelupaikathan ovat mielipiteiden esittämistä ja keskustelemista varten, mitäs tästä muuten tulisi?

      • mie

        onhan se valitettavaa, silloin kun sellaista tapahtuu eri seurakuntien välillä!


      • siinä opiskelijaseurakunnassa missä ensin olin. Kyllästyin siihen.


    • Trubaduuri

      Oletko valmis tuon sanomaan myös Kristukselle?

      • Olen valmis sanomaan Kristukselle mielipiteeni, koska uskon sen pohjautuvan Raamattuun.


      • Trubaduuri
        UnOpened82 kirjoitti:

        Olen valmis sanomaan Kristukselle mielipiteeni, koska uskon sen pohjautuvan Raamattuun.

        Niin, tarkoitan juuri sinua. Oletko sinä se, joka sanoisi Kristukselle, ettei hän olisi saanu väitellä fariseuksien eikä kirjanoppineiden eikä rabbien eikä publikaanien eikä ihmisten kanssa oikeasta uskosta.


      • Trubaduuri kirjoitti:

        Niin, tarkoitan juuri sinua. Oletko sinä se, joka sanoisi Kristukselle, ettei hän olisi saanu väitellä fariseuksien eikä kirjanoppineiden eikä rabbien eikä publikaanien eikä ihmisten kanssa oikeasta uskosta.

        Jeesus tiesi totuuden. Totuuden sanominen ei ole väittelyä. Esim. jos sanon että nimeni on Reijo, se on totuus. Jos joku väittää nimekseni jotain muuta, kai sitä voin puolustella. Sitten on tyhmä riidellä, jos ei tiedä nimeäni tai ei muista. Jos kaksi tuntematonta riitelee onko nimeni Kari vai Jarno, hommasta ei tule mitään.

        Jeesus sitä paitsi halusi heidän ymmärtävän, että he eivät voi määräillä Jumalaa. Ei väittelyä vaan opettamista.


      • Trubaduuri
        UnOpened82 kirjoitti:

        Jeesus tiesi totuuden. Totuuden sanominen ei ole väittelyä. Esim. jos sanon että nimeni on Reijo, se on totuus. Jos joku väittää nimekseni jotain muuta, kai sitä voin puolustella. Sitten on tyhmä riidellä, jos ei tiedä nimeäni tai ei muista. Jos kaksi tuntematonta riitelee onko nimeni Kari vai Jarno, hommasta ei tule mitään.

        Jeesus sitä paitsi halusi heidän ymmärtävän, että he eivät voi määräillä Jumalaa. Ei väittelyä vaan opettamista.

        Hän väitteli totuudesta tuhansia kertoja, jotta me kristinuskoiset voisimme nyt väitellä samoista asioista, jotta totuus pysyisi esillä ja hänen esittämät opetuksensa säilyisivät muuttumattomina sekä ilo-sanomaa julistettaisiin edelleenkin
        väärentämättömänä kaikille ihmisille. Koska heidät kaikki, siis kaikki ihmiset ovat kutsuttuja
        , vaikkakin harvoista tulee sitten aivan lopuksi
        niitä harvoja ja valittuja. Eli, riitely ja väittely sekä todistelu että tosi-asioiden
        esittäminen, kuten myös opettaminen ja ohjaaminen sekä auttaminen kuuluu ja on jokaiselle aidolle kristitylle oikeus sekä velvollisuus. Mutta vain itsekunkin henk.koht. taitojen ja kykyjen mukaan.


      • Trubaduuri kirjoitti:

        Hän väitteli totuudesta tuhansia kertoja, jotta me kristinuskoiset voisimme nyt väitellä samoista asioista, jotta totuus pysyisi esillä ja hänen esittämät opetuksensa säilyisivät muuttumattomina sekä ilo-sanomaa julistettaisiin edelleenkin
        väärentämättömänä kaikille ihmisille. Koska heidät kaikki, siis kaikki ihmiset ovat kutsuttuja
        , vaikkakin harvoista tulee sitten aivan lopuksi
        niitä harvoja ja valittuja. Eli, riitely ja väittely sekä todistelu että tosi-asioiden
        esittäminen, kuten myös opettaminen ja ohjaaminen sekä auttaminen kuuluu ja on jokaiselle aidolle kristitylle oikeus sekä velvollisuus. Mutta vain itsekunkin henk.koht. taitojen ja kykyjen mukaan.

        Sovitaan vaikka näin. En ala väittelemään -> tästä ei ollut ainkaan mulle mitään hyötyä, koska mitään uutta ei mulle tullut.


      • Trubaduuri
        UnOpened82 kirjoitti:

        Sovitaan vaikka näin. En ala väittelemään -> tästä ei ollut ainkaan mulle mitään hyötyä, koska mitään uutta ei mulle tullut.

        Älähän nyt. Kyllä sinulle tuli nyt sitä aitoa sanaa korvien täydeltä, jotka selvästi punottavat
        , mutta ei se mitään, sinulla on vielä pitkä matka
        väittelijäksi. Muuten kyllä voidaan sopia, että on näin kuin on.


      • Trubaduuri kirjoitti:

        Älähän nyt. Kyllä sinulle tuli nyt sitä aitoa sanaa korvien täydeltä, jotka selvästi punottavat
        , mutta ei se mitään, sinulla on vielä pitkä matka
        väittelijäksi. Muuten kyllä voidaan sopia, että on näin kuin on.

        en halua tulla väittelijäksi.


      • Trubaduuri
        UnOpened82 kirjoitti:

        en halua tulla väittelijäksi.

        Se on ihan oikein. Eikä täällä tarvitse väitellä
        , koska tämä ei sellainen oppimis-foorumi laisinkaan jossa saisi jotakin sulkia hattuunsa, eikä tästä sellaista saada. Mutta toisiltamme opimme lisää joka päivä. Ja se on hyvä sekin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      131
      1364
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      102
      881
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      713
    4. 51
      605
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      13
      521
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      484
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      451
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      30
      417
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      389
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      175
      384
    Aihe