tuulilasi sulaksi

2 tapaa

Kumpi on nopeampi?
1. auto käyntiin, Lämmityslaiteen hana kiinni jolloin auton moottori lämpenee nopeemmin ja kun moottori lämmennyt jonkin verran sitten lämmityksen hana auki ja lämmintä ilmaa tuulilasille?
2. Auto käyntiin, lämmityslaitteen hana auki jolloin ilmaa tulee heti viileenä tuulilasille mutta lämmityslaite toimii myös moottoriveden jäähdyttäjänä ja moottori lämpenee hitaamin?
Kummalla tavalla nopeempi tulos saada tuulilasi sulaksi talvipakkasella?

16

4479

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jamppa1

      mutta aluksi pienellä puhallusteholla, koneen lämmetessä enemmän puhallusta. Näin toimii myös automaatti-ilmastointi.

      • aurinkolippa

        alas ja kuskin ikkuna auki pikkuisen ja puhallus pelkästään tuulilasiin niin lähtee nopeesti sulamaan, jos auto on lämmössä niin voi heti laittaa reilun puhalluksen


      • Autoteknikko
        aurinkolippa kirjoitti:

        alas ja kuskin ikkuna auki pikkuisen ja puhallus pelkästään tuulilasiin niin lähtee nopeesti sulamaan, jos auto on lämmössä niin voi heti laittaa reilun puhalluksen

        Mut jos tuulilasi on kylmä ja moottori lämmin ja pistät vielä puhaltimen täysille, niin saat halkeaman tuulilasiin.


      • 12qwerty
        Autoteknikko kirjoitti:

        Mut jos tuulilasi on kylmä ja moottori lämmin ja pistät vielä puhaltimen täysille, niin saat halkeaman tuulilasiin.

        Se lasihan räjähtää atomeiksi samantien.
        Herää aamuun.


      • käypi
        12qwerty kirjoitti:

        Se lasihan räjähtää atomeiksi samantien.
        Herää aamuun.

        Autoteknikko puhuu asiaa. On automerkejä joissa tuulilasin saa rikki puhaltamalla kuumaa ilmaa kylmään tuulilasiin. Asian huomaa niin että halkeama alkaa repsikan puolen pyyhkiänsulan päänkohdalta, nousee 10cm ylös päin, jatkuu vaakatasossa kuskinpuolelle ja kääntyy alaspäin. Muistaaksen jonkin mallin Mersuissa on tätä ominaisuutta.


      • 12qwerty
        käypi kirjoitti:

        Autoteknikko puhuu asiaa. On automerkejä joissa tuulilasin saa rikki puhaltamalla kuumaa ilmaa kylmään tuulilasiin. Asian huomaa niin että halkeama alkaa repsikan puolen pyyhkiänsulan päänkohdalta, nousee 10cm ylös päin, jatkuu vaakatasossa kuskinpuolelle ja kääntyy alaspäin. Muistaaksen jonkin mallin Mersuissa on tätä ominaisuutta.

        Mut jos tohon mennään niin ei autolla kannata ees ajaa koska se tuulilasi voi haleta ihan vaan mutkassa ajaessa pieneen monttuun tai ilmassa lenteleviin kiviin. Joskus jopa itsestään pakkasella.


      • Petri
        12qwerty kirjoitti:

        Mut jos tohon mennään niin ei autolla kannata ees ajaa koska se tuulilasi voi haleta ihan vaan mutkassa ajaessa pieneen monttuun tai ilmassa lenteleviin kiviin. Joskus jopa itsestään pakkasella.

        Nyt ei keskustella mutkista, montuista eikä lentelevistä kivistä, vaan tuulilasin sulattamisesta. Tämä edelmämainittu tuulilasinlämmityspuhaltimen aikaansaama halkeamailmiö ei edes johda katsatuksen hylkäämiseen joten se on vain kosmeettinen ilmiö.
        Toinen asia on että kannattaako sillä autolla ajaa edes ollenkaan.


      • Petri

        Olen enemmänin tuon raskaankaluston asentaja ja olen kirjoitellut sinne pari juttua, sieltä löydät minun kysymykseni hytin siisteydestä. Joten älä sekoita minua jamppaan.


      • Urpo
        käypi kirjoitti:

        Autoteknikko puhuu asiaa. On automerkejä joissa tuulilasin saa rikki puhaltamalla kuumaa ilmaa kylmään tuulilasiin. Asian huomaa niin että halkeama alkaa repsikan puolen pyyhkiänsulan päänkohdalta, nousee 10cm ylös päin, jatkuu vaakatasossa kuskinpuolelle ja kääntyy alaspäin. Muistaaksen jonkin mallin Mersuissa on tätä ominaisuutta.

        Kokemusta on. Mut ei onneks enään oo Opelixii


      • myös
        Urpo kirjoitti:

        Kokemusta on. Mut ei onneks enään oo Opelixii

        Mersun kuorma-autoissa.


      • niin kuumaa
        Autoteknikko kirjoitti:

        Mut jos tuulilasi on kylmä ja moottori lämmin ja pistät vielä puhaltimen täysille, niin saat halkeaman tuulilasiin.

        ilmaa tule vaikka olisi lämmössä ollut. 25v olen tuolla tavoin laittanut aamulla auton käyntiin eikä vielä yhtään lasia ole sen vuoksi hajonnut, ekä ole juuri tarvinut tuulilasia raappailla, kun se sulaa siinä samalla lumia puhdistaesa


      • jäät-raapaten
        käypi kirjoitti:

        Autoteknikko puhuu asiaa. On automerkejä joissa tuulilasin saa rikki puhaltamalla kuumaa ilmaa kylmään tuulilasiin. Asian huomaa niin että halkeama alkaa repsikan puolen pyyhkiänsulan päänkohdalta, nousee 10cm ylös päin, jatkuu vaakatasossa kuskinpuolelle ja kääntyy alaspäin. Muistaaksen jonkin mallin Mersuissa on tätä ominaisuutta.

        Tuota ilmiötä oli melko lailla myös Fordeissa, missä puhallus oli aivan lasin alareunaan. Mutta vaikka japsissa ja korealaisessa laittaa napista puhalluksen juuri lasin alareunaan, niin ei synny mitään ongelmaa !
        Onko lasin laaduissa eroja vai onko joiden autojen korit vaan veteliä.


    • myös

      se raappaus keksitty. Aamulla kun laittaa auton käyntiin, niin rapsuttaa lasin jäästä ja eikun menox. Eipä tartte uumoilla sulatus keinoja ja näkee vähä paremmin ympärilleen.

    • Osku

      Riippuu monista tekijöistä, onko kostea keli, kuiva pakkassää ym. Autokohtainen on myös.Ainoastaan teräsjää vaatii auton käynistämisen, muulloin raappa toimii ilman että auto käy, raapataan ikkunat kaikesssa rauhassa ja käynistetään sitten auto, sitten voi vaikka poltella tupakkia sen kahden minuutin laillisen rajan.
      Pienellä pakkasella riittävän vahva pesuneste riittää sulattamaan jään eikä raappaa välttämättä tarvita.
      Auton sijoitus varjopaikalle vaikuttaa lasien jäätymiseen.
      Usein näkee umpihuurussa olevia autoja, voisi sen sivulasin aukaista vaikka apposen ammolleen.
      Ei siis ole tyhjentävää vastausta miten se pitäisi tehdä.

    • sulatus

      Lasin sulattaminen vaatii rutkasti enemmän lämpöä kuin lämppäristä tulee :-) Mutta jos haluat sulattaa lasissa olevan jään...

    • ertyuii

      Ei mitään hanaa kiinni, mutta ennen kuin on tuulilasin edusta hyvin puhdistettu ei missään nimessä kannata antaa puhaltimen käydä ykköselläkään.
      Jos puhallin on ykkösellä kun kone käy ensimmäisiä minuutteja se puhaltaa suurimman osan lämmöstä ja pitää moottorin veden lämpötilan paljon pidempään 0 asteen alapuolella.

      Kanattaa ongelmatilanteissa käyttää mieluummi kuskin ovi täysi auki 5 min, ennen pihallianta ja sittenkin 1 ja vain tuulilasiiin.

      toki jos jokapäivä töihin lähtee niin nappulat kuluvat joka päiväisestä säädöstä

    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Martinan uusi poikakaveri

      Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      205
      3181
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

      Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1610
    3. Laita mulle viesti!!

      Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      95
      1472
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

      Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      92
      1379
    5. Vanhemmalle naiselle

      alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1334
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

      No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      156
      1246
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

      Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1178
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

      "Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      1009
    9. Miehelle...

      Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      922
    10. Tuntuu liian hankalalta

      Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      44
      803
    Aihe