Joops. eli oon soitellu kitaraa noin 20 vuotta ja taas törmäsin tossa yhtenä päivänä uuteen systeemiin liittyen siis kitaroihin. Telkkarista(oisko ollu tv2, en muista) tuli semmoinen ohjelma, jossa aika nuorehko poika soitti kitaraa. Sillä oli soittaessa tossa näppäilykädessä semmonen vihreä ikäänkuin muovin palanen. Näytti ihan kuin se olisi näppäillyt sillä kieliä, mutta en ole ihan varma. Onko tämmöinen muovilärpyke nyt sitten joku uuden ajan "rokki-glamour" tuote? kun minä ainakin olen ihan sormin näppäillyt. Niin että jos joku viitsisi hieman valaista minua tässä asiassa. Ja kiitos jo etukäteen.
Se muovilärpyke?
6
1076
Vastaukset
- pii^
voiko 20 vuotta kitaraa soittanut voinut olla törmäämättä "plektraan"?
- guitarplayer
Joo, kyllä tuntuu vähän uskomattomalta.
Mutta jos sille ei oo kukaan kertonu plektroista? - just joo
guitarplayer kirjoitti:
Joo, kyllä tuntuu vähän uskomattomalta.
Mutta jos sille ei oo kukaan kertonu plektroista?Kyllä plektroja on käytetty ainakin 30 vuotta, mutta ehkä tieto ei ole kulkenut kansan syvien rivien läpi?
"Plektra (kreik. πλήκτρο[ν] plektro[n]) on kielimäinen väline, jolla soitetaan kielisoittimia kuten kitaraa, bassoa, banjoa, mandoliinia ym. ottamalla se etusormen ja peukalon väliin (yksi variaatio, sillä plektraa voidaan pitää monella eri tavalla). Plektralla on ideaalista soittaa (voima-)sointuja. Cembalossa plektra on kiinteä osa soittokoneistoa."
Tämä ja vähän lisää löytyy osoitteesta:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Plektra
- Eppu
Ei tuo vielä mitään, mutta minä vasta törmäsin outoon asiaan. Olen soittanut kitaraa 30 vuotta, ja yhdessä kapakassa näin ensimmäistä kertaa elämässäni erään kitaristin soittimessa pitkiä, eripaksuisia rautalankoja (olisivatkohan olleet terästä?). Langat sijaitsivat otelaudan päällä kaulan pituussuunnassa, ja jos laskin oikein, niitä oli 6 kpl. Mikähän tarkoitus noilla langoilla on?
- tuota....
No niinku varmaan moni on jo todennu, etta se muovilarpyke on ns. plektra.
Akustiseen nailonkieliseen kitaraan sopii usein muovikomposiittinen (palaa muuten erittain hyvin) ja 12 kieliseen sopii lasikuituinen ja metallikileiseen (6 kielta) noiden lisaksi myos hopea, teras, luu ja kupari.
Kaikilla tulee erilainen saundi - siksi !
Sahkokitarasta saa parhaan saundin yleensa hopeisella plektralla (83%).
Joka vaitta vastaan, on vaarassa. - ake
ei tää jäbä oo tosissaa. turha tähän on vastailla
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1026558
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h874987Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv1073238Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p313098Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska262285Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1191656Oletko tyytyväinen
Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?961281Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..
...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam3391242Jos oikeasti haluat vielä
Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚1311146- 48924