Pakoputkiston kestoikä ??

Tane

Itsellä 9 vuotta vanha auto ja pakoputkisto vuotaa ei mennyt katsastuksesta läpi.Onko tuo kestoikä normaali?Autoliike kehoitti vaihtamaan uuden ei muka voi korjata.Eli onko, joku korjaillut jotenkin muuten ei kuulemma voi enää hitsata.Mistä siihen saisi peltiä tai mitä materiaalia siihen voisi käyttää.Hemmetti edellisessä autossa oli vielä alkuperäinen, vaikka oli 15 vuotta vanha.

23

6102

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 9v piisaa hyvin

      Kyllä 9 vuotta on ihan normaali ikä alkuperäisosalle jos se ei ole ruostumaton.

      Jos putki muuten on ihan ok tai auto menossa vaihtoon kuukauden päästä, voi siihen laittaa pakoputken paikkaustahnaa (pyöreä litteä peltipurkki, saa melkein mistä vaan) ja kitata tuolla vaikka tervettä peltiä päälle tai sitten kiedotaan paikkanauhaa pöntön/putken ympärille.

      Kummankaan tökötin kanssa on turha leikkiä jos autoa aikoo pitää vähän pidempään. Eli tarvikeputki vaan alle ja menoksi.

    • lol gg

      en tiedä mikä mersu sulla on mutta 9v on hyväikä. jostain foordista menee 5v alkuperäinen ja tarvike sitten noin 3v. jenkissä itelläni alkuperäisputki kesti 8v ja olisi varmaan kestänyt pidempäänkin, mutta vaihdettiin muistasyistä.

      • Tane

        Itseasiassa autoni on Mondeo vm.96 ja alkuperäinen putkisto paikallaan.Aiempi auto oli Carina vm.89 ja siinä putkisto oli kestänyt sen 15 vuotta.Tuntuu ihmeelliseltä nuo putkiston vaihto 3 vuoden välein itse en pitäisi hetkeäkään sellaista autoa jossa ei sen pidempään kestä.Näköjään itsellä vaatimustaso on melko korkea.Joo tiedän että ainakin Renaultissa on heikot nuo putkistot ja niissä tuo vaihtoväli voi olla tuon 3-5 vuotta. Ei näillä nykyautoilla näemmä enää ajeta mitään yli 10 vuotta samalla putkella.


      • Kallonkutistaja
        Tane kirjoitti:

        Itseasiassa autoni on Mondeo vm.96 ja alkuperäinen putkisto paikallaan.Aiempi auto oli Carina vm.89 ja siinä putkisto oli kestänyt sen 15 vuotta.Tuntuu ihmeelliseltä nuo putkiston vaihto 3 vuoden välein itse en pitäisi hetkeäkään sellaista autoa jossa ei sen pidempään kestä.Näköjään itsellä vaatimustaso on melko korkea.Joo tiedän että ainakin Renaultissa on heikot nuo putkistot ja niissä tuo vaihtoväli voi olla tuon 3-5 vuotta. Ei näillä nykyautoilla näemmä enää ajeta mitään yli 10 vuotta samalla putkella.

        Onhan se vaatimustaso noussut myös putkistoilla. Katit työntävät pakoputkeen aiempaa enemmän vettä, joka kyllä tekee tehtävänsä, jos ei pääse välillä kuivumaan.


      • Toyotassa
        Tane kirjoitti:

        Itseasiassa autoni on Mondeo vm.96 ja alkuperäinen putkisto paikallaan.Aiempi auto oli Carina vm.89 ja siinä putkisto oli kestänyt sen 15 vuotta.Tuntuu ihmeelliseltä nuo putkiston vaihto 3 vuoden välein itse en pitäisi hetkeäkään sellaista autoa jossa ei sen pidempään kestä.Näköjään itsellä vaatimustaso on melko korkea.Joo tiedän että ainakin Renaultissa on heikot nuo putkistot ja niissä tuo vaihtoväli voi olla tuon 3-5 vuotta. Ei näillä nykyautoilla näemmä enää ajeta mitään yli 10 vuotta samalla putkella.

        siksi kestävät auton iän


      • lol gg
        Tane kirjoitti:

        Itseasiassa autoni on Mondeo vm.96 ja alkuperäinen putkisto paikallaan.Aiempi auto oli Carina vm.89 ja siinä putkisto oli kestänyt sen 15 vuotta.Tuntuu ihmeelliseltä nuo putkiston vaihto 3 vuoden välein itse en pitäisi hetkeäkään sellaista autoa jossa ei sen pidempään kestä.Näköjään itsellä vaatimustaso on melko korkea.Joo tiedän että ainakin Renaultissa on heikot nuo putkistot ja niissä tuo vaihtoväli voi olla tuon 3-5 vuotta. Ei näillä nykyautoilla näemmä enää ajeta mitään yli 10 vuotta samalla putkella.

        tutullani on kanssa mondeo 96 ja alkuperäisen putken jälkeen taitaa nyt olla menossa toinen tarvikeputki. et sulla on joku superhyvä ollut se nykyinenkin :)


      • Mietin tos...
        Kallonkutistaja kirjoitti:

        Onhan se vaatimustaso noussut myös putkistoilla. Katit työntävät pakoputkeen aiempaa enemmän vettä, joka kyllä tekee tehtävänsä, jos ei pääse välillä kuivumaan.

        Kysyn sulta kallonkutistaja että miten se katalysaattori toimii jos se lisää veden määrää? Mä oon aivan pihalla... Jos nyt oikein muistan joskus lukeneeni jonkun julkaisun missä kerrottiin se miten asia mielestäni onkin eli kun ilman mukana oleva kosteus menee imusarjasta sisälle se tulee pakoputkesta ulos eikä se häviä mihinkään siinä välillä. (ja mun mielestä se ei kyllä lisäännykkään) Sellaisenkin muistan lukeneeni että kun moottori kuluttaa bensaa litran verran niin pakokaasuihin muodostuu imu-ilmassa olevasta vedestä suurinpiirtein tuo litra vettäkin (varmaan riippuu ilman kosteudestakin kuinka paljon vettä muodostuu) Voinhan olla väärässäkin(ja on varaa antaa periksikkin sillä tämä on vain oma teoriani) mutta mun mielestä nykyiset pakoputket eivät ruostu sen takia nopeampaa koska niissä on katit vaan sen vuoksi että ne tehdään yhä ohuemmasta ja ohuemmasta aineesta säästö- ja miksei painosyistäkin. Katalysaattorihan sitoo lämpöä joten pakoputken loppuosa käy "kylmempänä" verrattuna autoihin missä ei ole katalysaattoria mutta jos en aivan dementikko ole niin kyllä ne vanhat rassitkin aikoinaan roiskivat sitä vettä pakoputkesta aivan samaan tahtiin kuin nykyautotkin vaikka pakoputken loppuosa oli lämpimämpi kuin nykyautoissa.


      • Oldschool
        Toyotassa kirjoitti:

        siksi kestävät auton iän

        Näin myös mm. BMW:ssä sekä Porschessa. Ei tartte juuri pakoputken ruostumisesta stressata :)


      • ruostumattomia nykyään
        Tane kirjoitti:

        Itseasiassa autoni on Mondeo vm.96 ja alkuperäinen putkisto paikallaan.Aiempi auto oli Carina vm.89 ja siinä putkisto oli kestänyt sen 15 vuotta.Tuntuu ihmeelliseltä nuo putkiston vaihto 3 vuoden välein itse en pitäisi hetkeäkään sellaista autoa jossa ei sen pidempään kestä.Näköjään itsellä vaatimustaso on melko korkea.Joo tiedän että ainakin Renaultissa on heikot nuo putkistot ja niissä tuo vaihtoväli voi olla tuon 3-5 vuotta. Ei näillä nykyautoilla näemmä enää ajeta mitään yli 10 vuotta samalla putkella.

        sarjassamme "tiedän relluista kaiken, enolla oli sellainen 1963"....

        Uusissa relluissa taitaa olla 2001 Lagunasta lähtien ruostumattomat putkistot. Jossain Mekanoissa saattaa olla vielä vain aluminisoitua mutta kyllä sekin kestää sen kuin muutkin.


      • noinikkään taas.
        Toyotassa kirjoitti:

        siksi kestävät auton iän

        eivät sitten ruostumattomia olekaan.


      • hyvin
        noinikkään taas. kirjoitti:

        eivät sitten ruostumattomia olekaan.

        on kestänyt, jos 16 vuotta vanha auto on vielä alkuperäisellä putkella liikenteessä.


      • _seppä_
        Mietin tos... kirjoitti:

        Kysyn sulta kallonkutistaja että miten se katalysaattori toimii jos se lisää veden määrää? Mä oon aivan pihalla... Jos nyt oikein muistan joskus lukeneeni jonkun julkaisun missä kerrottiin se miten asia mielestäni onkin eli kun ilman mukana oleva kosteus menee imusarjasta sisälle se tulee pakoputkesta ulos eikä se häviä mihinkään siinä välillä. (ja mun mielestä se ei kyllä lisäännykkään) Sellaisenkin muistan lukeneeni että kun moottori kuluttaa bensaa litran verran niin pakokaasuihin muodostuu imu-ilmassa olevasta vedestä suurinpiirtein tuo litra vettäkin (varmaan riippuu ilman kosteudestakin kuinka paljon vettä muodostuu) Voinhan olla väärässäkin(ja on varaa antaa periksikkin sillä tämä on vain oma teoriani) mutta mun mielestä nykyiset pakoputket eivät ruostu sen takia nopeampaa koska niissä on katit vaan sen vuoksi että ne tehdään yhä ohuemmasta ja ohuemmasta aineesta säästö- ja miksei painosyistäkin. Katalysaattorihan sitoo lämpöä joten pakoputken loppuosa käy "kylmempänä" verrattuna autoihin missä ei ole katalysaattoria mutta jos en aivan dementikko ole niin kyllä ne vanhat rassitkin aikoinaan roiskivat sitä vettä pakoputkesta aivan samaan tahtiin kuin nykyautotkin vaikka pakoputken loppuosa oli lämpimämpi kuin nykyautoissa.

        Kyllä se vaan niin on että se katti sitä vedenmäärää siellä putkenpohjalla lisää. kolmitoimi katalysaattorin toiminta lyhyesti:

        2CO 02 -> 2CO2
        2C2H6 7O2 -> 4CO2 6H2O
        2NO 2CO -> N2 2CO2


        ja H2O on luonnollisesti sitä puhdasta vettä...

        Katalysaattori kennorakenteensa ansiosta sitoo lämpöä varsin tehokkaasti pakokaasusta jolloin "viileä" kaasu ei kykene haihduttamaan kertynyttä vettä pakoputkiston loppupäästä (lue: takaäänenvaimennin)

        muutaman kerran talvella tietynmerkkisellä autoilla on jäänyt matka tekemättä kun on ollu putki jäässä.


      • Tane
        Oldschool kirjoitti:

        Näin myös mm. BMW:ssä sekä Porschessa. Ei tartte juuri pakoputken ruostumisesta stressata :)

        No johan on perhana mistä hitosta sitä autoa ostaessa tulee tuollaista ajateltua.Eli miten tämän tietää missä on se ruostumaton putkisto ja missä ei.Katsos itsellä tärkein tekiä autossa on tuo osien kestävyys.Eli semmoinen automalli pitää näemmä etsiä, jossa esim.juuri tuo pakoputkisto kestää auton eliniän.Ei ole aikaa eikä rahaa juosta korjaamoilla.Miksi se ruostumaton ei ole kaikissa vakiona niinhän sen pitäisi olla oikein EU direktiivin säännöissä eikä näitä kertakäyttö osia.

        Mistä tuota tietoa eri automerkkien esim.noista pakoputkeista saa jotta tietää missä se kestää.Muutenkin näistä osien kestävyydestä eri merkkien välillä onko olemassa jotain vertailua.
        Onko joku verrannut eri merkkien jarrulevyjä tai mitä tahansa osaa että onko niissä eroja kestävyyden suhteen.


      • hrrrr...
        _seppä_ kirjoitti:

        Kyllä se vaan niin on että se katti sitä vedenmäärää siellä putkenpohjalla lisää. kolmitoimi katalysaattorin toiminta lyhyesti:

        2CO 02 -> 2CO2
        2C2H6 7O2 -> 4CO2 6H2O
        2NO 2CO -> N2 2CO2


        ja H2O on luonnollisesti sitä puhdasta vettä...

        Katalysaattori kennorakenteensa ansiosta sitoo lämpöä varsin tehokkaasti pakokaasusta jolloin "viileä" kaasu ei kykene haihduttamaan kertynyttä vettä pakoputkiston loppupäästä (lue: takaäänenvaimennin)

        muutaman kerran talvella tietynmerkkisellä autoilla on jäänyt matka tekemättä kun on ollu putki jäässä.

        Mikähän on tuo automerkki ja malli josta on muutaman kerran jäätynyt pakoputki niin umpeen ettei ole lähtenyt käyntiin? Ei ainakaan minun kohdalleni ole vielä sattunut sellaista autoa jossa äänenvaimentimen tuloputken yläreuna olisi alempana kuin lähtöputken alareuna. Tuollaiset seikat otetaan takuulla eurooppaan myytäviin autoihin huomioon jo suunnittelupöydällä ennen ensimmäistä prototyyppiäkään. Sille ei voi mitään jos näissä teinien tuunaamissa kotteroissa on vaikka mihin malliin väännellyt putket ja niihin jää mutkia johon vesi pääsee kertymään.


      • Kallonkutistaja
        Mietin tos... kirjoitti:

        Kysyn sulta kallonkutistaja että miten se katalysaattori toimii jos se lisää veden määrää? Mä oon aivan pihalla... Jos nyt oikein muistan joskus lukeneeni jonkun julkaisun missä kerrottiin se miten asia mielestäni onkin eli kun ilman mukana oleva kosteus menee imusarjasta sisälle se tulee pakoputkesta ulos eikä se häviä mihinkään siinä välillä. (ja mun mielestä se ei kyllä lisäännykkään) Sellaisenkin muistan lukeneeni että kun moottori kuluttaa bensaa litran verran niin pakokaasuihin muodostuu imu-ilmassa olevasta vedestä suurinpiirtein tuo litra vettäkin (varmaan riippuu ilman kosteudestakin kuinka paljon vettä muodostuu) Voinhan olla väärässäkin(ja on varaa antaa periksikkin sillä tämä on vain oma teoriani) mutta mun mielestä nykyiset pakoputket eivät ruostu sen takia nopeampaa koska niissä on katit vaan sen vuoksi että ne tehdään yhä ohuemmasta ja ohuemmasta aineesta säästö- ja miksei painosyistäkin. Katalysaattorihan sitoo lämpöä joten pakoputken loppuosa käy "kylmempänä" verrattuna autoihin missä ei ole katalysaattoria mutta jos en aivan dementikko ole niin kyllä ne vanhat rassitkin aikoinaan roiskivat sitä vettä pakoputkesta aivan samaan tahtiin kuin nykyautotkin vaikka pakoputken loppuosa oli lämpimämpi kuin nykyautoissa.

        Karkeasti sanottuna ennen tuli häkää, typenoksideja ja palamatonta bensaa pakoputkesta. Nykyään tulee vettä, hiilidioksiidia ja typpeä. Kuten tuossa ylempänä oli selitetty katti muuttaa "saasteet vedeksi ja hiilidioksidiksi". Kyllähän ennenkin myös tuli syövyttäviä aineita pakoputkeen, mutta nykyään ainoa "happo" on tuo vesi.

        Lisäksi vaikuttaa tietysit kerta-ajomatkojen pituus. Pitkillä matkoilla haitat ovat vähäisemmät kuin lyhyellä katkoajolla.


      • Juuri
        hrrrr... kirjoitti:

        Mikähän on tuo automerkki ja malli josta on muutaman kerran jäätynyt pakoputki niin umpeen ettei ole lähtenyt käyntiin? Ei ainakaan minun kohdalleni ole vielä sattunut sellaista autoa jossa äänenvaimentimen tuloputken yläreuna olisi alempana kuin lähtöputken alareuna. Tuollaiset seikat otetaan takuulla eurooppaan myytäviin autoihin huomioon jo suunnittelupöydällä ennen ensimmäistä prototyyppiäkään. Sille ei voi mitään jos näissä teinien tuunaamissa kotteroissa on vaikka mihin malliin väännellyt putket ja niihin jää mutkia johon vesi pääsee kertymään.

        No ei todellakaan otetan huomioon kaikissa Eurooppalaisissa autoissa. Tiedän kaksikin eurooppalaista autoa, joissa pakoputki voi jäätyä umpeen. Toinen esimerkki on Fiat Punto.


      • _seppä_
        hrrrr... kirjoitti:

        Mikähän on tuo automerkki ja malli josta on muutaman kerran jäätynyt pakoputki niin umpeen ettei ole lähtenyt käyntiin? Ei ainakaan minun kohdalleni ole vielä sattunut sellaista autoa jossa äänenvaimentimen tuloputken yläreuna olisi alempana kuin lähtöputken alareuna. Tuollaiset seikat otetaan takuulla eurooppaan myytäviin autoihin huomioon jo suunnittelupöydällä ennen ensimmäistä prototyyppiäkään. Sille ei voi mitään jos näissä teinien tuunaamissa kotteroissa on vaikka mihin malliin väännellyt putket ja niihin jää mutkia johon vesi pääsee kertymään.

        Renault laguna (vanhakorinen) 16venttiilinen.


    • Anonyymi

      2006 mallin vw jetta fsi ajettu 160tkm ja alkuperäinen putkisto.

    • Anonyymi

      Kymppi mallin Sonata ajettu 255 tkm ja alkuperäinen putki.

    • Anonyymi

      Jos ajot on pidempiä ja maantietä niin putki kestää moninverroin pidempään kuin pätkäajolla.
      Eri kuskien kokemuksia putkein kestosta ei siksi voi verrata jos ei tiedä millaisella ajoprofiililla autoa käytetään.

      Joissakin autoissa on lisäksi ruostumaton putki. Sen voi kokeilla magneetilla. Jos ei ole kiinni putkeen tai vaimentimeen niin on ruostumaton. Tojoissa näin on ollut.
      Tuollainen putki kestää suhteellisen pitkään. Tarvike putket sitten taas ei yleensä ole kovin laadukasta materiaalia.

    • Anonyymi

      Alkuperäinen putki Yariksessa 16 vuotta sitte vaihdettiin uusi, kesti vaan 4 vuotta miten niin vähällä ajolla ei putki kestänny 10.000 km vuodessa ajoa

    • Anonyymi

      Volkkarin putki on vielä kestänyt 18v mutta tarvike walkkeri ei varmasti kestä.

    • Anonyymi

      Kyllä putken voi korjata, hitsata, esim taittaa paksua jolla peittää reijän / lahon ja hitsaa kiinni, laittaa pakoputkiklemmari esim alkuperäisen lahonneen ja irronneen klemmarin paikalle.

      Golf 4 1.6, 330tkm, 20 vuotta virheetön, ei vuoda mistään tai ole edes ruostunut, yhtä hiljainen kuin uutena. Toinen samalainen tiedossa 20v ajalta jossa myös virheetön putki ja kohta 300tkm.


      Olen hitsannut muutaman monta vuotta uudemman fordin/volvon putken kannakkeita ruostunut katki, yhden opelin putkeen jossa keskeltä alkuperäinen klemmari ruostui poikki, uusi järeä putkiklemmari pulteilla.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Martinan uusi poikakaveri

      Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      206
      3210
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

      Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1620
    3. Laita mulle viesti!!

      Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      95
      1472
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

      Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      92
      1389
    5. Vanhemmalle naiselle

      alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1334
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

      No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      157
      1257
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

      Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1188
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

      "Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      1019
    9. Miehelle...

      Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      932
    10. Tuntuu liian hankalalta

      Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      44
      803
    Aihe