Itsellä 9 vuotta vanha auto ja pakoputkisto vuotaa ei mennyt katsastuksesta läpi.Onko tuo kestoikä normaali?Autoliike kehoitti vaihtamaan uuden ei muka voi korjata.Eli onko, joku korjaillut jotenkin muuten ei kuulemma voi enää hitsata.Mistä siihen saisi peltiä tai mitä materiaalia siihen voisi käyttää.Hemmetti edellisessä autossa oli vielä alkuperäinen, vaikka oli 15 vuotta vanha.
Pakoputkiston kestoikä ??
23
6102
Vastaukset
- 9v piisaa hyvin
Kyllä 9 vuotta on ihan normaali ikä alkuperäisosalle jos se ei ole ruostumaton.
Jos putki muuten on ihan ok tai auto menossa vaihtoon kuukauden päästä, voi siihen laittaa pakoputken paikkaustahnaa (pyöreä litteä peltipurkki, saa melkein mistä vaan) ja kitata tuolla vaikka tervettä peltiä päälle tai sitten kiedotaan paikkanauhaa pöntön/putken ympärille.
Kummankaan tökötin kanssa on turha leikkiä jos autoa aikoo pitää vähän pidempään. Eli tarvikeputki vaan alle ja menoksi. - lol gg
en tiedä mikä mersu sulla on mutta 9v on hyväikä. jostain foordista menee 5v alkuperäinen ja tarvike sitten noin 3v. jenkissä itelläni alkuperäisputki kesti 8v ja olisi varmaan kestänyt pidempäänkin, mutta vaihdettiin muistasyistä.
- Tane
Itseasiassa autoni on Mondeo vm.96 ja alkuperäinen putkisto paikallaan.Aiempi auto oli Carina vm.89 ja siinä putkisto oli kestänyt sen 15 vuotta.Tuntuu ihmeelliseltä nuo putkiston vaihto 3 vuoden välein itse en pitäisi hetkeäkään sellaista autoa jossa ei sen pidempään kestä.Näköjään itsellä vaatimustaso on melko korkea.Joo tiedän että ainakin Renaultissa on heikot nuo putkistot ja niissä tuo vaihtoväli voi olla tuon 3-5 vuotta. Ei näillä nykyautoilla näemmä enää ajeta mitään yli 10 vuotta samalla putkella.
- Kallonkutistaja
Tane kirjoitti:
Itseasiassa autoni on Mondeo vm.96 ja alkuperäinen putkisto paikallaan.Aiempi auto oli Carina vm.89 ja siinä putkisto oli kestänyt sen 15 vuotta.Tuntuu ihmeelliseltä nuo putkiston vaihto 3 vuoden välein itse en pitäisi hetkeäkään sellaista autoa jossa ei sen pidempään kestä.Näköjään itsellä vaatimustaso on melko korkea.Joo tiedän että ainakin Renaultissa on heikot nuo putkistot ja niissä tuo vaihtoväli voi olla tuon 3-5 vuotta. Ei näillä nykyautoilla näemmä enää ajeta mitään yli 10 vuotta samalla putkella.
Onhan se vaatimustaso noussut myös putkistoilla. Katit työntävät pakoputkeen aiempaa enemmän vettä, joka kyllä tekee tehtävänsä, jos ei pääse välillä kuivumaan.
- Toyotassa
Tane kirjoitti:
Itseasiassa autoni on Mondeo vm.96 ja alkuperäinen putkisto paikallaan.Aiempi auto oli Carina vm.89 ja siinä putkisto oli kestänyt sen 15 vuotta.Tuntuu ihmeelliseltä nuo putkiston vaihto 3 vuoden välein itse en pitäisi hetkeäkään sellaista autoa jossa ei sen pidempään kestä.Näköjään itsellä vaatimustaso on melko korkea.Joo tiedän että ainakin Renaultissa on heikot nuo putkistot ja niissä tuo vaihtoväli voi olla tuon 3-5 vuotta. Ei näillä nykyautoilla näemmä enää ajeta mitään yli 10 vuotta samalla putkella.
siksi kestävät auton iän
- lol gg
Tane kirjoitti:
Itseasiassa autoni on Mondeo vm.96 ja alkuperäinen putkisto paikallaan.Aiempi auto oli Carina vm.89 ja siinä putkisto oli kestänyt sen 15 vuotta.Tuntuu ihmeelliseltä nuo putkiston vaihto 3 vuoden välein itse en pitäisi hetkeäkään sellaista autoa jossa ei sen pidempään kestä.Näköjään itsellä vaatimustaso on melko korkea.Joo tiedän että ainakin Renaultissa on heikot nuo putkistot ja niissä tuo vaihtoväli voi olla tuon 3-5 vuotta. Ei näillä nykyautoilla näemmä enää ajeta mitään yli 10 vuotta samalla putkella.
tutullani on kanssa mondeo 96 ja alkuperäisen putken jälkeen taitaa nyt olla menossa toinen tarvikeputki. et sulla on joku superhyvä ollut se nykyinenkin :)
- Mietin tos...
Kallonkutistaja kirjoitti:
Onhan se vaatimustaso noussut myös putkistoilla. Katit työntävät pakoputkeen aiempaa enemmän vettä, joka kyllä tekee tehtävänsä, jos ei pääse välillä kuivumaan.
Kysyn sulta kallonkutistaja että miten se katalysaattori toimii jos se lisää veden määrää? Mä oon aivan pihalla... Jos nyt oikein muistan joskus lukeneeni jonkun julkaisun missä kerrottiin se miten asia mielestäni onkin eli kun ilman mukana oleva kosteus menee imusarjasta sisälle se tulee pakoputkesta ulos eikä se häviä mihinkään siinä välillä. (ja mun mielestä se ei kyllä lisäännykkään) Sellaisenkin muistan lukeneeni että kun moottori kuluttaa bensaa litran verran niin pakokaasuihin muodostuu imu-ilmassa olevasta vedestä suurinpiirtein tuo litra vettäkin (varmaan riippuu ilman kosteudestakin kuinka paljon vettä muodostuu) Voinhan olla väärässäkin(ja on varaa antaa periksikkin sillä tämä on vain oma teoriani) mutta mun mielestä nykyiset pakoputket eivät ruostu sen takia nopeampaa koska niissä on katit vaan sen vuoksi että ne tehdään yhä ohuemmasta ja ohuemmasta aineesta säästö- ja miksei painosyistäkin. Katalysaattorihan sitoo lämpöä joten pakoputken loppuosa käy "kylmempänä" verrattuna autoihin missä ei ole katalysaattoria mutta jos en aivan dementikko ole niin kyllä ne vanhat rassitkin aikoinaan roiskivat sitä vettä pakoputkesta aivan samaan tahtiin kuin nykyautotkin vaikka pakoputken loppuosa oli lämpimämpi kuin nykyautoissa.
- Oldschool
Toyotassa kirjoitti:
siksi kestävät auton iän
Näin myös mm. BMW:ssä sekä Porschessa. Ei tartte juuri pakoputken ruostumisesta stressata :)
- ruostumattomia nykyään
Tane kirjoitti:
Itseasiassa autoni on Mondeo vm.96 ja alkuperäinen putkisto paikallaan.Aiempi auto oli Carina vm.89 ja siinä putkisto oli kestänyt sen 15 vuotta.Tuntuu ihmeelliseltä nuo putkiston vaihto 3 vuoden välein itse en pitäisi hetkeäkään sellaista autoa jossa ei sen pidempään kestä.Näköjään itsellä vaatimustaso on melko korkea.Joo tiedän että ainakin Renaultissa on heikot nuo putkistot ja niissä tuo vaihtoväli voi olla tuon 3-5 vuotta. Ei näillä nykyautoilla näemmä enää ajeta mitään yli 10 vuotta samalla putkella.
sarjassamme "tiedän relluista kaiken, enolla oli sellainen 1963"....
Uusissa relluissa taitaa olla 2001 Lagunasta lähtien ruostumattomat putkistot. Jossain Mekanoissa saattaa olla vielä vain aluminisoitua mutta kyllä sekin kestää sen kuin muutkin. - noinikkään taas.
Toyotassa kirjoitti:
siksi kestävät auton iän
eivät sitten ruostumattomia olekaan.
- hyvin
noinikkään taas. kirjoitti:
eivät sitten ruostumattomia olekaan.
on kestänyt, jos 16 vuotta vanha auto on vielä alkuperäisellä putkella liikenteessä.
- _seppä_
Mietin tos... kirjoitti:
Kysyn sulta kallonkutistaja että miten se katalysaattori toimii jos se lisää veden määrää? Mä oon aivan pihalla... Jos nyt oikein muistan joskus lukeneeni jonkun julkaisun missä kerrottiin se miten asia mielestäni onkin eli kun ilman mukana oleva kosteus menee imusarjasta sisälle se tulee pakoputkesta ulos eikä se häviä mihinkään siinä välillä. (ja mun mielestä se ei kyllä lisäännykkään) Sellaisenkin muistan lukeneeni että kun moottori kuluttaa bensaa litran verran niin pakokaasuihin muodostuu imu-ilmassa olevasta vedestä suurinpiirtein tuo litra vettäkin (varmaan riippuu ilman kosteudestakin kuinka paljon vettä muodostuu) Voinhan olla väärässäkin(ja on varaa antaa periksikkin sillä tämä on vain oma teoriani) mutta mun mielestä nykyiset pakoputket eivät ruostu sen takia nopeampaa koska niissä on katit vaan sen vuoksi että ne tehdään yhä ohuemmasta ja ohuemmasta aineesta säästö- ja miksei painosyistäkin. Katalysaattorihan sitoo lämpöä joten pakoputken loppuosa käy "kylmempänä" verrattuna autoihin missä ei ole katalysaattoria mutta jos en aivan dementikko ole niin kyllä ne vanhat rassitkin aikoinaan roiskivat sitä vettä pakoputkesta aivan samaan tahtiin kuin nykyautotkin vaikka pakoputken loppuosa oli lämpimämpi kuin nykyautoissa.
Kyllä se vaan niin on että se katti sitä vedenmäärää siellä putkenpohjalla lisää. kolmitoimi katalysaattorin toiminta lyhyesti:
2CO 02 -> 2CO2
2C2H6 7O2 -> 4CO2 6H2O
2NO 2CO -> N2 2CO2
ja H2O on luonnollisesti sitä puhdasta vettä...
Katalysaattori kennorakenteensa ansiosta sitoo lämpöä varsin tehokkaasti pakokaasusta jolloin "viileä" kaasu ei kykene haihduttamaan kertynyttä vettä pakoputkiston loppupäästä (lue: takaäänenvaimennin)
muutaman kerran talvella tietynmerkkisellä autoilla on jäänyt matka tekemättä kun on ollu putki jäässä. - Tane
Oldschool kirjoitti:
Näin myös mm. BMW:ssä sekä Porschessa. Ei tartte juuri pakoputken ruostumisesta stressata :)
No johan on perhana mistä hitosta sitä autoa ostaessa tulee tuollaista ajateltua.Eli miten tämän tietää missä on se ruostumaton putkisto ja missä ei.Katsos itsellä tärkein tekiä autossa on tuo osien kestävyys.Eli semmoinen automalli pitää näemmä etsiä, jossa esim.juuri tuo pakoputkisto kestää auton eliniän.Ei ole aikaa eikä rahaa juosta korjaamoilla.Miksi se ruostumaton ei ole kaikissa vakiona niinhän sen pitäisi olla oikein EU direktiivin säännöissä eikä näitä kertakäyttö osia.
Mistä tuota tietoa eri automerkkien esim.noista pakoputkeista saa jotta tietää missä se kestää.Muutenkin näistä osien kestävyydestä eri merkkien välillä onko olemassa jotain vertailua.
Onko joku verrannut eri merkkien jarrulevyjä tai mitä tahansa osaa että onko niissä eroja kestävyyden suhteen. - hrrrr...
_seppä_ kirjoitti:
Kyllä se vaan niin on että se katti sitä vedenmäärää siellä putkenpohjalla lisää. kolmitoimi katalysaattorin toiminta lyhyesti:
2CO 02 -> 2CO2
2C2H6 7O2 -> 4CO2 6H2O
2NO 2CO -> N2 2CO2
ja H2O on luonnollisesti sitä puhdasta vettä...
Katalysaattori kennorakenteensa ansiosta sitoo lämpöä varsin tehokkaasti pakokaasusta jolloin "viileä" kaasu ei kykene haihduttamaan kertynyttä vettä pakoputkiston loppupäästä (lue: takaäänenvaimennin)
muutaman kerran talvella tietynmerkkisellä autoilla on jäänyt matka tekemättä kun on ollu putki jäässä.Mikähän on tuo automerkki ja malli josta on muutaman kerran jäätynyt pakoputki niin umpeen ettei ole lähtenyt käyntiin? Ei ainakaan minun kohdalleni ole vielä sattunut sellaista autoa jossa äänenvaimentimen tuloputken yläreuna olisi alempana kuin lähtöputken alareuna. Tuollaiset seikat otetaan takuulla eurooppaan myytäviin autoihin huomioon jo suunnittelupöydällä ennen ensimmäistä prototyyppiäkään. Sille ei voi mitään jos näissä teinien tuunaamissa kotteroissa on vaikka mihin malliin väännellyt putket ja niihin jää mutkia johon vesi pääsee kertymään.
- Kallonkutistaja
Mietin tos... kirjoitti:
Kysyn sulta kallonkutistaja että miten se katalysaattori toimii jos se lisää veden määrää? Mä oon aivan pihalla... Jos nyt oikein muistan joskus lukeneeni jonkun julkaisun missä kerrottiin se miten asia mielestäni onkin eli kun ilman mukana oleva kosteus menee imusarjasta sisälle se tulee pakoputkesta ulos eikä se häviä mihinkään siinä välillä. (ja mun mielestä se ei kyllä lisäännykkään) Sellaisenkin muistan lukeneeni että kun moottori kuluttaa bensaa litran verran niin pakokaasuihin muodostuu imu-ilmassa olevasta vedestä suurinpiirtein tuo litra vettäkin (varmaan riippuu ilman kosteudestakin kuinka paljon vettä muodostuu) Voinhan olla väärässäkin(ja on varaa antaa periksikkin sillä tämä on vain oma teoriani) mutta mun mielestä nykyiset pakoputket eivät ruostu sen takia nopeampaa koska niissä on katit vaan sen vuoksi että ne tehdään yhä ohuemmasta ja ohuemmasta aineesta säästö- ja miksei painosyistäkin. Katalysaattorihan sitoo lämpöä joten pakoputken loppuosa käy "kylmempänä" verrattuna autoihin missä ei ole katalysaattoria mutta jos en aivan dementikko ole niin kyllä ne vanhat rassitkin aikoinaan roiskivat sitä vettä pakoputkesta aivan samaan tahtiin kuin nykyautotkin vaikka pakoputken loppuosa oli lämpimämpi kuin nykyautoissa.
Karkeasti sanottuna ennen tuli häkää, typenoksideja ja palamatonta bensaa pakoputkesta. Nykyään tulee vettä, hiilidioksiidia ja typpeä. Kuten tuossa ylempänä oli selitetty katti muuttaa "saasteet vedeksi ja hiilidioksidiksi". Kyllähän ennenkin myös tuli syövyttäviä aineita pakoputkeen, mutta nykyään ainoa "happo" on tuo vesi.
Lisäksi vaikuttaa tietysit kerta-ajomatkojen pituus. Pitkillä matkoilla haitat ovat vähäisemmät kuin lyhyellä katkoajolla. - Juuri
hrrrr... kirjoitti:
Mikähän on tuo automerkki ja malli josta on muutaman kerran jäätynyt pakoputki niin umpeen ettei ole lähtenyt käyntiin? Ei ainakaan minun kohdalleni ole vielä sattunut sellaista autoa jossa äänenvaimentimen tuloputken yläreuna olisi alempana kuin lähtöputken alareuna. Tuollaiset seikat otetaan takuulla eurooppaan myytäviin autoihin huomioon jo suunnittelupöydällä ennen ensimmäistä prototyyppiäkään. Sille ei voi mitään jos näissä teinien tuunaamissa kotteroissa on vaikka mihin malliin väännellyt putket ja niihin jää mutkia johon vesi pääsee kertymään.
No ei todellakaan otetan huomioon kaikissa Eurooppalaisissa autoissa. Tiedän kaksikin eurooppalaista autoa, joissa pakoputki voi jäätyä umpeen. Toinen esimerkki on Fiat Punto.
- _seppä_
hrrrr... kirjoitti:
Mikähän on tuo automerkki ja malli josta on muutaman kerran jäätynyt pakoputki niin umpeen ettei ole lähtenyt käyntiin? Ei ainakaan minun kohdalleni ole vielä sattunut sellaista autoa jossa äänenvaimentimen tuloputken yläreuna olisi alempana kuin lähtöputken alareuna. Tuollaiset seikat otetaan takuulla eurooppaan myytäviin autoihin huomioon jo suunnittelupöydällä ennen ensimmäistä prototyyppiäkään. Sille ei voi mitään jos näissä teinien tuunaamissa kotteroissa on vaikka mihin malliin väännellyt putket ja niihin jää mutkia johon vesi pääsee kertymään.
Renault laguna (vanhakorinen) 16venttiilinen.
- Anonyymi
2006 mallin vw jetta fsi ajettu 160tkm ja alkuperäinen putkisto.
- Anonyymi
Kymppi mallin Sonata ajettu 255 tkm ja alkuperäinen putki.
- Anonyymi
Jos ajot on pidempiä ja maantietä niin putki kestää moninverroin pidempään kuin pätkäajolla.
Eri kuskien kokemuksia putkein kestosta ei siksi voi verrata jos ei tiedä millaisella ajoprofiililla autoa käytetään.
Joissakin autoissa on lisäksi ruostumaton putki. Sen voi kokeilla magneetilla. Jos ei ole kiinni putkeen tai vaimentimeen niin on ruostumaton. Tojoissa näin on ollut.
Tuollainen putki kestää suhteellisen pitkään. Tarvike putket sitten taas ei yleensä ole kovin laadukasta materiaalia. - Anonyymi
Alkuperäinen putki Yariksessa 16 vuotta sitte vaihdettiin uusi, kesti vaan 4 vuotta miten niin vähällä ajolla ei putki kestänny 10.000 km vuodessa ajoa
- Anonyymi
Volkkarin putki on vielä kestänyt 18v mutta tarvike walkkeri ei varmasti kestä.
- Anonyymi
Kyllä putken voi korjata, hitsata, esim taittaa paksua jolla peittää reijän / lahon ja hitsaa kiinni, laittaa pakoputkiklemmari esim alkuperäisen lahonneen ja irronneen klemmarin paikalle.
Golf 4 1.6, 330tkm, 20 vuotta virheetön, ei vuoda mistään tai ole edes ruostunut, yhtä hiljainen kuin uutena. Toinen samalainen tiedossa 20v ajalta jossa myös virheetön putki ja kohta 300tkm.
Olen hitsannut muutaman monta vuotta uudemman fordin/volvon putken kannakkeita ruostunut katki, yhden opelin putkeen jossa keskeltä alkuperäinen klemmari ruostui poikki, uusi järeä putkiklemmari pulteilla.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2063210Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391620Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus951472- 921389
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461334Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1571257Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121188Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze1231019Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89932Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.44803