Kuinka moni pitää"/ei pidä orinähevistä? Siis minun mielestä örinä-äänellä laulavat solistit saisivat painua kellarin nurkkaan homehtumaan. Siis eihän siitä örinästä erota sanaakaan, ja se on lapsellisen kuuloista kun aikuiset ukot örisee muka synkästi. Minun mielestä, hyvä hevi on semmoista, jossa lauletaan SELKEÄLLÄ äänellä, hyvällä äänellä, ja jossa madannetaan/kiljutaan/huudetaan/rääkytään tiettyjä kohtia, joka saa laulun kuulostamaan hyvältä ja joka panottaa tiettyjä laulun kohtia. Siinä on paljon enemmän sitä jotakin. Aina kun jostakin tulvahtaa jotain örinähevimetallia, mä en voi estää nauramista sille. Se on niin lapsellisen ja hauskan kuuloista että huhhuh..
Ainaista örinää?
22
1281
Vastaukset
- what-if---
kyselin samasta asiasta aikaisemmin ja sain julmetusti haukkuja ... saas nähä kuin sun käy- lykkyä pyttyyn vaan......
ite kuuntelen fuusiojazzia/suomal.iskelmää lukuunottamatta lähes kaikkea, joka kuulostaa hyvältä korviini, ihan teknosta metalliin, popista klassiseen ja etnoon ... tota örinää en ymmärrä, enkä sitä niskanikamien rassaamista - tyhmän kuulosta ja tyhmän näköstä ... ei sen puoleen - ei ne hopparien housut/bilehileiden systeemitkään aina niin "fiksuilta" näytä - so what???
ite tykkään joistakin metallican biiseistä, vanhasta black sabbathista yms., jne...., mutt se örinä ei mulle käy!
kesän jatkoa kaikille : ) - WASP4ever
Örinähevissä soitto voi joskus olla hyvääkin, tosin ei yleensä sekään, mutta surkeinta on ehdottomasti örinä...sanoista on mahdotonta saada selvää. Omasta mielestäni örinämetalli on aika lievästi sanottuna surkeeta (yleensä)... ja sitten noi hemmetin norjalaisbändit...(joita on paljon)
En oo hirveesti örinää kuunnellu, mutta ainakin jonkun limbonic artin kuuntelemisesta tulee aika nopeasti pää kipeeks, on muuten aika hemmetinmoista kidutusta se örinä. En mitenkään tässä hauku örinähevin kuuntelijoita, ihmettelen vaan mikä siinä on niin hienoo. Saa nähdä oppiiko meikäläinen arvostamaan örisijöitä...vahvasti epäilen...paras heavymetal-laulaja on Ronnie James Dio...onhan niitä muitakin hyviä. - afro
...No onko oikein lapsellista? Lapsellista kyllä. Niin, kyllä se tosi lapsellista on. Hyvä kun on lapsellista. Niinhän se lapsellista onkin. Kyllä on lapsellista. Lapsellista, lapsellista.
Vitun persereikä, ehkä tarkoituksena ei ole kuunnella jotain vitun sanoja, vaan saada örinä ikäänkuin musaan mukaan. Otetaan esim. Children of Bodom.. Vittu Laihon ääni on kuin luotu siihen. Vaikka siitä nyt ei hevonvitun selvää saa melkein missään vaiheessa. Mä oon ainakin sitä mieltä, et örinä sopii vitun hyvin moniin biiseihin, mut jos alat vääntää jotain Six feet underia, niin ei helvetti.
Ja kiitos muuten kuin kerroit kuinka lapsellista, lapsellista, lapsellista ja lapsellista örinä metallissa on. Lapsellisia jatkoja lapselliselle töötille, joka lapsellisesti lapsellisittaa lapsellisuuttaan lapsellisuusfoorumissa lapsellisuuden aikaan. Kyllä on lapsellista.- viisaus maanperii
ALEXI LAIHO ON TEINIX; ja Se Ei ÖRISE, SE KARJUU, ja yrittää öristä, shagrath (DB) osaa öristä!!!
- afro
viisaus maanperii kirjoitti:
ALEXI LAIHO ON TEINIX; ja Se Ei ÖRISE, SE KARJUU, ja yrittää öristä, shagrath (DB) osaa öristä!!!
...myönnetään.. Kyseessä oli huono esimerkki, mutta silti
- Jalo Metalli
Örinä kuuluu asiaan ja on hyvä juttu, jos ei tykkää, ei tarvii kuunnella. Se tuo paljo fiilist ku örisee. The END
- Zan
sä afro olet maailman pellein jätkä... kuunteletko jotain vitun teknoa???
"...Otetaan esim. Children of Bodom.. Vittu Laihon ääni on kuin luotu siihen..."
hahaha...örinää..tosiaan...
sä olet VITUN pelle, mene takaisin tonne konemusan puolelle kun et tästä lajista mitään tajua, pelle. Vittu.
- ÖRRR
ÖÖÖÖRRRRÖRÖRÖRR RÖR ÖÖR ÖÖRÖRÖRRÖ RÖRR ÖÖRÖRÖRÖRÖ ÖRÖÖÖRRR ÖRRRR ÖÖÖRRRRR RRÖRÖÖRÖRÖRR ÖRÖRÖ ÖRÖÖR ÖÖRÖÖRÖ RÖÖ RÖR ÖRÖRÖRÖRÖÖR ÖRÖÖR!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
- ezko
KAIKKEIN LAPSELLISINTA on haukkua muiden musiikin makua. Jos on vähäänkään järkeä niin tietää ettei se örinä todellakaan herätä samoja ajatuksia/tunteita jokaisessa ihmisessä.
Omasta mielestäni esim. Diablon "örinä" on ihan kuunneltavaa, se tuo aivan oman tunteen verrattuna johonkin "selkeämpään" bändiin. Olis se paskasta jos kaikki bändit laulais justiin samalla äänen sävyllä.
Jos Diablon kaltaisessa powermetallissa ei karjuttaisi ja öristäisi tavallista tiuhempaan tahtiin niin silloin se vasta menettäisi ainutlaatuisuutensa. Ehkä voisit katsoa powermetalliakin vähän eri kulmasta, tajuaisit ettei sen olekaan tarkoitus kuulostaa kauniilta tai sievältä vaan juuri päinvastoin. Itsekin kummeksuin örinämusan karjuntaa ja letin heiluttelua mutta tajuttuani mikä on koko jutun pointti kuulosti se paljon paremmalta.
Ihmettelenkin joskus miten kuulin sen silloin niin erilaisena, pelkkänä rähinöintinä vaikka nykyään se kuulostaa musiikilta siinä missä kaikki muukin musiikki.- Möpä
Oikeassa olet tuossa ensimmäisessä kappaleessa. Ja toinenkin vielä menee. Mutta sitten.. Siis Diablon kaltaisessa powermetallissa? :)
Powermetallissa ei juuri örinää ole vaan iloista hoilotusta ja tuo Diablo menee jonnekin Asennemetallin ja death metallin rajamaille.
Mutta sitä kannattaa silti tulla KarmaRockiin kattomaan.
Ja mä en millään jaksa tuhlata energiaa argumentteihin örinän hyvistä puolista. Niitä kyllä on.
- RisingSun
eiköhän ihmiset tykkää aina vähä erinlaisesta musiikista...ja sitä paitsi oishan se vähä omituisen kuulosta jos ruvettas vetään black metallia jollain korkealla äänellä...ja jotkuthan voisi kysyä sinulta että mitäs järkeä siinä on laulaa korkealta tai jotain vastaavaa...mutta koska pidän melkeen kaikenlaisesta metallista en mene haukkumaan korkealtakaan laulavista mutta eipä siihen dimmuunkaan sovi mikään puhdas laulu...no niin spank me beibi!!!
- FTW
Se nyt on kummallista kun pitää tulla oikein keskustelupalstalle kertomaan kuinka ei pidä örinämetallista. Mun puolesta sä voit pitää niistä nahkahousu/viiksi/pilluhevibändeistä, ja kiljua kotona stereoiden kanssa kilpaa, mutta ei sitä sun mielipidettä tarvi tulla tänne toitottaan, sä varmaan oot saman laittanu hesarin ja iltapäivälehtien palstoille kanssa? Kuuleepahan koko kansa samalla sen että sua ei kiinnosta örinämusiikki - luulen että kovin montaa ihmistä ei sun mielipide kiinnosta edes viiksen mittaa.
Kyllä Chris Barnes on vaan aika kova vokalisti verrattuna näihin kiljukauloihin, saa biiseihin pikkusen enemmän eloa ja potkua.
Äläkä vastaa tähän, kun sä vaan itket sitte että mä tuun tarjoomaan mun mielipiteitä sulle...
Lapsellista taas on mun mielestä se että miehet laittaa kireet trikoot päällä kimalletta tukkaan ja kiljuu pikkutytöiltä pikkuhouhut märäks...ei voi ymmärtää... - Joutti
Mielestäni örinällä korvataan monesti laulutaidon puute tai sanoitusten mitättömyys. Hyvät hevilaulajat on harvassa. Ja kun laulajaa ei löydy laitetaan laulutaidoton basisti örisemään.
Hyvin harva pändi onnistuu olemaan onnistuneesti vihainen levystä toiseen, niin että örinälle on edes peruste. Naurettavaksi asian tekee se, kun laulaja yrjöää mikkiin ja kuuntelija saa edes käsitystä että miksi.
Mutta kun on sen ruman riimin paikka, niin örinä/huuto on paikallaan! Trio Niskalaukauksen levyillä tämä toimii mielestäni esimerkillisesti.
Hevilaulajien laulutunnit ja hiellä sekä harjoituksella saavutetut puhtaat vokaalit kunniaan!- ringeli
Mikähän tuon örinän ja karjunnan päätarkoitus on? Sen tarkoitus on saada biisi kuulostamaan agressiivisemmalta! Ei tulisi mitään jos esim. Panteran "The great Southern Trend kill" biisi laulettaisiin "puhtaalla" ja rauhallisella äänellä. Itse asiassa se kuulostaisi todella naurettavalta.
- tööt.
ringeli kirjoitti:
Mikähän tuon örinän ja karjunnan päätarkoitus on? Sen tarkoitus on saada biisi kuulostamaan agressiivisemmalta! Ei tulisi mitään jos esim. Panteran "The great Southern Trend kill" biisi laulettaisiin "puhtaalla" ja rauhallisella äänellä. Itse asiassa se kuulostaisi todella naurettavalta.
Siis höh. Ensinnäkin, en mä nyt ketään tuomitse sillä että joku kuuntelee örinää -en todellakaan! Mua vaan kiinnostaa tietää että miksi jotku kuuntelevat örinäheviä. Ja mikä tekee siitä niin mahtavan. No joo, ehkä mä en ole nyt kuunnellut KUNNOLLA örinäbändejä, tai mä en ole kuullut vielä HYVÄÄ örinäbändiä. Mut musta on tympeetä, että laulut lauletaan samalla tasapaksulla örinä-äänellä sillä tavalla, ettei siinä tule esiin minkäänlaisia tunteita joita yritettäisiin ilmaista. Agressivuuskaan ei tule esiin jos öristään koko ajan samalla äänellä, samalla tavalla, samalla volyymillä koko biisin ajan. -Tää on mun mielipide asiasta! Ei tää mulle mikään kuolemantärkeä asia ole, että mä pääsen ilmaisemaan mielipiteeni. Ja toivottavasti en ole antanut sellaista kuvaa että "kukaan muu ei ole oikeassa ku mä" minusta. Anteeksi kamalasti!!!
- ringeli
tööt. kirjoitti:
Siis höh. Ensinnäkin, en mä nyt ketään tuomitse sillä että joku kuuntelee örinää -en todellakaan! Mua vaan kiinnostaa tietää että miksi jotku kuuntelevat örinäheviä. Ja mikä tekee siitä niin mahtavan. No joo, ehkä mä en ole nyt kuunnellut KUNNOLLA örinäbändejä, tai mä en ole kuullut vielä HYVÄÄ örinäbändiä. Mut musta on tympeetä, että laulut lauletaan samalla tasapaksulla örinä-äänellä sillä tavalla, ettei siinä tule esiin minkäänlaisia tunteita joita yritettäisiin ilmaista. Agressivuuskaan ei tule esiin jos öristään koko ajan samalla äänellä, samalla tavalla, samalla volyymillä koko biisin ajan. -Tää on mun mielipide asiasta! Ei tää mulle mikään kuolemantärkeä asia ole, että mä pääsen ilmaisemaan mielipiteeni. Ja toivottavasti en ole antanut sellaista kuvaa että "kukaan muu ei ole oikeassa ku mä" minusta. Anteeksi kamalasti!!!
Ajattelinhan minäkin ns. "örinästä" ennen samalla tavalla kuin sinäkin. Kyse on vain siitä etteivät ihmiset tajua örinän tai karjunnan pointtia! No, senkin tajuaa VAIN kuuntelemalla tuotakin musiikkia jolloinka kaikki luulotkin kyseistä musiikki lajia kohtaan yleensä häviää. Kuitenkaan mikään musiikki ei kuulosta hyvältä ellei siihen osaa/halua asennoitua.
Juuri näin minäkin rupesin kuuntelemaan raskasta musiikkia, olin vittuuntunut ja siksi minun oli helppo asennoitua tämän tapaiseen musiikkiin.
"Mut musta on tympeetä, että laulut lauletaan samalla tasapaksulla örinä-äänellä sillä tavalla, ettei siinä tule esiin minkäänlaisia tunteita joita yritettäisiin ilmaista."
Minusta asia on juuri päinvastoin, jos koko biisi vedetään lävitse agressiivisella karjunnalla ja sanoituksella niin ei varmasti kuuntelijalle jää epäselväksi mitä laulussa tahdottiin ilmaista tai viestittää.
- Inferna
Minä kyllä pidän laadukkaasta örinästä. Esim. Dimmu borgirin laulajalla on upea ääni. Myös Mayhemin De Mysteriis Dom Sathanaksen levyllä laulu on mahtava (Attila laulaa siinä eikä Euronymous niinkuin jotkut luulevat). Mutta death metal örinä minusta on hemmetin tympeää, ehkä myös lapsellista kuten sanoit. Mutta tämäkin on vain minun mielipiteeni. Usein monet luulevat että örinään ei tarvita mitään taitoa, mutta asia ei todellakaan ole niin. Jos he kerran ovat niin taidottomia niin miten ne jaksaa öristä tuntikaupalla keikoilla? Olikohan se Cannibal Corpsen laulaja joka on tehnyt ennätyksen, että örisee niin matalalta ettei ihmiskorva sitä kuule. En sitten tiedä oliko tuo joku huhu vai ihan tosi. En ota muuta kantaa kuin että jos toi on totta niin kyllä siihen taitoa tarvitaan!
- Loord I
Kyllä minä pystyisin örisemään Cannibal corpsen tyylistä mörinää keikalla pari tuntia. Ainakin sikäli kun naurulta pystyisin, kun jengit vakavalla naamalla ovat yleisössä sitä diggailemassa...
Ei tarvitsisi edes sanoja osata ulkoa, jotain vaan mörisisi mikkiin.
Ihme ettei ole vielä tullut sellaisia ego-mörssäreitä, jotka kadullakin vielä puhuisivat siviilissä mörinä-äänellä....se olisi huippua! - Inferna
Loord I kirjoitti:
Kyllä minä pystyisin örisemään Cannibal corpsen tyylistä mörinää keikalla pari tuntia. Ainakin sikäli kun naurulta pystyisin, kun jengit vakavalla naamalla ovat yleisössä sitä diggailemassa...
Ei tarvitsisi edes sanoja osata ulkoa, jotain vaan mörisisi mikkiin.
Ihme ettei ole vielä tullut sellaisia ego-mörssäreitä, jotka kadullakin vielä puhuisivat siviilissä mörinä-äänellä....se olisi huippua!Hmm. uskoisiko. Vähän vaikea uskoa kun siinä menee niin helposti ääni paskaksi.
Joo...se on kyllä sellaista mörinää ettei sanoja tarvitse ulkoa osata. Voi vaikka toistaa lausetta "Mulla on vaaleanpunaiset alkkarit" koko keikan aikana eikä kukaan huomaa mitään :D.
- Janita
itse pidän kuvailemastasi "örinästä" Ja tämä isojen miesten kiljuminen taas mielestäni kuulostaa tyhmältä. Like a ozzy osbourne. Se on tyhmän kuulonen muikki.
- Lordi Immopöö
Ei örinässä ole vikaa kunhan sanoista saa selvää ja hommassa on muutenkin tyyliä. Esim. Death: Symbolic, Oldmans child: ill-natutred spiritual invasion, Sentenced: North from here, Amok, Carcass jne.
Mutta sitten kun se on masentavaa röyhy&rähinä-tasoa tyyliin Immortal, Samael, Behemoth, Beherit, Napalm death, ja vaikkapa esim. Paradise lostin eka levy, ilman mitään muita musiikillisia ansioita, hyviä riffejä, sanoituksia tai edes jonkinlaista kuuluvaa intohimoa, niin sitten ihmettelen miksei jengi saman tien kuuntele kun Kalevi oksentaa ja Simo hakkaa hysteerisenä rumpuja päälle...ja vaikkapa Pete sahaa kahta kohtaa kitarasta ranne vääränä ja Jarno painelee syntsan napeista mystisiä "dark-forces-evilmasters-of-death-tontut&maahiset"-soundeja.
En ota ongelmaa muiden musiikkimausta, mutta perkeleesti ihmettelen...tai no en. Egokysymyshän musiikki on suurimmaksi osaksi varhaisnuoria ja vähän vanhempiakin. Tai iki-pällejä. - Getsuei
Pidän sellaisesta metallista, jossa lauletaan puhtaasti, mutta pidän myös "örinämetallista." Se tosiaankin riippuu siitä laulajasta, kuinka hyvin hän osaa asiansa. Dani Filth on muuten sillä tavalla hyvä "laulaja", että hän osaa käyttää ääntään vähän eri tavoilla. Mutta puhdasta laulua on häneltä turha odottaa... Pidän yleensä powermetal-tyylisestä laulusta, mutta jos se menee ihan kiljumiseksi, sitten en oikein tykkää.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kuinka Riikka Purra on parantanut Suomen kansalaisen elämää?
Haastan kaikki perussuomalaisten kannattajat kertomaan konkreettisia esimerkkejä kuinka Riikka Purran harjoittama politi853913Iso poliisioperaatio Lapualla
Paikalla oli silminnäkijän mukaan myös kolme ambulanssia. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011924650.html Onko virpo693727Riikan antisakset leikkaavat bensan hintaa ylöspäin
Sannan aikoina bensaa sai 1,3 euron litrahinnalla ja Riikka leikkasi sen euron ylemmäksi reiluun 2 euroon. Joko on saks442215Sukupuolineutraalit liikennemerkit yksi persujen älynväläys
Samassa rytäkässä kaikki syrjäseutujen bussipysäkkien liikennemerkitkin vaihdettiin, vaikkei bussia ole liikennöinyt enä522179- 582074
- 511756
- 271439
Vuoksesi kaiken
Tekisin vuoksesi kaiken. Enemmänkin. Kunpa tietäisi ja hyväksyisit sen. Ymmärtäisit, en voi elää ilman sinua. En halua1151183Kehu kaivattuasi
Mikä hänessä on parasta? Jos osaat kertoa muuta kuin ulkonäköön liittyvää, niin ansaitset mitalin.1061170- 601099