ipod Shuffle

Arttu

moro!

Oon tässä aatellu ostaa mp3-soittimen ja tuo ipod shuffle vaikuttas mulle sopivalta laitteelta... En oikeen noit halpoja citymarketin soittimia haluaisi ostaa, kun niiden laadusta ei voi koskaan tietää. Mutta ipod:a on moni kehunut ja varmaan ei syyttä kun on markkinajohtaja. Ja Shufflessa houkuttaa tuo koko... Eli onko Shuffle hyvä laite? Jos joku voisi pistää käyttökokemuksia niin olisin todella iloinen :)

(Ja eikä mitään tällaisia: IPOD ON IHAN PASKA OSTA MUVO! asiallisia vastauksia kiitos...)

23

2236

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • laite_

ipod Shufflessa ei voi edes vaihtaa akkua, kun on kolvattu piirilevylle, eikä sitä soitinta edes saa auki rikkomatta koko sitä.

• Tolvanaaaa

Ei ne muut mp3-soittimet sen kauemmin kestä. Tuskin Shufflekaan hajoaa akun loppumiseen. Samaan tapaan ne muut mp3-soittimet hajoavat jossain vaiheessa johonkin laite vikaan. Mikään kun ei ole ikuista. Sillä ei varmasti ole enää siinä vaiheessa merkitystä kun laite hajoaa, kun uuden paremmilla ominaisuuksilla varustetun laitteen saa halvemmalla.

Shuffle kestää taatusti sen muutaman vuotta minkä sitä käyttää (aivan kuten tietokoneet). Sen jälkeen teknologia on kehittynyt ja kestävyydellä ei ole enää paljon väliä.

• vähän eroa
        Tolvanaaaa kirjoitti:

Ei ne muut mp3-soittimet sen kauemmin kestä. Tuskin Shufflekaan hajoaa akun loppumiseen. Samaan tapaan ne muut mp3-soittimet hajoavat jossain vaiheessa johonkin laite vikaan. Mikään kun ei ole ikuista. Sillä ei varmasti ole enää siinä vaiheessa merkitystä kun laite hajoaa, kun uuden paremmilla ominaisuuksilla varustetun laitteen saa halvemmalla.

Shuffle kestää taatusti sen muutaman vuotta minkä sitä käyttää (aivan kuten tietokoneet). Sen jälkeen teknologia on kehittynyt ja kestävyydellä ei ole enää paljon väliä.

Ostaisitko myös kannettava, missä ei voi vaihtaa akkua? Itse käytän PowerBookkiani päivittäin akulla, eikä akku kestä hyväkuntoisena edes vuotta. Tammikuussa vaihdettua uusi akku, joka kesti 5 tuntia, nyt kestää vain 2 tuntia.

Enkä myöskään osta soitinta vain vuodeksi, en ole niin rikas. Siksi minun mp3-sotin toimii myös vaihdettavilla AA-akuilla/paristoilla.

• Tolvanaaaa
        vähän eroa kirjoitti:

Ostaisitko myös kannettava, missä ei voi vaihtaa akkua? Itse käytän PowerBookkiani päivittäin akulla, eikä akku kestä hyväkuntoisena edes vuotta. Tammikuussa vaihdettua uusi akku, joka kesti 5 tuntia, nyt kestää vain 2 tuntia.

Enkä myöskään osta soitinta vain vuodeksi, en ole niin rikas. Siksi minun mp3-sotin toimii myös vaihdettavilla AA-akuilla/paristoilla.

Shuffle on _hieman_ erilainen kuin kannettava ja siinä on _hieman_ erilainen akku kuin kannettavassa. Minun viisi vuotta vanhan matkapuhelimeni akulla pystyy edelleen puhumaan useita tunteja, mutta puhelin on jo muuten melko romuna. Noissa flash-pohjaisissa pienissä mp3-soittimissa se akku ei ole ensimmäinen joka hajoaa. Shufflen akku kestää käyttökelpoisena taatusti sen muutaman vuoden, kunnes on aika päivittää.

Rehellisesti, en kyllä jaksaisi enää sitä paristojen lataus ja vaihtelurumbaa. En ostaisi puhelintakaan jota pitäisi käyttää AA-paristoilla.

• 1stMacFinn
        vähän eroa kirjoitti:

Mulla on kohta kolmevuotias PB ja sen akku on ihan ok kunnossa, ehkä 80 % alkuperäisestä.

Ja minähän siis käytän sitä ihan väärin eli akku ei ole jääkaapin ovessa vaan koneessa aina, myös verkkovirralla.

Ja tuo vuoden akunkestoväite on puuta heinää. Yhtä hyvin voin väittää, että akku kestää viisi vuotta. Kummastakaan vaihtoehdosta ei ole todisteita. Shuffle on ollut markkinoilla vasta vajaan vuoden.

• just joo
        1stMacFinn kirjoitti:

Mulla on kohta kolmevuotias PB ja sen akku on ihan ok kunnossa, ehkä 80 % alkuperäisestä.

Ja minähän siis käytän sitä ihan väärin eli akku ei ole jääkaapin ovessa vaan koneessa aina, myös verkkovirralla.

Ja tuo vuoden akunkestoväite on puuta heinää. Yhtä hyvin voin väittää, että akku kestää viisi vuotta. Kummastakaan vaihtoehdosta ei ole todisteita. Shuffle on ollut markkinoilla vasta vajaan vuoden.

Applea vastaan on nostettu jopa ryhmäkanne, koska iPodin akku kesti vain 12-18kk.

Ja kannettavan akun kestoissa voi lukea lisää vaikka Hopeanomenan palstalla. Ja muutenkin akku pitääkin käyttää niin, että se on aina koneessa, eikä jääkaapissa.

• MP33

Jos http://www.klc.fi/ myy 18eur akkua ja tarjoavat maksullista vaihtotyötäkin niin miten voit väittää että se on mahdoton avata rikkomatta sitä? Järki käteen!

Toisaalta en näe mitään järkeä että KLC sellaisia myy koska jos akun kapasiteetti/soittoaika on alle 50% vuoden sisällä ostosta, Apple korvaa tuotteen uudella. Tuotehan ei ole edes ollut vuottakaan markkinoilla joten luulen että KLC:llä tuon iPod shufflen akun menekki on aika heikkoa jos Applen takuu on vielä voimassa kaikissa tähän mennessä myydyissä iPod suffleissa.

• just jo
        Tolvanaaaa kirjoitti:

Shuffle on _hieman_ erilainen kuin kannettava ja siinä on _hieman_ erilainen akku kuin kannettavassa. Minun viisi vuotta vanhan matkapuhelimeni akulla pystyy edelleen puhumaan useita tunteja, mutta puhelin on jo muuten melko romuna. Noissa flash-pohjaisissa pienissä mp3-soittimissa se akku ei ole ensimmäinen joka hajoaa. Shufflen akku kestää käyttökelpoisena taatusti sen muutaman vuoden, kunnes on aika päivittää.

Rehellisesti, en kyllä jaksaisi enää sitä paristojen lataus ja vaihtelurumbaa. En ostaisi puhelintakaan jota pitäisi käyttää AA-paristoilla.

Juuri kännykällä ja kannettavalla on pikkusen erilaiset käyttötavat ja latausmäärät. Kännykän akku kestää viikon, ja kannettava/mp3-soitin pitää ladata joka päivä. Eli kännykkä saa 7 kertaa vähemmän latauskertoja. Ja juuri latauskerrat kuluttavat sitä akkua.

Ja iPod alkaa lataaman akkua aina kun liität siitä tietokoneeseen ja siirrät tiedostoja, vaikka lataukselle ei olisi edes tarvetta. Joten akku kuluu vielä nopeammin.

PS: Ja mun Nokia 6150 on enemmän kuin 5 vuotta vanha, ja toimii edelleen loistavasti. Akkuja oli useita, mutta puhelin on erinomaisessa kunnossa. Ja samaa odotan myös mp3 soittimelta. Minulle kun kallis soitin ei ole kertakäyttötuote.

• Tolvanaaaa
        just joo kirjoitti:

Applea vastaan on nostettu jopa ryhmäkanne, koska iPodin akku kesti vain 12-18kk.

Ja kannettavan akun kestoissa voi lukea lisää vaikka Hopeanomenan palstalla. Ja muutenkin akku pitääkin käyttää niin, että se on aina koneessa, eikä jääkaapissa.

iPodia vastaan nostettu ryhmäkanne koski tavallisia kovalevy iPodeja, EI iPod Shufflea. iPod Shufflessa on edelleenkin aivan täysin erilainen akku ja erilainen toimintamekanismi (flash-muisti). Kannettavien tietokoneiden akun kestoa ei voi vertailla pienen flash-pohjaisen mp3-soittimen akun kestoon. En ole joutunut edelleenkään vaihtamaan ikivanhan kännykkäni akkuakaan, vaikka se on päällä 24h vuorokaudessa.

Sivuhuomautuksena: Tuollaisia ryhmäkanteita nostetaan Yhdysvalloissa jatkuvasti, ja se ei kerro välttämättä mitään akun kestosta. Se kertoo vain ja ainoastaan sen, että Yhdysvalloissa nostetaan aivan älyttömät määrät (usein perättömiä) kanteita.

Toiseksi, tavallisen iPodin akun voi hyvin vaihtaa itsekin, ja sille tulee hintaa noin 25 euroa. Eli se tavallinenkaan iPod ei ole kertakäyttösoitin, vaikka akku olisi viallinen ja menisikin hajalle vuoden päästä.

• Tolvanaaaa
        just jo kirjoitti:

Juuri kännykällä ja kannettavalla on pikkusen erilaiset käyttötavat ja latausmäärät. Kännykän akku kestää viikon, ja kannettava/mp3-soitin pitää ladata joka päivä. Eli kännykkä saa 7 kertaa vähemmän latauskertoja. Ja juuri latauskerrat kuluttavat sitä akkua.

Ja iPod alkaa lataaman akkua aina kun liität siitä tietokoneeseen ja siirrät tiedostoja, vaikka lataukselle ei olisi edes tarvetta. Joten akku kuluu vielä nopeammin.

PS: Ja mun Nokia 6150 on enemmän kuin 5 vuotta vanha, ja toimii edelleen loistavasti. Akkuja oli useita, mutta puhelin on erinomaisessa kunnossa. Ja samaa odotan myös mp3 soittimelta. Minulle kun kallis soitin ei ole kertakäyttötuote.

"Eli kännykkä saa 7 kertaa vähemmän latauskertoja. Ja juuri latauskerrat kuluttavat sitä akkua."

Tuo piti paikkansa joskus kivikaudella. Nykyään kännykköjä ei myöskään enää tarvitse ladata täyteen ja käyttää tyhjäksi. Eivätkä ne nykyiset akut siitä miksikään mene vaikka niitä silloin tällöin latailisikin. Jos on hermoheikko akun latauksen suhteen, mikä pakko sitä Shufflea on pakko pitää koko ajan kiinni koneessa? Tuskin niitä kappaleita tunnin välein sinne Shuffleen pitää siirtää. Biisit sisään ja Shuffle irti, jos se helpottaa yöunia. Tosin tuo on ihan turhaa nykyisillä akuilla.

"Joten akku kuluu vielä nopeammin."

Roskaa.

"PS: Ja mun Nokia 6150 on enemmän kuin 5 vuotta vanha, ja toimii edelleen loistavasti. Akkuja oli useita, mutta puhelin on erinomaisessa kunnossa."

Taisi olla huono akku siinä Nokiassa (Nokialla vaihteli tuo laatu paljon). Oma kännykkäni kestää edelleen alkuperäisellä akulla. Näppäimissä on tosin jotain ongelmaa ja näytössä "pientä" vikaa. Muuten toimii hyvin, eikä tarvitse akkua latailla joka päivä.

• puuta heinää
        Tolvanaaaa kirjoitti:

iPodia vastaan nostettu ryhmäkanne koski tavallisia kovalevy iPodeja, EI iPod Shufflea. iPod Shufflessa on edelleenkin aivan täysin erilainen akku ja erilainen toimintamekanismi (flash-muisti). Kannettavien tietokoneiden akun kestoa ei voi vertailla pienen flash-pohjaisen mp3-soittimen akun kestoon. En ole joutunut edelleenkään vaihtamaan ikivanhan kännykkäni akkuakaan, vaikka se on päällä 24h vuorokaudessa.

Sivuhuomautuksena: Tuollaisia ryhmäkanteita nostetaan Yhdysvalloissa jatkuvasti, ja se ei kerro välttämättä mitään akun kestosta. Se kertoo vain ja ainoastaan sen, että Yhdysvalloissa nostetaan aivan älyttömät määrät (usein perättömiä) kanteita.

Toiseksi, tavallisen iPodin akun voi hyvin vaihtaa itsekin, ja sille tulee hintaa noin 25 euroa. Eli se tavallinenkaan iPod ei ole kertakäyttösoitin, vaikka akku olisi viallinen ja menisikin hajalle vuoden päästä.

Kestoja ei voida tietenkin verratta, kun kannettavan akku kestää 5 tuntia, kännykän viikon ja soittimen kymmenisen tuntia.

Mutta kaikki akut kuluvat käytössä, ja juuri latauskerrat kuluttavat sitä akkua. Mitä useammin joutuu akun lataamaan sitä nopeammin se tulee huonoksi.

Kannettavan tietokoneen ja mp3-soittimen latauskerrat voi verrata siinä mielessä, että molemmat joutuu lataamaan päivittäin. Ja jos kannettavan akun kapasiteetti puoliintuu päivittäisessä käytössä alle vuodessa, niin sama ilmiö on odotettavissa myös soittimella.

Ja kuten tästä kuvasarjasta näkee, iPod shufflea ei saa edes auki rikkomatta sitä:

http://www.applematters.com/index.php/gallery/image_full/7/

Ja kaiken lisäksi akku on kolvattu piirilevylle:

http://www.esaba.com/content/wp-content/shuffleout13.jpg
        http://www.esaba.com/content/wp-content/shuffleout12.jpg
        http://www.esaba.com/content/wp-content/shuffleout14.jpg

Mutta toki jos on MacGayver, niin senkin voi vaihtaa ja kasata sitten maalarinteipillä ja epoksiliimalla.

• just joo
        Tolvanaaaa kirjoitti:

"Eli kännykkä saa 7 kertaa vähemmän latauskertoja. Ja juuri latauskerrat kuluttavat sitä akkua."

Tuo piti paikkansa joskus kivikaudella. Nykyään kännykköjä ei myöskään enää tarvitse ladata täyteen ja käyttää tyhjäksi. Eivätkä ne nykyiset akut siitä miksikään mene vaikka niitä silloin tällöin latailisikin. Jos on hermoheikko akun latauksen suhteen, mikä pakko sitä Shufflea on pakko pitää koko ajan kiinni koneessa? Tuskin niitä kappaleita tunnin välein sinne Shuffleen pitää siirtää. Biisit sisään ja Shuffle irti, jos se helpottaa yöunia. Tosin tuo on ihan turhaa nykyisillä akuilla.

"Joten akku kuluu vielä nopeammin."

Roskaa.

"PS: Ja mun Nokia 6150 on enemmän kuin 5 vuotta vanha, ja toimii edelleen loistavasti. Akkuja oli useita, mutta puhelin on erinomaisessa kunnossa."

Taisi olla huono akku siinä Nokiassa (Nokialla vaihteli tuo laatu paljon). Oma kännykkäni kestää edelleen alkuperäisellä akulla. Näppäimissä on tosin jotain ongelmaa ja näytössä "pientä" vikaa. Muuten toimii hyvin, eikä tarvitse akkua latailla joka päivä.

Suosittelen, että tutustut ammattimaisempaan kirjallisuuteen, ja korjaat aukot tiedoissasi.

Esimerkiksi tämän kuukauden Prosessori-lehdessä oli laaja artikkeli litium-akuista, ja viime kuukauden lehdessä oli juttua NI-MH akuista. (Mikrobitin jälkeen lehti voi tuntua vähän tekniseltä, mutta siitä se lähtee.)

>Taisi olla huono akku siinä Nokiassa

Kuten myös nähtävästi Applen PowerBookeissa. Kun mun 2,5 vuoden vanhassa koneessa on menossa jo kolmas akku.

Ja iPodin akussa myös ei taida olla kehumista:
        http://sektori.com/uutiset/5201/ipod-kayttaja

• ostaisi
        Tolvanaaaa kirjoitti:

>Rehellisesti, en kyllä jaksaisi enää sitä paristojen lataus ja vaihtelurumbaa. En ostaisi puhelintakaan jota pitäisi käyttää AA-paristoilla.

Minä myöskään en ostaisi puhelinta missä ei voi vaihtaa akkua. Koska oletan että puhelimen elinikä on pitempi kuin akku.

Enkä myöskään mp3-soitinta missä ei voi vaihtaa akkua. On sen verran käytännöllinen ominaisuus, että en voi edes kuvitella pärjääväni ilman sitä.

Kun kesällä lähdimme maalle, missä joka paikassa ole edes sähköä, puhumattakaan tietokoneista, niin ei tarvinnut jättää soitinta kotiin. Kun taskussa oli pari AA-paristoa, ja vaikka yhdellä paristolla soitin toimii yli 50 tuntia (eli tripplasti enemmän kuin iPod akulla) niin pystyi vaihtamaan akun niin bussissakin, sienissä kuin rannalla. Eikä tarvinnut etsiä tietokonetta USB portilla.

Samoin kuin kävimme virossa ja matkalla virta loppui soittimesta, menin lähimpään kauppaan ja ostin uudet AA paristot. No problem.

Laaturikin 4:lla akulla maksoi vain 19€, eli jopa näilläkin akuilla soittimeni elinkaari on 4 kertaa pitempi kuin sun iPodin.

• pod-lenkkeilijä

itsellä ollut n. 6 kk ja ei mitään negatiivista sanottavaa: helppokäyttöinen, toimintavarma ja kevyt lenkkikaveri. Lisäksi mukana tuleva softa on ylivoimaisen helppo, CD:ltä musiikki siirtyy ilman isompia vaivannäköjä soittimeen.

• 1stMacFinn

Mitäpä tuohon toinen Shufflen omistaja osaisi lisätä.

Aivan pätevä laite.

• Muffin Man

Itsellä on 512Mt Shuffle keväästä asti, ja kokemukset ovat pelkästään positiivisia:

erittäin hyvä äänenlaatu
      "pomminvarma", ei liikaa liikkuvia osia joita pitäisi varoa
      hyvä akun kesto
      näpsäkkä koko
      iTunes

- pinta voi naarmuuntua, jos ei käytä mitään suojuksia
      - 512 megaa riittää just ja just, mutta nyt himottaisi hankkia rinnalle isompi iPod..

Eli meikäläisellä ei mitään valittamista, suffeli on ollut teknisesti toimiva ja kaikinpuolin asiallinen peli.

• opiskelija

- Kallis! Samalla hinnalla saa soittimen, missä on tuplasti enemmän muistia.

- Akkua ei voi vaihtaa, eli kestää korkeintaan vuoden.

- Tarvitsee pakko-ohjelman, ei voi siirtää biisejä missä vain ja milloin vain. Kuten vaikka koulussa Linuxista tai kirjastosta. Eli olet sidottu yhteen tietokoneeseen.

- Ei näyttöä, ei näe mikä biisi soi, tai paljonko on virtaa akussa, eli kannattako ottaa lenkille, vai pitääkö ladata.

- Ei radiota

- Ei mitään muita toimintoja, jotka löytyvät lähes kaikista muista soittimista, sanelin, line-in nauhoitus, radio, jne..

• Muffin Man

Ei kannata huudella akun kestosta mitään, kun faktaa väitteesi taustaksi ei ole olemassa.

Akun varaustilan näkee soittimen takana olevasta ledistä riittävän hyvin, kuten kaikki Shufflen käyttäjät tietävät.

Kalleus on hyvin suhteellista. Esim. 1Gt Shuffle maksaa 138,99€ Applestoressa. Minkä 2Gt:n flash-soittimen saat samaan hintaan?

Shuffle on tarkoitettu musiikin kuunteluun. Siinä se toimii erinomaisesti. Jos on käyttöä sanelukoneelle tai vaikka ompelukoneelle musiikkisoittimen yhteydessä, niin sitten kannattaa katsoa jotakin muuta soitinta kuin Shufflea.

• 1stMacFinn

- halpoja on aina. Ja esim Creativen Muvo gigainsena maksaa 149, 512 Shuffle maksoi viime perjantaina kun sellaisen viimeksi ostin 99 €. Eli tuplasti enemmän muistia, samalla hinnalla. 1 GB Shuffle maksaa 139.

- akun kestosta voit väittää mitä haluat, minä väitän, että kestää 5 vuotta. Kummankaan väitettä ei voi todistaa vääräksi.

- iTunes on oltava, totta. Mutta ei se ole huono ratkaisu, toimii varmasti ja tarjoaa vielä kaupan. Ei ole muilla.

- Shufflessa on sen verran vähän kamaa, että ainakin minä tunnen ne nimeltä jo kuulleessani. Eikä esim pyöräillessä tai autoa ajaessa voi lukea sitä näyttöä. Ei mun radiossakaan ole biisinäyttöä. Virtamäärän näkee helpsosti.

- juu, noissa radiollisissa sen äänenlaatu onkin loistavaa...

- Shuffle toimii myös USB muistitikkuna. Joten tiedostojen siirto ei nyt niin vaikeaa ole.

- sanelintahan käytettiin kovasti joskus 80-luvulla...

• Arttu

Joo kiitoksia näistä vastauksista vaikka menikin taas hieman väittelyksi :)

Tuolle Muffinmanin kommentille repesin kyllä:
      "Jos on käyttöä sanelukoneelle tai vaikka ompelukoneelle musiikkisoittimen yhteydessä, niin sitten kannattaa katsoa jotakin muuta soitinta kuin Shufflea."

Minä ite en kyllä tartte soitinta muuhun kuin musiikin kuunteluun lenkkeillessä ja muuten vain kaupungilla kävellessä tms. Mietin vain tuota hintaa, kun mun mielestä on hiukan kallis kyllä... mutta laatu maksaa... Ja sitten tuo akku homma kanssa mietityttää, kun esim. johonkin kauemmas pitäisi lähtä niin kun akku loppuu niin pitäisi löytää tietokone joka on tosi epätodennäköistä... Mutta pitää tässä vielä miettiä tätä hommaa :) jos vaikka löytyisi sen verran rahaa, että voisi ostaa hieman kalliimman ipodin :)

Vastauksia saa vieläkin pistää jos jollakin sellaisia on :)

• vesku

• opiskelija

>Tuolle Muffinmanin kommentille repesin kyllä:
        "Jos on käyttöä sanelukoneelle tai vaikka ompelukoneelle musiikkisoittimen yhteydessä, niin sitten kannattaa katsoa jotakin muuta soitinta kuin Shufflea."

Itse en myöskään uskonut, että sanelukoneelle olisi käyttöä, mutta kun sellainen oli soittimessa, niin aika hyödylliseksi ja käteväksi toiminnoksi seosoittautui. Aluksi nauhoitin kielikeskuksen kuuntelut, niin että voisin kuunnella ne nyös myöhemmin vaikka kotimatkalla.
        Mutta pari kertaa tuli nauhoitettua kokonaiset luennot, kun samaan aikaan piti tehdä toisen kurssin laskarit ja ei oikein voinut samalla seurata luentoa.

• jepjep

Itselläni on ollut 1GB Shuffle neljä kuukautta, ja erittäin tyytyväine oon ollu. piisit saa shuffleen ihan copy-pastella, eikä i-tunesia välttämättä tarvi käyttää jos ei halua. Pientä kikkailua tämä kyllä vaatii(yhden exe filun kopiointi soittimen juureen. aina kun piisejä copy-pastella soittimeen siirtelee, tulee lopuksi vaan muistaa klikata sitä exe-filua. se generoi shufflen ymmärtämän soittolistan, eli ei kovin vaikeaa, varmasti nopeampi konsti kuin tuo i-tunesin kans kikkailu). Kuulokkeista sen verran, että ne kannattaa heti vaihtaa. tämä pätee jokaiselle mp3 soittimelle, joissa on nappikuulokkeet mukana. Iteselläki on Koss Porta Pro, jotka ovat juuri ton Shufflen kans melko lyömätön yhdistelmä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      35
      2875
    2. Jos vedetään mutkat suoraksi?

Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar
      Sinkut
      106
      2671
    3. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      30
      2385
    4. Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia

Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.
      Maailman menoa
      49
      1904
    5. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      14
      1513
    6. Miten must tuntuu

et sä ajattelet mua just nyt
      Ikävä
      32
      1473
    7. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      27
      1389
    8. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      102
      1203
    9. Kun et vain tajua että

sua lähestytään feikkiprofiililla :D Hanki aivot :D m-n
      Ikävä
      177
      1183
    10. En vain unohda

Sitä miten rakastuneesti olet minua katsonut. Oliko tunteet liian suuria että niistä olisi voinut puhua.
      Ikävä
      71
      1025
    Aihe