Kyselisin vartijan hommista ja koulutuksesta.
Miten koulutus tapahtuu, onko pääsy testejä ja onko ne maksulliset, onko koulutus maksullinen, missä päin Suomea voi kouluttautua vartijaksi?
Mitä eroa on vartijan ammattitutkinnolla ja vartijakoulutuksella (vartijan perusteet 40h ja vartijan peruskurssi 60h)
Kumpi kannattaa käydä?
Saako kummastakin koulutuksesta vartijakortin?
Pitääkö itse olla joku podari että pärjää alalla?
Entä työ?
Ala on ruvennut kiinnostamaan kovastikkin...
Vartija?
2
979
Vastaukset
- täsää vartijax
Vartijan ammattitutkinto on opetushallituksen hyväksymä ammattitutkinto, joka suoritetaan työn ohessa näyttökokein, joissa osoitetaan työkokemuksen tuoma ammattitaito.
Että ylipäätään pääset vartijaksi, ja voit ehkä sitten joskus työsi ohessa ammattitutkintoa suorittaa, on sinun hankittava vartijakortti poliisilaitokselta. Poliisilaitos myöntää vartijakortin vain jos olet suorittanut vartijakoulutuksen (eli ne 40h 60h).
Se 40h koulutus antaa mahdollisuuden anoa väliaikaisen vartijan korttia, joka sallii työskennellä vartijana 4kk/vuosi, eli sopii "kesähessulle".
Jos käyt tuon koulutuksen ja perään sen 60h lisää, voit hakea suoraan vakituisen vartijan korttia, jolla voit työskennellä vapaasti täysipäiväisenä.
Bodari ei tarvitse olla lähes missään vartijan tehtävässä. Hyvä kunto toki auttaa niissä tehtävissä joissa joutuu yö- tai vuorotöihin, mutta muutoin normaali peruskunto riittää. Erityistä lihaskuntoa ja ehkä -taitoakin kaivataan joissain, nk. "järjestyksenpidollisissa" tehtävissä, eli esim. järjestyksenvalvoja, metro/ratikkapartio, ostarit, yms. tehtävät. Mutta näihin ei ole pakko hakeutua. Vartijoilla on paljon muitakin tehtäviä, erilaisia kulunvalvonnallisia kohteita, valvomo- tai porttitehtäviä, piirivartiointia yms. joissa ei "kehoa" tarvitse.
Ala on siitä hyvä että voi helposti vaihtaa tehtävästä toiseen, siten että työnkuva muuttuu aivan toisenlaiseksi (esim. aulapalvelut, piirivartiointi, paikallisvartiointi, valvomotehtävät, hälytyskeskuspäivystys, hälytysvartiointi, järjestyksenvalvonta, esimiestehtävät jne).
Alan huono puoli on melko heikko palkkaus, päästäkseen yli 1500-1600 euron kk-palkan on tehtävä vuoro- ja/tai yötöitä, mikä ei sovi kaikille. - sieltä
laki ja oikeus vartiointi palstalta siellä varmaan jotain tietävät!!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1201767
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991578Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy481099Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?43974Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M29929Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm50856Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s44812Olet myös vähän ärsyttävä
Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.37780Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘56778Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet37760