Olin itse aikanaan pari vuotta työtömänä 2003 vuoteen asti ja sen jälkeen ollut töissä. Tuli kuitenkin tutuksi muutamatkin erittäin fiksun oloiset kurssit. Mm. tämä klassinen heitellään tennispalloa ringissä ja kerrotaan itsestä.
Aika-ajoittain seurailen silti edelleen työkkärin sivuja ja ihan mielenkiinnosta koulutustarjontoja.
Onko kenellekään muulle tullut vaikutelmaa, että nyt kun paljon haukutaan kaikenmaailman hyödyttömiä kursseja, niin nyt ollaan alettu toteuttaa fiksuja idealtaan, mutta täysin ylipitkiä. Osui vain silmään mm. hygieniapassi 10pv ja vielä parempi anniskelupassi 15 pv!? Molemmat maksavat siinä 30-40e ja VARMASTI jokainen joka tarvitsee, kykenee kyllä jo omastakin pussistaan maksamaan.
Hygieniapassi sitäpaitsi menee läpi ilman mitään opiskelua jos on vähänkin ollut asioihin kosketuksessa, ja anniskelupassikin on puhtaasti lakia ja asetuksia. n. 40 sivuinen pumaska paperia jota itse luin n. kaksi iltaa kun itse suoritin.
Ja noista 15 päivän koulutuksia kaiken maailman tilannekartoituksineen ja jatkosuunnitelman tekoineen...ja maksaa varmaan taas 500e per osallistuja yhteiskunnalle. Pakko kysyä, että onko tässäkään nyt sitten mitään järkeä enää?
Kysymys nykyisistä koulutuksista?
3
325
Vastaukset
- tyroneracer
Kävin työvoimakoulutuksena metallialan perustutkinnon ja jatkoin siitä cnc-koneistajaksi. Koulutus kesti yhteensä 3 vuotta. Ja sain heti töitä.
- Molemmat suorittanut
Kyseinen keskustelun aloittanut on täysin oikeassa, ovat melkoisen pitkähköjä sisältöönsä nähden.
Kyseessä eivät ole koulutukset hygienia&alkoholipassin tapauksessa, vaan kyseessä ovat lupalaput. Toisella saa luvan käsitellä pakkaamattomia elintarvikkeita yms., koska "hallitsee hygieeniset toimintamallit" ja alkoholipassi on lupa, jolla saa tietyssä tilanteissa tietyin ehdoin ja rajoituksin anniskella alkoholijuomia. Lähinnä alle 5% vahvuisia.
Alkoholipassi sinällään ihan hyödyllinen asia, koska tällöin on joutunut edes hieman perehtymään lakiin, hygieniapassi taas ei tee kenestäkään osaajaa. Pelkkä muodollinen lupa, joka muistaakseni ensi vuoden alusta vaaditaan kaikilta kyseisten tehtävien työntekijöiltä. Tosin tietyissä koulutuksissa jo saa hyväksiluvun näihin, eikä tarvitse suorittaa erikseen.
Idis oli kuitenkin se, kuten itsekin ajattelen, että kyseiset luvat suoritetaan itseopiskeluna ja kyseessä on tunnin kestävä koe jonne ilmoittaudutaan ja marssitaan henkkarit ja muutama kymppi kourassa. Joskus olen nähnyt aiheesta olevan parin illan lyhyen perehdytyksen ennen tenttiä, ja tämä maksaa pari kymppiä lisää. Ja näistä 10-15 päivän kursseja. Hohhoijaa sanon minäkin.
- smith
onko kellään mitään hajua mistä voisi imuroida tai kysellä mahdollisista kysymyksistä alkoholipassitenttiin?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 911617
Toivotko koskaan mies...
Että nähtäis ja aloitettais alusta, puhtaalta pöydältä tutustuminen. Olit oikeassa ei me kunnolla tunnettu. Olin hölmö.1191482Satuolennoista tarinointi ei kuulu peruskoulun tehtäviin
Opetustunteja on muutenkin käytössä vain rajallinen määrä. Eli nämä satuhommat koulun ulkopuolelle vapaaehtoisiin harras721317- 301232
Kyllä näin 45 vuotiaana miehenä pitää sanoo, että 40-50v naiset näyttää vanhoilta
Niin väsynyttä, silmäryppyä, harmaata hiusta jne jne1181050Lahkokasteen ja kristillisen kasteen erot
Raamatun mukaan Kristillisessä yhdessä kasteessa Jumala pesee ja puhdistaa ihmisen sydämen ja poistaa perisynnin kirouks422991Olisin valmis salaisiin tapaamisiin
Juuri sinun kanssasi mies. Olet saanut minun pääni pyörälle ja ajatukseni pyörimään ympärilläsi. Hittoon velvollisuudet46968- 21940
Olisit voinut olla...
....ihan tavallinen ihminen, terve mieleltään ja kropaltaan, hyvä seuraihminen ja luotettava kumppani. Mutta ei, olit n66828- 46763