heips.
ajattelin nostaa pinnalle sellasen asian kuin kesäkumien käytön rekassa talvella. jonka laki sallii. luulis että tuota lakia olisi jotenkin muutettu kun raskasliikenne on muutenkin aika iso riski teillä.
itsellä poikaystävä ajaa bensarekkaa jossa on vetävä rengaspari talvikumeilla ja loput kesäkumeilla. eikä pomo varmaa edes vaihda niitä koko talvena.on kuulemma liian kallista ostaa kaikkia talvikumeja.
mitä mieltä te olette asiasta?
Kesäkumit rekasssa!
38
6626
Vastaukset
- kake
...
- taappanainen
Rekoisa on sen verta isot massat, että jos se meinaa lähteä, niin se lähtee. Siinä ei paljoa nastat auttele.
- Bami
Ärsyttää kyllä tuollainen asenne että jos lähtee niin lähtee. Kyllä sillä on merkitystä millä ajaa ja miten ajaa.
Muutenkin pelottaa nuo rekat. En ole itseasiassa kertaakaan nähnyt rekkakuskia joka ei ajaisi kännykkä korvalla! Ja tämä on tosi.
Kyllä se on niin, että raskaat autot OVAT riski liikenteessä ja niiden ratissa olevien on tajuttuva se! Hyvä siellä rekan sisällä on olla..ei paljoa kolise jos ajaa pienemmän auton kylkeen.. =( - AJURI
Bami kirjoitti:
Ärsyttää kyllä tuollainen asenne että jos lähtee niin lähtee. Kyllä sillä on merkitystä millä ajaa ja miten ajaa.
Muutenkin pelottaa nuo rekat. En ole itseasiassa kertaakaan nähnyt rekkakuskia joka ei ajaisi kännykkä korvalla! Ja tämä on tosi.
Kyllä se on niin, että raskaat autot OVAT riski liikenteessä ja niiden ratissa olevien on tajuttuva se! Hyvä siellä rekan sisällä on olla..ei paljoa kolise jos ajaa pienemmän auton kylkeen.. =(Vituttaa jo tuo teidän eräiden mielipide rekoista ja muutenkin raskaasta kalustosta!
Mielestäni suurin riski kuule Bami löytyy henkilö auto kuskeista joista suurin osa ei osaa jumalauta liikenne sääntöjä ja EIVÄT tajua sitä tosi asiaa et talvella vois lähteä esim töihin 5-10 min ennemmin ku kesällä sillä talvi kelit on yleensä pahempia ku kesällä mikäli tajusit asian!
Lopetetaan vain perkele raskas liikenne kokonaan vaikka suomesta,
siinähän sitte rääyt ja räyhäät kaupan kassalla miksei oo tuoretta leipää ym tavaraa koska oot lopettanu kaikki riski liikenteet täältä!
Tiedän mistä puhun sillä ajan työkseni ISOA ISOA AUTO...HUI...ISOA AUTOA
Kehtaakko väittää etteikö pikku autoilijat puhu nokialaiseensa ajon aikana, täh?
Tunnen enemmän rekka kuskeja joilla on lain vaatima hänsvrii jota EN oo tavannu monellakaan henkilö auton kuskilla ENKÄ EDES MEIDÄN PAIKALLISELLA POLIISI PARTIOLLA! - What is truth??
AJURI kirjoitti:
Vituttaa jo tuo teidän eräiden mielipide rekoista ja muutenkin raskaasta kalustosta!
Mielestäni suurin riski kuule Bami löytyy henkilö auto kuskeista joista suurin osa ei osaa jumalauta liikenne sääntöjä ja EIVÄT tajua sitä tosi asiaa et talvella vois lähteä esim töihin 5-10 min ennemmin ku kesällä sillä talvi kelit on yleensä pahempia ku kesällä mikäli tajusit asian!
Lopetetaan vain perkele raskas liikenne kokonaan vaikka suomesta,
siinähän sitte rääyt ja räyhäät kaupan kassalla miksei oo tuoretta leipää ym tavaraa koska oot lopettanu kaikki riski liikenteet täältä!
Tiedän mistä puhun sillä ajan työkseni ISOA ISOA AUTO...HUI...ISOA AUTOA
Kehtaakko väittää etteikö pikku autoilijat puhu nokialaiseensa ajon aikana, täh?
Tunnen enemmän rekka kuskeja joilla on lain vaatima hänsvrii jota EN oo tavannu monellakaan henkilö auton kuskilla ENKÄ EDES MEIDÄN PAIKALLISELLA POLIISI PARTIOLLA!Miksi vaahtoat suu vaahdossa, kun totuutta tuodaan julki? Ymmärräthän itsekin ammattiautoilijana, että rekoissa ym. raskaissa kalustoissa on massaa sen verran, että jos lähtee meneen niin sit' mentiin, että tanner rytisee ja aitaa kaatuu. Monetkin rekat ovat sitäpaitsi jarruttomia ja tämä on ihan Fakta.
- datsun
What is truth?? kirjoitti:
Miksi vaahtoat suu vaahdossa, kun totuutta tuodaan julki? Ymmärräthän itsekin ammattiautoilijana, että rekoissa ym. raskaissa kalustoissa on massaa sen verran, että jos lähtee meneen niin sit' mentiin, että tanner rytisee ja aitaa kaatuu. Monetkin rekat ovat sitäpaitsi jarruttomia ja tämä on ihan Fakta.
onkos sitä sitten kokemusta miten alalta,meinaan ku niin on tuota faktaa... tuon jarruttomuuden kohdalla...
- AJURI
datsun kirjoitti:
onkos sitä sitten kokemusta miten alalta,meinaan ku niin on tuota faktaa... tuon jarruttomuuden kohdalla...
Luojasen kiitos ettei oo tarvinnu ajaa vielä semmosta autoa mihinä ei olis jarruja,
hyvät jarrut meillä onkin kuten yleensäkkin koko kalusto pidetään kunnossa et tohtii lähteä kotoa kaummaksikin! - AJURI
What is truth?? kirjoitti:
Miksi vaahtoat suu vaahdossa, kun totuutta tuodaan julki? Ymmärräthän itsekin ammattiautoilijana, että rekoissa ym. raskaissa kalustoissa on massaa sen verran, että jos lähtee meneen niin sit' mentiin, että tanner rytisee ja aitaa kaatuu. Monetkin rekat ovat sitäpaitsi jarruttomia ja tämä on ihan Fakta.
EIHÄN nyt siitä ollutkaan puhe lähteekö vaiko eikö lähde!
Tottakai se rekka menee jos on mennäkseen mettä hallituksen puolelle! - datsun
AJURI kirjoitti:
Luojasen kiitos ettei oo tarvinnu ajaa vielä semmosta autoa mihinä ei olis jarruja,
hyvät jarrut meillä onkin kuten yleensäkkin koko kalusto pidetään kunnossa et tohtii lähteä kotoa kaummaksikin!sitähän minä vähän yritinkin ilmaista, mutta kun on noita "tietäjiä" joka junaan...
- liikennettä
Bami kirjoitti:
Ärsyttää kyllä tuollainen asenne että jos lähtee niin lähtee. Kyllä sillä on merkitystä millä ajaa ja miten ajaa.
Muutenkin pelottaa nuo rekat. En ole itseasiassa kertaakaan nähnyt rekkakuskia joka ei ajaisi kännykkä korvalla! Ja tämä on tosi.
Kyllä se on niin, että raskaat autot OVAT riski liikenteessä ja niiden ratissa olevien on tajuttuva se! Hyvä siellä rekan sisällä on olla..ei paljoa kolise jos ajaa pienemmän auton kylkeen.. =(eikä vain vastaan tulevia rekkoja !!! ja kulkea vaikkapa julkisilla kulkuneuvoilla jos niin pelottaa...
- samaa mieltä
AJURI kirjoitti:
Vituttaa jo tuo teidän eräiden mielipide rekoista ja muutenkin raskaasta kalustosta!
Mielestäni suurin riski kuule Bami löytyy henkilö auto kuskeista joista suurin osa ei osaa jumalauta liikenne sääntöjä ja EIVÄT tajua sitä tosi asiaa et talvella vois lähteä esim töihin 5-10 min ennemmin ku kesällä sillä talvi kelit on yleensä pahempia ku kesällä mikäli tajusit asian!
Lopetetaan vain perkele raskas liikenne kokonaan vaikka suomesta,
siinähän sitte rääyt ja räyhäät kaupan kassalla miksei oo tuoretta leipää ym tavaraa koska oot lopettanu kaikki riski liikenteet täältä!
Tiedän mistä puhun sillä ajan työkseni ISOA ISOA AUTO...HUI...ISOA AUTOA
Kehtaakko väittää etteikö pikku autoilijat puhu nokialaiseensa ajon aikana, täh?
Tunnen enemmän rekka kuskeja joilla on lain vaatima hänsvrii jota EN oo tavannu monellakaan henkilö auton kuskilla ENKÄ EDES MEIDÄN PAIKALLISELLA POLIISI PARTIOLLA!ajuri sun kanssas, jeesus mitä purnaamista taas rekoista. Kannattaisi jokaisen vastaan hangottelian ihan OIKEASTI miettiä asioita, rekkakuskit tekevät todella vaativaa työtä ja joka lässyttäjä joka tälläkin palstalla muuta väittää niin ei varmasti ole koskaan edes rekan kopissa itse istunut, saatikka ajanut yhdistelmää ! Henkilöautot aiheuttavat rekoille paljon enemmän vaara tilanteita ja kaikki onnettomuudet joissa rekka on toisena osapuolena niin uutisoidaan heti samantien siihen tyyliin että syy olisi rekan, vaikka tosiasiassa syy olisikin toisen osapuolen. Esimerkkinä joutsan turma, rekanko vika jos joku tulee kännissä kolmion takaa eteen... niimpä niin. Tehtäispä joskus tilastoja siitä kuinkamonessa onnettomuudessa on rattijuoppo toisena osapuolena ja kuinka monta kuolemaan johtanutta onnettomuutta on niiden aiheuttamia, paljon enemmän sattuu onnettomuuksia kun ajellaan kännissä tai muissa pöllyissä, niistäpä ei vain niin paljon revitä uutisotsikoita !!!
- niitä ei koske liikennesään...
AJURI kirjoitti:
Vituttaa jo tuo teidän eräiden mielipide rekoista ja muutenkin raskaasta kalustosta!
Mielestäni suurin riski kuule Bami löytyy henkilö auto kuskeista joista suurin osa ei osaa jumalauta liikenne sääntöjä ja EIVÄT tajua sitä tosi asiaa et talvella vois lähteä esim töihin 5-10 min ennemmin ku kesällä sillä talvi kelit on yleensä pahempia ku kesällä mikäli tajusit asian!
Lopetetaan vain perkele raskas liikenne kokonaan vaikka suomesta,
siinähän sitte rääyt ja räyhäät kaupan kassalla miksei oo tuoretta leipää ym tavaraa koska oot lopettanu kaikki riski liikenteet täältä!
Tiedän mistä puhun sillä ajan työkseni ISOA ISOA AUTO...HUI...ISOA AUTOA
Kehtaakko väittää etteikö pikku autoilijat puhu nokialaiseensa ajon aikana, täh?
Tunnen enemmän rekka kuskeja joilla on lain vaatima hänsvrii jota EN oo tavannu monellakaan henkilö auton kuskilla ENKÄ EDES MEIDÄN PAIKALLISELLA POLIISI PARTIOLLA!Nyt mun täytyy kyllä poksauttaa sun kupla: mä ajan päivittäin sellasta väylää pitkin jossa kulkee paljon rekkoja (muiden autojen ohella). Tietenkään kaikki henkilöautoilijat ei oo omaksunu liikennesääntöjä, mutta on tosi harvinaista bongata sellanen rekkakuski joka noudattais liikennesääntöjä! Mm. nopeusrajotukset ja turvaväli näyttää olevan sellasia asioita joista ammattikuskit ei oo koskaan kuulleetkaan!
- taappanainen
Bami kirjoitti:
Ärsyttää kyllä tuollainen asenne että jos lähtee niin lähtee. Kyllä sillä on merkitystä millä ajaa ja miten ajaa.
Muutenkin pelottaa nuo rekat. En ole itseasiassa kertaakaan nähnyt rekkakuskia joka ei ajaisi kännykkä korvalla! Ja tämä on tosi.
Kyllä se on niin, että raskaat autot OVAT riski liikenteessä ja niiden ratissa olevien on tajuttuva se! Hyvä siellä rekan sisällä on olla..ei paljoa kolise jos ajaa pienemmän auton kylkeen.. =("Ärsyttää kyllä tuollainen asenne että jos lähtee niin lähtee. Kyllä sillä on merkitystä millä ajaa ja miten ajaa."
Kokeileppas ite ihan piruuttas. Mee johonkin syrjäselle mettätielle tai vaikka järvenjäälle (jahka ne nyt ensin edes jäätyy) ja kokeile kuinka hyvin saat pidettyä auton omassa hallinnassasi, kun se todellakin on lähtenyt hanskasta.
Itse olen sen verta monta kertaa täysin omaa typeryyttäni tullut risteyksiin ja jyrkkiin mutkiin liian kovaa vauhtia, ja muutamaan otteeseen on heitetty häränpyllyä keskellä tietä.
En tiedä kuinka hyvä kuski itse olet, mutta en minä ainakaan saanut autoa pysymään hallinnassani enää siinä kohtaa kun holtti lähti. Hallinta palautui vasta sitten kun auto pysähtyi tai vauhti hiljeni tarpeeksi.
"Vesiliirto on kivaa"
- vetävissäkin
vain sen vuoksi,että ei jäisi kiinni noihin täyttöpaikkoihin eipä niitä juuri muuhun tarvikaan
- käyttää
mielestäni kitkarenkaita läpi vuoden tai ainakin talvikaudella.
Nastarenkaita ei kai kuorma-autoihin ole edes saatavilla.
Tällaisten renkaiden kappalehinnatkin taitaa alkaa sieltä 1000€ paikkeilta vai liekkö riittääkään.- Miep
Jos ei ole "varaa" hankkia talvirenkaita rekkoihin niin ei tulisi sellaista bisnestä edes pyörittää. Vastuunsa pitää kantaa. Varsinkin työasioissa..omat asiat voi sitten hoitaa miten haluaa. Mutta liikenteessä on muitakin osapuolia kuin oma napa ja oma kukkaro. Ei pidä lähteä liikenteeseen jos ei ole varaa..
- nastoja rekkoihin
Onhan niitä nasta gummeja rekkoihin yhtä hyvinkin kuten henkilö autoihin!
- AJURI
Miep kirjoitti:
Jos ei ole "varaa" hankkia talvirenkaita rekkoihin niin ei tulisi sellaista bisnestä edes pyörittää. Vastuunsa pitää kantaa. Varsinkin työasioissa..omat asiat voi sitten hoitaa miten haluaa. Mutta liikenteessä on muitakin osapuolia kuin oma napa ja oma kukkaro. Ei pidä lähteä liikenteeseen jos ei ole varaa..
Kuules ny Miep...
Sehän on semmoinen asia nois rekois nua nasta gummit joka on jokaisen kuljetus vastaavan omas päätännäs et hankkiiko ne nasta kumit vaiko ei!
Sillä laki EI velvoita kuorma-autoa suuremmis pitämään nasta kumeja,
tokihan ne on tietysti turvallisemmat talvella jota en kiellä!
Meilläkin on kummassakin kuorma-autossa VÄHINTÄÄNKIN edessä nasta pyörät,
taakse on laitettu yleensä niitä vanhoja nasta kumeja edellisiltä vuosilta jääneitä!
ARVAAS MAKSAAKO NE KUMIT kuorma-autoa ajava sukulaiseni käyttää talvella nastarenkaita, joten kyllä niitä on saatavana.
Sitä kun vain joittenkin pitää "säästää".
- JoKa
Mainitsemasi yhdistelmä on aikamoinen aikapommi liikenteessä. Kerrotko, minkä yhtiön palveluksessa hän on, niin tiedän varoa.
- AJURI
Oottako te eräät noin jesuksen kakaramaisia:
"minkä yhtiön" "tiedän varoa"!!!!!
Kuule JoKa-->Jos sä tuan asenteen otat,
niin älä hyvä ihminen lähde kotoas mihinkään!
Sillä tuolla liikenteessä on niin paljon törppöjä varsinkin talves aikaan matkas,
enkä tarkoita nyt rekkoja VAAN NÄITÄ TÄYDELLISIÄ HENKILÖ AUTON KUSKEJA!
Tiedän mistä puhun koska kerta ajan itsekkin raskasta kalustoa työkseni,
EI oteta semmoista asiaa mieleen pikku autolla esim et risteykseen tultaessa talvella se onkin saakelin jäinen ja jarrutetaankin niinku kesällä,
sitte nämä itkevät et ei ollut hiekkaa/suolaa laitettu siihen ku sattu se "pikku vahinko"!
Te pikku autoista SUURIN OSA OLETTE NIITÄ TOISIN SANOEN YDIN POMMEJA!
Kulje kuule kävellen sinäkin niin monen kuskin hermot ei pala turhan päivääsen takia liikentees! - What is thruth???
AJURI kirjoitti:
Oottako te eräät noin jesuksen kakaramaisia:
"minkä yhtiön" "tiedän varoa"!!!!!
Kuule JoKa-->Jos sä tuan asenteen otat,
niin älä hyvä ihminen lähde kotoas mihinkään!
Sillä tuolla liikenteessä on niin paljon törppöjä varsinkin talves aikaan matkas,
enkä tarkoita nyt rekkoja VAAN NÄITÄ TÄYDELLISIÄ HENKILÖ AUTON KUSKEJA!
Tiedän mistä puhun koska kerta ajan itsekkin raskasta kalustoa työkseni,
EI oteta semmoista asiaa mieleen pikku autolla esim et risteykseen tultaessa talvella se onkin saakelin jäinen ja jarrutetaankin niinku kesällä,
sitte nämä itkevät et ei ollut hiekkaa/suolaa laitettu siihen ku sattu se "pikku vahinko"!
Te pikku autoista SUURIN OSA OLETTE NIITÄ TOISIN SANOEN YDIN POMMEJA!
Kulje kuule kävellen sinäkin niin monen kuskin hermot ei pala turhan päivääsen takia liikentees!Kyllä on syytäkin varoa, jos lähtee tuollaisella yhdistelmällä liikkeelle. JoKa on aivan oikeassa sanoessaan noin. Itsekin kiertäisin kaukaa tuollaiset aikapommit tienpäällä.
- AJURI
What is thruth??? kirjoitti:
Kyllä on syytäkin varoa, jos lähtee tuollaisella yhdistelmällä liikkeelle. JoKa on aivan oikeassa sanoessaan noin. Itsekin kiertäisin kaukaa tuollaiset aikapommit tienpäällä.
Jää kuule sitte kotia jos et kerta kaikkiaan tohdi olla liikentees rekkojen kaas joissa ei oo nastoja!
Järki pääs ku ajetaan niin ne onnettomuudet minimoidaan sillä sitte! - URAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA
AJURI kirjoitti:
Oottako te eräät noin jesuksen kakaramaisia:
"minkä yhtiön" "tiedän varoa"!!!!!
Kuule JoKa-->Jos sä tuan asenteen otat,
niin älä hyvä ihminen lähde kotoas mihinkään!
Sillä tuolla liikenteessä on niin paljon törppöjä varsinkin talves aikaan matkas,
enkä tarkoita nyt rekkoja VAAN NÄITÄ TÄYDELLISIÄ HENKILÖ AUTON KUSKEJA!
Tiedän mistä puhun koska kerta ajan itsekkin raskasta kalustoa työkseni,
EI oteta semmoista asiaa mieleen pikku autolla esim et risteykseen tultaessa talvella se onkin saakelin jäinen ja jarrutetaankin niinku kesällä,
sitte nämä itkevät et ei ollut hiekkaa/suolaa laitettu siihen ku sattu se "pikku vahinko"!
Te pikku autoista SUURIN OSA OLETTE NIITÄ TOISIN SANOEN YDIN POMMEJA!
Kulje kuule kävellen sinäkin niin monen kuskin hermot ei pala turhan päivääsen takia liikentees!Just näin ja niin edespäin.... Kliffaa sanos setä....
- sivustasss
AJURI kirjoitti:
Jää kuule sitte kotia jos et kerta kaikkiaan tohdi olla liikentees rekkojen kaas joissa ei oo nastoja!
Järki pääs ku ajetaan niin ne onnettomuudet minimoidaan sillä sitte!Kun edessä on talvikumit, silloin perästä katoaa pito ensin. Tulee tilanne yllätyksenä, kun eturenkaat pitää ja yht äkkiä perse heittää sivulle.
- AJURI
sivustasss kirjoitti:
Kun edessä on talvikumit, silloin perästä katoaa pito ensin. Tulee tilanne yllätyksenä, kun eturenkaat pitää ja yht äkkiä perse heittää sivulle.
Ei se sitä perää mihkää yht´äkkiä heitä,
kyllä paino sen ties pitää!
Pareehan se on ne nastat pistää edes eteen ku taakse,
ainaskin mä pistääsin! - sivustseuraaja
AJURI kirjoitti:
Ei se sitä perää mihkää yht´äkkiä heitä,
kyllä paino sen ties pitää!
Pareehan se on ne nastat pistää edes eteen ku taakse,
ainaskin mä pistääsin!Lue rengasvalmistajien vinkkejä ja suosituksia.
"Kuljettaja tuntee vallitsevan kitkatason vaihtelut ohjauspyörän välityksellä etupyöristä, etuvetoisessa autossa myös kaasupolkimelta. Jos pito kadotetaan taka-akselilta tämä tapahtuu lähestulkoon aina yllätyksellisesti, jolloin reagointiaikaa luiston korjaamiseen ei useimmiten ole.
Jarrutettaessa ajoneuvon painojakauma siirtyy etuakselistolle. Jos huonommat renkaat on asennettu taka-akselille se menettää pidon ensin ja ajoneuvo kääntyy hallitsemattomasti poikittain. Jos paremmat renkaat on asennettu oikeaoppisesti taakse, auto pysyy kulkusuunnassaan ja taka-akselilla olevat renkaat jarruttavat auton vauhtia edelleen tehokkaasti, jolloin saavutetaan myös lyhyempi pysähtymismatka"
http://www.conti-online.com/generator/www/fi/fi/continental/ajoneuvo/teemat/rengasvinkkeja/are_two_winter_tyres_enough_fi.html
- AJURI
Terve lea!
Sehän ny jännä juttu on jos sielä on vetävillä talvi kumit,
yleensä ne on laitettu ohjaavalle akselille elikkä etu pyörille ne nasta pyörät!
Ainaskin mitä meillä on ollut kuorma-autoisssa niin ne on ollut edessä eikä taakse oo tarkoituksella laitettu ellei oo ollut vanhoja nasta kumeja joissa on ollut vielä hyvä kulutus pinta muutenki!
Kyllä ne kuule maksaa ne talvi nakit aika kivasti,
monikaan ei saisi ostettua kk:den tilillänsä kahta nasta pyörää rekkaan!
KÄSKE SEN POIKKIKSES SANOA SILLE POMOLLE ET VAIHTAA NE NASTA KUMIT ETEEN,
SE EI MAKSA PALJOAKAAN SE VAIHTO JA ON TURVALLISEMPAA YRITTÄJÄLLE JA KUSKILLE!- ...
Piti oikeen soittaa ukolle ja kysyä että kuis se niillä menee niinku oikeesti. Sieltä vastattiin kans että edessä on nastat, muualla ei. Mutta lopettakaa ny hyvät ihmiset tollanen vääntö, toihan on iha älytöntä! Raskas kalusto on aina ajanu ilman nastoja ja tulee tod. näk. aina ajaankin. Eikä kyllä oo mun mielestäni niin kauheesti kolissu ku vertaa hölöautoihin. Te jotka pelkäätte raskasta kalustoo ni ottakaa huomioon että ne kuskit on tottunu ennakoimaan tilanteita ja helevetin kaukaa, ja niillä on siihen myös hyvä mahdollisuus jo senki puolesta ku sieltä hytistä näkee melko pitkälle. Ja jos hölöautokuskit viittis aina välillä vähä vilasta taustapeiliin, ni ei se kummosta järjenkäyttöö vaadi hokasta et jos siä on raskasta kalustoo takana ni ne nopeet jarrutukset ei välttämättä oo paras tapa huomioida sitä takana tulevaa. Siinä säästyy monet helvetinperkeleet ku ilmotellaan aikeista ajoissa tyyliin "jarruvalot palaa jo ennen ku vauhti hidastuu", eikä se huonoo tekis vaikka olis pikkuautoki takana -sillä voi olla allaan huonommat renkaat tms. Ite sain kortin kolme kuukautta sitten, eilen elämäni ekat ajot lumella. Hyvin se meni, mutta voin rehellisesti sanoo että takuulla mussa oli enemmän pelättävää ku yhessäkään raskaan kaluston kuskissa. Ei nekään tuu neuvoon meitä miten meiän pitäis työmme hoitaa, niin että annetaan meki olla. Jos pelkää raskasta kalustoo, voi samantein alkaa pelätä et jää suojetiellä auton alle. Toisaalta kotiinsakin on moni kuollu...
- AJURI
... kirjoitti:
Piti oikeen soittaa ukolle ja kysyä että kuis se niillä menee niinku oikeesti. Sieltä vastattiin kans että edessä on nastat, muualla ei. Mutta lopettakaa ny hyvät ihmiset tollanen vääntö, toihan on iha älytöntä! Raskas kalusto on aina ajanu ilman nastoja ja tulee tod. näk. aina ajaankin. Eikä kyllä oo mun mielestäni niin kauheesti kolissu ku vertaa hölöautoihin. Te jotka pelkäätte raskasta kalustoo ni ottakaa huomioon että ne kuskit on tottunu ennakoimaan tilanteita ja helevetin kaukaa, ja niillä on siihen myös hyvä mahdollisuus jo senki puolesta ku sieltä hytistä näkee melko pitkälle. Ja jos hölöautokuskit viittis aina välillä vähä vilasta taustapeiliin, ni ei se kummosta järjenkäyttöö vaadi hokasta et jos siä on raskasta kalustoo takana ni ne nopeet jarrutukset ei välttämättä oo paras tapa huomioida sitä takana tulevaa. Siinä säästyy monet helvetinperkeleet ku ilmotellaan aikeista ajoissa tyyliin "jarruvalot palaa jo ennen ku vauhti hidastuu", eikä se huonoo tekis vaikka olis pikkuautoki takana -sillä voi olla allaan huonommat renkaat tms. Ite sain kortin kolme kuukautta sitten, eilen elämäni ekat ajot lumella. Hyvin se meni, mutta voin rehellisesti sanoo että takuulla mussa oli enemmän pelättävää ku yhessäkään raskaan kaluston kuskissa. Ei nekään tuu neuvoon meitä miten meiän pitäis työmme hoitaa, niin että annetaan meki olla. Jos pelkää raskasta kalustoo, voi samantein alkaa pelätä et jää suojetiellä auton alle. Toisaalta kotiinsakin on moni kuollu...
Luin ton riimis niin ottaen et puolustit meitä,
harva se meitä puolustaa muu ku me itse!
Tokihan meitä ison auton kuskejakin on jotka fitut piittaa muista ku antaa mennä vaan koska aika taulut painaa ja pettää! - toiset pukkaa...
... kirjoitti:
Piti oikeen soittaa ukolle ja kysyä että kuis se niillä menee niinku oikeesti. Sieltä vastattiin kans että edessä on nastat, muualla ei. Mutta lopettakaa ny hyvät ihmiset tollanen vääntö, toihan on iha älytöntä! Raskas kalusto on aina ajanu ilman nastoja ja tulee tod. näk. aina ajaankin. Eikä kyllä oo mun mielestäni niin kauheesti kolissu ku vertaa hölöautoihin. Te jotka pelkäätte raskasta kalustoo ni ottakaa huomioon että ne kuskit on tottunu ennakoimaan tilanteita ja helevetin kaukaa, ja niillä on siihen myös hyvä mahdollisuus jo senki puolesta ku sieltä hytistä näkee melko pitkälle. Ja jos hölöautokuskit viittis aina välillä vähä vilasta taustapeiliin, ni ei se kummosta järjenkäyttöö vaadi hokasta et jos siä on raskasta kalustoo takana ni ne nopeet jarrutukset ei välttämättä oo paras tapa huomioida sitä takana tulevaa. Siinä säästyy monet helvetinperkeleet ku ilmotellaan aikeista ajoissa tyyliin "jarruvalot palaa jo ennen ku vauhti hidastuu", eikä se huonoo tekis vaikka olis pikkuautoki takana -sillä voi olla allaan huonommat renkaat tms. Ite sain kortin kolme kuukautta sitten, eilen elämäni ekat ajot lumella. Hyvin se meni, mutta voin rehellisesti sanoo että takuulla mussa oli enemmän pelättävää ku yhessäkään raskaan kaluston kuskissa. Ei nekään tuu neuvoon meitä miten meiän pitäis työmme hoitaa, niin että annetaan meki olla. Jos pelkää raskasta kalustoo, voi samantein alkaa pelätä et jää suojetiellä auton alle. Toisaalta kotiinsakin on moni kuollu...
ON se vaan kliffaa nähdä, et jollaki niinku järki vielä juoksee.....
- iso auto
saahan sellaisen ison auton sutimaan ja liukastelemaan, saako henkilöauton...saa. rekkamiehet mielestäni sattuvat olemaan parempia kuskeja kuin tavalliset.ensinnäkin B-kortin nyt saa melkeen kuka vaan mutta jo C-korttiin vaaditaan vähän enemmän... eipä saakkaan kuka vaan.
Ja niistä nastoista. niin isoja ja laillisia nastoja ei ole olemassa että pitäisi sutimatta 30t rekan. jos ihmiset ajattelisivat ennen ku avaavat sanaisen arkkunsa......- Juippi
Mikäs siinä C-kortin hankkimisessa on vaikeampaa kuin B:n? Kyllä kuorma-auton rattiin pääsee melkeinpä kuka vaan, minäkin pääsin kymmenisen vuotta sitten heti kortin saatuani. Autokuskeista oli ainakin männävuosina niin kova pula että töitä kyllä löytyi jos vaan kortti oli taskussa.
- AJURI
Kerrankin täys järkinen ihminen jonka täälä tapaan,
olet sinä!
Kumpa ne tosiaanki ajattelisivat ennenkun rupeavat puhumaan paskaa mistä eivät tiedä tuonkaan vertaa!
- eips
On noita nastoja meidänkin firmassa kokeiltu, mutta kun ei pysy. Yksi äkkijarrutus 30 tonnin vehkeellä niin nastoja saa kerätä pitkin tietä.
Ei kuorma-auto pysähdy hetkessä vaikka siinä olisi vaikka mitkä superkumit. Kuorma-autoissa ei vaan ole iskareita ja jokainen joka autoista jotain tietää tietää että auto jossa ei ole iskareita on auto jossa ei ole jarruja.- Kallonkutistaja
Missä kuorma-autoissa ei ole iskareita?
Eihän tässä muutenkaan vaadittu nastoja rekkoihin vaan käyhän hommaan palakuvioidut "lumirenkaatkin". Vetoakselihan on etenemisen kannalta tärkein, mutta kyllä hyvästä pidosta on hyötyä myös etuakselilla.
- Hiacemies
Rekoissa usein on etupyörissä ne nastarenkaat ja muissa pyörissä yleensä mitä on, samalla akselilla aina samantyyppiset.
Sen olen todennut että moni henkilöautokuski ei tajua sitä että painavat autot ei todellakaan pysähdy kuten henkilöautot. Esimerkiksi mun hiacessa on jarrutusmatkat paljon pidemmät kuin henkilöautossa, puhumattakaan rekoista.
Tiedän rekkojen ominaisuuksista jonkin verran, ja kun kerran ajelen itse hiacella sitä 80-85 km/h, aina joskus löytyy se rekka joka on aivan peräpuskurissa kiinni koska haluaa ajaa "rajoitinta vasten". Ei niitä onneksi usein ole, mutta joskus. Senkin tiedän että tilanne on lähinnä minulle itselle vaarallinen. Hyvin helppo konsti silloin on se että ensin katson turvallisen (=pitkä suora) paikan jossa voin päästää rekan ohi, sitten vilkkua oikealle ja vauhti alas 50-60 km/h, kunnes rekka on mennyt ohi, jos se lähtee ohi. Vauhdin pudotan siksi, koska tiedän voivani kiihdyttää suhteellisen nopeasti nelosella sen takaisin 80 km/h, ja kun rekka ei kerran pudota vauhtiaan, on nopeusero ohitustilanteessa n. 20-25 km/h, jolloin rekka pääsee suhteellisen nopeasti ohi. Harva rekkakuski on jättänyt kiittämättä ohitusmahdollisuutensa, sillä tiedän että keskiverto kuljettajaa kyrsii se ettei pääse ohi, ja kun tietää että rajoitin estää ohipääsyn.
Joskus huikkaan lällärillä rekalle et katton sopivan kohdan ja päästän ohi. Minulla ei niin kiire ole ettenkö kerkeä rekkaa ohi päästää, ja nyt kun on talvirajoitukset, ei ole tarpeen ajaa muutenkaan 100 km/h. Hiacella sitäpaitsi on epätaloudellista ajaa yli 85-90 km/h.
Monesti myös luovun etuajo-oikeudestani, jos kiirettä ei ole ja päästän raskaamman ajoneuvon tielle. Se on pieni vaiva, ja lisää turvallisuutta, koska törmäysvaara poistuu siinä. En toki aina luovu, mutta joskus pieni kohteliaisuus on paikallaan.
Jos kaikki tajuaisivat liikenteen yhteispelin luonteen, olisi onnettomuuksia paljon vähemmän. Raskas liikenne ei tosiaan ole huvikseen tien päällä, joka ainut metri maksaa. 50 litraa naftaa per 100 km ei ole ilmaista, hintaa tulee yksin polttoaineelle 50 snt/km kuskin palkka. Ja tuo kulutus ei ymmärtääkseni ole edes kovin kaukaa haettua.- Kallonkutistaja
"Sen olen todennut että moni henkilöautokuski ei tajua sitä että painavat autot ei todellakaan pysähdy kuten henkilöautot."
Ilmeisesti aloittaja oli tämän nimen omaan tajunnut ja siksi ihmetteli, miksei rekoissa käytetä pitävämpiä renkaita talviaikaan. Vaikka kesä- ja talvirenkaiden ero ei olekaan niin merkittävä kuin henkilöautossa, niin silti se lisäpito saattaisi joskus olla ratkaisevan tärkeä.
Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Korjaa toki jos...
Koet että ymmärsin sinut kuitenkin aivan väärin. Jännittäminen on täyttä puppua kun et muitakaan miehiä näköjään jännitä293035- 1191245
Ellen Jokikunnas paljasti somessa ison perheuutisen - Ralph-poika elämänmuutoksen edessä!
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask sekä Ralph-poika ovat uuden edessä. Tsemppiä koko perheelle ja erityisesti Ralphille! Lu61047- 58961
- 66925
olet kaiken rakkauden arvoinen
Olisinpa kertonut kuinka rakastuin sinuun. Kuinka hyvältä tunnuit siinä lähelläni, kunpa en olisi väistänyt vastapäätyy26897Olisi kiva
Tietää, mitä oikein ajattelet minusta tai meistä? Mitä meidän välillä on? Salattua tykkäämistä, halua, himoa? Onhan tämä38871Nainen, jos kuuntelet ja tottelet, niin sinulle on hyvä osa
Ominpäin toimiessasi olet jo nähnyt mihin se on johtanut. Olen jo edeltä sen sinulle kertonut ja näen sen asian ja totuu161851Mikä koirarotu muistuttaa kaivattuasi eniten?
Koirien piirteet muistuttavat usein ihmisten ja omistajiensa piirteitä.65834Oot mun koko maailma
Ei ole koskaan ollut ketään, joka olisi niin täydellinen minulle kuin sinä mies ❤️ Ikävöin sua🥹75784