Veromuutoksella auton vienti mahdolliseksi?

Mersu meseen

Kuinka se nyt on, eikö meidän pitäisi ola jollain lailla tasavertaisia muitten EU-kansalaisten kanssa. Eli meillä pitäisi olla yhtälaiset mahdollisuudet myydä vanhoja ajoneuvoja vaikkapa Saksaan, kuin ostaa niitä sieltä. Että tämä olisi mahdollista, eikö meidän pitäisi saada pitäisi saada valtiolta vastaava vero takaisin ajoneuvo maasta viedessä, kuin minkä nyt maksamme ajoneuvoa tuodessa?

Itse olen ajatellut että voisin vaihtaa mun -84 tuning-viritetyn 1,6 L Sierran vaikkapa saman ikäiseen tai vähän nuorempaan 190 ruisku tai diesel mersuun.
Arvioisin noin karkeesti, että mun Sierran arvo on n. 1500 EUR ja jos sellaisen toisi maahan, niin veroa menisi varmaan alle tonni. Siis jos siinä ei olisi mitään kossun siipeä kuten mulla nyt on ja pitkän mallin umpioita.

Jos mä nyt sitten antaisin tämän Sierran saksalaiselle vaihdossa, niin munhan pitäisi saada se vajaa tonni veroa takaisin, että tässä touhussa olisi mitään järkeä (takaspoilerin kyllä ottaisin pois). Saksalainenkin saisi erikoisvarustellun auton, olisi penkinlämmittimet ja kaikki. (lasinnostimet on veivillä, mutta siihen tilalle voi laittaa vaikka lasinpyyhkijän moottorin, jos sen saa laitettua niin ettei se hakkaa polveen tai jää penkin väliin, nimim. kokemusta on)

Nykyisellä verosysteemillä ei autoa voi käytännössä vaihtaa muitten EU-laisten kanssa kuin suomalaisten. Miksi ei tähän epäkohtaan ole yksikään kansanedustaja vielä hoksannut puuttua. Pitääkö tässä taas itse tehdä kirjallinen kysymys hallitukselle jonka joku kansanedustaja sitten muka omanaan esittelee. Voisihan se nyt hyvänen aika ministerille kertoa kuka minkäkin loistavan idean takana on. Jokuhan taannoin totesikin että: kyllä kansa tietää. Ei kai ne ministerit nyt sentään niin tyhmiä ole, että ne luulisi että ne on vaan kansanedustajat joilla aina välähtää. Tai on ne aika tyhmiä, antaa nyt toisten päättää itse omista optioistaan. Tottakai jokainen silloin ottaa optioita niin paljon kun saa. Autoonkin saa optioina vaikka mitä varusteita nukyisin. Mihikähän ne Liliuksenkin varusteet liittyy? Ettei nyt sitten oli kaikkia spoilereita ynnä muuta, mutta ei autoa mihin niitä laittaa. Vaikka kaippa niillä palkoilla saa Saksasta aika hyvän auton.

Mikäköhän mersu sieltä kannattaisi tuoda, siis vaikka Saksasta, siis sellainen pikkumersu. Eikö se säilytä arvonsa aika hyvin, vai kuinka? Siitä saisi sitten vielä myydessä omansa pois eika tulisi niin sanotusti takkiin, tai persnettoa (tarkoitan tietysti tappiota, siis myynnistä, että saa myydessä vähemmän kuin ostaessa) tai saisi ainakin saman ja voisi muutaman vuoden ajella hyvällä autolla ja naapuri olisi kateellinen. Eikös siitä pikkumersusta ole joitain malleja isommallakin koneella. Ainakin yli 2 litraa tai jotain. Kuinka isolle koneelle sen voi katsastaa ja pitääkö muuttaa jotain palkkia tai jarruja, suuremmat rummut tai jotain? Kannattaa varmaan tuoda joku ns. mopomallin mersu ja vaihtaa sitten siihen vasta täällä kone. Näin siitä varmaan perittäisiin pienempi vero. Onko kukaan tuonut mersua Tanskasta? Kokemuksia?

Mitäs sitten tapahtuu kun mä ostan auton jostain, sanotaan nyt vaikka Saksalaisesta autoliikkeestä ja ne lupaa siihen vaikka 3 kk takuun ja mä olen jo maksanut siitä autosta veronkin ja sitten auto hajoaa niin että kauppa pitäisi purkaa. Mun pitäisi siis palauttaa auto takaisin sinne saksalaislikkeeseen ja saada rahat takaisin. Siinä ei varmaan ole mitään ongelmaa, mutta saanko sitten takaisin jo maksamani autoveron? Tai jos saksalaisliike antaa mulle vastaavan auton tilalle, niin ei kai mun tästä enää tarvitse veroa maksaa? Sittenhän siinä ei olisi mitään järkeä. Eikä valtio varmaankaan voi periä veroa ainakaan siltä saksalaisliikkeeltä. Kuka on maksumiehenä, en mä ainakaan?
Vai pitääkö mun pyytää sitä väliaikaista ajolupaa sille ajalle kun autossa on takuu? Jos auto sitten hajoaa tänä aikana, niin mä voisin perua koko autoverohakemuksen. Voisihan siitä jonkun pienen autoveron joutua maksamaan siltä ajalta kun autoa on käyttänyt. Kuinkahan tämä veron osuus lasketaan? Onko auto tänä aikana ns. "punakilpinen"

Tai mitäs sitten jos se saksalainen väittääkin, että mun Sierra olikin ihan paska, että vaihteisto huutaa viitosella, mä nähkääs olen vaihtanut siihen uudemman Sierran 5-vaihteisen laatikon alkuperäisen 4-vaihteisen tilalle. Myyjä sanoi että noissa keträkeissä viitonen aina vähän huutaa, ja sitten se siis tällä perusteella haluaa rahansa takaisin. Onko kellään kokemusta kuinka tarkkaan nuo Saksalaiset tutkivat vaihtoautot? Jos mä suostun tähän rahojen palauttamiseen, niin mun pitää varmaan palauttaa myös se jo mulle kertaalleen palautettu autovero joka on laskettu jostain auton markkina-arvosta. Lasketaankohan se ihan paperien perusteella vai huomioidaanko siinä mitään varusteita?

Tällainen vaihtokauppa olisi käytännöllinen, voisi ajaa Saksaan vaikka tuosta Latvian ja Puolan läpi ja tulla takaisin vaikka Ruotsista. Onko muita hyviä Reittivaihtoehtoja? Laivalla en mene koko matkaa, sehän kestääkin ainakin puoli päivää.

Kertokaa vähän omista kokemuksistanne, itse olen vähän noviisi näissä asioissa.

Terveisin nimim.
Mersu meseen!

3

868

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mieltä sun kanssas

      en kerennyt koko viestiäsi lukea, mutta alusta jotain kuitenkin.

      Mielestäni suomalaisilla pitäisi olla samanlaiset mahdollisuudet myydä auto saksaan, viroon tai muuhun EU maahan samoin kuin heillä on mahdollisuus myydä meille.

      Tämä ei kuitenkaan onnistu, koska verotus on päin mäntyä ja suomalaisten pitäisi myydä autot 50% halvemmalla, että ne olisivat samalla tasolla vaikka saksalaisten autojen kanssa.

      Jos myyt autosi vaikka saksaan tai annat sen vaihdossa sinulla pitäsi olla oikeus periä veron hinta suomessa tullilta tai vastaavalta organisaatiolta, mutta mites lie todellisuus.

      Jos veroa sierrallesi saksasta haettuna läsähtää vaikka 1000€ niin sen pitäisi olla se summa, jonka voit hakea valtiolta jos autosi sinne myyt tai vaihdat.

      Suomessa tämä systeemi on ihan pers..stä kun päättäjät eivät yksinkertaisesti tiedä miten tällaisessa tilanteessa tulisi toimia.

      Suomi on varmasti yksi kalleimpia maita euroopassa autojen osalta ja huonommaksi vaan menee.
      Suomen kilpailukyky heikkenee kokoajan muihin euromaihin verrattuna enkä tiedä itsekkään pitäisikö itkeä vai nauraa?

    • täyttä

      asiaa, vaikkakin olet sen kirjoittanut, miten nyt sanoisi "humoristisen ivallisesti", mutta näin asiat vain ovat.

      Emme ole tasavartaisia EU-kansalaisia ainakaan tässä autoasiassa.

      Mutta kaikenkaikkiaan hauskasti esitetty asia!

    • Mietin samoja juttuja

      vaikkakin taas oma auto arvostetaan noin 90% yläkanttiin. 21 vuotta vanhan sierran arvo on 200 Ekee -jos vaihtaa uuteen voi saada 1500 Ekee joistakin autoliikkeistä. Mutta isompiin asioihin: ikävä kyllä maasta vietäessä et saa kyseisestä käytetystä tuotteesta maksettuja veroja takaisin (vrt. viina, kosmetiikka, tupakka, autot). Et saa muuten missään muussakaan EU maassa noista tuotteista veroja takaisin maasta ´poisvietäesssä (kun ovat käytettyjä). Joten se siitä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      47
      4823
    2. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      96
      4603
    3. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      620
      4204
    4. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3177
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      79
      2711
    6. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      129
      2213
    7. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      222
      2182
    8. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      348
      2168
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      31
      1797
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1512
    Aihe