Selkäkipu-ihmiset

Kysely

Onko kellään ollut selkäkipua joka tulee kun rasittaa selkää,mutta häviää kun pääsee lepoon?

Minulla on sellaista polttavaa koko selän kipua joka tulee rasituksessa,ja helpottuu kun pääsee pitkäkseen.On kyllä myös koko ajan alaselän jäykkyyttä/kipuilua,mutta se ei ole niin hirveetä kuin toi polttava särky. Tullut selän jumiutumisen jälkiseurauksena, mutta tätä on jo kestänyt jo puoli vuotta.
Lääkärit ei ole keksinyt muuta kuin määrätä paljon kipulääkkeitä,ja passittaneet sairasloman jälkeen töihin kerta toisensa jälkeen.

Nyt viimeisen työpäivän aikana selkä oli todella pahana,että tuli otettua liikaa Panacodia koska tuli hirveä vilutärinäkohtaus etten pystynyt tuntiin edes kättä nostamaan.Silti lääkkeestä ei ollut apua kipuun.
Mitä järkeä passittaa uudelleen ja uudelleen töihin kun en viimeisen kuukauden aikana ole pystynyt ilman kovaa kipua (edes kipulääkkeiden avulla) tekemään töitä edes yhtä tuntia? Sairaslomat aina kerralla 3-5pv mittaisia,vaikka olen käynyt eri lääkäreilläkin.Ja olen aina selittänyt tilanteen,ja he ovat nähneet edellisten käyntien tiedot.Miksi eivät anna kerralla kunnon sairaslomaa,että selkä kunnolla saisi rauhottua.Ei ainakaan ole onnistunut lääkärien neuvot että ota sitä kipulääkettä vaan paljon ja mene sairasloman jälkeen töihin! Mitä järkeä,jos ei yksinkertaisesti pysty?
Nyt onneksi viimeinen lääkäri (fysiatri)lupasi laittaa magneettikuvauksiin,mutta toivo alkaa hiipua.
Onko siis kenelläkään samanlaista kipuilua>levossa paranee tosi hyväksi ja taas rasituksessa ihan hirveet polttavat selkäsäryt? Ilmeisesti tulehdusta?Mutta erillaisia tulehduskipulääkkeitäkin olen jo syönyt vaikka kuinka kauan,eikä apua.....
Fysioterapeutilla olen käynyt ja jumppaohjeita noudattanut aina kun pystyy (sairaslomilla ei- kipupäivinä),mutta ei mitään tulosta.
Ja olen vielä nuori ihminen,joten ei ole mitenkään normaalia kärsiä tälläisestä.

42

20431

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • siltä

      hoidetulta löydy sullekkin lääki...lueppas sen juttuja, niitä näkkyypi olevan vähä joka palstalla. voipi niissä olla perääki joissain vaivoissa.

      • hoidettu

        Siistii, että joku alkaa uskomaan!
        Viikonlopun aikana "Oireet" ja "havaitseminen" sivut menee uusiks!

        Olen oppinu lisää. Toki jäjillä olen, mut jutut tarkentuu...


      • hyvä sinä
        hoidettu kirjoitti:

        Siistii, että joku alkaa uskomaan!
        Viikonlopun aikana "Oireet" ja "havaitseminen" sivut menee uusiks!

        Olen oppinu lisää. Toki jäjillä olen, mut jutut tarkentuu...

        kirjoittele pois vaan,ei toi humpuukia voi olla,katsoin videon.Kysyisin näin maalikkona,sattuuko noi vääntelyt ja paikoilleenlaittamiset.Vaikka kyllähän namä kivutkin sattuu.Ja kipulääkkeistä;en ymmärrä että miksi niin tuhottomasti niitä syödään kun ei niistä ole kuin hetken apu,nehän polttaa jo sisuskalutkin.Ennemmin vitamiineja.


      • hoidettu
        hyvä sinä kirjoitti:

        kirjoittele pois vaan,ei toi humpuukia voi olla,katsoin videon.Kysyisin näin maalikkona,sattuuko noi vääntelyt ja paikoilleenlaittamiset.Vaikka kyllähän namä kivutkin sattuu.Ja kipulääkkeistä;en ymmärrä että miksi niin tuhottomasti niitä syödään kun ei niistä ole kuin hetken apu,nehän polttaa jo sisuskalutkin.Ennemmin vitamiineja.

        Jos on hermot pahasti olleet jumissa jo useita vuosikymmeniä, ni voi vähä kirpaista. Mutta todella kivutonta puuhaa tuo on.


    • kysely

      Olen kyllä seurannut hoidettu-nimimerkin juttuja täällä,mutta olisko mulle muilta ihmisiltä omia kokemuksia samantyylisistä kivuista kuin juuri minulla on?
      En nyt vaan usko oma vaivani johtuvan juuri samasta vaivasta josta hoidettu on hoidettu.......
      Muita asiallisia kokemuksia kaivataan,kiitos?

      • hoidettu

        Siis kun hermot on jumissa, niin ne oireet on mitä erilaisempia. Firbomyalgiaa, selkäsärkyä, jalkasärkyä, polvikipua, puutumista, polttelua.. kaikenlaista!


      • olin
        hoidettu kirjoitti:

        Siis kun hermot on jumissa, niin ne oireet on mitä erilaisempia. Firbomyalgiaa, selkäsärkyä, jalkasärkyä, polvikipua, puutumista, polttelua.. kaikenlaista!

        puheissa erään hierontaan liittyvän ammattikunnan edustajan kanssa siitä että miksi jotkut naiset eivät tule raskaaksi ei sitten millään, vaikka ei miehesta eikä naisesta löydy mitään vikaa?? hän kertoi mielenkiintoisen teorian liittyen juuri tuohon si- niveleen. että juuri tämän nivelen "paikaltaan olo" estäisi hedelmöittymisen!! aikaa tästä on jo yli 10 vuotta, mutta muistaakseni hän vähän päätään puistellen tuumi, että on vaikeaa selittää ihmisille tällaisia asioita. kuulostaahan se vähän utopialta, mut onhan ihminen monimutkainen laitos, ja kaikkihan vaikuttaa kaikkeen....


    • päivällä

      mulla on jokapäiväinen selkäkipu,yleensä se on lannerangassa ja oikeassa lavassa,säteilee niskaan asti,jokapäiväinen liikunta ja jumppa auttaa,särkylääkkeet eivät.Käytän klotriptyliä iltaisin kipuun ja nukahtamislääkettä muuten ei uni tule.Töissä pitää yrittää käydä, kun lomaa ei saa kun pieniä pätkiä.Todettu kulumia ja pieni pullistuma välilevyssä.

    • TeePussi

      on selkälihas ainakin revähtänyt, ja koska selkäni ei meinaa parantua niin nyt vasta sitten kuvataan, että olisiko siellä pullistumaa. Että silleen meidän tk:ssa.

      Kyynäräsauvojen kanssa kävelen ja ne ovat olleet hyvä apu. Mutta sängystä ylösnouseminen on todella todella vaikeata, kun jalat eivät nouse/pidä heti herättyä. Ja koskee. Aamut/aamupäivät ovat yhtä tuskaa, kun selkä ei ole vielä "vertynyt." Levossa ihan hyvä olla, mutta kun sinne sängynpohjalle ei saa jäädä..

      Minulla kyllä tulehduskipulääke on auttanut jonkin verran. Ja lihasrelaxantteja olisi myös, mutta niitä en ole käyttänyt. Nämä lääkkeet siis siihen lihaksen revähtämiseen.

      Mutta tänään kyllä oli aika hyvä aamu, josta olen kiitollinen Jumalalle :-)

      • Nimetön

        Silloin, kun lihakset ovat kireät ja kipeät kannattaa käyttää lihasrelaksantteja. Ei lääkäri niitä turhan takia kirjoita. Kerron omasta kokemuksestani, että ne helpottavat kipuja vaikka alkuun saattaakin tuntua huimausta ja näön heikkenemistä, ne palaakyllä ennalleen, samoin väsymys. Relaksantit saattavat olla juuri se mitä selkäsi kaipaa. Minä en ole lääkäri en liioin lääkefirmojen edustaja, mutta sitä vastoin olen sairastanut selkääni ja niskaani koko ikäni ja uskoakseni kokeillut kaikkea mahdollisia hoitoja, niin lääkkeitä kuin akupunktiota ja fysikaalisia hoitoja. Kiropraktikko ei enää voi minua auttaa koska selkä ja niska on leikattu 4 kertaa. Kokeile kaikkea mahdollista ennen kuin menet leikkauksiin. Niissä on aina omat vaaransa.


      • hoidettu
        Nimetön kirjoitti:

        Silloin, kun lihakset ovat kireät ja kipeät kannattaa käyttää lihasrelaksantteja. Ei lääkäri niitä turhan takia kirjoita. Kerron omasta kokemuksestani, että ne helpottavat kipuja vaikka alkuun saattaakin tuntua huimausta ja näön heikkenemistä, ne palaakyllä ennalleen, samoin väsymys. Relaksantit saattavat olla juuri se mitä selkäsi kaipaa. Minä en ole lääkäri en liioin lääkefirmojen edustaja, mutta sitä vastoin olen sairastanut selkääni ja niskaani koko ikäni ja uskoakseni kokeillut kaikkea mahdollisia hoitoja, niin lääkkeitä kuin akupunktiota ja fysikaalisia hoitoja. Kiropraktikko ei enää voi minua auttaa koska selkä ja niska on leikattu 4 kertaa. Kokeile kaikkea mahdollista ennen kuin menet leikkauksiin. Niissä on aina omat vaaransa.

        Leikkaukset ovat paljon vaarallisempia kuin tämä vaihtoehto:
        http://personal.inet.fi/koti/faro/Selkasivut/Selka.html


      • kysely
        Nimetön kirjoitti:

        Silloin, kun lihakset ovat kireät ja kipeät kannattaa käyttää lihasrelaksantteja. Ei lääkäri niitä turhan takia kirjoita. Kerron omasta kokemuksestani, että ne helpottavat kipuja vaikka alkuun saattaakin tuntua huimausta ja näön heikkenemistä, ne palaakyllä ennalleen, samoin väsymys. Relaksantit saattavat olla juuri se mitä selkäsi kaipaa. Minä en ole lääkäri en liioin lääkefirmojen edustaja, mutta sitä vastoin olen sairastanut selkääni ja niskaani koko ikäni ja uskoakseni kokeillut kaikkea mahdollisia hoitoja, niin lääkkeitä kuin akupunktiota ja fysikaalisia hoitoja. Kiropraktikko ei enää voi minua auttaa koska selkä ja niska on leikattu 4 kertaa. Kokeile kaikkea mahdollista ennen kuin menet leikkauksiin. Niissä on aina omat vaaransa.

        Joo lihastenrentouttajia määrättiin yöksi otettavaksi Diapamia 10mlg.En pystynyt käyttää kauaa,koska en saanut koko yönä unta.Ihanan rento olo kyllä tuli,mutta jos alkais päivällä käyttää sitä niin olisi kuitenkin ihan väsynyt ja ei pystyis oikein tekee mitään.Lääkäri määräs nyt kipu kramppilääkettä,missä siis piti olla kramppeja laukaisevaa ainetta.Ei oikein kyllä tehoa missään,ja selän jännitys/kipu tila aivan samanlainen kuin ennen.


      • Akojir2005
        kysely kirjoitti:

        Joo lihastenrentouttajia määrättiin yöksi otettavaksi Diapamia 10mlg.En pystynyt käyttää kauaa,koska en saanut koko yönä unta.Ihanan rento olo kyllä tuli,mutta jos alkais päivällä käyttää sitä niin olisi kuitenkin ihan väsynyt ja ei pystyis oikein tekee mitään.Lääkäri määräs nyt kipu kramppilääkettä,missä siis piti olla kramppeja laukaisevaa ainetta.Ei oikein kyllä tehoa missään,ja selän jännitys/kipu tila aivan samanlainen kuin ennen.

        Kipulääkkeitä on todella paljon ja niissä kannattaa lähteä liikkeelle miedoista ja vasta sitten jos niistä ei mikään auta, niin kannattaa siirtyä esim. Tramaliin. Olen itse käyttänyt sitä, mutta minulle ne eivät auttaneet yhtään. Minä olen kokeillut lähestulkoon kaikki kipulääkkeet ennen kuin löytyi se oikea lääke "cokteil" joka auttaa niin paljon, että pystyn elämään melkein normaalia elämää( mitä se normaali sitten onkin). Minä Sairastan selkäydinkanavan ahtutumaa ja neuropaattista kipuoireistoa ja niihin kipuihin eivät lievät kipulääkkeet auta.
        Tramaliin niin kuin mm. OxyContiniin tulee riippuvuus ainoastaan sellaisille ihmisille joiden kivut eivät ole kovin voimakkaat eikä kroonistuneet, mutta kroonistuneesta erittäin voimakkaasta kivusta kärsiville ei tule riippuvuutta. Tämä on todettu niin Suomessa kipupoliklinikoilla ja muissakin maissa, joissa kipua tutkitaan ja yritetään löytää hoitokeinoja kroonisen kivun rauhoittamiseen.


      • myös neuropaattinen kipu
        Akojir2005 kirjoitti:

        Kipulääkkeitä on todella paljon ja niissä kannattaa lähteä liikkeelle miedoista ja vasta sitten jos niistä ei mikään auta, niin kannattaa siirtyä esim. Tramaliin. Olen itse käyttänyt sitä, mutta minulle ne eivät auttaneet yhtään. Minä olen kokeillut lähestulkoon kaikki kipulääkkeet ennen kuin löytyi se oikea lääke "cokteil" joka auttaa niin paljon, että pystyn elämään melkein normaalia elämää( mitä se normaali sitten onkin). Minä Sairastan selkäydinkanavan ahtutumaa ja neuropaattista kipuoireistoa ja niihin kipuihin eivät lievät kipulääkkeet auta.
        Tramaliin niin kuin mm. OxyContiniin tulee riippuvuus ainoastaan sellaisille ihmisille joiden kivut eivät ole kovin voimakkaat eikä kroonistuneet, mutta kroonistuneesta erittäin voimakkaasta kivusta kärsiville ei tule riippuvuutta. Tämä on todettu niin Suomessa kipupoliklinikoilla ja muissakin maissa, joissa kipua tutkitaan ja yritetään löytää hoitokeinoja kroonisen kivun rauhoittamiseen.

        Hei kertoisitko millaisella lääke "Coktaililla" sinua hoidetaan.

        Minulta ei saatu pullistumaa pois koska se oli kalkkeutunut ja leikkausta pitkitettiin turhan kauan.
        Nyt Kipupolilla sanottiin että jäi hermovauriovika ja syön siihen puudutuksien lisäksi Triptyliä, Tramalia, Nimediä sekä Lyricaa.

        Hiottaako ja piristääkö tramali sinua?

        jaksamista


      • Akojir2005
        myös neuropaattinen kipu kirjoitti:

        Hei kertoisitko millaisella lääke "Coktaililla" sinua hoidetaan.

        Minulta ei saatu pullistumaa pois koska se oli kalkkeutunut ja leikkausta pitkitettiin turhan kauan.
        Nyt Kipupolilla sanottiin että jäi hermovauriovika ja syön siihen puudutuksien lisäksi Triptyliä, Tramalia, Nimediä sekä Lyricaa.

        Hiottaako ja piristääkö tramali sinua?

        jaksamista

        Vastaus nimimerkille Myös neuropaattinen kipu.
        Minä En ole käyttänyt Tramalia enää vuosiin, koska siitä ei ollut minulle mitään hyötyä, en muista hikoiluttiko se minua. Sen tilalla on OxyContin jota käytän 2xpäivässä 40-80mg riippuen kivuista.
        Muut lääkket jotka kuuluvat tähän Cokteiliin ovat: OxyNorm 10-20mg 1x3 kertaa päivässä kipujen mukaan, Klotriptyl mite 2 pilleriä illalla ( se on minulle parempi kuin Triptyl), Lyrica 1x75mg aamulla ja 2x75mg illalla, Latonid 15mg illalla, se on tulehduskipulääke, voimakkaaseen päänsärkyyn Maxalt Rabitap ja vatsansuojalääkkeenä on ZOLT kerran päivässä.
        OxyNorm on ns. kivun läpilyöntilääke, eli silloin kun pitkävaikutteinen OxyContin ei riitä, vaan kipu tulee sen läpi.
        Hikoilusta vielä sen verran, että se kuuluu osana neuropaattista kipua, eikä välttämättä ole lääkkeen aiheuttama. Sairauden oireita ja erilääkkeiden aiheuttamia sivuvaikutuksia on syytä seurata tarkkaan. Minä olen pitänyt päiväkirjaa jo kauan ja se helpottaa muistamaan miten tämä sairaus on kehittynyt ja muuttunut vuosien varrella.


      • Akojir2005
        myös neuropaattinen kipu kirjoitti:

        Hei kertoisitko millaisella lääke "Coktaililla" sinua hoidetaan.

        Minulta ei saatu pullistumaa pois koska se oli kalkkeutunut ja leikkausta pitkitettiin turhan kauan.
        Nyt Kipupolilla sanottiin että jäi hermovauriovika ja syön siihen puudutuksien lisäksi Triptyliä, Tramalia, Nimediä sekä Lyricaa.

        Hiottaako ja piristääkö tramali sinua?

        jaksamista

        Tervehdys
        Olen ollut viime aikoina vähän kipeä ja kipulääkkeet ova vaikuttaneet myös muistiin. Mutta nyt kerron sen "cokteilin". OxyContinia 40-60mg 2x/vrk, OxyNorm 10mg jota otan tarvittaessa 1-2pilleriä 1-3x/vrk, Klotriptyl mite 2pilleriä illalla (korvaa Triptylin), Lyrica aamulla 75mg ja illalla 150mg, Latonid15mg 1xillalla ja vatsansuojalääke Zolt 30mg illalla. Lisäksi kortisooni pistoksia noin 3-4 viikon välein niskaan molemmille puolille.
        Toivottavasti tästä on sinulle apua. Aion pyytää lääkäriltä, että Lyrican annostusta nostettaisiin kokeeksi aamuisin 75 mg:lla.
        Jaksamista


    • Justiina

      Selkäkipuhin ei anneta yleensä kerralla pitkiä sairaslomia, vain 1-2 vkoa kerralla. Lääkärit haluavat nähdä potilaan toipumisen. Samalla varmistetaan myös se, ette kukaan jää mahdollisesti pahenevien kipujen kanssa kotiin odottamaan parin viikon kuluttua olevaa lääkäriaikaa. Itse kävin puolen vuoden aikana kahden viikon välein uusimassa sairasloman. Vasta leikkausaikaa odotellessa ja selkäleikkauksen jälkeen sain pidemmät sairasloman.

      • kysely

        Saisi edes sen 2vk,kun tuntuu turhauttavalta juosta yhtenään pyytämässä lisää.Ja vielä toi lääkärien suhtautuminen että "ahda vain lisää kipulääkettä ja mene kipeenä töihin"-asenne ihmetyttää.EI murtunut jalkakaan kävelemällä ja kipulääkkeillä parane>ja tää selkä on vielä on niin hankala kun ei sitä pysty edes lepuuttamaan kun on aktiivinen liikkuva työ.


      • On hoidettu
        kysely kirjoitti:

        Saisi edes sen 2vk,kun tuntuu turhauttavalta juosta yhtenään pyytämässä lisää.Ja vielä toi lääkärien suhtautuminen että "ahda vain lisää kipulääkettä ja mene kipeenä töihin"-asenne ihmetyttää.EI murtunut jalkakaan kävelemällä ja kipulääkkeillä parane>ja tää selkä on vielä on niin hankala kun ei sitä pysty edes lepuuttamaan kun on aktiivinen liikkuva työ.

        Periaate on nykyisin se, että lepoa selkäkipuun vain minimi määrä ja kipulääkkeiden avulla mahdollisimman pian normaaliin kohtuulliseen selän käyttöön. Sen on todettu lyhentävän parhaiten sairastamisaikaa. Murtunut luu on eri asia, vaikkakin esim. ydinnaulalla korjattua murtunutta säärtä ruvetaan kuormittamaan kohtuullisen nopeasti ja kaikessa murtumahoidossa on ensisijaista saada ihmiset ylös petistä heti kun se vain on mahdollista.

        Ongelmaa syntyy usein siitä kun halukkuus sairaslomalle johtuu jostakin muusta kuin selkäkivuista


      • kysely
        On hoidettu kirjoitti:

        Periaate on nykyisin se, että lepoa selkäkipuun vain minimi määrä ja kipulääkkeiden avulla mahdollisimman pian normaaliin kohtuulliseen selän käyttöön. Sen on todettu lyhentävän parhaiten sairastamisaikaa. Murtunut luu on eri asia, vaikkakin esim. ydinnaulalla korjattua murtunutta säärtä ruvetaan kuormittamaan kohtuullisen nopeasti ja kaikessa murtumahoidossa on ensisijaista saada ihmiset ylös petistä heti kun se vain on mahdollista.

        Ongelmaa syntyy usein siitä kun halukkuus sairaslomalle johtuu jostakin muusta kuin selkäkivuista

        Ymmärrän että ehkä jotkut hakevat helposti sairaslomaa,käyttäen tekosyynä selkää.Mutta oma kipuni on hyvin todellinen ja tuskallinen.Ja kyllä se lääkärikin on todennut että vikaa siellä on,mutta eivät keksi mikä aiheuttaa.
        Ja menisin mielelläni töihin niinkuin olen yrittänyt,mutta kipu on vain niin kova ettei enää kroppa jaksa sietää sitä....


    • toista vuotta

      kipujen kans, ja lekurit ei antanut kuin reseptin kipulääkkeille ja komennuksen lenkille. ei päivääkään s-lomaa. ja minähän elin "normaalia" elämää, kävin työssä ja koetin hammasta purren mennä eteenpäin kunnes tuli täys stoppi. ei liikkeelle ollenkaan.. ja eiku magneettiin jossa todettiin todella suuri välilevypullistuma. melkein välitön leikkuu oli edessä, mutta eihän nuo kivut ole pois jääneet. erilaisia tullut tilalle, vaikka leikkaus meni kirurgin mukaan hyvin... mee ja tiijä näistä....

      • hoidettu

        Jos ei pullistumien syytä hoideta, niin ei niistä leikkauksista paljoa iloa ole...


      • olla
        hoidettu kirjoitti:

        Jos ei pullistumien syytä hoideta, niin ei niistä leikkauksista paljoa iloa ole...

        asiassa vinha perä..


      • Justiina
        hoidettu kirjoitti:

        Jos ei pullistumien syytä hoideta, niin ei niistä leikkauksista paljoa iloa ole...

        Voitko sanoa, todistaa omalta kohdaltasi, että SI-nivelten paikalleen laittamisen jälkeen selän skolioosi paranee?


      • hoidettu
        Justiina kirjoitti:

        Voitko sanoa, todistaa omalta kohdaltasi, että SI-nivelten paikalleen laittamisen jälkeen selän skolioosi paranee?

        Skolioosin poistumista on itse hankala todeta, mutta lantio on suorassa, ryhti on hyvä, ei kipuja, hartiat on ryhdikkäät ja jalat on saman pituiset ja ne ei puutuile enää. Lisäks pitenin 1,5cm.


      • Justiina
        hoidettu kirjoitti:

        Skolioosin poistumista on itse hankala todeta, mutta lantio on suorassa, ryhti on hyvä, ei kipuja, hartiat on ryhdikkäät ja jalat on saman pituiset ja ne ei puutuile enää. Lisäks pitenin 1,5cm.

        Se, että lantio on suorassa ei viellä pienennä suurentunutta välilevynpullistuman mahdollisuutta jonka selän skolioosi tuo tullessan. Se, ettei ole kipuja ei tarkoita sitä, että selkärankasi olisi välttämättä suoritunut.

        Eikä kaikkia kieroja/vinoja lantioita voida suoristaa. Jos kierous on luustollista, sitä ei voi suoristaa "niksauttamalla".


      • hoidettu
        Justiina kirjoitti:

        Se, että lantio on suorassa ei viellä pienennä suurentunutta välilevynpullistuman mahdollisuutta jonka selän skolioosi tuo tullessan. Se, ettei ole kipuja ei tarkoita sitä, että selkärankasi olisi välttämättä suoritunut.

        Eikä kaikkia kieroja/vinoja lantioita voida suoristaa. Jos kierous on luustollista, sitä ei voi suoristaa "niksauttamalla".

        Täytynee mennä käymään lääkärillä, joka sit vain toteaa, että skolioosia ei enää ole... mistähän sellasen lääkärin löytäis? Osaiskojan meitin työpaikkalääkärit...

        Skolioosi johtuu ihan samasta asiasta kuin jalkoen erimittaisuuskin. Ei ole skolioosia, jos lantio on suorassa. Ainakin niitä on todella vähän (pari promillea)! Skolioosihan on juuri luuston vinoumaa...


      • Justiina
        hoidettu kirjoitti:

        Täytynee mennä käymään lääkärillä, joka sit vain toteaa, että skolioosia ei enää ole... mistähän sellasen lääkärin löytäis? Osaiskojan meitin työpaikkalääkärit...

        Skolioosi johtuu ihan samasta asiasta kuin jalkoen erimittaisuuskin. Ei ole skolioosia, jos lantio on suorassa. Ainakin niitä on todella vähän (pari promillea)! Skolioosihan on juuri luuston vinoumaa...

        Ei kannata hermostua... :)

        Sen kyllä tiedän, ettei pelkästään lantio tai selkä yksistään ole kiero.No on sit molemmat. Kysymykselläni tarkoitin sitä, onko tutkimissasi tutkimuksissa todettu/onko omakohtaista kokemusta, että kun SI-nivelet saadaan toimimaan kunnolla/ovat paikallaan ja lonkka on paikallaan suoristuuko selkäranka.

        Sun kannattaa muuten mennä suoraan röntgeniin skolioosiasiaa selvittämään ;)


      • hoidettu
        Justiina kirjoitti:

        Ei kannata hermostua... :)

        Sen kyllä tiedän, ettei pelkästään lantio tai selkä yksistään ole kiero.No on sit molemmat. Kysymykselläni tarkoitin sitä, onko tutkimissasi tutkimuksissa todettu/onko omakohtaista kokemusta, että kun SI-nivelet saadaan toimimaan kunnolla/ovat paikallaan ja lonkka on paikallaan suoristuuko selkäranka.

        Sun kannattaa muuten mennä suoraan röntgeniin skolioosiasiaa selvittämään ;)

        Ei lääkärit tykkää tervettä miestä minnekään kuvauksiin lähettää... tietty jos valehtelisin...

        Mä en muuten koskaan hermostu, mut aika usein innostun... ;)

        "tutkimissasi tutkimuksissa todettu/onko omakohtaista kokemusta, että kun SI-nivelet saadaan toimimaan kunnolla/ovat paikallaan ja lonkka on paikallaan suoristuuko selkäranka. "

        Niissä on niin paljon lukemista, että en kyllä kaikista muista mitä niissä aina sanottiin. Mutta muistelisin, että asiasta on ainakin useissa mainittu...

        Ja olenhan omin silmin nähnyt läheisiä ja tuttuja, joilta lantio on suoristettu, ja sen jälkeen he jo kävelevätkin ihan eri tavalla...


      • Justiina
        hoidettu kirjoitti:

        Ei lääkärit tykkää tervettä miestä minnekään kuvauksiin lähettää... tietty jos valehtelisin...

        Mä en muuten koskaan hermostu, mut aika usein innostun... ;)

        "tutkimissasi tutkimuksissa todettu/onko omakohtaista kokemusta, että kun SI-nivelet saadaan toimimaan kunnolla/ovat paikallaan ja lonkka on paikallaan suoristuuko selkäranka. "

        Niissä on niin paljon lukemista, että en kyllä kaikista muista mitä niissä aina sanottiin. Mutta muistelisin, että asiasta on ainakin useissa mainittu...

        Ja olenhan omin silmin nähnyt läheisiä ja tuttuja, joilta lantio on suoristettu, ja sen jälkeen he jo kävelevätkin ihan eri tavalla...

        Minulla on taas omakohtaista kokemusta siitä, että vaikka lantio on kierossa, mutta välilevyn pullistuma (suurempi) on leikattu niin pysytyn liikkumaan taas :)


      • hoidettu
        Justiina kirjoitti:

        Minulla on taas omakohtaista kokemusta siitä, että vaikka lantio on kierossa, mutta välilevyn pullistuma (suurempi) on leikattu niin pysytyn liikkumaan taas :)

        Tietenkin. Kun pullistuma on onnistuneesti leikattu, niin kipu on poissa, kunnes tulee uusi pullistuma... se ei tietenkään tule samaan kohtaa, vaan viereiseen nikamaväliin. Näitä pullistumapaikkoja on siis muutama.

        Lantiohan on vinossa 80% ihmisistä ja silti kummasti suurin osa pystyy liikkumaan... et siis ole mikään poikkeus. ;) Mutta selkävaivoja heillä kaikilla on, tai ainakin tulee joskus.


      • Akojir2005
        hoidettu kirjoitti:

        Täytynee mennä käymään lääkärillä, joka sit vain toteaa, että skolioosia ei enää ole... mistähän sellasen lääkärin löytäis? Osaiskojan meitin työpaikkalääkärit...

        Skolioosi johtuu ihan samasta asiasta kuin jalkoen erimittaisuuskin. Ei ole skolioosia, jos lantio on suorassa. Ainakin niitä on todella vähän (pari promillea)! Skolioosihan on juuri luuston vinoumaa...

        Oletko ihan varma, että sinulla oli skoljoosi! Kuka sen totesi, kuvattiinko selkä ja lantio vai ihanko itse päättelit ja menit ilmeisesti sen niksauttajan luokse parannettavaksi.


      • Akojir2005
        hoidettu kirjoitti:

        Jos ei pullistumien syytä hoideta, niin ei niistä leikkauksista paljoa iloa ole...

        Oletko koskaan tullut ajatelleeksi että ihan aina ei syytä selkäsairauksiinkaan löydetä. Minulla tuli välilevyn pullistuma nostaessani kumartunaana tuhjää lasia pöydältä. Syynä oli virheellinen työasento, vain ja ainoastaan sillä kertaa. Siinä yksi syy noihin pullistumiin.


    • Nikamasiirtymä

      tuon viestin. Olen jatkuvilla sairaslomilla ollut
      nyt noin puolen vuoden ajan. Viimeksi kolmen viikon
      pituisella.Ei ollut yhtään kummempi kun palasin
      töihin. Aamupäivä menee hetken. Nyt viimeisen
      loman jälkeen kipu on jo aamusta asti. Voltarenit
      eivät auta. On Ardinexia,Mobicia ym. kokeiltu.
      Puolitoista vuotta sitten otetussa röntgenissä
      löytyi nikamasiirtymä. Nyt ei kuvattu,kun ei ole
      voinut niin paljon pahentua tänä aikana,että alet-
      tais leikkaamaan. Puolipäivätyötä ehdoteltu.
      Jumpata yritän,käytän tukiliiviä ja käyn avannossa.
      Avantouinti rentouttaa ja hetkeksi poistaa kipuja.
      Nyt vain pitäis saada tosiavanto.
      Kotona hissukseen ollen muutaman sairaslomapäivän
      jälkeen tuntuu aika hyvältä, enkä tarvi juuri
      ollenkaan lääkkeitäkään.
      Anteeksi mun kirjoitukseni on hiukan sekavaa.

      • hoidettu

        Laitoin just videon sivuilleni, kuinka nikamansiirtymäpotilas parannettiin, eli spondylolyysipotilas.


      • Akojir2005
        hoidettu kirjoitti:

        Laitoin just videon sivuilleni, kuinka nikamansiirtymäpotilas parannettiin, eli spondylolyysipotilas.

        Spondylolyysi. Tarkoittaa nikaman hajoamista ja siihen ei varmasti yksikään niksauttaja pane hyppysiään.


    • kysely

      Ilmeisesti siellä mun selässä oleva pitkäselkälihas on kipukrampissa koko ajan.Tulehduskipulääkkeet kokeiltu,nyt kipu kramppilääkityksellä ja ei ole mitään tehoa.Mikä tollaisen pitkäaikaisen jumiutuman voi saa aikaan? Siis mikä aiheutta näin pitkittyneen kramppitilan?
      Käytännössä siis kun oikealla puolella ei lihas ole toiminnassa,niin pikkurasituksen vielä kestää,mutta isomman rasituksen tullen vasenpuoli ei enää jaksa ja kramppi aiheuttaa enemmän kipua niin tulee tämä kauhea invalidisoiva polttava särky koko selkään.Tämä siis on minun omaa päättelyä....Mutta sitä krampin syytä ei vielä tiedetä ja miksi se ei helpotu lääkkeillä ja jumpalla.
      Siksi siis toivon sinne magneettikuvaukseen mahdollisemman pian.Jos joku on muuten käynyt sellaisessa niin kuinka kauan selän kuvaus kesti?

      • hoidettu

        Kun lantio on vinossa, vetää se lihakset kireeks ja silloin ne on jatkuvasti kireenä. Yleensä takareisi/pohje kireenä, kuten myös alaselän lihakset ja lavan seudulla selkälihas. Monesti heijastaa myös niskaan saakka kireyttä.

        Magneettikuvauksesta ei tod.näk. ole apua. Siellä todetaan enintään välilevynpullistumia, nikaman luiskahduksia tai rappeumaa. Mutta niille ei ensisijaisesti tehdä mitään. Vasta kun oot kärsiny ja metelöiny tarpeeks, sut ehkä leikataan. Mutta sekään ei siis poista lihaskireyttä, koska se syy ei ole siellä mistä lääkjärit sua leikkaa...

        http://personal.inet.fi/koti/faro/Selkasivut/Selka.html


      • kysely
        hoidettu kirjoitti:

        Kun lantio on vinossa, vetää se lihakset kireeks ja silloin ne on jatkuvasti kireenä. Yleensä takareisi/pohje kireenä, kuten myös alaselän lihakset ja lavan seudulla selkälihas. Monesti heijastaa myös niskaan saakka kireyttä.

        Magneettikuvauksesta ei tod.näk. ole apua. Siellä todetaan enintään välilevynpullistumia, nikaman luiskahduksia tai rappeumaa. Mutta niille ei ensisijaisesti tehdä mitään. Vasta kun oot kärsiny ja metelöiny tarpeeks, sut ehkä leikataan. Mutta sekään ei siis poista lihaskireyttä, koska se syy ei ole siellä mistä lääkjärit sua leikkaa...

        http://personal.inet.fi/koti/faro/Selkasivut/Selka.html

        Jos lantio on vino,se siis on ollut aina?Vai mistä se tulee?Koska minun lihasten kramppi tila on seurausta "nosto tapahtumasta",ja aikaisempaa vastaavaa selkäkipuilua ei ole ollut,niin miksi vino lantio ei olisi aiemmin oireillut(jos siis se on ollut aina vino).Ja jos lantio on vino, niin eikö selkärankakin menisi vinoon?minulle on sanottu monen lääkärin taholta että ryhti hyvä,hieman lautaselkä ja selkäranka on suorassa.

        Otan tämän mahdollisuuden huomioon,mutta eikö siellä magneettikuvauksessa sekin sitten näy>olen käsittänyt että siellä näkyy kaikki?

        Sit jos siellä ilmenisi tälläinen,niin pyrin hoitamaan juuri sitä.Mutta ennen en lähde hoitamaan millään arvuuttelu keinoin,koska tuskimpa kaikki selkäkivut johtuvat lantiosta.


      • hoidettu
        kysely kirjoitti:

        Jos lantio on vino,se siis on ollut aina?Vai mistä se tulee?Koska minun lihasten kramppi tila on seurausta "nosto tapahtumasta",ja aikaisempaa vastaavaa selkäkipuilua ei ole ollut,niin miksi vino lantio ei olisi aiemmin oireillut(jos siis se on ollut aina vino).Ja jos lantio on vino, niin eikö selkärankakin menisi vinoon?minulle on sanottu monen lääkärin taholta että ryhti hyvä,hieman lautaselkä ja selkäranka on suorassa.

        Otan tämän mahdollisuuden huomioon,mutta eikö siellä magneettikuvauksessa sekin sitten näy>olen käsittänyt että siellä näkyy kaikki?

        Sit jos siellä ilmenisi tälläinen,niin pyrin hoitamaan juuri sitä.Mutta ennen en lähde hoitamaan millään arvuuttelu keinoin,koska tuskimpa kaikki selkäkivut johtuvat lantiosta.

        Se on voinut olla aina. Se on voinut mennä myöhemmin jostakin iskusta, kaatumisesta, väärin nostamisesta tai muusta fyysisestä jutusta.

        Kun nostaa painavaa esinettä ja kiertyy samalla sivulle, niin vastakkaisen puolen si-pettää helposti.
        "The sacroiliac joint is a risk of injury (as is the lumbar spine) when the trunk is flexed forward coupled with side bending and rotation. This results in non-neutral SI and lower lumbar mechanics"

        Magneettikuvissa näkyy vain välilevyjen viipalekuvat, ei lantiota. Lantio voidaan kuvata erikseen...


      • Akojir2005

        Olen ollut ko.kuvauksissa kolme kertaa. Selkä kuvattiin kaksi kertaa ja niska kerran. Selkäkuvauksissa, ensimmäisessä meni noin puolitoista tuntia, minulle laitettiin välillä varjoaine selkäydinkanavaan. Niskan kuvaus kesti vajaan tunnin.
        Jos sinulla on ahtaanpaikan kammoa vähänkään,niin kannattaa pyytää lääkäriltä jo etukäteen lievä rauhoittava lääke, ettei käy niin kuin minulle kolmennella kerralla. Minä menin täydelliseen paniikkiin ja kuvaus jouduttiin keskeyttämään heti alkuunsa ja siirtämään viikolla eteenpäin.


    • Anonyymi

      Kertokaas mikä on ku välil o semmoi helvatin selkäkipu että ei kärsi liikkuva ollenkaa ja välil se o semmoi nykäsy?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      287
      3192
    2. 202
      2898
    3. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      71
      2484
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      223
      1958
    5. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      14
      1392
    6. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      42
      1371
    7. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1327
    8. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      24
      1298
    9. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      51
      1267
    10. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      162
      1231
    Aihe