Olen lähdössä auppariksi, ja minulla on muutama ärsyttävä tapa. Yksi näistä on veden kanssa lontraaminen. En välttämättä käy joka päivä suihkussa(mutta en kykene olla montaa päivää peseytymättä) ja kai jotkut likat käy joka päivä pesulla. Mutta sitten kun suihkuun pääseen en malta millään tulla pois sieltä. Voi helposti vierähtää yli puoli tuntia ja kotona äitini valittaa tästä. Eli pitäisikö yrittää muuttaa tapoja(voi olla vaikeaa) vai tuleekohan siitä jotain sanomista? Eihän se vesikään mitään ilmaista ole...
Pieniä
20
7837
Vastaukset
- ...
Meillä on ainakin tämä talo, jossa perheeni kanssa asun, vuokralla. Vuokranantaja valittaa jo vessanvetämisestäki eli en viitsi hirveästi suihkussa käydessäni lotrata. Käyn kyllä joku päivä suihkussa, joskus kaksikin jos käyn lenkillä, eikä siitä kukaan valita, mutta puolituntia kuulostaa aika pitkältä ajalta mielestäni. Itse en ainakaan kehtaisi niin kauaa suihkussa olla täällä.
- nemo
Riippuu ihan perheestä ja maastakin. Esim. enkuissa on monella säännöstelty lämmin vesi, jolloin tietysti lotraaminen ei ole suositeltavaa. Sinuna katsoisin perheen käytännöt, ja niiden mukaan peseytyisin. Kyllä sitä vartissakin saa itsensä puhtaaksi. :) Toisaalta jos perhe ei välitä/lotraa itsekin, niin ei kai siihen maailma kaadu jos peseydyt pidempäänkin. Perheen ehdoilla menisin, kun kuitenkaan kyse ei ole muuta kuin totutusta tavasta, niitä voi aina muuttaa...
- Lombardia
"Esim. enkuissa on monella säännöstelty lämmin vesi, jolloin tietysti lotraaminen ei ole suositeltavaa. "
Tuollaisesta en ole kylla kuullut koskaan.
Sen sijaan joissain vanhoissa taloissa on vastuksella lammitettava sailio jotka ovat joskus pienia - eli lammin vesi saattaa lopua kesken kaiken.
Useimmissa taloissa on ns. power shower josta tulee kuumaa vetta niin kauan kuin haluaa.
- saat kulla
Omituista, että edes moisen kysymyksen tänne kirjoitat. Jos kerta äitiskin jo asiasta huomauttaa, ja itsekkin asian tunnut tiedostavan, niin silloinhan asiassa on parantamisen varaa!
Itse ainakin au-pair perheen äitinä kokisin että moinen veden kanssa lotraaminen ei ole kohtullista (varsinkin kun vesikuutio maksaa lähemmäksi 10 Euroa... kun taas Suomessa asuimme noin 2 Euroa kuutio alueella, joten eroja veden hinnoissa todellakin on... ja samalla myös koko veden maailmanlajuinen pula - joka onkin sitten jo ihan toisen palstan asia).
Siis hankkiudu pikku paheestasi eroon. Ole aikuinen, kasva vastuuntutuoiseksi sekä ajattelevaski nuoreksi. Älä ärsytä äitiäsi, koksa jos suikuttelusi ärsyttää jo aitiäsi, niin voit vaan ajatella mitä se tekee täysin ventovieraille ihmisille.
Ja muista että ettö tuet käytääytymiselläsi olemaan myös esimerkki perheen lapsille.- en mä
tahallani lontraa, mut tuntuu vaan ettei hiukset tuu vähemmällä puhtaaksi ja sit ku tulee suihkusta pois niin on tosi kylmä. No okei, olihan toi aika typerä kysymys, pitää vaan yrittää päästä paheestani eroon!
- ...
en mä kirjoitti:
tahallani lontraa, mut tuntuu vaan ettei hiukset tuu vähemmällä puhtaaksi ja sit ku tulee suihkusta pois niin on tosi kylmä. No okei, olihan toi aika typerä kysymys, pitää vaan yrittää päästä paheestani eroon!
taatusti sun hiukset tulee puhtaaks alle puolessa tunnissa. Eka kastelet hiukset, sit vesi pois päältä ja sen jälkeen vaahdotat shamppoon hiuksiin, hierot vähän aikaan, ja sitten huuhtelet. Ei kulu puolta tuntia! Ja jos on kylmä kun tulee pois suihkusta, niin sitä pitää vaan pukee lämpösesti päälle, ei siinä sen kummempaa. Äkkiä sitä sit lämpenee. Enkä yhtään ihmettele että äitis on vihanen jos sulla noin kauan menee suihkussa... Saisit ite maksaa vesilaskun niin varmaan nopeutuis sun suihkussa käynti...
- tyhmiä kysymyksiä
Tällä palstalla saa kysyä mitä vaan, varsinkin tollasia arkijuttuja! Sitä vartenhan tämä on...
Enemmän täällä tyhmiä vastauksia annetaan - mun mielestä! - saat kuulla
tyhmiä kysymyksiä kirjoitti:
Tällä palstalla saa kysyä mitä vaan, varsinkin tollasia arkijuttuja! Sitä vartenhan tämä on...
Enemmän täällä tyhmiä vastauksia annetaan - mun mielestä!sitähän minä yritinkin juuri selittää. Hyväkun ymmärsit.
- Äh.
Hei, otetaan nyt ihan rauhallisesti ... Joku kysyy vaan ihan uteliaasti ( ja omasta mielestäni aivan viisaastikin ) pikkuasioita, ja tämä eräs, varmastikin hyvin "toimelias" au pair-äiti, alkaa saarnata kehitysmaiden vesipulasta ... että huhhahhei ja hurraa vaan.
Siis tietystikään taivaisiin kohoavat vesilaskut eivät ole mitään pikkuasioita, mutta toisaalta olisin jo aivan iloinen siitä seikasta, että tämä keskustelun aloittaja ylipäätänsä tuli ajatelleeksi asiaa ... se on jo ihan kaukokatseista, ja siten mielestäni täysin kypsää käyttäytymistä. Kaikillahan ne oudot tapansa on, ja etenkin "aikuisilla" ihmisillä ( mitä ikinä sillä tarkoitetaankaan ... ). Itselläni ainakin erikoiset ja rasittavatkin tavat alkoivat voimistua omaan kämppääm muutettuani, koska äiti ei ollut niistä motkottamassa. Varmasti sinullakin, oi tärkeä au pair-äiti, on omat pikku paheesi ( öö ... teinityttöjen palstoille kirjoittelu? ... ). Että vastataan kysymykseen, jookos? Eikä ruveta hoilottamaan mitään kyökkipsykologiaa täällä.
Ja mitä itse asiaan tulee ... Noh, hyvä keskustelun aloittaja, kokemuksieni pohjalta voin sanoa, että kyllähän sitä saa aika paljon venyä ja joustaa, kun au pairiksi menee. Ja vituttaahan se välillä, toki. Mutta kummasti sitä vaan tottuu kaikkeen. Olen itsekin aikamoinen lotraaja, mutta au pair aikoinani se väheni kyllä aika huomattavasti, kun en viitsinyt enkä kehdannut kuluttaa isäntäperheeni lämmintä vettä kokonaan. Ja teki itse asiassa ihan hyvää mulle, koska siihen se lotraaminen sitten jäikin. Tuli mukaan pari muutakin ihan hyvää opetusta siltä ajalta.
Jos haluat päästä tavastasi eroon, niin käy vaikka suihkussa juuri ennen lempiohjeelmaasi tai jotain. Sitten on vaan pakko ehtiä peseytyä kymmenessä minuutissa. (Ja videonauhoitin otetaan pois seinästä!)
Että näin. - pyyh
Haloo... Pitäiskö saunassa käynti kieltää, koska sitä ei ole köyhissä maissa... Tai jotain muuta kieltää? Entäs sellainen nainen, joka on siivoushullu ja siivoo joka päivä... Ja saman naisen pitää käydä noin kahdesti päivässä suihkussa ja mieluiten vieläpä saunan kautta.
- Annaliena
pyyh kirjoitti:
Haloo... Pitäiskö saunassa käynti kieltää, koska sitä ei ole köyhissä maissa... Tai jotain muuta kieltää? Entäs sellainen nainen, joka on siivoushullu ja siivoo joka päivä... Ja saman naisen pitää käydä noin kahdesti päivässä suihkussa ja mieluiten vieläpä saunan kautta.
Saunassa kaynti on helppo kieltaa muissa maissa.
Matkustele hiukan niin selviaa miksi. Ei ole missa kayda. - ...
pyyh kirjoitti:
sitä saunaa ole muissakaan maissa, lähinnä vain Suomessa. Jotkut ovat voineet teettää sen itselleen.
- aupairi
Sanot että tapojen muuttaminen voi olla vaikeaa... Ota huomioon, että kun menet vieraaseen perheeseen asumaan, sinun täytyy elää heidän tapojensa mukaisesti, jolloin sinun on luultavasti muutettava useampiakin tottumuksiasi.
- jonttu
ma olen kans aupparina, eika meilla ainakaan olla ees mainittu mitaan vesihommia, mut kylla ma luulen etta jos ma olisin suihkussa puoltuntii kerrallas ni jotain sanomista tulis. Muutenki luulis etta jalat siina vasyis puolessa tunnissa.. Ei tuu kylma kun kuivaat ittes sellasen lyhyen suihkun jalkeen ja LAITAT VAATTEET PAALLES.. Nain se homma etenee.
- vielä...
Mulla oli joskus nuorempana vähän samanlainen tyyli, että en ihan joka päivä suihkussa käyny, mut sit kun kävin, niin aikaa vierähti... Nykyään tilanne on siis jo toinen, ja todellakin lyhyemmässäkin ajassa tulee puhtaaksi! Tiedän kyllä parikin tapausta, jotka kävi (kauan aikaa sitten) puolen tunnin suihkuissa (ja vielä miespuoleisia). Enää en kummastakaan tiedä, mikä on tilanne tällä hetkellä, mut tuollaista vaan kuulin aikaisemmin.
- .......
kannattaa yrittaa paasta eroon tommosista arsyttavista tavoista, kylla ne keksii sitten sita valittamisen aihetta ihan itsekin jostain ihan kummallisista asioista.
- :>>
Muuten sellanen juttu suihkutottumuksistas, että laitatko veden pois päältä sen ajaks kun laitat shampoota ja hoitoainetta hiuksiin/saippuoit itseäsi? Ittelleni tää on itsestäänselvyys, mut oon huomannu et kaikille ei oo. Jotkut kaverit pitää suihkuu päällä sillonki ku laittaa aineita hiuksiin, mikä must on tosi outoa. Jos sammutat suihkun välillä, niin hyvä, mut jos et, niin onkin jo aika järkyttävää jos puol tuntia pitää suihkua PÄÄLLÄ yhtä soittoa! kyl mullaki suihkussa menee puol tuntia mut siitä se suihku on päällä ehkä puolet.
- gigi
minä olin vuoden usassa, siellä asuin talon alakerrassa, joten porukoilla ei ollut tietoa mitä milloinkin tein. Katso tilanne ja mieti sitten, ja kylvyssähän saa olla niin kauan että nahka lähtee
- suihkutuksia
Ymmärrän ongelmasi, oma äitinikin on aina minulle valittanut suihkun kestostani.. Minullakin saattaa vierähtää puoli tuntia suihkussa, yhtä soittoa koko ajan. Tai no, nyt moiseen ei ole aikaa kun on lapsi ja työ.
Silloin kun kotosalla asustelin, kävin suihkussa joka päivä (kuten nytkin), menin suihkuun ja saatoin seistä hetken viileän veden alla että herään kunnolla. Sitten pesen hiukseni ja harjaan hampaani (suihkussa hampaiden pesu jäänyt tavaksi) enkä laita suihkua samalla kiinni. Minulle ei niin sanotusti jää aikaa siihen että laittaisin suihkun kiinni silloin kun laitan shampoon hiuksiini, siinä hieromisessa ei kestä kauaa vaikka pitkät hiukset onkin. sitten huuhtelen samalla hiukset ja pesen hampaat. laitan hoitoaineen ja sen jälkeen suihkusaippuan. kaikki yhtä aikaa niin ei kestä viittä tuntia. Suihkun kesto minulla nykyään kestää 5-10min. riippuu kiireestä.. ;)
Kyllä tuosta puolen tunnin suihkusta pääsee eroon, vaikkapa juuri tuolla lempiohjelma tyylillä.. :D - kratzu
minulla on aivan sama tapa kuin sinulla...
tosin jos minulla on kiire niin silloin suihkussa menee max 10 min..
saatan aamuisin vain seistä lämpimän suihkun alla ja yrittää herätä...
ja se on aivan totta että suihkusta ei tekisi mieli lähteä pois ollenkaan kun tulee kylmä senjälkeen...
mutta lämmin tulee kyllä heti kun on saanut kuivattua itsensä ja saanut vaatteet päälle...
mutta jos olen kylässä tai jotain niin sillon en kyllä suihkussa lotraa..en kehtaa viipyä suihkussa 10minuuttia kauempaa...ja kyllä se siitä kun olet päässyt sinne uuteen perheeseen niin kaikki asiat muuttuu..vieraat ihmiset niin luulen niit että ei sinulla ole pokkaa viipyä suihkussa kauaa koska haluat antaa itsestäsi reippaan kuvan jne...
ja muutenki käyttäydyt varmasti erilailla kuin kotona...joten ihan turhaan pelkäät sitä että pystytkö muuttamaan tapasi suihkun suhteen..se tulee aivan automaattisesti....=) koska pyrit käyttäytymään niin etteivät vanhempasi saisi mitään valittamisen aihetta..=)
turha sitä on liikaa miettiä ja murehtia...
hyvin se menee...=)
minä ainakin pidän sulle peukkuja pystyssä...=D
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h573585- 413396
Jos vedetään mutkat suoraksi?
Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar1062791Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv462536Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia
Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.541973Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska151619- 321493
Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p201338Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1061307- 1801241