Eron käsittely

Hämmästynyt

Kiinostaisi tietää miten ihmiset ovat käsitelleet omaa avioeroaan. Olen itse jätetty osapuoli ja olen puhunut, itkenyt, raivonnut, vihannut ja purkanut asiaa ystävieni kesken (josta nöyrin kiitos heille, että ovat jaksaneet tukea). Pieneen mieleeni ei ole tullut kertaakaan järjestää harkinta-aikana mitään sutinaa kenenkään kanssa, koska en tunne olevani vielä valmis sellaiseen - en edes itsetuntoni pönkittämisen takia. Se mikä minua ihmetyttää on tämä jättäjän tapa 'käsitellä' eroa. Hän ei puhu kenenkään kanssa asiasta, painaa vain töitä hullun lailla. Töihin ja kotiin nukkumaan, siinä hänen tämänhetkinen elämänsä. Hän itse halusi eron 15 vuoden yhteiselon jälkeen, koska ei tuntenut olevansa onnellinen. Mutta voiko ihminen selviytyä näin suuresta elämänmuutoksesta pysähtymättä kertaakaan, puhumatta, jakamatta ajatuksiaan kenenkään kanssa? Eropäätöksen hän omien sanojensa mukaan kypsytteli kahdessa kuukaudessa. Minulle hän ei vihjaissut asiasta lainkaan vaan tempaisi kerralla maton jalkojeni alta.Olen yrittänyt patistaa häntä puhumaan jonkun kanssa, sillä olen huolissani hänen henkisestä jaksamisestaan. Murehdinko suotta vai voiko erosta selvitä näin helposti?

10

2266

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nämä erot

Naiset käyvät läpi tällaisia asioita ehkä jopa turhan perusteellisesti, pian kieriskellään itsesäälissä ja katkeruudessa, kun ei aina löydä vastausta, miksi, koska, jos, entä, silloinkin - kysymyksiin.
      Miehet puskevat töitä tai ryyppäävät, heitä ei edes kiinnosta analysoida kaikkea.
      Keskitie olisi molemmille parasta, silloin voisi uusi suhdekin onnistua.

• näin se on

Miehet ja naiset ovat erilaisia, siinä suurin syy. (lue kirja Miehet ovat Marssista, naiset Venuksesta) Sitten on kyse myös siitä, että eroprosessia jokainen käy eritahtiin; ja joku väi jäädä ns jumiin siihen "kieltäminen"-kohtaan. (lue kirja: Jälleenrakennus). Jokainen yksilö käy erilailla prosessia läpi mutta jokaisen se on jotenkin käytävä ja käsiteltävä. Kyllä sen muuten edestään löytää - ne käsittelemättömät asiat.

• kiinni ,ninkus
        näin se on kirjoitti:

Miehet ja naiset ovat erilaisia, siinä suurin syy. (lue kirja Miehet ovat Marssista, naiset Venuksesta) Sitten on kyse myös siitä, että eroprosessia jokainen käy eritahtiin; ja joku väi jäädä ns jumiin siihen "kieltäminen"-kohtaan. (lue kirja: Jälleenrakennus). Jokainen yksilö käy erilailla prosessia läpi mutta jokaisen se on jotenkin käytävä ja käsiteltävä. Kyllä sen muuten edestään löytää - ne käsittelemättömät asiat.

huomaatte! Sitä ollaan niinkuin "käsittelevinään!

• lukemalla paljon oppinut
        kiinni ,ninkus kirjoitti:

huomaatte! Sitä ollaan niinkuin "käsittelevinään!

Ei pelkkä teoriatieto vaan se yhdistettynä käytäntöön ja toimintaan.

• Ronja
        näin se on kirjoitti:

onko se noinkaan "mies ja nainen ovat erilaisia". Ihmiset vaan ovat erilaisia. Itse olen tottunut selviytymään yksin kaikesta. Ystävieni kanssa en asioita vatvo; korkeintaan sanon "kaikki on päin prinkkalaa".

• mies_vm56

on tietää miten ero kenenkin mieleen vaikuttaa, saattaisiko joku selvitä siitä noin vain sitä sen kummemmin käsittelemättä.
      Itselleni ainakin (enemmänkin jätettynä osapuolena) ero on ollut aika raskas ja tarvetta juttelemiseen on ollut. Miehille se avun saaminen ystäviltä taitaa vaan olla vaikeampaa, miehet vaan eivät useinkaan tunnu osaavan tai haluavan puhua tämmösistä asioista. Onneksi olen saanut juttuseuraa vaimon sisaresta.

Saattaahan ero miehellesikin olla raskas vaikkei sitä näytäkkään. Yrittää sitten hävittää sen pahan olon liialla työn teolla, joka voi sitten jossain vaiheessa kostautua. Ken tietäisi.

• suossa vieläkin

erilaisia miehet ja varmasti iskee surun vielä vaikka uuden kanssa rakentas kuinka tulevaisuutta jos ei käy läpi.Sillä naisena voin sanoa että kova koulu on avioero!

• divorced

Minä olen surrut menetettyä liittoa, en niinkään puolisoa, sillä tiesin sen, ettei meillä onnelliseen yhteiselämään olisi mahdollisuutta. Minä en jaksa tässä vaiheessa edes miettiä tulevaisuuttani jonkun toisen kanssa, vaan mielummin suren suruni pois, jotta sitten joskus ehkä jollekin toiselle on jotain annettavaa tunnetasollakin.

Mies? Heittäytyy heti uuteen suhteeseen, jo oikeastaan ennen kuin on minusta eroon päässyt. Tuli mieleeni, että hän pakenee tähän laastariin erosuruaan. Kyllä se jossain vaiheessa iskee päälle ja nyt jo suren hänenkin puolestaan tämän uuden suhteen kohtaloa, sitten on exällä vaikeat ajat käsillä...

• maijameikäläinen

Minä osallistuin eroseminaariin ja se oli todella avartava kokemus! Suosittelen lämpimästi. Nykyisin on myös semmoisia seminaareja, jotka kokoontuvat netissä.

Semiaari oli jokaisen siihen sijoitetun pennin arvoinen, elämäni kohentui ihan silmissä. Otimme "ennen-jälkeen" -valokuvat huviksemme kun vetäjä sanoi, että sen näkee päältäkin kun ihmisten elämä muuttuu seminaarin aikana. Näin todella tapahtui! Moni laihtui ja kaunistui, ryhti koheni.

Ellet pääse seminaariin lue ainakin Bruce Fisherin kirja "Jälleenrakennus - kun suhteesi päättyy".

• Emilii -75

Itse olen myöskin käynyt Fisherin eroseminaarin ja se oli minulle loistava keino käsitellä asiat perin pohjin. Itse olin erossa aktiivinen osapuoli ja tavallaan prosessoinut eroa jo parin vuoden ajan. On joitakin asioita, joita siitä voi etukäteen selvitellä, mutta kyllä ainakin minun kohdalla suurin prosessi lähti vasta eron myötä. Olen nähnyt monia, jotka eivät ole asioitaan käyneet läpi ja kyllä se näkyy vuosikaudet heidän elämässään ja seuraavissa suhteissaan.

En usko, että kukaan erosta noin vain selviää. On monia ihmisiä, jotka eivät vain uskalla tuntojaan käsitellä ja sitä voi kätevästi vältellä työnteolla, uudella suhteella jne. Miksi te vielä pohditte, miten exänne siitä selviää? Keskittykää omaan elämäänne ja antakaa hänen selvitä tavallaan tai olla selviämättä! Liikaa ei kannata exän elämää murehtia, vaan keskitä kaikki energia itseesi ja omaan elämääsi :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      80
      5029
    2. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      73
      4668
    3. Jos vedetään mutkat suoraksi?

Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar
      Sinkut
      111
      2997
    4. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      83
      2917
    5. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      23
      2384
    6. Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia

Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.
      Maailman menoa
      59
      2025
    7. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      20
      1760
    8. Miten must tuntuu

et sä ajattelet mua just nyt
      Ikävä
      32
      1523
    9. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      113
      1415
    10. Kun et vain tajua että

sua lähestytään feikkiprofiililla :D Hanki aivot :D m-n
      Ikävä
      185
      1318
    Aihe