töihin ilman koulutusta

vane18

Kuinka moni on saanu jonkilaisia töitä ilman että on mitään tutkintoa/kokemusta alla? Esim. siis vaikka vaan avustamaan siivoushommiin jne. jotain aivan tavallista.

Itellä on nyt semmonen paska tilanne että peruskoulusta pääsemisestä tulee kohta kolme vuotta täyteen ja vaikka tässä oonkin alottanu jos jonkilaisessa ammattikoulussa, niin ei vielä millään oo löytyny sitä alaa mitä tosissaan haluais opiskella. Aika selvästi kyllä ne alat on jo mielessä missä viihtyis, mutta kun en oo vielä onnistunu pääsemään niihin kouluihin sisään niin minkäs teet... Nyt siis alkaa todellakin tuntua että mitä ihmettä teen taas opiskelemassa semmosta alaa mistä en ammattia halua ja kohta en enää kestä. Alotin kyseisessä koulussa viime syksynä ja tyhmänä menin sinne tänä syksynä takas kun kuvittelin jostain ihmeen syystä että se on sitä mitä haluan ja mitenkäs taas kävikään...
Välivuosien pitäminen ei tuu kuulonkaan koska oon niitä jo kaks pitäny. Ei vaan jaksa olla tekemättä mitään, mutta kun ei sitä nykyään enää työtäkään saa ilman koulutusta... Vois olla töissä siihen asti että ens syksynä mahd. pääsis toiseen kouluun, kunhan vaan löytyis työtä mitä tehdä...

No, voin kai lohduttautua sillä että kohta on taas hakuaika ja sitten taas voin hakee semmosiin kouluihin missä tosissani viihtyisin, kunhan vaan pääsis sisään... Enää kun ei oikeen voi todistuksen numeroitakaan parantaa että ois paremmat mahikset päästä.
Esim. ihan sairaan vaikeeta päästä opiskelemaan parturi-kampaaja linjalle ja se taitais olla just sitä mitä haluaisin :(.

Mutta jos joku tietää niin kertokaa onko mitään ideaa käydä työkkärissä ilmottautumassa työnhakijaks jos ei oo käyny mitään koulua?
Voiko edes ilmottautua siinä tapauksessa...

18

9279

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Oppisopimusta

Jos haluat parturi-kampaajaksi niin luulisi oppisopimuspaikkoja löytyvän, ainakin isommissa kaupungeissa. Mietip' sitä

• vane18

onhan sitäkin vaihtoehtoa tullu mietittyä, mutta ongelma taitaakin olla just siinä että asustelen aika pienellä paikkakunnalla ja aina kuitenkin oppisopimuspaikan rinnalle tarvii sen koulun missä käy tietyt jutut. Mutta kiitoksia sinulle kun muistutit, en oo vähään aikaan tätä juttua muistanutkaan harkita. Pitääpä ottaa asioista selvää :).

• poika

mee postiin töihin sinne pääsee

• vane18

Mitenköhän niin pääsee?

• rane
        vane18 kirjoitti:

Mitenköhän niin pääsee?

meet nettiin postin sivuille ja hups kohta olet töissä

• vane18
        rane kirjoitti:

meet nettiin postin sivuille ja hups kohta olet töissä

oiskin noin... eipä pahemmin täällä päin missä asun näytä olevan töitä tarjolla sieltäkään.
        Tosin mikään postinjakajan homma ei kyllä kiinnostakkaan, ennemmin asiakaspalvelu mutta siinä on sitten taas se koulutuskysymys.

Ilokseni kuitenkin huomasin että asuinpaikkakunnallani haetaan kioskityöntekijää, ei tarvi olla kokemusta. Heti ma vaan täyttämään hakemus :). Saishan siitä arvokasta työkokemusta.

• voi pojat
        vane18 kirjoitti:

oiskin noin... eipä pahemmin täällä päin missä asun näytä olevan töitä tarjolla sieltäkään.
        Tosin mikään postinjakajan homma ei kyllä kiinnostakkaan, ennemmin asiakaspalvelu mutta siinä on sitten taas se koulutuskysymys.

Ilokseni kuitenkin huomasin että asuinpaikkakunnallani haetaan kioskityöntekijää, ei tarvi olla kokemusta. Heti ma vaan täyttämään hakemus :). Saishan siitä arvokasta työkokemusta.

"Tosin mikään postinjakajan homma ei kyllä kiinnostakkaan, ennemmin asiakaspalvelu mutta siinä on sitten taas se koulutuskysymys."

Tuo kertookin kaiken.

Siis jos asenne on se että nuori kaveri ilman mitään koulutusta tai kokemusta alkaa jo nirsoilemaan mikä duuni kelpaa ja mikä ei, niin turha uikuttaa ettei duunia löydy.

Ehkä niitä vaihtoehtojakin olisi enemmän esim. 2 vuoden päästä kun olet JOSSAIN työssä ollut. Kouluihin hakiessakin saisit lisäpisteitä työkokemuksesta. Mutta ei niitä anneta jos asenne on "ei oikein nappaa ku ei oo just mun juttu".

• vane18
        voi pojat kirjoitti:

"Tosin mikään postinjakajan homma ei kyllä kiinnostakkaan, ennemmin asiakaspalvelu mutta siinä on sitten taas se koulutuskysymys."

Tuo kertookin kaiken.

Siis jos asenne on se että nuori kaveri ilman mitään koulutusta tai kokemusta alkaa jo nirsoilemaan mikä duuni kelpaa ja mikä ei, niin turha uikuttaa ettei duunia löydy.

Ehkä niitä vaihtoehtojakin olisi enemmän esim. 2 vuoden päästä kun olet JOSSAIN työssä ollut. Kouluihin hakiessakin saisit lisäpisteitä työkokemuksesta. Mutta ei niitä anneta jos asenne on "ei oikein nappaa ku ei oo just mun juttu".

Jospa lukisit ton mun edellisen viestin uudestaan.
        Siis jos tilanne ois se, että en ois tällä hetkellä missään koulussa, voisin ilman muuta tehdä mitä tahansa työtä kunhan vaan sais jonkinlaista palkkaa ja mikä tärkeintä, tekemistä!
        Mutta kun nyt kuitenkin asiat on niin hyvin että oon koulussa vaikken just siinä missä haluaisin, niin mähän voin valita menisinkö mielummin esim. jakamaan postia vai jatkanko nykyisessä koulussa, eikö niin? Eli tavallaan tajusit mun kirjotuksen just niin kun olin sen kirjottanutkin, mutta siitä puuttu asioita ja senpä takia sait sen vaikutelman minkä sait.

No jokatapauksessa, oon tehnyt semmosen päätöksen että jatkan nykyisessä koulussa ainakin tän ekan vuoden ja jos seuraavassa haussa pääsen jollekkin kiinnostavammalle linjalle niin sitten mietin että vaihdanko koulua ja alaa.
        Saahan tästä ekasta vuodesta kuitenkin sitten hyväksluettua joitakin kursseja yleisainesta kun on vaan kunnolla ollu mukana.

Semmosta pitäis vielä kysyä että kun muistaakseni yhteishakulomakkeessa on semmonen kohta että jos esim. ammatinvalintapsykologi on suositellu jotakin linjaa mille hakee itelle sopivaks, niin siitä sais lisäpisteitä. Oliko niin vai muistanko ihan väärin?

• opiopi

jos sulla on nettiliittymä, hae etäopisto-sivut, siellä on lista, mitä voit opiskella. On sitten hakutilanteessa näyttää, että on opiskellut itsenäisesti.
      Kannattaa kysellä niitä siivouspaikkoja, entäs vanhainkotiapulainen, päiväkotiapulainen, laitosapulainen koulunkäyntiavustaja,hyllyntäyttäjä kauppaan jne.
      Tietysti on avoin yliopisto, jos opiskella haluat, sitäkin voi tehdä kotona itsenäisesti, ne kurssit vaan on aika kalliita.
      Entäs työväenopisto?
      Kyllä se siitä.

• hyvin pyyhkii

Olen ollut jo muutaman vuoden vartijana, nykyisin pitää vain käydä parin viikon kurssi ensin, minun aikaan riitti viikon kurssi. Paljon erilaisia työtehtäviä joista valita, ja jos suostuu vuorotöihin, palkkakin on semmoista perusduunaritasoa jolla elää ja potkii.

• Suosittelen

Jos haluut ammattitutkinnon kandee hakee vartijaksi johonkin firmaan ja sitä kautta edetä työtä tehden ammattiin. Tiiän ite miltä tuntuu, kun koulut ei kiinnosta. Menin kolme vuotta sitten suomen suurinpaan vartiointiliikkeeseen töihin ja oon siellä edelleenkin. just käyn vartijan ammattitutkintoo duunin ohella. Ihan siisti homma. täst voi hakee vaikka poliisikouluun tai mihin vaan. Suosittelen!

Tosin ei vartijan hommiinkaan ihan mitkään kuka tahansa pääse kuten usein kuulee jengin puhuvan. Itte asias täällä on aika tarkat vaatimukset kunnon ja psyykkeen suhteen. Mut zemiä sulle!

• tommik

pitää olla melonit kainalossa ja s..tanan tyhmä pää.Kaikki nauraa teille vartia/kärrypojut.

• ettei pää tajua
        tommik kirjoitti:

pitää olla melonit kainalossa ja s..tanan tyhmä pää.Kaikki nauraa teille vartia/kärrypojut.

Olen kuullut että jotkut asiakkaat oksentavat taksikuskin autoon kännissä. Siispä päättelen että taksikuskin työ ei ole mitään muuta kuin koko työvuoron vain oksennuksen siivoamista. Ikinä en edes aja autoa kun vain vuoron alusta vuoron loppuun siivoan yrjöjä. Sitten naureskelen kaikille taksikuskeille että ovatpa tyhmän duunin itselleen hankkineet, ei minua vain huvittaisi rätti kourassa pitkin päiviä ja öitä siivota oksennuksia.

Onneksi tiedän tosi hyvin millaista taksikuskin työ on, ettei tule vahingossakaan mentyä alalle.

• 10 vuotta alalla
        ettei pää tajua kirjoitti:

Olen kuullut että jotkut asiakkaat oksentavat taksikuskin autoon kännissä. Siispä päättelen että taksikuskin työ ei ole mitään muuta kuin koko työvuoron vain oksennuksen siivoamista. Ikinä en edes aja autoa kun vain vuoron alusta vuoron loppuun siivoan yrjöjä. Sitten naureskelen kaikille taksikuskeille että ovatpa tyhmän duunin itselleen hankkineet, ei minua vain huvittaisi rätti kourassa pitkin päiviä ja öitä siivota oksennuksia.

Onneksi tiedän tosi hyvin millaista taksikuskin työ on, ettei tule vahingossakaan mentyä alalle.

ja yksi oksennus koko aikana. asiakas maksoi 200 mk (oli markka-aika silloin) ja yötä-päivää päivystävään autojen sisäpesua tekevään firmaan. Tuuletukset täysillä. Puolisen tuntia kaveri paini pesurin kanssa ja vot. Se kaksisataa meni ja käski kuivatella viitisen tuntia.

Että suuremmalla todennäköisyydellä tänä päivänä saa työstä kuin työstä potkut kuin joku pirssiin oksentaa.

Tainnut sulle asiakkaana ite käynyt niin...

• neuvojaksi

Ilman koulutusta pääsee ainakin työvoimatoimistoon asiakasneuvojaksi. Tämä on tullut huomattua kun korkeasti koulutettuina haimme tätä paikkaa ja valituksi tuli neiti ylioppilas. Kouluttamattomuus on ilmeisesti neuvojaksi pääsyn edellytys.

• Ei kannata

Avovaimoni on opiskellut huippuarvosanoin itsensä parturikampaajaksi, hankin hänelle pestin suhteideni kautta suomen johtavasta ja suurimmasta parturi/kampaamo firmasta, oli reilu 1kk töissä ja kun kuulin minkälaista oli kyseisen firman työntekijöiden kohtelu käskin häntä kirjoittamaan eropaperit, tuli aikamoinen taistelu firman kanssa mutta sain naiseni irti tästä hommasta.
      Jälkeenpäin ajateltuna: Tekee päivävuoroja (7.30-15-30) 2 päivää viikossa, iltavuoroja (15.00-21.00) 3-4 päivää viikossa välillä sunnuntaityöt, palkka todella surkea ja käteen jäi kuukaudessa yleensä 900-1000e.
      Sain hänet ympäripuhuttua että tuo ei ole se ala jolla hän menestyisi, alkoi hakea uusia töitä jolloin sain hänelle hankittua perushomman sihteerinä/aulatyöntekijänä, paljon helpompi homma jossa perus päiväaika (8.00-16.00) ja voi tunnin vaihtelulla sopia kavereiden kanssa miten sopii, ei tarvi olla kemikaalien kanssa tekemisissä joista tuli vaikeat ja kalliita hoitoja vaativat ihottumat jne, nyt asiat todella hyvin, nostaa sellaista 1300e käteen per kk, jää kohta äitiyslomalle ja nostaa yli 930e kuukaudessa äitiysrahaa, itse olen hyvinpalkatussa työssä joten elämä mallillaan. Älä edes harkitse parturikampaajaa, sen mitä olen kuullut niin vihonviimeinen ala jota on tarjolla.... :(

• suh suh sun kanssas

Noooh, jos sinulla noin paljon suhteita on, niin etkös vähän parempia duuneja avokillesi olis löytänyt. Taitaa teillä emäntä olla melkoisesti tossun alla kun mies hänelle duunipaikatkin määrittelee.

• hththh

- Puistohommat seurakunnalla ja/tai kaupungilla kesäisin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis

Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu
      Maailman menoa
      457
      3908
    2. Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä

Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä
      Jälleensyntyminen
      318
      1662
    3. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      116
      1486
    4. En kadu sitä, että kohtasin hänet

mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n
      Ikävä
      89
      1454
    5. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1388
    6. Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..

...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n
      Ikävä
      59
      1346
    7. Lapuan sanomissa käy rytinä

Pistivät sitten päätoimittajan pihalle
      Lapua
      50
      1276
    8. Helena Koivu : Ja kohta mennään taas

Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      93
      1204
    9. Oot ihana

Toivottavasti nähdään sattumalta jonain kesäpäivänä♥️🥺🫂
      Ikävä
      44
      1059
    10. Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."

Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa
      Tv-sarjat
      33
      1047
    Aihe